MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de top 40 - 2010

zoeken in:
Kleine correctie: Supermode is twee derde van Swedish House Mafia.

Dan hoop ik maar dat het die derde producer is die het slechtste in ze naar boven haalt .

Ik had altijd gehoopt op een vervolgplaat van Supermode

Ken je trouwens de twee gesamplede nummers in Tell Me Why, Mark? Vind het nummer namelijk wel erg simpel in elkaar gezet...

Eentje, van Bronski Beat geloof ik. Al kende ik die niet voordat ik Tell Me Why kende.
Het is inderdaad heel simpel in elkaar gezet (van Supermode) maar de sfeer vind ik gewoon fantastisch.

September maakte bovendien van dezelfde sample gebruik in haar single Cry for You (2008), maar dat zul jij ook wel weten. Dat was ook al zo'n geweldig nummer en die was iets origineler in het gebruik van de sample.

Maar ik wist niet dat het twee nummers samplede? Alle delen zitten toch eigenlijk al in dat nummer van Bronski Beat? (Het is eigenlijk amper een sample te noemen wat dat betreft).

Nee, het samplet twee nummers van Bronski Beat. Dat deuntje is van Smalltown Boy gesamplet, maar ze hebben ook zang uit het nummer Why gesampled.

Wat betreft Cry For You ben ik het met je eens trouwens.

Dan hebben ze het zichzelf wel heel makkelijk gemaakt .

Zijn ze blijkbaar dus toch zo talentloos als ze nu laten blijken met Swedish House Maffia .

En het ergste is nog wel dat in de DJ top 100, waar Armin van Buuren dit jaar voor de vierde keer op nummer 1 staat, alledrie de DJ's van SHM in de top 20 staan.

, daar klopt dus ook niks van..

Maar Armin van Buuren verdient ook niet de eerste plaats imo.
En David Guetta stond toch op 2 geloof ik .

Volgens mij klopt er weinig van die lijst .

Nouja, van David Guetta kan ik het nog begrijpen, die vind ik duizend keer beter dan die nep-mafia. Heeft dit jaar erg goede dingen gedaan.

Ik vind 'm ook wel beter (veel en veel beter) dan SHM, maar erg inventief is hij zeker niet. Veel van z'n nummers teren op hetzelfde deuntje. Dus tweede van de wereld is dan niet echt terecht wat mij betreft. ''Vroeger'' had David Guetta betere nummers imo (met 'Love Don't Let Me Go' als uitschieter), maar 'When Love Takes Over' en 'Sexy Bitch' vind ik ook niet slecht.

Maar ik vind Memories en Acapella (van Kelis) nog veel beter dan de twee die jij noemt.

Acapella was ik even vergeten, die vind ik echt goed.

Memories doet me daarentegen niet zoveel.

Laat ik dan maar de eerste zijn die me waagt aan het stelletje gedrochten van deze week. Met de linkjes dan maar om het makkelijker te maken voor jullie

#11 Marco Borsato - Waterkant :
Nou, Marco Borsato krijgt bij voorbaat altijd 2 minpunten van mij. Al z'n nummers zijn rustige, ballad achtige nummers en daar houd ik echt niet van. Ook deze doet me echt heel erg weinig. Er zit totaal geen moment van spanning in en het boeit me ook niet voor een seconde.
Cijfer : 2.5

#18 Far East Movement - Like a G6 ( Feat. The Cataracs & Dev) :
De beat is niet echt bijster origineel al heeft dit nummer wel iets aantrekkelijks. Als je dit nummer in de context van de top40 ziet zou het er niet echt uitspringen qua originaliteit maar misschien wel qua uitwerking. In ieder geval vind ik het best wel aanstekelijk eigenlijk. Lekker nummer!
Cijfer : 7

