Muziek / Algemeen / Ik zoek meer in de trant van...
zoeken in:
0
geplaatst: 18 januari 2011, 19:16 uur
Wat zoek je precies in de jazz? Je noemt wel Miles Davis en John Coltrane, maar dan maakt het nogal verschil of je Kind of Blue en My Favourite Things hebt gehoord of Bitches Brew en Ascension...
0
geplaatst: 18 januari 2011, 19:24 uur
OldSkool schreef:
Ik ben sinds een dag of twee me aan het verdiepen in de bossanova.
Ik vraag me daarom af, wat zijn goede artiesten om mee te beginnen?
En dan heb ik het over de 'eerste' bossanova, uit de jaren 50, toen het opkwam.
Bedankt alvast.
Ik ben sinds een dag of twee me aan het verdiepen in de bossanova.
Ik vraag me daarom af, wat zijn goede artiesten om mee te beginnen?
En dan heb ik het over de 'eerste' bossanova, uit de jaren 50, toen het opkwam.
Bedankt alvast.
Ben je niet in de war met calypso? Bossanova werd pas eind jaren '50 een beetje populair.
Hier is in ieder geval een mooie toplijst:
Custom chart - Rate Your Music - rateyourmusic.com
0
geplaatst: 18 januari 2011, 19:33 uur
Ik vind Ascension goed (wel wat freaky) van John Coltrane maar ook Kulu Sé Mama en My Favourite Things.
Van Miles Davis vind ik In A Silent Way , De plaat met Cannonball Adderly (of hoe die ook heet), Kind of Blue en Bitches Brew oa. goed.
Ik houd over het al gemeen van vrij rustige jazz maar er hoeft niet altijd veel structuur in te zitten. Saxofoon vind ik over het algemeen mooie dan trompet maar Miles Davis kan ik ook van genieten.
En free-jazz kan ik soms waarderen, Ascension vind ik goed en ook Ornette Coleman maar bijv. Atomic - Boom Boom weer niet.
Het mag ook meer de piano kant van jazz zijn. Dave Brubeck ken ik al en zonet wat losse nummers van Bill Evans gehoord en dat vond ik ook mooi. (die Bill Evans nummers zijn afkomstig van een live-cd waar hij 2 studio-albums zowat in zijn geheel speelt)
Van Miles Davis vind ik In A Silent Way , De plaat met Cannonball Adderly (of hoe die ook heet), Kind of Blue en Bitches Brew oa. goed.
Ik houd over het al gemeen van vrij rustige jazz maar er hoeft niet altijd veel structuur in te zitten. Saxofoon vind ik over het algemeen mooie dan trompet maar Miles Davis kan ik ook van genieten.
En free-jazz kan ik soms waarderen, Ascension vind ik goed en ook Ornette Coleman maar bijv. Atomic - Boom Boom weer niet.
Het mag ook meer de piano kant van jazz zijn. Dave Brubeck ken ik al en zonet wat losse nummers van Bill Evans gehoord en dat vond ik ook mooi. (die Bill Evans nummers zijn afkomstig van een live-cd waar hij 2 studio-albums zowat in zijn geheel speelt)
0
Misterfool
geplaatst: 18 januari 2011, 20:34 uur
Return to Forever lijkt me een goede plaats om te starten, ontzettend veel rock invloeden. Romantic warrior is haast een symfonische rockplaat.
0
geplaatst: 18 januari 2011, 20:37 uur
Van Miles Davis zou je misschien Live-Evil kunnen proberen, Davis vind ik live zeker op z´n best, nog meer groovend en iets smeriger! 
En ik zou Head Hunters van Herbie Hancock eens gaan luisteren, daar begon het bij mij allemaal in de Jazz.

