MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de top 40 - 2010

zoeken in:
Joren999 schreef:
Little Lion Man is opeens na 5 weken uit de tip 30 verdwenen, terwijl platen pas na 9 weken horen te verdwijnen. Zijn ze bang dat er een iets te alternatief nummertje in de top 40 komt?

Ik denk dat die regel omgekeerd is: een plaat mag maximaal 9 weken in de tipparade staan, anders moet hij eruit.

Week 5

#31: Jamie Cullum - Don't Stop The Music
Ik heb eigenlijk wel een hekel aan die quasi-hippe jazz-artiesten. De huisvrouwenmarkt is blijkbaar verzadigd en dus zoekt Jamie het een leeftijdscategorie lager door Rihanna te coveren. Muzikaal is het wel in orde, maar dit is zo enorm zouteloos dat er echt niets meer aan is. Doe mij de versie van Rihanna.
Cijfer: 3,5

#33: Edward Maya - My life
Rustig houseliedje met wat mediterraanse accenten. Zeker niet wereldschokkend, maar luistert wel lekker weg. Toch is het allemaal te vrijblijvend om echt hoge ogen te gooien.
Cijfer: 4,5

#35: Lady GaGa ft. Beyoncé - Telephone
Niet het beste nummer van beider dames, maar het heeft wel een catchy refrein. Verder wel een beetje teveel synths en onnodige autotune, maar kan dit prima aanhoren. De tweede voldoende van het jaar.
Cijfer: 6,5 (met groeipotentie)

#37: Go Back To The Zoo - Electric
Beetje 13-in-een-dozijn-rock. Klinkt wel gezellig en doet het ook vast leuk bij DWDD, maar bijzonder is het niet echt. Het wil bij mij ook niet echt blijven hangen. Ben benieuwd welke andere De Staat-navolgers nog meer de top 40 halen.
Cijfer: 5,5

Joren999 schreef:
Little Lion Man is opeens na 5 weken uit de tip 30 verdwenen, terwijl platen pas na 9 weken horen te verdwijnen. Zijn ze bang dat er een iets te alternatief nummertje in de top 40 komt?

Heb even gekeken, maar hij staat er volgens nog in hoor?

Tipparade (nr6): FMC Pop - futuremusiccharts.nl

We hebben al week 7 en daar is hij (helaas) verdwenen. Ik was overigens al stomverbaasd dat hij was binnengekomen.

Ik vind het trouwens wel een erg alternatieve plaat (voor top40/tipparade-begrippen).

Naar huidige top-40-normen is Little Lion Man misschien toch te alternatief, ik vind het jammer dat er in de huidige top-40 alleen ruimte is voor 13-in-een-dozijn-liedjes.

herman schreef:
(quote)

Heb even gekeken, maar hij staat er volgens nog in hoor?

Tipparade (nr6): FMC Pop - futuremusiccharts.nl
Ik kijk altijd hier: http://www.top40web.nl/
Erg sober, maar wel snel

Ha, daar kijk ik dus ook altijd, staat al jaaaren onder favorieten

Ik keek altijd op chartfreaks.com, maar die wordt helaas niet meer geupdate. De hele database is ook offline gehaald, wat wel bijzonder jammer is, aangezien daar alle hitlijsten vanaf 1965 op stonden (ook de Belgische, Engelse, Amerikaanse, etc.) en er een heel goede zoekfunctie was.

De persoon die dat deed ken ik dus ook al jaren via internet, hij heeft ook tijdje meegedaan met de top40gold. Tijdgebrek was de reden geloof ik om het rendabel te houden. Idd jammer dat die site gestopt is. Top40web.nl heeft elke dinsdag de nieuwe lijst als eerste online.

Maar de beleving is zo anders dan 20 jaar geleden. Veel veranderd in de muziekbiz!

Ja, de top 40 is sowieso niet meer echt iets waar je in moet komen om het te maken.

Ik kijk altijd op chartbeat.nl. Die heeft hem meestal op maandag.

Een inhaalslagje hier:

Week 6:

#33: Carolina Liar - I'm Not Over
Bij bands als deze blijft het altijd gissen naar wie er nu weer wordt nagebootst. Vorige keer was het The Killers, nu is het iets dat het midden houdt tussen U2 en Foo Fighters. Het lijkt enorm veel op een nummer van de laatste, al schiet de titel me nu niet te binnen. Bovenal is het typisch Carolina Liar: Totaal gezichtsloos. De titel biedt niet veel troost.
Cijfer: 3.

#38: Anouk - For Bitter Or Worse
Een ballad deze keer en tenminste niet zo'n zeikplaat als Michelle of Lost. Misschien iets te a-typisch om een grote hit te worden, maar het klinkt tenminste wel oprecht.
Cijfer: 6,5.

