MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de top 40 - 2010

zoeken in:
Ik heb zelf de term Anti-Rock al voor de nieuwere bands, maar Nickelback draait al een stuk langer mee dan al die gezichtsloze kopieën die anno nu opereren.

Oer-Anti-Rock?

Ik verspil liever zo weinig mogelijk cognitieve capaciteit aan Nickelback. Gewoon "kutmuziek" dekt voor mij de lading goed genoeg.

catdog schreef:
Mensen die Rihanna hier beoordelen moeten letten op het linkje dat ze plaatsen. Dat is van een half opgefokte Reggaeton mix.

Dit is de originele track:

YouTube - Rihanna - Te Amo

Ook hoor ik hier meerendeels van die opgepitchte vocalen zoals bijv. bij de link van Eminem. Zeg het maar even want misschien kunnnen mensen het laten meespelen in hun beoordeling.

Point taken. Heb jouw linkje ook nog een keer beluisterd, is wel een heel ander soort popsingle. Minder een zootje, dat wil zeggen, je hoort er min of meer een liedje in. Jammer dat die stem van dat meisje echt totaal niets uitstraalt. Sorry, maar ik snap werkelijk niet hoe zo iemand een platencontract heeft kunnen krijgen, met dat zwakke geblaat dat ze uitstoot.
Dan nog iets: wat zijn die mensen aan het dóén in die clip? Ik bedoel, als je moeder zich zo zou gedragen, dan zou je haar voor haar eigen veiligheid laten opbergen. Maar misschien denk ik te diep na over dat soort dingen.

Jammer dat Herman die opmerking over Nickelback al maakte, ik had hetzelfde in mijn hoofd.

Raar woord trouwens, 'alarmschijf.'

Sandokan-veld schreef:
Raar woord trouwens, 'alarmschijf.'

Alarmerende schijf?

Vaak wel.

Bij zulke slechte muziek lijkt mij een waarschuwing eigenlijk wel op z'n plaats.

Maartenn (crew)
Het nieuwe liedje van Mark Ronson vind ik erg catchy

Inderdaad, samen met Q-Tip, erg leuk. Hopelijk wordt het een hitje .

Maartenn (crew)
Komt vast wel goed denk ik.

Voor de mensen die niet weten waar dit over gaat:
Mark Ronson op MySpace Music – Gratis gestreamde MP3’s, foto’s en Videoclips

Njoy

Vond het ook een érg lekker nummer. Had ik al als bericht bij het vorige album geplaatst.

Coole track, hopen dat het wat gaat doen

Maartenn (crew)
catdog schreef:
Vond het ook een érg lekker nummer. Had ik al als bericht bij het vorige album geplaatst.

Ik las het net inderdaad. Eindelijk weer eens wat leuk top40 materiaal!

Sinds de reacties van de Top 40 van deze week op zich laten wachten haal ik de boel maar even in:

Week 9:

#12. Sieneke - Ik Ben Verliefd (Sha-La-Lie)
Afgezien van het refrein vind ik het best een 'leuk' geschreven liedje. De uitvoering is alleen standaard, cliché en ehm ja tergend slecht. Een ander minpunt is dat het ook écht niet uit je kop gaat tot het irritante toe. Pluspunt is dat ik toch niet chagerijnig kan worden van het vrolijke melodietje.

Cijfer: 3.5

#30. Timbaland feat. Katy Perry - If We Ever Meet Again
Wat de BEP kunnen kan ik ook moet Timbaland gedacht hebben bij het maken van dit plaatje. Het doet wat mij betreft aan als een kopie van 'I Gotta Feeling' maar dan minder goed. Katy Perry voegt in principe niets toe aan het geheel en nergens wordt het nummer spannend. Het grootste minpunt van het hele nummer eigenlijk is dat ik het einde nog het leukst vind. Het instrumental gedeelte. Daarom: Timbaland focus je maar weer op produceren.

Cijfer: 4.0

#32. Snow Patrol - Run
Eigenlijk al een klassieker-in-wording. Ondanks dat hij lang voor deze release al grijsgedraaid was en daardoor iets van zijn glans verloren is blijft dit een mooi geschreven liedje en blijft het einde in mijn ogen fe-no-me-naal met de rollende gitaren.

Cijfer: 8.0

#36. John Mayer - Heartbreak Warfare
Heerlijk niets aan de hand nummertje. John heeft een aparte en mooie stem maar is eigenlijk beter wanneer hij op zijn gitaartje kan pingelen. Vandaar dat ik pas helemaal in het nummer kom als hij ding ook mag doen in het midden van het nummer. Heerlijk gitaarspel. Voor de rest een lekker rustgevend plaatje.

