menu

Muziek / Algemeen / Jaren 90

zoeken in:
avatar van orbit
Bij deze: waarom is de jaren 80 zgn "slecht", maar Ghetto Superstar van neanderthalers Pras, The Braids met een verkrachting van Bohemian Rhapsody, T-Spoon, Vengaboys of Scatman John briljant? Heb je dan echt dikke nijlpaardenstront in je oren of kun je door je eigen wansmaak het kaf niet meer van het kaf scheiden?

avatar van Toon1
Het tweede.

avatar van Joy4ever
Ik begrijp je punt niet helemaal Orbit, althans als ik kijk naar de titel van dit topic. Vertel

avatar van orbit
Ik wilde alleen maar even stilstaan bij de onnoemelijk slechte muziek die op radio te horen was tijdens dit decennium..

avatar van Joy4ever
orbit schreef:
Ik wilde alleen maar even stilstaan bij de onnoemelijk slechte muziek die op radio te horen was tijdens dit decennium..
Ok, helder. Das idd waar. Wel grappig, ik vind de Jaren 90 qua muziek een stuk beter dan de Jaren 80 maar als ik terugdenk aan de Top 40's van die tijd dan winnen de jaren 80 glansrijk.

avatar van orbit
Als je even de grunge en britpop vergeet (die jij erg goed vindt) blijft er inderdaad niets over in dat decennium

Ik kan Blur ook wel waarderen trouwens..
En ach, altijd leuk toch, een klaagtopic?

avatar van Toon1
Misschien is het beter om je af te vragen waarom de jaren '80 als een decennium van 'wansmaak' worden aanzien terwijl de jaren '90 niet veel beter zijn. Denk dat die gedachte over de jaren '80 gewoon zo gegroeid is in de jaren '90. Komt volgens mij omdat men over het algemeen denkt dat de top-40 muziek in de jaren '80 qua kwaliteit voor het eerst een duik maakte, ten opzichte van de jaren '70 (en de jaren '60). De jaren '90 kwam daarna pas en de kwaliteit was in dat decennium niet beter, maar omdat de jaren '80 eerst kwamen blijven zij aanzien worden als het 'foute' decennium (?).

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
De progressieve rock maakte een uitermate boeiende revival door in de jaren '90.

Helaas is dat aan de radio voorbijgegaan.

Der Effe

wijsneus
[quote]orbit schreef:
Ik wilde alleen maar even stilstaan bij de onnoemelijk slechte muziek die op radio te horen was tijdens dit decennium.. :'

Gelukkig is wat er op radio te horen is niet representatief voor wat er in de jaren 90 is uitgebracht.................................... !

avatar van platedraaier
wijsneusrbit schreef:

Gelukkig is wat er op radio te horen is niet representatief voor wat er in de jaren 90 is uitgebracht.................................... !


Dat kun je voor de jaren 60, 70 , 80 en 2000 ook wel zeggen.

avatar van Brain Stew
Mike Flower Pops!

avatar van orbit
platedraaier schreef:
(quote)


Dat kun je voor de jaren 60, 70 , 80 en 2000 ook wel zeggen.


En zo is het! Jammer dat mensen dat bijna altijd lijken te vergeten..

avatar van orbit
Toon1 schreef:
Misschien is het beter om je af te vragen waarom de jaren '80 als een decennium van 'wansmaak' worden aanzien terwijl de jaren '90 niet veel beter zijn. Denk dat die gedachte over de jaren '80 gewoon zo gegroeid is in de jaren '90. Komt volgens mij omdat men over het algemeen denkt dat de top-40 muziek in de jaren '80 qua kwaliteit voor het eerst een duik maakte, ten opzichte van de jaren '70 (en de jaren '60). De jaren '90 kwam daarna pas en de kwaliteit was in dat decennium niet beter, maar omdat de jaren '80 eerst kwamen blijven zij aanzien worden als het 'foute' decennium (?).


Daar zit misschien wel wat in. En daarnaast is het misschien ook zo dat de meeste internetters zelf in de jaren 90 zijn opgegroeid en nog niet helemaal objectief kunnen beoordelen wat ze gevoerd kregen via de ether.
In de jaren 90 heb ik (helaas) het meeste radio gehoord, aangezien ik toen ergens werkte waar de radio continue aanstond.. en dat was dramatisch! Smeekbedes om hem ergens anders op te zetten hielpen meestal ook niet. Verder kwamen er opeens kwaliteitszenders als 538 en sky bij
De radio sinds dit decennium volg ik gelukkig niet meer, zit op een iets fatsoenlijker werkplek

avatar van AGE-411
Het decenium 90's begon eigenlijk pas goed en wel in 1993. (Voor mij althans).
Met te tenondergang Judas Priest, Iron Maiden, Slayer, Metallica, Megadeth en andere bands die veel betekenden in de jaren 80. Was allemaal in 92-93 dat die hun (voorlopige) zwanenzang uit brachten.

