MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Ik zoek meer in de trant van...

zoeken in:
Ik zoek meer in de trant van:

Herbie Hancock
Vangelis

Buffalotid
In Muziek > Algemeen > Fuifmuziek voor ouderen:

Heeej,

Wrss draai ik één van de komende maanden voor een 50-jarige en haar kennisse, collega's, familie, etc..

Wat is de meest aangeraden muziek?

Gallow
Volgens mij kan je je eigen top10 ook wel raadplegen daarvoor.

Oja, niet elke 50+ houdt van dezelfde muziek.

sq
Buffalotid schreef:
In Muziek > Algemeen > Fuifmuziek voor ouderen:

Heeej,

Wrss draai ik één van de komende maanden voor een 50-jarige en haar kennisse, collega's, familie, etc..

Wat is de meest aangeraden muziek?

Ik draaide van 2003 tot 2008 regelmatig voor ´ouderen´. Mijn leeftijd en net iets ouder, zeg maar. Mensen die komen voor een feestje, en niet meteen omdat ze muziekliefhebber zijn. Vanuit die ervaring enkele tips:

Gallow schreef:
Volgens mij kan je je eigen top10 ook wel raadplegen daarvoor.

.. zeker dat deel dat mid-seventies is.

Maar misschien moet er ook gedanst worden? Door dames ook?
In dat geval

*Moments & Whatnauts - Girls
*George Mcrae - Rock Your Baby
*alles van KC en the Sunshine band
*LTD - Back In Love Again
*Thema Houston - Don´t Leave Me This Way

* Roxy Music/Ferry (Love is the Drug, Let´s Stick Together) .

Probeer ook iets van Supertramp (geldt wel als brutaal)

Gospelswinghits van de begin 70´s
*Chi Coltrane - Go Like Elilah
*Les Humphries Singers (To My Father´s House)

Meezingers:
*Grand Funk - Some Kind of Wonderful
*Status Quo - Roll Over Lay Down
*het hele repertoire van Middle of the Road

Alleen als de sfeer er goed in zit doe je de ´skihut´ van de seventies
Sweet / Slade / Osmonds / Gary Glitter / Mud.

Niet mijn voorkeur maar door schade en schande wijs geworden weet ik dat het handig is om bij je te hebben - en alleen het allerbekendste - van
*Robbie Williams
*Tarkan
*Shakira
*Anastacia

natuurlijk ook Rolling Stones want die draai je op elk feest; niet Satisfaction want bij kenners scoor je beter met Brown Sugar, of als je twijfelt veilig Sympathy for the Devil. Beatles juist niet, dan liever Elvis.

Leuk is ook een rondje moderne dance die ook ouderen nog wel iets zegt; Safri Duo, Tiesto, Scoop (´Drop It´), Sunclub (Fiesta), Junkie XL. Madonna werkt ook verrassend goed en Kate Ryan zou het nu ook erg goed moeten doen.

Natuurlijk heb je ook wat moderns bij je. Maar dan neem je niet de top van de Mume rotatielijst, maar de top van de bestsellers bij Bol. Liedjes uit reclames zijn ook altijd goed.

Easy tips voor achtergrond/begin avond:
Saint Germain, Robbie Robertson, Robert Cray, Steely Dan, een late Eric Clapton (Forever man)

Zorg voor wat Latin al is het maar Manu Chao, Elvis Crespo, Los Lobos of desnoods Belle Perez (laatste is zeker niet mijn voorkeur).

Michael Jackson zal vast ook wel inslaan, en als je het helemaal niet meer weet gooi je Meatloaf erop.

Ik zoek iets in de trant van de Arctic Monkeys en Bloc Party. Heeft iemand een idee?

De Editors (An End Has A Start), Interpol, Franz Ferdinand, The Strokes en Kaiser Chiefs. Dat is wel genoeg.

Zeker. Dank je wel

Vooral Editors en Interpol klinken toch wel heel anders, vind ik.

hoi123 schreef:
Ik zoek iets in de trant van de Arctic Monkeys en Bloc Party. Heeft iemand een idee?

Zoek eens op Millburn. Dat ligt op één lijn als met Arctic Monkeys.

Bij Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007):

Niet mijn muziek, maar toch geweldig. Ten eerste zijn stem, die me in tegenstelling tot vele andere rappers, heel erg aanstaat. En ten tweede de lyrics, die gewoon super zijn... Wie kan me nog zoiets als dit aanraden. Oftewel, geen bling-bling hip-hop?

Oei, dat zijn er wel erg veel...

Social_Mask
woutorrmusic schreef:
Oftewel, geen bling-bling hip-hop?

Dr. Dre - 2001

Dat is blow-blow.

woutorrmusic schreef:
Bij Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007):

Niet mijn muziek, maar toch geweldig. Ten eerste zijn stem, die me in tegenstelling tot vele andere rappers, heel erg aanstaat. En ten tweede de lyrics, die gewoon super zijn... Wie kan me nog zoiets als dit aanraden. Oftewel, geen bling-bling hip-hop?

