Muziek / Algemeen / Muziekontwikkeling in de jaren 2000 t/m heden
zoeken in:
0
Sietse
geplaatst: 26 augustus 2009, 15:24 uur
waar zijn de mensen toch gebleven die de afgelopen 8 1/2 jaar niet in een grot hebben geleefd?
Mijn inziens is er het afgelopen decenium (nou ja, nog 1 1/2 jaar te gaan bijna) ontzettend veel gebeurd op ontwikkeling van muziek gebied. Maar als je niet verder kijkt dan je neus lang is en blijft hangen in de standaard pop en rock riedels kun je inderdaad concluderen dat er geen fuck gebeurd is. Maar dat ligt niet aan de muziek, dat ligt aan de eigen beperkingen.
Mijn inziens is er het afgelopen decenium (nou ja, nog 1 1/2 jaar te gaan bijna) ontzettend veel gebeurd op ontwikkeling van muziek gebied. Maar als je niet verder kijkt dan je neus lang is en blijft hangen in de standaard pop en rock riedels kun je inderdaad concluderen dat er geen fuck gebeurd is. Maar dat ligt niet aan de muziek, dat ligt aan de eigen beperkingen.
0
stuart
geplaatst: 26 augustus 2009, 16:26 uur
Als je van goeie pop/rock houdt, is het (behoorlijk) behelpen dit decennium; houd je bijv. van 'alternatieve toetsenbordmuziek'
, is het misschien wel interessant...(geen flauw idee eigenlijk; ieder zijn 'ding'....).
, is het misschien wel interessant...(geen flauw idee eigenlijk; ieder zijn 'ding'....).
0
geplaatst: 26 augustus 2009, 16:45 uur
Al wat ik kan zeggen is: Het wordt weer eens tijd voor de broodnodige schop onder de kont. It's time for rock to dominate again!
0
geplaatst: 26 augustus 2009, 17:20 uur
Inderdaad, kaztor, de muziekwereld heeft blijkbaar een nieuwe schok nodig zoals Nirvana destijds.
Wat een positieve evolutie is de laatste jaren - en ik hoop dat die trend zich verder zet - is de terugkeer van de aloude soul (Raphael Saadiq, John Legend, Amy Winehouse) ten nadele van die R&B.
Wat een positieve evolutie is de laatste jaren - en ik hoop dat die trend zich verder zet - is de terugkeer van de aloude soul (Raphael Saadiq, John Legend, Amy Winehouse) ten nadele van die R&B.
0
geplaatst: 26 augustus 2009, 17:35 uur
kaztor schreef:
Al wat ik kan zeggen is: Het wordt weer eens tijd voor de broodnodige schop onder de kont. It's time for rock to dominate again!
Haha, als er één genre op sterven na dood is het rock wel.
0
Sietse
geplaatst: 26 augustus 2009, 17:50 uur
stuart schreef:
Als je van goeie pop/rock houdt, is het (behoorlijk) behelpen dit decennium; houd je bijv. van 'alternatieve toetsenbordmuziek'
, is het misschien wel interessant...(geen flauw idee eigenlijk; ieder zijn 'ding'....). Inderdaad snap je er helemaal niets van.
0
Sietse
geplaatst: 26 augustus 2009, 17:54 uur
eigenlijk snap ik niet precies waarom mensen die zich zelf doodstaren op muziek die de afgelopen pak 'm beet 15 jaar niet meer is veranderd hier reacties gaan plaatsen.
Ga je eerst eens verdiepen in moderne muziek voordat je überhaupt in een topic als deze ook maar enigzins wil proberen een toegevoegde opmerking te maken.
*me zeikt in gedachten nog even verder door over de bekrompen muziekgeest van de gemiddelde bezoeker van deze site.
Ga je eerst eens verdiepen in moderne muziek voordat je überhaupt in een topic als deze ook maar enigzins wil proberen een toegevoegde opmerking te maken.
*me zeikt in gedachten nog even verder door over de bekrompen muziekgeest van de gemiddelde bezoeker van deze site.