#31 Clokx - Catch Your Fall :
Oh weer een dancenummer! Klinkt op zich ook nog niet eens zo heel slecht, al is ie minder goed dan het vorige nummer. De intro doet me echt ontzettend aan een ander nummer denken en ook de trance/dance-beat die erin zit lijkt op een ander nummer. Volgens mij zit hier wel een sample in verwerkt? Al met al, niet heel slecht dus maar op lyricaal niveau merk je wel meteen weer dat je met een commercieel dancenummer te maken hebt. En een clip à la Eric Prydz is natuurlijk nooit een heel slecht cijfer waard.
Cijfer : 4.5

#33 Will.I.Am - Check It Out (feat. Nicki Minaj) :
Hier was ik het meest bang voor. Om me nog extra in spanning te houden kreeg ik natuurlijk eerst die reclame met die prins op het witte paard. (echt irritant die youtube reclames!!).
Nou, dit is dus... slecht. Als er feat. Fergie boven had gestaan had ik het ook geloofd, die Nicki Minaj heeft nou niet echt een intrigerende stem. Het 'ooh-wa-ooh' gedeelte irriteerde me echt mateloos. Behalve dat heeft het nummer nergens echt een hoogtepunt, het is eigenlijk een continuiteit van laagtepunten, als je denkt dat het niet slechter kan gaat zij nog rappen ook .
Cijfer : 2.

Arrie schreef:
En het ergste is nog wel dat in de DJ top 100, waar Armin van Buuren dit jaar voor de vierde keer op nummer 1 staat, alledrie de DJ's van SHM in de top 20 staan.

Ach, die lijst neemt toch niemand serieus. Het is meer een lijst van de grootste commerciële nichten. En David Guetta op 2 is idd niet serieus te nemen, die vent maakt niet eens zijn eigen producties, dat doet Joachim Garraud grotendeels voor hem...

Stalin schreef:
Bovendien zijn jou stukken het enige wat dit topic nog humaan mogelijk maakt

Met dank . Sta me toe, in dat geval, om weer enkele humanistische kanttekeningen te plaatsen bij het huidige popklimaat.

Week 44: Pop goes the dharma

#11: Marco Borsato - Waterkant
Leeghoofdige, gezwollen single van 's Neerlands ideale schoonzoon. Borsato kweelt als een uitgebluste Kermit De Kikker zwakke metaforen over een strijkersorkest uit blik.
Op cruise control de kortste weg varen naar de harten van de minder kritische huisvrouw, je moet het maar kunnen (of willen).
Het maken van een ruige punkplaat of een andere vorm van commerciële zelfmoord is een beetje veel gevraagd van teddybeer Borsato, maar toch lijkt hij in zijn oudere hits meer oprechte passie te voelen (of te kunnen veinzen).
Hier lijkt hij toch te denken: 'wat doe ik hier?' En aangezien zijn stem het enige menselijk klinkende is op deze plaat, kun je qua emotionele waarde net zo goed luisteren naar ruis op de radio.
Nou ja, goddelijkheid zit in alles, zeggen de hindoes. Desondanks een onvoldoende.
Cijfer: 3

#18: Far East Movement - Like a G6
Enig gegoogle leert dat er niet zoiets bestaat als een 'G6'. De bedoelde privéjets van fabrikant Gulfstream Aerospace worden genummerd met drie cijfers, bijvoorbeeld het luxe toptoestel G650, onmisbaar voor elke decadente popster, of zo.
Dat soort feitjes zal de Far East Movement weinig interesseren, ze zijn druk bezig een hit te scoren en dronken te worden als een 'slizzard' (wat de Urban Dictionary vertaalt als: 'heel erg dronken' of ook wel 'een sletterige hagedis').
Weten we in ieder geval waar ons geld aan besteed wordt, als we de single kopen. Op zich niets mis mee, in het hindoeïsme is het najagen van genot en materieel bezit het voornaamste doel in de tweede levensfase, die volgt op de jeugd. Spirituele verdieping, dienstbaarheid, en Bono-preken over hongerige kindertjes volgen later.
Aerospace Gulfstream heeft al enthousiast gereageerd op het noemen van hun product in een hitsingle, en in de clip van het nummer mogen de bandleden zelf een privétoestel bestijgen. Fictie wordt werkelijkheid, wat je zingt gebeurt. Oftewel: hoog tijd dat ik ook eens een liedje over geld ga opnemen.
Met zijn halfzachte electro en vermoeide hiphop-parafrases loopt dit nummer minstens twee jaar achter met wat hip is, maar precies in pas met het hoe men heden makkelijk een hit kan scoren. Ach ja, we krijgen ze wel erger in dit topic.
Cijfer: 4,5

