Muziek / Algemeen / Covers waarvan het origineel in Nederland geen hit werd
zoeken in:
0
wijsneus
geplaatst: 24 juli 2009, 15:59 uur
Akkoord, maar ik bedoelde de hit-versie, want daar gaat het in dit topic over.
0
wijsneus
geplaatst: 27 juli 2009, 08:29 uur
En verder kunnen we hier veel hits van Shakin' Stevens gaan opnoemen, denk ik.
0
geplaatst: 27 juli 2009, 14:59 uur
"First we take Manhattan" van "Jennifer Warnes" is natuurlijk van Leonard Cohen. Haar hele album is trouwens aan hem opgedragen.
0
geplaatst: 10 oktober 2011, 01:37 uur
Wat mij betreft verleggen we de focus van topic een beetje: Van welk nummer weten maar weinig mensen dat het eigenlijk een cover is?
Ray of Light van Madonna is een cover van Curtiss Maldoon
YouTube - Sepheryn Curtiss Maldoon
It's Oh So Quiet - Bjork is een cover van Betty Hutton, maar eigenlijk komt het uit Duitsland.
YouTube - Betty Hutton - It's Oh So Quiet (1951)
YouTube - Harry (Horst) Winter - Und jetzt ist es still (1948)
Ca Plane Pour Moi is een vaak gecoverd nummer, maar de versie van Plastic Betrand (waarop overigens niet zijn stem te horen is) gebruikt de complete backingtrack van dit tamelijk controversiele punkplaatje:
YouTube - Elton Motello-Jet Boy Jet Girl
Ray of Light van Madonna is een cover van Curtiss Maldoon
YouTube - Sepheryn Curtiss Maldoon
It's Oh So Quiet - Bjork is een cover van Betty Hutton, maar eigenlijk komt het uit Duitsland.
YouTube - Betty Hutton - It's Oh So Quiet (1951)
YouTube - Harry (Horst) Winter - Und jetzt ist es still (1948)
Ca Plane Pour Moi is een vaak gecoverd nummer, maar de versie van Plastic Betrand (waarop overigens niet zijn stem te horen is) gebruikt de complete backingtrack van dit tamelijk controversiele punkplaatje:
YouTube - Elton Motello-Jet Boy Jet Girl
0
geplaatst: 10 oktober 2011, 01:50 uur
Leuke wending.
Die van Bjork had ik ook laatst ontdekt, maar wist niert dat er een nog oudere Duitse versie was.
Ik ontdekte laatst deze:
YouTube - Boudewijn De Groot - Een Meisje Van 16 (1965)
YouTube - Edith Piaf - Une Enfant (plusminus 1951)
(oorspronkelijk geschreven door Charles Aznavour)
Die van Bjork had ik ook laatst ontdekt, maar wist niert dat er een nog oudere Duitse versie was. Ik ontdekte laatst deze:
YouTube - Boudewijn De Groot - Een Meisje Van 16 (1965)
YouTube - Edith Piaf - Une Enfant (plusminus 1951)
(oorspronkelijk geschreven door Charles Aznavour)
0
geplaatst: 10 oktober 2011, 01:54 uur
Die van Piaf kende ik helemaal niet. Prachtige versie trouwens. Mooie begeleiding.
0
geplaatst: 10 oktober 2011, 01:57 uur
Killeraapje schreef:
Hurt heeft de top 40 gehaald
Hurt heeft de top 40 gehaald
Bron? Volgens mij is dat onzin.
0
geplaatst: 10 oktober 2011, 02:01 uur
starbright boy schreef:
Die van Piaf kende ik helemaal niet. Prachtige versie trouwens. Mooie begeleiding.
Er is ook nog een versie van Aznavour uit 1961 ongeveer. Ben verder helemaal niet hem bekend, kwam hem laatst toevallig tegen. Ook een erg mooie versie.

