MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Ik zoek meer in de trant van...

zoeken in:
Ik ben op zoek naar melancholische / droevige / depressieve (lo-fi) house en techno. Vooral nummers waar heel veel sfeer in zit. Zou houd ik ook erg van DSBM, dus ik ben op zoek naar electronische muziek die op eenzelfde manier die sfeer vangt.

Meer tracks als deze zouden perfect zijn:

En deze zijn iets minder melancholisch / dancier, maar ook meer hier van zou zeer gewaardeerd worden:

panjoe (moderator)
Ik lees weer mee, want dit klinkt erg goed - vooral die AL-90! Dit is alvast een goeie tip:

Het YouTube-kanaal waar bovenstaande op gepost is heeft sowieso meer in deze trant, maar verder ken ik ook (te) weinig soortgelijke muziek.

Moeilijke vraag?

Ik zoek nummers in de trant van queen john lennon en de beatles groet geralt of rivia

Môrthul schreef:
Moeilijke vraag?

Ik denk dat er relatief weinig liefhebbers van dit genre op MusicMeter zitten.

Ik kan je met wat zoeken misschien wel wat geven, maar ben zelf ook zeker geen expert. Ik kan je aanraden XLR8R te volgen, een erg goed online tijdschrift dat o.a. deze genres belicht. Verder zou ik gaan zoeken op Facebookgroepen of misschien een subreddit waar muziek gedeeld wordt, "luisteraars" hebben met dit soort subgenres vaak een beter zicht op het wereldje dan de meeste reviewers.

Mssr Renard
Geralt of rivia schreef:
Ik zoek nummers in de trant van queen john lennon en de beatles groet geralt of rivia

Probeer eens:

10CC
Electric Light Orchestra
Supertramp

Ga je vast leuk vinden ??

Mssr Renard schreef:
(quote)

Probeer eens:

10CC
Electric Light Orchestra
Supertramp

Ga je vast leuk vinden ??
leuk . Thanks voor de tips

Oké. Ik probeer momenteel mijn partner Nederlands te leren, en wilde een playlist maken van wat Nederlandstalige liedjes die in de smaak zouden kunnen vallen. Ik kan wel wat tips gebruiken.

Hij luistert naar:
- Coldplay, Snow Patrol, Haevn en dat soort zalf-pop
- tropische popliedjes met een plingel-plangel-gitaartje en een hoog 'woesj, woesj, kijk wat een mooie zonsondergang'-gehalte.
- Lady Gaga of soortgelijke niets-aan-de-hand of pseudo eightiespop voor mensen die de eighties niet bewust hebben meegemaakt.

Niet helemaal mijn expertisegebieden dus. Tips hoeven niet Mume-fähig te zijn, maar het is wel fijn als ik niet in mijn eigen polsen wil gaan snijden als we er samen naar luisteren. Verder is alle hulp welkom!

Moest gelijk aan Suzan & Freek denken. Wel hitparadepop, maar het kan veel erger.

Suzan & Freek - Als Het Avond Is / Blauwe Dag
Thijs Boontjes Dans- En Showorkest - Dansen Met Jou
Eefje de Visser - Afdwaalt / Hartslag (later werk is wat minder geschikt denk ik)
Aafke Romeijn - Corolla

Eerste album van Eefje inderdaad, Roosbeef kan ook (alleen als je vragen krijgt qua tekstverklaring wordt het lastig) en in hetzelfde straatje Iris Penning en vooral het 2e album van Roos Blufpand.
Tröckener Kecks, De Dijk, The Scene kunnen ook altijd (voor the scene: zie roosbeef)

Stef Bos is het eerste dat opwelt; gezien snijgevaar zal ik Blöf vermijden en vwb uitspraak Roos(beef) afraden, Frank Boeijen met enige selectiviteit - Dansen aan Zee (Blöf/Branco) is natuurlijk wel fijn om samen te zwieren.
Misschien 'ns kijken of er geen aardige compilatie van Koot & Bie (Zoek jezelf broeder, Geld is alles) of Debiteuren/Crediteuren is te vinden of te maken.

Gorki mag ook wel toch, ook al is het Vlaams. Is sowieso gewoon heel goed (en heel mooie teksten).

Sandokan-veld schreef:
Oké. Ik probeer momenteel mijn partner Nederlands te leren, en wilde een playlist maken van wat Nederlandstalige liedjes die in de smaak zouden kunnen vallen. Ik kan wel wat tips gebruiken.

Leuk! Dan helpt instrumentale jazz niet, inderdaad.... How 'bout Spinvis? Of, suf misschien, Kinderen voor Kinderen? Moet daar af en toe naar luisteren, samen met mijn dochtertje, en daar zitten kwalitatief best leuke dingen tussen, niet minder dan Coldplay in ieder geval...

Thanks guys! Ja, staan een paar dingen tussen die ik wel eens wil laten passeren, en een paar die ik zelf ook al wel had overwogen. Spinvis is misschien wat te herfstachtig en Gorki ook, maar een beetje cultuur moet er natuurlijk ook tussen (met dingen als Drs P wacht ik ook nog maar even, maar Koot & Bie? Interessant idee).

Enne... Tony, uiteraard wordt er soms al stiekem 'The Sidewinder' gedraaid of middenperiode Lester Young. Ik vrees dat ik nog geen jazzfan heb gecreëerd, maar geduld is een schone zaak.

Meer tips zijn welkom!

Sandokan-veld schreef:
Meer tips zijn welkom!

