MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Het verband tussen intelligentie en smaak

zoeken in:
Bij The Beatles - Revolver (1966):

stuart schreef:
Frans Bauer. Kritisch naar kwaliteit e.d bekeken is het objectief niets, maar zijn albums vliege als broodjes over de toonbank dus heel veel mensen vinden het prachtige muziek.

Vele mensen zijn ook dom.

@ lenneonlover:
Volgens mij is er geen oorzakelijk verband tussen slim zijn en dingen die je al of niet prachtig vind.

Nou als je naar de gemiddelde Frans Bauer fan kijkt....

Maar laten we maar weer terug gaan naar Revolver
@ Stuart

Die soetsappige (ik denk tenminste dat je Here, There and Everywhere bedoelt) is wel een van de beste nummers van de plaat imho...

Nicci
frankieman schreef:
Nou als je naar de gemiddelde Frans Bauer fan kijkt....

wat is daarmee? persoonlijk ken ik er 2 en die zijn beide niet dom. het is inderdaad erg flauw om een verband te leggen tussen intelligentie en smaak. nog even los van het feit dat het nergens op slaat, stel je jezelf daarmee automatisch nogal superieur op.

wie zegt eigenlijk dat jouw muzieksmaak 'niet te wensen overlaat'?

Nicci schreef:
(quote)

wat is daarmee? persoonlijk ken ik er 2 en die zijn beide niet dom. het is inderdaad erg flauw om een verband te leggen tussen intelligentie en smaak. nog even los van het feit dat het nergens op slaat, stel je jezelf daarmee automatisch nogal superieur op.

wie zegt eigenlijk dat jouw muzieksmaak 'niet te wensen overlaat'?

Tja als ik naar de Frans Bauer fans in mijn omgeving, op tv en een tijdje geleden toen hij trouwde in mijn woonplaats kijk dan krijg ik niet echt het gevoel dat ze allemaal(uitzondering zijn er natuurlijk altijd, ik ben dat namelijk ook op mijn leeftijdsgenoten)heel erg slim zijn. Mischien is het niet netjes om te zeggen en natuurlijk generaliseer ik enorm(maar ik zeg ook gemiddelde) maar ik kan er niets aan doen dat die mensen zo op mij overkomen. Dat heeft niets met superieur zijn te maken en ik veroordeel die mensen ook niet op hun muzieksmaak en mischien laat mij muzieksmaak inderdaad ook wel te wensen over. Het is gewoon een(mischien bevooroordeelde, maar dat is iedereen)indruk die ik krijg van de gemiddelde Frans Bauer(of andere van die volkzangers)fan, net zoals je die hebt van de gemiddelde Rock fan of Hip Hop fan...

Misschien een nieuw en ' gevaarlijk snobistisch ' forumtopic ? : is er verband tussen intelligentie en smaak ?
Moeilijke vraag , die m.i. niet simpel met ja of nee te beantwoorden valt. De nuance telt bij dit onderwerp zwaar.
Kan een hoog begaafd mens van Frans Bauer houden ? Dat is een 'gemakkelijke' . Ja , dat kan en waarom niet ?

Wat voorzetjes:
Is de kans dat een verstandelijk gehandicapte meer van Bauer dan van Bach zal houden hoger ?
Is de kans dat een hoogleraar meer van Bach zal houden dan van Bauer hoger ?
Heeft een bepaalde smaak ook te maken met muzikale intelligentie ?

Het lijkt mij inderdaad beter om dat soort dingen niet bij de albumbesprekingen te bespreken.
Overigens ging het niet over intelligentie maar over dom versus slim.

Juist, muzikale intelligentie, dat kan je een beetje los bezien van bijv. IQ en EQ, toch is het meestal wel een bepaalde doelgroep dat een bepaalde type muziek aantrekt, het zegt wel wat over een persoon.
Toevallig, wou daar laatst een topic over beginnen, over dit onderwerp.

schizodeclown schreef:
Juist, muzikale intelligentie, dat kan je een beetje los bezien van bijv. IQ en EQ, toch is het meestal wel een bepaalde doelgroep dat een bepaalde type muziek aantrekt, het zegt wel wat over een persoon.
Toevallig, wou daar laatst een topic over beginnen, over dit onderwerp.

Kijk dit bedoel ik nu ook, maar mischien dat het inderdaad interesant is om er een topic over te maken in het forum...

Het dwaalt wel heel erg van de eerste 2 opmerkingen van Stuart en Lennonlover af:
stuart; kijk maar naar bijv. Frans Bauer. Kritisch naar kwaliteit e.d bekeken is het objectief niets, maar zijn albums vliege als broodjes over de toonbank dus heel veel mensen vinden het prachtige muziek.

