MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de top 40 - 2010

zoeken in:
Ik houd het al niet meer vol . Ik was vandaag begonnen met inhalen van een aantal weken terug maar ik kwam er niet doorheen.

Week 31.

#27. Ilse DeLange - Next To Me
Nou, de awards kunnen weer uit de kast worden getrokken. Hier is de degelijkheid der oer-Hollandse degelijkheid weer, verpakt in oer-degelijke 'cuntry'/popmuziek. Een zekere kwaliteit en een gift voor vocalen kan onze Ilse niet ontzegt worden, maar ooit hoop ik dat ze eens met een lichtelijk ontspoorde imago-verandering komt en een alto-chick wordt met scheurende gitaren. Tijd om naar Holland te komen, Steve Albini!!
Cijfer: 4,5.

#32. Flo Rida featuring David Guetta - Club Can't Handle Me
Daar hebben we de vaste Top 40-resident David Guetta weer eens met een van z'n maatjes. En ook ditmaal klinkt het weer zoals half leeggelopen batterijen in budget-zaakjes. Vandaag in de spotlights, morgen meer dan vergeten. File under: ongeïnspireerde hitparade-meuk.
Cijfer: 2.

#34. Mike Posner - Cooler Than Me
Kijk, zo'n titel vind ik al akelig suspect, maar als je dan ook nog eens zo'n mieterige kwijl-stem hebt slijp ik m'n messen. Neem daarbij een abc-Fischer Price-muziekje en dan rest me één ding:
Cijfer: 1.

kaztor schreef:

Kijk, zo'n titel vind ik al akelig suspect, maar als je dan ook nog eens zo'n mieterige kwijl-stem hebt slijp ik m'n messen. Neem daarbij een abc-Fischer Price-muziekje en dan rest me één ding:

Wat een muzikale en verbale diarree zeg dit nummer

Dan toch liever het volgende:

Die pet en dat gore snorretje...wat een genot voor het oog !

edit: voor hun die er niets van verstaan, hier is de tekst.

Jy dink jy's cooler as ekke, want jy hang saam met models en ek hang saam met slette
Jy dink jy's cooler as ekke, want ek's 'n rapper en jy sing in falsette
Jy dink jy's cooler as ek, want ek ry op met die bus en jy vlieg op met 'n jet
Jy dink jy's cooler as ek, want jy ry in 'n Peugeot twee nul ses

Zo'n Mike Poser, eeh... Posner, daar wordt toch ieder weldenkend mens ontieglijk aggressief van?

de zon tegemoet
Week 31

Niet slecht maar ook niet goed. Dat is een beetje het probleem met Ilse deLange. Haar muziek stoort nergens, het heeft niets irritants maar valt ook nergens op in positieve zin. Oerdegelijk uitgevoerd maar o zo voorspelbaar. Kijkende naar de concurrentie zegt het niet zoveel maar toch
levert Isle deze week de beste nieuwe binnenkomer af.
Cijfer: 5

Hier kan ik niet veel mee. Waarschijnlijk ben ik heel wat meer pop-minded dat de meeste mensen op musicmeter, maar dat neemt niet weg dat ik dergelijke fabriekmuziek net zo erg veroordeel. Typisch het soort nummer waarvan niemand over een jaar meer weet dat het ooit gemaakt is. Sterker nog, hoe klonk het
ook al weer?
Cijfer: 1

Jakkes, wat een gladde gozer. Toegegeven, het is wel catchy. Verder stelt het echter maar weinig voor.
Vlakke stem, vlakke productie...
Cijfer: 2

de zon tegemoet schreef:

Mike Posner - Cooler Than Me

Toegegeven, het is wel catchy.

Dat is een geslachtsziekte ook...

Week 32, de nieuwe binnenkomers:

27: DJ got us fallin' in love - Usher featuring Pitbull
32: Misery - Maroon5
37: Full focus - Armin va Buuren

MAS
Stalin schreef:

Wat een muzikale en verbale diarree zeg dit nummer

Dan toch liever het volgende:

(embed)

Die pet en dat gore snorretje...wat een genot voor het oog !

edit: voor hun die er niets van verstaan, hier is de tekst.

(quote)

Jack Parow

Week 32:

#27: Usher ft. Pitbull - DJ Got Us Fallin' In Love
Het klinkt weer eens zo formule-gericht als de pest en de auto-tune is ook weer hoorbaar aanwezig, maar ik heb dit soort muziek (als ik het zo mag noemen) slechter gehoord. Typisch een song die snel weer wordt vergeten, maar nergens echt je nekharen doet rijzen zoals 95% van soortgelijke platen in de hitlijsten. Goede-smaak-dissonant Pitbull mag wat meegrommen, maar wordt gelukkig aan de halsband gehouden.
Cijfer: 5.