0
stuart
geplaatst: 26 augustus 2009, 18:29 uur
Sietse schreef:
inderdaad snap jij er helemaal niets van
inderdaad snap jij er helemaal niets van
Jij mag hiet helemaal niet eens iets over (echte) muziek zeggen, wel over computers......

0
Sietse
geplaatst: 26 augustus 2009, 19:30 uur
het heeft mij ook niets te maken met mijn dan wel of niet aanwezige uitermate superieure muzieksmaak/kennis.
Het heeft mij er mee te maken dat mensen die afgaande op de opmerkingen hier en elders op MuMe zonder kennis van zaken onzin uitkramen.
Als je van mening bent dat er na 1990 niets fatsoenlijks meer is gemaakt (ja ik zeg het even heel erg zwart wit) dan denk ik dat je hier in dit topic gewoon niets te zoeken hebt. Je bent dan gewoon in gebreke gebleken qua muzikale kennis en persoonlijke ontwikkeling (op muziekgebied).
Vast roesten mag van mij best, maar ga dat dan ergens anders doen waar niemand er last van heeft.
Een opmerking zoals Kastor maakt
getuigd gewoon van gebrekkige kennis en bekrompenheid.
als mensen gewoon eens verder zouden kijken dan de neus lang is zouden ze niet als een kip zonder kop dit soort opmerkingen maken.
maar goed, ik val in herhaling.
Mijn tip: ga je eens verdiepen in iets anders dan de mainstream pop en rock muziek en kom dan nog eens terug.
Het heeft mij er mee te maken dat mensen die afgaande op de opmerkingen hier en elders op MuMe zonder kennis van zaken onzin uitkramen.
Als je van mening bent dat er na 1990 niets fatsoenlijks meer is gemaakt (ja ik zeg het even heel erg zwart wit) dan denk ik dat je hier in dit topic gewoon niets te zoeken hebt. Je bent dan gewoon in gebreke gebleken qua muzikale kennis en persoonlijke ontwikkeling (op muziekgebied).
Vast roesten mag van mij best, maar ga dat dan ergens anders doen waar niemand er last van heeft.
Een opmerking zoals Kastor maakt
Geen.
Eerder achteruitgang, en wat dan al goed is bestond in feite al eerder.
Eerder achteruitgang, en wat dan al goed is bestond in feite al eerder.
getuigd gewoon van gebrekkige kennis en bekrompenheid.
als mensen gewoon eens verder zouden kijken dan de neus lang is zouden ze niet als een kip zonder kop dit soort opmerkingen maken.
maar goed, ik val in herhaling.
Mijn tip: ga je eens verdiepen in iets anders dan de mainstream pop en rock muziek en kom dan nog eens terug.
0
geplaatst: 26 augustus 2009, 20:26 uur
@Stuart:
Dat doet ie toch ook niet? Hij heeft het over "mensen die zich zelf doodstaren op muziek die de afgelopen pak 'm beet 15 jaar niet meer is veranderd".
Dat doet ie toch ook niet? Hij heeft het over "mensen die zich zelf doodstaren op muziek die de afgelopen pak 'm beet 15 jaar niet meer is veranderd".
0
geplaatst: 26 augustus 2009, 20:48 uur
Ach, bijna niemand hier kent meer dan 0,1% van alle pop/rock releases van de afgelopen 10 jaar. Zulke uitspraken zijn gewoon een beetje onzinnig.
0
geplaatst: 26 augustus 2009, 20:48 uur
Het is nu eenmaal onmogelijk om alle muziekgenres te volgen en het muziekaanbod en de daaruit voortvloeiende versplintering of verbreding is - dat deric raven zegt - nog nooit zo groot geweest als nu mede dankzij internet en ook festivals.
Waar dat je de vorige decennia kon spreken van nieuwe trends of overheersende genres is daar sinds 2000 geen sprake meer van. Rock alleen al bestaat in diverse vormen die de vorige decennia onstonden en nu verder beoefend worden zoals de simpele rock'n roll, progrock, folkrock of metal.
Genres als bv. rock, blues, jazz, folk, reggae, metal, hip-hop, electronic, schlagers ... zullen ook de volgende decennia beoefend worden, zij zullen steeds een bepaald publiek aantrekken.
