MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Jaren 80

zoeken in:
perfume
Casartelli schreef:
Overigens valt me op dat "punk en new wave" altijd in één adem genoemd worden,

We hebben het over de jaren tachtig hier Nou ja toch maar een reactie van mij.

Wat CD schrijft klopt helemaal. Maar ik wil eigenlijk ook nog even ingaan op de analyse van LH.

De jaren tachtig waren naar mijn mening net zo belangrijk als de jaren zestig. Ik zou de periode die LH noemt ook willen veranderen van 1977-1987. Omdat midden jaren tachtig de term "gothic" ontstond en deze term werd het eerst genoemd in het muziekblad Melody Maker.

De jaren tachtig waren bijzonder omdat er nieuwe dingen werden gedaan in de rock-popmuziek. Allereerst had je natuurlijk de postpunk die zoals CD al zei volgde op de punk. Weer later uitmondde in New Wave daarna Dark Wave en Gothic. Ook op electro gebied waren de jaren tachtig cruciaal. De zogenaamde synthpop ontstond. Vanaf midden-eind jaren tachtig gevolgd door EBM waaruit later weer House ontstond. Eveneens was er in de jaren tachtig de opkomst van de Nederpop. En niet te vergeten de opkomst van Industrial.Ook was er vanaf midden jaren tachtig een opleving van Metal(later doom black en death metal)

Dat men in de jaren negentig nogal neerbuigend over de jaren tachtig deed komt wat mij betreft vooral omdat dit decennium eigenlijk niets nieuws te bieden had.(Ofschoon er in de underground en subgenres best interessante dingen gebeurden, waaronder de gothic scene) Daar ben ik het dus niet eens met CD. The Prodigy waren in een opzicht best vernieuwend. Maar toch ook weer niet zo vernieuwend als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld de hele opkomst van Industrial en met name Front 242 en aanverwante bands.

Conclusie: de jaren tachtig waren erg gevarieerd. Diverse muziekstijlen kwamen tot wasdom. In dat opzicht misschien net zo belangrijk als de zestiger jaren.

@ Perfume: hier kan ik mij helemaal in vinden. De jaren 80 zijn absoluut interessanter dan de 90s (maar ja Perfume dat is voor een groot deel misschien ook ons jeugdsentiment, haha). Je geeft het m.i. uitstekend weer. Maar om te zeggen dat de 90s niets goeds hebben voortgebracht is te cru. The Prodigy bijvoorbeeld is niet meer en niet minder dan digitale punk en naar mijn mening net zo verfrissend als de punk destijds.

En dat de 80s vaak met dedain worden bezien, komt voor een groot deel ook door de bar slechte kwaliteit van de top-40 in die jaren. Ik denk dat veel mensen eenvoudigweg geen weet hebben van al het vernieuwende dat in de 80s heeft plaatsgevonden.

Ik denk dat veel liefhebbers van bijv. 'House' - m.i. toch wel een voorbeeld van geestdodende 90s muziek - er geen idee van hebben dat Joy Division eigenlijk aan de basis staat van die muziek: JD=NO=>House.

Veel mensen vallen over het feit dat de jaren 80 te commercieel waren, je kunt het ook anders stellen; in de jaren 80 werd veel goede muziek gemaakt, waardoor er ook veel verkocht werd.

Commercieel betekend namelijk wel iets in de richting van goed verkopend.

De top-40 shit was commercieel. Maar de stromingen die Perfume aanhaalde toch niet echt.

New Order is echt niet de enige artiest die de House muziek op de kaart zette. In dezelfde periode kwamen Depeche Mode en The Human League op; en ik denk dat deze bands elkaar beinvloeden. Verder denk ik wel dat een band als Kraftwerk hier zeker niet vergeten dient te worden, die al langer actief was.

NO werd door DJ's in Detroit (een bakermat van de House) gebruikt om verder mee te experimenteren. NO was dus wel belangrijk. Maar natuurlijk heb je gelijk hoor. Teveel eer voor NO. Maar het zijn wel NO en de door jou genoemde bands die bepalend zijn geweest voor wat House zou worden. En dat waren dus 80s bands!