Lennonlover;
Vele mensen zijn ook dom.
Daar reageerde ik op.

Onderstaande zinsdeel is er wel een om in te lijsten eigenlijk:
Kritisch naar kwaliteit e.d bekeken is het objectief niets

Nicci
muziekvoorkeur heeft veel meer te maken met je culturele achtergrond. groei je op in een omgeving waar veel klassieke muziek ten gehore gebracht wordt en waar het 'normaal' is dat je bijvoorbeeld piano, viool of fagot leert spelen, is de kans groter dat je klassieke muziek gaat waarderen.

Dan had ik, als het aan mijn ouders had gelegen, waarschijnlijk een heel andere smaak gahad dan dat ik nu heb.
(Moet er niet aan denken dat ik nu naar opera of operette's zou zitten luisteren...)

stuart
Even naar Indana toe: ik had het over critici en zgn.'kenners' van muziek, die vinden over het agemeen Frans Bauers muziekkwalitiet niets:dat is niet miijn mening, om een misverstand te voorkomen.

Zo, nieuw topic. Lekker controversieel, dus leef jullie uit.

Wel interessant. Lijkt me een dankbaar onderwerp om eens onderzoek over te verrichten: is er verband tussen IQ, sociale achtergrond en muzieksmaak? En misschien komt er dan gelijk naar voren wat "goede" en "slechte" muzieksmaak is, weten we dat ook eens !

Saillant detail: enkele vrienden van mij werken in de zwakzinnigenzorg en begeleiden als zodanig die mensen naar artiesten als Jan Smit, wijlen BZN en Gerard Joling, waar de zwakzinnigen per busladingen worden bezorgd. Zonder uitzondering vinden ze het prachtig. Maar ze worden nooit naar The Cure of Sigur Ros gebracht, misschien vinden ze dát ook wel prachtig!

En dat zou mij dan weer niks verbazen

Nicci schreef:
muziekvoorkeur heeft veel meer te maken met je culturele achtergrond. groei je op in een omgeving waar veel klassieke muziek ten gehore gebracht wordt en waar het 'normaal' is dat je bijvoorbeeld piano, viool of fagot leert spelen, is de kans groter dat je klassieke muziek gaat waarderen.

En in welke milieu's worden de kinderen voornamelijk gestimuleerd om klassieke instrumenten te bespelen........ juist in de gezinnen met hoger opgeleide ouders......

De dochter van de psychiater van de vuilnis man zal normaliter eerder in aanraking komen met klasieke muziek dan de zoon van de vuilnis man.......

Dus volgens mij kun je wel stellen dat de cultuur waarin je opgroeid een belangrijke bijdrage levert aan je muziekale ontwikkeling.... Uitzonderingen bevestigen natuurlijk altijd de regel hé

Meschien hebben die mensen,gewoon geen zin om moeite te doen naar het vinden van andere muziek (want het is moeijlijker om bijvoorbeeld met Arcade Fire in contact te komen dan met Bauer)

en vinden ze het allemaal wel fijn zo.

naar mijn idee heeft het niks te maken met intilligentie,maar meer met de drang om muziek te leren kennen

Donny Tourette
De teksten van visboer Jan Smit en zijn post-schlager kameraden zijn gewoon lekker herkenbaar, helemaal toppie toch?

Ik herinner mij dat Jos Van Oosterwijk (van 10 om te zien) zich in een interview druk maakte dat mensen die naar Radiohead luisteren als intelligent worden omschreven en mensen die Frans Bauer graag horen als dom.

Man kan alleszins niet ontkennen dat de muziek van Radiohead complexer is dan die van Frans Bauer. Ik denk dat minder begaafde mensen eerder kiezen voor eenvoudiger muziek, maar dat hoeft niet persé minderwaardige muziek te zijn.

Ik denk dat de opvoeding, leeftijd en culturele achtergrond een veel grotere rol spelen. Zo ben ik opgegroeid met rock, maar kreeg ook een scheut chanson en klassieke muziek mee. Aan het stemmengedrag merk dat mensen met zowat dezelfde leeftijd als mij vrijwel dezelfde muzieksmaak hebben als ik. Terwijl tieners meer kiezen voor hedendaagse bands of wat in de huidige top-40 staat, al zijn er natuurlijk ook uitzonderingen.

Uit studies blijkt dat allochtonen van Marokkaanse afkomst zich zelden op rockfestivals (Werchter) begeven omdat rock geen deel uitmaakt van hun culturele achtergrond.

