Muziek / Algemeen / Internationale nummers die alleen in Nederland een hit werden
zoeken in:
0
geplaatst: 25 januari 2025, 10:26 uur
Kek nummer ja, de rest van de wereld weet niet wat ze missen.
1
geplaatst: 21 mei 2025, 23:30 uur
Dance Lover schreef:
128.
(embed)
Met goedkeuring van Titmeister kan dit nummer natuurlijk niet ontbreken. In 1995 een uiterst bescheiden hit: #34 in onze Top 40. Wel een met blijvende impact, want afgelopen jaren is hij weer razend populair, mede dankzij een remix van het Noord - Ierse duo Bicep.
128.
(embed)
Met goedkeuring van Titmeister kan dit nummer natuurlijk niet ontbreken. In 1995 een uiterst bescheiden hit: #34 in onze Top 40. Wel een met blijvende impact, want afgelopen jaren is hij weer razend populair, mede dankzij een remix van het Noord - Ierse duo Bicep.
Dominica - Gotta Let You Go, volgens Wikipedia alleen in Nederland een hit (als je plek 81 in Duitsland niet meetelt).
0
geplaatst: 23 mei 2025, 09:54 uur
Opvallend. Ook veel kleiner in Nederland dan ik dacht.
Een kleine search zorgt er trouwens voor dat ik minstens 5 remakes en remixes vind in de laatste vijftien jaar. Niet erg succesvol, maar veel pogingen tot hitsucces. Alleen de Bicep mix heeft een impact gehad maar was niet de enige dus.
Het nummer blijk het product van de Amerikaan Mohamed Moretta die zichzelf omschrijft als iemand met Dominicaanse, Haitiaanse, Italiaanse en Israelische roots en die actief is songwriter, producer en radio DJ en Mickey Garcia, die co-producer was en vergelijkbare roots heeft in de Amerikaanse dance scene (die zich voornamelijk afspeelde onder Zwarte clubgangers in grote steden in de Oostelijke deel van de VS (van de kust tot Chicago zeg maar). Domenica zelf is de zangeres van het nummer. Ik vind van geen van drieën latere hits, ook niet onder andere namen.
Een kleine search zorgt er trouwens voor dat ik minstens 5 remakes en remixes vind in de laatste vijftien jaar. Niet erg succesvol, maar veel pogingen tot hitsucces. Alleen de Bicep mix heeft een impact gehad maar was niet de enige dus.
Het nummer blijk het product van de Amerikaan Mohamed Moretta die zichzelf omschrijft als iemand met Dominicaanse, Haitiaanse, Italiaanse en Israelische roots en die actief is songwriter, producer en radio DJ en Mickey Garcia, die co-producer was en vergelijkbare roots heeft in de Amerikaanse dance scene (die zich voornamelijk afspeelde onder Zwarte clubgangers in grote steden in de Oostelijke deel van de VS (van de kust tot Chicago zeg maar). Domenica zelf is de zangeres van het nummer. Ik vind van geen van drieën latere hits, ook niet onder andere namen.
1
geplaatst: 25 mei 2025, 08:23 uur
Dankzij gaucho's eerdere zoektocht vandaag ook aandacht voor Miracles van Anita Garbo in Ooit in de top 40
0
geplaatst: 25 mei 2025, 08:39 uur
Poek schreef:
Dominica - Gotta Let You Go, volgens Wikipedia alleen in Nederland een hit (als je plek 81 in Duitsland niet meetelt).
(quote)
Ja, dat viel mij ook op. Had ik een veel grotere hit verwacht, als je de klassiekerstatus van het nummer in de dancescene beschouwt.
0
geplaatst: 19 juli 2025, 13:43 uur
Volgens mij was die hit van Dominica een remix van 2 Nederlanders, werd ook uitgebracht op een Nederlands label, het origineel is heel anders.
