MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Het verband tussen intelligentie en smaak

zoeken in:
Sietse
afgaande op al het bovenstaande moet ik volgens jullie redeneringen toch wel heel erg intelligent zijn...

(klopt natuurlijk ook ergens wel)

maar serieus, als ik in mijn omgeving kijk (mijn vrienden enzo) die allemaal WO (universitair dus...) zijn afgestudeerd, zie ik toch over het algemeen mensen die niet zo van de complexe muziek zijn. Die liever meezingers of meestamp (dans muziek dus) horen dan complexe luistermuziek zoals bijv. modern klassiek, free jazz of avant-garde muziek.
Dus ik denk dat die relatie eigenlijk niet echt op gaat.
Al moet ik dan ook weer zeggen dat al de mensen die ik ken die wel naar dat soort muziek luisteren over het algemeen wederom WO zijn afgestudeerd of nog een hoge opleiding genieten. Dus wellicht dat die relatie er toch weer wel is

Spijtoptant
Ik denk dat de relatie voornamelijk eenzijdig is, Sietse, dus dat een hogere intelligentie betere mogelijkheden biedt om complexere muziek eigen te kunnen maken, maar dat het zeker niet noodzakelijkerwijs leidt tot appreciatie van complexere muziek.
En daarnaast is interesse en liefde voor complexe muziek waarschijnlijk ook een erg belangrijke factor.
Tot slot wordt in geen enkele mij bekende intelligentietest het onderwerp muziek meegenomen, en dat is al een reden op zich om beide begrippen niet te veel met elkaar in verband te brengen. Wellicht zou van menigeen het IQ anders uitvallen als bij het meten ervan (en IQ bestaat bij gratie van meten) op één of andere manier het muzikaal vermogen meegenomen zou worden.

Sietse
Eenzijdig, dat zou op zich wel eens kunnen ja. Misschien dat ik het meer van die kant moet bekijken idd.
Neemt niet weg dat meeste van mijn vrienden van mijn studie gewoon naar bagger luisteren

Vooropgesteld, Bauer staat hier synoniem voor makkelijke muziek,zoals stampmuziek of volkszang ed.
En Bach voor complexe muziek( you name it ), dus het zijn voorbeelden, maar complexe muziek bedoel ik ook weer niet gelijk free-jazz ofzo, maar zelfs Beatles bijv. aangezien dat ook wel aardig inventief is.

Frans Bauer word ook vaak beluisterd met een ander doel, bijv. om sociaal op te zijn, een hoop mensen die dat in een feest draaien, en 'lekker los te gaan, lekker zuipen, ouwehoeren' noem maar op.

Een hoop mensen die wat meer complexe muziek luisteren en daar meer moeite voor doen om te zoeken en te beluisteren etc. zijn toch in mindere mate geneigd naar datgene wat ik zojuist heb beschreven.
Niet dat die personen dan isolaten zijn, want kunnen ook brede vriendenkring etc hebben, maar zijn meestal toch wat meer gereserveerd in doen en laten.

Het moge duidelijk zijn dat het niet vooral aan het IQ ligt, als je bovenstaande verhalen leest, want universitairen luisteren dus zowel een Bauer als een Bach(of zelfs tegelijk?).

Ik denk ook wat al is geschreven in hoeverre je gaat zoeken, of wat je in handen krijgt.
Zo ken ik me nog een periode herinneren dat ik top 40 luisterde, omdat ik niet veel beter wist, later kwam ik dus in aanraking met betere muziek, en dat mag ik zeggen aangezien ik beide soorten muziek heb meegemaakt, dus eigenlijk zonder vooroordelen, je kan dus zeggen dat je muzieksmaak evolueert.
Zo heb ik ook nog nooit iemand meegemaakt die is overgestapt van Bach naar Bauer, dat de muzieksmaak zo evolueert.
Maar meestal heb je een hoop voorbeelden van dat een hoop Bauer luisteraars op gegeven moment wel evolueren in smaak en uiteindelijk een Bach luisteren, een hoop MuMers hier zullen dat beamen denk ik.