Tegelijkertijd heb je de opkomst van bands als Machine head, Tool en later ook bands als Slipknot, ... de nieuwe generatie metal... waar ik nog steeds niet moet van weten.

Op gebied van rock is er blijkbaar ook niet veel meer gebeurd. Oude klassiekers uit de 70's zijn echt veraf en onoverbrugbaar geworden.


Radio heb ik nooit gevolgd, en dat zal wellicht ook nooit gebeuren.

avatar van LucM
Zoals ik in het jaren '80 topic vermeldde, vanaf de jaren '80 vond ik de kwaliteit van de hitparadepop langzaam maar zeker achteruit boeren. De producties werden mechanischer en gevoellozer, de hits werden steeds meer bepaald door de platenmaatschappijen en producers en de "artiesten" waren slechts de invulling. Voorbeelden waren de eurohouse, gabber en boysbands. Om die reden heb ik vanaf de jaren '90 heb ik hitparade nauwelijks nog gevolgd.

De muziek van de jaren '90 zal voor mij geassocieerd worden met de grunge (Nirvana, Pearl Jam), de Britpop (Blur, Oasis, Pulp) en in mindere mate de triphop (Portishead, Massive Attack). En natuurlijk R.E.M. en Radiohead.

Pluspunt in de jaren '90 : in België werd in dat decennium veel goede muziek uitgebracht (dEUS, Soulsister, Scabs, Arno, Vaya Con Dios, Gorky, Noordkaap ...).

avatar van platedraaier
Ondanks dat je misschien een beetje gelijk hebt, denk ik dat jouw beleving van de hitparade in de jaren 80 en 90 ook sterk met je leeftijd te maken heeft.
In de jaren 70 was de hitparade ook grotendeels zoutloos, alleen pikte je er de leuke dingen uit. (doordat je toen in je tienerjaren zat)
Ik weet natuurlijk niet of ik gelijk heb, maar toch denk ik dat het zo werkt.
Of was je blij met Una Paloma Blanca en BZN en Boney M en MUD en Pointer Sisters, of Patricia Paay enz enz.

avatar van orbit
België kende inderdaad een leuke opleving.

Grunge heb ik altijd een erg eenmalige en ook weinig originele muziekstroming gevonden, zo ook Britpop (was toch allemaal een echo van de beatles en consorten). R.E.M. had zijn hoogtijdagen ook wel gehad in de 80s. Blijft Radiohead over als moedige laatste hoop op iets bijzonders..
In de electronische hoek gebeurde er wat mij betreft nog het meeste, maar dan niet de commerciele kant. Autechre, Aphex Twin, Massive Attack (voor zover electronisch), etc..

avatar van orbit
platedraaier schreef:
Ondanks dat je misschien een beetje gelijk hebt, denk ik dat jouw beleving van de hitparade in de jaren 80 en 90 ook sterk met je leeftijd te maken heeft.
In de jaren 70 was de hitparade ook grotendeels zoutloos, alleen pikte je er de leuke dingen uit. (doordat je toen in je tienerjaren zat)
Ik weet natuurlijk niet of ik gelijk heb, maar toch denk ik dat het zo werkt.
Of was je blij met Una Paloma Blanca en BZN en Boney M en MUD en Pointer Sisters, of Patricia Paay enz enz.


Bij de 70s moet ik ook altijd meteen aan de Beegees, ABBA, Boney M, Sweet, Superramp en andere afschuwelijke kitsch denken.. erg verlichtend vond ik de hitparade toen niet. Uitzonderingen waren bijvoorbeeld Bowie, Roxy Music en Iggy Pop.. maar dat was het dan wel.

avatar van platedraaier
nr 1 hits 1975

Even de nummer 1 hits uit 1975 op een rij

avatar van orbit
O my God! Zelfs de jaren 90 waren beter..

avatar van gemaster
En zo is maar weer het bewijs geleverd dat het vroeger helemaal niet beter was.

Overigens kwam in de jaren '90 de electronic tot volle wasdom en daardoor is dat decennium al goed te noemen.

avatar van LucM
Met Abba, Bee Gees en Supertramp is absoluut niets mis, ze waren (zowel vocaal als compositorisch) klasse en brachten tijdloze popsongs, wat evenzeer geldt voor David Bowie en Roxy Music.

Mud, Sweet en the Slade brachten even rauwe als aanstekelijke en opwindende glamrock en waren live erg sterk.