1
geplaatst: 22 juli 2025, 09:39 uur
Naar aanleiding van het overlijden van Owen Gray hebben we er weer eentje voor deze rubriek te pakken: het nummer Groovie kinda love van Elki & Owen and the Rim Ram Band. In 1970 werd dit vroege reggae-nummer (uiteraard een bewerking van de eerdere hit van The Mindbenders, later ook gecoverd door o.a. Phil Collins) alleen in Nederland een hit, vooral omdat Rob Out het veelvuldig draaide op Radio Veronica. Het kan wel eens een van de eerste reggaehits geweest zijn.
Het kwam tot nummer 21 in de top 40. Niet heel hoog, maar het stond er wel opmerkelijk lang in: negen weken. Omdat het single-hoesje een zwarte dame toont, wordt er op internet her en der aan getwijfeld of de 'Elki' van het duo wel Elkie Brooks was. Maar die heeft dat kennelijk zelf bevestigd, ook al wil ze verder niet meer aan het nummer herinnerd worden.
Het kwam tot nummer 21 in de top 40. Niet heel hoog, maar het stond er wel opmerkelijk lang in: negen weken. Omdat het single-hoesje een zwarte dame toont, wordt er op internet her en der aan getwijfeld of de 'Elki' van het duo wel Elkie Brooks was. Maar die heeft dat kennelijk zelf bevestigd, ook al wil ze verder niet meer aan het nummer herinnerd worden.
3
geplaatst: 22 juli 2025, 13:15 uur
Talking Heads - Slippery People (live)
Dat deze nog niet is genoemd! De live-versie van dit nummer (afkomstig van Stop Making Sense) werd nergens een hit, behalve in Nederland. Het is meteen ook hun grootste hit, behaalde nr.7 in de top-40.
Dat deze nog niet is genoemd! De live-versie van dit nummer (afkomstig van Stop Making Sense) werd nergens een hit, behalve in Nederland. Het is meteen ook hun grootste hit, behaalde nr.7 in de top-40.
2
geplaatst: 22 juli 2025, 13:23 uur
andré schreef:
Talking Heads - Slippery People (live)[/
Dat deze nog niet is genoemd! De live-versie van dit nummer (afkomstig van Stop Making Sense) werd nergens een hit, behalve in Nederland
Talking Heads - Slippery People (live)[/
Dat deze nog niet is genoemd! De live-versie van dit nummer (afkomstig van Stop Making Sense) werd nergens een hit, behalve in Nederland
En in Vlaanderen maar dat zou je natuurlijk als een soort Nederland kunnen zien

1
geplaatst: 22 juli 2025, 13:40 uur
Simply Red - Jericho
Dit nummer werd ook alleen in Nederland én in Vlaanderen een hit
Dit nummer werd ook alleen in Nederland én in Vlaanderen een hit
2
geplaatst: 22 juli 2025, 21:34 uur
10cc - Feel the Love en Food for Thought
In dit topic werden Godley & Creme al genoemd, maar niet de band waar ze eerder deel van uitmaakten: 10cc. Zij scoorden in Nederland en Vlaanderen een hit met zowel Food for Thought als Feel the Love. Voor zover ik kan zien gebeurde dat nergens anders.
In dit topic werden Godley & Creme al genoemd, maar niet de band waar ze eerder deel van uitmaakten: 10cc. Zij scoorden in Nederland en Vlaanderen een hit met zowel Food for Thought als Feel the Love. Voor zover ik kan zien gebeurde dat nergens anders.
2
geplaatst: 23 juli 2025, 12:08 uur
Allemaal uitstekende bijdragen van andré. En allemaal bekende nummers waarvan ik het me eigenlijk niet gerealiseerd had. Vooral dat nummer van de Talking Heads, daar heb ik nooit bij stilgestaan. Ik zie in de discografie van de band dat ook Psycho killer (de studioversie van het debuut) alleen in Nederland succesvol was, een 97ste plaats in de Amerikaanse Billboardlijst even niet meegerekend.
De live-versie van Slippery people kwam nog tot 68 in het VK, zie ik, maar dat mag je amper een hit noemen. Wel grote en gekke verschillen, internationaal gezien: Once in a lifetime flopte in de VS, terwijl ik verwachtte dat het daar nog wel een hitje geweest zou zijn. De live-versie blijkt ook alleen in NL (en Nieuw-Zeeland) een hit te zijn geweest. Ze hadden daar echter wel weer een top-10 hit met Burning down the house.
