menu

Muziek / Algemeen / Gehoorbeschadiging

zoeken in:
Dat zou briljant zijn

Mja, ik moet het nog maar zien. (Of horen.) Zou wel fijn zijn als het echt waar blijkt te zijn. Die tinnitus ben ik na drie jaar ook wel aardig zat.

Ik heb er sinds een paar maanden ook last van, waarschijnlijk is het door medicatie gekomen na een jaar flink ziek te zijn geweest. Net zoals bij jullie niets aan te doen, behalve de manier waarop je ermee om kan gaan. Het is gelukkig niet zo'n piep zoals ik in sommige horrorverhalen (op youtube hoor) maar ik word er toch behoorlijk gek van. Binnenkort krijg ik voor mijn pijnklachten soort training om je gedachten anders te leren sturen, wellicht helpt het ook om beter met die piiiieeeeeeeeeep om te gaan. Eigenlijk is elke seconde aandacht teveel, dus maar snel ALT F4 en weg uit dit topic.

Er om mee leren gaan kan inderdaad tricky zijn. Ironisch genoeg kon ik er pas mee omgaan toen een dokter vertelde dat de piep nooit meer weg zou gaan. Daarvoor was er nog sprake van dat het misschien tijdelijk zou zijn. Toen ik eenmaal wist dat het er voor altijd zou zijn accepteerde ik het maar gewoon. Al vrij snel daarna had ik er ook al een stuk minder last van. Gewoon niet aan denken, lijkt op het begin misschien onmogelijk, maar dat komt wel. Heb er nu alleen nog last van als ik in bed lig en er verder geen geluiden zijn, maar ook dan stoor ik me er niet zo erg meer aan. De piep is gewoon mijn nieuwe stilte geworden.

In elk geval sterkte ermee.

Thanks! Mooie manier van benaderen (piep de nieuwe stilte); hoop dat het gaat lukken. Geen keus uiteindelijk

Het heeft hoe dan ook wat tijd nodig. Proberen te negeren werkt meestal niet zo goed. Wat soms wel kan helpen is tijdelijke nieuwsgierigheid/interesse. Op momenten dat je toch niet omheen de piep heen kan, luister er dan zo aandachtig mogelijk naar. Hoeveel frequenties hoor je? Is het volstrekt monotoon of zitten er kleine variaties in? Door er op die manier bewuster naar te gaan luisteren in plaats van het alleen maar weg te willen, verliest je geest sneller de aandacht, want zó interessant is die piep nu ook weer niet.

Als ik me er op begin te concentreren wordt hij stukken luider.
Het beste lijkt me zo weinig mogelijk op te zoeken in verband met tinnitus en er net totaal niet naar luisteren. Frequenties analyseren en luisteren naar hoe het geluid verandert in de loop van de tijd raad ik helemaal af. Hoe minder aandacht het getuut krijgt, hoe sneller het naar de achtergrond verdwijnt.
Dat is toch hoe het bij mij werkt.

Als je tinnitus van die aard is dat je zomaar kan beslissen er totaal niet naar te luisteren dan zal dat wel werken. Maar ik schreef niet om er geconcentreerd naar te gaan luisteren op momenten dat het op de achtergrond zit.

Mijn ervaring als muziekliefhebber is dat er uren en dagen zijn dat het getuut met geen mogelijkheid te negeren valt. En juist het willen negeren is dan een vorm van aandacht geven die gekmakend kan zijn. Door er op die momenten juist met nieuwsgierigheid naar te gaan luisteren zet je de eerste stap naar acceptatie. Je conditionering van de-piep-hoort-niet-in-mijn-oren wijzigt langzamerhand naar de-piep-mag-er-zijn-omdat-hij-er-is.

En zo is voor mij de piep, zoals kiriyama schrijft, ook mijn nieuwe stilte geworden. En juist ook door erover uit te zoeken dat het er voor altijd zou zijn maakte acceptatie makkelijker.

Wat is de ervaring als je met een koptelefoon muziek aan het luisteren bent met tinnitus? Onderdrukt dat de tinnitus of domineert de tinnitus dan?

Bij mij wordt hij godszijdank goed onderdrukt als ik muziek luister. Een gerusstelling is ook dat mijn KNO-arts vertelde dat de oorsuizen in de meeste gevallen ook niet erger worden en op hetzelfde niveau blijft (of je moet wekelijks naar motorhead gaan kijken). Dan heb ik het natuurlijk niet over de mensen waar er een oorziekte zoals meniere aan te grondslag ligt.