Ik zou ook eens willen weten wat Sietse bedoelt met moderne muziek. Popmuziek was altijd synoniem van moderne muziek geweest (tegenover klassieke muziek). Ik heb het liever over tijdloze muziek, muziek die je blijft draaien en niet verveelt en dat is van alle tijden.
Waar dat je de vorige decennia kon spreken van nieuwe trends of overheersende genres is daar sinds 2000 geen sprake meer van. Rock alleen al bestaat in diverse vormen die de vorige decennia onstonden en nu verder beoefend worden zoals de simpele rock'n roll, progrock, folkrock of metal.
Genres als bv. rock, blues, jazz, folk, reggae, metal, hip-hop, electronic, schlagers ... zullen ook de volgende decennia beoefend worden, zij zullen steeds een bepaald publiek aantrekken.
Ik zou ook eens willen weten wat Sietse bedoelt met moderne muziek. Popmuziek was altijd synoniem van moderne muziek geweest (tegenover klassieke muziek). Ik heb het liever over tijdloze muziek, muziek die je blijft draaien en niet verveelt en dat is van alle tijden.
0
geplaatst: 26 augustus 2009, 22:36 uur
Ik begrijp best wat Sietse bedoeld als ik zie wat voor ouderwetse klazen hier reageren.. iedereen lijkt pop/rock als referentiekader te hebben en gaat uit van hetgeen ze op de radio horen of op de muziekzenders zien.. als je op zo'n manier rock/pop bent ingerold, komt het volgens mij niet eens bij je op dat er zelfs in rock/pop allerlei onorthodoxe bands en stromingen bestonden, waar je dus kompleet overheen hebt gekeken, als je de ontwikkeling zo oppervlakkig hebt gevolgd.
Maar tevens is er volgens dezelfde wonderlijke ondergrondse bewegingen al een heel pallet aan electronische muziek bijgekomen die inmiddels al minimaal even uitgebreid is als de pop/rock richtingen, en dat zich nog blijft uitbreiden.. Met name die muziek is nog steeds in ontwikkeling, maar komt zelden onder de aandacht bij de conservatieve rockluisteraars hier. Het lijkt toch op de schifting van mensen die medio jaren 70 eigenlijk zijn gestopt met het actief op zoek gaan, en mensen die alle nieuwe ontwikkelingen juist hebben omhelst destijds en nog steeds nieuws ontdekken.
Maar tevens is er volgens dezelfde wonderlijke ondergrondse bewegingen al een heel pallet aan electronische muziek bijgekomen die inmiddels al minimaal even uitgebreid is als de pop/rock richtingen, en dat zich nog blijft uitbreiden.. Met name die muziek is nog steeds in ontwikkeling, maar komt zelden onder de aandacht bij de conservatieve rockluisteraars hier. Het lijkt toch op de schifting van mensen die medio jaren 70 eigenlijk zijn gestopt met het actief op zoek gaan, en mensen die alle nieuwe ontwikkelingen juist hebben omhelst destijds en nog steeds nieuws ontdekken.
0
raffael77
geplaatst: 26 augustus 2009, 23:04 uur
Ik ben thuis op het gebied van hiphop, funk, soul en jazz redelijk.
Wat betreft hiphop zijn er nog steeds goede artiesten maar het niveau van het gouden hiphop tijdperk (1985-1995) wordt tot nu toe nog steeds niet gehaald en met als top jaar 1994 als definitieve hoogte punt. Hier wat toppers van hiphop deze tijd.
People Under The Stairs, Atmosphere, Ugly Duckling, Doom, Madlib, Cunninliguists en zo nog een aantal.
Funk & Soul is bezig met een soort van terugkeer want groepen als Sharon Jones & The Dap-Kings, Sweet Vandals, Speedometer, Menahan Street band en zo nog wel wat bandjes geven dat echte oude soul gevoel weer terug. Althans ze komen er heeel dichtbij.
Jazz luister ik wel maar nog niet zo heel lang maar ik vind persoonlijk de oude stijl beter. Iets wat ik niet zo leuk vind aan Jazz is Free Jazz en dan vooral de moderne vorm ervan. Ook Jazz-Rock vind ik meer rock klinken dan jazz.