De live-versie van Slippery people kwam nog tot 68 in het VK, zie ik, maar dat mag je amper een hit noemen. Wel grote en gekke verschillen, internationaal gezien: Once in a lifetime flopte in de VS, terwijl ik verwachtte dat het daar nog wel een hitje geweest zou zijn. De live-versie blijkt ook alleen in NL (en Nieuw-Zeeland) een hit te zijn geweest. Ze hadden daar echter wel weer een top-10 hit met Burning down the house.
1
geplaatst: 23 juli 2025, 19:44 uur
Joe Jackson - Is She Really Going Out With Him (live)
Dat deze nog niet is genoemd! De a-capella live-versie van dit nummer werd nergens een hit, behalve in Nederland (en misschien ook wel in Vlaanderen). Het is meteen ook zijn grootste hit, behaalde nr.3 in de top-40.
Dat deze nog niet is genoemd! De a-capella live-versie van dit nummer werd nergens een hit, behalve in Nederland (en misschien ook wel in Vlaanderen). Het is meteen ook zijn grootste hit, behaalde nr.3 in de top-40.
1
geplaatst: 23 juli 2025, 20:22 uur
Kate Bush - Them Heavy People
Het was geen grote hit in Nederland, haalde nr.21 in de Nederlandse top-40. Maar verder nergens een hit.
Het was geen grote hit in Nederland, haalde nr.21 in de Nederlandse top-40. Maar verder nergens een hit.
2
geplaatst: 23 juli 2025, 23:15 uur
Ook een hele leuke wat mij betreft:
Something Happens was een Ierse band die eind jaren '80, begin jaren 90 vier studioalbums maakten.
Voor zover ik kon vinden waren ze vooral een cult-act met af en toe een liedje op de soundtrack van een film. NME was lovend over een single van het tweede album en dat nummer haalde in de UK nummer 82. Dat tweede album was verder geen succes en Virgin gooiden ze eruit, De band maakte meteen T-shirts met de tekst "Something Happens are no longer virgins".
Van datzelde tweede album kwam ook een andere single Parachute uit. Dat nummer werd voor zover ik kon vinden nergens een hit buiten Nederland (nr 33) en Vlaanderen (nr. 32). Niks groots, maar ik heb het altijd een leuk nummer gevonden (al sinds ik 15 was dus) en zing het zo mee. En zelfs nu nog hoor je het af en toe op de radio. Terwijl ik geen ander nummer van de band ken en tot voor kort eigenlijk niet eens wist dat ze Iers waren. Het nummer blijkt op te zijn gepikt door de VARA die er een parkeerschijf van maakten en is daarna blijkbaar overgeslagen naar andere omroepen en een klein hitje geworden.
Something Happens was een Ierse band die eind jaren '80, begin jaren 90 vier studioalbums maakten.
Voor zover ik kon vinden waren ze vooral een cult-act met af en toe een liedje op de soundtrack van een film. NME was lovend over een single van het tweede album en dat nummer haalde in de UK nummer 82. Dat tweede album was verder geen succes en Virgin gooiden ze eruit, De band maakte meteen T-shirts met de tekst "Something Happens are no longer virgins".
Van datzelde tweede album kwam ook een andere single Parachute uit. Dat nummer werd voor zover ik kon vinden nergens een hit buiten Nederland (nr 33) en Vlaanderen (nr. 32). Niks groots, maar ik heb het altijd een leuk nummer gevonden (al sinds ik 15 was dus) en zing het zo mee. En zelfs nu nog hoor je het af en toe op de radio. Terwijl ik geen ander nummer van de band ken en tot voor kort eigenlijk niet eens wist dat ze Iers waren. Het nummer blijkt op te zijn gepikt door de VARA die er een parkeerschijf van maakten en is daarna blijkbaar overgeslagen naar andere omroepen en een klein hitje geworden.
