MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / 1963 - 1976 - 1989 - 2002 ...

zoeken in:
TerryA schreef:

2002 - Idols, X Factor achtige TV shows (manufactured pop stars, boy & girl bands, ... helaas een negatieve invloed maar wel iets dat muziek globaal ging veranderen)

Onzin. Idols kwam wel op maar veranderde alleen de manufactured pop. Daarvoor waren het vooral girl en boybands die populair waren, door Idols werden het weer veel meer soloartiesten. Bepaald geen grootse verandering. Er is ook zeker geen sprake van meer manufactured pop na deze datum.

Ik zou eerder de indeling '55-'66-'77-'88 willen aanhouden. Waarbij er na '88 veel meer sprake is van evoluties ipv revoluties en er niet echt meer sleutelmomenten lijken te zijn geweest. Tenminste niet met de impact van de belangrijkste wat mij betreft.

'55 begin rock n roll
'66 Beatles, maar vooral de verdieping van de popmuziek, met albumartiesten, verbreding en meer diepgravende teksten.
'77 Punk en new wave (wat mij betreft haast de redding van de rockmuziek) en met een beetje fantasie kun je in dit jaar ook de geboorte van hip-hop plaatsen
'88 Het tot volle bloei komen van elektronische en abstracte muziek

Je mist bij deze indeling wel blues, soul en funk bijvoorbeeld. En de jaartjes kun je ook ietsje verplaatsen, maar dit is natuurlijk mooier.

Nicci
Sorry Terry, maar als dit je 'defining moments in musical history' zijn dan stel ik voor dat jij (en niet ik) je nog eens verdiept in de muziekgeschiedenis. Gewoon even een paar dingen ik mis:

- Ontwikkeling van Blues . . . . .
- Eerste R&R . . . Elvis Presley? Iemand? Little Richard?
- De vloed van zwarte artiesten die in de jaren 60 soul, funk, e.d. op de kaart zetten. James Brown heeft in z'n ééntje meer gedaan voor muziek dan de gehele punkbeweging bij elkaar.
- House en andere 'electronische' muziek?
- en als je dan toch een Punkalbum wilt noemen, noem dan Iggy Pop.

Je zet een paar zaken op een rijtje die toevallig in jouw belevingswereld horen. Nogal subjectief, zoals iemand anders ook al opmerkte.

Silver schreef:
2002, Turn on the bright lights.

2001, Is This It.

Verder zou ik erg graag van alle genoemde 1967-en 1966-en willen maken...

Oja, en punk ontstond in 1968.

Nicci
Laat me raden: Velvet Underground?

The Stooges (opgericht in 1968) was de eerste band die als punkband werd omschreven en was een reactie tegen de overheersende hippie-cultuur. Velvet Underground heeft daarop wel invloed gehad en wordt daarom wel eens omschreven als protopunk net als bv. the Troggs of garagerockbands als the Sonics en the Seeds.

stuart
Ik mis 1970.... ...en van 1967 wil ik graag '66 maken, ondanks Pet Sounds en ondanks mijn (tijdelijke) avatar van Jimi Hendrix; ik ben behoorlijk allergisch voor psychedelica....

1970 heb ik wel opgenoemd : doorbraak hardrock/metal en nadien ook de glamrock (dat een afgeleide van is). Ook belangrijk dit jaar is dat solo-artiesten terug op de voorgrond treden (singer/songwriters) : Neil Young, Elton John, Cat Stevens, Neil Diamond, de 4 Beatles afzonderlijk ... In de beatperiode (1963-1969) hadden solo-artiesten geen enkele kans tenzij ze Bob Dylan of Donovan heetten en bij de hippie-generatie aansloten. De doorbraak van de funk (James Brown) moet ook vermeld worden.

1966 was inderdaad het begin van de psychedelica en legendarische albums (Revolver, Pet Sounds) maar in 1967 kwam de psychedelica en progrock echt in een stroomversnelling.

stuart
Sorry Luc, dan heb ik dat over het hoofd gezien...