0
geplaatst: 10 oktober 2011, 02:05 uur
Origineel:
YouTube - The Nerves - Hanging On The Telephone, Original version 45, Blondie. 1976.
cover
YouTube - Blondie-Hanging on the telephone
Van The Tide Is High, Denis en I'm Gonna Love You Too is het wel redelijk algemeen bekend denk ik. Maar voor wei dat niet wist: ook allemaal covers.
YouTube - The Nerves - Hanging On The Telephone, Original version 45, Blondie. 1976.
cover
YouTube - Blondie-Hanging on the telephone
Van The Tide Is High, Denis en I'm Gonna Love You Too is het wel redelijk algemeen bekend denk ik. Maar voor wei dat niet wist: ook allemaal covers.
0
geplaatst: 10 oktober 2011, 02:08 uur
herman schreef:
Er is ook nog een versie van Aznavour uit 1961 ongeveer. Ben verder helemaal niet hem bekend, kwam hem laatst toevallig tegen. Ook een erg mooie versie.
(quote)
Die van Aznavour kende ik wel en is ook mooi.
0
geplaatst: 10 oktober 2011, 02:14 uur
Jamelia scoorde een grote hit met het nummer Superstar, maar dat was ook een cover... nee, zelfs zo ongeveer een kopie van Christine Milton - Superstar.
0
geplaatst: 10 oktober 2011, 08:43 uur
Ook nog een aardige die maar weinig mensen weten: A brand new day van The Wiz Stars (uit de film-remake van the Wiz, met o.a. Michael Jackson en Diana Ross) is geschreven door Luther Vandross. Die nam het zelf een paar jaar eerder op met een heel ander arangement én een andere titel. In zijn versie (of eigenlijk die van de groep Luther, die hij toen had) heette het Everybody rejoice.
0
geplaatst: 10 oktober 2011, 13:12 uur
Eerste die mij zo te binnenschiet is Everytime You Go Away van Daryll Hall & John Oates.
Via Paul Young een hit geweest in onder anderen Nederland. Het origineel is überhaupt geen hit geweest, volgens mij. Wel vind ik hem veruit superieur aan die slappe hapversie van die Britse vetkuif.
Via Paul Young een hit geweest in onder anderen Nederland. Het origineel is überhaupt geen hit geweest, volgens mij. Wel vind ik hem veruit superieur aan die slappe hapversie van die Britse vetkuif.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 10 oktober 2011, 14:58 uur
Black Magic Woman van Fleetwood Mac is nooit een hit geweest.
Blue Eyes van The Who kan ik me ook niet herinneren (gecovered door Limb Bizkit).
God Gave Rock 'n Roll To You is origineel van Rod Argent, bekend gemaakt door Kiss.
Blue Eyes van The Who kan ik me ook niet herinneren (gecovered door Limb Bizkit).
God Gave Rock 'n Roll To You is origineel van Rod Argent, bekend gemaakt door Kiss.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 10 oktober 2011, 15:00 uur
Nederland O Nederland van André Hazes is gebaseerd op een volkslied. Lijkt me sterk dat een volkslied een hit is geweest.
0
geplaatst: 10 oktober 2011, 15:12 uur
Geen volkslied, maar het Schotse "Auld Lang Syne". Origineel is door diverse artiesten op plaat gezet, maar weet uit m'n hoofd niet of iemand er ooit ook echt een hit mee heeft gescoord.
En het nummer van Hazes heet overigens "Wij Houden van Oranje", maar dit terzijde.
En het nummer van Hazes heet overigens "Wij Houden van Oranje", maar dit terzijde.
0
geplaatst: 10 oktober 2011, 15:33 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Het origineel van The Who heeft wel degelijk in de Nederlandse top 40 gestaan. Toegegeven: een marginale hit, dat wel. Twee weken genoteerd gestaan in '72, hoogste plek nummer 34.
0
geplaatst: 10 oktober 2011, 15:38 uur
Edwynn schreef:
Eerste die mij zo te binnenschiet is Everytime You Go Away van Daryll Hall & John Oates.