0
geplaatst: 23 juli 2025, 23:27 uur
Ja, leuke band! Ik ken in ieder geval ook Hello, Hello, Hello, Hello, Hello (Petrol) van ze. En ik heb volgens mij ook wel eens een concert (of anders livesessie) van ze opgenomen (waarschijnlijk bij de KRO of Vara) en die vaak op mijn walkman beluisterd.
0
geplaatst: 23 juli 2025, 23:35 uur
Dat nummer heb ik heel veel gehoord. Mijn zwager was in die tijd parachute instructeur op Vliegveld Hoogeveen. Die heeft dat nummer er in geramd bij de hele (schoon)familie.
0
geplaatst: 24 juli 2025, 07:38 uur
Poek schreef:
Ik ken in ieder geval ook Hello, Hello, Hello, Hello, Hello (Petrol) van ze..
Ik ken in ieder geval ook Hello, Hello, Hello, Hello, Hello (Petrol) van ze..
Dat is die nummer 82 in de UK single.
1
geplaatst: 24 juli 2025, 07:57 uur
Volgens mij zijn er echt genoeg nummers te vinden, dit is er ook zo eentje:
Robert Cray Band - Right Next Door (Because of Me)
Ontzettend grote hit in NL, bereikte zelfs de tweede plek in de top-40 in 1987. Ook in Vlaanderen een hit trouwens. Maar voor zover ik kan zien verder nergens een hit geworden. Ik heb werkelijk geen idee waarom zo'n nummer zo goed scoort in de lage landen en verder niets doet.
Robert Cray Band - Right Next Door (Because of Me)
Ontzettend grote hit in NL, bereikte zelfs de tweede plek in de top-40 in 1987. Ook in Vlaanderen een hit trouwens. Maar voor zover ik kan zien verder nergens een hit geworden. Ik heb werkelijk geen idee waarom zo'n nummer zo goed scoort in de lage landen en verder niets doet.
0
geplaatst: 24 juli 2025, 09:09 uur
starbright boy schreef:
Ja, erg leuk nummer inderdaad. Een van de weinige nummer die ik destijds waard vond om om CD-single aan te schaffen. Ik moet 'm nog steeds ergens hebben liggen...
1
geplaatst: 24 juli 2025, 10:00 uur
Terence Trent d'Arby - Rain
Hij had al 4 dikke hits gescoord afkomstig van zijn uitstekende debuutalbum. Maar alleen in Nederland kwam daar nog een vijfde hit bij. Niet een van zijn beste nummers en ook een wat minder grote hit, deze behaalde in 1988 nummer 23 in de top-40.
Hij had al 4 dikke hits gescoord afkomstig van zijn uitstekende debuutalbum. Maar alleen in Nederland kwam daar nog een vijfde hit bij. Niet een van zijn beste nummers en ook een wat minder grote hit, deze behaalde in 1988 nummer 23 in de top-40.
1
geplaatst: 24 juli 2025, 10:24 uur
Over Robert Cray gesproken: Tina Turner bracht eind jaren '80 een live album uit dat Tina Live In Europe heette. Van dat album werd Tonight met David Bowie in een aantal landen op single uitgebtracht. Op de meeste plekken deed het weinig. Maar In Nederland en Belgie was het succes enorm. De opvolger was een ander duet 6345789 samen met Robert Cray (een Wilson Pickett cover) en ik weet niet zeker of het alleen hier uitkwam, maar die haalde enkel hier de hitlijsten. Nou was Turner hier altijd vrij groot met veel uitverkochte grote concerten ook.
1
geplaatst: 24 juli 2025, 13:46 uur
UB40 - Food for Thought (live)
Weer een hit in de live-versie! Afkomstig van hun uitstekende live-plaat uit 1983, destijds erg populair in mijn vriendenkring. 'Toen ze nog goed waren', zouden velen zeggen.
Alleen een hit in Nederland en Vlaanderen.
Weer een hit in de live-versie! Afkomstig van hun uitstekende live-plaat uit 1983, destijds erg populair in mijn vriendenkring. 'Toen ze nog goed waren', zouden velen zeggen.
Alleen een hit in Nederland en Vlaanderen.