#32: Maroon 5 - Misery
3 standpunten:
Standpunt #1: Zelden vormden song en songtitel zo'n zeldzaam treffende combinatie.
Standpunt #2: Je bent een man en God gaf je een gezonde set ballen mee... DAN GA JE TOCH NIET OP ZO'N MANIER ZINGEN????!!!???
Standpunt #3: This Love.
U begrijpt het.

#37: Armin van Buuren - Full Focus
Heel wat gedoe over zus en zo aan het begin van de clip, maar dit klinkt zeker niet onaardig. House-muziek van het opzwepende sportschoolsoort dat nu eens wel geïnspireerd overkomt, al is het wel wat kort. Dit mag ik eigenlijk best wel.
Cijfer: 6.

Week 32:

Dit soort van formulematige nummers hebben wij al duizenden keer gehoord in de top-40: mechanische beat, autotune, rapstuk, clichétekst ... Banaal en inspiratieloos tot en met, de hoogste tijd dat er schoon schip wordt gemaakt in de hitlijsten.

Dit nummer doet de titel alle eer aan: vlakke melodie, afgezaagde tekst (So let me be, and I'll set you free) en van die afgeknepen en vervormde stem ga ik over de nek. This Love kon er nog mee door, dit is een flauwe kopie ervan.
Cijfer: 2,5

De versie zonder die introductie. Dit is niet iets wat ik vaak zal draaien (ik vrees dat het snel gaat vervelen) maar het klinkt - wat kaztor zegt - niet onaardig en het is beter aan te horen dan de 2 vorige nummers.
Cijfer: 5,5

Terug van vakantie en uitgeslapen, begin ik vol goede moed aan:

Week 31.

Vliegen als vogeltjes in de lucht en een liedje in de zomerwind, jaja, dames en heren. Hier is echte liefde in het spel. Maar dan wel keurig afgemixt tot een papje van countrypop dat zo steriel is dat je er chirurgie op zou kunnen uitvoeren. Besmetting is uitgesloten. Helaas dus ook besmetting met de gevoelens die dit nummer probeert over te brengen. Mooi gezongen maar slaapverwekkend.
Cijfer: 5

Het soort liedje dat tegen je been rijdt als een bronstig hondje. Kom op dan, party, party, hijg, hijg. Ik word al moe van het luisteren. David Guetta is het allemansvriendje onder de pophondjes, hij bespringt werkelijk iedereen, er lijkt geen einde te komen aan het feest. Of misschien blijft gewoon dezelfde plaat draaien, want echt verschil horen tussen zijn beats doe ik niet. Dit keer dus Flo Rida, een mannelijke popdinges wiens naam ik vaker heb gehoord in dit topic, maar ik zou niet meer weten waarvan, en de volgende keer weet ik vast ook niks meer van dit nummer. Het is gewoon een van die vele aandachtsgeile hondjes die je ontmoet in je leven: je veegt je broek af en loopt verder.
Cijfer: 3,5

Aha, weer aantrekkelijke mensen die in dure auto's naar coole party's reizen. Waar hebben we dat ook al weer eerder gezien? Maar let op: de hoofdpersoon zit vol twijfel: 'If I could write you a song that would make you love me/ you would already be under my arm.' Zelfkennis siert de mens. Maar aangezien deze Posner ook niet echt kan zingen of een lekkere vent is ofzo, vraag ik me af waarom hij überhaubt is komen opdagen in de studio. Zou muziek, zelfs poppy crap, niet beter kunnen worden gemaakt door mensen met enig talent, al dan niet geveinsd? Of is dat weer een flauwe vraag?

Week 32:

Dance, dance, like it's the last, last night of your life, life. Woorden herhalen om het metrum op te vullen is handig, want zo hoef je niet veel uit je hoofd te leren, leren, leren. Goed, het lijkt af en toe alsof Usher vastloopt, maar het beuk, beuk, beukritme van dit nummer zorgt voor het hitpotentieel, of om mezelf te parafraseren, zorgt dat het hondje tegen je been op gaat rijden. De onderliggende thematiek is, verrassend genoeg, losgaan in een club met sexy meisjes. Ergens in Reusel of Vlaardingen ofzo simuleren meisjes de wereld van de sterren op de dansvloer van de buurtdisco, en het eindigt ermee dat ze in bed belanden met de lokale boerenkinkel. Zo houdt het menselijk ras zichzelf in stand, vrienden. Met dank aan de dj en koning alcohol. Het zijn mooie tijden, maar niet voor muziekliefhebbers.

