MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Gehoorbeschadiging

zoeken in:
Een onderzoek door Apple gehouden?

Bron? Lijkt me inderdaad onzin.

Ik zit even te kijken, maar kan het nergens terugvinden. Volgens mij stond het een paar weken geleden in de Metro.

Lijkt niet alleen onzin, is gewoon onzin. Met een beetje mp3 speler kun je met gemak geluiddrukniveaus van 100 dB(A) en hoger op je trommelvliezen produceren. Vooral vervelend wordt het wanneer de trilhaartjes die uiteindelijk voor de electrische pulsen naar je gehoorzenuw zorgen zo worden platgedrukt dat ze niet meer terugveren. Dan heb je dus een permanente gehoorbeschadiging. Het dragen van gehoorbescherming in werksituaties is al verplicht als het geluidniveau 85 dB(A) of meer bedraagt (gebaseerd op een blootstelling gedurende 8 uur). Als vuistregel kan worden aangehouden dat gehoorschade kan optreden bij een telkens 3 dB hoger niveau per halvering van de blootstellingsduur. Dus veel meer dan een kwartier op vol volume zou ik dus niet aanraden en dat dan ook nog eens niet herhaaldelijk proberen.

Overigens is de opmerking om weg te lopen bij een concert wanneer het pijn gaat doen aan je oren redelijk dwaas. Gehoorschade treed al op lang voordat de pijngrens wordt bereikt, maar zoals ik al zei het draait allemaal om blootstellingsduur. Van een knal van pakweg een stuk vuurwerk wordt je ook niet gelijk doof.

Altijd dat decibellen gezeur ook. Hoe moet ik in hemelsnaam weten hoeveel DB mijn mp3 speler produceert als hij van geluidsniveau 1 tot 30 gaat?

^Ja, je slaat de spijker op de kop Ik weet wel graag op welk volume ik luister in cijfertjes, niet bij benadering, zoals bij iPods.

m3LL3
Leuk topic, ik heb het zojuist even doorgelezen! Bewijst maar weer dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn

Ik heb zojuist twee gehoortesten gedaan die in dit topic vermeld stonden en op beide sites bleek aan mijn hoorvermogen niks te mankeren. Niet zo vreemd op zich: ik luister voornamelijk zachte, trage muziek (ambient, klassiek, (post-)rock). Wel in-ear, dat moet ik er wel bij zeggen.

Toch heb ik bij het minste of geringste last van gepruttel in mijn oor, zowel bij rockmuziek die helemaal zo hard nog niet staat als bij een stoet schreeuwende kinderen *knars* *knars*. De grens waarop dit gebeurt varieert per dag. Als dit geknars lang doorgaat kan ik dit achteraf zeker in de vorm van een lichte doffe pijn merken.

Ik vind het opmerkelijk dat het altijd mijn linker oor is die als eerst 'klaagt' en dat deze dit ook blijft doen als er slechts uit mijn rechter oortje muziek komt. Het lijkt er niet op dat dit alles te maken heeft met een beschadiging ten gevolge van het te vaak blootstaan aan hard geluid; mijn moeder heeft precies hetzelfde dus ik ga ervan uit dat het met erfelijkheid te maken heeft.

Echt last kan ik er niet van ondervinden; het is jammer dat muziek waar je zin in hebt niet altijd geluisterd kan worden, maar daar houdt het dan ook op. Tijdens concerten of uitgaan heb ik nooit last gehad, aangezien het volume daar zo absurd hard is dat mijn oren de wil om tegen te spartelen als het ware al hebben opgegeven. De barrière is gepasseerd. Ik hoor op zo'n moment waarschijnlijk hetzelfde als ieder ander, zonder geknars of geruis, maar met na afloop een tijdelijk doffe geluidsbeleving.

Is er iemand die dit herkent of weet wat de oorzaak is? Moet ik dit misschien maar zien als een handige natuurlijke bescherming van mijn eigen oren die op tijd waarschuwen wanneer het volume te hoog dreigt te worden? Als dat zo is ben ik mijn oren dankbaar. Of moet ik me toch een beetje zorgen gaan maken?

