Muziek / Algemeen / Muziekontwikkeling in de jaren 2000 t/m heden
zoeken in:
0
Misterfool
geplaatst: 27 augustus 2009, 22:56 uur
mwah zie eigenlijk vrij weinig new wave en postpunk
Des te meer prog.
Des te meer prog.

0
geplaatst: 27 augustus 2009, 22:58 uur
Bloc Party, Interpol, The Killers, Kaiser Chiefs, Editors, Horrors, Dragons, White Lies, ring a bell 

0
geplaatst: 27 augustus 2009, 23:00 uur
Naast de opleving van de postpunk/new wave (Bloc Party, Interpol, Editors), soul en progrock is er ook een opleving van de synthipop (MGMT, Empire of the Sun).
Zoals ik al eerder zei, de jaren '00 zijn een fusie van genres die de vorige decennia ontstonden en nu verder worden ontwikkeld.
Zoals ik al eerder zei, de jaren '00 zijn een fusie van genres die de vorige decennia ontstonden en nu verder worden ontwikkeld.
0
Misterfool
geplaatst: 27 augustus 2009, 23:02 uur
orbit schreef:
Bloc Party, Interpol, The Killers, Kaiser Chiefs, Editors, Horrors, Dragons, White Lies, ring a bell
ken de helft er niet van
. maar zal het allemaal wel beluisteren. post-punk blijkt ook mijn ding te zijn namelijkLucM schreef:
de jaren '00 zijn een fusie van genres die de vorige decennia ontstonden en nu verder worden ontwikkeld.
de jaren '00 zijn een fusie van genres die de vorige decennia ontstonden en nu verder worden ontwikkeld.
eigenlijk een perfecte omschrijving van de jaren 00 luc
0
geplaatst: 27 augustus 2009, 23:03 uur
Een opleving van de progrock? Waar bestaat die dan uit? Het kan best zo zijn, maar dat is dan compleet langs me heen gegaan...
0
geplaatst: 27 augustus 2009, 23:08 uur
Ik denk dat ze Porcupine tree en dat soort bands bedoelen, herman.
0
Misterfool
geplaatst: 27 augustus 2009, 23:09 uur
porcupine tree mars volta dream theater tool pain of salvation, muse*,dream theater, riverside, opeth, mastodon.
is slechts een deel van de bands die dit decenium meesterlijke albums afleverde en die minstens een redelijke cultstroming wisten te vergaren. hoewel veel bands de roots in de jaren 90 hebben. bovendien is de populariteit en de verkoop van albums met invloeden van prog of gewoon volledig prog aan het stijgen vergeleken met de jaren 90 en jaren 80. dat terwijl de verkoop van albums normalite in een genre daalt.
*over muse word veel getwist of we het progressieve rock(met veel pop invloeden) moeten noemen of gewoon altorock.
dit forum kan handig wezen
Top Prog Rock Music Albums List - progarchives.com
is slechts een deel van de bands die dit decenium meesterlijke albums afleverde en die minstens een redelijke cultstroming wisten te vergaren. hoewel veel bands de roots in de jaren 90 hebben. bovendien is de populariteit en de verkoop van albums met invloeden van prog of gewoon volledig prog aan het stijgen vergeleken met de jaren 90 en jaren 80. dat terwijl de verkoop van albums normalite in een genre daalt.
*over muse word veel getwist of we het progressieve rock(met veel pop invloeden) moeten noemen of gewoon altorock.
dit forum kan handig wezen
Top Prog Rock Music Albums List - progarchives.com
0
geplaatst: 27 augustus 2009, 23:17 uur
Kortom; eigenlijk weinig ontwikkeling, maar juist een handhaving van stromingen.
Waarbij er kwalitatief verschillende goede nieuwe namen komen boven drijven.
0
Misterfool
geplaatst: 27 augustus 2009, 23:22 uur
deric raven schreef:
Kortom; eigenlijk weinig ontwikkeling, maar juist een handhaving van stromingen.
mischien is dat ook wel het geniale van dit milenium. het wiel hoeft niet zo nodig opnieuw uitgevonden te worden maar binnen de genre's komen wel nieuwe bands met klasse en alure en een eigen kijk op het genre. voor elk wat wils in dit decenium. ik kan nu al stellen dat naast de jaren 70 dit mijn favoriete decenium is. dan zou de jaren 80 en 90 op een gedeelde 3de plaats komen. en de jaren 60 op de 4de en de jaren 50 op de 5de
0
geplaatst: 27 augustus 2009, 23:25 uur
Misterfool schreef:
bovendien is de populariteit en de verkoop van albums met invloeden van prog of gewoon volledig prog aan het stijgen vergeleken met de jaren 90 en jaren 80
bovendien is de populariteit en de verkoop van albums met invloeden van prog of gewoon volledig prog aan het stijgen vergeleken met de jaren 90 en jaren 80
Dit geloof ik niet. Hoe kom je bij deze uitspraak?
0
Misterfool
geplaatst: 27 augustus 2009, 23:27 uur
platedraaier schreef:
(quote)
ik zal het voor jouw even opzoeken. ooit ergens gelezen maar ik heb geen officiele map of zo ergens liggen. ik zat nog te twijfelen of ik het wel of niet neer moest zetten maar goed mocht het niet kloppen dan hoor ik dat snel genoeg.
overgens weet ik bijna wel zeker van wel door goed verkopende bands als ayreon tool,muse mars volta,opeth,radiohead. en de jaren 80 was prog toch hush hush en weggestopt zie je ook vaak in docu's over het onderwerp. in de jaren 90 waren vooral dream theater en tool de goed verkopende bands maar verder.
0
geplaatst: 27 augustus 2009, 23:33 uur
Ach, ik wil je niet aanvallen hoor, maar ik denk zelf dat de prog in de jaren `70 zijn hoogtepunt had en dat eind jaren `80, begin jaren `90 er een kleine opleving was met o.a. Dream Theater, Queensryche en een aantal engelse bands als Arena, IQ en nog wat van dat soort.
Volgens mij is het prog publiek een beetje te vergelijken met het jazz publiek. Een vrij constante groep echte liefhebbers die het genre volgen.
En om ontopic te blijven, daar binnen is in dit decennium niet zo heel veel gebeurd denk ik zo.
Volgens mij is het prog publiek een beetje te vergelijken met het jazz publiek. Een vrij constante groep echte liefhebbers die het genre volgen.
En om ontopic te blijven, daar binnen is in dit decennium niet zo heel veel gebeurd denk ik zo.
0
geplaatst: 27 augustus 2009, 23:35 uur
Valt Marillion daar ook onder?
Een band die anders ook al lang mee draait.
Misplaced Childhood vind ik nog steeds een wereldplaat, al volg ik het prog gebeuren verder niet.
On topic; uit Nederland klonk een band als Zuco 103 voor mij vernieuwend, al is het totaal niet mijn ding.
Een band die anders ook al lang mee draait.
Misplaced Childhood vind ik nog steeds een wereldplaat, al volg ik het prog gebeuren verder niet.
On topic; uit Nederland klonk een band als Zuco 103 voor mij vernieuwend, al is het totaal niet mijn ding.
0
Misterfool
geplaatst: 27 augustus 2009, 23:41 uur
dat is aan de ene kant waar maar:
ik zei vergeleken met de jaren 80 en jaren 90 ik heb het niet over de jaren 70. vergeleken met de jaren 70 is alles een gelopen race.
vergeleken met de jaren 80 en jaren 90 zie ik op forums zowie zo een groter aantal bands die een redelijke bekendheid hebben opgebouwd. in de jaren 80 en zeker het begin van de jaren 90 is er eigenlijk vrij weinig prog te vinden. zeker in de jaren 80 is prog passé. dit weet ik zeker.
ik heb ooit gehoord of gelezen dat hedendage er nominaal meer prog werd verkocht dan in de jaren 80/90. ik had er wel even bij moeten zeggen dat ik niet meer weet waar ik dat vandaan had. ik ben geen fulltime muziekrecencist of kenner dus ik weet enkel wat ik zo omheen lees en hoor.
p.s ik voel me heus niet aangevallen hoor
@ raven wat ik zo zie vooral marrillion queensrÿche peter gabriel maar voor de rest niet zo.
ik zei vergeleken met de jaren 80 en jaren 90 ik heb het niet over de jaren 70. vergeleken met de jaren 70 is alles een gelopen race.
vergeleken met de jaren 80 en jaren 90 zie ik op forums zowie zo een groter aantal bands die een redelijke bekendheid hebben opgebouwd. in de jaren 80 en zeker het begin van de jaren 90 is er eigenlijk vrij weinig prog te vinden. zeker in de jaren 80 is prog passé. dit weet ik zeker.
ik heb ooit gehoord of gelezen dat hedendage er nominaal meer prog werd verkocht dan in de jaren 80/90. ik had er wel even bij moeten zeggen dat ik niet meer weet waar ik dat vandaan had. ik ben geen fulltime muziekrecencist of kenner dus ik weet enkel wat ik zo omheen lees en hoor.