#31 Clokx - Catch Your Fall
We kennen allemaal die beelden van massaparades in Noord Korea: duizenden slaven die allemaal tegelijkertijd bordjes omdraaien, om het gevoel van grootsheid te verlenen aan een lege, verhongerde ideologie.
De equivalent hiervan in westerse popmuziek is de Clip Met Schaarsgeklede Lenige Meisjes, hier weer van stal gehaald om visuele aankleding te bieden aan een formulenummer van uitgekauwde synthesizernoten, lome bassen en een vrouw die te kennen geeft haar man te willen plezieren (gaap).
Of de bewuste zangeres ook in de clip te zien is, betwijfel ik, het is niet vanzelfsprekend dat een vrouw een beetje kan zingen én op redelijk niveau yoga beoefent.
Yoga is eigenlijk een verkeerd vertaalde term, de hindoeïsten doelen met yoga op elke handeling die de volmaaktheid van de menselijke ziel bevordert. De rek- en strekoefeningen die we in het westen meestal bedoelen als ze we het woord gebruiken zijn een vorm daarvan. Kunnen we dus concluderen dat de danseressen in de clip dichter bij hun eigen goddelijke kern zijn gekomen tijdens de opnames. Mooi dan, dat nog iemand baat heeft gehad bij deze voorspelbare poep.
Cijfer: 3,5

#33 will.i.am feat. Nicki Minaj -Check It Out
Zelfs voor Will.I.Am-begrippen is dit een suffe samplekeuze ('Video Killed The Radio Star'). We zouden bijna vergeten dat de man nog best een fijne beat in elkaar kan draaien. Ook dit is qua productie geen verkeerde popsingle, maar de bouwstenen ervan zijn weer zulke gemeenplaatsen dat je wenkbrauwen er pijn van gaan doen (alleen al de titel: 'Check it out'. Goh, denkt de luisteraar, blijkbaar moet ik dit checken. Enorm spannend! En ja, ook 'da club' komt weer terug in de tekst. Waar staat dat kutgebouw toch?).
Om even terug te komen op de hindoes: die zangeres moet wel een beetje op haar karma letten. 'Haters you can kill yourself,' zingt ze aan het begin van het nummer al. Nou, nou, mevrouw. Schelden doet lekker geen pijn, hoor.
Cijfer: 4

Oh, wat is hij toch gevoelig. Compleet met zweverig fotootje van waterdruppeltje verovert Marco onze harten:
Zwem met me mee aan de overkant
Aan de andere kant van de zee
En als je ogen open doet zijn we in een ander land
Laten we opnieuw beginnen met zijn twee

Dit soort teksten geeft me eerder braakneigingen, en de standaard violen en die zeikerige stem van Borsato doen het nummer ook niet echt goed.
Cijfer: 2

Tja. Zoveelste nummer dat gaat over zo dronken mogelijk worden, compleet met bijbehorende Aziatische bimbo en op en neer hupsende coole dudes.
Muzikaal niks, tekstueel niks, het is zo spannend als een autobiografie over het leven van een verlamde kikker en echt gewoon niets nieuws.
Het heeft iets heel triests.
Cijfer: 1,5

