MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Het verband tussen intelligentie en smaak

zoeken in:
Chameleon Day schreef:
(quote)

OK, u bent gepromoveerd aan het Schoevers-instituut? En wordt daar, als het meezit, hoogleraar? Net voldoende intelligentie om een toetsenbord te bedienen dus. Dat plaatst een en ander in perspectief.

Ik had het over uw eigen beperkte intellectuele vermogens mijn beste, promoveren aan het Schoevers-instituut bestaat natuurlijk niet, en dan nog zou het hoger zijn dan uw Scheidegger bijscholing.

dix
orbit schreef:
Ik heb zo'n vermoeden van wel, ook je posts zijn doorgaans van een verregaand simplisme
orbit schreef:
Wil je m'n bul komen bewonderen?
orbit schreef:
LOI zeker?
orbit schreef:
Ik had het over uw eigen beperkte intellectuele vermogens mijn beste...

Voor iemand die tegen het buitengewoon hoogleraarschap aanschuurt, toon je op dit forum wel een stevig ontwikkeld minderwaardigheidscomplex. Misschien moet je gaan boksen in plaats van bekvechten.

Sietse
hahaha

(en het mag inderdaad allemaal wel wat vriendelijker en met een grotere dosis zelf relativering, maar dat is niet alleen voor Orbit, das voor vrijwel iedereen die de afgelopen paar dagen heeft gepost).

Ik heb vaak dat als ik ergens ben en mensen zetten hardcore op, of dat nou op een feestje is of waar dan ook, dan hoef ik gelijk niks meer met die persoon te maken te hebben. Kan niet tegen zulk volk. Misschien kortzichtig, maarja, het zij zo.

Ja, dat is wel vrij kortzichtig, ja. Gelukkig zie je dat zelf ook in.

Schnee
jellecomicgek72 schreef:
Ik heb vaak dat als ik ergens ben en mensen zetten hardcore op, of dat nou op een feestje is of waar dan ook, dan hoef ik gelijk niks meer met die persoon te maken te hebben. Kan niet tegen zulk volk. Misschien kortzichtig, maarja, het zij zo.

Maar dat betekend dat je (al dan niet via via) mensen kent die hardcore opzetten! wat zegt dat over jou?

Schnee
Naar aanleiding van de topictitel moets ik overigens gelijk aan een interview op tv met afrojack denken.

wat is hardcore?

dix
wilbur schreef:
wat is hardcore?

Hangt van het genre af.

Ik weet ook niet wat hardcore is (mensen die het wel weten zijn slimmer dan ik, om maar een beetje bij het topic te blijven). Ik vond op internet (YouTube en Last.FM) in ieder geval hardcore punk, hardcore classic, hardcore folk, hardcore country, hardcore disco en hardcore jazz. Misschien heb ik het zelfs wel in mijn cd collectie. Ik vind John Lee Hooker wel hardcore blues, bijvoorbeeld.

silverlake
@Orbit: Ik wil je bul wel komen bewonderen

@dix misschien wordt "hardcore" geassocieerd met "ongenuanceerd". Een beetje hakkuh op een vette beat,en t liefst zoveel mogelijk p/m
Alsof je ballet (sierlijk) versus pogo (lomp) hebt. (is er geen ballet- pogopunk -en hakkuh emoticon?, dat zou je toch verwachten op een muzieksite,muziekemoticons!!)

Ik kan alleen een fysiologische reden bedenken waarom intelligentie met muzieksmaak te verenigen valt. Een zeer gestudeerd iemand ,die de hele dag analytisch werk doet,heeft gewoon een analytisch brein. Gestructureerde muziek zoals klassieke muziek past daar dan beter bij dan straatpunk en een schreeuwerige zanger.

Maarja,dat kan je net zo hard weer tenietdoen door te stellen dat iemand zn emoties kwijt moet,en zn gestructureerde brein even moet herschikken, en als tegenhanger júíst die straatpunk wil horen.

Daarom denk ik eigenlijk dat er amper verband is tussen intelligentie en muzieksmaak. iemand blijft tóch zoeken naar wat m t meest past,en zal daar uiteindelijk ook wel uitkomen.
Wel denk ik dat Intelligentie vaak inhoudt dat je op jongere leeftijd al vraagt naar "meer",en dat je met dat "méér"een breder aanbod hebt waar je sneller uit kan kiezen,en dat je beter kan beredeneren waaróm je juist die muziek mooi vindt.