Daar heb je wel weer een punt; ik ben ook echt wel jaren 80 minded; ik moet zelfs glimlachen bij de foute acts als Spagna, Samantha Fox, en Mel & Kim. Ik heb er geen moeite mee. En schoudervulling en fluoriserende kleding; geweldig toch!!

Verrukkelijke 15 en Onrust.

perfume schreef:
Maar ZO slecht vond ik die top 40 niet in de 80's! Commercieel hoeft niet altijd slecht te zijn.

Hier en daar wat leuks. Maar het merendeel was toch echt om te .

Zo werd ik op school als een van de weinige (vroege) U2-liefhebbers voor hardrocker uitgemaakt! Dit zegt toch wel wat. Is nu toch ondenkbaar. En om dan nog maar te zwijgen over wat mijn klasgenoten vonden van mijn verafgoding van .... The Cult.

perfume schreef:
Klopt! Ik ben helemaal vergeten om Underworld te noemen. Dan vooral hun debuut album uit 1993. Prachtig. Wat mij betreft een ikoon van de 90's.

Idd

deric raven schreef:
.....ik moet zelfs glimlachen bij de foute acts als Spagna, Samantha Fox, en Mel & Kim. Ik heb er geen moeite mee. En schoudervulling en fluoriserende kleding; geweldig toch!!

Alleen maar glimlachen? ....Het was leuk om naar te kijken ja, en dan heb je alles wel gezegd.

Chameleon Day schreef:
NO werd door DJ's in Detroit (een bakermat van de House) gebruikt om verder mee te experimenteren. NO was dus wel belangrijk. Maar natuurlijk heb je gelijk hoor. Teveel eer voor NO. Maar het zijn wel NO en de door jou genoemde bands die bepalend zijn geweest voor wat House zou worden. En dat waren dus 80s bands!

Eer voor NO? Van mij had House nooit hoeven bestaan. Schande dat ze daar grondlegger van zijn! Te denken dat dit dezelfde muzikanten zijn die vroeger Joy Division waren... pfff... het kan raar lopen...

Casartelli (moderator)
Als je niet meer aan discussies deelneemt en je van album-commentaar onthoudt..... wat ga je hier dan verder nog wel doen?

deric raven schreef:
New order is echt niet de enige artiest die de House muziek op de kaart zette. In dezelfde periode kwamen Depeche Mode en The Human League op; en ik denk dat deze bands elkaar beinvloeden. Verder denk ik wel dat een band als Kraftwerk hier zeker niet vergeten dient te worden, die al langer actief was.

Eens maar ook artiesten als Jean Michel Jarre hebben hun sporen achtergelaten....

Mordor
De jaren 80 moeten mijn inziens ook niet heilig verklaard worden. Het is alleen wel een feit dat ik Wave muziek in het bijzonder enorm lekker vind om naar te luisteren. Maar de jaren 80 heeft natuurlijk ook enorm veel plastic rommel voortgebracht. Te denken valt aan het duo Stock Aitken & Waterman.

En de jaren wat Perfume ook al aanhaalde betekende ook het tot wasdom komen van subculturen als de Gothic scene. Met name enkele Duitse acts uit die periode hebben pareltjes van nummers gemaakt. Alleen is dat in het algemeen in Nederland nooit zo tot de massa doorgedrongen.

Mordor schreef:
De jaren 80 moeten mijn inziens ook niet heilig verklaard worden.

reptile71 schreef:
Te denken dat dit dezelfde muzikanten zijn die vroeger Joy Division waren... pfff... het kan raar lopen...

Dat is precies wat ik bedoel met de vergelijking JD=NO=>House!

En helaas wordt hier de Nederpop vergeten.
Bands als Doe Maar, Frank Boeijen Groep, De Dijk, Klein Orkest, Het Goede Doel, Toontje Lager, en zo nog een aantal, maakten in die periode toch zeker nummers die later tot de klassiekers gerekend werden.

perfume
Ik vond Toontje Lager toen erg leuk! Stiekem gedanst.

