MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
Ace
Rotterdam:

Boombox (Binnenweg); veel ouwe rommel/2e hands, het kost gemiddeld niets en als je goed zoekt vind je er geregeld nog veel moois! Wat die junks wegdoen joh...

Boombox is toch dat zaakje op die hoek vlakbij Plaatboef?

aERodynamIC schreef:
Er is hier toch al een topic over?

Deze inderdaad. Zal Yak even inlichten, kan ie ze samenvoegen.

Ik kon het niet zo snel vinden.

Groningen:
------------------
The Magic Buzz - Steentilstraat 8
Elpee - Oosterstraat 24
De Jongens van Hemmes - Steentilstraat 10

Sietse schreef:
Distortion - Westerstraat (of zoiets, in de buurt van Rozengracht)

Deze ken ik helemaal niet. Wat vind je er zoal?

Gyzzz schreef:
(quote)

Deze ken ik helemaal niet. Wat vind je er zoal?

Een hélehoop! Een ongelooflijke junkyard waar je wel veel toffe dingen kunt vinden.

Website: http://www.distortion.nl/

Yak
Thanks voor de oplettendheid, topics samengevoegseld.

Doe mij maar gewoon de Freerecordshop

jowietje schreef:
Doe mij maar gewoon de Freerecordshop

Voor de games bedoel je?

en de muziek, films, muziekdvd's en de singles.

muziek kan ik nooit vinden bij freerecordshop...

Ik wel (Ik luister vooral commerciele muziek dus vandaar..)

jowietje schreef:
Ik wel (Ik luister vooral commerciele muziek dus vandaar..)

En dan nog ben je meestal duurder uit.

handsome_devil
Lukas schreef:
(quote)

En dan nog ben je meestal duurder uit.

Inderdaad

herman schreef:
In Utrecht had je nog White Noise, maar die is dicht volgens mij.

In Leiden:
Plaatbloef, Nieuwe Rijn
Velvet, Nieuwe Rijn
Plato, Donkersteeg

Geen van alleen heeft een uitmuntend assortiment, maar goed, je kan ook niet alles hebben (ruimtegebrek).

Donkersteeg moet Vrouwensteeg zijn. Ohja, mijn CD van Fennesz - Endless Summer die ik bij de velvet daar besteld heb is nu ookal 6 weken onder weg ofzo .

Je hebt gelijk, de Donkersteeg is niet zo interessant, tenzij je schoenen wilt kopen.

Ik bestel liever online of bij Plato (bij die laatste hoef je geen voorschot te betalen).

tnf
ettettummu schreef:
Oss:

niks

ettettummu schreef:
directe omgeving:

ook niks

Ik kom zelf ook uit die regio en ben er inmiddels wel achter waar je hier muziek kunt halen.

Den Bosch: House of Sounds. Hele vage tweedehands winkel met dito eigenaar, en asociaal veel tweedehands én nieuwe cd's op een in verhouding veels te kleine ruimte. Ze staan letterlijk vanaf de grond tot aan het plafond verzameld. Ook veel vinyl. Zit vlakbij de Eurocinema.

Nijmegen: Kroese. Nieuwe cd's die vaak een paar euro goedkoper zijn dan gemiddeld. Ook de Free Record Shop is daar in het centrum, vanwege de concurrentie met Kroese, goedkoper dan elders. En ja, in Arnhem zit (zoals eerder vermeld) ook nog een Kroese. Die wat ruimer is, en daardoor fijner om in rond te lopen.

In Oss zélf heb je trouwens nog de Via Via, in de straat tussen het station en het centrum. Wat je niet ziet als je erbinnen loopt, is een behoorlijk groot magazijn wat er ook nog bij hoort (maar wat voor bezoekers niet toegankelijk is). Je kunt er gewoon naar een bepaalde cd vragen, als je hem in eerste instantie niet kan vinden. Gewoon proberen.