Het probleem van nu is maar eigenlijk al vanaf de jaren 80 dat er niets vernieuwend wordt gedaan. Er is eigenlijk in de '80 alleen maar genre dance bij gekomen en verder niets meer.
Al die sub genres bijvoorbeeld raggaton is gewoon afgeleid van reggae en zuid amerikaanse invloeden.
De beste muziek tijd is de jaren 60 en 70 omdat die tijd bijna alle genres ontwikkeld zijn.
Wat betreft hiphop zijn er nog steeds goede artiesten maar het niveau van het gouden hiphop tijdperk (1985-1995) wordt tot nu toe nog steeds niet gehaald en met als top jaar 1994 als definitieve hoogte punt. Hier wat toppers van hiphop deze tijd.
People Under The Stairs, Atmosphere, Ugly Duckling, Doom, Madlib, Cunninliguists en zo nog een aantal.
Funk & Soul is bezig met een soort van terugkeer want groepen als Sharon Jones & The Dap-Kings, Sweet Vandals, Speedometer, Menahan Street band en zo nog wel wat bandjes geven dat echte oude soul gevoel weer terug. Althans ze komen er heeel dichtbij.
Jazz luister ik wel maar nog niet zo heel lang maar ik vind persoonlijk de oude stijl beter. Iets wat ik niet zo leuk vind aan Jazz is Free Jazz en dan vooral de moderne vorm ervan. Ook Jazz-Rock vind ik meer rock klinken dan jazz.
Het probleem van nu is maar eigenlijk al vanaf de jaren 80 dat er niets vernieuwend wordt gedaan. Er is eigenlijk in de '80 alleen maar genre dance bij gekomen en verder niets meer.
Al die sub genres bijvoorbeeld raggaton is gewoon afgeleid van reggae en zuid amerikaanse invloeden.
De beste muziek tijd is de jaren 60 en 70 omdat die tijd bijna alle genres ontwikkeld zijn.
0
geplaatst: 26 augustus 2009, 23:07 uur
Complete onzin, dat genre was trouwens house, dance vloeide daaruit voort en was typisch jaren negentig.
0
geplaatst: 26 augustus 2009, 23:15 uur
En bevestigd meteen al het beeld dat ik schets bij de meeste posters in dit topic.. onbegrijpelijk! En dat op een muziekforum 

0
geplaatst: 26 augustus 2009, 23:21 uur
Beweren dat er vanaf de jaren '80 geen nieuwe genres zijn ontstaan is inderdaad kort door de bocht. Grunge, britpop, house, trance en triphop bv. ontstonden pas vanaf de jaren '80 alsook substromingen van metal (trashmetal, doommetal ...). Wel is het zo dat de meeste vernieuwingen in de jaren '60 en '70 werden doorgevoerd.
Dat de meesten pop/rock als referentiekader nemen is ook normaal aangezien dat verreweg het populairste muziekgenre is, ook op MuMe (de top-250 zegt al genoeg).
En zoals eerder vermeld, de terugkeer van de soul vind ik een positieve evolutie en de funk en reggae mogen ook meer op het voorplan treden (i.p.v. die gelikte R&B).
Dat de meesten pop/rock als referentiekader nemen is ook normaal aangezien dat verreweg het populairste muziekgenre is, ook op MuMe (de top-250 zegt al genoeg).
En zoals eerder vermeld, de terugkeer van de soul vind ik een positieve evolutie en de funk en reggae mogen ook meer op het voorplan treden (i.p.v. die gelikte R&B).
0
geplaatst: 26 augustus 2009, 23:41 uur
Noise, industrial, darkwave, talloze stijlen metal, idem hiphop, crossover, indierock, postrock, shoegaze, dreampop, synthpop.. en dan doe ik een greep uit slechts enkele belangrijke rock/pop-gelieerde stromingen die pas vanaf de jaren 80 zijn opgekomen. Qua electronic stijlen is dat niet meer te doen. Sterker, de hoeveelheid en variatie is ongeveer in een verhouding 1000:1 van na 1980 en ervoor.. En dan heb ik het niet over allerlei experimentele muziek, waar het ook flink stormde. In jazz ben ik niet bekend, maar kan ik me ook voorstellen dat er wel wat bijkwam.