Ook denk ik dat muziek eerder een hormonenkwestie (gevoel/stemming) is. Daarom zie je ook dat op bepaalde leeftijden bepaalde muzieksoorten zo aanspreken,(maar dat zijn fases) en dat trekt wel recht na de ergste hormoonstormen )
(ter voorbeeld: heb je op je 17e gezoend op de foutste discoplaat, met de knapste van de klas,en was je straalverliefd dan zal toch die foute disco plaat tot je favorieten blijven behoren,ondanks al je diplomas daarna)

Zo,het is tijd een plaatje op te zetten! Ik ga maar eens voor Captain Beefheart met Abba Zaba

AdrieMeijer schreef:
Ik weet ook niet wat hardcore is (mensen die het wel weten zijn slimmer dan ik, om maar een beetje bij het topic te blijven). Ik vond op internet (YouTube en Last.FM) in ieder geval hardcore punk, hardcore classic, hardcore folk, hardcore country, hardcore disco en hardcore jazz. Misschien heb ik het zelfs wel in mijn cd collectie. Ik vind John Lee Hooker wel hardcore blues, bijvoorbeeld.

Voordat we helemaal off-topic geraken denk ik wel dat ik intelligenter ben dan menen die van hardcore Nederlandtalige muziek houden, zoals daar zijn Frans Bauer,Blof,Boudewijn de Groot,van dik hout enz....

Casartelli (moderator)
wilbur schreef:
hardcore Nederlandtalige muziek houden, zoals daar zijn Frans Bauer,Blof,Boudeijn de Groot,van dik hout enz....

een reuze homogeen lijstje inderdaad

Onweerwolf
Goed topic dit.

Volgens mij gaat een gebrek aan intelligentie vaak gepaard met de neiging om alleen dat te slikken wat je wordt voorgekauwd op elk denkbaar terrein. Vertaald naar muzikale smaak is mijn theorie dan ook dat mensen met een laag iq luisteren naar dezelfde muziek als iedereen in hun persoonlijke cirkel en muziek die hen door de media op een presenteer bordje wordt aangereikt. Dat kan dus Frans Bauer zijn of Marco Borsato of De Toppers, maar ook typische 3fm 'light alternative', of Radio 2 Top 2000 nostalgische draakjes klassiekers. Of alleen maar kapotgeproduceerde deathmetal van grote labels als Nuclear Blast en Metal Blade. Of dertien-in-het-dozijn sludge/stoner/occult/post meuk bands die door de organisatie van Roadburn worden opgehemeld. Om maar eens wat zijstraten te noemen.

Niet dat al die dingen per se slecht zijn, want dat zijn ze niet. Maar ik denk dat de minder intelligente luisteraar gewoon niet verder kijkt dan zijn of haar neus lang is.

Onweerwolf schreef:

Niet dat al die dingen per se slecht zijn, want dat zijn ze niet. Maar ik denk dat de minder intelligente luisteraar gewoon niet verder kijkt dan zijn of haar neus lang is.

Ik denk dat je dan voorbij gaat aan de interesse in muziek; mensen met interesse in muziek zullen verder luisteren dan zijn of haar neus lang is en deze interesse hoeft niet te betekenen dat ze ook intelligent zijn. Ook domme mensen hebben zo hun interesses.

Lijkt me overigens een typisch topiconderwerp dat altijd wel een 'ja, maar' zal krijgen omdat er niet één juiste verklaring is.

Kan ook gewoon een kwestie van tijdgebrek zijn. Ken mensen die 60 tot 80 uur per week werken en het dan wel prima vinden aangewezen te zijn op tips van festivals wat muziek betreft.

Onweerwolf
herman schreef:
Kan ook gewoon een kwestie van tijdgebrek zijn. Ken mensen die 60 tot 80 uur per week werken en het dan wel prima vinden aangewezen te zijn op tips van festivals wat muziek betreft.

Dan draai je de stelling om en die onderschrijf ik niet. De stelling was niet dat mensen die niet zelf op zoek gaan naar muziek maar alleen consumeren wat ze wordt voorgekauwd niet intelligent zijn. De stelling was dat mensen die niet intelligent zijn alleen consumeren wat ze wordt voorgekauwd.

Onweerwolf schreef:
Of alleen maar kapotgeproduceerde deathmetal van grote labels als Nuclear Blast en Metal Blade. Of dertien-in-het-dozijn sludge/stoner/occult/post meuk bands die door de organisatie van Roadburn worden opgehemeld.

Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt hier, maar volgens mij betekent dat dus dat ik heel erg intelligent ben. Ja toch?

Onweerwolf
GrafGantz schreef:
(quote)

Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt hier, maar volgens mij betekent dat dus dat ik heel erg intelligent ben. Ja toch?

Jij sowieso Graf, jij sowieso.

Misschien maakt deze link nog wat meer duidelijk.