JW Roy (Laagstraat 443) en Gerard van Maasakkers (complete oeuvre).

Opgezwolle en Zo Moeilijk.

niet doen

Sandokan-veld schreef:

Hij luistert naar:
- Coldplay, Snow Patrol, Haevn en dat soort zalf-pop
- tropische popliedjes met een plingel-plangel-gitaartje en een hoog 'woesj, woesj, kijk wat een mooie zonsondergang'-gehalte.
- Lady Gaga of soortgelijke niets-aan-de-hand of pseudo eightiespop voor mensen die de eighties niet bewust hebben meegemaakt.

Niet helemaal mijn expertisegebieden dus. Tips hoeven niet Mume-fähig te zijn, maar het is wel fijn als ik niet in mijn eigen polsen wil gaan snijden als we er samen naar luisteren. Verder is alle hulp welkom!

Ik zal eens een poging wagen. Weet echter niet of ik slaag. Kijk maar of je er iets mee kan.

In Muziek > Toplijsten en favorieten > Nieuwjaarsmix:

Dit weekend maak ik mijn playlist voor de nieuwjaarsmix. Alle decades zijn goed als het maar swingt. Hebben jullie als muziekkenners nog tips om in de playlist op te nemen?

ohmusica
shimahero schreef:
Dit weekend maak ik mijn playlist voor de nieuwjaarsmix. Alle decades zijn goed als het maar swingt. Hebben jullie als muziekkenners nog tips om in de playlist op te nemen?

‘swingen’ is een breed begrip.... google eens op de soundtrack van ‘boogie nights’ voor jong tot superoud, ook op spotifly

Ik zoek meer in de trant van Nils Frahm, en dan vooral de wat meer 'uptempo' nummers van hem. Ik zie op youtube meerder 'uitvoeringen' van zijn muziek, als ik het zo kan zeggen.
Op de dance-festivals zit er wat meer bass en dance in zijn muziek, in de theaters is het mij wat te saai.
Ik zag hem 2 jaar geleden op DTRH en eigenlijk werd zijn hele set ondersteund door een soort never-ending bass.
Zie deze versie

Mssr Renard
mr.oizo

Bijna alles van Ludivico Einaudi is erg de moeite waard, maar weinig dance.

Laatste plaat van Bill Laurance (Cables) is erg goed. Toetsen en beats en allemaal alleen gedaan.
Ik denk trouwens dat je in de hoek van de psybient en psychill best nog wel eens wat gave muziek gaat vinden.

Sowieso gewoon Bill Laurance. Ik zal ook eens een liveclip laten horen, dan weet je gelijk wat ik bedoel:

Overigens een gave clip die je laat zien van Nils Frahm. Ik kende zijn muziek niet op deze manier.

Dank je voor de tips Mssr Renard. Maar mij toch iets te 'jazzy'. Ik mis de beat als je begrijpt wat ik bedoel.

Onweerwolf
mr.oizo schreef:
Ik zoek meer in de trant van Nils Frahm

Jean-Michel Jarre!

Mssr Renard
mr.oizo schreef:
Dank je voor de tips Mssr Renard. Maar mij toch iets te 'jazzy'. Ik mis de beat als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik dacht eerst al in de hoek van de psybient, maar dacht toen: nee, dat vinden mensen niks.
Maar zoiets als Carbon Based Lifeforms, Asura of Aes Dana?

mr.oizo schreef:

Naast Carbon Based Lifeforms zou ik ook Gidge - Autumn Bells (2014) - MusicMeter.nl willen noemen en zou ook eens kunnen neuzen bij Banco de Gaia bijv Banco de Gaia - Igizeh (2000) - MusicMeter.nl

--edit--

Ook de eerste van Biosphere zou er in kunnen passen; en op Kompakt zitten meerdere van die - laten we het maar - lite beat acts noemen; gewoon even proefluisteren op Kompakt.fm

Klaus Schulze en dan zelf een 4x4 beat er onder zetten.

Thanks allemaal. Gidge - Autumn Bells (2014) - MusicMeter.nl stond inderdaad al in m'n Spotify-lijst. Lekker album!

In Genres > Jazz > Gezocht goede lp met 2 of 3 blazers.:

Zelf heb ik al gevonden Mulligan and Webster.
Voor mij is niet alleen de muziek belangrijk, maar ook de geluidskwaliteit.
Een beetje audiofiel ben ik wel.
Het hoeven niet noodzakelijk oude opnames te zijn.
Op dit moment kijk ik wat North End Haarlem allemaal in de collectie heeft.
Bij voorbaat bedankt voor de tips.

Mssr Renard
mr.oizo schreef:
Thanks allemaal. Gidge - Autumn Bells (2014) - MusicMeter.nl stond inderdaad al in m'n Spotify-lijst. Lekker album!

Misschien kun je nog eens een kijkje nemen bij de Brad Mehldau (solo-)platen

Hallo allemaal,

Ik vind dat het ploegen door nieuwe releases (rotatielijst en rate your music) me te weinig ècht goede albums oplevert. Gezien mijn toenemende interesse in elektronische muziek wil ik me daar wat meer op gaan focussen.
Tot nu toe spreken de volgende albums mij aan;
Dominik Eulberg - Mannigfältig,
Alessandro Cortini - Volume Massimo, AVANTI
Holden - The Inheritors
Dollkraut

Tips zijn welkom!

Gast
geplaatst: vandaag om 18:06 uur

geplaatst: vandaag om 18:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.