0
geplaatst: 26 augustus 2009, 23:43 uur
Gelukkig werden de jaren 2000 tot nu uiteindelijk toch nog gered door de Jumpstyle.
0
geplaatst: 27 augustus 2009, 00:04 uur
Inderdaad is het logisch dat de meeste mensen pop en rock als referentiekader gebruiken vanwege hun populariteit. Ook ik denk dat er zeker een ontwikkeling plaats vind binnen electronische muziek. Ik loop helaas wat achter op dat gebied - begin net de briljantie van Confield en Endless Summer te ontrafelen, hoogstaande electronica uit de beginjaren van dit decennium.
orbit, Sietse: Wat houdt die ontwikkeling van electronische muziek dan precies in? Enkele beweringen hebben we vrij weinig aan.
orbit, Sietse: Wat houdt die ontwikkeling van electronische muziek dan precies in? Enkele beweringen hebben we vrij weinig aan.
0
geplaatst: 27 augustus 2009, 00:47 uur
Dit vind ik altijd wel veelzeggende diagrammen
Klik er maar eens op een paar, dan zie je meteen welke vertakking er waren vanaf 1980 en verder.. het leuke is dat je op elk subgenre apart kunt klikken en een omschrijving hoort en leest. Niet dat ik het altijd eens ben met hun voorbeelden trouwens, maarja.
Ishkur's Guide to Electronic Music | New Home on Techno.org
Klik er maar eens op een paar, dan zie je meteen welke vertakking er waren vanaf 1980 en verder.. het leuke is dat je op elk subgenre apart kunt klikken en een omschrijving hoort en leest. Niet dat ik het altijd eens ben met hun voorbeelden trouwens, maarja.Ishkur's Guide to Electronic Music | New Home on Techno.org
0
stuart
geplaatst: 27 augustus 2009, 07:52 uur
80's waren wel 'leuk' (wel veel 'lege hulzen' pop/rock echter) , maar mensen die vooral de 80's "geweldig" vinden zouden hier eigenlijk een beetje terughoudend moeten spreken, omdat het muzikaal nogal arm/matig was (op echte gitaarmuziek na) en je dan geen goed/gebrekkig 'referentiekader' hebt uiteraard....
.
.
0
geplaatst: 27 augustus 2009, 09:42 uur
Sowieso is het nog te vroeg om te zeggen wat er van de jaren '00 zal blijven hangen. 10 jaartjes wachten en kijken wat er bij de mensen is blijven bovendrijven. Al denk ik net als de meesten hier dat er niet echt een overheersende stroming zal doorschijnen, maar het vooral kleinere subgenres zullen zijn die herinnerd zullen worden (in het electronic wereldje de hardcore revival, opkomst van de breakcore, electro hoogdagen, minimal techno die doorbreekt en dubstep wat ontstaat, ambient wat een kleine doorbraak kent naar een groter publiek ...).
En verder is er uiteindelijk genoeg veranderd deze 10 jaar wie. Wie dat tegenspreekt heeft het voornamelijk meer over zichzelf dan over muziek en muziekstromingen.
En verder is er uiteindelijk genoeg veranderd deze 10 jaar wie. Wie dat tegenspreekt heeft het voornamelijk meer over zichzelf dan over muziek en muziekstromingen.
0
geplaatst: 27 augustus 2009, 12:51 uur
stuart schreef:
80's waren wel 'leuk' (wel veel 'lege hulzen' pop/rock echter) , maar mensen die vooral de 80's "geweldig" vinden zouden hier eigenlijk een beetje terughoudend moeten spreken, omdat het muzikaal nogal arm/matig was (op echte gitaarmuziek na) en je dan geen goed/gebrekkig 'referentiekader' hebt uiteraard....
.
. 
0
stuart
geplaatst: 27 augustus 2009, 13:01 uur
Jij presenteert je hier bij uitstek als kenner van allerlei genre's/tijdvakken en weet wat goed of slecht is, dus moet je niet gaan 'janken' als je eens wat 'tegenspraak' krijgt......