George Baker Selection was natuurlijk uitermate commercieel, maar had wel sterke melodieën en een zonnige sfeer. Boney M was een marketingproduct en was ik ook geen fan van, maar ook van hen kon je tenminste zeggen dat ze enkele onvergetelijke nummers brachten met een zonnige sfeer. Zoek dat maar eens bij bv Milk Inc. The Pointer Sisters en Patricia Paay konden tenminste goed zingen, wat bij de huidige popidolen (Britney Spears, Rihanna) nauwelijks het geval is.

Pretentieloze hitparadepop is van alle tijden. Maar in de jaren '60 en '70 brachten ze nog degelijke melodieën en was de productie eerlijk en natuurlijk. Nu is dat allemaal geprefabriceerd, emotieloos en zielloos.

avatar van LucM
Ik heb de nr.1-hits van 1975 ook bekeken. Niet alle nummers hiervan vind ik goed (Barry & Eileen, Kamahl), maar die van Billy Swan, Roger Clover en Rod Stewart vind ik wel prachtig.
"Voulez-vous coucher avec moi ce soir" vind ik in de versie van Labelle trouwens stukken beter dan die van Christina Aguilera.

avatar van platedraaier
Die Roger Clover weet ik nog, zong ik luidkeels mee. Maar dat had denk ik toch erg te maken met "die Kikker" . En Rod Stewart is natuurlijk geen hoogstaande muziek. Dat is gewoon lekker makkelijk scoren bij de vrouwtjes.
Maar goed, wat ik al zei. Perceptie en leeftijd zegt een hoop.

Maar wat ik zeggen wil, leg die nummer 1 lijst van de top 40 eens naast de musicmeter 1975 lijst

avatar van Toon1
platedraaier schreef:

Maar wat ik zeggen wil, leg die nummer 1 lijst van de top 40 eens naast de musicmeter 1975 lijst


Led Zeppelin, Queen, Status Quo, ... Geen haar beter!

avatar van orbit
LucM schreef:
Met Abba, Bee Gees en Supertramp is absoluut niets mis, ze waren (zowel vocaal als compositorisch) klasse en brachten tijdloze popsongs, wat evenzeer geldt voor David Bowie en Roxy Music.

Mud, Sweet en the Slade brachten even rauwe als aanstekelijke en opwindende glamrock en waren live erg sterk.

George Baker Selection was natuurlijk uitermate commercieel, maar had wel sterke melodieën en een zonnige sfeer. Boney M was een marketingproduct en was ik ook geen fan van, maar ook van hen kon je tenminste zeggen dat ze enkele onvergetelijke nummers brachten met een zonnige sfeer. Zoek dat maar eens bij bv Milk Inc. The Pointer Sisters en Patricia Paay konden tenminste goed zingen, wat bij de huidige popidolen (Britney Spears, Rihanna) nauwelijks het geval is.

Pretentieloze hitparadepop is van alle tijden. Maar in de jaren '60 en '70 brachten ze nog degelijke melodieën en was de productie eerlijk en natuurlijk. Nu is dat allemaal geprefabriceerd, emotieloos en zielloos.


Nouja, dat is jouw persoonlijke smaak zullen we maar zeggen Luc. Ik vind dat er erg veel mis is met de castrale pissebedstem van superramp, als dat oprechte emotie is ben ik een pak vla. Beegees en Abba is zo knullig en zoutloos (zoals door iemand anders al ergens werd opgemerkt) dat ik het echt geen tijdloze popmuziek wil noemen, misschien voor de diehard liefhebber. Maar dan is Michael Jackson, Madonna en Prince dat dus ook
Sweet, Mud en Slade vind ik echt vreselijk lompe 2 akkoorden rock met een lullig meezinggehalte waar mijn oma haar neus nog voor zou ophalen. Status Quo is er nog zo een. Vervelend en kleurloos.

Nee, ik ben het niet met je eens. Ik kan er nog inkomen dat je het nog net beter vind dan die siliconenwijven van nu, maar daar is dan ook wel erg weinig voor nodig. Dan vind ik Wham! ook beter of Cyndi Laupher

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
orbit, je wordt langzaamaan toch een beetje een parodie op jezelf...

avatar van orbit
Ah, een doorzichtige opmerking als poging iemands punten te ontkrachten... dat moet Casartelli wel wezen

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Als goed rockliefhebber is bij mij bijna elk huisje heilig... maar bijvoorbeeld Bruce Springsteen vind ik drie keer niks.

Ik zal echter niet beweren dat de man zonder oprechte emotie zingt, dat zou ook onzin zijn...

Gast
geplaatst: vandaag om 13:51 uur

geplaatst: vandaag om 13:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.