LucM schreef:
Ik herinner mij dat Jos Van Oosterwijk (van 10 om te zien) zich in een interview druk maakte dat mensen die naar Radiohead luisteren als intelligent worden omschreven en mensen die Frans Bauer graag horen als dom.

Het komt mij vaak juist voor dat mensen die Radiohead luisteren zichzelf graag als intelligent omschrijven - en ik kan het weten

En het komt mij ook voor dat mensen die Radiohead luisteren de luisteraars van Frans Bauer als minder begaafd neigen te omschrijven.

En me dunkt dat menig Frans Bauer-liefhebber de Radiohead fan als arrogant afdoet, zonder deze fans te kennen uiteraard.

Als je van allebei houdt loop je toch de kans op het etiket schizofreen.

Mijn oom, gepromoveerd op Nijenrode, gooit in het weekend de stropdas in de hoek voor een ongecompliceerde polonaise, terwijl mijn autistische neefje rustig blijkt te worden van Monteverdi en de zijnen.

Nicci
Radiohead-fans schrijf ik sowieso weinig verstand toe.

Donny Tourette
Radiohead, is dat niet die band van Creep?

max en joep
ach...
naast een band als Cannibal Corpse is Radio Head weer zo ingewikkeld als een banaan.......

lebowski schreef:
Mijn oom, gepromoveerd op Nijenrode, gooit in het weekend de stropdas in de hoek voor een ongecompliceerde polonaise, terwijl mijn autistische neefje rustig blijkt te worden van Monteverdi en de zijnen.

Nu is autistisch niet hetzelfde als dom, sterker nog, autistische mensen hebben vaak juist een hoog IQ

Maar ik denk idd dat het ontegenzeggelijk zo is dat er verband is tussen intelligentie en muzieksmaak. Genres als jazz, klassiek en de complexere rock zijn door de moeilijkere songstructuren voornamelijk populair bij hoger opgeleiden. Artiesten als Frans Bauer en Jan Smit, daarentegen, hebben door de eenvoudige melodieën en meezingbare teksten veel fans bij de minder intelligente medemens. Het is echter geen wiskunde, want ik ken ook genoeg mensen met een universitaire opleiding die Frans Bauer verkiezen boven de complexere muziek...

Titmeister schreef:
Nu is autistisch niet hetzelfde als dom, sterker nog, autistische mensen hebben vaak juist een hoog IQ

Bedacht ik mij ook toen ik gepost had, je hebt gelijk. Ik denk toruwnes dat als Frans Bauer in het Engels zou zingen zijn fanschare heftig zou krimpen, dus dat met name het gebruik van de Nederlandse taal zo aanspreekt.

Waarom zou je niet naar zowel klassiek en complexe rock als naar Frans Bauer en Jan Smit kunnen luisteren?

pretfrit
Titmeister schreef:

Dat is ook niet helemaal waar.

Maar er zijn inderdaad personen met een aandoening in het autistische spectrum die een hopge IQ hebben...het probleem zit hem in het EQ. Het verwerken van emotionele ervaringen en omgang met sociale aspecten.

Ik denk dat het in de discussie muzieksmaak/intelligentieniveau vooral te maken heeft of je open staat voor nieuwe indrukken en of je die kunt verwerken, plaatsen, beoordelen....intresse (b.v. vanuit opvoeding) speelt ook mee

Iemand met een lage intelligentie heeft meer moeite met verwerken van nieuwe informatie en zal dus sneller teruggrijpen op dat wat bekend is...simpele melodieen en begrijpelijke themas (fransje bauer dus)

Zodra intelligentie in verband staat met nieuwsgierigheid denk ik dat het van invloed is op smaak. Maar er zijn intelligente mensen genoeg die erg behoudend en saai naar muziek luisteren hoor. Of muziek niet belangrijk vinden..

Spijtoptant
Ik ben het wel redelijk met pretfrit eens.
Als toevoeging nog dat muziek met complexere structuren door intelligentere mensen waarschijnlijk makkelijker 'eigen gemaakt' kan worden, maar dat zegt an sich natuurlijk niets over smaak, alleen over grotere mogelijkheden die een hogere intelligentie biedt.

(Intelligentie is overigens wel de meest overschatte menselijke eigenschap, naar mijn mening, maar dat terzijde)

Iemand met een hogere intelligentie zal wel gemakkelijker nieuwe muziek eigen maken, maar de muzieksmaak is eerder persoonsgebonden en cultureel bepaald.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:39 uur

geplaatst: vandaag om 08:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.