Dus het is ook in hoeverre je iets voorgeschoteld krijg, maar daarbij komt ook hoe openminded je bent voor muziek, als je de tijd en moeite wilt nemen om een groeialbum te ontdekken, zal dat meestal wel beloond worden.
Als je al zoiets hebt van ''teveel moeite voor mij, te chaotisch'', dan houd het ook op (wat ikzelf persoonlijk best wel een belediging vind voor de muziek opzich, maar dat terzijde).

En uiteraard, in deze kwestie staat het individu weer voorop, welke muziek past helemaal in jouw straatje als persoon.

Ik denk ook, dat als er een verband is, het inderdaad van veel factoren afhangt.
Ik ken alleen mijn eigen waarnemingen. En als ik op tv zie (bij interviews voor een concert) wat voor een mensen naar Frans Bouwer gaan, dan komen die niet over alsof ze een hoog iq hebben.
Verder is het denk ik wel een klein feit dat veel geestelijk gehandicapte mensen naar Bouwer luisteren. Al kan dat ook te maken hebben met dat zij gewoon behoefte hebben aan 'gezellige' muziek. Veel factoren ja..., wel interessant.

Spijtoptant
Ik denk dat het ook veel met de teksten te maken heeft. De Bauer-teksten zijn over het algemeen voor de doorsneeburger herkenbare verhaaltjes, over lief en leed, terwijl veel complexere muziek ook vaak abstracter teksten heeft.
Maar dit gaat natuurlijk weer niet op voor muziek die helemaal tekstloos is, hoewel die dan doorgaans ook niet door de Bauerfans beluisterd wordt.

Als je Bachmuziek voorziet van Bauerteksten, dan zal er denk ik een kleine Bachrevival plaatsvinden.

Ik hield zo van jou
Toen liet je me staan in de kou
Nu kijk ik naar jouw portret
En lig alleen in mijn bed
Ja mijn leven is leeg
Sinds ik van jou de bons kreeg
Kom keer weer teruhug bij mij
Dan zijn we beide weer blij

Sietse schreef:
Eenzijdig, dat zou op zich wel eens kunnen ja. Misschien dat ik het meer van die kant moet bekijken idd.
Neemt niet weg dat meeste van mijn vrienden van mijn studie gewoon naar bagger luisteren

Precies wat ik al zei, intelligentie is zeker geen vereiste voor goede of brede muzieksmaak
Daarnaast ken ik een gast die HBO heeft gedaan, maar wel naar allerlei obscure en onbekende muziek luistert, waar 99% van de hoger opgeleiden waarschijnlijk zelfs nog nooit van heeft gehoord.

Spijtoptant
Argumenten van het soort 'ik ken iemand die..." zijn ook niet echt doorslaggevend natuurlijk.
Die wijzen doorgaans meer op uitzonderingen dan op regels.

Sietse
orbit schreef:
(quote)

Precies wat ik al zei, intelligentie is zeker geen vereiste voor goede of brede muzieksmaak
Daarnaast ken ik een gast die HBO heeft gedaan, maar wel naar allerlei obscure en onbekende muziek luistert, waar 99% van de hoger opgeleiden waarschijnlijk zelfs nog nooit van heeft gehoord.

HBO is toch ook hoger opgeleid, of mis ik nu iets?

Maar goed, er zal vast een correlatie terug te vinden zijn, maar of die daadwerkelijk iets nuttigs zegt durf ik te betwijfelen...en wat ik er nog meer over denk: LEKKER BELANGRIJK!!!!

Zo lang iedereen maar op zijn/haar eigen manier geniet.

Spijtoptant schreef:
Argumenten van het soort 'ik ken iemand die..." zijn ook niet echt doorslaggevend natuurlijk.
Die wijzen doorgaans meer op uitzonderingen dan op regels.

Nouja, ik ken dan ook veel meer academici dan hbo-ers, dus het is een beetje moeilijk vergelijken. Als jij ergens een trits wetenschappelijke data boven tafel kunt toveren waaruit het verband tussen intelligentie en muzieksmaak blijkt ben je welkom dat met ons te delen

Spijtoptant
orbit schreef:
(quote)

Nouja, ik ken dan ook veel meer academici dan hbo-ers, dus het is een beetje moeilijk vergelijken. Als jij ergens een trits wetenschappelijke data boven tafel kunt toveren waaruit het verband tussen intelligentie en muzieksmaak blijkt ben je welkom dat met ons te delen

Ik geloof dat ik daar al wel duidelijk in geweest ben.