Rond de periode dat Elvis Presley overleed werd er een nieuw tijdperk in geluid. Elvis blies zijn laatste adem uit, en Iggy en Bowie bliezen nieuw leven in de muziekontwikkeling.

sq schreef:
1954 Opkomst Rock ´n Roll met Bill Haley. Natuurlijk was hij niet de originele ´founder´, maar Rock Around the Clock veranderde de muziek defninitief.

Om Terry's 13-jarenplan dan maar compleet/completer te maken.

1950: Jackie Brenston and his Delta Cats - Rocket 88

Met als songwriter Ike Turner. Dit nummer wordt ook wel beschouwd als het eerste rock 'n roll nummer. Oftewel een van de eerste mixen tussen blanke country muziek (western swing) en zwarte (jump) bluesmuziek. Dit nummer is overigens een paar maanden later (1951) ook opgenomen door Bill Haley and the Saddlemen.

1937: "Lead Belly - Bad Nigger Makes Good Minstrel"

Nadat Leadbelly een aantal jaar daarvoor (1934) John A. Lomax had ontmoet en zij (met Alan Lomax) in de jaren daarop binnen en buiten de gevangenis vele nummers hadden opgenomen pakte Life Magazine op 19 april 1937 grootst uit met een drie pagina tellend artikel over deze zwarte muzikant. Het artikel bevatte zelfs een paginagrote kleurenfoto, zeer ongewoon in die dagen.

Ook Robert Johnson had "1937" kunnen zijn.

1924: The Carter Family - Poor Orphan Child

De eerste opname dateert van 2 augustus 1927, maar het gaat om het idee. Op die datum nemen The Carter Family (A.P., Sara en Maybelle) hun eerste nummers op. Veel van de door A.P. Carter "geschreven" nummers zijn in feite oude mountainsongs en hymns.

kaztor schreef:
(quote)

2001, Is This It.

Verder zou ik erg graag van alle genoemde 1967-en 1966-en willen maken...

Oja, en punk ontstond in 1968.

Interpol - Turn on the Bright Lights (2002)

zo staat ie in mijn top 10.

Klopt, maar de hele bandjes-revival waar Interpol ook bijhoort begon een jaar eerder al met de Strokes en de White Stripes...

Mooi lijstje trouwens Paul!

Die 3 acts vind ik dus niet helemaal met elkaar te vergelijken.
Verklaar Herman.

LucM schreef:
The Stooges (opgericht in 1968) was de eerste band die als punkband werd omschreven.

Is dat eigenlijk zo? Ik bedoel: werden The Stooges al punk genoemd in die dagen of pas met terugwerkende kracht vanaf 1976 of 1977?

deric raven schreef:
Die 3 acts vind ik dus niet helemaal met elkaar te vergelijken.
Verklaar Herman.

The Strokes en The White Stripes waren gelijktijdige hypes die ervoor zorgden dat de blik van de wereld in 2000 ineens op Amerikaanse bands gericht werd, met name uit New York, waar The Strokes vandaan kwamen. In de slipstream van de zoektocht naar andere Newyorkse bands kon Interpol een jaar later doorbreken.

New York was rond die tijd een stadshype. Zoals bijvoorbeeld Manchester, Seattle en Glasgow ook een tijdje de hotste muziekstad van de wereld waren.

Nicci
starbright boy schreef:

Is dat eigenlijk zo? Ik bedoel: werden The Stooges al punk genoemd in die dagen of pas met terugwerkende kracht vanaf 1976 of 1977?

Ik weet bijna wel zeker het laatste. De eerste plaat uit '69 heeft als ik het goed begrijp sowieso niet veel gedaan.