0
geplaatst: 27 augustus 2009, 13:12 uur
Ik ben ook een redelijk kenner ja.. die tegenspraak van jou slaat nergens op. Als je voorkeur bij een bepaald tijdvak ligt, zegt dat niets over je kennis of het feit dat je weet welke ontwikkelingen er allemaal de revue zijn gepasseerd. Hoor daar van jou eigenlijk helemaal niks over. Je komt me voor als iemand die zijn ouwesokkenrock uit de 70s koestert en verder weinig heeft proberen te ontdekken. Zoals wel meer 70s nostalgisten hier eerlijk gezegd. Blijven hangen heet dat.
0
raffael77
geplaatst: 27 augustus 2009, 13:22 uur
Er worden hier een paar subs genoemd dat vertakkingen zijn van bijv. rock. Postrock is voort gevloeid uit Postpunk. Metal komt voort uit oude stijlen zoals Black Sabbath als of dat al geen metal genoemd kan worden omdat het vrij donker is kwa muziek maar in de jaren 70 ontstaan. Subs in muziek vind ik geen aparte genre en synthpop bijv is gewoon pop en dat is eigenlijk onstaan door de beatles in de jaren 60. De beginselen van synthpop is oo onstaan door de beatles van wegen het gebruik van de moog synth en in de jaren 70 evolueerde het meer door bands als Pink Floyd, Genesis en Weather Report.
Dus alle subs die gewoon subgenres genoemd worden kan je weg schrijven onder vele muziek stromingen of het nou pop, jazz of hiphop is.
@Trebemit
Ik plaatste alle vormen van house ff onder de noemer dance.
Bij de weg is het begonnen met Acid dat een voorloper is van house die veelal in de smaak lag bij het ondergrondse feest circuit in de UK en later vloeide daar house uit wat overigens de slechtste vorm van muziek is. Op dit moment is die tak ook niet echt vernieuwend meer.
Als ik hier naar electronica topics kijk gaat het voornamelijk over dance en verwanten maar electro hop wordt hierin niet eens genoemd terwijl zij namelijk de credits moeten krijgen.
Africa Bambaataa, Maggotron, Twilight 22, Warp 9 en niet te vergeten Newcleus die tevens de grondlegger is van Electro al in eind jaren 70 bezig was. Dus hiphop heeft enorme bijdrage geleverd aan Electro maar dat zie je bijna nergens. Ook Depenche Mode heeft een zeer grote bijdrage geleverd aan electro.
Veel pop vertakkingen stammen allen af van artiesten als Janis Joplin, Greatfull Death en dat soort bands en die zijn veelal onstaan in de jaren 60 en 70.
Dus alle subs die gewoon subgenres genoemd worden kan je weg schrijven onder vele muziek stromingen of het nou pop, jazz of hiphop is.
@Trebemit
Ik plaatste alle vormen van house ff onder de noemer dance.
Bij de weg is het begonnen met Acid dat een voorloper is van house die veelal in de smaak lag bij het ondergrondse feest circuit in de UK en later vloeide daar house uit wat overigens de slechtste vorm van muziek is. Op dit moment is die tak ook niet echt vernieuwend meer.
Als ik hier naar electronica topics kijk gaat het voornamelijk over dance en verwanten maar electro hop wordt hierin niet eens genoemd terwijl zij namelijk de credits moeten krijgen.
Africa Bambaataa, Maggotron, Twilight 22, Warp 9 en niet te vergeten Newcleus die tevens de grondlegger is van Electro al in eind jaren 70 bezig was. Dus hiphop heeft enorme bijdrage geleverd aan Electro maar dat zie je bijna nergens. Ook Depenche Mode heeft een zeer grote bijdrage geleverd aan electro.
Veel pop vertakkingen stammen allen af van artiesten als Janis Joplin, Greatfull Death en dat soort bands en die zijn veelal onstaan in de jaren 60 en 70.
0
stuart
geplaatst: 27 augustus 2009, 13:25 uur
Jouw ego is wel er groot, Orbit, maar dat is wel bekend...