voor de mensen die nog op school zitten: in BINAS kun je ongeveer het aantal db bepalen dat je luistert in tabel 15D (4e druk 85A)

ik zit volgens mij rond de 100 op de fiets omdat ik een zware vrachtwagen op 7,5 m van met 35 km per uur wel moet overstemmen, in dit soort situaties kan ik mijn muziek nog vaag horen
thuis zit ik op 70(luide muziek)
ik ga niet naar concerten maar een popgroep zou 110 moeten zijn

gemiddeld is dit 80 met zo'n 2,5 uur per dag dus stelt niet zoveel voor bij mij

schizodeclown schreef:
Ik heb op een site gelezen dat als je zoveel Db overschrijdt je permanent oorbeschadiging kan krijgen,in hoeverre dat is kan je al merken aan je pijngrens,ik merk wel vaak dat ik een beetje pijn heb,en ik luister met me hoofdtelefoon elke dag zo'n 7 uur met 97Db.
Nou heb ik dus een tabelletje daar gelezen hoelang je kan luisteren op hoeveel Db.En uit die tabel moet ik opmaken dat ik me zorgen moet maken als ik zo doorga.
Db - uren per dag
80 - 8
83 - 4
86 - 2
89 - 1
92 - 0,5

Maar als ik rond de 80 Db luister hoor ik de muziek niet zo helder en vang ik minder op,ik neem het minder in me brein en ziel op zal ik maar zeggen.
Heeft iemand anders ervaring hiermee?
wist je dat door te veel harde muziek ook schizofrene verschijnselen kunnen optreden? o laat maar ben je al

BINAS, dat waren nog eens tijden

Sir Spamalot (crew)
Whitesnake moet dokken wegens gehoorschade (www.metalfan.nl)

Een rechter in Massachussetts (VS) heeft Whitesnake, hun tourpromoter en de eigenaar van Boston’s Orpheum Theatre opgedragen om in totaal 40.000 dollar te betalen aan Maryellen and Kevin Burns, als onderdeel van een schikking. Het echtpaar bezocht in 2003 een show van Whitesnake, Scorpions en Dokken. Omdat vanaf hun oorspronkelijke zitplaatsen het zicht door apparatuur op het podium werd belemmerd, kregen ze nieuwe plaatsen aangewezen vlakbij een grote toren van speakers. Maryellen Burns beweert dat ze door het luide volume van Whitesnake's optreden vervolgens permanente gehoorbeschadiging heeft opgelopen. Hoewel de rechtbank stelt dat Whitesnake niet als een heavy metal band mag worden geclassificeerd, heeft het echtpaar dus wel een schadevergoeding uit de wacht gesleept.

Only in America!

Zorin
Een van de redenen waarom ik niet/nauwelijks naar live-concerten ga is dat bak lawaai, waarbij mijn oren haast van mijn hoofd geblazen worden. Ik ben ook al eens uit een band gestapt vanwege het veels te hoge volume bij de repetites nota bene.

Zorin schreef:
Een van de redenen waarom ik niet/nauwelijks naar live-concerten ga is dat bak lawaai, waarbij mijn oren haast van mijn hoofd geblazen worden. Ik ben ook al eens uit een band gestapt vanwege het veels te hoge volume bij de repetites nota bene.

http://alpine.nl/files/Products/productfoto%27s/alpine_56_otoplastic_lasertext_soft.jpg

Zorin
Bedankt voor de tip.

Ik weet dat het in een aantal gevallen echt verstandiger is, maar..
oordoppen indoen bij een concert blijf ik toch zoiets vinden als een zonnebril opzetten in de bioscoop.

Het geluid staat soms zo luid in de bioscoop dat ik zin krijg om oordoppen te dragen. En een zonnebril draag ik steevast bij optredens, die irritante lasershows altijd...

Sir Spamalot schreef:
Ik heb er al een tiental jaar last van en ik weet nog altijd waardoor het begonnen is: stevige cd in de speler, koptelefoon op en volume alsmaar harder zetten. Dan opeens hoor ik een plop in mijn oren en vanaf dan heb ik het zweten: voortdurende oorsuizingen.

Is deze plop noodzakelijk voor tinnitus? Zelf heb vanaf de zomer erg veel last van ruis in mijn oor, waarschijnlijk door het vele uitgaan. Het vreemde is dat ik eigenlijk altijd wel oordopjes heb gebruikt en sinds een jaar neem ik ze zelfs overal mee naar toe, ik ga niet naar een concert of disco zonder oordoppen (negatieve reacties van mensen en soms zelfs 'vrienden' laten mij koud).
Mijn iPod (met in-ear oortjes van Bose) gebruik ik de laatste tijd zelden, de piep gaat zonder moeite over het lage volume heen.
Zelfs na het concert van Suzanne Vega (ondanks dat het concert slechts uit twee gitaren bestond uiteraard oordopjes in) lijkt de piep harder. Hierdoor maak ik mij zorgen over de concerten van Gorillaz en (vooral) Prince in een stadium (Ik ben wel van plan om voor die tijd eens goede / duurdere oordopjes te scoren).

