MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Ik zoek meer in de trant van...

zoeken in:
JalkePeters Ik ben onder de indruk van het vorig jaar verschenen album "Leave" van Clouds Can. Het heeft wel wat passages die aan de wat zweverige Pink Floyd doen denken. En wat Roger Waters ideeën hoor ik sowieso terug.

Ik weet dat het een vrij breed is, maar ik ben op zoek naar zwaarmoedige nummers waarin wanhoop en radeloosheid te horen zijn. Ik ben niet zozeer op zoek naar "angsty" muziek van bijvoorbeeld Slipknot of Nirvana, meer naar een iets "volwassener" geluid, bij gebrek aan een beter woord.

Een aantal voorbeelden:

Tool - Pushit (vooral het einde)
Tool - Pushit - YouTube

Songs: Ohia - The Black Crow
Songs: Ohia-The Black Crow - YouTube

Bonnie Prince Billy - Nomadic Revery
Bonnie 'Prince' Billy - Nomadic Revery (All Around) - YouTube

Joy Division - New Dawn Fades
Joy Division - New Dawn Fades - YouTube

Ik merkte net ook op dat al die nummers vrij zwaarmoedig en rustig beginnen om vervolgens naar een climax/uitbarsting toe te werken. Dat werkt bij mij beter dan een nummer als The Mercy Seat van Nick Cave bijvoorbeeld waarin hij het hele nummer lang door blijft razen.

Ik denk dat je One Last Laugh in a Place of Dying van The God Machine moet beluisteren. Daar druipt de wanhoop en radeloosheid vanaf, maar wel op een volwassen en subtiele manier. Een van mijn favoriete platen aller tijden.

Frankie Teardrop van Suicide
Clara van Scott Walker
Love Like Blood van Killing Joke
The Host of Seraphim van Dead Can Dance

Ceremony van Carpathian

Gavin Friday - Apologia of You took away the sun

Bedankt voor de suggesties!

Graag meer zoals ‘t Giet Zoals ‘t Giet van Skik!
Dus folky rock ‘n roll, als het even kan graag ook met akoestische slaggitaar. Nederlandstalig/dialect (Vlaams mag ook).
Bestaat dat, of is dit echt het enige goede liedje in deze stijl dat onze Lage Landen hebben voortgebracht?
(Bökkers en Normaal ken ik al.)
Bedankt!

Aces High ken je Fratsen?

Hoi,

Even in het kort.
Wie weet er een boel instrumentale house, trance, electronic en dance liedjes (zonder zang) met lange tijdsduur?, want ik wil een playlist maken.

Ik heb al 6 liedjes (Ik weet het das echt weinig )

Robert Miles - Children (07:35)
Tiësto - Elements of Life (08:07)
David Guetta - Sunshine (with Avicii) (06:00)
Swedish House Mafia - Greyhound (06:51)
Armin van Buuren - Intense (08:47)
avicii - Edom (08:15)

Als julllie een aantal kennen, laat het hier weten

MVG
Row (Waste Management)

Ben je nou eigenlijk gewoon niet een beetje lui?

Als je even zoekt vind je:
Forum - Genres / Electronic

en daarin vind ik bijv:

Favoriete Dance/House platen
De dance top 100 van...
Deep House

Want zo héél specifiek is je 'lijstje' nou ook weer niet - 't allemaal vrij kommersjeel

Een beetje 'winkelen' doet een mens goed!

Ik zou gewoon mijn dance top 100 overnemen

panjoe (moderator)
Jordi's top 100 lijkt me inderdaad wel een goed beginpunt om je dance-smaak wat uit te diepen.

panjoe schreef:
Jordi's top 100 lijkt me inderdaad wel een goed beginpunt om je dance-smaak wat uit te diepen.

Beginpunt, uitdiepen en genoemde user in één zin, lijkt mij een lastiger uit te voeren move dan deze

Of beginnen met die van de avatar van panjoe

Hallo!

Ik ben de laatste tijd weer flink aan het lezen en vind het dan fijn om muziek te luisteren waarin (bijna) niks gebeurt maar die desalniettemin toch erg mooi is. Favoriete albums zijn Music for Airports van Brian Eno en alle Disintegration Loops van William Basinski.

Wie helpt mij aan meer leesmuziek? Alvast bedankt!

Oehhh dat is 1 van mijn favo hoekjes. Wat meteen omhoog komt: GAS, Loscil, Thomas Koner (La Barca vooral), BoC, Tim Hecker, Fennesz en Biosphere.

Dank voor de tips! Ik ken die acts die je noemt al maar ik zal de meeste nog eens een kans geven, want lang niet naar geluisterd. In mijn herinnering gebeurt er bij BoC en Fennesz nog net iets te veel naar mijn smaak (voor als ik niet aan het lezen ben is het wel echt perfecte muziek!) Maar misschien eens wat albums van ze checken die ik nog niet ken.

ohmusica
madmadder schreef:
Hallo!

Ik ben de laatste tijd weer flink aan het lezen en vind het dan fijn om muziek te luisteren waarin (bijna) niks gebeurt maar die desalniettemin toch erg mooi is. Favoriete albums zijn Music for Airports van Brian Eno en alle Disintegration Loops van William Basinski.

