MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / 1963 - 1976 - 1989 - 2002 ...

zoeken in:
het ontwikkeling van muziek over de jaren, trends, en de invloeden op bands van nu ...

voor degene die het niet hebben mee gekregen, ik was over de laatste paar dagen betrokken bij een soms wat bizarre discussie over de invloed van punk.

zie:

Sex Pistols - Never Mind the Bollocks Here's the Sex Pistols (1977)

Aangezien veel van wat gezegd werd geen betrekking had op dat album (maar meer over de hele invloed van punk in het algemeen) dacht ik dat het misschien wel intersant was om deze discussie verder te zetten onder een aparte topic ... in de discussie onder de album van The Sex Pistols waren er 2 personen ("Musician" en "Nicci") die niet wilde geloven hoeveel invloed de hele punk scene heeft gehad op muziek over de jaren. Er zullen dus vast wel anderen zijn die net zoals hun denken, en ik vraag me trouwens ook af hoe ze tot hun conclussies zijn gekomen?!?!

maar goed, ...

In het algemeen praten mensen graag over jaren 60, 70, 80, 90 of 00 muziek, maar de werkelijkheid is dat al is dat makkelijk voor de media (en dus ook de publiek) om een "catagory" van te maken, een muziek style veranderd niet per decenium (als enkele voorbeelden denk maar aan veel bands die in de jaren 60 en 70 success hadden zonder echt te veranderen, of bands van de begin jaren 80 die nog steeds nieuwe albums uit brengen in 2009).

De werkelijkheid is dat mensen gaan langzaam over naar iets anders en meestal heb je 3 of 4 jaar wanneer de standard, kwaliteit, en originality, omlaag gaat voordat iets "new" of "original" door breekt ... als je terug kijkt is het dus niet per decenium maar elke 13 jaar!
Voor veel muziek kenners zijn er sinds The Beatles tot nu toe 4 grote verschuivingen geweest dat betrekking hebben gehad op wat daarna gebeurde in de music scene (en hierdoor ook impact heeft gehad in de fashion wereld, art wereld, film, etc) - tot nu toe zijn het 3 positieve en een negatieve geweest!!

1963 - 1976 - 1989 - 2002 ...

dus als geschiedenis mee te maken heeft kunnen we de volgende grote musical verschuiving verwachten in ... 2015!

En wat voor "Nicci" een raadsel was onder de album discussie, dit zijn die defining moments in musical history ... die verschuivingen dat daarna de hele music scene liet veranderen:

1963 - The Beatles (kort daarna kwamen veel bands met een variant op hun sound)

1976 - Punk (de hele DIY cultuur gevolgd door New Wave en Goth scenes ...)

1989 - Madchester (indie en dans samen gevoegd, acid house, rave culture ...)

2002 - Idols, X Factor achtige TV shows (manufactured pop stars, boy & girl bands, ... helaas een negatieve invloed maar wel iets dat muziek globaal ging veranderen)

2015 - hopelijk weer een positive richting!!

Interessante stelling.. kan me er wel in vinden ergens. 2002 als definitief kerkhof van de populaire muziek die tot dan toe werd gemaakt Alhoewel ik denk dat die kentering al plaatsvond met de jaren 90 eurotrash house en de boybands van toen.

The Beatles vind ik niks en 1 zangeres van X-Factor heeft echt een dijk van een stem. Ik kom duidelijk uit de verkeerde generatie.

1967 is wel het belangrijkste jaar in de popmuziek. In dat jaar werden tal van baanbrekende albums uitgebracht (Sgt. Peppers en de debuutalbums van the Doors, Jimi Hendrix, Velvet Underground en Pink Floyd) en ontstond het eerste popfestival (Monterey). Hierdoor werden albums en festivals een stuk belangrijker voor de rock ten nadele van de singles.

1977 (en niet zozeer 1976) was het jaar dat de punk en new wave wereldwijd doorbraken evenals - ook zeer belangrijk - de reggae.

Voor 1989 mag er ook bij vermeld worden de de CD de LP verdringt en de come-back van de oude garde.

1991 is natuurlijk ook een belangrijk jaar met de opkomst van de grunge. Nadien zijn er geen noemenswaardige trends geweest in de popmuziek buiten misschien de Britpop in 1995.

