Muziek / Algemeen / Wat ís muziek?
zoeken in:
0
geplaatst: 31 juli 2008, 22:31 uur
Ik vraag me wel eens af wanneer je iets muziek noemt.
Wanneer gaat muziek over in geluid en kun je het geen muziek meer noemen?
Ik zou wel eens willen weten wanneer jullie vinden dat je geluid ook muziek mag noemen.
En dan bedoel ik niet dat je her en der definities van muziek opduikelt, maar meer persoonlijk.
Wat is jouw definitie van muziek?
Waar moet geluid aan voldoen zodanig dat jij het als muziek beschouwt. Wat is de scheidslijn?
Geef vooral ook voorbeelden van albums hier op Mume die je geen muziek meer noemt, inclusief argumentatie uiteraard
Wanneer gaat muziek over in geluid en kun je het geen muziek meer noemen?
Ik zou wel eens willen weten wanneer jullie vinden dat je geluid ook muziek mag noemen.
En dan bedoel ik niet dat je her en der definities van muziek opduikelt, maar meer persoonlijk.
Wat is jouw definitie van muziek?
Waar moet geluid aan voldoen zodanig dat jij het als muziek beschouwt. Wat is de scheidslijn?
Geef vooral ook voorbeelden van albums hier op Mume die je geen muziek meer noemt, inclusief argumentatie uiteraard

0
geplaatst: 31 juli 2008, 22:36 uur
Voor mij is muziek muziek als het gespeeld wordt met echte instrumenten (gitaar, bas, drums, piano, enzovoort) en als er een 'zichtbare' melodie aanwezig is. Dingen als happy hardcore, trance, en vrijwel alles in de top 40 (etc) vind ik geen muziek.
0
geplaatst: 31 juli 2008, 22:36 uur
Goede vraag... ga ik eens een avondje over filosoferen... eerste heikele punt wordt natuurlijk...
Is iets muziek door zijn gevolgen (mensen vermaken zich ermee) of al bij de oorzaak (een artiest wil iets zeggen)?
/edit.. het dus 100% oneens met Mart.. of iets muziek is is totaal onafhankelijk van of ik het goed vind of neit.. of van hoe het gemaakt wordt..
Is iets muziek door zijn gevolgen (mensen vermaken zich ermee) of al bij de oorzaak (een artiest wil iets zeggen)?
/edit.. het dus 100% oneens met Mart.. of iets muziek is is totaal onafhankelijk van of ik het goed vind of neit.. of van hoe het gemaakt wordt..
0
geplaatst: 31 juli 2008, 22:54 uur
Goede vraag en niet 1-2-3 te beantwoorden... na wat nadenken kom ik weer in vastgeroeste denkbeelden ("goede muziek/slechte muziek) die helemaal niet ter zake doen terecht. En niet al het geluid wat ik als aangenaam ervaar is per sé muziek. Ik ga er eens een nachtje over slapen en hopelijk is de vraag dan te beantwoorden.
0
geplaatst: 31 juli 2008, 23:12 uur
Moeilijk inderdaad, al is tonaliteit wat mij betreft wel een vereiste.
0
geplaatst: 31 juli 2008, 23:23 uur
Een album die mij mij iets deed van, dit is geen muziek meer, is toch zeker wel: David Sylvian - When Loud Weather Buffeted Naoshima.
Hier ligt wat mij betreft de schijdslijn tussen wel en geen muziek. Maar dat heb ik toen bij het album zelf eigenlijk ook al aangegeven.
Hier ligt wat mij betreft de schijdslijn tussen wel en geen muziek. Maar dat heb ik toen bij het album zelf eigenlijk ook al aangegeven.
0
aslan (crew)
geplaatst: 31 juli 2008, 23:24 uur
voor mij hoeft tonaliteit dan weer niet altijd een voorwaarde te zijn...
en bepaalde geluiden of combinaties van bepaalde geluiden kunnen in persoonlijke al dan niet kunstmatig gecreëerde geestestoestanden als muziek in de oren klinken
en bepaalde geluiden of combinaties van bepaalde geluiden kunnen in persoonlijke al dan niet kunstmatig gecreëerde geestestoestanden als muziek in de oren klinken

0
geplaatst: 31 juli 2008, 23:45 uur
Volgens Van Dale woordenboek : kunstzinnig ordenen of opeenvolging van klanken.
0
geplaatst: 31 juli 2008, 23:51 uur
Wel lezen Luc:
Dus...
Dus...

