MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de top 40 - 2010

zoeken in:
Arrie, waarom doe je eigenlijk niet meer mee met de besprekingen? Ik vond ze altijd erg leuk om te lezen. Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoor.

Arrie schreef:
Hoe kan je nou nu al weten dat het een one-hit wonder is?

Sommige artiesten stralen dat gewoon uit .

hoi123 schreef:
Arrie, waarom doe je eigenlijk niet meer mee met de besprekingen? Ik vond ze altijd erg leuk om te lezen. Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoor.

Toevallig was ik van plan het weer op te pakken. Want ik vond het ook wel erg leuk om te doen. Maarja, je vergeet het een paar keer, en binnen de kortste keren lig je alweer weken achter, en dan denk je van: "laat ook maar".

Hmm, dan ga ik wel met terugwerkende kracht de rest nog luisteren, anders kan ik geen top/flop 10 maken.

Arrie schreef:
Hoe kan je nou nu al weten dat het een one-hit wonder is?

Ach dat is gewoon een gevoel. Mohombi is wat inhoudslozer als bijv. een Jason Derulo (niet dat dat goede muziek is).

Mja, RedOne zit erachter, en die is erg goed in hits producen (ook producer van Lady Gaga). Dus met de support van hem lukt het Mohombi misschien nog wel hits te scoren.

Als de berichten mogen kloppen staat in de Top 40 van morgen Mohombi op #1, ten koste van Cee-Lo. Het kan soms raar lopen. Maar Bruno Mars zal hem volgende week komen inlossen denk ik.

Ik ben wel benieuwd naar je bronnen .

Zou overigens niets verbazen, ik hoor het nummer echt overal, afgelopen twee keer in de stad geweest en het wordt echt in elke winkel gedraaid. Fuck You hoor ik niet echt vaak buiten mijn computer.

Ik heb zo'n hekel aan Bumpy Ride. Ik verlaag het hierbij naar -1.
Het bewijs dat de mens weer aftakelt naar aap.

Bumpy Ride. Een nummer wat zo afgrijselijk slecht is, maar wel in je kop blijft hangen. En ik denk dat dat toch een doel is voor een hit en dat is dus gelukt.

Inderdaad beniewd naar de bron. Heb het nog nergens kunnen vinden.

Ik dacht dat het nummer alweer richting uitgaan aan het gaan was .

catdog schreef:
Als de berichten mogen kloppen staat in de Top 40 van morgen Mohombi op #1, ten koste van Cee-Lo.

#17. Bruno Mars - Just the Way You Are
Bruno Mars is de droom van ieder meisje. Een gevoelige jongen. Bruno Mars zingt een mooi liefdesliedje. Hij zingt hoe over een meisje, hoe mooi ze wel niet is. Elk meisje zou smelten als er zo'n liedje voor haar geschreven zou zijn. Maarja, dat ben ik niet, en ik kan er dan ook niet zoveel mee. Hij heeft een prima stem, het liedje is degelijk, zit aardig in elkaar, maar het laat me volledig koud, en als ik het te vaak hoor begint het me al te ergeren. Daarbij doet het me ook nog te veel denken aan een ander liedje (ben er nog steeds niet uit welke, iemand een idee?).
Cijfer: 5

#30. 3js/Ellen Ten Damme - Wat Is Dromen?
Verrassend goed nummer! Vind het een mooie tekst, doet me denken aan al die keren dat ik naast m'n toenmalige vriendin lag en zij nachtmerries had, waar ik haar van wakker maakte. Vind het verder gewoon een fijn popliedje, vind de viool erin een mooie toevoeging. Verder wel weer erg degelijk, en natuurlijk weinig spannends, maar dit is degelijkheid waar ik wel wat mee kan.
Cijfer: 7

#37. Ne-Yo - Beautiful Monster
Geproduceerd door Stargate, dit nummer. Het is daarmee de eerste Stargate-productie die ik wel oke vind. Normaal heb ik helemaal niks met Stargate. Weinig schokkends verder, maar ik vind de productie van het nummer dus wel erg lekker, doet het goed bij het uitgaan lijkt me. Met de zang heb ik verder niet zoveel, en het liedje op zich vind ik ook niks. Maar de lekker stuwende beats drijven het nummer toch nog naar een 6.
Cijfer: 6

