Muziek / Algemeen / Levende legenden
zoeken in:
0
geplaatst: 9 januari 2008, 21:47 uur
Bob Dylan, Neil Young, Tom Waits, Van Morrison, Nick Cave, Robert Wyatt, Lou Reed, John Cale, Keith Jarrett, etc.
0
Woutt
geplaatst: 9 januari 2008, 22:34 uur
On topic dan maar:
Lou Reed
Jeff Mangum
Ian Brown
Iggy Pop
Bob Dylan
Lou Reed
Jeff Mangum
Ian Brown
Iggy Pop
Bob Dylan
0
Sheplays
geplaatst: 9 januari 2008, 22:48 uur
Ginger Baker
Peter Green
Danny Kirwan
David Crosby
Graham Nash
Robbie Robertson
Brian Wilson
David Gilmour
Brian Ferry
John Lord
Ritchie Blackmore
Aretha Franklin
Tina Turner
Willy Nelson
John Mayall
Jools Holland
Peter Green
Danny Kirwan
David Crosby
Graham Nash
Robbie Robertson
Brian Wilson
David Gilmour
Brian Ferry
John Lord
Ritchie Blackmore
Aretha Franklin
Tina Turner
Willy Nelson
John Mayall
Jools Holland
0
perfume
geplaatst: 9 januari 2008, 22:50 uur
Ronny Moorings
Rodney Orpheus
Adrian Hates
Steve Rawlings
Sebastian(Corpus Delicti)
Patrick Leagas(O'Kill)( 6th Comm)
Peter Murphy
Craig Lorentson
Mike van Poortfleet(Lycia) Deze geweldige Amerikaanse artiest is inderdaad van Nederlandse afkomst!
Stephen Fellows
Rodney Orpheus
Adrian Hates
Steve Rawlings
Sebastian(Corpus Delicti)
Patrick Leagas(O'Kill)( 6th Comm)
Peter Murphy
Craig Lorentson
Mike van Poortfleet(Lycia) Deze geweldige Amerikaanse artiest is inderdaad van Nederlandse afkomst!
Stephen Fellows
0
geplaatst: 10 januari 2008, 12:03 uur
Dit topic begint met Justin Timberlake als voorbeeld en dat gaat er bij mij niet in. Die komt in feite net kijken. Het lijkt mij dat een levende legende zijn roots op dit moment minimaal in de jaren 70 moet hebben. Bono nu al een levende legende noemen gaat mij al te ver. Dan kun je ook bezig blijven.
Bob Dylan wel natuurlijk, Jimmy Page en Eric Clapton, Mark Knopfler, Jackson Browne, David Crosby passen allemaal in dit rijtje.
Robbie Williams en George Michael?? Nee toch. Dat zijn echt nog geen legendes. Het moet wel een beetje een exclusieve titel blijven en iemand moet wat mij betreft minimaal 30 jaar meedraaien in het circus.
Bob Dylan wel natuurlijk, Jimmy Page en Eric Clapton, Mark Knopfler, Jackson Browne, David Crosby passen allemaal in dit rijtje.
Robbie Williams en George Michael?? Nee toch. Dat zijn echt nog geen legendes. Het moet wel een beetje een exclusieve titel blijven en iemand moet wat mij betreft minimaal 30 jaar meedraaien in het circus.
0
geplaatst: 10 januari 2008, 12:14 uur
Daarom snapte ik Dave Grohl al niet, alleen omdat hij in dat gehypte bandje heeft gedrumd met die manisch depressieve zelfmoordklant? Zo kun je iedereen wel gaan noemen ja..
Toch denk ik dat je wel uit bands kan putten die echt een kentering of revolutie hebben veroorzaakt. Daar hoort Johnny Rotten (ofwel Lydon) dus echt wel bij
Jello Biafra van de Dead Kennedys ook zekers!
Toch denk ik dat je wel uit bands kan putten die echt een kentering of revolutie hebben veroorzaakt. Daar hoort Johnny Rotten (ofwel Lydon) dus echt wel bij
Jello Biafra van de Dead Kennedys ook zekers!
