MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Levende legenden

zoeken in:
Empyrium schreef:
Lemmy, Gene Simmons, Paul Stanley, Ace Frehley, Rob Halford, Tony Iommi, Ozzy Osbourne, Alice Cooper, Robert Plant, Jimmy Page, Roger Daltrey, Pete Townshend, Ray Davies, Angus Young, Paul McCartney, Keith Richards, Mick Jagger, Leonard Cohen, Steve Harris, Bruce Dickinson, Trez Reznor, Chuck Berry, Jerry Lee Lewis, Richie Blackmore, Ronnie James Dio, Madonna, Prince, James Hettfield, Lars Ullrich, Morrissey, Paul Weller, Paul Simon, Neil Young, Bob Dylan.

Zijn er natuurlijk wel veel om uitgebreid te bespreken.
Ik heb enkel de 2 grootste genomen.

Misterfool

(afbeelding)

hij bedacht als eerste de crosspicking techniek voor gitaar, maakte de frippertronic en was ook veel werkzaam als studiomuzikant onder andere bij david bowie.

de echte faam verdient hij voor zijn band king crimson. deze band heeft onder andere nirvana,porcupine tree,tool en mars volta geïnspireerd.

Ik heb het natuurlijk over Robert Fripp een levende legende als je het mij vraagt

Antonio

Christopher Walken

Heerleyck subjectief topique!

David Tibet (Current 93):

(afbeelding)

Micheal Gira (Swans):

(afbeelding)

Antonio

Iemand Stevie Wonder al genoemd?

EDIT: ja dus. Dankjewel, LucM.

Grindpad
Slayer

Spijtoptant schreef:
Bono

Dat is me te veel eer

Eddie Vedder
Madlib
DJ Premier
James Hetfield
Lars Ulrich
Kurt Hammett

Nian
Matthew Bellamy
James Hetfield
Kele okereke
Josh Homme

Misterfool
Wellicht niet allemaal levende legendes maar toch zeker artiesten die voor mij echt door ieder muziekliefhebber moeten worden gehoord.

Jaren 50
Johnny Cash
Miles Davis
John Coltrane
Ravi Shankar
Elvis Presley

Jaren 60
Beatles+solo
Rolling stones
The Who
Velvet underground+solo
Pink Floyd
Robert Fripp
Bob Dylan

Jaren 70
Kraftwerk
Tangerine Dream
Klaus Schulze
Todd Rundgren
Genesis+solo
Neu
Phillip Glass'
Roxy music+Vertakkingen

Jaren 80
Nick cave & the Bad seeds
The Cure
Talk Talk
Sonic Youth

Jaren 90
Radiohead
Tool
Dream Theater
Motorpsycho

Jaren 00
Mars volta+vertakkingen/solo

Stijn_Slayer
Echt de allergrootse/meest bekende levende legendes dan, anders word de lijst wel erg groot:

Ravi Shankar
Paul McCartney (op basis van zijn Beatles verleden)
David Bowie
Neil Young
Bob Dylan
Brian Wilson
Eric Clapton
Roger Waters
David Gilmour
Charles Aznavour
Chuck Berry
B.B. King
Mick Jagger
Keith Richards
Robert Plant
Jimmy Page
Prince
Madonna
Aretha Franklin
Ornette Coleman
Sonny Rollins

Al vind ik een aantal van deze artiesten zelf wel wat overschat, maar wie ben ik om de rest van de wereld ongelijk te geven. Tja, erg spannende lijstjes levert dit topic nu eenmaal niet op.

Bijv. Slayer en King Diamond zijn binnen de metalscene zonder twijfel gigantische legendes, maar daarbuiten zijn ze toch te klein.

Veel oude namen, want het is nog een beetje afwachten of we over 30 jaar nog over bijv. Eddie Vedder spreken.

en Iggy?

Stijn_Slayer
Zou evt. kunnen, maar dat is toch ook weer geen artiest van het kaliber van Bowie?

Hmmm... dat zie ik eerder andersom.. ik zou eerder Iggy in het rijtje Young-Dylan-Morrison-Waits-Cohen plaatsen dan Bowie.. die vind ik niet zo legendarisch

Ik heb het idee dat Misterfool het topic niet helemaal begrijpt.

Misterfool
Volgens mij snap ik het topic prima, ik geef aan dat ik ook een aantal dode legendes noem ter volledigheid. Bovendien ten tijden van hun leven waren ze al levende legenden.

"artiesten die voor mij echt door ieder muziekliefhebber moeten worden gehoord."

Dat is heel wat anders dan een legende.

Misterfool
die opmerking staat los van de status als legende . Dit zijn naar mijn idee legenden die iedereen zou moeten kennen en beluisteren.

Paul mcCarntey is net zo legendarisch in zijn solowerk trouwens!

Voor mij is dat absoluut Madonna. Al bijna 30 (!!) jaar aan de top. En nog steeds op haar piek. Haar recente singles mogen dan weinig gedaan hebben in de U.S. , haar laatste tour: Sticky & Sweet Tour is de bestverkopende tour ooit gebleken !

pavlova
Ian MacKaye

Straight Edge, weet U nog?

Ja maar dan ook Guy Picciotto.

Voor mij hebben legenden een enorme STATUS of REPUTATIE en ik noem alleen artiesten die ik goed vind m.a.w. Neil ontbreekt (ongetwijfeld een levende legende maar niet voor mij):

Patti Smith
Lou Reed
Steve Reich
McCoy Tyner
Mark E. Smith
Ornette Coleman
David Yow
Damo Suzuki
Roky Erickson
Daniel Johnston
Bob Dylan
Robert Pollard
Iggy Pop
Steve Albini
Masami Akita
David Bowie
Jandek

Tegenwoordig is iedere artiest, wiens beste jaren tien jaar geleden waren, legendarisch. Ik heb zelfs artikelen gelezen waarin stond dat David Grohl legendarisch is. Wat betekent het nog als een artiest legendarisch wordt genoemd.

Eens, ook al noem je zelf Eddie Vedder een levende legende...

Heb ik dat gezegd? Want in dat geval moet ik daar op terug komen. Degelijke zanger met een leuke carriere, vind ik nu.

Ergens op deze pagina. Wel in 2009 zie ik nu

Een legende... een artiest waar iedereen het over heeft, lang nadat hij dood is (iets wat in dit kader van living legends misschien wat raar geformuleerd heeft). Met hierin personen die hun status ontgroeien en niet zozeer gezien worden als muzikant, maar als persoonlijkheid.

Ik dat kader vind ik een Neil Young (te veel in zichzelf gekeerd) of een Leonard Cohen (voor mij persoonlijk niet onaantastbaar/op een voetstuk) niet echt een legende. Rondom een legende moet ook altijd een soort mysterieus aura hangen.

Legendes zijn er maar weinig, ik denk dan aan John Lennon/McCartney of een Jim Morrison. Jim Morrison is dood. John Lennon ook, dus dan hou je niet veel meer over.

Even wat mensen die voor mij legendes zijn:
- Paul McCartney
- Robert Plant/Jimmy Page
- Mick Jagger
- Bruce Springsteen
- Bob Dylan
- David Gilmour/Roger Waters

Als ik het moderner zou zoeken:
- Gebroeders Gallagher
- Thom Yorke
- Fish
- Jonsi

Je kan toch moeilijk zeggen dat er rond Bruce Springsteen of de broertjes Gallagher een mysterieus aura hangt.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:16 uur

geplaatst: vandaag om 07:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.