Paul Young kan er wat van, van coveren. Ook Wherever I lay my hat (Marvin Gaye), Love of the common people (Everly Brothers), Love will tear us apart (Joy Division), I 'm gonna tear your playhouse down (Graham Parker) en misschien nog wel meer nummers - allemaal hits waarvan de originele versies de Nederlandse lijsten niet gehaald hebben.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 10 oktober 2011, 15:57 uur
Zo weinig verstand heb ik van popmuziek, datik niet weet hoe Hazes' zijn nummers heten. The Who had er toch een hit mee, okay. Maar Limb Bizkit een grotere hit, toch?!?
Was Higher Ground van Stevie Wonder ooit een hit?!?
0
geplaatst: 10 oktober 2011, 16:01 uur
Ozric Spacefolk schreef:
The Who had er toch een hit mee, okay. Maar Limb Bizkit een grotere hit, toch?!?
The Who had er toch een hit mee, okay. Maar Limb Bizkit een grotere hit, toch?!?
Daar gaat dit topic niet om, zie titel.
Ozric Spacefolk schreef:
Jup. Een heel bescheiden hitje, slechts drie weken in de top 40 met als hoogste plaats nummer 33.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 10 oktober 2011, 16:02 uur
Nee, ik snap waar de topic om ging, was slechts benieuwd. Ik zal geen kleine hits meer aandragen.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 10 oktober 2011, 16:09 uur
Whiskey in the Jar (van The Dubliners?!?) ooit een hit geweest in Nederland?!?
0
geplaatst: 10 oktober 2011, 23:56 uur
Whiskey In The Jar is een oud Iers volksliedje. Een traditional, dus het origineel was ook niet die van The Dubliners, al waren die er wel als eerste band succesvol mee volgens mij.
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 00:40 uur
dat deze nog niet genoemd is:
YouTube - James Blake - Limit To Your Love
is een cover van:
YouTube - Feist - The Limit to your Love
YouTube - James Blake - Limit To Your Love
is een cover van:
YouTube - Feist - The Limit to your Love
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 00:47 uur
Malle Babbe (geschreven Door Lenneart Nijgh en Boudewijn De Groot) is een van de bekendste nummers van Rob De Nijs, maar de eerste die het opnam was Adele Bloemendaal die het vanuit het perspectief van Malle Babbe zong.
I Love Rock N Roll is nog opgenomen door Britney Spears, maar ook de beroemde versie van Joan Jett & The Blackhearts was een cover. Het origineel is van een band die The Arrows heet, en Joan Jett heeft niet zoveel toegevoegd...
YouTube - Arrows, I Love Rock N Roll, Alan Merrill
Girls Just Wanna Have Fun was de grote doorbraakhit van Cyndi Lauper, maar ook dit nummer is een cover. Het origineel is vanuit een mannelijk perpectief en dat geeft het nummer ineens een heel andere betekenis:
YouTube - Robert Hazard - Girls Just Wanna Have Fun
Barbara Ann werd een grote hit voor The Beach Boys, maar het origineel is van The Regents:
YouTube - BARBARA ANN - THE REGENTS
Everlasting Love is volgens mij een van de meest opgenomen nummers uit de hele popgeschiedenis. De meeste mensen denken dat de sixties-hit van Love Affair het origineel is, maar dat is niet zo. Dat is deze:
YouTube - robert knight - everlasting love
George Harrison had eind jaren '80 een enorme hit met Got My Mind Set On You. De beste man schreef veel mooie liedjes, maar dit was een cover:
YouTube - James Ray - I_ve Got My Mind Set On You.mp4
Niet de veel beroemdere versie van The Righteous Brothers, maar deze van Todd Duncan is de eerste versie van Unchained Melody. Het was in deze versie genomineerd voor een oscar en kwam uit een film.