0
geplaatst: 1 augustus 2008, 00:00 uur
Wel, een opeenvolging of ordening van klanken waardoor je een melodie bekomt, oftewel geluidskunst. Dat kan zowel zang zijn als een klank geproduceerd op een muziekinstrument.
0
geplaatst: 1 augustus 2008, 00:01 uur
Mijn definitie:
Een, meerdere of een opvolging van klanken, direct of indirect gemaakt voor en door de mens uit persoonlijke en vaak artistieke motieven.
Okselgeluiden of Beethoven, maakt niet uit. Nu is de topic wel wat je zelf onder muziek verstaat, maar ik ben het er niet mee eens als een bepaald instrument dat bespeeld wordt niet als muziek wordt gezien. Dit omdat zelfs een vingerhoed of aarbei als instrument in de muziek gebruikt kunnen worden.
Een, meerdere of een opvolging van klanken, direct of indirect gemaakt voor en door de mens uit persoonlijke en vaak artistieke motieven.
Okselgeluiden of Beethoven, maakt niet uit. Nu is de topic wel wat je zelf onder muziek verstaat, maar ik ben het er niet mee eens als een bepaald instrument dat bespeeld wordt niet als muziek wordt gezien. Dit omdat zelfs een vingerhoed of aarbei als instrument in de muziek gebruikt kunnen worden.
0
Flum
geplaatst: 1 augustus 2008, 00:05 uur
Muziek is voor mij alle geluid (of stiltes) wat als doel heeft muziek te zijn (volgens de maker ervan).
Zodra iemand willekeurige geluiden maakt of opneemt, en mij dat presenteert als muziek, dan is het dat voor mij ook. Daarna zal ik het kunnen beoordelen. Of ik het dan mooi vind of niet is een andere zaak.
Ik bedoel hiermee dat ik iets vrijwel nooit af zal schilderen als non-muziek. Vroeger had ik dat waarschijnlijk wel gedaan bij muziek die ik slecht vond. Tegenwoordig, nu ik een bredere smaak en wat meer kennis van muziek heb, ben ik, al zeg ik het zelf, wat ruimdenkender hierin geworden.
Zodra iemand willekeurige geluiden maakt of opneemt, en mij dat presenteert als muziek, dan is het dat voor mij ook. Daarna zal ik het kunnen beoordelen. Of ik het dan mooi vind of niet is een andere zaak.
Ik bedoel hiermee dat ik iets vrijwel nooit af zal schilderen als non-muziek. Vroeger had ik dat waarschijnlijk wel gedaan bij muziek die ik slecht vond. Tegenwoordig, nu ik een bredere smaak en wat meer kennis van muziek heb, ben ik, al zeg ik het zelf, wat ruimdenkender hierin geworden.
0
geplaatst: 1 augustus 2008, 00:11 uur
Het moeten klanken zijn op een muziekinstrument geproduceerd oftewel zang. Muziek is dus meer dan geluid, het is een kunstzinnige vorm van geluid in die zin dat de klanken volgens een bepaald patroon geordend zijn, waardoor men een melodie bekomt.
Bv. een sirène van een brandweerwagen kan misschien wel een mooi geluid zijn, maar is geen muziek.
Bv. een sirène van een brandweerwagen kan misschien wel een mooi geluid zijn, maar is geen muziek.
0
pretfrit
geplaatst: 1 augustus 2008, 00:15 uur
zonder er lang over na te denken:
muziek: samengestelde (opeenvolgende) klanken die 'men' weet te waarderen.
geluid dat werkelijk niemand weet te waarderen lijkt mij absoluut herie.
muziek/herrie genzen zijn persoonlijk
sommige mechanische klanken weet ik erg te waarderen. taal kan zangerig zijn. Persoonlijk zeg ik dat ieder geluid dat mijn gevoel voor schoonheid en/of positieve emotie weet aan te spreken mij als muziek in de oren klinkt...
geluid dat werkelijk niemand weet te waarderen lijkt mij absoluut herie.
muziek/herrie genzen zijn persoonlijk
sommige mechanische klanken weet ik erg te waarderen. taal kan zangerig zijn. Persoonlijk zeg ik dat ieder geluid dat mijn gevoel voor schoonheid en/of positieve emotie weet aan te spreken mij als muziek in de oren klinkt...
0
geplaatst: 1 augustus 2008, 00:16 uur
LucM schreef:
Het moeten klanken zijn op een muziekinstrument geproduceerd oftewel zang. Muziek is dus meer dan geluid, het is een kunstzinnige vorm van geluid in die zin dat de klanken volgens een bepaald patroon geordend zijn, waardoor men een melodie bekomt.
en het samenvoegen van field recordings?
en muziek die met een computer gemaakt is?
pretfrit schreef:
Ik blijf twijfelen aan of muziek nou afhankelijk is van een luisteraar, of ook zonder beluistering kan bestaan..
0
geplaatst: 1 augustus 2008, 00:22 uur
Electronische muziek of computermuziek is zeker muziek omdat men via een programma klanken kan produceren en ordenen. Computerbliepjes echter zijn klanken en geen muziek.
Er is trouwens geen enkele vorm van muziek die iedereen waardeert.
Er is trouwens geen enkele vorm van muziek die iedereen waardeert.
0
geplaatst: 1 augustus 2008, 00:23 uur
Dus zie je een computer ook als instrument.. ben ik het daar iig met je eens 