1
geplaatst: 24 juli 2025, 14:41 uur
Door de nieuwe I Know What You Did Last Summer-film moest ik weer aan deze top 10-hit in Nederland denken. En warempel: in thuisland Amerika en in Engeland haalde het de hitlijsten niet eens. Enkel nog een #20e positie in België en een #12e positie in Australië. Terwijl het hier gewoon tot #8 kwam én een Alarmschijf was.
1
geplaatst: 24 juli 2025, 18:32 uur
Elvis Costello - I Want You
John Hiatt - Have a Little Faith in Me
2 nummers die destijds kapot gedraaid werden op de VARA-dinsdag op Radio 3 (ja ja. opa vertelt). Daarna werden de liedjes opgepikt door het Veronica-publiek en bereikten ze de top-40. Tegenwoordig komen ze beide nog steeds regelmatig voorbij op de hitstations en staan ze volgens mij keurig elk jaar in de Top-2000.
John Hiatt - Have a Little Faith in Me
2 nummers die destijds kapot gedraaid werden op de VARA-dinsdag op Radio 3 (ja ja. opa vertelt). Daarna werden de liedjes opgepikt door het Veronica-publiek en bereikten ze de top-40. Tegenwoordig komen ze beide nog steeds regelmatig voorbij op de hitstations en staan ze volgens mij keurig elk jaar in de Top-2000.
0
geplaatst: 28 juli 2025, 20:00 uur
KC & The Sunshine Band - Come to My Island
Deze band scoorde diverse hits die wereldwijd succesvol waren. Op eentje na, Come to My Island werd alleen in Nederland een hit. Stond 8 weken in de Top-40 met als hoogste positie nr.12.
Deze band scoorde diverse hits die wereldwijd succesvol waren. Op eentje na, Come to My Island werd alleen in Nederland een hit. Stond 8 weken in de Top-40 met als hoogste positie nr.12.
0
geplaatst: 28 juli 2025, 22:34 uur
The Korgis - Rovers Return
Zo’n maf liedje met blaffende honden kan ook alleen maar een hit worden in de lage landen, in Nederland (nr. 11) en Vlaanderen (nr.14). Dat dit dezelfde band is van Everybody's Got To Learn Sometime is haast niet voor te stellen.
Zo’n maf liedje met blaffende honden kan ook alleen maar een hit worden in de lage landen, in Nederland (nr. 11) en Vlaanderen (nr.14). Dat dit dezelfde band is van Everybody's Got To Learn Sometime is haast niet voor te stellen.
0
geplaatst: 29 juli 2025, 16:25 uur
andré schreef:
Ja, dat is eigenlijk wel een heel opmerkelijke. Ik heb zelf het originele Nederlandse singletje, gekocht in de zomer van 1979, toen het bij ons een hit was. Maar het is een nummer dat al een jaar eerder verscheen op de LP Who do ya love. Dat was een album met tegenvallende verkoopresultaten, vooral omdat alle uitgebrachte singles flopten. Zelfs in de VS, waar de band in de voorafgaande jaren niet minder dan vier nummer 1-hits had gescoord.
In de zomer van '79 liep een nieuwe single van KC & The Sunshine Band vooruit op het later dat jaar te verschijnen album Do you wanna go party. Dat nummer, de titelsong, verscheen in de meeste landen als A-kant, met het toen dus al een jaar oude Come to my island als de B-kant. Bij ons in Nederland zijn twee versies van de single verschenen: eentje die duidelijk 'Party' als A-kant markeert en later eentje die dat een beetje in het midden laat, want daar wordt geen A- of B-kant aangegeven. Kennelijk kozen de radio-DJ's hier in meerderheid voor 'Island', waardoor dat nummer alleen in ons land een redelijk grote hit werd. Je vindt het nummer dan ook vrijwel nooit terug op compilaties van KC, waardoor het jammer genoeg een beetje een vergeten hitje is.
Later in 1979 kwam KC nog één keer ijzersterk terug met de tweede single van het 'Party'-album: Please don't go, en daarmee scoorden ze hun vijfde en laatste nummer 1-hit in de VS.
* denotes required fields.