Cijfer: 7.0

#38. James Morrison - Get to You
Hoewel erg clichématig en ietwat overgeproduceerd vind ik dit nog best mooi. De melodie vind ik toch erg mooi aandoen en James beschikt toch over een vrij goeie stem. Hopelijk brengt hij met zijn volgende werk alleen iets meer diepgang in zijn platen.

Cijfer: 6.5

#39. The Black Eyed Peas - Rock That Body
Mwah, best leuk was mijn eerste impuls toen ik dit nummertje hoorde. Op den duur gaat hij eigenlijk best irriteren en dat moet je juist niet hebben bij platen. Het meest storende is de opgepitchte stem van Fergie. Dat hadden ze niet moeten doen. Productie is best leuk gedaan.

Cijfer: 5.0

Geen tijd om vandaag al beoordelingen te schrijven, maar laat ik het opzoekwerk maar alvast doen voor deze week, omdat ik de slechtste niet ben. Denk ik.

Nieuwe binnenkomers week 29:

# 27. Onerepublic - Secrets

# 29 Marabi - Mafikizolo

# 35. Jacqueline - Overrated

# 38. Bertolf - Cut Me Loose

Aan mij tenslotte de taak om af te trappen. (Nee, dit worden geen penalties, maak je geen zorgen).

Weekje nummer 29:

Ooit was er eens een tijd toen rockmuziek de soundtrack belichaamde van een anti-cultuur waarin er geen plaats was voor gelikte posterboys.
Cijfer: 1.

# 29 Marabi - Mafikizolo
Leuk, zonnig liedje dat, gezien de omstandigheden, wat komt als mosterd na de maaltijd. Toch gun ik het zeker. Een beetje exotica in de Top 40 kan absoluut geen kwaad. Wat klinken die fluitjes heerlijk retro!
Cijfer: 7,5.

Dit lijkt wel muziek gemaakt voor een provider-commercial. Beetje simpel, vooral dat obligate 'na-na-na-wat hebben we het gezellig'-koortje. Wel eens gehoord van opbouw, Jacqueline? Desondanks wil ik niet te lullig zijn. Dit soort simpele muziekjes scoort hier nou eenmaal als een toeter (overrated?) en met dit zomerweer komt het bij mij ook wel over, al moet ik het zeker niet te vaak gaan horen -een kans die ik vrij groot acht-.
Cijfer: 6,5.

En de prijs van deze week gaat naar..... Dit is een heerlijke Radiohead/Smiths-crossover dat er hier als koek in gaat. Lekker fris rocknummertje, gemaakt met gevoel en liefde voor muziek. Als het dan toch over een toegankelijke boeg moet: Alle Kanes, Simple Plans, Nickelbacks en OneRepublics van de wereld: Zo kan het dus ook!
Cijfer: 8.

Week 29:

Weinig geïnspireerd rocknummer met teveel bombast die de magere song moet camoufleren. Het nummer is gewoon te voorspelbaar en deze band mist eigenheid (teveel een Coldplay-kloon maar dan van veel lager niveau) en zie ik na enkele jaren in de vergeethoek belanden.
Cijfer: 3,5

# 29 Marabi - Mafikizolo
Ik hoor veel liever een afwijkend nummer dan één die voortborduurt op wat momenteel hot is (zoals Onerepublic doet). Dit nummer roept de sfeer van de Afrikaanse jungle op en de stemmen en vooral de arrangementen zijn uniek.
Cijfer: 8

Een opgewekt en vrij simpel deuntje dat mij doet denken aan Lily Allen. Al vrees ik dat het nummer na een tijd gaat vervelen, Jacqueline geef ik het voordeel van de twijfel.
Cijfer: 6

Dit doet mij denken aan Radiohead maar is nog geen kopie ervan. Het nummer is niet echt bijzonder maar degelijk opgebouwd met goede zang. Er komen ook hier violen bij te pas maar het is net niet te bombastisch (zoals net nummer van Onerepublic).
Cijfer: 7

Week 30.

Een 30 indiceert een soort van jubileum, maar afgaande op het aanbod van deze week geloof ik er niet echt in. Vorige week was het gemiddelde niveau wel even anders.

#19. Swedish House Mafia - One
Godsamme, wat is dit ongelofelijk saai. In het begin pretendeert het ontzettend interessant te zijn ('Oeh, luister eens: Als ik nu eens op dit knopje druk...'), maar dan valt het zeer transparante maskertje af en wordt er een cliché-housemuziekje tot in den treure herhaalt. Ik kan hier helemaal niks mee. Misschien komt het wel omdat ik alleen pillen slik bij wijze van medicatie. Het zal wel.
Cijfer: 2.