#39. Roll Deep - Green Light
Roll Deep, hip-hopcollectief onder leiding van Wiley. De man waar Dizzee Rascal alles van heeft geleerd. Beiden van origine grime-artiesten, maar zo te horen is Wiley net als Dizzee op de commerciele tour gegaan. Bij Dizzee vind ik het erg goed uitpakken. Dit vind ik echter helemaal niks. Dertien-in-een-dozijn-nummer, standaard beat eronder, een refrein dat je na een keer wel hebt gehad, erg eentonig nummer verder. Verder vind ik Wiley en Scratchy wel prima rappen, maar J2K is een waardeloze rapper, en Breeze vind ik ook niet al te best.
Cijfer: 3,5

hoi123 schreef:
Ik heb zo'n hekel aan Bumpy Ride. Ik verlaag het hierbij naar -1.
Het bewijs dat de mens weer aftakelt naar aap.

Ik ben dan maar een aap. Want na het vaker beluisterd te hebben, weet ik het nu zeker: ik vind het een erg goed nummer!
Ja, dat meen ik serieus. Zeker een 8 waard.
Edit: heb hem nu al 5 keer achter elkaar geluisterd. Ik word er serieus erg vrolijk van.

En we hebben weer wat nieuwe binnenkomers:

23. Stay the night - James Blunt
32. Tokyo (Vampires & wolves) - the Wombats
38. Zie wel hoe ik thuis kom - Jan Smit

en Cee-Lo Green is zelfs afgezakt naar nummer 3.

Nog effe week 40 doen:

#17. Bruno Mars - Just the Way You Are
Het meisje van Bruno Mars is helemaal te gek. Helemaal te gek? Ja, helemaal te gek. Maar er moet, realistisch gezien, toch wel iets mis met haar zijn? Dat ze een lelijke pukkel op haar bil heeft, of altijd vergeet de dopjes terug op de tube tandpasta te doen, of soms een beetje riekt uit haar mond? Neen, haar huidje is zacht als perzik, ze is netjes voor haarzelf en haar omgeving, en zelfs na het nuttigen van een schotel met tien teentjes knoflook geurt haar adem nog naar frisse kauwgom.
Althans, voorgaande dingen komen niet direct ter sprake in dit nummer, maar duidelijk is dat Mars ofwel volkomen in de ban is van blinde kalverliefde, ofwel verrekte goed weet hoe hij een hit moet scoren, of beide.
Met een goed in elkaar zittend, maar nogal tam nummer, zet hij zichzelf neer als de hipste lover en de ideaalste schoonzoon ineen. Immers, als je popster wordt, heb je de partners zo voor het uitkiezen dat je nergens lang genoeg hoeft te blijven om erachter te komen of iemand het dopje terugdraait op de tandpasta.
Cynisch beredeneerd van mijn kant, maar ik kan niet zo veel met dit soort gladjes afgemixte Beverley Hills-romantiek van perfecte tieners in een hippe wereld. Als de lezer dit nummer echter graag gebruikt om zijn of haar favoriete jongen of meisje in de ogen te kijken en een moment lang te geloven in sprookjes: more power to you. Koester dit moment.
Cijfer: 5,5

#30. 3js/Ellen Ten Damme - Wat Is Dromen?
De melodie komt me op een of andere manier bekend voor, maar die drie vrienden van Jan Smit schrijven hun eigen nummers, toch?
Enfin, deze verrassende oefening in jaren zeventig-folk pakt goed uit voor de Volendammers, vooral met dank aan een fascinerende Ellen Ten Damme en smaakvol gebruik van strijkers.
Het thema dromen geeft de muzikanten de gelegenheid tekstueel wat dieper te gaan dan het normale gewauwel van hou/trouw, hart/smart. Een zeldzaamheid voor Nederlandstalige hitartiesten, en al helemaal voor Volendammers. Misschien slaat inteelt ook af en toe een generatie over, gniffel gniffel.
(Grapje, Kaztor, grapje)
Cijfer: 7