Ja, beter dan Doe Maar!

Toontje Lager - Vroeg Of Laat
Klein Orkest - Over de Muur
Doe Maar - 32 Jaar
Frank Boeijen - Zwart Wit
De Dijk - Veel Nacht En Weinig Maan
Het Goede Doel - Gijzelaar
Trockener Kecks - Achter Glas

Eigenlijk allemaal de moeite waard.

Kennen jullie ook nog de new beat? Er is zo'n periode geweest dat ik uitging en uit mijn dak stond te gaan op nummers als Cocaine en Ibiza. Ik meen dat die hype toen uit België kwam. Vond ik ook best cool destijds.

Ik ken wel de Confetti's; die maakten toch een soort van commerciele vaiant?

@ Reptile: Ja dat weet ik nog wel. Was zo ongeveer 1988. Werd veel aandacht aan besteed door de VPRO. Belgische uitvinding. Vond er geen bal aan. De stroming is uiteindelijk opgegaan in House.

Was echte uitgaansmuziek, heb er heerlijk op kunnen dansen destijds.

Confetti's was ook new beat ja:

Weet niet van wie Cocaine en Ibiza waren.

Van The Maxx dus...

En Amnesia

Ha leuk....wat geluid en bewegende beelden erbij....Kunnen we goed horen en zien hoe tranentrekkend slecht dit was, haha.

Overigens zijn de New Order invloeden overduidelijk. Waar heeft JD wel niet allemaal toe geleid.

@Reptile: vond je dit toen (en misschien ook nu nog) goed? Nee toch?

Heerlijk man, ook dit is nostalgie voor mij. Niet dat ik het verder heb of draai, maar destijds was dit zo opzwepend. Ik ging in die tijd voor het eerst stappen enzo en waar ik kwam werd nog wel eens zo'n nummertje tussendoor gedraaid. Tja... krijg ik nu straf?

perfume
Chameleon Day schreef:
Vond er geen bal aan.

Ik ook niet. Wat een kitsch was dit zeg!

hahaha... ja dat is het zeker! Heerlijke tijd de 80's.

perfume
Zet nog even ter educatie wat clipjes van The Chameleons erbij Paul. Voordat onwetenden nog denken dat dit de 80's waren

reptile71 schreef:
Tja... krijg ik nu straf?

Een ernstige vermaning en berisping!

Overigens kan ik me ook nog herinneren dat ergens in 1987 de alternatieve rockmuziek door de VPRO officieel voor dood werd verklaard. Zo slecht vond men toen het niveau. Een jaar later doken ze o.a. op de New Beat.

Van groter belang, voor mij in ieder geval, was de stormachtige opkomst in 1988 van The House of Love als voorloper van een nieuwe golf van Britse gitaarbandjes, waaronder The Stone Roses en The Happy Mondays. Het gelijknamige album van The House of Love was wat mij betreft meteen ook het beste van die nieuwe golf. Helaas heeft The House of Love zelf niet van het succes van deze nieuwe lichting (o.a. de 'Madchester' scene van begin jaren 90) mogen genieten. Een geval van te vroeg pieken.

perfume schreef:
Zet nog even ter educatie wat clipjes van The Chameleons erbij Paul. Voordat onwetenden nog denken dat dit de 80's waren

haha ok... deze dan speciaal voor jou:

edit:

zie ineens dat CD het over The House of Love had, dus alsnog voor jou perfume:

Zo dat zijn betere beelden!....Je hebt de vermaning ter harte genomen, goed zo Reptile! Mijn 'new beat' indigestie verdwijnt als sneeuw voor zon.

PS: Ik wist niet dat er van 'Don't Fall' een clip is gemaakt. Prachtig nummer vind ik dat, van een album dat tot de meesterwerken van de wave behoort!

Gast
geplaatst: vandaag om 22:18 uur

geplaatst: vandaag om 22:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.