Btw: het verschil in intelligentie tussen academici en HBO-ers... daar geloof ik ook niet zo erg in. Allemaal behoorlijk opgeklopte onzin. HBO is doorgaans iets praktijkgerichter dan universiteit, meer niet. Pas als een academicus ook daadwerkelijk een proefschrift weet te verdedigen en dr. wordt, gaat mijn achting ietsjes omhoog. Dan heeft zo iemand zich een beetje bewezen.

Bedankt

Spijtoptant
Graag gedaan. Ik weet wel een beetje waar ik over praat hoor.

Zowel op HBO's als Universiteiten heb ik redelijk wat intelligente onbenullen zien rondlopen. Doorgaans is, en terecht, ambitie, interesse en werklust belangrijker dan intelligentie, zowel op HBO als Universiteit.
Je moet natuurlijk wel een basis hebben. Met een IQ van 80 wordt het lastig.

Dit is ook een beetje wat ik bedoel met mijn eerdere opmerking:

"Intelligentie is overigens wel de meest overschatte menselijke eigenschap, naar mijn mening, maar dat terzijde."

Ik ben het er overigens wel mee eens dat met de uitholling van academische opleidingen vandaag de dag het verschil tussen HBO en universiteit steeds meer verneveld.. dank het ministerie van onderwijs.

Nog steeds denk ik dat muzieksmaak echter wordt bepaald door nieuwsgierigheid, en dat nieuwsgierigheid op zekere hoogte samenvalt met intelligentie (en dan zeker niet die neppe IQ beta-intelligentie, maar brede intelligentie, ook op emotioneel vlak)

Spijtoptant schreef:
Graag gedaan. Ik weet wel een beetje waar ik over praat hoor.

Ik bedoelde ook vooral bedankt voor je hogere achting van mij

Spijtoptant
orbit schreef:
Ik ben het er overigens wel mee eens dat met de uitholling van academische opleidingen vandaag de dag het verschil tussen HBO en universiteit steeds meer verneveld.. dank het ministerie van onderwijs.

Nog steeds denk ik dat muzieksmaak echter wordt bepaald door nieuwsgierigheid, en dat nieuwsgierigheid op zekere hoogte samenvalt met intelligentie (en dan zeker niet die neppe IQ beta-intelligentie, maar brede intelligentie, ook op emotioneel vlak)

Dat laatste absoluut.

Voor een verdere behandeling van dit topic zou ook eerst consensus moeten ontstaan over wat nou precies 'intelligentie' is.

En voordat die consensus er is zijn we al 80 pagina's verder denk ik, want het is een uiterst glibberig begrip.

Dat vind ik ook, collegae van mij (in de breedste zin van het woord) zijn gepromoveerd op flutonderzoeken wat een beetje ijverige hbo-er volgens mij ook nog wel had kunnen doen. Daarnaast heeft intelligentie zovele vormen dat er niet één maatstaf naast is te leggen. En gevoel voor muziek is niet per definitie afhankelijk van IQ, zoveel is mij al wel zeker.

Muziekbeleving heeft inderdaad niets met IQ te maken, ik denk eerder aan de prioriteiten die men legt aan de muziek. Voor mij zijn de melodie, sfeer en/of emotie en originaliteit het belangrijkste, voor de anderen het ritme of de beats en nog anderen willen het zo hard of zo gemakkelijk mogelijk.
Zelf heb ik een brede muzieksmaak (al hoor ik rock het liefst), maar wat ik graag wil horen kan van tijd tot tijd verschillen. De ene keer heb ik behoefte aan stevige rock, de andere keer iets luchtiger, dan weer wat experimenteel en 's avonds laat luister ik vaker naar rustige muziek.

Donny Tourette
Je moet het voelen man.