----

Mijn eigen favorieten:
-Bovengenoemde House of Sounds (met een wat norse eigenaar die je zowat de winkel uit kijkt, maar wel een enorm assortiment én goedkoop)
-In Leiden zit ergens, in een steegje vlakbij de Plaatboef, een winkel die nog vager is dan House of Sounds. Zó klein en krap dat er letterlijk niet te lopen is. Ik weet niet eens meer hoe die winkel heet, maar hij heeft iets interessants. En ze hebben er muziek in alle soorten en maten. Het is die ene zaak die buiten allemaal kratten heeft staan met oude (vies-geregende) Chartbusters en Yabba Dabba Dance-dingen en dergelijke.
-De muziek-afdelingen van de grote Mediamarkten zoals in Eindhoven en Rotterdam Centrum (wel mainstream, maar je kunt er lekker zoeken zonder dat iemand je in de nek hijgt)
-Aad's Platenzaak in Tilburg. Tweedehands cd's. Klein en in verhouding steeds meer dvd's, maar als je gelukt hebt vind je er een goede mainstream cd voor bijna niks.
-Een Twee Cd in Tilburg. Zit vlakbij Aad's Platenzaak en is 'die zaak met die trap naar de tweedehands-afdeling' die eerder in dit topic werd genoemd. Ik heb daar, uit die kelder, heel veel van mijn tweedehands dance-verzamelaars vandaan gehaald. Maar je kunt in de hele winkel onverwacht iets briljants tegen komen.
-Boombox in Rotterdam. Net zo'n soort winkel als Een Twee Cd in Tilburg, maar dan krapper en iets minder mooi. En daar heb ik pas geleden eindelijk dat ene missende Turn up the bass-deel (de eerste) vandaan gehaald. *juicht*
-Concerto in Amsterdam. 5 gevels op een rij, en een relaxte sfeer, moet ik nog meer zeggen?
-Plaatboeven van Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Leiden (die in Utrecht viel tegen). Die in Amsterdam is trouwens niet erg gul als je tweedehands cd's wilt vérkopen. Als ze ze al aannemen, geven ze bijna niets. Loop dan liever een paar straten verder, naar Ins & Outs. Dat had ik zelf geprobeerd, en dat lukte wél prima.
-Ins & Outs, in de Kinkerstraat in Amsterdam. Spotgoedkope tweedehands mainstream cd's (en tegenwoordig ook veel dvd's). En de eigenaar was - in tegenstelling tot die van de Plaatboef - heel aardig toen ik een stapeltje cd's aan die zaak wilde verkopen. Heel relaxt. Ik woon éigenlijk in Noordoost-Brabant, maar was al van plan in die stad te gaan winkelen en had wat afgekeurde cd's in m'n tas gestopt. Hier in de regio raak je zoiets amper kwijt.
-Rare Records in Eindhoven. Dance-muziek. Gevestigd op de Kleine Berg. Vanwege de hoge prijzen vooral een 'kijk'-winkel, maar wel erg cool.
-Memory in Eindhoven, vlakbij Rare Records. Tweedehands en redelijk mainstream. Niet groot maar je kunt zomaar tegen iets leuks aan lopen. Ik vond er nog een Earth & Fire-verzamelcd voor pa en een stapeltje 15 jaar oude hit-verzamelaars voor mezelf. Gemiddelde prijs van het spul: Zo'n drie euro.
-Sounds in Venlo. Mooie 'alles in één'-zaak. Heel erg groot. Ook wat tweedehands spul.

Ik vond Jake's in Eindhoven, op het mainstream vlak, ook altijd o.k. (goede sfeer en mooie winkel), maar die gaat helaas dicht. Waarschijnlijk weggeconcurreerd door de in Eindhoven nog niet zo lang geleden opgerichtte Mediamarkt. Daar kan natuurlijk niets tegenop.

-In Leiden zit ergens, in een steegje vlakbij de Plaatboef, een winkel die nog vager is dan House of Sounds. Zó klein en krap dat er letterlijk niet te lopen is. Ik weet niet eens meer hoe die winkel heet, maar hij heeft iets interessants. En ze hebben er muziek in alle soorten en maten. Het is die ene zaak die buiten allemaal kratten heeft staan met oude (vies-geregende) Chartbusters en Yabba Dabba Dance-dingen en dergelijke.

De Burchtsteeg is dat. Vaak met aanbiedingen van 5 voor een 10tje. Ik denk niet dat ik een platenzaak ken die meer muziek op de vierkante meter heeft staan of zelfs maar in de buurt komt.

Je hebt tegenover de Plato verder nog de Music Special, met veel tweedehands vinyl en goedkope CD's.

tnf
Ik voel me een beetje als zo'n figuurtje uit Pacman als ik in die winkel rondloop-cq. struikel. Omdat je er simpelweg niet langs kunt als er minimaal één klant meer is in de winkel. Er past op elk paadje slechts één persoon.

Dan moet je een ander weggetje nemen om te komen waar je wilt zijn, voor zover die er in dat minuscule winkeltje zijn.

Toch sla ik hem nooit over als ik in de buurt ben. Ik heb er nog nooit wat gevonden, maar heb het gevoel dat het zo'n winkel is waar je opeens, totaal onverwacht, iets geweldigs kan vinden.

Leuke vergelijking.