#32. Nickelback - This Afternoon
Een ex-Alarmschijf? Waarom? Ik vraag me echt af aan wie Nickelback hun muziek weet te slijten. De straatstenen? Nee, serieus: Ik ken écht helemaal niemand die dit leuke muziek vind, net zoals ik dat bij Kane merk. Dat, terwijl nozems als Jannes en Frans Duijts toch echt een duidelijke doelgroep lijken te hebben. Of het moeten boze tienermeisjes zijn; een doelgroep waar ik (nog?) niets mee te maken heb. Leuk geprobeerd, die vorm van zelfspot in de clip, mannen! Bewijs jezelf dan nu maar eens door muziek te gaan maken die wél deugt. Waar ben ik eigenlijk nog mee bezig met dit warme weer...
Cijfer: 1. (zucht...)

#37. Jason Derulo - Ridin' Solo
Die muziek gaat nog wel, maar damn... wat een gillerige, glijerige, hijgerige, kwijlerige, afgeknepen kutstem heeft deze knaap toch! Net als bij z'n vorige platen is hier geen enkele vocoder tegen opgewassen. Dat gekrijs bij 2:48... ('That was just wrong!' zei m'n Amerikaanse vrouwtje zojuist).
Cijfer: 1,5.

#39. Sunrise Inc vs. Starchild - Lick shot
Hier ga ik geen woorden aan vuil maken. Ik heb wel wat beters te doen.
Cijfer: 1 (en dan ben ik nog sympathiek. Lager ga ik nooit).

En dat was dan met grote afstand de aller-ergste week van dit jaar!

Dubbele aflevering!

Week 29:

Probeer voor de grap wekelijks een muzikale beoordeling te schrijven over de liedjes in de top 40, en je begrijpt steeds beter waarom tienerblaadjes voornamelijk praten over het ondergoed en niet over de muziek van de sterren. Dit soort dingen, daar valt muzikaal toch niets over te zeggen?
Je gaat dus bijna vanzelf ouwehoeren over het ondergoed, en bij de jongens van Onerepublic zou het mij niet verbazen als dat een kanten lingeriesetje is, want dit heeft wel een verdacht hoog oestrogeengehalte. Sorry dames, ik bedoel het niet seksistisch, maar dit nummer, met zijn pseudo-'Earth Song' passie en romantiek uit blik, is bij uitstek geschikt als soundtrack voor een scene in Gray's Anatomy (or whatever) waarin een vrouwelijke dokter wenend naar huis rijdt, omdat ze net haar romance heeft verbroken met een mannelijke dokter omdat ze twijfelde of hij 'de ware' was.
Enfin, u snapt wel waar ik heen wil.
Cijfer: 4

# 29 Marabi - Mafikizolo
Voor sporthaters: dit was de tune van Studio Sportzomer, de WK-talkshow van de Nederlandse publieke omroep. Half Nederland kan dit nummer dus al dromen na ons nieuwe nationale mini-trauma, terwijl er eigenlijk niet eens zo heel veel luisterbeurten nodig zijn om dit te leren kennen, want het is zo catchy als een uitslaande brand.
Zonder te overdrijven: een verfrissende vruchtencocktail in de woestijn van droefnis die de Nederlandse hitlijst meestal is, en kandidaat voor de meest sympathieke hitnotering van het jaar.
Cijfer: 7,5

De maffe honkytonkpiano-intro is meteen de grootste verrassing van het nummer, voor de rest doet Jacqueline ook zonder bandje waar ze goed in is: flauwe, sentimentele pulp maken die zo toegankelijk is dat iedereen haar leuk en sympathiek gaat vinden. Ik zit nog steeds in therapie om I Would Stay te verdringen uit mijn bewustzijn, maar het mens gaat maar door, zonder enige genade.
Het mag wel duidelijk zijn dat ik iets tegen Krezip had, en ik vermoed dat dit niet gaat veranderen met Jacqueline solo.
En terwijl ik dit typ blijft het nummer natuurlijk in mijn hoofd hangen. 'Lalalala, lalalala!'
Ik boek alvast maar een half jaartje extra therapie. Misschien dat ik het kan proberen te declareren bij Jacqueline, maar dan wordt vast iedereen boos op mij, omdat zij zo'n sympathieke Hollandse meid is, en ik een zure, arrogante spelbreker. Laat ik maar gewoon doorgaan met mijn leven, dus.

