Muziek / Algemeen / Het grote nostalgie-topic (was: De nostalgie van het platen of CD's kopen)
zoeken in:
0
geplaatst: 11 juli 2007, 11:59 uur
Met tegenwind, hè. En het regende ALTIJD. Daar konden die kartonnen hoezen niet zo goed tegen...
0
Sheplays
geplaatst: 11 juli 2007, 12:04 uur
Gelukkig was de platenzaak op de hoek van onze straat gevestigd, een minuutje lopen.
De eigenaar stond zelf in de winkel en wist van álle platen wel iets te vertellen.
De eigenaar stond zelf in de winkel en wist van álle platen wel iets te vertellen.
0
sxesven
geplaatst: 11 juli 2007, 12:07 uur
Je punt daarbij is...? 
Overigens, geheel on-topic, is de platenzaak alhier een compleet uitgestorven fenomeen (dat wat Free Record Shop heet mag er eigenlijk niet voor doorgaan). Het meeste bestel ik gewoon op internet (en dat vind ik helemaal niet erg), maar eens per half jaar reis ik af naar Amsterdam om daar eens een middagje rond te snuffelen in de geweldige platenzaken aldaar.
Heerlijk. 

Overigens, geheel on-topic, is de platenzaak alhier een compleet uitgestorven fenomeen (dat wat Free Record Shop heet mag er eigenlijk niet voor doorgaan). Het meeste bestel ik gewoon op internet (en dat vind ik helemaal niet erg), maar eens per half jaar reis ik af naar Amsterdam om daar eens een middagje rond te snuffelen in de geweldige platenzaken aldaar.
Heerlijk. 
0
geplaatst: 11 juli 2007, 12:26 uur
'k Moet dringend eens een nieuwe cd kast kopen of wel moet ik minder cd's kopen.
0
Sheplays
geplaatst: 11 juli 2007, 12:33 uur
sxesven schreef:
Je punt daarbij is...?
Heerlijk. 
Je punt daarbij is...?

Heerlijk. 
Er zijn in Amsterdam inderdaad een paar fijne platenzaken waaronder ook één met een grote afdeling 2e hands. Ik bestel ook wel op internet, waaronder veel arabianna in Amerika (!) want dat is hier vrijwel niet te krijgen.
0
sxesven
geplaatst: 11 juli 2007, 12:43 uur
Concerto is die met die grote afdeling 2e hands. Inderdaad op zich wel een toffe zaak, hoewel ik het overzicht in die zaak een beetje mis. Net iets teveel verschillende afdelingen. Get Records (in dezelfde straat) is daar toch wel mijn favoriet, daar kom ik altijd met stapels CD's en vinyl naar buiten. Moet ik ook niet te vaak doen eigenlijk.
0
geplaatst: 11 juli 2007, 12:46 uur
sxesven schreef:
Concerto is die met die grote afdeling 2e hands. Inderdaad op zich wel een toffe zaak, hoewel ik het overzicht in die zaak een beetje mis.
Concerto is die met die grote afdeling 2e hands. Inderdaad op zich wel een toffe zaak, hoewel ik het overzicht in die zaak een beetje mis.
Klopt, heerlijke zaak is dat en ook qua prijzen zeer schappelijk. Boudisque vind ik ook een prima zaak, groot aanbod ook en ontzettend veel albums in de aanbieding daar (3 voor 25).
0
geplaatst: 11 juli 2007, 14:09 uur
sxesven schreef:
Concerto is die met die grote afdeling 2e hands. Inderdaad op zich wel een toffe zaak, hoewel ik het overzicht in die zaak een beetje mis. Net iets teveel verschillende afdelingen. Get Records (in dezelfde straat) is daar toch wel mijn favoriet, daar kom ik altijd met stapels CD's en vinyl naar buiten. Moet ik ook niet te vaak doen eigenlijk.
Dan zal ik maar niet naar Distortion Records gaan als ik jou was