#37. Ne-Yo - Beautiful Monster
Wederom een prima in elkaar zittend nummer. Man, man, man, we worden deze week echt verwend met vakwerk, is het niet? Kwaliteitsrotzooi, zeg maar.
In het geval van Ne-yo (zo noemt z'n moeder 'm vast niet) krijg ik de indruk dat hij muziek op zich niet zo heel belangrijk vindt. Hij zorgt dat de toegankelijke hook vaak genoeg herhaalt wordt om het nummer na één keer luisteren in je hoofd te branden, en doet een quasi-gepassioneerde adlib als de muziek daar om vraagt. Alles verpakt in een sausje van beats die werkelijk niets uitstralen.
Doet denken aan een scholier die precies genoeg doet om zesjes te halen. Als hij zou werken op een kerncentrale, dan zou hij in geval van dreigende meltdown gaan zeuren over zijn CAO.
Het meisje is een Beautiful Monster, dit keer, maar ook bij haar is geen pukkel te ontdekken. Wat dan wel? Dat wordt niet eens duidelijk. Het enige dat je kunt opmaken uit deze clip is dat Ne-yo het blijkbaar erg belangrijk vindt dat zijn hoedje in precies de juiste hoek scheef op zijn hoofd blijft staan.
Nee, sorry, niet interessant genoeg.
Cijfer: 4

#39. Roll Deep - Green Light
Ik wilde de besprekingen deze week wat korter houden, maar volgens mij is dat weer niet gelukt. Ik zal het hier dan ook houden bij de observatie dat je hiermee mensen over een jaar of vijf helemaal gek mee kan maken in popquizzen. Was dit nou een nummer van Roll Deep, de Empty House Band of de Hip Dancefloor Mafia? Ik ben het nu alweer vergeten. Uit de hitfabriek, kant en klaar, en zo wegwerp als de krant van gisteren. Schijnt te gaan over een jongen en een meisje die op de dansvloer party party doen. Heb ik dat niet ergens eerder gehoord dit jaar? Geen zin om over na te denken. De pukkel op mijn bil begint pijn te doen.
Cijfer: 4,5

Arrie schreef:
(quote)

Ik ben dan maar een aap. Want na het vaker beluisterd te hebben, weet ik het nu zeker: ik vind het een erg goed nummer!

De luisteraars zijn niet per sé apen, maar het nummer zelf doet me gewoon erg veel denken aan neanderthalers die zichzelf aanprijzen, en daar helpt de tekst ook veel bij. Voor de rest vind ik het een idioot refrein hebben en kan ik echt niet tegen die Enrique Inglesias-zang. Echt een stompzinnig nummer.
En ik kan echt wel tegen simpele dancenummers, als ze nog maar iets speciaals hebben.

Week 41: De zomer is aan z'n laatste oprisping bezig en het tuingarnituur veranderd van fris en fruitig naar herfstgroen en pompoen.

23. James Blunt - Stay the night
Ik krijg een beetje een Spuit 11-gevoel bij dit zomerse deuntje. Bovendien is z'n stem een love-it-or-hate-it-iets dat nogal clasht met de muzikale begeleiding. Vooral aan het einde klinkt het overgeproduceerd. Verder lukt het me niet om er een hekel aan te hebben vanwege de overduidelijke Goede Bedoelingen.
Cijfer: 5,5.

32. the Wombats - Tokyo (Vampires & wolves)
Het is nogal eens wat anders dan als band de zielige stumperds uit te gaan hangen met gitaren om de hals. Deze gasten pretenderen niets, ze hebben gewoon fun en dragen dat dan ook gewoon uit met een leuk, luchtig liedje. Als je dan toch niet 'diep' wilt gaan en gewoon lekker wilt spelen is dit een manier. Liever hoor ik het wat zompiger en steviger, maar honderdduizend keer liever dit dan de zoveelste 'love you so, can't let you go, I'm sad and I'm alone'.
Cijfer: 7.

38. Jan Smit - Zie wel hoe ik thuis kom
De tweede Volendamse entry in 2 weken, oftewel: Hoe inteelt geen grenzen kent . 'Na verloop van tijd ken ik m'n eigen wensen wel'. Hij is daarbij vast vergeten een eigen chauffeur in dienst te nemen want hij is ten einde raad. Of die gigantische truck biedt uitkomst, als ie daar nog heelhuids uitkomt tenminste. Ik heb het hier over de clip, waarin Jan nog onechter overkomt dan op reclamezuilen in J-Style-shorts. Maar toch valt het deze keer wel mee. De muziek klinkt zo plat als een dubbeltje, maar komt toch vrolijk over, zo ook de voordracht...
Het is en blijft natuurlijk niks, maar zelfs in deze amusements-factor is er blijkbaar een baas boven baas.
Cijfer: 4.

