menu

Mijn Updates +
Muziek / Algemeen / Mooie hoezen

zoeken in:
Misterfool
Sepia-hoes en bovenal licht absurdistisch:

(afbeelding)

https://i.imgur.com/MPS5clr.jpg

Joseph Arthur - The Ballad of Boogie Christ

Wat een draak

Het model vind ik lelijk; met een mooi vrouwelijk model had dit wel mooi kunnen uitpakken.

Vreselijk inderdaad.

Ben wel benieuwd wat het voor jullie een draak/vreselijk maakt. Oftewel: meer toelichting zou fijn zijn.

Misterfool
My five cents:

Geen tekst
Wat afgebeeld wordt, is niet heel interessant.
Qua sfeerzetting komt deze hoesfoto wat pretentieus/gemaakt diepzinnig over.
De vervaagde achtergrond voegt weinig toe aan de compositie.

Waarom zou het ontbreken van tekst iets negatiefs moeten zijn?

Misterfool
kobe bryant fan schreef:
Waarom zou het ontbreken van tekst iets negatiefs moeten zijn?

Omdat een albumhoes- mijns inziens- het hoofddoel heeft om interesse op te wekken voor de muziek om vervolgens de toekijker tot aankoop/beluistering over te halen. Laten we zo zeggen: als ik deze hoes zie in het 'wat draai je nu topic', zie ik niet direct van welke artiest dit album is. Deze plaat vergeet ik vervolgens weer snel. De hoes faalt dan mijns inziens in zijn belangrijkste doel.

Bovendien heeft het- creatief gezien- iets gemakzuchtigs. Een van de grote uitdagingen van een mooie hoes is de connectie tussen tekst en afbeelding. Zo maar een kiekje op een cd plakken komt doorgaans inspiratieloos op mij over.

Misterfool schreef:
Laten we zo zeggen: als ik deze hoes zie in het 'wat draai je nu topic', zie ik niet direct van welke artiest dit album is. Deze plaat vergeet ik vervolgens weer snel. De hoes faalt dan mijns inziens in zijn belangrijkste doel.

Volgens mij niet. Want deze plaat is wellicht niet gemaakt voor mensen die op deze manier muziek consumeren.

Misterfool schreef:
Bovendien heeft het- creatief gezien- iets gemakzuchtigs.

Gemakzuchtigheid is wel het laatste waar ik aan denk bij de albums van Joseph Arthur. Dat er altijd maar tekst op een albumhoes moet staan is wat mij betreft een dogma.

Misterfool
Tsja, er werd mij- als iemand die dit album een draak vindt- gevraagd hoe ik er tegenaan keek. Als andere mensen dit een toffe hoes vinden, staat hun dat uiteraard vrij. Ik had deze hoes een 4 of 5 gegeven.

Edit: Alleen het feit dat ik serieus op de vraag van Kobe Bryant Fan inga, bewijst al dat het voor mij geen dogma, dat is immers een onbetwistbare opvatting van een persoon/ideologie, is. We twisten er namelijk over. Desalniettemin merk ik wel dat het ontbreken van tekst een hoes slechter, dan wel gemakzuchtiger doet ogen. Alsof bij gebrek aan beter een vakantiekiekje is gepubliceerd.

Misterfool schreef:
Edit: Alleen het feit dat ik serieus op de vraag van Kobe Bryant Fan inga, bewijst al dat het voor mij geen dogma, dat is immers een onbetwistbare opvatting van een persoon/ideologie, is. We twisten er namelijk over.

Een dogma is natuurlijk geen onbetwistbare opvatting maar wordt enkel onbetwistbaar geacht door de aanhangers ervan. Daarom wordt er eindeloos getwist over dogma's. Welles! Nietes! Welles! Nietes! Enz.

Voor sommige muziek moet de luisteraar wat moeite doen. Hetzelfde geldt voor hoezen. Als een hoes zonder tekst ietwat aanspreekt kom je er wel achter om welke artiest en welk album het gaat zou ik denken. Tenzij je zelf al te gemakzuchtig bent.

Volgens mij ziet de hoes er trouwens niet uit als een vakantiekiekje. En bovendien maakt tekst op een vakantiekiekje plakken bij gebrek aan beter nog geen goede hoes.