Ja, ik ga er ook wel 's langs. Voor tweede CDs is ie vaak te duur (heb het idee dat je die voor 1 of 2 euro meer ook wel nieuw kan vinden), maar ik heb er wel 's voor heel weinig foute verzamelaars gekocht. En ik meen dat ik er een van mijn Soundgarden CD's vandaan heb.

tnf
Soms heb ik bij die bakken daarbuiten weleens staan twijfelen, een paar jaar geleden toen ik m'n oude cassettes wilde vervangen door 'echte' cd's (branden doe ik niet meer dan nodig, want die rotten toch weg na amper vijf jaar), maar heb ze niet genomen. Reden? Alles daarbuiten ziet er zo smoezelig en verregend uit. Dan heb je echt het gevoel: 'Als ik deze cd ga afdraaien blijft 'ie vast constant hangen.'

Ach, uiteindelijk heb ik, met behulp van andere tweedehands winkels en Marktplaats.nl, m'n spullen toch wel bij elkaar gekregen. --> Ik heb een soort van alternatieve persoonlijke Discogs, inclusief toelichting, onder die link staan. Hier vind je de versie zónder toelichting.

Dan heb ik het dus over allerhande eurohouse-spul, HitExplosions en meer in die hoek.

Wauw, dat is wel een erg mooie site! Steekt mijn excel-bestandje schril bij af...

Valt me op dat je verhoudingsgewijs erg veel verzamelaars heb.

tnf
Klopt. Ik ben geen album-mens, vind er te snel veel vullers op staan. Na vier albums uit mijn (pré)-puberteit (drie van 2 Unlimited, eentje van Ace of Base), heb ik er zelfs járenlang geen gekocht. Die vier heb ik trouwens wel zowat kapotgedraaid.

Alle overige artiestenalbums die ik heb zijn pas na de millennium-wisseling gekocht. De laatste paar jaar is het wat beter geworden.

Ace
aERodynamIC schreef:

Klopt helemaal! Zo'n hoekje een paar 100 meter voor de Plaatboef. Het wordt gerund door een aantal uiterst vriendelijke Molukkers (of iets uit die hoek)! Acht een aanrader, ook wat betreft dvd's en spellen voor gameconsoles!

tnf schreef:
Klopt. Ik ben geen album-mens, vind er te snel veel vullers op staan. Na vier albums uit mijn (pré)-puberteit (drie van 2 Unlimited, eentje van Ace of Base), heb ik er zelfs járenlang geen gekocht. Die vier heb ik trouwens wel zowat kapotgedraaid.

Opmerkelijk. Ik vind complete albums van artiesten juist heerlijk. Maar goed, een goed samengestelde verzamelaar of mixalbum kan inderdaad ook erg fijn zijn.

Hier in Gouda heb je nog wel een speciaalzaakje zitten
Soundtripper op de Lange Tiendeweg naast Perry Sport.
Het is helaas wel een beetje dure zaak en er liggen een paar cd's nog onder het stof, maar er kan zeker nog wel wat tussen zitten van wat je al lang zocht.

neo
aERodynamIC schreef:

Yeps. Sprak de eigenaar nog die zei dat hij altijd muziek al als hobby had en toen in 1992 toen hij naar Nederland echt naast de plaatboef begon. Daar waren hun toen helemaal niet blij mee natuurlijk. Maar echt een hele goede vent, evenals het aanbod waar ik al heel wat 0,50 tot 3 euro aankopen heb gedaan. Leuk bv. om de boel te vergelijken. Soms ligt er een cd bij de plaatboeg voor 4 en daar voor 2,50, zelfde met dvd's. Met dvd's is de Boembox vaak relatief goedkoper.

neo
sxesven schreef:
- Velvet; assortiment en prijzen gemiddeld, soms wat leuks te vinden.
- Plato; degelijk assortiment, goede prijzen.
- Sounds; aardig assortiment, aardige prijzen.
- Plaatboef; aardig assortiment, excellente prijzen.
- V2; uitstekend assortiment op het gebied van noise en experimenteel, degelijke prijzen.

Velvet is niet echt mijn zaak. Maar dat zal ook wel komen doordat ze weinig interressants in mijn smaak hebben. Sounds heeft af en toe wel wat leuke dingen (vooral al vele malen uit die 2 euro bakken die ze iedere zomer weer hebben).

sxesven
Het ligt er inderdaad net aan wat je leuk vindt en wat je zoekt; ik neem er regelmatig wat mee, maar m'n favoriete zaak zal het nooit worden.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:11 uur

geplaatst: vandaag om 03:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.