0
thejazzscène
geplaatst: 10 januari 2008, 12:22 uur
Jackson Browne en Mark Knopfler zijn nu niet bepaald diegene die geschiedenis hebben geschreven of iets aparts hebben gedaan waarop andere bands op hebben ingepikt. Schrappen dus die handel.
0
geplaatst: 10 januari 2008, 12:39 uur
Het is ook allang een verkapt "noem je eigen favoriete artiest" topic geworden..
Jimmy Page..?
De band als geheel misschien, maar als gitarist zijn er natuurlijk veel betere te noemen en ook veel invloedrijker.
Jimmy Page..?
De band als geheel misschien, maar als gitarist zijn er natuurlijk veel betere te noemen en ook veel invloedrijker.
0
Spijtoptant
geplaatst: 10 januari 2008, 12:45 uur
Running On Empty schreef:
Dit topic begint met Justin Timberlake als voorbeeld en dat gaat er bij mij niet in. Die komt in feite net kijken. Het lijkt mij dat een levende legende zijn roots op dit moment minimaal in de jaren 70 moet hebben. Bono nu al een levende legende noemen gaat mij al te ver. Dan kun je ook bezig blijven.
Je kunt inderdaad bezig blijven, er bestaat geen sluitende definitie voor 'levende legende', maar als 'roots in de jaren 70' voor jou zo belangrijk is, dan moet je Bono niet afschrijven. De roots van U2 liggen in de jaren zeventig, en Bono als gezicht van die band, plus zijn charismatische optreden buiten de band en zijn 'activisme' zouden hem zeker in het rijtje 'levende legenden van nu' moeten doen plaatsen.
0
Spijtoptant
geplaatst: 10 januari 2008, 12:48 uur
orbit schreef:
Het is ook allang een verkapt "noem je eigen favoriete artiest" topic geworden.. .
Het is ook allang een verkapt "noem je eigen favoriete artiest" topic geworden.. .
Het is nu eenmaal zo dat 'levende legenden' vaak niet zomaar die status bereiken, maar doordat ze door veel mensen 'op handen gedragen' worden.
Het ligt dus in de lijn der vewachtingen dat veel genoemde namen hier van artiesten zijn die bij een redelijk deel van de mensen tot hun favorieten behoren.
Het zou pas bespottelijk worden als ik Blixa Bargeld zou noemen, hoewel strikt genomen hij natuurlijk de one and only Living Legend van de hedendaagse muziekwereld genoemd kan worden.
Maar die noem ik dus niet.
0
geplaatst: 10 januari 2008, 12:53 uur
Van mij mag je Blixa noemen hoor, veel waardiger naam dan driekwart van degenen die hier genoemd worden! En verantwoordelijk voor twéé mythische bands ipv eentje!!
0
geplaatst: 10 januari 2008, 12:55 uur
Robbie Williams en George Michael behoren niet tot mijn platencollectie hoor
Het leek me gewoon dat je moeilijk rond ze heen kunt als je over pop muziek praat.Misschien had deze topic beter begonnen met een definitie van wat de originele poster verstaat onder "legende"...
0
Spijtoptant
geplaatst: 10 januari 2008, 13:09 uur
orbit schreef:
Van mij mag je Blixa noemen hoor, veel waardiger naam dan driekwart van degenen die hier genoemd worden! En verantwoordelijk voor twéé mythische bands ipv eentje!!
Mwoah... Om de stap van Cult Hero naar Living Legend te zetten is het m.i. onontbeerlijk om algemene bekendheid te hebben en niet alleen bij een bepaald segment van muziekliefhebbers. Zo ver is Blixa niet. Dit i.t.t. bijv. Bono, Madonna, Michael Jackson, David Bowie en vele andere genoemden.
Eén levende legende uit de lage landen heb ik nog niet genoemd zien worden: Boudewijn de Groot.
0
geplaatst: 10 januari 2008, 14:56 uur
sq schreef:
Misschien toch even wat meer toelichting over wat je precies zoekt?
(quote)
Misschien toch even wat meer toelichting over wat je precies zoekt?