Je leest wel eens positieve recensies over Nederlandse artiesten die zulke 'ambachtelijke' popliedjes maken.
Ambachtelijk?, denk ik dan. Het is toch geen Limburgse Vlaai waar we het over hebben, dat je het 'ambachtelijk' gemaakt wil zien?
Ook Bertolf ontsnapt niet helemaal aan deze grijze middelmaat van het opwarmen van oude recepten voor popliedjes van de Beatles via R.E.M. naar Radiohead.
Ondanks dat: mooie melodie, met een redelijk sterk refrein. Jammer dat allemaal een beetje braaf blijft, vooral de suffe strijkers zorgen dat de spanning en passie blijven aangelijnd als een onderdanige duitse herder. Bertolf verstaat het ambacht, en voorlopig is dat voldoende. Maar voldoende is niet: rennen, rennen naar de platenwinkel.
Zanger met potentie?
Cijfer: 6,5

Week 30:

# 19 Swedish House Mafia - One
Platvloerse soundtrack voor zomers drugsgebruik in de open lucht. Verstoken van enige... eh.... wat dan ook. Valt werkelijk niets uit te halen, klinkt als een demoprogramma voor een doe het zelf- drumcomputer van twee tientjes. Rommel.
Cijfer: 2

# 32 Nickelback - This Afternoon
De nieuwe Nickelback is gewoon puberale party, party. Mooi, dat maakt het een stuk duidelijker en minder belachelijk, als het gewoon Christina Aguilera met gitaren is, in plaats van dat ze me proberen wijs te maken dat het diepgaand is, met echte gevoelens enzo, zoals in de post-grunge periode
Net zoals hun meeste nummers is het verder geen reet aan, maar cheerleaders met een eetstoornis verdienen ook hun eigen gitaarmuziek, neem ik aan.
Cijfer: 3,5

# 37 Jason Derülo - Ridin' Solo
Sandokan-veld, yo, Sandokan-veld, yo, ik schrijf een beoordeling voor de nieuwe Jason Derülo, yo, deze is voor Eindhoven!
Quote van de week: Derülo zingt over de geneugten van het vrijgezellenbestaan als volgt: 'Ridin' solo, ridin' solo, it's like S-O-L-O...'
Misschien dus een geruststelling voor de meisjes die hij wil playen dat hij blijkbaar groep 3 heeft afgemaakt. Ik vraag me af of het ter sprake komt, want Derülo heeft zijn uiterlijk wel mee, en heeft succes, en kan dus desnoods wegkomen met een IQ dat met een telraam kan worden berekend.
Dit soort slijmerige hyper-r & b, ongeveer hetzelfde als Usher een paar jaar geleden maakte, zal hem weinig kwaad doen, verder.
Cijfer: 4,5

# 39 Sunrise Inc. vs Starchild - Lick Shot
Ja, zo is het wel weer genoeg, mensen. Prima allemaal dat het zomer is, en ik gun het mensen die de hele winter in de sportschool hebben doorgebracht dat er derrie op de radio komt waarop ze hun afgetrainde heupen kunnen bewegen. De paringsrituelen zullen nou eenmaal plaats moeten vinden, en er zijn anonieme knoppendraaiertjes nodig als sociaal glijmiddel. Ik weet het.
Ikzelf wil ook best paren, hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar dit soort muziek laat bij mij de sappen niet stromen.
In darwinistisch opzicht brengt me dat ernstig in het nadeel. Als iemand me zoekt, zit ik dus waarschijnlijk heel hard Neil Youngs Barstool Blues mee te zingen in een hoekje.
God, wat ben ik een ouwe lul aan het worden, eigenlijk.
Cijfer: 3

Week 30:

# 19 Swedish House Mafia - One
Een nummer dat aanvankelijk veel pretendeert maar zo plat als een dubbeltje blijkt te zijn en daar heb ik een hekel aan. Niets meer dan het herhalen van datzelfde akkoord getoonzet op een monotone beat. Maffiose rommel!
Cijfer: 1,5

# 32 Nickelback - This Afternoon
Niet meer dan platte puberale hitparadepop, vermomd als rock. Net als hun andere nummers heb ik er niets aan en die zang vind ik zo monotoon met die geforceerde rauwheid dat het irritant wordt.

# 37 Jason Derülo - Ridin' Solo
Die afgeknepen en vervormde stem vind ik vreselijk, daarnaast vind ik het nummer vervelend en te clichématig net als vele R&B-nummers.

# 39 Sunrise Inc. vs Starchild - Lick Shot
Monotone en vervelende rommel van de bovenste plank, goedkoop in elkaar geflanst met dito rijmelarij, ook hier kan ik niets mee.
Cijfer: 1,5

Deze week wordt de baggerkraan weer opengedraaid.