Zelf heb ik de genoemde plop nooit bewust meegemaakt. Hopelijk betekent dit dat het gaat minderen.

[quote]Dwejkk_ schreef:
(quote)
Goed, , maar laat je niet vangen door de 'hoe duurder hoe beter stelling'. Test Aankoop heeft onlangs een onderzoek gedaan waaruit bleek dat 11 op de 17 oordopjes slecht scoren (zowel dure als minder dure modellen).

Artikel 1

Artikel 2 (in dit artikel kun je ergens een PDFje openen; de merken van de oordopjes staan er ergens bij).

Ik hoop dat dit nuttig was

Jazeker. Heel erg bedankt .

Sir Spamalot (crew)
@Dwejkk_: die plop, is die noodzakelijk? Ik herinner het me alleszins zo. Zovele jaren later is het nog altijd "wreed ambetant" en in het begin quasi onmogelijk om een goede nachtrust te hebben. Ik heb er leren mee leven, met die constante toon in mijn oren en met die korte nachtrusten. Bescherm je oren, want met die ene paar moet je het de rest van je leven doen.

Heftig zeg. Heel erg bedankt voor je antwoord en ik zal goed op 'ze' letten.

Hopelijk wordt het een keer gezien als een serieus probleem (in mijn omgeving wordt er in ieder geval erg lacherig over gedaan).

Sir Spamalot (crew)
Mensen die lacherig doen, weten meestal niet waarover ze praten en zondigen zich aan kuddegedrag. Misschien off-topic maar blijf altijd jezelf, heb je er last van of wil je last voorkomen, draag dan die verdomde oordoppen. Voorkomen is beter dan genezen en het blijft nog altijd een persoonlijke beslissing. Wat een ander daarvan denkt, daar mag je niet van wakker liggen of je zult ervan wakker liggen wanneer die rottoon door de oren suist. Amai, ik ga nu nog een moraalridder worden .

Helemaal mee eens, Luc. Zoals Itchy al eerder in dit topic zei; hun tijd komt nog wel (alhoewel ik het ze niet gun).

En om mezelf nog eens te quoten.
Dwejkk_ schreef:
ik ga niet naar een concert of disco zonder oordoppen (negatieve reacties van mensen en soms zelfs 'vrienden' laten mij koud).

Aan kuddegedrag heb ik zelf ook een hekel, dus ze mogen lachen wat ze willen .

Laat ze maar lachen. Ik ben blij dat ik er intussen zelf aan gewend geraakt ben (heb het al sinds mijn tiende), maar een vriend van me heeft pas sinds enkele maanden last van tinnitus. Dingen die beter serieus genomen worden...

Misterfool
Volgens mij zijn mijn gewoontes niet zo schadelijk voor mijn gehoor.
luister in huis meestal op speakers of op de koptelefoon met het volume zo rond de 20(van de 100). Een echte concertganger ben ik niet(kan niet zo enorm goed tegen drukte).Tijdje inear gehad maar nooit op maximaal volume muziek geluisterd.

Hoe kan je nou weten op hoeveel dB mijn iPod zit?

Niet, dat wil ik ook wel weten.
Dat ligt natuurlijk aan welke koptelefoon je gebruikt.
Ik wil ook wel weten hoe hard mijn mp3 kan (Creative Zen X-Fi)

@dwjekk. Mijn moeder heeft ook al een jaar een ruis in het oor en bij haar is de ziekte menière vastgesteld. Ik wil je niet bang maken ofzo, maar bij mijn moeder begon het ook daarmee, daarna kreeg ze last van duizeligheids/misselijkheids aanvallen. De kans dat je dit hebt is klein maar bij de eerste aanval ( als die ooit komt ) dan zal ik even naar de dokter gaan.

Maar ten eerste is de ziekte zeldzaam en ten tweede was het al 20 jaar geleden sinds mijn moeder voor het laatst uitging

Daar heb ik over gelezen, pff, dat is niet niks zeg. Nu heb ik iig geen bijverschijnselen en de ruis wordt wel duidelijk sterker na uitgaan. Ik ga sowieso naar de huisarts (en daarna denk ik ook wel kno-arts), daarna zie ik wel. Sowieso voor volgende week eens redelijke oordoppen kopen (tot nu toe gebruikte ik de Airsoft van €2,- die in het artikel van Beeswax een 9 op de 100 kreeg ).

Gast
geplaatst: vandaag om 12:33 uur

geplaatst: vandaag om 12:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.