...(ik vind het wel vermakelijk). Als je ergens niet komt , wil dat niet zeggen dat je het niet kent of er niks van af weet; we hebben niet allemaal dezelfde beleving, dus een 'gevaarlijke' opmerking.... Dat heet dus niet blijven hangen, maar kwalitet onderscheiden van
middelmatigheid.....
Jij moet je mond eens wat vaker spoelen , want iemand die het vaak heeft over poserock en liefhebber is van Shoegaze zou zich beter stil kunnen houden, want dat is wel poserock bij uitstek....
Ook over die ouderwetse klazen is een linke opmerking , maar ook niet zo handige uitspraak, want als liefhebber van Dead can Dance ('middeleeuwse' muziek) kan beter even een blokje om gaan lopen als we het hebben ouderwetse muziek......
Terug in je 80's tunnel / elektronicakast....woef!!
...(ik vind het wel vermakelijk). Als je ergens niet komt , wil dat niet zeggen dat je het niet kent of er niks van af weet; we hebben niet allemaal dezelfde beleving, dus een 'gevaarlijke' opmerking.... Dat heet dus niet blijven hangen, maar kwalitet onderscheiden van middelmatigheid.....

Jij moet je mond eens wat vaker spoelen , want iemand die het vaak heeft over poserock en liefhebber is van Shoegaze zou zich beter stil kunnen houden, want dat is wel poserock bij uitstek....

Ook over die ouderwetse klazen is een linke opmerking , maar ook niet zo handige uitspraak, want als liefhebber van Dead can Dance ('middeleeuwse' muziek) kan beter even een blokje om gaan lopen als we het hebben ouderwetse muziek......
Terug in je 80's tunnel / elektronicakast....woef!!
0
raffael77
geplaatst: 27 augustus 2009, 13:27 uur
@ Orbit
Hiphop is onstaan begin jaren 70 en niet de jaren 80. Bitches zoals Sugarhill Gang hebben de oude stijlen naar de klote gelopen en dat te bedenken dat Casanova Fly ook wel bekend als Grandmaster Caz van Cold Crush Brothers de tekst voor ze gechreven heeft maar nooit credit ervoor gehad heeft. Zij waren de eerste zogenoemde Sellout Niggaz onder hiphop termen dan. Zij hebben dezelfde streken als Milli Vanilli of hoe ze ook heten. Sugar hadden een Ghostwriter en Milli's hadden een ghost singer.
Hiphop is onstaan begin jaren 70 en niet de jaren 80. Bitches zoals Sugarhill Gang hebben de oude stijlen naar de klote gelopen en dat te bedenken dat Casanova Fly ook wel bekend als Grandmaster Caz van Cold Crush Brothers de tekst voor ze gechreven heeft maar nooit credit ervoor gehad heeft. Zij waren de eerste zogenoemde Sellout Niggaz onder hiphop termen dan. Zij hebben dezelfde streken als Milli Vanilli of hoe ze ook heten. Sugar hadden een Ghostwriter en Milli's hadden een ghost singer.
0
geplaatst: 27 augustus 2009, 13:59 uur
Onderhond schreef:
Sowieso is het nog te vroeg om te zeggen wat er van de jaren '00 zal blijven hangen. 10 jaartjes wachten en kijken wat er bij de mensen is blijven bovendrijven. Al denk ik net als de meesten hier dat er niet echt een overheersende stroming zal doorschijnen, maar het vooral kleinere subgenres zullen zijn die herinnerd zullen worden (in het electronic wereldje de hardcore revival, opkomst van de breakcore, electro hoogdagen, minimal techno die doorbreekt en dubstep wat ontstaat, ambient wat een kleine doorbraak kent naar een groter publiek ...).
Kan me behoorlijk vinden in dit betoog en helemaal in de conclusie: tsjonge er zijn hier aardig wat klokkenluiders in opleiding, alleen hebben ze - tot nu toe - niet de klepel leren herkennen, zodat ze ook niet weten waar ie hangt.