Punk is een synoniem van vuilnis en deze term werd gelanceerd in 1970 en sloeg op bands als the Stooges (Iggy Pop noemde zijn muziek immers zelf vuilnis) en MC5 (hoewel ik dat meer hardrock vind) maar destijds was dat nog marginaal. Pas rond 1976-1977 toen Malcolm McLaren de Sex Pistols creëerde (nadat hij de ondergrondse punkscène heeft ontdekt) werd punk wereldwijd bekend, met het verschil dat Sex Pistols ook nog provocerende teksten bracht met bijhorende imago (piekhaar, veiligheidsspelden) waarmee punk geassocieerd wordt.

Nicci
Is dat zo? Dat wist ik niet.

De oorsprong van het woord "punk" ligt in de USA; het werd daar gebruikt als typering van wat het COD noemt: "a worhless person or thing" vaak om in series als Baretta een schoffie, crimineel, mafkees o.d. te typeren. Iggy Pop werd in dec. 1970 ooit eens getypeerd als "that Stooge punk". Het woord had een uitermate negatieve bijbetekenis en werd door de bands zelf steeds meer als een geuzennaam gebruikt (verg. dit met de Graafschapsupporters die zichzelf "superboeren" noemen).

Lenny Kaye (gitarist van Patti Smith) gebruikte het woord ooit op de hoestekst van Nuggets om te verwijzen naar Garage-bands op deze 60's verzamelaar.

De term 'punk' was gewoon een hele goede marketingtruc, net als de Sex Pistols

sq schreef:
1964 The Beatles. Eerste echte band. Na de Beatles kwamen er ineens allemaal bands op in de popmuziek. Daarvoor was popmuziek vooral een solo-aangelegenheid, met hier en daar een duo.

Correctie: de eerste echte band (met de traditonele bandstructuur: leadgitarist, slaggitarist, bassist, drummer) was The Ventures, eind jaren '50. Bekend van hun hit Walk Don't Run en het Hawaii 5-0 theme.

sq schreef:
Ik ben natuurlijk vooral benieuwd wat jullie van mijn ´laatste´ vinden.

Heb je wel een punt op zich, ware het niet dat deze ontwikkeling eigenlijk niet echt heeft plaatsgevonden in de mainstream-muziek, meer in de underground...

@Titmeister
The Ventures speelden wel enkel instrumentals net als the Shadows die in GB eveneens eind jaren '50 opkwamen en destijds ook invloedrijk waren.

The Beatles (opgericht in 1957) brachten de rock (toen nog beat of mercybeat genoemd) in de definitieve plooi : zang, elektische gitaar, bas en drums en songstructuren die standaard zijn geworden met intro, strofes en refreinen. In hun kielzog kwamen diverse soortgelijke bands naar voren (o.a. Rolling Stones). Er zullen steeds bands blijven bestaan die deze vorm van rock hanteren (Kooks bv.). Al zullen the Beatles enkele jaren later die songstructuren verlaten en meer experimenteel te werk gaan. Bovendien bepaalden ze het kenmerkende imago van rockbands nl. lang haar.

En natuurlijk was Sex Pistols een goede marketingtruk, maar dankzij hen schoten punkbands als paddestoelen uit de grond, eerst in GB en dan elders in Europa.

Zoals ik al eerder aangaf, heeft het woord punk wel degelijk een taalkundige verankering en werd het gebruikt om 'types' aan de zelfkant van de samenleving aan te duiden. De artiesten zelf hebben die denigrerende typering opgepikt als een geuzennaam.

Het gaat te ver om het een pure marketing-truc te noemen; da's "rewriting history" en een onnodige simplificering van de historische feiten - de artiesten gebruikten die typering zelf met verve. John Cooper Clarke en Patti Smith - later ook Anne Clark - noemden zich trots "punk poets"; btw in Nederland hadden we Diana Ozon.

Punk kan niet je ding zijn, hou dan wel oog voor de historische realiteit.

sq
Titmeister schreef:

Correctie: de eerste echte band (met de traditonele bandstructuur: leadgitarist, slaggitarist, bassist, drummer) was The Ventures, eind jaren '50. Bekend van hun hit Walk Don't Run en het Hawaii 5-0 theme.
Ik ken Walk Don´t run, vind ik een mooi nummer en ik draai het wel eens op feestjes. Ik zal die andere eens opzoeken.