Week 7:

#11: Wesley - You raise me up
Een ongewoon hoge binnenkomst is bijna altijd een waarschuwing en dat is deze keer absoluut niet anders. Dit klinkt als het bastaardkind van Johnny Logan en Barbra Streisand. Hadden we in de jaren '80 al niet genoeg van dit soort walgelijke, suikerspiegelverhogende slijmjurkenballads?
Cijfer: 1.

#19: New Kids - Groeten uit Brabant!
Voor mensen die denken dat ze weten wat 'humor' is. I don't believe the hype. Misschien dat ik dit na een krat op een bepaald niveau weet te waarderen, maar dan moet ik wel héél ver heen zijn...
Cijfer: 1.

#33: Train - Hey, soul sister
Jaren geleden al weggezet als ééndagsvlieg en nu zijn ze ineens terug. Ik vind dit best aardig. Goed gezongen ook, maar van mij mag het volgende keer toch wat minder vrijblijvend klinken en wat meer ballen hebben. Waar blijven toch de krakers die een jaar of 15 terug nog wel de weg naar het grote publiek wisten te vinden..?
Cijfer: 6,5.

#35: Robbie Williams - Morning sun
Erg middelmatige ballad van iemand die z'n gretigheid heeft verloren. Dat is eigenlijk al zo sinds Believe. Het is alsof ie een parodie op zichzelf is geworden.
Cijfer: 4,5.

#38: David Guetta featuring Kid Cudi - Memories
Erg jaren '80. Nogal kinderlijk, maar stiekum wel geinig. In ieder geval een stuk beter te verhapstukken dan Guetta's vorige samenwerking met De Zingende Wasknijper.
Cijfer: 5,5.

Week 6:

Zowel de akoestische als de rockversie beluisterd en het klinkt nogal doorsnee en anoniem, het doet mij een beetje denken aan the Killers. Melodisch noch tekstueel kan het nummer mij boeien, deze band mist eigenheid om hoge ogen te gooien.
Cijfer: 3

De laatste tijd pakt Anouk vooral uit met ballads. Dit vrij bombastische nummer vergt meerdere luisterbeurten en ik zie het ook zo geen grote hit worden maar Anouk klinkt hier - wat kaztor zegt - oprecht en ook bezield, alleen kan haar Engelse uitspraak verbeterd worden.
Cijfer: 6,5

Week 7:

Erg saaie en clichématige ballad, het nummer roept associaties op met The Lady in Red van Chris DeBurgh en How Am I Supposed to Live Without You van Michael Bolton (2 van mijn meest gehate ballads). Er is altijd een publiek voor dit soort van slijmballads maar daar hoor ik niet bij.
Cijfer: 2

Natuurlijk mogen wij rond deze tijd van het jaar karnavalsplaten in de top-40 verwachten. Soms kan ik de lol ervan inzien maar dit hier is erg plat en wansmakelijk, ik kan er totaal niet mee lachen.
Cijfer: 1

Een aardig en radiovriendelijk nummer, dit zal ik niet afzetten als ik het hoor maar ook niet vaak draaien. Daarvoor mist het wat men noemt de X-factor (datgene dat ervoor zorgt dat een nummer bijblijft).
Cijfer: 6

Zijn vorige nummer You Know Me vond ik erg goed vanwege de melodie en de sfeer, maar hier is hij terug bij af. Deze ballad vind ik vrij vervelend en straalt te weinig uit.

Dit doet mij ook denken aan foute hitmuziek uit de jaren '80. Er zit wel iets catchy in maar het is tenslotte te simplistisch waardoor het snel kan vervelen.
Cijfer: 5

In grote lijnen ben ik het wel eens met kaztor.

Father McKenzie
Luc, mijn petje af voor jou...... dat jij die ongein die hitparademuziek tegenwoordig is nog überhaupt WIL volgen, mij niet gezien, ik ken hier niets meer van, gelukkig maar, denk ik zo.

Ach, dit topic is wel leuk om je gal te spuien (net als die Greatest hits-topics door dazzler opgezet), daarvoor is het ook bedoeld .

Ik ben toch wel een beetje verbaasd om 'Run' van Snow Patrol op nummer 1 te zien in de Top 40.

Zal wel met die verzamelaar te maken hebben, maar dat nummer heeft destijds (2004?) toch genoeg aandacht gekregen. Misschien wel geen top40 notering, maar was vaak genoeg op de radio.

Dwejkk_ schreef:
Ik ben toch wel een beetje verbaasd om 'Run' van Snow Patrol op nummer 1 te zien in de Top 40.

Zal wel met die verzamelaar te maken hebben, maar dat nummer heeft destijds (2004?) toch genoeg aandacht gekregen. Misschien wel geen top40 notering, maar was vaak genoeg op de radio.

Je bedoelt nummer 1 in de tipparade. Ja, ik viel ook van mijn stoel van verbazing, maar kennelijk was één gigantische hit van hun verzamelalbum nog niet genoeg.