Deze tabel toont naar welke muziek slimme en domme mensen luisteren

Als we het dan toch over racisme hebben (zie hoe de verdeling is gemaakt).......

dat onderzoek is pas dom.

En pak je boeken er dan ook maar bij: Booksthatmakeyoudumb - booksthatmakeyoudumb.virgil.gr

Ik lees altijd in de bijbel als ik naar Beyonce luister

Beyoncés teksten ZIJN mijn Bijbel (mét een hoofdletter B!)

Vermakelijk leesvoer overigens. Wel opvallend dat deze discussie in 2010 ongeveer dezelfde gebruikers aantrok als die van een paar weken terug.

Volgens mij gaat een gebrek aan intelligentie vaak gepaard met de neiging om alleen dat te slikken wat je wordt voorgekauwd op elk denkbaar terrein.
Is er ook een correlatie tussen intelligentie en humor? En waar komen that's what she said-grappen?

chevy93 schreef:
Wel opvallend dat deze discussie in 2010 ongeveer dezelfde gebruikers aantrok als die van een paar weken terug.

(quote)
I

Staat nog in de updates en is een grappig topic, de ideeën die sommige hebben....

Gelukkig, de tabel bevestigdt wederom mijn enorme inteligenti....Radiohead, Beethoven

Nou, Beethoven kun je makkelijk mooi vinden, ook als je oliedom bent.
Bij Radiohead moet je toch wel even inzien dat je als liefhebber van die jongens er echt bij hoort

Rudi S schreef:
(quote)

Staat nog in de updates en is een grappig topic, de ideeën die sommige hebben....
Sommige wat?*

Ik moest overigens hieraan denken:
http://www.davidicke.com/wordpress/wp-content/uploads/2014/08/get-attachment-911-587x391.jpg

*) Shit, heb ik nu een van deze tactieken gebruikt.
7 Ways People try To Win Arguments On The Internet | SMOSH
Oh, did I spell "restauraunt(sp?) " wrong? Did I use "your" instead of "you’re"? That’s too bad, I guess it just proves that everyone makes mistakes, like you did when you mistakenly WERE WRONG ABOUT THIS ENTIRE ARGUMENT WE’VE BEEN HAVING. If I wrote "Fvie plus five equl ten" I would be no less wrong than if I hadn’t spelled it wrong, because of my bad public school (Canadian, no less) education.

Overigens zie ik dat er, ergens in de discussie, toch wel een shift geweest is in dit topic.

Ik heb het idee dat bepaalde soort muziek (Frans Bauer, Jan Smit, hardcore) het stigma hebben om tot de "domme" muziek gerekend te worden. En andere muziek (free-jazz, Beethoven) tot de "slimme" muziek gerekend wordt. Puur, omdat de noten complexer zijn.

Vervolgens wordt er gekeken of 'domme' mensen (lees: lager IQ) naar Jan Smit en Frans Bauer luisteren en of er 'slimme' mensen (lees: hoger IQ) naar free-jazz luisteren.
Waarbij overigens nog altijd aangetekend kan worden of een hoger IQ iemand ook per definitie intelligenter maakt dan iemand met een lager IQ.

Om uiteindelijk het argument aan te dragen dat "ik ook mensen met een universitaire opleiding ken die Frans Bauer luisteren" en dat de stelling daardoor gelijk fout is. Dat is hetzelfde als zeggen dat het Nederlandse volk niet als lang beschouwd mag worden, omdat Roel van Velzen bestaat.

Los van of de correlatie er daadwerkelijk is, moet er dus gekeken worden naar smaak en dit dus niet kwalificeren als zijnde 'domme' of 'slimme' muziek. En een dergelijke correlatie niet verwerpen, omdat men mensen kent die niet binnen het kader passen.

Persoonlijk lijkt het me absoluut niet ondenkbaar dat bepaalde muziek over het algemeen beter gewaardeerd wordt in hogeropgeleidenkringen. Soms simpelweg, omdat sommige lageropgeleiden een kleinere vocabulaire hebben en derhalve de teksten minder snel zullen doorgronden. Om maar één aspect eruit te halen.

chevy93 schreef:
Dat is hetzelfde als zeggen dat het Nederlandse volk niet als lang beschouwd mag worden, omdat Roel van Velzen bestaat.

Ja maar , Nederland is met een gemiddelde van ongeveer 1.83 M het grootste volk van deze aardbol en in die berekening zit Roel gewoon in.

Tip aan een ieder met hele domme kinderen, laat ze vroeg: Ornette Coleman, Stravinsky en Radiohead horen tot ze er bij neervallen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:06 uur

geplaatst: vandaag om 21:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.