Sandokan-veld schreef:
Dubbele aflevering!

Week 29:

Sorry dames, ik bedoel het niet seksistisch, maar dit nummer, met zijn pseudo-'Earth Song' passie en romantiek uit blik, is bij uitstek geschikt als soundtrack voor een scene in Gray's Anatomy (or whatever) waarin een vrouwelijke dokter wenend naar huis rijdt, omdat ze net haar romance heeft verbroken met een mannelijke dokter omdat ze twijfelde of hij 'de ware' was.
Enfin, u snapt wel waar ik heen wil.

Je zit in de buurt.

de zon tegemoet
In een dwaas moment besloot ik om mee te doen aan dit ondankbare werk. Kwestie van je steentje bijdragen enzo, dus ik klikte op de eerste link die ik tegenkwam.... Nickelback Als ik voor 1 band de afgelopen jaren een diepgewortelde haat ben gaan voelen dan is het wel fucking Nickelback! Het erge is, ten tijde van 'This is how you remind me' kon ik ze best wel waarderen. De rest van de wereld blijkbaar ook, wat ervoor gezorgd heeft dat deze Canadezen naar een wel erg bedenkelijk niveau gezakt zijn. De jongste telg is daar het eindresultaat van, en mijn beste musicmeterers..Ik heb het echt geprobeerd maar ben gestrand voor de eindstreep. Man man, wat een draak van een nummer! De eerste 10 seconden van de clip waren ergens nog wel grappig, ware het niet dat als ik die gozer was geweest ik het desbetreffende busje weer op slot had gedaan en in het zwembad had gedonderd..
Het spijt me, ik ben dus toch niet voor dit werk weggelegd. Door de jaren heen zijn mijn oren een stuk minder verdraagzaam geworden en krijg ik alleen maar last van driftbuien als ik bijvoorbeeld de kop van Chad Kroeger alleen al moet aanschouwen, laat staan ie nog begint te zingen ook! Chapeau voor het werk mensen, vergeef me alleen dat ik vanaf nu alleen nummers aanklik met een rating van 7 of hoger.

Kijk, een bepaalde aantrekkingskracht heeft de band zeker wel...

de komende week waarschijnlijk nieuw in de top 40 , Ilse de Lange - Next to me ( binnen 1 dag al top 3 bij itunes en een 3FM airplaybonus) Mike Posner-Cooler Than Me , Flo'rida & David Guetta (hijweer maar nu als guest) club can't handle me en wellicht ook Armin van Buuren Full Focus (dancesmash dankzij huldiging Oranje)

En waar blijft Jan Keizer & Anny Schilder met Take me to Ibiza, in de Dutchcharts single top 100 staat hij al op nummer 3 ...

Heb vanmorgen die Ilse DeLange-plaat gehoord op Radio 2.
Wees gerust, fans: Risico's worden er niet genomen!

die Jan & Annie single wordt niet verkocht bij itunes de single/download doet het alleen op platforms van het NL lied die de top 40 niet meerekent , in de mega top 50 staat ie er ook niet in .

ranboy schreef:
En waar blijft Jan Keizer & Anny Schilder met Take me to Ibiza, in de Dutchcharts single top 100 staat hij al op nummer 3 ...

Hehe, doet me denken aan die Kopspijkers-persiflage. Show Me The Way To Kut!

Gaz de Moutarde!!!

Week 31.

#27. Ilse DeLange - Next To Me
Pure en degelijke popsong dat licht country-getint is. Hoewel vrij cliché, met name de tekst ("I just wanna feel like a ship on the ocean, flying like a bird, floating in the air"), klinkt dit nummer redelijk fris mede door de natuurlijke productie en Ilse DeLange is tenminste een goede zangeres (een zeldzaamheid in de huidige top-40).
Cijfer: 6,5

#32. Flo Rida featuring David Guetta - Club Can't Handle Me
Vele huidige hits klinken zó gemaakt, dit is duidelijk gebracht met de bedoeling om te scoren met gebruik van allerhande clichés (die beat, dat rapstuk, autotune) maar na enkele keren beluisteren klinkt het al afgezaagd.
Cijfer: 2,5

#34. Mike Posner - Cooler Than Me
Te vlakke zang met te weinig gevoel en de magere en te eentonige song helpt hem voor geen meter, daar zit gewoon niets in. Ik denk niet dat wij over enkele jaren nog veel van Mike Posner zullen horen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:56 uur

geplaatst: vandaag om 15:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.