MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Ik zoek meer in de trant van...

zoeken in:
angelin schreef:
Hallo allemaal,

Ik vind dat het ploegen door nieuwe releases (rotatielijst en rate your music) me te weinig ècht goede albums oplevert. Gezien mijn toenemende interesse in elektronische muziek wil ik me daar wat meer op gaan focussen.
Tot nu toe spreken de volgende albums mij aan;
Dominik Eulberg - Mannigfältig,
Alessandro Cortini - Volume Massimo, AVANTI
Holden - The Inheritors
Dollkraut

Tips zijn welkom!

Dat lijstje alleen al is een vrij vage afbakening. Eulberg zit bijv in de Kompakt-achtige hoek (Traum-label- check www.kompakt.fm voor soundbites) en Holden leunt zwaar tegen krautrock aan.

Je zou hier kunnen winkelen bij de dance-top100 lijstjes. Van de wat oudere dingen wil ik Booka Shade - Movements noemen, Trentemöller - The Last Resort, Shed - Traveller, Gui Boratto - Chromophobia, Fabric 55 - Shackleton, Moderat II; van de nieuwere bijv Efdemin - New Atlantis, Barker - Utility, Rival Consoles - Persona, Ellen Allien - Nost; Steffi - The Power of Anonimity, Fabric Presents Amelie Lens

Aan de wat 'chillere' kant: Gidge, Carbon Based Lifeforms, Noveller, Biosphere. Kijk luister maar eens en vandaar verder

Mjuman schreef:
(quote)

Dat lijstje alleen al is een vrij vage afbakening. Eulberg zit bijv in de Kompakt-achtige hoek (Traum-label- check www.kompakt.fm voor soundbites) en Holden leunt zwaar tegen krautrock aan.

Nobody said it was easy. Krautrockinvloeden lijk ik steeds meer terug te zien in mijn muzieksmaak. Kan wel wat met je tips, zo valt Boratto erg lekker hier. Wellicht kom ik nog eens bij je terug Mjuman

angelin schreef:
Hallo allemaal,

Ik vind dat het ploegen door nieuwe releases (rotatielijst en rate your music) me te weinig ècht goede albums oplevert. Gezien mijn toenemende interesse in elektronische muziek wil ik me daar wat meer op gaan focussen.
Tot nu toe spreken de volgende albums mij aan;
Dominik Eulberg - Mannigfältig,
Alessandro Cortini - Volume Massimo, AVANTI
Holden - The Inheritors
Dollkraut

Tips zijn welkom!

Naast het lijstje van Mju hier nog wat artiesten die je zou kunnen proberen: Jon Hopkins, Four Tet, Floating Points, Andy Stott, John Talabot, Daniel Avery, Bicep, Pional, John Roberts, Marek Hemmann, Nicolas Jaar, Maceo Plex, Avalon Emerson.

Bij Burial - Untrue:

Thekillers87327 schreef:

off: kunnen de edm'ers onder MM mij ook andere legendarische ''edm'' albums aanraden?

David Guetta - Listen (2014)

Thekillers87327

Thekillers87327 schreef:
Mn eerste uitstapje naar het ''edm'' genre.
Moet zeggen dat het even wennen is maar het bevalt me erg goed.
Hele chille muziek en toch ook het duistere randje waar ik van hou.
Echt iets voor als je snachts naar huis gaat en nog naar huis moet reizen na een nacht uit te zijn geweest.

off: kunnen de edm'ers onder MM mij ook andere legendarische ''edm'' albums aanraden?

Skrillex

Burial is inderdaad niet echt EDM te noemen, maar als je het hebt over algemeen gewaardeerde elektronica-albums, zijn de volgende platen wel aan te raden voor mensen die net in het genre beginnen denk ik:

Jamie xx - In Colour (2015)
Caribou - Swim (2010)
Jon Hopkins - Immunity (2013)
Four Tet - There Is Love in You (2010)
Trentemøller - The Last Resort (2006)

...Al lijken deze albums verder weinig op Burial, zijn sfeerschepping is ook wel echt vrij uniek. Leuk dat je je in nieuwe hoekjes waagt in ieder geval, veel plezier!