Jezus.. Eerst controleerde ik even of ik niet het verkeerde nummer aan het afspelen had, want die intro is praktisch When Love Takes Over.
Maar daarna besefte ik dat het tóch een ander nummer is. Door de clip.
10 geile bimbo's die, kauwgumkauwend en al, de kijker (niet luisteraar, dat doet toch niemand) wil verleiden. Niet met goede muziek, niet met verleidelijke teksten maar gewoon met wat op een neer gespring en hele korte broekjes. Het nummer is wel héél erg slecht. Hele standaard dancesynthesisers, vrouw die met bewerkte stem in de microfoon zit te hijgen en smeekt om wat aandacht en melodieën die ik al ken.
Dank u, Clokx. U heeft mijn dag verrijkt.
Cijfer: 1

En we gaan weer verder met mislukte liefdesliedjes. Hijgend ''owa owa'' die me doet denken aan mijn hondje als hij uitgelaten wilt worden.
Will.i.am. die er geen zin in heeft en dus maar alles aan de autotune overlaat.
Nog een standaardstststststst pianoloopje uit blik en we zijn compleet.
Ik denk dat ik maar zelfmoord moet plegen.

I can't believe it, this beat is banging. Dream on.

edit: Hé, Nicki Minaj gaat ook nog voor ons rappen. Zorgt voor een nog lager cijfer, dit kan ze echt niet. Cijfer van 2 naar 1 verlaagd.

Week 10:

#26. Jason Derulo - In My Head
Niet eens zo slecht. R&B met een rocksausje, meezingrefrein, aardig gezongen. Op zich kan ik er niet zoveel mee, maar ik begrijp wel dat mensen dit goed vinden. Ach, laat ik dan maar mild zijn, een 6.
Cijfer: 6

#29. Alicia Keys - Empire State of Mind (Part II)
Jaaaa! Alicia weer! Wat ben ik blij dat zij nog hits scoort, steekt vaak wel ver boven de rest uit. Ook dit nummer is erg goed (ook al is het deel 2 van...). Prachtig gezongen! Blijft voor het grootste gedeelte ook nog redelijk ingetogen, aan het eind gaat het helaas toch nog wat mis, vanaf dat de drums erin komen hoeft het van mij niet meer, maar een van de singles van het jaar als je het mij vraagt. Gewoon een erg mooi liedje.
Cijfer: 9

#31. Rihanna - Rude Boy
Erg leuke clip, dat zeker! Maar weer het probleem dat ik vaak met mevrouw Fenty heb. Te zeurderig door haar zang. Verder aardig uptempo nummer, best catchy, maar kan er bijzonder weinig mee. En die tekst is ook wel erg banaal. Verder best irritant vanwege te veel herhaling en ook dat "want want want". En dat dat "yeah" ertussendoor in het refrein, klinkt voor geen meter. Het liedje had nog best aardig kunnen zijn maar Rihanna verpest het vooral zelf.
Cijfer: 4

#34. Jan Smit - Leef Nu Het Kan
Toen we dit nummer hier voor het eerst hoorden, was het hele gezin de Vries verontwaardigd. Die Jan ript gewoon Land van Maas en Waal. En hij komt er nog mee weg. Ongelofelijk. Wat een creatieve armoede.

#38. The Heavy - How You Like Me Now
Hoe dit in de top 40 komt, is me een raadsel. Niet vanwege de kwaliteit, want er staan wel meer goede dingen in de top 40. Maar vanwege de stijl, dit is heel anders dan alles wat er tegenwoordig in de top 40 staat. Wel leuk, heel erg 60s. Vooral de instrumentatie is natuurlijk geweldig, sterke zang. Gewoon goed!
Cijfer: 9

#39. Lisa Lois - Promises Promises
Vervelend nummer. PLAAYING PLAAYING PLAAYING. Hoor dat veel te vaak. Ook een beetje meeliften op wat er nu populair is, slim. Maarja, ik vind het niks. Goed gezongen, tuurlijk, maar zingen kan ze ook gewoon goed, technisch gezien. Soms vind ik het wat overdone. Maar ik vind het hele nummer gewoon totaal niet fijn in de oren klinken. Hoor ook geen mooie melodieen of wat dan ook. Nee, dan luister ik nog liever naar haar cover van Hallelujah.