0
sxesven
geplaatst: 11 juli 2007, 14:13 uur
Nou ja, met gebrek aan overzicht bedoel ik meer dat men het blijkbaar nodig vind alles maar in zoveel mogelijk hokjes te duwen, waardoor je platen soms onder de meest achterlijke subcategorieën moet zoeken. Erg onnodig, wat mij betreft. Bij de Get wordt haast alles onder één noemer geschaard en vind je bijvoorbeeld Merzbow en Wolf Eyes gewoon in de hoofdcategorie samen met alle pop en rock. Veel fijner wat mij betreft.
En Distortion, daar wil ik gaarne nog een keer heen, maar ik vergeet altijd de route mee te nemen.
Met een beetje chaos in een winkel kan ik verder wel raad, hoor.
Maar waarom je vijfduizend genres in een winkel nodig hebt, dat snap ik dan weer niet. Gooi gewoon alles semi-alfabetisch neer of doe het helemaal niet en gooi het op een grote stapel.
Dat heeft meer zijn charme dan alle categorieën aflopen die vaak nogal brak ingevuld worden ook. 
/edit/
Oh, nevermind, je had het over de stapels CD's en vinyl zeker?
Sorry, ik ben net wakker, min of meer. 
En Distortion, daar wil ik gaarne nog een keer heen, maar ik vergeet altijd de route mee te nemen.
Met een beetje chaos in een winkel kan ik verder wel raad, hoor.
Maar waarom je vijfduizend genres in een winkel nodig hebt, dat snap ik dan weer niet. Gooi gewoon alles semi-alfabetisch neer of doe het helemaal niet en gooi het op een grote stapel.
Dat heeft meer zijn charme dan alle categorieën aflopen die vaak nogal brak ingevuld worden ook. 
/edit/
0
Sheplays
geplaatst: 11 juli 2007, 14:47 uur
Ik vind die chaos met al die CD-junkies die door elkaar heen lopen wel wat hebben!
Distortion zit in de Westerstraat. Die is toch makkelijk te vinden?
0
geplaatst: 11 juli 2007, 15:00 uur
sxesven schreef:
Ja ook, maar ook dat je altijd meer geld uitgeeft dan je van plan was (ongeveer drie keer zo veel), en met jouw muzieksmaak kun je je daar helemaal je hart ophalen (veel noise en hardcore, maar ook veel indie en electronic).
0
sxesven
geplaatst: 11 juli 2007, 15:03 uur
Sheplays schreef:
Nou ja, ik ben niet thuis genoeg in Amsterdam om dat te weten.
Ik weet m'n weg tussen de platenzaken die ik ken en daar houdt het wel een beetje op. 
Maar Distortion gaat het volgende keer worden, denk ik zo. Lijkt me inderdaad een geweldige zaak!
0
geplaatst: 11 juli 2007, 15:54 uur
VanDeGriend schreef:

(quote)
Ik heb al mijn concertkaartjes bewaard. Ga de doos ook maar eens opzoeken 
Is het jou ook opgevallen dat de tickets uit de jaren '80 erg mooi qua ontwerp zijn (Prince in Galgenwaard en Kuip!) en nog steeds van perfecte kwaliteit zijn? Al die eenheidsworst-postkantoor-dingen daar zit geen inkt meer op en daar baal ik wel van eigenlijk (want ik bewaar ze ook allemaal).

