MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / 1963 - 1976 - 1989 - 2002 ...

zoeken in:
TerryA schreef:
(quote)

dus dan moet het een fact zijn wat je zegt?!

Zeg ik dat dan? In ieder geval lijkt me het, zeker gezien het eerste geval, een betrouwbare bron.

TerryA schreef:
1988? - geschiedvervalsing? ... Die incident dat je noemt in Ibiza met Shaun Ryder en de Mondays was volgens mij in de zomer van 1987, en er waren al politie invallen voor xtc in de Hacienda in begin 1987, dus voordat die Ibiza verhaal zelfs afspeelde
In de zomer van 1987 hadden The Happy Mondays toen al hun eerste album uit (van 1986) en die Ibiza verhaal was vanwege de xtc die ze dan zelf gingen verkopen in Manchester. Er waren ook vanaf de zomer van 1987 twee verschillende house scenes (een dat begon al in 1986 in Manchester, en een tweede met London DJs wat later en het was die mensen dat in de zomer van 1987 dat ook gingen opzetten in Ibiza)
En de xtc dat gebruikt was in de periode 1986 - 87 kwam zelfs voor de grootste gedeelte van een van de manchester drug gangs vanuit nederland! (er was zelfs ook een grote raid door wat was toen de rijkspolitie en Britse douane op boerderij in bossen vlakbij de NL - Belgie grens in 1987 voordat die hele Ibiza verhaal afspeelde!)

1988 kan ook '87 zijn, over nitpicking gesproken... Er zal daarvoor vast ook wel xtc aanwezig zijn geweest. Ik bedoel, in de 19e eeuw waren er ook auto's, maar was paard en wagen nog steeds het standaard-transportmiddel...

TerryA schreef:
samenvatting (en zie ook mijn andere post naar Oldfart van 12 mei 2009, 17:08 uur ): House was tot 1986 alleen in homo (gay) clubs te horen in o.a. Chicago - The Hacienda was de eerste non-gay club dat dan House ging spelen vanaf 1986 (door DJ en promoter Mike Pickering, en vanwege New Order op bezoek in de VS) en werd zo populair dat ze zelfs op elke vrijdag avond in 1986 en dan 1987 een speciale avond (dat "Nude" was genoemd) voor hadden.
House werd dan acid house en rave ... en ja, de rest van de wereld volgde pas later.

Dus omdat het in Chicago alleen in gayclubs werd gedraaid (wat volgens ook niet zo is, maar dat weet ik niet zeker, was er niet bij), is house niet in Chicago begonnen? Ik bedoel, hartstikke leuk dat je erbij was in Manchester (was er zelf ook graag bij geweest, maar was toen 2, dus dan hadden ze wel raar opgekeken...), maar dat wil nog niet zeggen dat house begon in Manchester, want dat is gewoon niet waar. Dat verder is gegroeid à la, maar stop alsjeblieft met beweren dat house is begonnen in Manchester, want dat is het niet...

LucM schreef:

Zoals eerder gezegd, louter artistiek stelt Boney M niet veel voor (dat is nooit de bedoeling geweest), maar sommige nummers vind ik nog wel hun charme hebben en "Ma Baker" (geen cover) vind ik gewoon een prima nummer, daar zijn Pussycat Dolls nog niet eens aan de buurt gekomen. Maar zoals ik vaak zeg, ieder zijn smaak!

Kijk dit is al beter, jij vindt..

Ik vind het een hel om naar die ouwe negerinnestemmen te luisteren, en dan dat kinderachtige swinggeluidje in dat nummer.. te bejaard gewoon. Maargoed, onderschat nostalgie niet in de waardering van decennia en muziek, wordt vaak verward met kwaliteit..

@ orbit
Er komen nu de jaren '90-nostalgici naar voren die de eurohouse in die tijd weer promoten. Ook daar vind ik sommige nummers stiekem wel leuk maar ik moet het niet teveel horen (net als Boney M).
Ik redeneer niet in decennia, goede muziek is goede muziek ongeacht het jaar van uitgave. Ik heb zowel een album van Elvis Presley uit 1956 als een album uit 2009 (Antony & the Johnsons) 5* toegekend. Je kunt mij dus moeilijk verwijten dat ik mij teveel laat leiden door nostalgie, al kun je dat nooit geheel uitsluiten.

stuart
Vele mensen van rond de 40 laten zich net zo goed leiden door nostalgie hoor, alleen hebben ze dat zelf niet altijd in de gaten; veel van hun favoriete 80's muziek is dat nml. net zo goed (of net zo slecht ).

