menu

Muziek / Algemeen / Gehoorbeschadiging

zoeken in:
Ik heb op een site gelezen dat als je zoveel Db overschrijdt je permanent oorbeschadiging kan krijgen,in hoeverre dat is kan je al merken aan je pijngrens,ik merk wel vaak dat ik een beetje pijn heb,en ik luister met me hoofdtelefoon elke dag zo'n 7 uur met 97Db.
Nou heb ik dus een tabelletje daar gelezen hoelang je kan luisteren op hoeveel Db.En uit die tabel moet ik opmaken dat ik me zorgen moet maken als ik zo doorga.
Db - uren per dag
80 - 8
83 - 4
86 - 2
89 - 1
92 - 0,5

Maar als ik rond de 80 Db luister hoor ik de muziek niet zo helder en vang ik minder op,ik neem het minder in me brein en ziel op zal ik maar zeggen.
Heeft iemand anders ervaring hiermee?

7 uur per dag!? 97 Db!?

En dan bedenk je zelf niet dat dat uiteraard niet behoorlijk goed is voor je oren.

Jah dat merk ik de afgelopen week pas met die pijnen ik heb nooit geweten dat je dan beschadiging kon oplopen ik dacht dat dat pas is als je bij de eerste tonen al wat voelt,maar goed dus wat info erover gezocht,maar wie luistert er regelmatig met de headphones op hoeveel Db?

schizo ik zou die koptelefoon maar eens een tijdje wegstoppen.

HiLL schreef:
schizo ik zou die koptelefoon maar eens een tijdje wegstoppen.

Dankuwel voor het advies,zover ben ik immers ook gekomen nou
Op hoeveel Db luister jij dan?

Weet ik niet eerlijk gezegd, de laatste tijd beluister ik muziek ook maar weinig door mijn koptelefoon.

Jah ik heb geen goeie speakers en budget is nou ook niet van jewelste en het is hier zowiezo al gehorig voor de buren dus de hele dag door speakers draaien lijkt ook geen optie op dit moment

Schizo, misschien is dit topic iets voor je.

Heb ik al gezien,dat kunnen we beschouwen als het 'afkickproces'

Hoe kan je trouwens opmeten hoeveel dB je beluistert?

Ik verander me mp3tjes altijd met mp3gain

Ik neem aan dat naast die db's ook meespeelt hoe hard je je apparaatje zet.

Ik probeer dat de laatste tijd ook iets te minderen. Al blijft het verleidelijk om de volumeknop helemaal open te draaien.

97... 7 uur per dag.

Da's wel erg veel ja. Als je pijn in je oren hebt, is de schade al onherstelbaar, volgens mij. Ik heb het ook wel 's gehad, maar dan deed ik het daarna wel een tijdje rustig aan...

Ik zou zeggen, spaar een stel goede speakers bij elkaar en probeer het aantal DB wat te minderen.

Het klopt dat het onherstelbaar is.

http://www.hoortest.nl/hoortest.html

Hier kun je testen hoe ver je al bent, enige nadeel, ze zeggen wel dat je de beste testresultaten krijgt bij gebruik van een hoofdtelefoon.

Hey da's een handige site,die ga ik morgen doen want nou ben ik zo'n 27uur wakker dat helpt niet echt bij de concentratie denk ik,thnx

Sietse
De gehoortest is goed

en toch weet ik dat ik bepaalde hoge frequenties toch echt niet meer hoor.

Het verlies van het vermogen om hoge tonen waar te nemen, komt meestal niet door overbelasting, maar door het ouder worden .

Met gehoorbeschadiging valt wel mee te leven. Ik draag al vanaf mijn 4e een hoortoestel. Ondanks dat ik slechthorend ben heb ik wel 5 jaar in een discotheek gewerkt. Op zich een risico, maar achteraf gezien heb ik niet nog meer gehoorverlies geleden. Maar met koptelefoons ben ik sowieso al voorzichtig omdat ik weet dat dat nog veel meer schade kan aanrichten (als je slechthorend bent zet je dat ding automatisch veel harder natuurlijk). Maar met uitgaan is het soms verrekte lastig, je moet je altijd op 1 persoon richten tijdens het praten en in groepsverband praten lukt je gewoon niet omdat je de helft mist. Maar goed, ik draaf door, slechthorend zijn is niet het einde van de wereld, maar kan soms erg vervelend zijn. Dus ga niet knetterhard met je koptelefoon luisteren

Hier hetzelfde als bij Sietse. Gekgenoeg scoor ik tegenwoordig beter op gehoortesten (ben een paar jaar geleden, in een tijd dat ik vaker in een concertzaal stond dan dat ik in bed lag, nog uitvoerig getest in een cabine - heel apart, je hoort dan alle interne radartjes van je lichaam, bloed stromen, etc.) dan in de tijd dat ik alleen nog maar naar de radio en mijn eigen bandjes luisterde.