Wat betreft Mohombi op #1 had ik dus toch mooi gelijk! . Het stond gisteren heel vluchtig op Top40.nl , en het werd er daarna ook weer snel afgehaald. (net als de hoogste binnenkomer van James Blunt)

Maartenn (crew)
Arrie schreef:
(quote)

Edit: heb hem nu al 5 keer achter elkaar geluisterd. Ik word er serieus erg vrolijk van.

Hier is iets niet pluis; ik ben er nog niet achter wat het precies is, maar het heeft iets te maken met in staat zijn 5 keer achter elkaar vrijwillig Bumpy Ride te draaien en vrolijk worden.

Hmmmm...

Week 41.

23. James Blunt - Stay the night
Ik vind James Blunt een mooie stem hebben of je ervan houdt of niet. Verder is het een vlot en vrolijk nummer, al is het niet echt bijzonder en mocht de productie inderdaad wat soberder.
Cijfer: 6

32. the Wombats - Tokyo (Vampires & wolves)
Die synthesizer is erg catchy wat ik in mindere mate kan zeggen van de baslijn, vocaal weet het mij minder te beroeren. Het nummer zelf mag er zijn, het lijkt alsof het begin jaren '80 is uitgebracht, maar heeft toch iets te weinig eigenheid.
Cijfer: 6,5

38. Jan Smit - Zie wel hoe ik thuis kom
Een schlager met een doorsnee melodie die tenslotte nog enigszins meevalt. De zang van Jan Smit vind ik te vlak en doet mij weinig.
Cijfer: 4

Laat je niet kisten, Arrie, als jij Bumpy Ride een leuk nummer vindt moet je gewoon doorgaan met boom boom doen met je body-oh.

Is in de praktijk ook helemaal niks mis mee.

Arrie schreef:
(quote)

Ach, binnen zijn soort (platvloerse pop-uit-blik) vind ik het ook nog best een aardig nummer. Het is iig catchy en, itt veel van zijn soortgenoten, heeft Mohombi geen autotune nodig. Zou het geen voldoende geven, maar nog wel iets van een 5 ofzo. Die nieuwe van Bruno Mars scoort hier nog wel aardig, maar dat vind ik echt een kwijlnummer 1e klas, gadverdamme...

De tekst van Bumpy Ride slaat nergens op en de zang vind ik ook niets maar het ritme vind ik wel leuk. Het heeft van mij geen voldoende gekregen, maar er staan verschillende nog slechtere nummers in de top-40.

Ach, de tekst gaat gewoon over seks. Zie daar verder het probleem niet van in, bij dergelijke nummers hoef ik geen geniale teksten. Alsof je bij het uitgaan, terwijl je zit te dansen, nog aandachtig naar de tekst gaat luisteren... Nee zulke nummers doen het dan beter met oneliners zoals "I wanna boom boom bang with your body". Tuurlijk, dat is niet echt van een hoog niveau. Maar mij stoort dat niet, en mij stoort het ook echt niet dat ie zingt dat hij de liefde wil bedrijven. Lijkt me een redelijk normale menselijke begeerte.
Wat ik zo leuk vind aan het nummer, is de prima productie, en zoals LucM zegt inderdaad het leuke ritme, en het catchy refrein. De zang is wel wat minder, maar niet zo slecht dat ik me eraan stoor.

Week 39:

#24. Rihanna - Only Girl (in the world)
Weer een Stargate-productie. Maar dit keer vind ik het helemaal niks. En dat Rihanna niet zo best kan zingen, komt in dit nummer wel pijnlijk naar voren. Het refrein doet gewoon pijn aan m'n oren. Verder wel een hele simpele productie. Vind dit vooral een nummer om snel te vergeten, ik kan hier niks goeds aan ontdekken. Een beetje een doordreun-nummer. En dat refrein is drie keer niks, totaal niet catchy, heel zeikerig. Na twee keer denk je al: jaja, Rihanna, nou weet ik wel dat ik je als het enige meisje in de wereld laat voelen.
Cijfer: 1,5

#28. Kings of Leon - Radioactive
Verrassend leuk nummer van de Kings! Na het stukgedraaide Use Somebody (ook in allerlei nog slectere covers) had ik het wel gehad met ze. Al vond ik Sex On Fire nog een best leuke single. De eerste twee albums blijf ik wel het leukst vinden. Maar dit nummer vind ik echt uitstekend in elkaar zitten. Dat koortje dat erbij komt vind ik erg fijn, en qua instrumentatie vind ik het ook erg sterk. Verder vind ik het een beetje een atypisch liedje voor in de top 40, qua structuur ed, wat het toch wel een stuk leuker maakt.
Cijfer: 8,5