Hoe vaak kun je hetzelfde opnieuw doen voordat echt niemand meer geïnteresseerd is? Dit klinkt niet eens of er een band speelt, het zou net zo goed een beat van David Guetta kunnen zijn. Leuk om te zien dat ze de zanger in elkaar laten slaan in de clip. Dat is het enige wat de moeite waard is om te memoreren. Voor dit soort liedjes hebben we de zapknop.

Mja, niet onaardig. Fijne dansvloerstamper met een goede beuk en veel beweging. Armin van Buuren moet wel echt Engels leren zeg, here jezus, blij dat hij instrumentale muziek maakt. Maar buiten de introductie, en het volstrekte gebrek aan enige inventiviteit in het nummer zelf, zit er energie in, een beetje herrie, en een goed ritme. Hier worden kindertjes blij van, en zure popliefhebbers een beetje minder zuur. Go mister ven bjoeren!
Cijfer: 5,5

Je belevingswereld is weer spot on, SV!

Ja, hij klinkt goed uitgerust

Volgens mij is Misery van Maroon 5 (in combinatie met de video) geinspireerd door de gelijknamige film.

Was dat zo'n saaie film dan?

Sandokan, ik waardeer je bijdragen altijd ten zeerste, maar Vlaardingen associëren met boerenkinkels gaat me iets te ver!

Haha, fair enough. Eerlijk gezegd waren het gewoon de eerste twee plaatsnamen die in me opkwamen, ik had net zo goed Hillegom en Wymbritseradiel kunnen noemen, maar dan krijg ik daar weer ruzie... (hoe groot zou de Wymbritseradielse posse zijn op MuMe?)

Ach ja, en boerenkinkels heb je overal, toch?

Je bent duidelijk nog nooit in Vlaardingen geweest.

Ik beken...

Maartenn (crew)
Gek, ik denk ook altijd aan Vlaardingen als iemand mij vraagt om de eerste Nderlandse plaats te noemen die in me op komt.

Er moet toch wat aan de hand zijn daar dat het zo blijft hangen.

De nieuwkomers zijn van deze week zijn:

#18 - Born again - Rick L featuring M:ck
#26 - Teenage dream - Katy Perry
#29 - Crossfire - Brandon Flowers
#32 - One - Jay Ko featuring Anya
#38 - I think I like u 2 - Jamaica

Maartenn (crew)
Reijersen schreef:
De nieuwkomers zijn van deze week zijn:

#18 - Born again - Rick L featuring M:ck
#26 - Teenage dream - Katy Perry
#29 - Crossfire - Brandon Flowers
#32 - One - Jay Ko featuring Anya
#38 - I think I like u 2 - Jamaica

Dit ziet er nu al uit als een lijst met instant-klassiekers! Ik kan me niet voorstellen dat we over 10 jaar - in de achtertuin zittende, met een biertje in de hand, vrienden onderling - niet memorerend terugdenken aan die prachtige week in 2010 dat de top40 verheerlijkt werd met steengoede muziek.

Week 33.

#18 - Rick L featuring M:ck - Born Again
Dit is dus de muziek waar de gemiddelde puber warm voor loopt.
Snap ik het niet? Ben ik hier te oud voor? Of te nuchter?
Hou ik me teveel bezig met zaken als 'melodie', 'spanning' en 'organisch klinkend´? Ben ik te veeleisend? Geef ik teveel onvoldoendes aan dit soort muziek?
Cijfer: 2. (Oeps!)

#26 - Katy Perry - Teenage dream
Katy heeft blijkbaar een vriendje gevonden daar op dat Californische strand. Zingen alsof ze tepelklemmen draagt is een handige manoeuvre om haar gebruikelijke anti-stem te omzeilen, maar ik trap er niet in. 'Let's go all the way tonight, no regrets, just love': Dan hoop ik voor haar dat het allemaal veilig gebeurd. Allemaal natuurlijk overgoten met een tandglazuur-versplinterende pop-sensibility en gegarandeerd om je na een maand de haren uit je hoofd te laten trekken, maar echt slecht wil het nergens worden, al is het duidelijk alleen maar gemaakt om te scoren.
Cijfer: 5.

#29 - Brandon Flowers - Crossfire
Die gepijnigde blik aan het begin van de clip, die oogopslag op precies hetzelfde moment waarop ik dat verwachtte: Deze jongen heeft z'n huiswerk gedaan. Ergens later zie ik Charlize Theron in de clip, maar verder ben ik met dit stukje bezig. Is dit voor een film? Hoe dan ook, De Killers-zanger maakt hier een weinig beklijvend soft(anti)rock-nummertje uit de divisie 13-in-een-dozijn. En nu kom ik helaas toch met dat ene hele vervelende zinnetje aanzetten: Hoe vaak hebben we dit eerder gehoord?
Cijfer: 4,5.