Sir Spamalot (crew)
Ik geef grif toe, ik dacht aanvankelijk ook aan een vroege 1 aprilgrap: Sleutel tot genezing van oorsuizen en gehoorschade ligt bij kippen.

Fedde
Kronos schreef:

Mijn ervaring als muziekliefhebber is dat er uren en dagen zijn dat het getuut met geen mogelijkheid te negeren valt. En juist het willen negeren is dan een vorm van aandacht geven die gekmakend kan zijn. Door er op die momenten juist met nieuwsgierigheid naar te gaan luisteren zet je de eerste stap naar acceptatie. Je conditionering van de-piep-hoort-niet-in-mijn-oren wijzigt langzamerhand naar de-piep-mag-er-zijn-omdat-hij-er-is.

Sinds een paar jaar ben ook ik bekend met de eeuwige piep: tinnitus. Ontstaan door een antibiotica-kuur bij een oorontsteking en niet eens door harde muziek, hoewel ik daar ook flink wat van geconsumeerd heb. Leer er maar mee leven, zegt men dan.Daar wilde ik eerst niet aan. Heb van alles geprobeerd, maar daarmee zag ik een paar dingen over het hoofd:
1. Mijn gehoor is er vrijwel onbeschadigd uit gekomen. Ik ervaar tinnitus in mijn linkeroor, maar dat oor werkt bijna net zo goed als het rechter op alle frequenties. Boven de 15 khz houdt het echter wel een beetje op, maar dat is voor mijn leeftijd (51) niet eens zo slecht.
2. Wel heb ik meer piep als ik langer dan een uur naar muziek geluisterd heb. Dan moet ik bewust rust nemen. Soms denk ik dat de piep weg is, maar op het moment dat ik dat denk, is hij er al weer.
3. De piep is er altijd en overal. Dus kan ik er beter goede maatjes mee worden. Ach, er zijn echt ergere dingen op mijn leeftijd. En die dingen heb ik (nog) niet.

Kronos, ik deel je mening van harte. Stop met vechten, begin met leven. Met of zonder piep.

Zou het?
Neurowetenschappers hebben remedie voor tinnitus gevonden | Alternative - alternative.blog.nl

Scientists develop nerve implant to stop tinnitus – FACT Magazine: Music News, New Music. - factmag.com

In de gaten blijven houden deze ontwikkeling, maar ondertussen inderdaad gewoon doorleven en proberen te accepteren. Zal voorlopig nog wel onbereikbaar blijven.

Ik heb ook sinds een week of twee last van tinnitus, als gevolg van een oorontsteking die ik heb opgelopen in het zwembad. Zelf geef ik de antibiotica in de vorm van oordruppels die mijn huisarts mij in eerste instantie voorschreef de schuld maar hij gelooft daar niet in en denkt dat het door de oorontsteking zelf komt (ondanks dat ik er geen last van had tot ik de druppels ging gebruiken). Ik zie nu dat Fedde eenzelfde reactie heeft geplaatst.

Overdag heb ik er gelukkig weinig tot geen last van maar tijdens het in slaap komen is het vrij irritant en ik word sinds twee weken ook regelmatig 's nachts wakker, iets wat ik hiervoor nooit had.

Vooralsnog hoop ik zeer dat het niet blijvend is. Ik heb sinds ik jong ben al problemen met mijn oren gehad (geen tinnitus) en de laatste jaren ging het juist beter en was ik klachtenvrij.

Ik denk er wel over om binnenkort naar de KNO-arts te gaan als het aan blijft houden of mijn baas, medisch adviseur, om advies te vragen.

NewYorkCityLight schreef:
Overdag heb ik er gelukkig weinig tot geen last van maar tijdens het in slaap komen is het vrij irritant en ik word sinds twee weken ook regelmatig 's nachts wakker, iets wat ik hiervoor nooit had.

Als je er overdag weinig last van hebt dan is de tinnitus wellicht niet zo luid. Maar als je er nog niet aan gewend bent dan kan het wel zijn dat wanneer je anders even onbewust wakker wordt en weer indommelt, je nu helemaal ontwaakt doordat die pieptoon plots opvalt. Maar op zich is het volgens mij niet van de tinnitus dat je wakker wordt. Misschien maak je je ook nogal wat zorgen en dat heeft onmiddellijk effect op je nachtrust.

