MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Covers waarvan het origineel in Nederland geen hit werd

zoeken in:
Denk hierbij aan "Sunchyme" van "Dario G" een top 8 hit in Nederland.

Het origineel hiervan was "Life in a Northern town" van "The Dream academy". Deze versie kwam in Nederland niet verder dan de tipparade.

Een ander leuk voorbeeld is: "Too lost in you" van "The Sugababes"

Het origineel hiervan was "Quand j'ai peur de tout" van Patricia Kaas. De originele uitvoering werd echter geen hit.

Torn van Natalie Imbruglia.

Het origineel van Ednaswap is in NL compleet onbekend gebleven.

Het origineel is niet van Ednaswap (1995) maar Lis Sorensen (1993). Ook onbekend in Nederland.

Barbi Benton - Ain't That Just The Way. Een dikke hit voor Lutricia McNeal in 1998.

Nothing Compares To You - Sinead O Conner (Prince)

En bijna alles van Marco Borsato

deric raven schreef:
Nothing Compares To You - Sinead O Conner (Prince)

Geschreven door Prince maar uitgevoerd door The Family (tweede nummer) met zang van Susannah Melvoin, zus van Wendy Melvoin van Wendy & Lisa.

Is de versie op Prince - The Hits / The B-Sides (1993) ook niet van Prince zelf?

Mad World in de versie van Gary Jules. Het orgineel van Tears for Fears was volgens mij geen hit? Of wel?

Nee, dat klopt inderdaad.

wijsneus
Phil Collins - A Groovy Kind Of Love, origineel is van de Mindbenders. ( wel grote hit in Engeland )

wijsneus
Diana Ross - Why Do Fools Fall in Love; origineel is van Frankie Lymon & The Teenagers

Herman van Veen - Hilversum 3 bestond nog niet

Origineel van BAP - nooit een hit geweest hier

@WN - A Groovy Lind of Love, de ska/blue beat uitvoering van dat nummer - van Diane en Annita - was eerder dat jaar ('65). Volgens mij staat die op bepaalde reggae samplers (Trojan?).

wijsneus
@MM, akk, wist ik niet, deed het uit mijn hoofd !

wijsneus
En waarschijnlijk ook :

Jagger & Bowie - Dancing In The Streets ; origineel is van Martha Reeves & the Vandellas

Nog meer Motown:

- Peter Tosh & Mick Jagger - Don't look back (origineel van The Temptations)
- Gloria Gaynor/The Communards - Never can say goodbye (origineel van The Jackson Five)
- Cyndi Lauper - What's going on (ongelooflijk maar waar: het origineel van Marvin Gaye is nooit een hit geweest in NL)
- Robert Palmer - Mercy mercy me/I want you (idem dito)
- Paul Young - Wherever I lay my hat (ook hier is de originele versie van Marvin Gaye)

En nog een paar die me te binnen schieten:

- Paul Young - Love will tear us apart (origineel is van Joy Division)
- Grand Funk - Some kind of wonderful (origineel van Soul Brothers Six)
- Beast of Burden van Bette Midler (origineel van The Stones, wel een kleine hit geweest in de VS)
- The Hollies - Sandy (4th of July, Asbury Park) - origineel van Bruce Springsteen
- Laura Branigan - Self control (origineel van de Italiaanse zanger Raf)
- Glenn Medeiros - Nothing's gonna change my love for you (origineel van George Benson)
- en natuurlijk al die vreselijke Idols-versies van Hallelujah (het origineel is natuurlijk van de onvolprezen Leonard Cohen - en vooruit, de versies van John Cale en Jeff Buckley mogen er ook zijn)
- over Buckley gesproken: ik was blij dat Song to the siren in de versie van This Mortal Coil destijds de top 40 haalde, iets dat Tim Buckley's versie nooit gelukt is).

One of Us in de versie van Joan Osborne was het een hit (orgineel Prince)

Dat van Joan Osborne heb ik nooit geweten.

En van "Never can say goodbye" dacht ik altijd dat het origineel niet verder terug ging dan "Gloria Gaynor", weer wat geleerd

Mjuman schreef:
Herman van Veen - Hilversum 3 bestond nog niet

Origineel van BAP - nooit een hit geweest hier

Welk nummer van BAP was dat trouwens?