#32 - Jay Ko feat Anya - One
Op een werkdag produceer ik pakweg 13.000 kassarolletjes die er allemaal hetzelfde uit zien. De goede verstaander heeft hier genoeg aan.
Cijfer: 2.

#38 - Jamaica - I think I like u 2
Godsamme, was ik hier even aan toe, zeg! De naam doet het ergste vermoeden (Bob Sinclar-clone #100?), maar in plaats daarvan is dit een heerlijke, koude emmer water in je gezicht! Met een ongelofelijke drive wordt hier bewezen dat heerlijke, opzwepende powerpop toch nog mogelijk is in de hitparades, al is het gegarandeerd na 2 weken uit de Top 40 verdwenen vanwege het nihile niveau van de plaatjespluggers en de meute. Damn, klik de link nu al voor de derde keer aan. De ironische clip voegt alleen maar toe aan de vreugde. @Maartenn: Dit mag best steengoede muziek genoemd worden!
Cijfer: 9.

Week 33.

#18 - Rick L featuring M:ck - Born Again
Ik loop er ook niet bepaald warm voor, het ontbreekt aan wat een nummer doet bijblijven zoals een meezingbare tekst, een aanstekelijke melodie of ritme. Er wordt met die violen geprobeerd een Oosterse sfeer op te wekken maar het komt mij zo gemaakt over.
Cijfer: 3,5

#26 - Katy Perry - Teenage dream
De titel zegt veel over de doelgroep. Nu kan tienerpop leuk zijn als het tenminste een pakkende melodie heeft en goed is gezongen maar dat is hier helaas niet het geval. Te eentonig, te weinig eigenheid, te plastic en te kunstmatig.

#29 - Brandon Flowers - Crossfire
Inderdaad een te doorsnee poprocknummer waarbij Killers-zanger blijkbaar naar Snow Patrol heeft geluisterd. Komt daarbij dat ik de zang niet overtuigend vind, wat ook mijn probleem was met de Killers-platen.
Cijfer: 4

#32 - Jay Ko feat Anya - One
Het nummer komt mij te afstandelijk en clichématig over, een probleem dat ik heb met vele huidige hits. Fabriekspop of bandwerk zoals er duizenden per dag rollen en ook snel in de anonimiteit verzeilen.
Cijfer: 3

#38 - Jamaica - I think I like u 2
Eindelijk een nummer dat goed in elkaar is gestoken en dat ik meerdere keren kan beluisteren zonder dat het verveelt : een catchy baslijn, gitaarrif en refrein, dát heeft een rocksong op de eerste plaats nodig. Al zie ik het ook hogere ogen gooien bij het 'alternatievere' publiek dan bij het hitpubliek.
Cijfer: 8

Vanmiddag om half 3, toen ik op m'n werk naar de radio luisterde naar de laatste nieuwtjes, had ik gelijk een geldende verklaring voor het slechte weer dat voor zondag opgegeven is:

Dries Roelvink komt volgende week binnen op #1!!

http://driesroelvink.nl/

Aan de taalkundige fouten kun je zien wie de voorstanders zijn.

Maartenn (crew)
kaztor schreef:
@Maartenn: Dit mag best steengoede muziek genoemd worden!

Ik ga het direct luisteren kaztor!

Iemand die de 'nieuwe' track van P. Diddy kent? Een redelijk grote hit in de UK en de US.
Nu ben ik niet zo'n grote fan van Diddy maar deze plaat is een genot bij het uitgaan:

YouTube - Diddy - Dirty Money - Hello Good Morning ft. T.I., Rick Ross

prod. by Timbaland & Danja.

Timbo still got it

kaztor don't worry niet in de top 40 dan moet ie wel heel veel singles verkopen

Marko
Och Sandokanveld, je schetst een sombere doch waarheidsgetrouwe wereld!

Waar is de tijd gebleven dat meisjes uit Vlaardingen ervandoor gingen met de lokale platenbaas?

Frankly schreef:
kaztor don't worry niet in de top 40 dan moet ie wel heel veel singles verkopen

Ja, ik heb het even nagezocht. Het is in de Single Top 100.

En dat wordt bekend gemaakt op vrijdag de 13de.

Ik vraag mezelf nog steeds af over welk hondje Sandokan het daar heeft....
Snoopy, misschien?

Gast
geplaatst: vandaag om 19:14 uur

geplaatst: vandaag om 19:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.