Als het van de medicijnen is lijkt de kans mij redelijk dat het weer over gaat. Als je met de antibiotica stopt, of bent gestopt en die helemaal is uitgewerkt.

Beterschap!

Kronos schreef:

Als je er overdag weinig last van hebt dan is de tinnitus wellicht niet zo luid. Maar als je er nog niet aan gewend bent dan kan het wel zijn dat wanneer je anders even onbewust wakker wordt en weer indommelt, je nu helemaal ontwaakt doordat die pieptoon plots opvalt. Maar op zich is het volgens mij niet van de tinnitus dat je wakker wordt. Misschien maak je je ook nogal wat zorgen en dat heeft onmiddellijk effect op je nachtrust.

Ik denk dat je gelijk hebt en dat dit laatste het geval is. Waarschijnlijk wordt het na wat gewenning minder. Ik merk dat het nu al beter gaat dan een paar dagen geleden.

Kronos schreef:

Als het van de medicijnen is lijkt de kans mij redelijk dat het weer over gaat. Als je met de antibiotica stopt, of bent gestopt en die helemaal is uitgewerkt.

Beterschap!

Ik ben precies een week geleden gestopt met de oordruppels, Bacicoline-B, en heb t/m vanmiddag een tweede kuur (Amoxicilline - capsules) gehad. Ik heb inderdaad nog de hoop dat het overgaat als de antibiotica helemaal is uitgewerkt. Op internet heb ik echter weinig gevonden over tijdelijke tinnitus, behalve dan het soort dat geïnduceerd wordt door te harde muziek.

Bedankt voor de beterschap wensen . Het lijkt me echt een vreselijke aandoening om last van te houden, en eentje die vooral emotioneel zeer veel aanpassing van je vraagt. Ik heb gelukkig dan nog een lichte variant.

Bedankt voor de beterschap wensen . Het lijkt me echt een vreselijke aandoening om last van te houden, en eentje die vooral emotioneel zeer veel aanpassing van je vraagt.

Het hoeft echt niet vreselijk te zijn hoor. Als je eraan kan wennen is het niet meer dan een volstrekt onschuldig gegeven. Hooguit wat hinderlijk af en toe.
Natuurlijk als je op internet naar 'tinnitus' zoekt lees je vreselijke verhalen. Juist de mensen die het heel erg hebben zitten, die er heel erg mee worstelen, doen hun verhaal.

Fedde
Ik sluit me daar bij aan. Het hangt ook van het soort geluid af dat je ervaart. Beter gezegd: je hóórt geen tinnitus, want het wordt geproduceerd in je hersenen, niet in je oor, dus je erváárt een geluid. Is het een zacht piepje, dan kun je daar goed mee leven. Met je gehoor is dan niks mis en je kunt rustig van muziek blijven genieten. Maar er zijn ook mensen die sterkere, niet te ontwijken geluiden ervaren: lagere, rommelende geluiden. Dan kan professionele hulp nuttig zijn.

Sir Spamalot (crew)
Uit Het Laatste Nieuws van vandaag geplukt: Apparaat ontwikkeld dat oorsuizen kan verzachten.

buizen
Kronos schreef:
(quote)

Natuurlijk als je op internet naar 'tinnitus' zoekt lees je vreselijke verhalen. Juist de mensen die het heel erg hebben zitten, die er heel erg mee worstelen, doen hun verhaal.

Dat denk ik ook.
Akelig lijkt het me toch, tinnitus. Heb misschien veel geluk gehad ofzo, snap er niets van maar heel wat Motorhead-, Slayer- en punkconcerten en niet te vergeten Kiss meegemaakt maar m'n gehoor is echt nog uitstekend. Kan op langere afstand, met afleidingsgeluiden, toch nog geconcentreerd een gesprek volgen.

Assurancetourix

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=rbmJd8Cu85U

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

1956, Philips 2x1000 watt, daar kan geen piepje tegen op

panjoe (moderator)
Berichten verplaatst naar Muziek > Algemeen > Ritmedoofheid

Onderzoekers zijn een behandeling aan het testen waarmee gehoorschade mogelijk verholpen kan worden.

