MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Ik zoek meer in de trant van...

zoeken in:
Kan iemand mij helpen met bands in de trant van Joe Satriani?
Ik bewonder zowel Joe satriani als Steve Vai heel erg maar ik heb nu alles al zo vaak gedraaid dat ik ook eens wat anders er tussen door wil draaien zonder teveel van stijl te veranderen

Sietse
Probeer eens Frank Zappa, waar Vai ooit is begonnen.

En als je nog meer emotieloos gitaar spel wil hebben dan moet je ook zeker Yngwie Malmsteen eens proberen.

Natuurlijk heb je ook nog de hardere meuk zoals Dream Theater en Liquid Tension Experiment. Ook echt twee bands voor iedere gitaar fetishist.

Als je echter wel gevoel in muziek zoekt zou ik het elders zoeken en bijv. eens een gitaar virtuoos als James Blackshaw proberen, of misschien een Christian Vasseur. Al is dit beide akoestisch.

Of je verandert eens van stijl, om nou op je 20e al vastgeroest te zitten in een bepaalde stijl is toch ook niet alles lijkt me

@Karma to Burn,
De 2 beste tips staan hier al genoemd denk ik.
Sietse (jou top 10 zegt DT en LQT) maar GrafGantz voorstel om eens wat anders te gaan zoeken is denk ik ook wel spannend.
Iets wat Sietse ook min of meer voorstelde

James Blackshaw heb ik al een beetje beluisterd en de muziek spreekt me opzich wel aan, dit is lekkere muziek voor in de late uurtjes te draaien zeg
Bedankt voor de tips in ieder geval, Christian Vasseur moet ik nog proberen.

Misterfool
@ sietse (naastgetekende weerhoudt zich van verder commentaar)

Sietse
Misterfool schreef:
@ sietse (naastgetekende weerhoudt zich van verder commentaar)

Wou jij zeggen dat Steve Vai, Joe Satriani, Dream Theater en Liduid Tension Experiment (of hoe heeft die ruk band precies) met gevoel spelen? Het gaat daar PUUR om techniek, niets meer, niets minder.

Misterfool
ja dat wil ik inderdaad zeggen ja, maar er zijn wel meer mensen die door de techniek de emoties niet meer zien. Met name dream theater weet toch zeker veel emoties(ja je hoort het goed), in de muziek te verwerken. En een nummer als for the love of god van Steve Vai vind ik er zelfs mee overlopen. Typisch nederlands trouwens, als de artiest ook maar iets van zijn techniek laat zien, is het gelijk emotieloos.

luistervoer:

YouTube - Dream Theater - Space-Dye Vest
YouTube - Dream Theater - Octavarium
YouTube - Dream Theater - Six Degrees of Inner Turbulence
YouTube - Steve Vai - For the Love of God
YouTube - Steve Vai - Dyin' Day

Joe Satriani speelt zeer zeker wel met gevoel, dat vind ik juist zo goed aan zijn muziek.
Steve Vai wel in mindere maten, maar ook hij heeft gevoelige nummers zoals Misterfool al beschrijft.

Sietse
Misterfool schreef:
Typisch nederlands trouwens, als de artiest ook maar iets van zijn techniek laat zien, is het gelijk emotieloos.

Wat is dat nu weer voor een onzin. James Blackshaw is ook heel technisch terwijl het toch wel erg gevoelige muziek is.

En die links ga ik echt niet checken. Ik heb iets te veel Dream Theater enzo gehoord. Ik trek dat HEEL erg slecht.

Ik zoek bands die Afrobeat met pop vermengen zoals bijvoorbeeld Talking Heads op remain in light.

Sietse
ik wou al meteen Debruit gaan tippen maar das geen pop

Nouja pop het hoeft niet echt toegankelijk te zijn hoor, ik ga er toch achteraan

Yeasayer

Sietse
Debruit is een combi van dubstep, Afrobeat en Arabische muziek.
Dus, tsja...

Misschien ook niet onaardig is Surfer Blood. Heeft wel wat Afrobeat trekjes, al is het niet veel.

Vampire Weekend
Abe Vigoda

Nog even terugkomend op de discussie die Karma to Burn losmaakte: natúúrlijk kun je een verfijnde techniek koppelen aan gevoelvol gitaarspel. Namen die nog niet genoemd zijn in dit straatje zijn Vinnie Moore (Mind's eye en Meltdown) en Tony MacAlpine (Edge of insanity, Maximum security). Allebei zeer vingervlugge gitaristen met zowel virtuositeit als emotie, van wie ik bijna zeker weet dat ze je gaan bevallen.