Thekillers87327
hoi123 schreef:
Burial is inderdaad niet echt EDM te noemen, maar als je het hebt over algemeen gewaardeerde elektronica-albums, zijn de volgende platen wel aan te raden voor mensen die net in het genre beginnen denk ik:

Jamie xx - In Colour (2015)
Caribou - Swim (2010)
Jon Hopkins - Immunity (2013)
Four Tet - There Is Love in You (2010)
Trentemøller - The Last Resort (2006)

...Al lijken deze albums verder weinig op Burial, zijn sfeerschepping is ook wel echt vrij uniek. Leuk dat je je in nieuwe hoekjes waagt in ieder geval, veel plezier!

Thanks man! Ik zal ze noteren haha

panjoe (moderator)
De albums die hoi aanraadt zijn allemaal uitstekende en toegankelijke electronic albums. Noem dit maar geen EDM, dat is een heel specifieke bombastische mainstream vorm van electronic (zoals Afrojack, Martin Garrix, etc.) en daar lijkt geen van deze albums echt op. Behalve misschien Hopkins, enigszins en ver in de verte.

Dubstep heeft een periode in de mainstream gehad waarbij de grens met EDM werd opgezocht (ik geloof door namen als Skrillex, Deadmau5 en Steve Aoki), maar heeft er verder weinig mee te maken. Voor goede dubstep kan je kijken naar artiesten als Skream, Benga en Pinch. Al is Burial weer uniek in zijn eigen geluid en gebruikt hij naast dubstep veel invloeden van UK garage en, vooral in zijn latere werk, rave en ambient.

Thekillers87327
panjoe schreef:
De albums die hoi aanraadt zijn allemaal uitstekende en toegankelijke electronic albums. Noem dit maar geen EDM, dat is een heel specifieke bombastische mainstream vorm van electronic (zoals Afrojack, Martin Garrix, etc.) en daar lijkt geen van deze albums echt op. Behalve misschien Hopkins, enigszins en ver in de verte.

Dubstep heeft een periode in de mainstream gehad waarbij de grens met EDM werd opgezocht (ik geloof door namen als Skrillex, Deadmau5 en Steve Aoki), maar heeft er verder weinig mee te maken. Voor goede dubstep kan je kijken naar artiesten als Skream, Benga en Pinch. Al is Burial weer uniek in zijn eigen geluid en gebruikt hij naast dubstep veel invloeden van UK garage, rave en ambient.

AA jaa ik verwar Edm ook met electronic eigenlijk. EDM ben ik dan geen fan van haha. Vind martin garrix etc verschrikkelijk
Thanks voor je bericht! Ik ga ze opzoeken!
En voor goede UK garage?
Want dubstep van bijv Skrillex kan ik dan niet zo goed tegen

In principe ben ik een voorstander van zelfredzaamheid en iets meer verdieping in datgene wat je interesseert - zoals ook bij dat topic over lp's kopen - voordat je obv van een aantal aannames je vragen/bevindingen ophoest; da's wel erg lui.

Dat geldt ook voor dit subgenre - met een beetje google'n kun je veel vinden, ook op wiki. Maar eenmaal hier, ben ik niet de beroerdste: er is een serie Dubstep Allstars, op Tempa - dit is er een van Kode9 - Dubstep Allstars: Vol.03 (2006) en daarin vind je een goede selectie alsmede een behoorlijk overzicht van wat het subgenre te bieden heeft.

Als ik me niet vergis, kun je via Juno Records al aardig wat soundbites streamen. Net zoals je ook op sites van Kompakt (kompakt.fm) en Boomkat (boomkat.com) een breed scala aan electronic (met soundbites) kunt vinden.