Kijk ik naar de macro- en microfactoren (waaraan de muziekwereld onderhevig is), zijn er nog nooit zoveel veranderingen geweest als de afgelopen 5 - 10 jaar. Het zijn wellicht (deels externe) factoren die een enorme uitwerking hebben op de productiekant (wat kost het maken van een cd, studio-tijd, maken van een hoes), maar ook op de distributie/logistiek (internet, kent u dat?) - het heeft ook impact gehad op muziek.
Het gevolg is nl geweest dat het veel goedkoper en dus eenvoudiger was om een cd te maken, op te nemen en evt te verkopen op concerten (of de distributie uit te besteden). Mjuman kletst? Dacht het niet: kijk eens naar de grote aantallen releases met de vermelding "in eigen beheer"op MuMe. Ook het debuut van de veelgeprezen Bon Iver is bijv. in eigen beheer uitgebracht.
We hebben dus verscheidenheid gekregen - diversiteit, tot in de 90´s werd de platenindustrie gedomineerd door de zgn blockbuster acts goed voor miljoenen. En het leuke van internet is dat het ruime mogelijkheden biedt om die diversiteit te ondersteunen (geïnteresseerden hoe dit werkt wijs ik graag op het boek The Long Tail, van Chris Anderson - met een beetje zoeken is e.e.a. ook gratis te vinden).
Er zijn geen echt dominante trends meer en daar balen de platenmaatschappijen van - ze verliezen de grip op de keten en zoeken naarstig naar 'nieuw talent'. Gek hè, opeens is het de user, die bepaalt wat er leuk is en communities/fora zoals deze dragen daar toe bij. We hebben veel meer keuze gekregen en er zijn heel veel subgenres bijgekomen - de meeste bladen en platenzaken werken alleen nog met hoofdgenres - pop, rock, soul (ook wel onder urban), dance (groot aantal subgenres) wereld etc.
En zo'n bewering dat er "de laatste 15 jaar niets nieuws is gebeurd" daar kan ik niente, nada, nietsj mee. Ik zou willen zeggen, kom uit je winterslaap, verlaat je hol en kijk om je heen. Onderhond stipt al een aantal veranderingen aan, Orbit deed het al; ik wil van mijn kant wijzen op een aantal ontwikkelingen in de cross-over jazz / drum & bass, of drum&bass / etnische muziek: Basra en Sri, Asian Dub Foundation, Talvin Singh, Nitin Sawhney en Nils Petter Molvaer. Of ontwikkelingen als het toepassen van meer op klassieke muziek georiënteerde instrumenten zoals cello, harp, klarinet - dan denk ik aan Tindersticks en meer recentelijk aan The Mummers of Florence and The Machine.
Vernieuwing vindt plaats in een kleinschalige omgeving; is vaak gedreven door mensen die creatief riscio willen nemen en de oversteek naar een ander genre durven wagen. Het traditioneel rockidioom ligt muurvast, daar is weinig speelruimte voor creativiteit, het bestaande idioom en model levert nog steeds veel op. Van meerdere kanten is mij verzekerd dat (hard)rockers zeer trouwe albumkopers zijn; kortom men heeft behoefte aan handhaving van de status quo (en da's een adequate woordspeling in dit verband).
De gedachte dat vernieuwing uit de rockwereld zal komen is wellicht onderhoudend (amusant) te noemen, maar geeft eerder blijk van wishul thinking - een sport die weinig oplevert.
Even recapituleren - wat hebben de jaren vanaf 2000 ons opgeleverd? Veel keuze, veel nieuwe subgenres (vele zelfs waarvan ik het bestaan niet eerder kende, bijv. "pagan folk"), veel samples en pre-listen mogelijkheden op het web, en als laatste wil ik noemen het weer beschikbaar komen van oud, obscuur, materiaal uit de 60's, 70's en 80's - niet eerder is zoveel oude soul en r&b (de echte), ook Braziliaanse muziek uit 60's en 70's beschikbaar gekomen.
Degenen die echt ervan overtuigd zijn dat de afgelopen 10 jaar (maak er 15 jaar van, om mijn part) niets nieuws hebben gebracht, moeten nu maar eens die attitude van 'grumpy old man' van zich afzetten en hun oren openen: Free your mind!.
* denotes required fields.