@ raven wat ik zo zie vooral marrillion queensrÿche peter gabriel maar voor de rest niet zo.
0
geplaatst: 27 augustus 2009, 23:43 uur
porcupine tree mars volta dream theater tool pain of salvation, muse*,dream theater, riverside, opeth, mastodon.
Ok. In mijn optiek is prog gewoon rustig doorgehobbeld, ik zie eigenlijk weinig verschil met het vorige decennium. Inderdaad een hechte groep volgers, maar volgens mij is die nu niet explosief groter geworden in dit decennium.
0
geplaatst: 27 augustus 2009, 23:45 uur
Misterfool schreef:
ken de helft er niet van
. maar zal het allemaal wel beluisteren. post-punk blijkt ook mijn ding te zijn namelijk
(quote)
ken de helft er niet van
. maar zal het allemaal wel beluisteren. post-punk blijkt ook mijn ding te zijn namelijkDat is mooi, deze bands staan al jarenlang bovenaan de sets van grote festivals e.d. enkele staan hier bijzonder hoog in de top250 zelfs

0
geplaatst: 27 augustus 2009, 23:53 uur
herman schreef:
Ok. In mijn optiek is prog gewoon rustig doorgehobbeld, ik zie eigenlijk weinig verschil met het vorige decennium. Inderdaad een hechte groep volgers, maar volgens mij is die nu niet explosief groter geworden in dit decennium.
(quote)
Vergeleken met de (hysterische) heropwaardering van postpunk in ieder geval een redelijk kleine heropleving. En je kunt Radiohead natuurlijk overal bij gaan optellen, dan kom je wel aan je betere verkoop of waarderingcijfers
Radiohead vind ik echter verre van progrock, eerder een band die het gebruik van legio invloeden niet schuwt, maar ook traditionele platen maakt met gewoon pakkende en korte nummers die prima geschikt zijn voor het meer kritische rockpubliek. De belichaming van indie of altorock inderdaad, vervolg van bands als REM of zelfs U2 met hun Achtung Baby/Zooropa uitstapjes. Geen prog.Tool is een twijfelgeval, zit toch ook wel erg tegen de powermetal aan, eigenlijk een band die enerzijds een avontuurlijker metalpubliek probeert te interesseren als anderzijds een traditioneler metalpubliek vast te houden. En dat lukt ze aardig.
0
geplaatst: 27 augustus 2009, 23:56 uur
Radiohead lijkt me zeker geen prog inderdaad. Wel een band met invloeden uit die hoek, maar ook uit jazz, electronica, etc.
0
geplaatst: 28 augustus 2009, 00:00 uur
Misterfool schreef:

Dat lijkt mij geheel tegen de trend in en dus een klein mirakel. Even wat gegevens (ontleend aan een rapport uit 04/05 van het Sociaal Cultureel Planbureau); cijfers gelden voor Nederland
91: topjaar voor de muziekindustrie - verkoop van 43,5 miljoen geluidsdragers (waarvan 40 miljoen cd's)
97: een lichte opleving i.v.m. voorgaande jaren: 37 miljoen; lp's was al een paar jaar daarvoor, sinds 94 min of meer gelijk aan 0, cassettes heel klein
00: 34,5 miljoen geluidsdragers (muziekcassettes te verwaarlozen)
02: 28 miljoen
Je ziet de cijfers fiks dalen; en in zo'n situatie zou progrock gestegen zijn - dat lijkt mij uitermate onwaarschijnlijk; ik herinner me dat niet van weergegeven muziek op radio of tv. En ik zou bands als Muse en Radiohead eerder labelen als alternatief/indie dan als progrock.
0
geplaatst: 28 augustus 2009, 00:06 uur
Radiohead kun je moeilijk klasseren : het is een mengeling van progrock, britpop, electronica en grunge. Radiohead vermengt verschillende genres uit de vorige decennia en is daarom de meest representatieve band van de laatste 15 jaar.
De dalende CD-verkoop en het downloadfenomeen is uiteraard ook een belangrijke trend in the 00's.
De dalende CD-verkoop en het downloadfenomeen is uiteraard ook een belangrijke trend in the 00's.
0
Sietse
geplaatst: 28 augustus 2009, 00:10 uur
prog rockers zijn misschien wat standvastiger in kopen. Dan krijg je als het absoluut gelijk blijft natuurlijk wel een relatieve stijging.
Verder heb ik niet echt het idee dat er een in de prog rock echt een ontwikkeling heeft gezeten.
Zoals een vriend van me (groot prog rock liefhebber) altijd heeft gezegd: progressive rock, het meest conservatieve genre dat er bestaat.

Verder heb ik niet echt het idee dat er een in de prog rock echt een ontwikkeling heeft gezeten.
Zoals een vriend van me (groot prog rock liefhebber) altijd heeft gezegd: progressive rock, het meest conservatieve genre dat er bestaat.