Atmosphere.
Social_Mask schreef:
(quote)

Dr. Dre - 2001

Een grapje, hoop ik?

Ik zoek meer jazz, heeft iemand tips?

Social_Mask
John Coltrane - Ascension lijkt me een perfect.

Maar ik zou eerder beginnen met de jazz-albums die in de top250 staan. Kind of Blue, A Love Supreme. Of anders Somethin' Else, Saxophone Colossus. Dat waren iig de platen waar ik mee begon.

Overigens moet je weten dat jazz een enorm breed genre is. De genoemde platen zijn voor iemand die net komt kijken perfect. Later kun je misschien een plaat als Ascension of Spiritual Unity aan. Dat is toch het 'zware werk'. Pure chaos!! Mij is dat iig nooit echt gelukt. Stukken minder toegankelijk dan de eerder genoemde platen (Kind of Blue etc.)

Misschien moet je eens bij wikipedia kijken, of elders waar je de verschillende 'stromingen' binnenin de jazz op een rijtje hebt. De termen zijn mij persoonlijk niet helemaal bekend (bebop, hardbob , cooljazz etc.). Ik ben dan ook geen jazz-head. Misschien dat anderen je beter op weg kunnen helpen. Je kunt anders altijd hier terecht voor meer uitgebreide tips.

Oh, ja: "jazz moet je leren luisteren" heb ik ooit gelezen en daar zit een kern van waarheid in. Je moet soms enig geduld hebben, maar het kan ook zo zijn dat het direct klikt. Het bestaan heeft nou eenmaal de neiging om soms gek te zijn.

Maar tja, wat heb je er aan? Beter dan Pink Moon wordt het toch nooit!

Social_Mask
FlyLo schreef:
Een grapje, hoop ik?

Ik doe (te?) veel, maar daar behoort grappen maken niet toe. Of grappig zijn..

Stijn_Slayer
Don Cappuccino schreef:

Heb je al iets van Ornette Coleman?

The Shape of Jazz to Come en Free Jazz zijn denk ik z'n bekendste, en prima platen.

Bedankt voor de tips, ik ga er maar eens wat van luisteren.

Social_Mask
Ik vond het heel leuk om te doen. Geloof het of niet, maar het was het hoogtepunt van mijn dag.

Persoonlijk geef ik volgende tip: laat Ascension nog maar even (25 jaar?) links liggen.

Marko
Don Cappuccino schreef:

Mijn tip: Somethin' Else van Cannonball Adderley.

Don Cappuccino schreef:

Welke albums heb je al beluisterd en wat vond je goed en wat niet?

sxesven
Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Heb je al iets van Ornette Coleman?

The Shape of Jazz to Come en Free Jazz zijn denk ik z'n bekendste, en prima platen.

Noem je Free Jazz nu serieus als beginnerstip? Kind of Blue in z'n top 10 - ik zou dit dan nog even over slaan. Eerder een Somethin' Else, Waltz for Debby...

korenbloem schreef:
(quote)

Lijkt me een mooi vertrekpunt inderdaad.

Overigens hebben we op MuMe een 'Maak kennis met jazz en beoordeel' thread; daar is echt van alles te vinden, ben je wel even mee zoet. Hier te vinden. Een hoop YouTube-clipjes = ontzettend handig.

korenbloem schreef:

Ik heb Kind of Blue en Bitches Brew van Miles Davis geluisterd, die vond ik beide heel erg goed, A Love Supreme van John Coltrane beviel me ook en Head Hunters van Herbie Hancock vond ik geweldig. Ik houd wel van iets moeilijkere muziek, dus ik ga gewoon Ascension van John Coltrane proberen, Bitches Brew beviel ook gelijk binnen 1 keer.

Gewoon doen, hij zal allicht niet bijten.

Benno
Bij mij heeft het ook gewerkt. Die oudere jazz (zelfs Kind of Blue!) vond ik in het begin niet erg boeiend. Oud, saai en duf. Maar sinds het luisteren naar John Zorn en Naked City ben ik pas gaan begrijpen hoe leuk jazz kan zijn.

Stijn_Slayer
sxesven schreef:
Noem je Free Jazz nu serieus als beginnerstip?

Het is natuurlijk niet het meest toegankelijke jazzalbum, dat klopt. Ik twijfelde eerlijk gezegd ook of ik 'm zou noemen. Maar als je alleen maar binnen de 'Kind of Blue-achtige' jazz blijft zou ik mijn interesse snel kwijtraken.

sxesven
Bien sûr, mee eens - was alleen wat verrast over specifiek díe plaat.

Het stond ook al bij Herbie Hancock - Headhunters, maar ik zoek dus meer in de trant van... dat album. Lekker funky en groovend dus. Thrust, Man-Child en Sextant heb ik al van HH geluisterd, en vind ik ook erg goed.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:51 uur

geplaatst: vandaag om 22:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.