0
Flum
geplaatst: 1 augustus 2008, 00:29 uur
Precies, eens met Scientist!
Muziek moét helemaal niets. Dat is nou het mooie ervan. Al het geluid kan zomaar muziek worden als dat de bedoeling is.
Ooit geluisterd naar een paar krekel- en vogelgeluiden op bijvoorbeeld een of ander New Age album? Dat is dan toch door de artiest bedoeld als muziek. Je hoeft er geen snars aan te vinden en het kan zijn dat het je te gemakkelijk overkomt. Toch probeert de artiest met de combinatie van geluiden iets over te brengen aan de luisteraar.
Daarnaast kan wat voor de één geluid / herrie is, voor de ander prachtige muziek zijn.
Masami Akita (Merzbow) heeft dat nog eens leuk verwoord:
"There is no difference between noise and music in my work. I have no idea what you term ‘music’ and ‘noise’, it’s different depending on each person. If noise means uncomfortable sound, then pop music is noise to me."
Muziek moét helemaal niets. Dat is nou het mooie ervan. Al het geluid kan zomaar muziek worden als dat de bedoeling is.
Ooit geluisterd naar een paar krekel- en vogelgeluiden op bijvoorbeeld een of ander New Age album? Dat is dan toch door de artiest bedoeld als muziek. Je hoeft er geen snars aan te vinden en het kan zijn dat het je te gemakkelijk overkomt. Toch probeert de artiest met de combinatie van geluiden iets over te brengen aan de luisteraar.
Daarnaast kan wat voor de één geluid / herrie is, voor de ander prachtige muziek zijn.
Masami Akita (Merzbow) heeft dat nog eens leuk verwoord:
"There is no difference between noise and music in my work. I have no idea what you term ‘music’ and ‘noise’, it’s different depending on each person. If noise means uncomfortable sound, then pop music is noise to me."
0
geplaatst: 1 augustus 2008, 00:33 uur
Mart schreef:
Voor mij is muziek muziek als het gespeeld wordt met echte instrumenten (gitaar, bas, drums, piano, enzovoort) en als er een 'zichtbare' melodie aanwezig is. Dingen als happy hardcore, trance, en vrijwel alles in de top 40 (etc) vind ik geen muziek.
²nd that

Ik heb wel degelijk respect voor andere muziekgenres (bedoel ik mee: klassieke muziek, folk enzo)
Maar anti-lawaai, zoals je op de radio en TMF enzo hoort

0
pretfrit
geplaatst: 1 augustus 2008, 00:34 uur
The Scientist schreef:
Ik blijf twijfelen aan of muziek nou afhankelijk is van een luisteraar, of ook zonder beluistering kan bestaan..
iemand moet het gehoord hebben. zonder gehoord te zijn bestaat het niet...Eenmaal gehoord kan men er een waardeoordeel (muziek of geen muziek) aan geven.
Is een nieuwe 'papieren' compositie muziek? of moet hij eerst uitgevoerd (en dus gehoord zijn) voordat we het over muziek hebben.
0
geplaatst: 1 augustus 2008, 01:44 uur
Tsja lastig vraagstuk.....
In mijn optiek is muziek een ordening van klanken al dan niet voortgebracht door instrumenten (wat dat dan ook mogen zijn) die door de ordenaar van de klanken als expressie vorm worden gebruikt...... of zo iets
En of men iets goed of slecht vind...... tsja hallo da's gewoon persoonlijke voorkeur hé
, staat hier volledig los van......
In mijn optiek is muziek een ordening van klanken al dan niet voortgebracht door instrumenten (wat dat dan ook mogen zijn) die door de ordenaar van de klanken als expressie vorm worden gebruikt...... of zo iets
En of men iets goed of slecht vind...... tsja hallo da's gewoon persoonlijke voorkeur hé
, staat hier volledig los van......
0
geplaatst: 1 augustus 2008, 01:49 uur
thelion schreef:
De omschrijving waar ik me tot zover het meest in kan vinden hier