#35. Swedish House Mafia vs Tinie Tempah - Miami 2 Ibiza
Beetje standaard. 13-in-een-dozijn-nummer. Ene oor in, andere oor uit. Etc. Maar toch, vind het lang niet slecht. Vind het best aardig in elkaar gezet, ook al klinkt het als zoveel andere nummers. Ik zou het niet erg vinden als zoiets in de clubs langs zou komen, denk ik. Beetje saai en eentonig op de duur.
Cijfer: 4,5

#37. Los Angeles, the Voices - Blijf Veilig Bij Mij
Wat verschrikkelijk slecht... kan hier helemaal maar dan ook helemaal niks mee. De zang is echt verschrikkelijk. De tekst is echt verschrikkelijk. De kitscherige begeleiding is echt verschrikkelijk. En als je die weghaalt, dan hou je een liedje over dat totaal niks voorstelt. Het klinkt echt voor geen meter.
Cijfer: 1

#39. Sia - You've Changed
Aardig nummer. Lekker catchy, lekker uptempo ritme. Het doet me alleen niet zoveel. Ik vind het best leuk hoor, maar ook niet veel meer dan dat. Vind de clip zelf dan nog wel het leukst, altijd leuk als die op MTV voorbij komt. Het nummer zelf heb ik nu wel gehoord. Niet dat ik het slecht vind hoor, ik vind het best leuk, zoals ik al zei.
Cijfer: 6,5

Leuk dat je weer meedoet Arrie

Maartenn (crew)
LucM schreef:
De tekst van Bumpy Ride slaat nergens op en de zang vind ik ook niets maar het ritme vind ik wel leuk. Het heeft van mij geen voldoende gekregen, maar er staan verschillende nog slechtere nummers in de top-40.

Ik heb de tekst even opgezocht, zodat deze eens rustig geanalyseerd kan worden

[chorus]
I wanna boom bang bang with your body yo
Were gonna rough it up before we take it slow
Girl lemme rock you rock you like a rodeo
(Its gonna be a bumpy ride)

[verse 1]
I wanna pull you over, pull you under
Make your body surrender to mine
Girl you can make me suffer, do whatever
Cuz I know youre one of a kind

Tell me who can love you, nobody
Hold you, nobody
Make your body wind, like me
You will never find someone like me

Who can love you, nobody
Hold you, nobody

[chorus]

[verse 2]
Imma spin you around, push your buttons
Buy you plenty of stuff
Then ill take you down, to the bottom
Work you all the way to the top

Tell me who can love you, nobody
Hold you, nobody

Who can love you, nobody
Hold you, nobody

[chorus]

[verse 3]
On top of my love gain and youre gonna get it tonight
Im focused im ready girl im gonna give it to you right

I wanna pull you over, pull you under
Make your body surrender to mine
Girl you can make me suffer, do whatever
Cuz I know youre one of a kind

[chorus]

Hij is de man van de metaforen; dat moge duidelijk zijn!
Hoe kom je op zo'n tekst???

Arrie schreef:
Ach, de tekst gaat gewoon over seks. Zie daar verder het probleem niet van in, bij dergelijke nummers hoef ik geen geniale teksten. Alsof je bij het uitgaan, terwijl je zit te dansen, nog aandachtig naar de tekst gaat luisteren... Nee zulke nummers doen het dan beter met oneliners zoals "I wanna boom boom bang with your body". Tuurlijk, dat is niet echt van een hoog niveau. Maar mij stoort dat niet, en mij stoort het ook echt niet dat ie zingt dat hij de liefde wil bedrijven. Lijkt me een redelijk normale menselijke begeerte.

Nogmaals.

Precies, je zou eerder kritisch op kunnen zijn dat hij wel heel vaak in herhaling valt. Maar goed, ook dat komt tegenwoordig wel vaker voor...

Maartenn schreef:

(Tekst van ''Bumpy Ride'')

Hij is de man van de metaforen; dat moge duidelijk zijn!
Hoe kom je op zo'n tekst???

Wat een briljante en diepgravende tekst...

Ik vermoed dat het stiekem een tekst is van een onuitgebrachte Dylan-compositie ten tijde van Blood On The Tracks.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:07 uur

geplaatst: vandaag om 15:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.