Nicci
thelion schreef:

En in welke milieu's worden de kinderen voornamelijk gestimuleerd om klassieke instrumenten te bespelen........ juist in de gezinnen met hoger opgeleide ouders......

dit veronderstel je maar. dit is een beeld dat je daarvan hebt.

los daarvan: je zegt net als ik dat je culturele achtergrond veel invloed heeft. een onderdeel van die achtergrond is ongetwijfeld de scholing die je ouders hebben genoten. je moet alleen niet de denkfout maken scholing gelijk te stellen aan intelligentie. de zoon van die vuilnisman komt vaak niet in het HBO terecht vanwege z'n afkomst. niet omdat hij per definitie dom is.

onderschat nooit de invloed van je komaf als het gaat om de kansen die je in het leven krijgt.

ik weet dat het maar een voorbeeld is, maar mijn vader was vrachtwagenchauffeur. hij houdt ongelofelijk veel van muziek en dat heb ik overgenomen. door die liefde voor de muziek ben ik van alles tegengekomen. van Tango naar klassiek, van Pop tot Blues.
mijn moeder (die niet meer dan MULO (MAVO) heeft, luisterde de hele dag naar Radio 4. het werd met de paplepel ingegoten.
je achtergrond heeft enorme impact. al was het maar omdat bepaalde muziek niet langer vreemd voor je is, zonder dat je nu direct de smaak van je ouders overneemt.

Spijtoptant
Nicci zegt het heel duidelijk. Helemaal eens met Nicci.

Volledig eens met Nicci. Culturele achtergrond heeft een grote invloed op je muzieksmaak (zie mijn eerdere berichten).

De stelling van mij was dan ook:
Volgens mij is er geen oorzakelijk verband tussen slim zijn en dingen die je al of niet prachtig vind.

Voor het woord slim kan ook het woord dom staan natuurlijk.

Buiten dat, kan iemand zeer intelligent zijn maar dat hoeft nog niet te betekenen dat die persoon slim is. Verder kan iemand een lage intelligentie hebben, hetgeen nog niet hoeft te betekenen dat die persoon dom is.

Intelligentie is een vlag die vele ladingen dekt. Je kan op één vlak zeer intelligent zijn en zeer dom op een ander vlak.

Spijtoptant
Het is allemaal een definitiekwestie, maar voor mezelf proef ik toch verschillen in de termen 'intelligentie', 'slimheid' en 'wijsheid'.

Maar ga me niet vragen naar de verschillen, want daar is dit echt niet de goede site voor.

Dom staat niet tegenover Intelligent maar tegenover slim!

Spijtoptant
indana schreef:
Dom staat niet tegenover Intelligent maar tegenover slim!

!

dix
Interessant is natuurlijk ook de vraag of intelligente mensen 'gelijk ' hebben met hun smaak, of juist de domme mensen. Wat is nou leuker, Gerard Joling of The Gerogerigegege ? Da's nog best een moeilijke keuze.

Sommige muziek is natuurlijk ook letterlijk alleen toegankelijk voor intelligentere mensen. Als ik een Gerard Joling CD wil, dan lukt me dat overal in Nederland binnen 3 minuten. Het kost echter beduidend meer intelligentie om aan een Sigur Ros CD te komen, om over The Geogerigegege maar te zwijgen.

Spijtoptant
Het gaat er volgens mij niet om of 'intelligente' mensen gelijk hebben met hun smaak, of een betere smaak hebben, maar of hun intelligentie van invloed is op hun smaak, of beter: is er een relatie tussen intelligentie en smaak.
(Het kan natuurlijk OOK zo zijn dat muzieksmaak bepalend is voor je intelligentie, i.p.v. bijv. andersom. Is daar al eens onderzoek naar gedaan? Misschien dat je van het luisteren naar bepaalde muziek wel intelligenter wordt. Ik geloof dat overigens niet, maar het zou kunnen..)

dix
Spijtoptant schreef:
Het kan natuurlijk OOK zo zijn dat muzieksmaak bepalend is voor je intelligentie, i.p.v. bijv. andersom. Is daar al eens onderzoek naar gedaan? Misschien dat je van het luisteren naar bepaalde muziek wel intelligenter wordt. Ik geloof dat overigens niet, maar het zou kunnen..

Volgens mij is daar wel degelijk onderzoek naar gedaan, er is muziek waarvan wetenschappers hebben aangetoond dat het de intelligentie zou stimuleren. Ik meen dat het bij dat onderzoek om een Iraanse oud-speler ging.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:37 uur

geplaatst: vandaag om 22:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.