En als je echt iets nieuws wilt proberen, zou je kunnen voortborduren op hoogstaand instrumentaal gitaarwerk, maar dan in de fusion-hoek. Daarin valt ook veel te ontdekken, ook al hebben ze niet altijd een hardrock-backing. Bekende namen: Jeff Beck (Blow by Blow, Wired, There and back), Larry Carlton (meer blues-achtig), Mike Stern (jazzy) en Al di Meola (nogal Spaans c.q. latin-achtig getint, maar vooral zijn vroege CBS/Columbia-albums zijn om van te smullen).

Check eens een paar fragmentjes op Amazon uit, of wat YouTube video's, dan heb je een aardig beeld.

Silver schreef:
Ik zoek bands die Afrobeat met pop vermengen zoals bijvoorbeeld Talking Heads op remain in light.

Van vroeger : Bow wow wow. Do you wanna hold me en I want Candy ken je heel misschien, dat waren hits uit de jaren tachtig.

Daarnaast de vroege albums van Osibisa, zo'n beetje de grondleggers van de Afro-rock. Maar ik geef toe - dat gaat wel héél ver terug (begin jaren 70 om precies te zijn).

En anders sommige King Crimson-nummers en albums, met name Discipline (uit 1981, en ook met Adrian Belew als gitarist, net als op Remain in Light).

Edge of insanity is een heerlijk nummer met inderdaad een hoop emotie
Mike Stern klinkt wel boeiend inderdaad, ik ben jazz voor al het laatste jaar veel meer gaan waarderen dan eerst.
Al di Meola sinds gisteren geluisterd en vind hem ook een klasse apart, luisterde zonder moeite het hele album af

Karma_To_Burn schreef:
Kan iemand mij helpen met bands in de trant van Joe Satriani?
Ik bewonder zowel Joe satriani als Steve Vai heel erg maar ik heb nu alles al zo vaak gedraaid dat ik ook eens wat anders er tussen door wil draaien zonder teveel van stijl te veranderen

Animals as Leaders op Myspace Music – Gratis gestreamde MP3’s, foto’s en Videoclips
Exivious op Myspace Music – Gratis gestreamde MP3’s, foto’s en Videoclips

Silver schreef:

Oh ja, als je Remain in Light kunt waarderen, probeer dan ook eens het solo debuut van Jerry Harrison, gitarist van de Heads. Sterk beïnvloedt door Remain in Light, en eveneens van een zeer hoog niveau. Ook beter dan alle Byrne solo albums trouwens...

click

Silver schreef:

Deze waren nog niet genoemd:
Louisiana’s Givers, Fools Gold, Lafayette’s Givers

Kent iemand nog albums/artiesten zoals Johnny Flynn?
Ik hou van de folky sound en de harmonieën in sommige van zijn liedjes.

Dus eigenlijk zoek ik folkmuziek met rijke harmonieën en instrumentatie. Liefst in het Engels.

Groeten!

Misschien het IJslandse Seabear

In Genres > Overigen > jaren 80/90 dansmuziek:

Mijn ouders geven binnenkort een feestje,
en ze wouden graag dat ik een beetje jaren 80/90 muziek ging draaien.
Nu heb ik wel mooie achtergrond muziek top 2000 aller tijden.
Maar hier zit niet echt dansmuziek tussen.
Heeft iemand hier misschien titels, cd's die ik kan downloaden met dansmuziek uit de jaren 80/90.
alvast bedankt:D

JanBetonde2e
New Order, Depeche Mode, Soft Cell, of zoek je echt Dance muziek zoals een Daft Punk maakt? Talking Heads kan ik ook nooit bij stil staan, Kraftwerk (The Mix is wel wat meer dansbaar, maar de reguliere albums ook wel) Duran Duran, Cut Copy, Alphaville. En nog wel meer.

Ik zou eerder de top 40 een beetje doorzoeken op allemaal grote dans op allemaal grote dansbare hits uit die tijd. Je krijgt gewoon normaal publiek he, als je dan een Paradise By The Dashboard Light draait, hoe cliche het ook is, dan krijg je allemaal enthousiaste reacties, en bij Talking Heads en Kraftwerk enzo niet.

k.grubs
(jaren 80)
Niet al te wave, wat ik me zo herinner als dansbaar:
Talking Heads - Burning Down The House is wel genoeg mainstream
een blokje Bob Marley / Specials / Madness en dergelijke (Doe maar!)
Bowie (Let's dance) U2 (I Will Follow) Stones (Start Me Up) Michael Jackson (alles) Prince (bijna alles) Wham/George Michael, The Police, Robert Palmer, Herman Brood, Madonna, B52's
(en bij de jaren 90 gaat opa naar bed)
En als ze nou dronken worden, ga je Abba draaien.

Heeft iemand misschien wat tips voor mij van artiesten die qua stijl overeenkomen met Santigold (Santogold)?

(En niet M.I.A., die is mij reeds bekend).

Gast
geplaatst: vandaag om 18:27 uur

geplaatst: vandaag om 18:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.