Sheplays
musicfriek schreef:
Maar met uitgaan is het soms verrekte lastig, je moet je altijd op 1 persoon richten tijdens het praten en in groepsverband praten lukt je gewoon niet omdat je de helft mist. Maar goed, ik draaf door, slechthorend zijn is niet het einde van de wereld, maar kan soms erg vervelend zijn. Dus ga niet knetterhard met je koptelefoon luisteren

Ik ben vanaf mijn kleutertijd dank zij een ontsteking aan beide oren, en de uiteindelijke behandeling daaraan, aan één oor voor ongeveer 80% doof.

Ik word er doodmoe van als mensen door elkaar heen praten! Bij feesten sta ik daarom de hele tijd lekker op de dansvloer .

Ik heb laatst een concert bijgewoond met een vriendin die vooraan wilde staan. De band gebruikte zeer hard een theremin en ik stond met mijn goede oor vlak voor de speakers. Gevolg: twee dagen doof geweest, maar nu aan beide oren en ik was echt in paniek! Ik stelde me al een leven voor zonder muziek

Dus mensen: kijk alsjeblieft een beetje uit! Als je in zo'n situatie komt, ga dan af en toe even op een andere plek staan of ga even een biertje drinken in de hal!

Mijn gehoor is nooit erg goed geweest; ik hoor bepaalde lage tonen niet. Mijn zus hoort erg slecht; heeft een gehoorapparaat. Bij ons is het een familiekwestie (mijn moeder hoort ook niet goed).
Ook ik heb vroeger regelmatig een koptelefoon op gehad, en heb ook moeite om meerdere mensen in een cafe te volgen. Ook hoor ik vaak de telefoon niet.
De laatste paar jaar erger ik me hier steeds meer aan, maar ik ga geen gehoortest doen.
Het slechte horen heeft me een positief ding op geleverd; daardoor ben ik toen af gekeurd voor militaire dienst.

Jaarlijks lopen circa 20.000 jongeren -als gevolg van het luisteren naar te harde muziek- blijvende gehoorschade op. Velen realiseren zich onvoldoende dat te harde muziek het gehoor onherstelbaar kan beschadigen. Een maandelijkse check via de interactieve hoortest www.oorcheck.nlis aan te raden

Ik denk dat deze beter past bij mijn situatie ,link ff hier gezet voor als het voor iemand anders nog van toepassing is

schizodeclown schreef:
Jaarlijks lopen circa 20.000 jongeren -als gevolg van het luisteren naar te harde muziek- blijvende gehoorschade op. Velen realiseren zich onvoldoende dat te harde muziek het gehoor onherstelbaar kan beschadigen. Een maandelijkse check via de interactieve hoortest www.oorcheck.nlis aan te raden

Ik denk dat deze beter past bij mijn situatie ,link ff hier gezet voor als het voor iemand anders nog van toepassing is

Een vraag. Waar kun je goede oordoppen aanschaffen. Ik bedoel niet van die proppen. Eventueel aanschaffen via het internet(?)

Sietse
winkels waar ze ook muziekinstrumenten verkopen hebben vaak goede oordoppen. Daar heb ik er ooit ook gehaald, helaas weer kwijt geraakt.

Muziekwinkels inderdaad, of bij hoortoestellenwinkel als Schoonenberg op maat gemaakte laten maken (wel prijzig, maar die zitten wel het lekkerst omdat ze speciaal voor jouw oor worden gemaakt).

itchy schreef:
Muziekwinkels inderdaad, of bij hoortoestellenwinkel als Schoonenberg op maat gemaakte laten maken (wel prijzig, maar die zitten wel het lekkerst omdat ze speciaal voor jouw oor worden gemaakt).

Wat betaal er zo ongeveer voor?

Dat kost ongeveer 125 euro heb ik me zojuist laten vertellen.

Ik heb voor de mijne destijds (in '00 of '01 denk ik) 50 gulden betaald., maar die waren niet op maat gemaakt. Ben er desalniettemin wel tevreden over.

edit: paar berichten verwijderd

deric raven schreef:
Het slechte horen heeft me een positief ding op geleverd; daardoor ben ik toen af gekeurd voor militaire dienst.

Me too!

Zowel sheplays als deric vind ik erg herkenbaar wat ze schreven. Ik heb mijn slechthorendheid georven van mijn vader (die het weer van zijn vader kreeg). Maar beschadiging door muziek luisteren kan idd erg link zijn. Kijk er mee uit, mensen! Want slechthorend zijn is soms echt geen pretje.. Goeie oordoppen kun je idd bij de betere audiciens krijgen. Beter Horen is ook wel een aanrader. Gelukkig een stuk goedkoper dan hoortoestellen waar ik gemiddeld 2000 euro per stuk voor neerleg..

Gast
geplaatst: vandaag om 15:18 uur

geplaatst: vandaag om 15:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.