0
geplaatst: 1 augustus 2008, 08:42 uur
Muziek is een klank of verzameling klanken die door de luisteraar wordt onderscheiden van dagelijks geluid
0
geplaatst: 1 augustus 2008, 08:44 uur
Zoals van Dale het zegt vind ik het wel prima:
Verder vind ik de betekenis eigenlijk totaal oninteressant. Beluister, ervaar de muziek... dat is uiteindelijk de/jouw 'betekenis'...
geluid, voortgebracht door de menselijke stem of door instrumenten omwille van de schoonheid van dat geluid of als expressie van gevoelens
Verder vind ik de betekenis eigenlijk totaal oninteressant. Beluister, ervaar de muziek... dat is uiteindelijk de/jouw 'betekenis'...
0
geplaatst: 1 augustus 2008, 08:53 uur
Ik vind die defintie een beetje te makkelijk. Muziek beperkt zich niet tot menselijke stemmen en instrumenten. De menselijke geest kan ook omgevingsgeluiden intepreteren als muziek. Tenzij je álle geluidsbronnen als instrument beschouwd.
0
geplaatst: 1 augustus 2008, 09:11 uur
Nakur schreef:
Ik vind die defintie een beetje te makkelijk. Muziek beperkt zich niet tot menselijke stemmen en instrumenten. De menselijke geest kan ook omgevingsgeluiden intepreteren als muziek. Tenzij je álle geluidsbronnen als instrument beschouwd.
Jouw geest misschien, maar gaat dat op voor alle mensen? Ik denk het niet. Elk brein werkt verschillend.
0
geplaatst: 1 augustus 2008, 09:14 uur
Daar ben ik het zeker mee eens, muziek bevind zich in de (persoonlijke) intepretatie van klanken.
0
geplaatst: 1 augustus 2008, 09:22 uur
Dat werkt denk ik wel verwarrend, want dat betekent dat geluid zowel wél muziek als géén muziek kan zijn.
Stel ik luister naar een mooi ritmisch voorgedragen gedicht in het Italiaans. Dan kan ik, mijn geest, dat (wellicht) interpreteren als muziek. De zangerige taal, de mooie klank van de woorden, de ritmiek. Tegelijkertijd zullen veel mensen me voor gek verklaren dat muziek te noemen. En vanuit hun gezichtspunt dan dus terecht.
Je kunt er misschien voor kiezen, een definitie waarbij de betekenis afhangt van de persoon. Maar erg handig lijkt het me niet. Maar misschien zul je uiteindelijk wel moeten.
Belangrijke vraag is denk ik (en al eerder genoemd). Ga je uit van de maker? Of uit van de luisteraar?
En daaraan gekoppeld wellicht. Moet er wel altijd een maker zijn? moet er altijd wel een luisteraar zijn?
Stel ik luister naar een mooi ritmisch voorgedragen gedicht in het Italiaans. Dan kan ik, mijn geest, dat (wellicht) interpreteren als muziek. De zangerige taal, de mooie klank van de woorden, de ritmiek. Tegelijkertijd zullen veel mensen me voor gek verklaren dat muziek te noemen. En vanuit hun gezichtspunt dan dus terecht.
Je kunt er misschien voor kiezen, een definitie waarbij de betekenis afhangt van de persoon. Maar erg handig lijkt het me niet. Maar misschien zul je uiteindelijk wel moeten.
Belangrijke vraag is denk ik (en al eerder genoemd). Ga je uit van de maker? Of uit van de luisteraar?
En daaraan gekoppeld wellicht. Moet er wel altijd een maker zijn? moet er altijd wel een luisteraar zijn?
0
Flum
geplaatst: 1 augustus 2008, 09:44 uur
Volgens Wikipedia kan muziek niet per ongeluk (onbewust) gemaakt worden. Maar misschien is dat ook wel betwistbaar. Als iemand naar een kabbelend beekje zit te luisteren en dat ervaart als muziek, dan is het voor diegene wellicht ook zo.
Sowieso denk ik ook wel dat er geen algemene consensus bestaat over de definitie van muziek (en kunst in het algemeen), alleen de persoonlijke interpretatie.
Sowieso denk ik ook wel dat er geen algemene consensus bestaat over de definitie van muziek (en kunst in het algemeen), alleen de persoonlijke interpretatie.
* denotes required fields.