Week 11.

#31. Tiësto featuring Nelly Furtado - Who Wants to be Alone
Aardig geproduceerd nummer. Deed me in eerste instantie niet veel, maar na wat vaker luisteren best aardig. De zan7g van Nelly Furtado vind ik op nummers die niet van haarzelf zijn altijd heel out of place klinken, terwijl ik echt wel een Furtado-liefhebber ben. Maar desondanks, dit is toch veel betere dance dan de meeste top 40-dance als je het mij vraagt.
Cijfer: 7

#37. Amy MacDonald - Don't Tell me That's Over
Pff, stadionrock. Erg jammer, want haar eerste album was zo leuk. Maar nu is ze dus stadionrock gaan maken. Beetje Coldplay, Keane, U2, qua sound. Misschien dat ik dit als folkliedje nog wel leuk had gevonden, maar dit, pff nee dankje.

#38. The Opposites - Licht Uit
Stiekem vind ik dit erg leuk. Vooral die synths zijn erg fijn! Verder zijn de raps en zang natuurlijk wel bijzonder slecht. Echt drie keer niks. Maar ik vind de productie zo leuk, dat ik daar overheen kan luisteren.
Cijfer: 6,5

#39. Alphabeat - The Spell
Foute jaren 90 dance. Normaal heb ik daar een ontzettend zwak voor, maar deze is toch niet zo heel leuk. Maar toch heb ik moeite om hier niet vrolijk van te worden. Omdat ik er gewoon zo'n ontzettend zwak voor heb. Het is wel overdreven vrolijk, die clip ook... maarja, dat is Alphabeat he. Die zanger kan trouwens voor geen meter zingen, zeg...
Cijfer: 6

Week 44:

Bah, bah, en nog eens bah. Wat een overdreven gedoe. Wat een sentimenteel gezeik. Wat een verschrikkelijke zang. En de tekst... Wat een wanproduct dit.

13-in-een-dozijn-beat, zwakke zang, zwakke raps, zwakke beat. Nee ook dit vind ik niks. Ook veel te eentonig.
Cijfer: 1,5

Heeft erg veel weg van When Love Takes Over van hitmachine Guetta. Ik wou al bijna gaan zingen: When love takes ooooveeer... Maar nee, er wordt iets anders gezongen. Ach, net iets anders, niemand die het opvalt, klinkt gewoon weer lekker, en lekker vertrouwd, voor al die mensen die uitgaan, goed genoeg om op los te gaan. Dus wat maakt het allemaal uit? Maar mij maakt het wel uit, dus een onvoldoende.
Cijfer: 4,5

Oh daar hebben we WIlliam met de puntjes ook weer! Een hele foute en hoogst irritante sample van Video Killed The Radiostar. Een "rappende" Nicki MInaj met een litertje autotune eroverheen gegoten. Een van de meest inspiratieloze refreinen die ik ooit heb gehoord. Ik hoor hier echt waar helemaal niks goeds in. En dat terwijl Wil.I.Am echt wel eens goede dingen heeft gedaan. Een hoop zelfs. Maar dit, nee dankje. Het beste is nog Nicki Minaj in de clip, en zo knap is ze ook weer niet.

hoi123 schreef:

Jezus.. Eerst controleerde ik even of ik niet het verkeerde nummer aan het afspelen had, want die intro is praktisch When Love Takes Over.
Maar daarna besefte ik dat het tóch een ander nummer is. Door de clip.
10 geile bimbo's die, kauwgumkauwend en al, de kijker (niet luisteraar, dat doet toch niemand) wil verleiden.

Ah ik ben niet de enige die het daar zo op vind lijken. Overigens vind ik zulke clips nog het positiefste aan de nummers, als je er geen luisterplezier aan kan beleven, dan maar wat kijkplezier.
Maar door het clipmeter-topic weten we nu dat jij liever naar oude mensen kijkt.