Misterfool
Misterfool schreef:
Edit: Alleen het feit dat ik serieus op de vraag van Kobe Bryant Fan inga, bewijst al dat het voor mij geen dogma, dat is immers een onbetwistbare opvatting van een persoon/ideologie, is. We twisten er namelijk over.
Kronos schreef:
Daarom wordt er eindeloos getwist over dogma's. Welles! Nietes! Welles! Nietes! Enz.
Het woord serieus in mijn bericht is belangrijk, Kronos. Van een welles-nietesdiscussie was geen sprake. Bovendien kon je uit de context van het bericht wel halen dat ik bedoelde dat een dogma een opvatting is die onbetwistbaar geacht wordt door een persoon/ideologie. Desalniettemin is het idd een foutje, maar ik had ook niet verwacht in het beklaagdenbankje van kronos te moeten gaan zitten

Als je dan toch gaat muggenziften, lees dan ook mijn berichten goed door. Zie bijvoorbeeld het gebruik van 'mijns inziens' in mijn eerste bericht, hetgeen al indiceert dat het gaat om een subjectieve opvatting. Ik vind dus een hoes zonder tekst doorgaans niet mooi/geslaagd. Als een ander van mening verschilt, is dat helemaal prima.
Kronos schreef:
Hetzelfde geldt voor hoezen. Als een hoes zonder tekst ietwat aanspreekt kom je er wel achter om welke artiest en welk album het gaat zou ik denken. Tenzij je zelf al te gemakzuchtig bent.
Gezien de hoeveelheid hoezen die ik onder ogen zie, mag een hoes ook moeite doen om interesse op te wekken. Ik kan immers niet alles beluisteren wat aangenaam oogt. Er zijn voldoende hoezen die enigszins aansprekend zijn, weinig hoezen die mij ook echt voor de muziek interesseren.
En bovendien maakt tekst op een vakantiekiekje plakken bij gebrek aan beter nog geen goede hoes.
Een geslaagde combinatie tussen tekst en afbeelding maakt een goede hoes mijns inziens. Dat is wel even wat creatiever dan slechts een stukje tekst op een vakantiekiekje plakken.

Edit: verder lijken we gevaarlijk snel richting een semantische discussie/sofistry te bewegen en daar heb ik eigenlijk vrij weinig zin in. Het levert zo weinig nieuwe inzichten op.

Discussie blijkt overbodig want we zijn het eens dat een hoes zonder artiestennaam/albumtitel niet iets negatiefs moet zijn. Het kan inspiratieloos overkomen maar dat geldt voor een hoes met tekst ook.

Ik kan het erg waarderen als artiesten kiezen voor één consequent doorgezette visuele stijl, zodat hun hoezen een serie vormen:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

of

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Of als labels een huisstijl hebben:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Of één onwijs goeie vaste huisontwerper hebben, zoals Reid Miles bij Blue Note (klik) of Kim Hiorthøy bij Rune Grammofon (klik)

itchy schreef:
Ik kan het erg waarderen als artiesten kiezen voor één consequent doorgezette visuele stijl, zodat hun hoezen een serie vormen:

Een belangrijk element in het succes van Iron Maiden. Hoeveel pubers waren niet in de ban van onderstaande hoezen? Nog moeilijk los te denken van hun muziek. Geen subtiel artwork ondanks de vele details, maar oude liefde roest niet. Ik kan er nog steeds van genieten.

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Kronos schreef:
Een belangrijk element in het succes van Iron Maiden. Hoeveel pubers waren niet in de ban van onderstaande hoezen? Nog moeilijk los te denken van hun muziek. Geen subtiel artwork ondanks de vele details, maar oude liefde roest niet. Ik kan er nog steeds van genieten.

Zeker, ik heb als jongetje in de plaatselijke platenzaak uren naar de hoes van Somewhere in Time gestaard zonder de muziek te kennen, maar ik vond het zó intrigerend.

bennerd (moderator)
Helemaal gelijk. ik vind die hoezen overigens nog steeds fascinerend.

Misterfool

(afbeelding)

Misterfool
Zag deze in het wat draai je nu topic. Perfection!

(afbeelding)

(afbeelding)

Hier gaat geen hoes meer overheen dit jaar

Vleugels op paarden en mensen...HEFTIG!!!

Gast
geplaatst: vandaag om 20:24 uur

geplaatst: vandaag om 20:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.