0
Sheplays
geplaatst: 11 juli 2007, 16:06 uur
Ik heb er nog één van De Kuip uit 1983 maar die was niet zo fraai. Ik zal 'm eens opzoeken!
0
geplaatst: 11 juli 2007, 16:08 uur
Sheplays schreef:
Ik heb er nog één van De Kuip uit 1983 maar die was niet zo fraai. Ik zal 'm eens opzoeken!
Over fraaiheid valt te twisten (alhoewel Prince in 1988 en 1990 in de Kuip stond) maar in elk geval al veel mooier dan die tickets van nu en tenminste nog leesbaar. Iedere band had voor elke tour toch weer een ander ontwerp en dat is er nu helaas niet meer bij. En dan die inkt he.............. jammer vind ik dat.
0
geplaatst: 11 juli 2007, 16:14 uur
Soms denk ik er ook wel eens met smart aan terug. Geld sparen en dan naar de CD winkel hossen. Daar alle CDs dertig keer vastpakken, terugleggen en nog eens naar de playlist kijken. Na lang treuzelen iets kiezen, naar huis rushen en daar naar je zuurgezochte keuze luisteren.
En dan bedenkt ik me eveneens wat voor een lamme keuze CD winkels hebben, hoe ze enorm beperkend werken voor de muzieksmaak, de moeite die je in de hele onzin steekt en het uiteindelijke beperte plezier dat je er uithaalt.
Van mij mogen ze er in stikken wat mij betreft.
En dan bedenkt ik me eveneens wat voor een lamme keuze CD winkels hebben, hoe ze enorm beperkend werken voor de muzieksmaak, de moeite die je in de hele onzin steekt en het uiteindelijke beperte plezier dat je er uithaalt.
Van mij mogen ze er in stikken wat mij betreft.
0
(Over Concerto)
Bij het elektronische segment is dat inderdaad wel heel erg. Bijna net zoveel genres als artiesten... Dat is bij Get Records een stuk beter gedaan. Maar desalniettemin vind ik Concerto ook wel een soort paradijsje. Vroeger ging ik er ook vaak heen om mijn vakantiegeld ed. op te maken.
Nou ja, met gebrek aan overzicht bedoel ik meer dat men het blijkbaar nodig vind alles maar in zoveel mogelijk hokjes te duwen, waardoor je platen soms onder de meest achterlijke subcategorieën moet zoeken. Erg onnodig, wat mij betreft.
Bij het elektronische segment is dat inderdaad wel heel erg. Bijna net zoveel genres als artiesten... Dat is bij Get Records een stuk beter gedaan. Maar desalniettemin vind ik Concerto ook wel een soort paradijsje. Vroeger ging ik er ook vaak heen om mijn vakantiegeld ed. op te maken.

0
Sheplays
herman schreef:
Maar desalniettemin vind ik Concerto ook wel een soort paradijsje. Vroeger ging ik er ook vaak heen om mijn vakantiegeld ed. op te maken.
Maar desalniettemin vind ik Concerto ook wel een soort paradijsje. Vroeger ging ik er ook vaak heen om mijn vakantiegeld ed. op te maken.

je vakantiegeld???aERodynamIC schreef:
Over fraaiheid valt te twisten (alhoewel Prince in 1988 en 1990 in de Kuip stond) maar in elk geval al veel mooier dan die tickets van nu en tenminste nog leesbaar. Iedere band had voor elke tour toch weer een ander ontwerp en dat is er nu helaas niet meer bij. En dan die inkt he.............. jammer vind ik dat.
Ik ken die van Prince niet. Het lijkt me wel leuk als je ze hier plaatst als uitbreiding van het 'weetjenogwel' gevoel

0
geplaatst: 11 juli 2007, 16:33 uur
herman schreef:
Bij het elektronische segment is dat inderdaad wel heel erg. Bijna net zoveel genres als artiesten...
Bij het elektronische segment is dat inderdaad wel heel erg. Bijna net zoveel genres als artiesten...
En toch is het vaak best handig. Heb genoeg aan volle bakken "electronic" gestaan om na een half uur nog geen enkele goeie CD tegengekomen te zijn. Als je alles onder één noemer stampt vind je niks terug, zeker niet als je graag wat gericht zoekt. Ik kijk liever bij een hoekje breakcore dan de nieuwste Snares tussen een hoop Mum en Laurent Garnier terug te moeten vinden.
0
geplaatst: 11 juli 2007, 16:55 uur
Ja, wat moet je er anders mee?

Dat was nog wel in de middelbare schooltijd. Al mijn geld ging op aan CD's en dat heb ik tot ver in mijn studie volgehouden.