LucM schreef:
1967 is wel het belangrijkste jaar in de popmuziek. In dat jaar werden tal van baanbrekende albums uitgebracht (Sgt. Peppers en de debuutalbums van the Doors, Jimi Hendrix, Velvet Underground en Pink Floyd) en ontstond het eerste popfestival (Monterey). Hierdoor werden albums en festivals een stuk belangrijker voor de rock ten nadele van de singles.

1977 (en niet zozeer 1976) was het jaar dat de punk en new wave wereldwijd doorbraken evenals - ook zeer belangrijk - de reggae.

Voor 1989 mag er ook bij vermeld worden de de CD de LP verdringt en de come-back van de oude garde.

1991 is natuurlijk ook een belangrijk jaar met de opkomst van de grunge. Nadien zijn er geen noemenswaardige trends geweest in de popmuziek buiten misschien de Britpop in 1995.

het gaat niet om "de jaar" maar meer om de "begin of oorzaak van een verschuiving"

al werd er goede albums uitgebracht in 1967, die artiesten maakte juist hun re-direction vanaf 1963

en dezelfde geld voor 1976 - het oorzaak ligt in dat jaar, en niet de jaar later toen die golf begon al uit te spreiden en gelijk te veranderen richting new wave, etc.

snap je wat ik bedoel?

Leuke stelling - zelf zou ik intro house eerder rond '86/'87 positioneren - zeg maar de komst van Acid (smiley's) house - leunend op de monofone synthesizers.

Bedenk dat ook door de penetratie van internet zo rond de eeuwwisseling zo'n bereik kreeg dat downloaden vanaf dat moment een topic werd.

Denk dat de definitieve doorbraak van de cd ten koste van de lp een paar jaar later ligt dan '89 - denk eerder aan '91 als ik kijk hoe in die tijd het beeld veranderde. Heb het onlangs nog eens nagevraagd bij de weinige overgebleven platenzaken hier: in '94 hebben de meesten de lp-afdeling opgedoekt (uitgezonderd de paar zaken die steeds lp's bleven voeren).

Punk bestond al voor 1976, eind jaren '60 waren er the Stooges. En wij zouden ook 1955 moeten vernoemen, de opkomst van de rock'n roll en de popcultuur. Maar met de beat in 1963 werd rock inderdaad in een beslissende plooi gelegd.

Prefab was er al lang voor 2002, the Monkees waren de eerste prefab-band (opgericht in 1965) maar dat was wel voor een TV-serie en hun hits zijn nu nog goed te pruimen. In de jaren '70 had je Boney M maar in de tweede helft van de jaren '80 kwamen tal van prefab-acts in de hitlijsten zoals Milli Vanilli en al die Stock-Aitken-Waterman-producties. In de jaren '90 domineerden boys- en girlbands en danceprojecten de hitlijsten.

Misschien moet je ook wel de eerste gitarist noemen die met een elektrische gitaar speelde.

Zeker de Rock 'n Roll van Little Richard was verre van braaf te noemen - daar zat ook een behoorliijk sexueel getinte ondertoon in; niet te vergelijken met honkie rock van een Cliff R. en zijn Shadows - al mocht bij die muziek niet eens worden gedanst, omdat dat tot opwinding zou kunnen leiden! En zo ontstond de hand-jive - en die heeft - itt wat velen denken - niets met seks te maken.

Blues en Jazz waren qua "wild leven" hun tijd ver vooruit. Denk aan sex, drugs en non-conformotisme(schijt aan de media).

LucM schreef:

Drum 'n' bass?

herman schreef:
(quote)

Drum 'n' bass?

Mee eens: idd aantal belangrijke substromingen zoals d & b - of de cross-over rap/hip-hop & d & b met traditionele ethnische (Indiase) muziek (Tavin Singh, Nitin Sawhney, Asian Dub Foundation, Basra & Sri, Fun-da-ment-tal).

Mja ik ben het met '63 en '76 wel eens. '89 en '02 zie ik niet zozeer als muzikale kenteringen. Wel zou ik willen toevoegen:

'55 - De opkomst van de rock & roll. Dit ging gepaard met de opkomst van de transistor radio en de televisie, waardoor popmuziek opeens ook voor jongeren toegankelijk werd.