En ik zou Head Hunters van Herbie Hancock eens gaan luisteren, daar begon het bij mij allemaal in de Jazz.
0
geplaatst: 18 januari 2011, 20:49 uur
Herbie Hancock ken ik al, dat rekende ik wat meer tot de funk maar is natuurlijk ook jazz, zeker een goede artiest.
0
geplaatst: 18 januari 2011, 20:51 uur
En Return to Forever weet ik nog niet, een pluspunt is Al DiMeola maar als het symfonische rock/jazz is... Ik ben een beetje uitgekeken op symfo/prog rock.
0
geplaatst: 18 januari 2011, 20:55 uur
Return to Forever is erg goed, Romantic Warrior is een aanrader, goede tip Misterfool!
Soft Machine is ook erg jazzy. En ik zou zeker Mahavishnu Orchestra gaan luisteren, John McLaughlin is echt een monsterlijke gitarist!
Ik had bij de Velvet een pakketje gezien met 5 albums van hun voor 20 euro, dat is echt een koopje!
Soft Machine is ook erg jazzy. En ik zou zeker Mahavishnu Orchestra gaan luisteren, John McLaughlin is echt een monsterlijke gitarist!
Ik had bij de Velvet een pakketje gezien met 5 albums van hun voor 20 euro, dat is echt een koopje!
0
geplaatst: 18 januari 2011, 21:01 uur
Yup John Mclaughlin is een goede gitarist maar gitaristen boeien mij niet zo veel 
De vroege Mahavishnu Orchestra met Jan Hammer van Miami Vice nog in de band is wel goed maar meer in de neiging van de electronic kant. Soft Machine (zie mijn bespreking van Third) heeft wel een jazzinslag maar is geen echte jazz, meer progrock, avant-garde, experimenteel en vooral masochistisch. Ik ben toch meer opzoek naar ''echte'' jazz.
En ik hoef niet echt een goede instapper aangezien ik toch wel van wat jazz houd, gewoon wat tips
Voor de rest ben ik weer aan het muggenziften

De vroege Mahavishnu Orchestra met Jan Hammer van Miami Vice nog in de band is wel goed maar meer in de neiging van de electronic kant. Soft Machine (zie mijn bespreking van Third) heeft wel een jazzinslag maar is geen echte jazz, meer progrock, avant-garde, experimenteel en vooral masochistisch. Ik ben toch meer opzoek naar ''echte'' jazz.
En ik hoef niet echt een goede instapper aangezien ik toch wel van wat jazz houd, gewoon wat tips

Voor de rest ben ik weer aan het muggenziften

0
geplaatst: 18 januari 2011, 21:01 uur
Mahavishnu Orchestra lijkt me ook wel wat voor Ataloona. Ik ben zelf een tijdje verslaafd geweest aan The Inner Mounting Flame, dat lijkt me wel een goede instapper. Het gaat wel meer richting fusion.
Ik ben zelf absoluut geen jazz-kenner, maar ik merk dat de populaire platen van Miles, Cannonball en Herbie me niet zoveel doen. Coltrane des te meer. En ook Mingus moet je eigenlijk wel iets van beluisteren. Misschien gewoon beginnen met The Black Saint and the Sinner Lady.
Ik ben zelf absoluut geen jazz-kenner, maar ik merk dat de populaire platen van Miles, Cannonball en Herbie me niet zoveel doen. Coltrane des te meer. En ook Mingus moet je eigenlijk wel iets van beluisteren. Misschien gewoon beginnen met The Black Saint and the Sinner Lady.
0
geplaatst: 18 januari 2011, 21:04 uur
Ik ken de platen van Mahavishnu trouwens niet bepaald goed en volgens mij heb ik de platen met Jan Hammer nog niet eens gehoord, ik praatte voor mijn beurt..
Maar John Mclaughlin is wel redelijk als Al DiMeola.
En over Mingus heb ik veel positieve dingen gehoord, daar moet ik ook maar eens mee beginnen.
Maar John Mclaughlin is wel redelijk als Al DiMeola.
En over Mingus heb ik veel positieve dingen gehoord, daar moet ik ook maar eens mee beginnen.
0
sxesven
geplaatst: 18 januari 2011, 22:10 uur
We hebben zo'n maak-kennis-met-jazz draadje, daar staat veel moois in. Veel YouTube-linkjes, dus je kunt zo zien wat je ervan vindt. Klikkerdeklik.
0
geplaatst: 18 januari 2011, 23:42 uur
herman schreef:
Ben je niet in de war met calypso? Bossanova werd pas eind jaren '50 een beetje populair.
Holy ****!

