MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de top 40 - 2010

zoeken in:
Week 22

#3: Marco Borsato & Guus Meeuwis - Schouder Aan Schouder
Dit ging eigenlijk compleet langs me heen. Riep niet eens irritatie op. Wel een liedje dat je elke dag een paar keer voorbij hoort komen als je het WK kijkt.
Cijfer: 2

#25: Katy Perry ft. Snoop Dogg - California Gurls
Dit is blijkbaar Katy's antwoord op 'Empire State of Mind'. Moet zeggen dat ik het wel een lekker nummer vind. Natuurlijk zo oppervlakkig als wat (zit een beetje in de Ke$ha-hoek, ook een beetje electropop), maar het luistert wel lekker weg en Katy heeft ook best een stoere stem. Voor nu een leuk nummer.
Cijfer: 6,5

#29: Shakira ft. Freshlyground - Waka Waka (This Time For Africa)
Ik zou graag wat positiefs zeggen over het officiele WK theme, maar ik vind dit maar een matig nummer dat me totaal niet grijpt. Tot overmaat van ramp is het ook nog een ordinaire remake van een oude Afrikaanse hit (hier te horen vanaf 7:33) ; Shakira voegt er maar weinig aan toe... Jammer, had graag een wat traditionelere song/uitvoering gezien als WK-lied.
Cijfer: 4

#37: Sia - Clap Your Hands
Dit zag ik laatst voorbij komen op MTV en ik werd meteen gegrepen door de opvallende clip, waarvan ik nou niet wist of ik hem leuk of akelig kitscherig vond. Het liedje is in ieder geval best in orde, gewoon een heel fijne ongedwongen popplaat die me vooralsnog niet is gaan vervelen. Al de tweede fijne single van Sia, na 'The Girl You Lost to Cocaine'.
Cijfer: 7,5

#39: David Deejay ft. Dony - So Bizarre
Blijkbaar heeft Roemenië ook een mannelijke variant van Inna, die met soortgelijke house-riedels vorig jaar een paar hitjes scoorde. Waar het bijn Inna soms nog goed werkte, slaat dit te ver door in vervelend sentimenteel gedoe. Een nummer om snel weer te vergeten.

herman schreef:

Ik zou graag wat positiefs zeggen over het officiele WK theme,

Is het dan ook niet

K'naan's "Waving Flag" is Coca-Cola anthem for the 2010 FIFA World Cup....
- Akon's "Oh Africa" is Pepsi anthem for the 2010 Fifa World Cup and Konfidence Foundation...
- R.kelly's "Sign of a Victory" is the official anthem of the 2010 Fifa World Cup ...
- Shakira's ''Waka Waka'' is the official song for the 2010 Fifa World Cup

Week 23 :

#21: Jaap - Don't Stop Believin'
Van Jaap heb ik al veel meer gehoord dan mij lief is: op Spotify (ik gebruik nog de niet-betaalversie) hoor je hier ongeveer elk uur wel een reclame van voorbij komen. Dan merk je pas hoe erg eendimensionaal dit soort rotzooi wel niet geproduceerd wordt, want tussen twee goede nummers valt wel op hoe dit soort muziek ontdaan wordt van elk greintje individualiteit om het maar lekker veilig (en inwisselbaar) te laten klinken. Waylon of Van Velsen had dit ook in kunnen zingen en het had geen verschil gemaakt... Lopende-band-werk...
Cijfer: 1

#27: Cheryl Cole/Will.I.Am - 3 Words
Verrassend nummer dit. Mooie combinatie van akoestische gitaar en electro-beat, ook veel ingetogener dan ander werk in dit straatje. En ook geen traditionele couplet-refrein-couplet structuur. Fijn nummer, dit is er wel eentje die ik vaker wil horen.

#33: K'naan/Will.I.Am/David Guetta - Wavin' Flag
Nadat het vorige nummer me goed beviel, laat Will.I.Am zich hier weer van zijn slechtste kant zien. Ik probeer altijd met open vizier naar dit soort nummers te luisteren, maar hier kan ik echt niet enthousiast van worden. Ook al een officiële WK-tune geloof ik? Het klinkt echt nergens naar, maar Will.I.Am heeft er vast weer flink aan verdiend.

#35: Esmée Denters/Justin Timberlake - Love Dealer
Ik hoorde vanochtend ergens 'Senorita' van Justin voorbij komen en waar dat nummer een dikke 9 verdient, word ik hier niet erg blij van. Het klinkt vervelend mechanisch (kan aan de slechte geluidskwaliteit liggen). Qua beats en zang is het wel aardig, maar het nummer heeft qua melodie bijzonder weinig te bieden.
Cijfer: 3,5

#39: Caro Emerald - That Man
Ik was even bevangen door een Caro Emerald-moeheid (ik was geloof ik een van de weinigen die haar een jaar geleden al leuk vond), maar dit nummer is toch wel weer erg leuk. Je krijgt toch spontaan zin in charleston-feestjes en het houden van een Scooby Doo-marathon.
Cijfer: 8,5

herman schreef:

Ik zou graag wat positiefs zeggen over het officiele WK theme,

Reijersen schreef:

Is het dan ook niet

[...]