'69 - Einde van het hippietijdperk, The Beatles gingen (bijna) uit elkaar. Opkomst van het album t.o.v. de single, en daarmee gepaard de opkomst van de symfonische rock en heavy metal.

'82 - De opkomst van muziektv en megasterren. Hierdoor werd het imago van een muzikant steeds belangrijker. Platenmaatschappijen dunden hun muziekbestand uit, en het hebben van megaster (Michael Jackson, Madonna, U2, Bruce Springsteen) werd steeds belangrijker. Achteraf denk ik bepalend geweest voor het onderscheid tussen top 40-muziek (prefabmuziek met weinig muzikale inhoud) en originele en creatieve muziek (die steeds meer zijn heil moest zoeken bij indie-labels)

'91 - Opkomst van de grunge, wat in feite net als de opkomst van de punk in '76 een afrekening was met de megalomanie van muziekindustrie in de jaren daarvoor.

Daarna zijn niet echt meer duidelijke trends te waarnemen. De opkomst van Idols vind ik meer een tv-doorbraak dan een muzikale doorbraak. Immers, dat soort talentenjachten werden al veel langer gedaan, alleen dan achter de schermen. Wellicht zou idd '95 nog genoemd kunnen worden, met de opkomst van de britpop en de terugkeer van de gevoelige rockmuziek, en '04, met de terugkeer van de (Britse) gitaarbands...

@ TerryA

Je wilt graag, dat ik nog even reageer, hoewel ik vind dat we elkaar toch redelijk dicht zijn genaderd, in alle zaken die zijn besproken. Maar ik vind dit forum een goed initiatief. We waren het over veel zaken wél eens, overigens.

Ik blijf bij mijn standpunt, dat punk een belangrijke, aanvullende en vooral nieuwe stroming in de rockmuziek is geweest maar dat de totale invloed uiteindelijk maar marginaal is geweest.

We waren het toch eens, dat maar een klein gedeelte van de 'rock' kopende jeugd in die tijd zich richtte op de punk, dat het ook de bedoeling was van punk om klein te blijven, zich te richten op kleine popzaaltjes met, verkoop van kleine in eigen beheer uitgebrachte cd's (LP's)? Daar is ook niets op tegen.

Een belangrijk punt van verschil van mening blijft voor mij de 'inlijving', de claim, dat New wave zou zijn ontstaan als onderdeel van de punk. Ongetwijfeld hebben vele newwavers wel eens een punk-plaat gedraaid, maar de (veel grotere) new wave scene heeft een geheel eigen ontstaansgeschiedenis.

En zo zijn er wel meer dingen die niet hard zijn te maken. Het is leuk, 15 jaar na de punk The Grunge in te lijven als stroming; zou het werkelijk niet ontstaan zijn zónder de punk?

Met 1967 ben ik het met LucM volledig eens.

eigenaardige stelling...

Allereerst zou ik natuurlijk mezelf niet zijn als het me niet op zou vallen dat voor het gemak 'muziek' gelijk wordt gesteld aan 'pop/rock'...

En verder is het lijsjte wel heel erg subjectief samengesteld... Er waren in de jaren 60 ook zat mensne die achter Cliff Richard aan zijn gehuppeld, die zal ook best een flinke invloed hebben gehad... maar men noemt de beatles omdat ze die zelf achteraf idoliseren en daardoor als het 'belangrijkst' zagen

En om 2002 nou te beschriven door Idols etc... Het is best een populair programma geweest, maar ik heb echt niet het idee dat het de wereld op zijn kop heeft gezet, of enige verstrekkende indruk heeft gehad, ze moesten gewoon even iets hebben waardoor ze konden zeggen dat vroeger alles beter was geloof ik...

Al bij al komt het op mij vooral over als een poging een niet-bestaand systeem te ontdekken.... Zullen we een prijs uitreiken aan de eerste persoon die de fibonacci-rij in de muziek weet te vinden?

2002, Turn on the bright lights.

Voor Idols in 2002 was er de soundmixshow die ook diverse idolen heeft gebracht zoals Marco Borsato en Helmut Lotti.