Daar ben ik wel even zoet mee. Heel erg bedankt Herman

En niet calypso, ik doelde echt op de Bossanova, maar dat is misschien een optie voor na de Bossanova

0
geplaatst: 19 januari 2011, 10:19 uur
spinvis? het lijkt me moeilijk aangezien ik hem nogal authentiek acht
0
geplaatst: 19 januari 2011, 13:30 uur
Hij is inderdaad behoorlijk authentiek, maar misschien kun je meer Nederlandstalige singer/songwriters gaan luisteren zoals Eefje, die heeft net haar debuutalbum uit.
0
geplaatst: 19 januari 2011, 13:38 uur
jasper1991 schreef:
Roosbeef en André Manuel (Krang) zijn twee tamelijk eigenzinnige Nederlandstalige artiesten waaraan nogal wat mensen een hekel hebben, maar die bij de liefhebbers hoge ogen gooien.
0
geplaatst: 19 januari 2011, 13:41 uur
ik behoor tot het volk wat een hekel heeft aan roosbeef ja. die andre manuel krang en eefje ga ik eens onderzoeken. bedankt beiden.
0
geplaatst: 20 januari 2011, 00:16 uur
Don Cappuccino schreef:
Ik zou bijna De Kift vergeten, onderzoek die ook maar.
Ik zou bijna De Kift vergeten, onderzoek die ook maar.
Muzikaal volkomen anders dan Spinvis, maar voor liefhebbers van een goed stukje poëzie een absolute aanrader. Bovendien zijn ze de beste band van Nederland, dus naar ze luisteren moet je sowieso!
0
geplaatst: 20 januari 2011, 09:56 uur
Uitermate matig zou ik eerder zeggen. Maar goed, smaken verschillen etc.
0
geplaatst: 20 januari 2011, 11:43 uur
0
geplaatst: 20 januari 2011, 11:54 uur
Volgens mij is dat nu net datgene wat me het meeste tegenstaat in hun "muziek".
0
geplaatst: 20 januari 2011, 12:06 uur
Dat kan ik me wel voorstellen. Ik kan het soort poëzie waarop Ferry Heijne zijn teksten baseert wel waarderen en luister vaak naar De Kift alsof het een luisterboek is in plaats van een muziekcd - alhoewel ik toch ook wel een groot zwak heb voor hun in de fanfare gewortelde muziek. Malle teksten en veel toeters en bellen: het recept voor mijn ideale band, maar als je met één van die onderdelen weinig hebt dan houdt het in dit geval ook gauw op.
0
geplaatst: 20 januari 2011, 19:03 uur
Voor de klassieker-liefhebbers onder ons.
Is er een klassiek werk wat twee verbonden delen heeft, ongeveer lp-lengte? (25 min per deel)
Maakt mij niet uit of het Bach, Pachabel of een andere componist is.
Zolang et maar echt klassiek is en die specificaties heeft.
Alvast bedankt.
Is er een klassiek werk wat twee verbonden delen heeft, ongeveer lp-lengte? (25 min per deel)
Maakt mij niet uit of het Bach, Pachabel of een andere componist is.
Zolang et maar echt klassiek is en die specificaties heeft.
Alvast bedankt.
0
geplaatst: 20 januari 2011, 19:36 uur
Ik zoek iets in de trent van CunninLynguists, en dan vooral zoals APOS en Dirty Acres, zal waarschijnlijk wel vergeefs zijn...
0
geplaatst: 20 januari 2011, 19:42 uur
Je kan het solo-album van Kno proberen. Geen idee of dat er op lijkt, maar hij heeft wel heel APOS en Dirty Acres geproduceerd.
Edit: sorry ik zie dat je daar al op hebt gestemd, laat maar.
Edit: sorry ik zie dat je daar al op hebt gestemd, laat maar.
0
geplaatst: 20 januari 2011, 21:11 uur
Ik ben een zomers compilatiecd'tje aan het samenstellen om op te zetten terwijl ik wat rondrijd. Hotel California, Sweet Emotion, Lookin' out my back door...Vage omschrijving wellicht , maar dat soort laid-back, gemakkelijk in het oor liggende nummertjes, die zoek ik.
* denotes required fields.