Thekillers87327
Mjuman schreef:
In principe ben ik een voorstander van zelfredzaamheid en iets meer verdieping in datgene wat je interesseert - zoals ook bij dat topic over lp's kopen - voordat je obv van een aantal aannames je vragen/bevindingen ophoest; da's wel erg lui.

Dat geldt ook voor dit subgenre - met een beetje google'n kun je veel vinden, ook op wiki. Maar eenmaal hier, ben ik niet de beroerdste: er is een serie Dubstep Allstars, op Tempa - dit is er een van Kode9 - Dubstep Allstars: Vol.03 (2006) en daarin vind je een goede selectie alsmede een behoorlijk overzicht van wat het subgenre te bieden heeft.

Als ik me niet vergis, kun je via Juno Records al aardig wat soundbites streamen. Net zoals je ook op sites van Kompakt (kompakt.fm) en Boomkat (boomkat.com) een breed scala aan electronic (met soundbites) kunt vinden.

Een forum is er ook om elkaar te helpen natuurlijk. Die vinyl pagina was letterlijk een pagina voor mensen die op zoek zijn naar vinyls dus hoe is luiheid daar relevant.
On topic- Thanks!

Ik ben op zoek naar (ambient) muziek waarin vogelgeluiden verwerkt zijn.

Iemand tips?

Bruno_6 schreef:

Iemand tips?

Ichiko Aoba - Sogetsu Hall BGM (2020)

Dat is snel.

Ik ga het meteen eens proberen.

Ja die is ook nog niet zo oud, dus dat is de eerste die in me opkwam. Hele fijne plaat om mee wakker te worden.

Overigens hier te beluisteren: Sougetsu BGM by ichikoaoba | Free Listening on SoundCloud.

Er zijn zeker meer ambient platen met vogelgeluiden, ik zal eens voor je nadenken.

Op Somnium van Robert Rich zijn ook op verschillende stukken vogelgeluiden te horen. Duurt in totaal wel 7 uur.

Ik moet denken aan de eerste track op Midori Takada - Through the Looking Glass (1983)

Bruno_6 schreef:

Iemand tips?

Misschien vind je deze release ook interessant: A Guide to the Birdsong of Mexico, Central America & the Caribbean | Shika Shika

panjoe (moderator)
I Can Hear the Birds | Totally Enormous Extinct Dinosaurs - totallyenormousextinctdinosaurs.bandcamp.com

Dit lijkt me ook precies wat je zoekt, Bruno_6: de laatste EP van Totally Enormous Extinct Dinosaurs, letterlijk ambient gebouwd rond opnames van vogelgeluiden.

Bedankt iedereen. Ik ben wel even zoet nu.

Het is niet helemaal wat je zoekt, maar deze plaat heeft een behoorlijk "ambient" sfeer:
Songs: Ohia - Ghost Tropic (2000)

Zoals in de comments te lezen valt:

David Gilmour - Voice and guitar
Roger Waters - Bass and lyrics
Richard Wright - Keyboards
Birds - Backing vocals

En deze, al is het meer gesplitst tussen muziek en een hoorcollege over vogelgeluiden: Dominik Eulberg - Heimische Gefilde (2007)

Bruno_6 schreef:
Bedankt iedereen. Ik ben wel even zoet nu.
Dat bepalen wij wel, verdorie!

Haarlemmerhout | Moving Furniture Records - movingfurniturerecords.bandcamp.com

Deze is overigens ook een leuke tip, als je van albumcovers en -titels houdt.

Muzikale winterlandschappen blijken mij dikwijls goed te liggen
Denk aan platen als: Wintermusik (2009), Mirage (1977) & By the Throat (2009)
Meer muziek in deze trant lust ik altijd wel. Ik hoop op wat toffe tips.

Deze misschien, als je into black metal bent? 't Is wel andere koek dan de platen die je aanhaalt.

Immortal - At the Heart of Winter (1999)

Gast
geplaatst: vandaag om 19:56 uur

geplaatst: vandaag om 19:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.