- Shakira's ''Waka Waka'' is the official song for the 2010 Fifa World Cup

Offcial song for the 2010 Fifa World Cup lijkt er toch wel op.

herman schreef:
(quote)

(quote)

Offcial song for the 2010 Fifa World Cup lijkt er toch wel op.

Ja, zo kan je het ook zien. Bij theme lees ik meer als anthem

herman schreef:

#33: K'naan/Will.I.Am/David Guetta - Wavin' Flag
Ook al een officiële WK-tune geloof ik?

Je moet natuurlijk wel lezen wat ik plaats

Week 24:

#26: Maaike - We Belong To The Night
Het origineel staat me even niet bij, maar ook zonder die associatie doet dit me denken aan plastic romantiek uit jaren '80 b-films. Het vreemde is dat je er in Nederland nog bijna talentenshows mee wint ook, terwijl dit soort figuren toch eigenlijk ver van een muziekstudio zouden moeten blijven.
Cijfer: 1,5

#29: Yolanda Be Cool ft. Dcup - We No Speak Americano
Hier had ik al veel over gelezen, maar het is nu pas voor het eerst dat ik het nummer hoor (al heb ik het onbewust wel een paar keer langs horen komen). Net als Caro Emerald een van de platen die meedrijft op de jaren '40/'50 revival die vorig jaar is ingezet. Ik moet zeggen dat ik dit wel lekker vrolijk vind klinken. Dit is trouwens het origineel uit 1958: Renato Carosone - Tu Vuò Fa' L'Americano

#31: Lena - Satellite
Ah, de Eurovisie Songfestival-winnaar, die had ik nog niet gehoord. Het klinkt een beetje als een kruising tussen de jaren '50 swing van Caro Emerald en de jaren '00 pop van Lily Allen, maar wat bovenal opvalt is de vreselijke stem van Lena. Misschien was ze moe en had ze zich net schor geschreeuwd na te hebben gehoord dat ze de winnaars was, maar haar stem en accent spreken me niet echt aan. Verder een aardig nummer, maar weinig speciaals.

Tot zover mijn eerste indruk. Luister nu de studioversie erachteraan en dat stemt toch wat positiever: de stem is nog steeds niet je van het, maar het klinkt in ieder geval authentiek en gemeend (beter dan die Idols/Starmaker-zangeresjes die wij hier over ons uitgestort krijgen) en de arrangementen zijn toch wel vrolijkmakend. Leuk liedje!
Cijfer: 7

#34: Graffiti6 - Stare Into The Sun
Dit doet me een beetje denken aan het nummer van The Heavy van eerder dit jaar, maar dan niet half zo leuk. Erg verantwoord rockliedje met een vleugje soul, maar ik kan niet zeggen dat ik het erg bijzonder vind. Het mist gewoon een fatsoenlijk refrein, eigenlijk. In deze stijl zijn véél en véél betere dingen te vinden.
Cijfer: 5

#38: Enrique Iglesias ft. Pitbull - I Like It
Tering, wat een boutplaat. Een overdosis aan synths, waardoor je nog maar weinig van het nummer hoort. Ik hoor nog even "All Night Long" van Lionel Richie voorbij komen in de tekst, wat ik tamelijk sadistisch vind. Hinten naar zo'n goed popnummer voelt dan een beetje aan als een oase in een dorre woestijn.

Reijersen schreef:
Je moet natuurlijk wel lezen wat ik plaats

Ik weet nu hoe het zit, thanks. Helaas wordt de muziek er niet beter op.

Wat betreft 'voetbal'-muziek: ik vond Forca (EK 2004) van Nelly Furtado echt een fantastisch nummer.

Week 25:

#35: David Guetta & Chris Willis featuring Fergie & LMFAO - Gettin' over you
Die Guetta kan wel een plaatje maken zeg, dit klinkt weer ongelooflijk strak allemaal. De manier waarop hij hier 'I Gotta Feeling' nog eens nadoet (afgezien van de iets plattere beats die denk ik uit de LMFAO-koker komen) is echter ronduit gênant, Guetta is blijkbaar echt de schaamte voorbij. Desalniettemin vind ik het stiekem wel een leuk nummer. Laat ik het maar op een guilty pleasure houden.