"One of Us" werd geschreven door Eric Bazilian, de gitarist van Joan Osborne (die het nummer als eerste inzong), Prince heeft het nummer gecoverd.

LucM schreef:
"One of Us" werd geschreven door Eric Bazilian, de gitarist van Joan Osborne (die het nummer als eerste inzong), Prince heeft het nummer gecoverd.

Thanx!

Een ander leuk voorbeeld is "The lion sleeps tonight". Het nummer is niet oorspronkelijk van "The Tokens", wat veel mensen denken, maar gaat veel verder terug. Er is een Afrikaanse versie uit 1939.

"Red Red Wine" door UB40 (1983) , origineel van Neil Diamond.
"Homely Girl" door UB40 (1989), origineel van Chi-Lites.
"Breakaway" door Tracy Ullman (1983), origineel van Irma Thomas.
"State of Independence" door Donna Summer (1982), origineel van Jon & Vangelis.
"Laat Me Mu Toch Niet Alleen" door Clouseau (1995) , origineel van Johan Verminnen.
"Working my Way Back to You" door the Spinners (1980) , origineel van Four Seasons.
"Jealous Guy" door Roxy Music (1981), origineel van John Lennon.
"Willem" door Willem Duyn (1979), origineel van Frankie Miller (Darlin').
"Rose Garden" door Lynn Anderson (1971), origineel van Joe South.
"Hey Joe" door Jimi Hendrix (1967), origineel van Bob Dylan.
"Mr Tambourine Man" door the Byrds (1965), origineel van Bob Dylan.
"I Think we're Alone Now" door Tiffany (1988), origineel van Tommy James & the Shondells.
"Tom Traubert's Blues (Waltzing Mathilda)" door Rod Stewart (1993), origineel van Tom Waits.

Casartelli (moderator)
LucM schreef:

...die overigens voordat hij gitarist bij Joan Osborne werd al gitarist van The Hooters was (en veel met Cyndi Lauper samenwerkte).

CoverHit: Erik Mesie -Zonder Jou.
Origineel geen hit: Munchener Freiheit - Ohne Dich

LucM schreef:

"Breakaway" door Tracy Ullman

En natuurlijk "They don't know". Het origineel is van de briljante Kirsty Mac.Coll. Kirsty is nog wel op de achtergrond te horen in de cover versie en een keer als Tracey Ullman (tevergeefs) hoog moet uithalen met "Baby!"

"My girl" van Madness is ook geen hit geweest en dat is weer de originele versie van "My guy's mad at me" van Tracey Ullman.

De weg van Guus Meeuwis, origineel van Herbert Gronemeyer (Der Weg).

wijsneus
Volgens mij geen hit geweest :

Leonard Cohen - Suzanne

cover van Herman Van Veen werd wel een hit.

LucM schreef:
Hey Joe" door Jimi Hendrix (1967), origineel van Bob Dylan.

Deze klopt niet - Het Dylan-nummer dat Hendrix coverde was All along the watchtower. De geschiedenis van Hey Joe gaat veel verder terug. Het schijnt een zogeheten 'traditional' te zijn van Mexicaanse oorsprong - componist onbekend. Ik heb me laten vertellen dat de versie van Willy DeVille (ook een hit in Nederland) dichter bij het origineel komt dan de versie van Jimi Hendrix.

I feel for you van Chaka Khan was oorspronkelijk een nummer van Prince.

Prince deed trouwens wel eens vreemde dingen als componist. Hij schreef onder een pseudoniem ook Manic Monday voor The Bangles, maar heeft dat nummer bij mijn weten nooit zelf opgenomen.

gaucho schreef:
(quote)

Deze klopt niet - Het Dylan-nummer dat Hendrix coverde was All along the watchtower. De geschiedenis van Hey Joe gaat veel verder terug. Het schijnt een zogeheten 'traditional' te zijn van Mexicaanse oorsprong - componist onbekend. Ik heb me laten vertellen dat de versie van Willy DeVille (ook een hit in Nederland) dichter bij het origineel komt dan de versie van Jimi Hendrix.

Dat is juist, het moet "Along the Watchtower" zijn. Bob Dylan werd overigens vaak gecoverd.
Prince heeft al vaker nummers onder een ander pseudoniem geschreven zoals "Manic Monday" onder de naam Christopher, maar Prince heeft dat nummer zelf officieel nooit uitgebracht.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:03 uur

geplaatst: vandaag om 19:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.