Goed, ik zoek epische nummers. (Denk aan November rain, Telegraph road, Stairway to heaven, of gewoon nummers die naam hebben gemaakt, ookal zijn ze niet episch of lang.)
Dat is kort een idee van wat ik zoek.
0
geplaatst: 10 januari 2008, 15:05 uur
Suicidopolis schreef:
Het leek me gewoon dat je moeilijk rond ze heen kunt als je over pop muziek praat.
Misschien had deze topic beter begonnen met een definitie van wat de originele poster verstaat onder "legende"...
(quote)
Het leek me gewoon dat je moeilijk rond ze heen kunt als je over pop muziek praat.Misschien had deze topic beter begonnen met een definitie van wat de originele poster verstaat onder "legende"...
Zowel Michael als Williams behoren gewoon tot populaire contemporary artists, heeft weinig met legend te maken. Van Michael vernemen we al minstens 10 jaar niets meer (behalve zijn toilet avonturen) en ik denk dat het met Williams niet anders gaat..
0
geplaatst: 10 januari 2008, 15:09 uur
Spijtoptant schreef:
Mwoah... Om de stap van Cult Hero naar Living Legend te zetten is het m.i. onontbeerlijk om algemene bekendheid te hebben en niet alleen bij een bepaald segment van muziekliefhebbers. Zo ver is Blixa niet. Dit i.t.t. bijv. Bono, Madonna, Michael Jackson, David Bowie en vele andere genoemden.
Eén levende legende uit de lage landen heb ik nog niet genoemd zien worden: Boudewijn de Groot.
(quote)
Cult Hero.. hmm, bekende naam

Maar algemene bekendheid zou inderdaad een factor van betekenis kunnen zijn.. dan vallen sowieso al heel veel namen af hier.
0
Sietse
geplaatst: 10 januari 2008, 15:40 uur
orbit schreef:
vul random post in
vul random post in
orbit, kan het is niet een keer stoppen met dat eeuwige negatieve gedoe? Er komt echt totaal niets en dan ook niets anders dan "afkraken" van ander mans posten naarvoren.
Het begint ondertussen gewoon echt heel vervelend te worden.
0
geplaatst: 10 januari 2008, 15:44 uur
thejazzscène schreef:
Jackson Browne en Mark Knopfler zijn nu niet bepaald diegene die geschiedenis hebben geschreven of iets aparts hebben gedaan waarop andere bands op hebben ingepikt. Schrappen dus die handel.
Het hangt er vanaf wat je dus als criterium neemt voor wat een legende kan zijn. Moet hij of zij gewoon oud zijn? Moet hij of zij een legendarische plaat hebben gemaakt? Moet hij of zij aan een legendarisch concert hebben deelgenomen?
Laten we dus eerst de vraag beantwoorden: Waaraan moet een levende legende voldoen behalve dat hij nog moet leven? Of is het een kwestie van gevoel? Dan blijven we nog wel even bezig.
0
geplaatst: 10 januari 2008, 16:33 uur
Running On Empty schreef:
Waaraan moet een levende legende voldoen behalve dat hij nog moet leven?
Waaraan moet een levende legende voldoen behalve dat hij nog moet leven?
Goed, een levende legende is, zoals ik hem zoek, iemand die veel hits op zijn/haar naam heeft staan, zonder twijfel invloed heeft gehad op andere bekende artiesten en wiens nummers altijd goed zijn.
Zo iemand die, als hij een podium allen al Opkomt, hij al een staande ovatie kan ontvangen.
0
thejazzscène
geplaatst: 10 januari 2008, 16:48 uur
Steve Reich, Arvo Part, Philip glass, Lou Reed, John Cale, Bob Dylan, Keith Jarrett
Zeker en vast heel veel invloed gehad op verschillende artiesten. Maar ofdat ze allemaal "hits" heben gemaakt is een ander paar mouwen.
Zeker en vast heel veel invloed gehad op verschillende artiesten. Maar ofdat ze allemaal "hits" heben gemaakt is een ander paar mouwen.
0
thejazzscène
geplaatst: 10 januari 2008, 16:50 uur
Ja. Maar dat wordt dan niet gauw 'hit' genoemd.
* denotes required fields.