Nicci
TerryA schreef:

Helaas zijn er sommige die hun opinies of meningen willen hechten aan wat OOR een keer geschreven heeft, en dat kan ik mijn eigen aan ergeren soms!

Het kan natuurlijk ook zijn dat je alleenstaat in je theorie. Heb je daar al eens over gedacht? Misschien is een cursus zelfreflectie iets voor jouw Terry.

stuart schreef:
Vele mensen van rond de 40 laten zich net zo goed leiden door nostalgie hoor, alleen hebben ze dat zelf niet altijd in de gaten; veel van hun favoriete 80's muziek is dat nml. net zo goed (of net zo slecht ).

Oh jawel, ik zal beslist nostalgische waarde toekennen aan sommige platen, alléén al omdat ze al zo lang ken. Maar de hitlijsten prut van de jaren 80 vind ik net zo erg als die van de jaren 90 of 70, ik word niet goed van Gloria Estefan, Pia Zadora of zo'n crapartiest. Doet in irritatie nauwelijks onder voor Boney M.
Ik heb de popmuziek in de jaren 80 zelf ook niet erg goed gevolgd, zat meer naar hiphop en metal te luisteren toen.
Bij terugluisteren van het oeuvre rock/pop wordt vaak veel duidelijker waar je voorkeur naar uitgaat, tenminste bij mij. Ik heb vroeger via mijn ouders veel meer Beatles, Bowie en zelfs Superramp meegekregen, alléén Bowie is daarvan een favoriet artiest bij mij. Die andere twee vind ik redelijk tot ronduit walgelijk Dus ook niet alles is nostalgie blijkbaar.

Beatles walgelijk? Dat meen je toch niet, orbit!
Overigens ben ik niet gauw geïrriteerd bij muziek of het moet écht slecht zijn (Rihanna, Limp Bizkit, al die Thunderdome-CD's).

Dat je The Beatles walgelijk vind is toch niet zo raar.
Ik heb ze vaak zat een kans gegeven, maar ik vind de muziek van the beatles gewoon helemaal niks.

Nicci schreef:
citaat:TerryA
Helaas zijn er sommige die hun opinies of meningen willen hechten aan wat OOR een keer geschreven heeft, en dat kan ik mijn eigen aan ergeren soms!
einde citaat

Het kan natuurlijk ook zijn dat je alleenstaat in je theorie. Heb je daar al eens over gedacht? Misschien is een cursus zelfreflectie iets voor jouw Terry.

Ben je nou spontaan aan het bijbeunen als psycholoog. TerryA staat/stond niet helemaal alleen hoor - kijk maar eens naar mijn opmerkingen/toelichting over dat eilanddenken.

Bovendien bij de entree van de house gebeurde er op een aantal plaatsen gelijktijdig dingen, los van elkaar die kwamen uiteindelijk samen en de Engelse Manchester-scene (denk aan 24 hour party People) is wel heel belangrijk geweest.

Een van de eerste grotere techno-dj's in Detroit heeft uitgebreid verteld dat voor hem het werk van Kraftwerk, met de minimale verschuivingen en repititieve patronen een enorme bron voor inspiratie is geweest - zeg maar Hausmusik dan?

Ga je mee naar die cursus zelfreflectie - bedingen we kwantumkorting.

LucM schreef:
Beatles walgelijk? Dat meen je toch niet, orbit!
Overigens ben ik niet gauw geïrriteerd bij muziek of het moet écht slecht zijn (Rihanna, Limp Bizkit, al die Thunderdome-CD's).

Je moet goed lezen: redelijk (Beatles) tot walgelijk (supperRAMP). Beatles zijn bij tijd en wijlen geweldig zelfs, maar veel heb ik niet met ze.

Nicci schreef:
(quote)

als ik jou reacties elke keer lees op deze topic aangezien je een leraar bent dan denk ik soms dat alle mensen in nederland zullen ook zoals jij denken!?
maar dan lees ik alle andere reacties van de andere mensen dat jij blijkbaar niet kan zien of lezen, en dan denk ik ... wat ben ik blij dat ik vroeger nooit les had van iemand zoals jezelf

zie o.a. post op deze topic van 13 mei 2009, 18:22 uur als recent voorbeeld

Nicci
TerryA schreef:
en dan denk ik ... wat ben ik blij dat ik vroeger nooit les had van iemand zoals jezelf

Grappig dat je een uiterst kwetsende opmerking eindigt met een knipoog. Of is het onnozel? Ik denk het laatste.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:35 uur

geplaatst: vandaag om 12:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.