0
geplaatst: 28 augustus 2009, 00:12 uur
LucM schreef:
Jawel, maar lees mijn vorige post eens: de trend was al langer dalend (voor NL iig) en de benodigde infrastructuur voor downloaden (breedband) was pas sinds 2003 beschikbaar (en dat geldt breder). Het is het verhaal dat de platenmaatschappijen naar buiten brengen, maar het is apert onjuist. Dat is echt pas iets van de laatste 4 -5 jaar.
@Sietse: daar heb je een juist punt; ik heb ook zulke vrienden; heel trouwe kopers; complete editie Genesis in twee boxen, hopla - geen punt.
0
geplaatst: 28 augustus 2009, 00:24 uur
Progrockliefhebbers zijn inderdaad standvastige en trouwe kopers, bands als bv. Pink Floyd, Genesis, Yes en King Crimson zijn nog steeds populair. Anderzijds heb ik de indruk dat progrockliefhebbers denigrerend staan tegenover andere genres. Dat merkte ik al in de jaren '70 waar dat ze bv. punk en disco als commerciële rommel bestempelden.
Progrockliefhebbers zijn wellicht de meest conservatieve muziekliefhebbers (wat Sietse zegt).
Progrockliefhebbers zijn wellicht de meest conservatieve muziekliefhebbers (wat Sietse zegt).
0
Sietse
geplaatst: 28 augustus 2009, 00:29 uur
LucM schreef:
Hey het zijn de woorden van een vriend van me heh

Maar hij doelde ook vooral op de muziek zelf die nou niet bepaald aan verandering onderhevig is. Hoogstens wat nieuwe studio technieken ofzo. Maar goed, ik weet er niet zo heel veel van hoor. Ik ken maar een paar bands die ik leuk vind en verder hou ik me er vooral heel erg afzijdig van.
0
geplaatst: 28 augustus 2009, 00:55 uur
Als je weirde shit van V/D Graaf Generator hoort of Can (wat dan weer krautrock is..?) lijken die hedendaagse versies inderdaad zelfs wat conservatief en gelikt. Zeker Porcupine Tree.. eigenlijk redelijk easy listening rockmuziek.
0
geplaatst: 28 augustus 2009, 01:49 uur
De laatste 4/5 PT albums zijn inderdaad een stuk rechtlijniger en toegankelijk. De eerste 4 zijn dit dan weer niet en onmiddellijk ook een stuk minder populair.
Verder ontdek ik nog steeds genoeg goede moderne muziek. Het dringt dit decennium alleen steeds minder door tot in de mainstream, en dat zie ik ook niet zo snel veranderen. Ik kan er niet wakker van liggen. Internet heeft er voor gezorgd dat nieuwe muziek snel een groot publiek kan bereiken en zo hoort het ook.
Eigenzinnige artiesten en muzikanten die hun eigen pad willen uitstippelen hebben steeds minder last van de belemmerende werken van de platenmaatschappijen. Dit zorgt er dan wel weer voor dat deze artiesten vaak minder kunnen rekenen op de promotie van de platenmaatschappijen waardoor veel goede muziek voor veel mensen onder de radar blijft.
Verder ontdek ik nog steeds genoeg goede moderne muziek. Het dringt dit decennium alleen steeds minder door tot in de mainstream, en dat zie ik ook niet zo snel veranderen. Ik kan er niet wakker van liggen. Internet heeft er voor gezorgd dat nieuwe muziek snel een groot publiek kan bereiken en zo hoort het ook.
Eigenzinnige artiesten en muzikanten die hun eigen pad willen uitstippelen hebben steeds minder last van de belemmerende werken van de platenmaatschappijen. Dit zorgt er dan wel weer voor dat deze artiesten vaak minder kunnen rekenen op de promotie van de platenmaatschappijen waardoor veel goede muziek voor veel mensen onder de radar blijft.
0
Sietse
geplaatst: 28 augustus 2009, 11:24 uur
orbit schreef:
Mee eens.. dat dit allemaal progrock is.. mee oneens.
Dat zegt ie toch ook niet.Mee eens.. dat dit allemaal progrock is.. mee oneens.
0
raffael77
geplaatst: 28 augustus 2009, 12:19 uur
Ik vind eigenlijk deze discussies zo wie zo te ver gaan.
Ik dacht dat deze topic ging over muziek ontwikkeling in 2000 en heden algemeen. Ik vind dus de discussies over wat wel Pog is wat niet erg offtopic.
Back on topic please
Ik dacht dat deze topic ging over muziek ontwikkeling in 2000 en heden algemeen. Ik vind dus de discussies over wat wel Pog is wat niet erg offtopic.
Back on topic please
0
geplaatst: 28 augustus 2009, 12:44 uur
Sietse schreef:
(quote)
Dat zegt ie toch ook niet. Nee, maar dat werd wel een beetje de tendens op deze pagina.
* denotes required fields.