Wie helpt mij aan meer leesmuziek? Alvast bedankt!

Van neo-klassiek tot ambient, er is zoveel...
Pitchfork: the 50 best ambient albums of all time, Jan Jelinek, Helios, Joep Beving, Wolfgang Voigt, Alva Noto, Ryuichi Sakamoto, Harold Budd, Jens Uwe-Beyer, Bugge Wesseltoft, Hiroshi Yoshimura, Soundscapes (verzamelalbum), Music for Mindfullness (verzamel). Spotify is handig om verder te ontdekken! bv. music for concentration

Bij het schrijven van mijn scriptie werkten Ellen Arkbro - For Organ and Brass, Mamman Sani - Taaritt, Mary Jane Leach - (F)lute Songs en Lau Nau - Amphipoda goed. Zeker die eerste is vrij minimaal.

Ik ben niet zozeer op zoek naar standaard ambient of neo-klassiek, want daar weet ik mijn weg wel in, maar echt naar albums of nummers waar echt nauwelijks iets in gebeurt. In veel van de standaard ambient acts gebeurt me nog steeds te veel. Daarom ook dat ik alleen de Disintegration Loops van Basinski noem en niet zijn andere werk, want hoewel de rest van wat ik van de beste man ken ook heel goed is, zit mij er toch nog te veel ontwikkeling in.

Jammer dat Sietse niet meer actief is hier.

Deze is wel wat denk ik, alleen wat waterdruppels en dat een uur lang.

Robert Henke - Indigo_Transform (2009)

trebremmit schreef:
Deze is wel wat denk ik, alleen wat waterdruppels en dat een uur lang.

Robert Henke - Indigo_Transform (2009)

Jaaa, klinkt geweldig zo op het eerste gehoor!

Lau Nau en Ellen Arkbro ook aan mijn playlist toegevoegd. Dank Masimo!

Yagya - Rigning heeft mij door de scriptie gesleept!

En deze natuurlijk:

-SprayIt- schreef:
Yagya - Rigning heeft mij door de scriptie gesleept!

En deze natuurlijk: (embed)
'

Haha die Justin Bieber.

Yagya klinkt ook goed!

Inmiddels dankzij al jullie tips al een playlist van 30 uur kunnen maken en al een aantal heel mooie dingen ontdekt. Dat wordt flink lezen de komende weken als ik vakantie heb.

Deze zijn ook fijn:

Variant - Aurora's Dream (2014)
Variant - Auratia (2015)

En veel andere releases van hetzelfde label.

/edit: en Rod Modell
Rod Modell - Plays Michael Mantra (2007)
Rod Modell - Mediterranea (2016)

panjoe (moderator)
Ik ga hier ook zeker nog wat graantjes van meepikken, zo klinkt Robert Henke (deze staat niet op Spotify, maar Layering Buddha wel) alvast fantastisch.

Deze zou ik zelf ook nog aanraden, al is het wel iets drukker dan Basinski: Kara-Lis Coverdale - Grafts (2017).

Hier staan ook fabelachtige nummers op: mono no aware (2017). Neem nou zo'n Limerence... Prachtig.

Edit: Oh, dit is ook een mooie track in deze sferen: Loidis- In The Place I Sit - YouTube.

panjoe schreef:
al is het wel iets drukker dan Basinski: Kara-Lis Coverdale - Grafts (2017)
Die stond ook op mijn scriptieplaylist Inderdaad een aanrader.

Ik herken de wens naar muziek waar heel weinig hoorbare/directe ontwikkeling in zit; luister daarvoor zelf ook vaak William Basinski, maar ook Eliane Radigue en ELEH dienen dat doel goed. Thomas Koner inderdaad ook heel erg passend!

Eliane Radigue - Adnos I-III (2002)

Eleh - Radiant Intervals (2010)

Thomas Köner - Nuuk (2004)

Verder worden hierboven in het algemeen zo ongeveer al mijn grote favorieten genoemd binnen een stuk of 5 posts, dat gebeurt ook niet elke dag

Wow, die Eleh klinkt echt heel erg goed!

Misschien is het voor mij niet allemaal even geschikt om te luisteren tijdens het lezen, maar ik ben sowieso wat ambient/dronepareltjes rijker. Ik wist wel dat ik bij jullie aan kon kloppen voor tips.

Hmm dan zullen deze denk ik ook wel bevallen, de long-form albums van Steve Roach zijn eigenlijk precies wat je omschrijft:
Steve Roach - A Deeper Silence (2008)
Steve Roach - Darkest Before Dawn (2002)
Steve Roach - Immersion : One (2006)

Deze van Basinski ook uiteraard, zit helemaal geen progressie in maar juist 60 minuten hetzelfde:
William Basinski - Watermusic (2000)

En meer in de drone hoek, Eliane Radigue en Eleh zijn al genoemd maar dit album is ook zeker de moeite waard:
Kevin Drumm - Tannenbaum (2013)

En nog twee alternatieve drone albums met weinig progressie maar die zeker de moeite waard zijn:
Catherine Christer Hennix - The Electric Harpsichord (2010)
La Monte Young & Marian Zazeela - The Tamburas of Pandit Pran Nath (1999)

Gast
geplaatst: vandaag om 07:30 uur

geplaatst: vandaag om 07:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.