Een spuit door je trommelvlies om gehoorschade te genezen? - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl

geplaatst:
Ik heb ook sinds een week of twee last van tinnitus, als gevolg van een oorontsteking die ik heb opgelopen in het zwembad. Zelf geef ik de antibiotica in de vorm van oordruppels die mijn huisarts mij in eerste instantie voorschreef de schuld maar hij gelooft daar niet in en denkt dat het door de oorontsteking zelf komt (ondanks dat ik er geen last van had tot ik de druppels ging gebruiken). Ik zie nu dat Fedde eenzelfde reactie heeft geplaatst.
Overdag heb ik er gelukkig weinig tot geen last van maar tijdens het in slaap komen is het vrij irritant en ik word sinds twee weken ook regelmatig 's nachts wakker, iets wat ik hiervoor nooit had. Vooralsnog hoop ik zeer dat het niet blijvend is.

Ruim 5 jaar later. De 'piep' op links is eeuwig, geen moment helemaal weg geweest, maar er valt mee te leven. Vandaag weer eens mijn oren uit laten spuiten en daarbij de prettige ervaring dat de hoge tonen nog prima in orde zijn. Tinnitus is geen doofheid. Je gehoor heeft er een 'vriendje' bij gekregen. Maar ik denk dat ik met mijn storing geluk heb. Er zijn mensen die er letterlijk gek van worden.

Ben benieuwd hoe bovenstaande users er nu in staan.
PS. Zelf sluit ik aan bij waar Fedde zijn bijdrage eindigde.

geplaatst:
Wandelaar schreef:
Tinnitus is geen doofheid.

Het gaat wel vaak gepaard met slechter horen. Daarom wordt het soms als een soort fantoompijn omschreven. De frequenties die je oren niet meer kunnen 'ontvangen' worden in je brein 'uitgezonden' als een voortdurend piepen, suizen, tuiten of brommen.

De intensiteit verschilt bij mij erg van dag tot dag en het is moeilijk de oorzaak daarvan te achterhalen. Te veel cafeïne, te veel blootstelling aan lawaai, stress, te weinig slaap, zijn factoren. Maar ook met het mijden van al die dingen zijn er soms dagen dat ik er echt last van heb en dagen dat het me pas 's avonds opvalt hoe stil het al de hele dag is geweest.

Aanvaarding en het besef dat het hoe dan ook nooit helemaal stil is helpt het meest. En natuurlijk ook gewenning. Daarnaast is het uiteraard belangrijk om verdere schade te beperken zonder angst voor geluid te krijgen want daarmee werk je hyperacusis dat gepaard kan gaan met tinnitus nog extra in de hand.

Als muziekliefhebber zeker gewoon elke dag muziek blijven beluisteren en de mentale waan proberen uit te schakelen dat het geluid van muziek iets objectiefs is dat je nu niet meer zou kunnen horen zoals het hoort. Muziek is een subjectief ervaren. Je eigen ervaring is de muziek, ook al is dat nu anders dan vroeger. Een hond hoort muziek ook anders dan wij. Helemaal aanvaarden dat je die hoogste noten in een piano- of vioolconcert niet meer hoort zal misschien niet lukken, maar dat kan zich compenseren met een verhoogde emotionele gevoeligheid die je kan ontwikkelen bij het ouder worden.

Zomaar wat gedachten, van een tinnitus-ervaringsdeskundige tegen wil en dank.

geplaatst:
Kronos schreef:
De intensiteit verschilt bij mij erg van dag tot dag en het is moeilijk de oorzaak daarvan te achterhalen. Te veel cafeïne, te veel blootstelling aan lawaai, stress, te weinig slaap, zijn factoren. Maar ook met het mijden van al die dingen zijn er soms dagen dat ik er echt last van heb en dagen dat het me pas 's avonds opvalt hoe stil het al de hele dag is geweest...
Aanvaarding en het besef dat het hoe dan ook nooit helemaal stil is helpt het meest.....
Zomaar wat gedachten, van een tinnitus-ervaringsdeskundige tegen wil en dank.