Het hippietijdperk eindigde niet in 1969, toen was er nog Woodstock dat wordt beschouwd als hét hippie-festival, maar in 1971 met de dood van iconen Jim Morrison, Janis Joplin en Jimi Hendrix en natuurlijk door de split van the Beatles.

Allereerst zou ik natuurlijk mezelf niet zijn als het me niet op zou vallen dat voor het gemak 'muziek' gelijk wordt gesteld aan 'pop/rock'...

Inderdaad, en misschien zelfs engelse pop/rock...

Waarom worden Robert Johnston en de oprichting van Motown niet genoemd? Begin van de hiphop eind jaren '60/begin '70 en wellicht later de gangsta rap moet er ook zeker bij.

sq
Jaa ik doe gezellig ook wat jaartjes.

1954 Opkomst Rock ´n Roll met Bill Haley. Natuurlijk was hij niet de originele ´founder´, maar Rock Around the Clock veranderde de muziek defninitief.

1964 The Beatles. Eerste echte band. Na de Beatles kwamen er ineens allemaal bands op in de popmuziek. Daarvoor was popmuziek vooral een solo-aangelegenheid, met hier en daar een duo.

1969/70 Toename van belang van de LP boven de single, met daarop ook lange nummers - Psychedelisch/fusion/symfonisch, alle kanten ging het op.

1977 Punk was al genoemd, maar natuurlijk mag dan ook niet ontbreken de ..

1978 stroomversnelling in de disco, met de rap en hiphop in het kielzog. Alle muziekgenres werden er door beinvloed, ook de pasgeboren punk/wave.

1991 grunge als al genoemd, heb ik altijd gezien als een reactie op de steeds verder geperfectioneerde geluidsproductie.

Vanaf 2000 (heeft iemand een goed beginpunt?): brede herwaardering van de dicht bij tradtionele muziek staande popmuziek, als een soort afzetten tegen de inmiddels wereldwijd succesvolle ´indie´-bands die feitelijk nauwelijks meer afwijken van mainstream. Ik bedoel dan de roots-muziek en aanverwant, die de puurheid weer terugbracht in de muziek. Er wordt weer lustig geleend uit de folk (en dan vooral geen folkrock!) en zelfs publicitair zweren steeds meer moderne traditionelen de superster-status af. Artiesten: Lucinda Williams, Sufjan Stevens, Jason Molina, Songs:Ohio, Bonnie Prince Billy.. De terugkeer van de (nu-)soul en de Lo-Fi zijn m.i. hier ook uitingen van. Zelfs in de electronic/dance worden ´foutjes´ ingebracht om muziek weer minder clean te maken (Burial, Royksopp) Ook gevestigde artiesten brengen nu weer meer wat ruwere produties, soberder en akoestisch instrumentarium e.d.

Ik ben natuurlijk vooral benieuwd wat jullie van mijn ´laatste´ vinden.

Ik ben in grote mate eens met sq. Cruciale jaren in de popmuziek zijn voor mij :

1955 : de opkomst en doorbraak van de rock'n roll met Bill Haley en vooral Elvis Presley en Chuck Berry die toch de meest invloedrijke waren.

1963-1964 : opkomst en doorbraak van de beat dat een nieuwe fase in de rock betekende (oftewel Britisch Invasion), met the Beatles als vaandeldragers en verder ook the Stones en the Kinks. Ook breekt de soul (en Motown in het bijzonder) wereldwijd door.

1967 : Opkomst van de psychedelica en de progrock. Albums worden belangrijker dan singles en het eerste popfestival is een feit.

1970-1971 : Einde hippiebeweging, opkomst en doorbraak hardrock/metal en glamrock.

1977 : Doorbraak punk & new wave alsook de reggae, disco en electro.

1991 : Grunge, zie ik meer als reactie op de AOR of FM-rock dat standaard is geworden in de VS en de toenemende prefab-acts en de steeds gladder wordende producties.

Na 2000 zie ik geen bepalende stroming in de popmuziek, ik zie die periode meer als een fusie van de vorige decennia. Vele artiesten gaan terug naar hun roots of kiezen voor puurheid of een rauwe of sobere productie, anderzijds is er meer prefab dan ooit tevoren.