#37: John Mayer featuring Taylor Swift - Half of my heart
Brave huisvrouwenpop met een kleine dosis country. Goed liedje, maar van dat gepiel op die gitaar krijg ik oprispingen... Het rock 'n' roll-gehalte is verder 0,0 en dat staat me ook wel een beetje tegen. Muziek waar je eigenlijk niemand kwaad mee doet.
Cijfer: 5

#39: Ginger Ninja - Sunshine
Ook vanuit deze kant richting Kaztor voor het name-droppen van Boo Radleys en Dodgy. Toevallig had ik deze week nog een kleine Dodgy-revival dankzij een collega die daar ook van houdt (ja, ze bestaan: Dodgy-fans ). Dit nummer mag van mij wel een hit worden, vind het best een leuk liedje. Doet me ook wel denken aan andere zomerse gitaarhitjes van korter gelezen, zoals Hard-Fi (Hard to Beat), Just Jack (Starz in their Eyes) en The Automatic (Monster). Voorlopig beleef ik nog niet zoveel plezier aan dit lekkere uptempo-plaatje, maar ik blijf het nog wel draaien deze zomer en wie weet kan ik het dan aan mijn lijstje toevoegen.

Leuk om te lezen dat er nog iemand positief is over de nieuwe single van Cheryl Cole. Vind het ook een erg 'apart' nummer op een positieve manier. Commercieel of niet, in dit hoekje moesten ze ze meer maken want dit klinkt origineel.

Het klinkt inderdaad wel origineel. Mij verveelde het snel vanwege de langdradigheid, bovendien klinkt het eigenlijk best 'leeg'. Het is iig wel beter dan Fight For This Love.

[quote]herman schreef:
Week 24:

#26: Maaike - We Belong To The Night
Het origineel staat me even niet bij, maar ook zonder die associatie doet dit me denken aan plastic romantiek uit jaren '80 b-films.

Origineel is natuurlijk van Ellen Foley en het origineel is prachtig . met Mick Ronson en Ian Hunter als medecomposers bijna Phill Spector sound . deze versie van Maaike is terrible

Dit is het origineel van Ellen Foley. Daar steekt de versie van Maaike zeer schraal tegenover.
Ellen Foley - We belong to the night (1979)

Het nummer van Jaap is ook al een cover. Vergeleken met het origineel van Journey is de versie van Jaap tenenkrommend.
Journey - Don't Stop Believing

Ik verlaag beiden naar 1,5, ik heb een hekel aan verkrachtingen van popklassiekers.
Typisch voor die 'idolen' is dat ze gewoon hun voornaam als artiestennaam gebruiken. Geen achternaam, geen identiteit ...

Het is toch prettig dat er zowel een WK-anthem bestaat voor Pepsi als voor Coca Cola, zodat we onze muziekkeuze bij het voetbal kunnen aanpassen aan onze cola-voorkeur.

Je zal maar een of ander huismerk prefereren. Dan ben je qua WK-anthems mooi in de spreekwoordelijke aap gelogeerd.

Zoveel aandacht tijdens deze wk voor de ongelijkheid op deze wereld, maar daar hoor je dus nooit iemand over.

Zelf ga ik maar voor de Pepsi. Met Akon wil ik geen ruzie, die is een convict, jongen.

PS @ Herman: Met zoveel top 40 muziek luisteren op één avond mag je blij zijn als het je vanmorgen nog lukte je schoenen te strikken, maar leuk dat je nog steeds meedoet.

Ik heb hem een paar keer ontmoet en weet niet of ik dit mag verklappen, maar Herman draagt dus altijd schoenen met klittenband.

*Proest*

Oh, dank je Graf, nu heb ik Pepsi in mijn neus.

Ik heb er een leuke voetbalwedstrijd tegenaan gegooid om weer een beetje op adem te komen.

Voor de zekerheid: ik heb alleen maar schoenen met veters, voor zover ik weet

Zou er ook nog een zwabberbal-anthem komen?

Wie weet. Ik vind zelf die vuvuzela-concerten wel leuk, jammer alleen dat de commentator er steeds doorheen praat.

Mijn eerste top-40 bespreking!

Week 25:

#35: David Guetta & Chris Willis featuring Fergie & LMFAO - Gettin' over you

Zo makkelijk is het om een hit te scoren in Nederland. Flans een nummer in elkaar wat een kruising is van je oude nummers, (I Gotta Feeling, Love Is Gone) en koop wat dj's om, en hopsa! je staat in de top-40! Ik krijg agressieve neigingen als ik dit nummer hoor. Wat een belachelijk aftreksel van een aftreksel.

Cijfer: Een gulle 1.

#37: John Mayer - Half of my heart'
Ik weet het, Taylor Swift hoort ook hierboven te staan. Maar een nummer waarin Taylor Swift 10 seconden te horen is, noem ik geen featuring. Anyway, het nummer is redelijk, al ben ik van John Mayer véél en véél beter gewend.