Tegen wil en dank. Zeker, niemand vraagt erom en je hebt het er maar mee te doen. Bij mij begonnen na de behandeling van een simpele oorontsteking met antibiotica. Ontsteking kwijt, piep gebleven. Bij mij bleven gelukkig de hogere frequenties goed hoorbaar, dus lastig van gehoorschade te spreken. Wel is de piep altijd duidelijk aanwezig, vooral in de stilte. En, zoals je schrijft, als ik me daarop concentreer, neemt het geluid toe en lijkt dan meer alom aanwezig.
Ik ken ook de uitlokkende factoren, zoals stress. Na een weekje nachtdienst heb ik meer (hardere) tinnitus. Ik denk een kwestie van verminderde weerbaarheid. Psychisch gezien. Prikkelbaar, wat gespannen, moe.
Het moment ook waarbij bij veel mensen de blessures toeslaan. Een beetje voorzichtiger leven is dan een deel van de oplossing. Maar, een echte oplossing is er niet.
Er zijn dingen waar je het mee moet doen en waarvoor je de moed hebt op te brengen ze te verdragen. Dat zeg ik voor mezelf. Ik kan dat niet voor anderen bepalen.

geplaatst:
Wandelaar schreef:

Ben benieuwd hoe bovenstaande users er nu in staan.
PS. Zelf sluit ik aan bij waar Fedde zijn bijdrage eindigde.

5 jaar oud is mijn laatste bericht alweer. De afgelopen jaren zijn voor mij niet allemaal even leuk geweest met betrekking tot mijn oren, maar inmiddels gaat het zeer goed. Ik ben overigens al sinds jonge leeftijd KNO-patiënt. Heb heel vaak buisjes gehad en ben als tiener aan beide oren geopereerd. Hier een samenvatting van de laatste jaren:

- zomer van 2014: tinnitus rechts na bacicoline B (laatste wat ik hier heb gepost).
- zomer van 2015: ook tinnitus links na fluticasonneusspray. Helaas was de tinnitus links irritanter dan rechts waar ik al gewend aan was.
- herfst van 2015: klachten van autofonie links waar ik echt gek van werd, eerst alleen bij inspanning maar later zelfs bij het luisteren van muziek via headphones. De KNO kon niks voor mij betekenen. Gelukkig ben ik van de autofonie af gekomen ergens in de zomer/herfst van 2016 omdat ik weer op m'n oude gewicht van 70 kilo kwam (autofonie ontstaat vaak na gewichtsverlies, naar het schijnt).
- lente 2018: plotselinge doofheid links van de één op andere dag. De tinnitus leek ook veel erger geworden. Er zat veel vocht in mijn oren. Het was onduidelijk of de schade permanent was. De keuze was óf afwachten, óf een oorsanerende operatie, óf het plaatsen van een buisje om te zien hoe dat zou gaan. Ik koos voor dat laatste. Het moment dat ik in de stoel bij de KNO zat en het buisje werd geplaatst merkte ik letterlijk direct dat ik weer normaal kon horen. En wat bleek, na het plaatsen van het buisje is ook de tinnitus links heel erg verminderd, in zulke mate dat het nu minder aanwezig is dan in 2015, toen het begonnen was.

Ik ben twee maanden geleden op controle geweest en het buisje zit er nog steeds in. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan op het moment dat m'n trommelvlies weer helemaal is dichtgegroeid, maar ik heb goede hoop.

Voor mij zijn de 'beperkingen' mbt mijn oren anno 2019:
- Iets overgevoelig voor geluid. Ik moet m'n oren dicht doen als er een ambulance of politieauto langs rijdt.
- Ik hoor minder dan een ander persoon, maar nog net goed genoeg dat ik niet in aanmerking kom voor een gehoorapparaat (maar dit is al sinds mijn tienerjaren zo).
- Ik luister nooit meer muziek via headphones of oordopjes omdat ik bang ben dat ik dan weer iets van autofonie zal ontwikkelen of meer doofheid. Hierdoor is in de bus of trein zitten wel een stuk vervelender.
- Ik mag niet duiken of met mijn oren onderwater want behalve dat ik links nu nog een buisje heb, heb ik in m'n trommelvlies rechts een puntperforatie die er al zo lang zit dat hij waarschijnlijk niet spontaan zal dichtgroeien.

Allemaal dingen waar ik mee kan leven. De tinnitus zowel links als rechts is nu op een niveau dat ik kan zeggen dat ik er helemaal geen last van heb. En ik hoop dat het zo blijft.

geplaatst:
Een hele geschiedenis. Mooi dat het nu beter is. Hopelijk blijft het inderdaad zo.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:20 uur

geplaatst: vandaag om 15:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.