Maar on-topic en als verduidelijking:

De grens die ik bedoelde ligt dus in 1964. Kijk naar de 100 bekendste albums pop/rock in 1962, doe hetzelfde in 1966 en tel het aantal bands. Dat is een heel verschil. Katalysator van deze ontwikkeling is volgens mij toch vrij onweerlegbaar the Beatles. Ik heb met mijn bewering ook niet letterlijk willen beweren dat de Beatles ´de band´ heeft uitgevonden en daar gaat dit topic volgens mij ook niet over.

Ik ben ook een groot liefhebber van Malcolm Mclaren, hij jatte van alles en iedereen (zowel ideeen als geld, als ik alles moet geloven), maar het zijn wel de artiesten die een verschil maken zoals in dit topic is bedoeld.

Ik ben het wel met je eens, zie ook mijn eerdere post in dit topic

@ Mjuman: ik had het over de term 'punk', niet over de muziekstroom

je gaat voor een lang weekend weg en als je dan terug komt is deze topic ineens in alle richtingen ingeschoten!

ga niet antwoord geven op elke opmerking, maar als samenvatting en voor de duidelijkheid was deze topic oorspronkelijk geplaatst omdat ...

"... in de discussie onder de album van The Sex Pistols waren er 2 personen ("Musician" en "Nicci") die niet wilde geloven hoeveel invloed de hele punk scene heeft gehad op muziek over de jaren."

wat ik nu in veel van de replies lees is jullie opinie vanuit een personelijk of nederlands perspectief (blijkbaar was 1977 het jaar in NL voor punk in plaats van 1976), sommige mensen gaan ineens over de word punk praten in plaats van de scene zelf, terwijl anderen ineens over andere music scenes of albums praten (zoals blues, rock n roll, grunge, etc), maar ik heb het alleen maar over de "grote" verschuivingen gehad, waaronder punk (om aan te geven hoe belangrijk dat scene was voor wat daarna volgde) - natuurlijk hebben de hele blues, jazz, en soul scenes veel invloed gehad, maar ik was aan het praten over de 13 jaar cycle binnen de pop en rock wereld (als voorbeeld, The Beatles bestonden voor 1963, maar het was juist in 1963 dat de music scene voor goed ging veranderen) - had ik misschien wat beter moeten uitleggen, maar hier mijn 2de poging voor meer duidelijkheid ...

" Voor veel {engels sprekende} muziek kenners zijn er sinds The Beatles tot nu toe 4 grote verschuivingen geweest dat betrekking hebben gehad op wat daarna gebeurde in de {pop en rock wereld} music scene en hierdoor ook impact heeft gehad in de fashion wereld, art wereld, film, etc - tot nu toe zijn het 3 positieve en een negatieve geweest!!

1963 - 1976 - 1989 - 2002 ..."

en nu met deze uitgebreide uitleg in gedachte (als voorbeeld, Grunge was intersant voor een groupje mensen maar had echt niet de music wereld veranderd om als een "verschuiving" gezien te worden)

1963 - The Beatles (kort daarna kwamen veel bands met een variant op hun sound)

Beatles waren al een tijdje bezig maar zoals al uitgelegd, het was in 1963 dat de muziek wereld voor goed ging veranderen

1976 - Punk (de hele DIY cultuur gevolgd door New Wave en Goth scenes ...)

dat de word punk eerder was genoemd, of dat er invloed was genomen van amerikaanse bands (New York Dolls, etc) heeft weinig mee te maken - in 1976 vanwege de Britse punk scene ging het over de rest van de wereld kort daarna ook voor goed veranderen

1989 - Madchester (indie en dans samen gevoegd, acid house, rave culture ...)