Cijfer: 6,5

#39: Ginger Ninja - Sunshine

Als dit de nieuwe zomerhit wordt, ga ik denk ik kluizenaar worden. Wat een saaaaaaai nummer... Gelukkig is de stem van de zanger redelijk goed.

Cijfer:4,5

Ik ga vanavond na het werk weer even aan de slag.
Inna, Wolter Kroes, Dance Nation.... oei...

Week 26

25. B.o.B. featuring Hayley Williams of Paramore - Airplanes
De hoogste notering dit keer. B.O.B. bekend van Nothin' On You is terug met een even aanstekelijke nieuwe single. Frisse, catchy en poppy hiphop met een gezongen refreintje. Ja dit staat mij wel aan.

29. Inna - Amazing
Inna is in mijn ogen goedkoper dan goedkoper. Billiger dan billig. Heb dus echt met geen enkele single van deze dame wat gehad. Dit keer een zomers deuntje dat het vast goed gaat doen in de zomerse discotheken, maar mij gillend doet wegrennen.

34, Wolter Kroes - Viva Hollandia 2010
We maken van het woordje Hollandia het woordje Zuid-Afrika, gooien het in een Afrikaans mixje en doen zo aan hit recycling. Erg jammer dit.

36. Dance Nation - Great Divide
Duitse trance, dance of weet ik veel hoe ik dit noemen moet. Eentonig, veel van het zelfde en als eens gehoord. Zo zal ik het dan maar noemen.
Cijfer: 3

38. Cascada - Pyromania
Catchy Cascada is terug, maar is helaas niet zo catchy meer. En ik hoor ook veel Lady Gaga-naäperij. Cascada's vorige hitje was wel leuk, maar dit doet het niet voor mij.

Verrassend veel goede binnenkomers deze week! Wel 4! Dat gaat waarschijnlijk lang niet meer voorkomen.

#25 B.o.B./Hayley Williams/Paramore - Airplanes :
Lekker nummer. Hij is minder instant hit dan Nothing on You op het eerste gehoor maar ik denk dat hij ook minder snel verveelt. Vooral het refrein vind ik eigenlijk goed. Met dit nummer laat B.o.B. meer zien wat hij kan.
Cijfer : 7

#29 Inna - Amazing :
Alweer de vierde hit voor Inna. Best wel opmerkelijk te noemen voor een roemeens sterretje. Dit nummer is zeker beter dan Love en Déjà Vu (Hot topt ze wss nooit meer), en doet ontzettend zomers aan. Zoals ik al eerder heb gezegd in dit topic mag dit van mij de zomerhit van 2010 worden.
Cijfer : 8.5

#34 Wolter Kroes - Viva Hollandia 2010 :
De poging van Wolter Kroes op een WK-hit. Verschrikkelijk. Misschien is er wat aan als Nederland inderdaad ver komt en iedereen zich vol drinkt in de kroeg, maar voor nu, nee.
Cijfer : 2

#36 Dance Nation - Great Divide :
Dance Nation is weer terug. Misschien dat jullie ze nog herinneren van hun 2002 'hit' Dance. Dit nummer vind ik persoonlijk beter. Heerlijk nummer voor de zomer en is ook weer een ontzettend leuke binnenkomer. Staat al een tijdje in m'n eigen top50. Nog zomerser dan Inna's Amazing denk ik. Dit mag een grote hit worden. En Reijersen, volgens mij is Dance Nation Nederlands en niet Duits .
Cijfer : 9

#38 Cascada - Pyromania :
Nooit had ik gedacht dat Cascada de top40 nog zou halen met dit nummer. Reijersen heeft inderdaad gelijk, het is een beetje Lady Gaga-naaperij maar dat vind ik helemaal niet erg. Het is een erg lekker nummer en de stem van Nathalie komt echt goed naar voren in de middle eight. Maar ja, dit komt dan ook van een fan.
Cijfer : 8

NewYorkCityLight schreef:
#36 Dance Nation - Great Divide :
Dance Nation is weer terug. Misschien dat jullie ze nog herinneren van hun 2002 'hit' Dance.

Ik denk dat je Sunshine bedoelt, of niet?

Die vind ik nog steeds superlekker In vergelijking daarmee vind ik Great Divide eerlijk gezegd hele slappe hap..

Sunshine en Dance. Zijn volgens mij allebei van hun. Sunshine heb ik eigenlijk nooit meegekregen. Dance draaide ik vroeger plat.

Grappig, ik ken Dance dan helemaal weer niet, ik ga luisteren

Edit: oeh, die lijkt heel erg op Sunshine.

CHIEP (crew)
In Vlaanderen is enkel "Sunshine" een hit geweest. "Dance" had ik ook nog nooit gehoord.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:52 uur

geplaatst: vandaag om 22:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.