1977: vooral ook opkomstjaar van de AOR in de rock. Wordt welliswaar niet snel genoemd, maar de verkopen waren gigantisch, net als het aantal aanhangers overigens.

Ikzelf denk altijd in pre77 en post77. Voor mij viel toen de kanteling plaats.
Heeft natuurlijk ook te maken met mijn muzikale voorkeuren.
Ikzelf zie mij als een post77 muziekliefhebber (met kleine uitzonderingen).

musician schreef:
1977: vooral ook opkomstjaar van de AOR in de rock. Wordt welliswaar niet snel genoemd, maar de verkopen waren gigantisch, net als het aantal aanhangers overigens.

Dat is inderdaad zo, van dan af werd de Amerikaanse popmuziek beheerst door AOR (naast disco) tot rond 1990, Europa was meer in de ban van new wave en aanverwanten (synthipop, new romantics).

Antonio
Die hele invloed van punk is zwaar overtrokken, de houding en mentaliteit an sich was ver daarvoor al te vinden bij andere artiesten binnen andere stromingen.

Alleen was er in 1976 een ''slimme'' zakenman in de persoon van Malcolm McLaren die een bandje ''bedacht'' (Sex Pistols) met daarbijbehorend een bepaalde stijl kleding en image.
Ziedaar...hele volksstammen trapten er in, indentificeren zich ermee en al snel kropen uit alle kelders, garages en bijkeukens de meest belabberde imitatiegroepjes...

Punkers zijn net krakers...lekker afgeven op de lasten van de samenleving, politiek, wetten en regels van het land waar je woont, maar wel de lusten in overmaat tot je nemen...

Enfin...zal met bovenstaand relaas wel weer geen vrienden maken

Sterker nog; veel krakers zijn punkers.

Dat Sex Pistols bedacht en overroepen zijn ben ik het eens en - zoals ik eerder vermeldde - in 1977 was lang niet alleen de punk van belang, maar anderzijds heeft de punk - niet zozeer muzikaal dan wel de attitude - ook zijn sporen nagelaten.

Het Britse punkgeluid is toch wel degelijk te onderscheiden van het oudere amerikaanse punkgeluid (zou ik eerder garagerock of rammelrock noemen) van Ramones of Stooges. De manier van maken en de energie was wellicht wel overeenkomstig. Britse punk was veel agressiever, scherper en brak definitief met de spruitjeslucht van bluesinvloeden. Geen bluesrock te bekennen in pre-apocalyptisch Groot-Britannië, godenzij lof!! Ook ik reken mij overduidelijk bij de post 77 beweging Deric Mag ik als juwelen van 77 dan nog wel even The Idiot en Low meepikken?

Zeker; juist platen die het onderscheid maken tussen mijn pre-, en post77 beriddenering.

Maar dat wist jij natuurlijk al.

orbit schreef:
Het Britse punkgeluid is toch wel degelijk te onderscheiden van het oudere amerikaanse punkgeluid (zou ik eerder garagerock of rammelrock noemen) van Ramones of Stooges.

Daar ben ik het wel mee eens.

Ik vind eigenlijk ook wel dat de opkomst van de punk/new wave de laatste vernieuwing is geweest binnen de rock, daarna werd het toch steeds een herhaling van zetten en teruggrijpen op vroeger.

Ik denk meer in een pre55 en post55, want het is rond 1955 dat rock ontstond (hoewel ik jazz en klassiek ook wel graag hoor).

Hoewel de Britse punk anno 1977 duidelijk is beïnvloed door de Amerikaanse punk van the Stooges, Ramones en New York Dolls is deze inderdaad agressiever en vooral tekstueel scherper (the Clash, Sex Pistols). Die scherpe of maatschappijkritische teksten zijn ook het kenmerk van postpunkbands als Joy Division evenals solo-artiesten als Joe Jackson en Elvis Costello.

stuart
LucM schreef:
Ik denk meer in een pre55 en post55, want het is rond 1955 dat rock ontstond....

Ja, daar kan ik me ook het meest in vinden.....(zo op de 1e gedachte).

Gast
geplaatst: vandaag om 16:17 uur

geplaatst: vandaag om 16:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.