Pervert.

Veel te reviewen deze week!

#27 Kane & Ilse de Lange - High Planes
#30 Firework - Katy Perry
#32 Tim Berg Feat. Oliver Ingrosso & Otto Knows - Itrack
#35 Nelly Furtado - Night is Young
#37 Di-Rect - Natural High
#39 Mads Langer - You're Not Alone

Hmm, ik kijk zojuist naar de tipparade en zie ik B.o.B. ft Rivers Cuomo (!) op nummer 1 staan. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Een nieuwe Furtado! Ik ben benieuwd!

En wat moet Ilse nou weer met Kane?

Ik had eigenlijk gehoopt op een entry van Kayne Wests 'Runaway'. Erg sterk nummer.

Arrie schreef:
En wat moet Ilse nou weer met Kane?

Hopelijk is het beter dan dat andere duet dat ze met Dinand gedaan heeft een aantal jaar geleden .

Week 44:

Professioneel maar erg voorspelbaar met standdaardmelodie, de gezwollen tekst en dito productie. Marco Borsato komt niet echt oprecht over en lijkt een persiflage van zichzelf te zijn geworden. Onvoldoende dus maar het minst slechte nummer van deze week.

Van hitparadepop verwacht ik geen diepgang of artistieke hoogstandjes maar wel een aanstekelijke melodie en tekst en wat emotie en eigenheid. Zelfs daar is geen sprake van bij vele huidige hits zoals dit nummer. Niet meer dan mechanisch gereutel: geen melodie, geen meezingbare tekst, geen emotie, geen originaliteit ... niets!
Cijfer : 1

Mij deed dat ook dadelijk denken aan When Love Takes Over, één van de betere David Guetta-producties. Dit nummer is daar vrijwel een kopie ervan en mist iedere vorm van eigenheid. Bloedarmoede troef.
Cijfer: 3

Een goedkope sample (Video Killed the Radio Star van the Buggles), mateloos irriterende autotune, flauwe raps en vooral gebrek aan inspiratie, dat heeft dit nummer te bieden. Maar een song heb ik niet gehoord.

Een vermelding voor het slechtste nummer van 2010:
Oh Oh Cherso - Oh Oh Cherso:
Net nu je dacht dat de entertainment in Nederland niet lager en hersenlozer kan krijg je dit. Ik zou bijna willen verhuizen of nog beter: Laat hun verhuizen. Ze gaan waarschijnlijk op wintervakantie: Laat ze daar maar, zijn we daar weer van af. Al mijn klasgenoten vinden het geweldig. Ik zou me echt doodschamen!

Of nog korter:

(afbeelding)

Don Cappuccino schreef:
Een vermelding voor het slechtste nummer van 2010:
Oh Oh Cherso - Oh Oh Cherso:
Net nu je dacht dat de entertainment in Nederland niet lager en hersenlozer kan krijg je dit. Ik zou bijna willen verhuizen of nog beter: Laat hun verhuizen. Ze gaan waarschijnlijk op wintervakantie: Laat ze daar maar, zijn we daar weer van af. Al mijn klasgenoten vinden het geweldig. Ik zou me echt doodschamen!

Of nog korter:
(afbeelding)

Johan Derksen. Ik snap dat succes van Oh Oh... ook niet. Heb het nooit gekeken en wil dat ook zo laten.

rabbit
Ik kan hier denk ik niet op veel medestanders rekenen, maar Barbra streisand vind ik een van de meest catchy singles van 2010. Een soort 'Daft Punk-light.' Goed gekozen sample ook, heerlijk funky en door zijn eenvoud erg effectief.

Inderdaad.
Ondergewaardeerd bijna.

Een gemiddelde van 2,4 van 6 gebruikers, inderdaad geen vetpot.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:24 uur

geplaatst: vandaag om 22:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.