0
geplaatst: 11 juli 2007, 16:57 uur
Onderhond schreef:
En toch is het vaak best handig. Heb genoeg aan volle bakken "electronic" gestaan om na een half uur nog geen enkele goeie CD tegengekomen te zijn. Als je alles onder één noemer stampt vind je niks terug, zeker niet als je graag wat gericht zoekt. Ik kijk liever bij een hoekje breakcore dan de nieuwste Snares tussen een hoop Mum en Laurent Garnier terug te moeten vinden.
(quote)
Ok. Maar dat is wel het andere uiterste. Ik zou sowieso een scheiding 'dansvloer'/'huiskamer' aanleggen, waarbij Mum duidelijk in de laatste categorie hoort. Aan de andere kant hebben veel zaken dermate weinig elektronische muziek dat je er toch wel met 5 minuten overal doorheen bent.
Behalve af en toe een oude classic moet ik ook alles bestellen (via internet).
0
geplaatst: 11 juli 2007, 17:16 uur
Sheplays schreef:
Ik ken die van Prince niet. Het lijkt me wel leuk als je ze hier plaatst als uitbreiding van het 'weetjenogwel' gevoel

1988 vs 1998:
-in 1988 werd er nog moeite gedaan om een foto te plaatsen en het artwork van de cd aan te houden.
-in 1988 kleur
-1988 nog zeer goed te lezen: totaal niet vervaagd
-1998: grote eenheidsworst (alle tickets hetzelfde)
-1998 grauw
-1998 bijna niet meer te lezen (en ik heb tickets waar het gewoon helemaal niet meer te lezen valt)
Best vervelend als je nog eens wat terug wilt zoeken. Ik ben alleen te lui om tickets in te scannen als ik ze net heb en dus nog leesbaar zijn

0
geplaatst: 11 juli 2007, 20:21 uur
Mijn eerste concertkaartje was van Pink Floyd; die had ook zo'n goede kwaliteit. Zo heb ik wel erg lang shirtjes bewaard van artiesten; maar daar zaten wel miskopen bij.
Ik had een duur tourshirtje van David Bowie, en die opdruk liet al na 2 keer wassen los.
Ik had een duur tourshirtje van David Bowie, en die opdruk liet al na 2 keer wassen los.
0
geplaatst: 11 juli 2007, 20:30 uur
aERodynamIC schreef:
Is het jou ook opgevallen dat de tickets uit de jaren '80 erg mooi qua ontwerp zijn (Prince in Galgenwaard en Kuip!) en nog steeds van perfecte kwaliteit zijn? Al die eenheidsworst-postkantoor-dingen daar zit geen inkt meer op en daar baal ik wel van eigenlijk (want ik bewaar ze ook allemaal).
Ja balen inderdaad. Tegenwoordig kun je ook je kaartje uitprinten (quote)

Daar begin ik niet aan. Ik wil een kaartje hebben. Dat die 9 van de 10 x meegewassen wordt, doet daar niets aan af.Zal ook eens wat opzoeken en scannen

0
geplaatst: 11 juli 2007, 20:47 uur
Ik heb mijn kaartjes ook een tijdlang bewaard, maar nu doe ik dat niet meer... ik leg ze op mijn bureau en zodra ik het concert in mijn excel-lijstje heb gezet gooi ik het weg.
Ben er mee gestopt omdat ik wat wilde minderen in mijn 'bewaardrift' en adaarbij was de verzameling toch al niet compleet, omdat niet alle zalen aan kaartjes doen.
Ben er mee gestopt omdat ik wat wilde minderen in mijn 'bewaardrift' en adaarbij was de verzameling toch al niet compleet, omdat niet alle zalen aan kaartjes doen.
0
Sheplays
geplaatst: 11 juli 2007, 20:57 uur
Hier een leuke website over het onderwerp tickets en meer!
0
geplaatst: 11 juli 2007, 21:03 uur
Ik stop mijn concertkaartjes altijd in een cd van de artiest die optrad.
* denotes required fields.