YouTube - Todd Duncan Unchained Melody 1955 (original)
I Love Rock N Roll is nog opgenomen door Britney Spears, maar ook de beroemde versie van Joan Jett & The Blackhearts was een cover. Het origineel is van een band die The Arrows heet, en Joan Jett heeft niet zoveel toegevoegd...
YouTube - Arrows, I Love Rock N Roll, Alan Merrill
Girls Just Wanna Have Fun was de grote doorbraakhit van Cyndi Lauper, maar ook dit nummer is een cover. Het origineel is vanuit een mannelijk perpectief en dat geeft het nummer ineens een heel andere betekenis:
YouTube - Robert Hazard - Girls Just Wanna Have Fun
Barbara Ann werd een grote hit voor The Beach Boys, maar het origineel is van The Regents:
YouTube - BARBARA ANN - THE REGENTS
Everlasting Love is volgens mij een van de meest opgenomen nummers uit de hele popgeschiedenis. De meeste mensen denken dat de sixties-hit van Love Affair het origineel is, maar dat is niet zo. Dat is deze:
YouTube - robert knight - everlasting love
George Harrison had eind jaren '80 een enorme hit met Got My Mind Set On You. De beste man schreef veel mooie liedjes, maar dit was een cover:
YouTube - James Ray - I_ve Got My Mind Set On You.mp4
Niet de veel beroemdere versie van The Righteous Brothers, maar deze van Todd Duncan is de eerste versie van Unchained Melody. Het was in deze versie genomineerd voor een oscar en kwam uit een film.
YouTube - Todd Duncan Unchained Melody 1955 (original)
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 00:49 uur
Mooi lijstje, die Girls Just Wanna Have Fun is wel verrassend. 
Die Blonie-covers trouwens ook wel. I'm Gonna Love You Too kwam ik laatst pas achter toen ik het origineel hoorde, maar dat Hanging on the Telephone een cover was wist ik ook niet...
Frank Sinatra coverde ook wel het e.e.a.
Het origineel van My Way:
YouTube - Claude François - Comme d'habitude
Het origineel van Strangers in the Night:
YouTube - Bert Kaempfert - Strangers In The Night

Die Blonie-covers trouwens ook wel. I'm Gonna Love You Too kwam ik laatst pas achter toen ik het origineel hoorde, maar dat Hanging on the Telephone een cover was wist ik ook niet...
Frank Sinatra coverde ook wel het e.e.a.
Het origineel van My Way:
YouTube - Claude François - Comme d'habitude
Het origineel van Strangers in the Night:
YouTube - Bert Kaempfert - Strangers In The Night
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 00:56 uur
gaucho schreef:
Paul Young kan er wat van, van coveren..
Paul Young kan er wat van, van coveren..
Ik kom er net achter dat Come Back And Stay een nummer is van Jack Lee, die zat weer in The Nerves van het origineel van Hanging On The Telephone van Blondie. De man bleef zelf vrij obscuur maar maakte dus twee keer mee dat iemand anders een enorme hit had met een door hem geschreven nummer, in beide gevallen vrij kort na zijn eigen release.
YouTube - Come Back And Stay (original) - Jack Lee 1981.wmv
0
geplaatst: 11 oktober 2011, 08:33 uur
starbright boy schreef:
Ik kom er net achter dat Come Back And Stay een nummer is van Jack Lee, die zat weer in The Nerves van het origineel van Hanging On The Telephone van Blondie. De man bleef zelf vrij obscuur maar maakte dus twee keer mee dat iemand anders een enorme hit had met een door hem geschreven nummer, in beide gevallen vrij kort na zijn eigen release.
Laat ik in mijn vorige post nou bijna geschreven hebben: 'Volgens mij is Come back and stay een van de weinige originele hits van Paul Young...' Niet dus. Nooit geweten. Zoals ik ook opkijk van andere voorbeelden: Hanging on the telephone, Girls just wanna have fun, Everlasting love, Malle Babbe...
Interessant topic. Keep them coming!
* denotes required fields.