house kwam van gay clubs in o.a. chicago, indie pop en electro pop guitar bands (zoals The Smiths of Depeche Mode) waren al lang bezig, de erste house parties waren in Manchester in mid jaren 80, maar ineens in 1989 kwam alles samen vanuit deze scene ... weer dezelfde verhaal ... alles ging daarna voor goed veranderen - mischien toen niet in NL maar dat heeft niks met rest van wereld te maken

2002 - Idols, X Factor achtige TV shows (manufactured pop stars, boy & girl bands, ... helaas een negatieve invloed maar wel iets dat muziek globaal ging veranderen)

boy bands bestonden eerder, Spice Girls waren in 96 bezig, Big Brother bracht reality tv, de media ging veranderen in hoe ze de meeste gingen brainwashen, etc. En toen kwam Idols, X Factor en honderden andere reality make me a star programas waar pr meer belangrijk was dan talent - dat was in 2002 toen ze de hele wereld gingen verpesten - daarom kan je 2002 nu noemen als de jaar of moment van de grote verschuiving naar de "look at me, i am a sad bastard" tv wanneer de meeste niet meer voor hun zelf konden denken!!

Zoals je zelf al zegt: de opkomst van Idols e.d. is vooral een tv-doorbraak geweest, op de muziek heeft het maar een marginale invloed gehad. Prefab popmuziek en talentenjachten bestonden daarvoor ook al en van die handvol 'idols' die nog enigszins een muziekcarrière hebben gemaakt, was wellicht een gedeelte anders ook wel doorgebroken...

Titmeister schreef:
Zoals je zelf al zegt: de opkomst van Idols e.d. is vooral een tv-doorbraak geweest, op de muziek heeft het maar een marginale invloed gehad. Prefab popmuziek en talentenjachten bestonden daarvoor ook al en van die handvol 'idols' die nog enigszins een muziekcarrière hebben gemaakt, was wellicht een gedeelte anders ook wel doorgebroken...

ik begrijp je argument of punt niet, of je begrijpt mijn originele zin niet "... tot nu toe 4 grote verschuivingen geweest dat betrekking hebben gehad op wat daarna gebeurde in de {pop en rock wereld} music scene en hierdoor ook impact heeft gehad in de fashion wereld, art wereld, film, etc "

had ik ook TV moeten noemen in plaats van "ook impact heeft gehad in de fashion wereld, art wereld, film, etc "

of is dit wat je in engels "nit picking" noemt?

nitpicking - Definition from the Merriam-Webster Online Dictionary

Nicci
Titmeister zegt (en dat klopt) dat het in geheel geen grote verschuiving (en sowieso eigenlijk geen verschuiving) is geweest.

Nicci schreef:
Titmeister zegt (en dat klopt) dat het in geheel geen grote verschuiving (en sowieso eigenlijk geen verschuiving) is geweest.

over selectief zijn in je antworden of opmerkingen had ik eigenlijk van jou niks anders verwacht

maar goed, laat 2002 even aan de kant liggen, in ieder geval kan je nu je klas weer in en voortaan "les" gaan geven over

" ... hoeveel invloed de hele punk scene heeft gehad op muziek over de jaren."

zie ook laatste opmerkingen gezet op album over recente documentary over deze album en invloed van punk op nu ..

Sex Pistols - Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols (1977)

Idols heb ik meer als een TV-show beschouwd dan een muzikale verschuiving, die idolen die eruit zijn gekomen hebben in ieder geval weinig potten gebroken. Of misschien Susan Doyle nu? Voordien hadden wij de soundmix-show dat min of meer ook een talentenjacht was en daar zijn tot nu toe zelfs meer idolen tevoorschijn gekomen.

The Beatles hebben inderdaad een blijvende invloed op de popmuziek, punk & new wave zijn eveneens van belang, maar laten wij de progrock en de hardrock niet vergeten.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:04 uur

geplaatst: vandaag om 21:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.