Het valt me des te meer op omdat al vele jaren lang het niet meer gebruikelijk is om oude songs te heruitbrengen (behalve als iemand dood is natuurlijk). Vroeger (jaren 70 en 80) was dat heel normaal.

Dwejkk_ schreef:

Met die recente simpele ballads van ze is het kwartje eindelijk eens gevallen.

Wil daarnaast nog even kwijt dat de oude SP (dus ook Run) 100 keer beter is dan de recente SP.

(De politieke partij vind ik helemáál niks! )

Week 6:

Beetje Killers, beetje U2, heel erg MOR.
In de tijd van de doorbraak van Nirvana en de 'grunge-explosie' werd speciale shampoo op de markt gebracht, waarmee je haar dezelfde ongewassen look kreeg als Kurt Cobain en de andere grungesterren. Zo kon de volger van de trend een grungekapsel krijgen zonder zijn haren echt vies te laten worden. De goede verstaander heeft hier genoeg aan, denk ik.
Cijfer: 4

Ik kan de stem en de attitude van Anouk meestal wel goed hebben. Dit vind ik echter niet een van haar sterkste singles: er gebeurt te weinig, de grootse finale komt niet helemaal uit de verf en in ballads is haar Nederlandse accent ook te opvallend, waar ik me wel vaker aan stoor bij Nederlandse zangers die in het Engels zingen.

Week 7 later.

Week 8:

#21: Jos Van Oss - Zachte G, Harde L
In tegenstelling tot de New Kids vind ik dit weer wèl bijzonder geestig, op een, nouja, 'lullige' manier. De muzikale begeleiding vind ik er eigenlijk goed bij passen op een Tol Hansse-achtige manier. Het stelt natuurlijk geen 'fluit' voor, maar ik kan hier wel om lachen.
Cijfer: 4,5.

#35: OneRepublic - All The Right Moves
Het grote probleem van veel rockbands tegenwoordig is dat het maar niet wil vonken, dat het allemaal zo gladgestreken geproduceerd en gespeeld is, dat de bands eigenlijk veredelde boybands zijn en dat het zo inwisselbaar klinkt als de pest. Deze band onderscheidt zich totaal niet en de zanger wil ik het liefst zo spoedig mogelijk een ferme schop in z'n hol geven!
Cijfer: 3.

#38: Ke$ha ft. 3Oh!3 - Blah Blah Blah
De titel zegt genoeg.
Cijfer: 2.

Magere oogst deze week, maar volgende week hebben we in ieder geval wel een hele goeie van Snow Patrol!

Week 6:

Had nog nooit van deze band gehoord, maar het klinkt wel aardig. Niet zo zwaar op de hand Amerikaans als meestal met rockbandjes die de top 40 halen. Het doet me wel wat denken aan de bandjesgolf van een jaar of 4, 5 geleden. Echt fantastisch is dit ook weer niet, maar het luistert wel lekker weg.
Cijfer: 6

Een Anouk-ballad. Michelle vond ik al verschrikkelijk, maar dit is misschien wel nog erger. Wat een verschrikkelijke stem heeft ze toch als ze hem zo gebruikt. Het verpest het hele nummer, voor zover er verder iets aan is.
Cijfer: 2

Week 7:

Over Wesley heb ik heel veel gehoord, hij komt namelijk uit dezelfde stad als ik, dus de lokale kranten staan ook vol met stukjes over Leidens 'trots'. Dit liedje had ik nog niet eerder gehoord, maar de verwachtingen waren al niet hoog... Het eerste wat me opvalt bij beluistering is het tenenkrommende engels. Zing dan gewoon in het Nederlands... Verder is de muziek ook niet mijn ding: Barbra Streisand is een goede verwijzing. Erg slecht nummer dit.
Cijfer: 1,5

De New Kids go carnaval. Fragmenten uit de serie vind ik wel grappig (zoals laatst bij DWDD) en ook Broodje Bakpao vond ik een erg leuke hit, maar hier heb ik niets mee. De humor zoals ik die ken uit de serie komt niet op me over, hier wordt gewoon een hype uitgemolken.
Cijfer: 2,5

Gladde radiopop, dit doet me helemaal niets. In de verte doet het me nog een beetje denken aan Mumford & Sons, trouwens. Paar keer beluisterd, maar het blijft niet hangen.

Tsja, dit doet me ook niet veel. Nu ben ik sowieso niet zo'n fan van ballads over het algemeen, zelfs niet van bv. Robbie's eigen Angels. Misschien dat dit nummer wat meer tijd nodig heeft, maar voorlopig kan ik hier geen voldoende aan kwijt. Overigens vond ik Robbie's vorige singles nog wel de moeite waard.

Dit nummer moet het hebben van een sample van Fatboy Slim (Right Here Right Now), die op zijn beurt weer de strijkers van dit oude nummer (1970) van James Gang. Waar Fatboy Slim het nummer nog inventief samplede, kopieert Guetta het alleen maar. Lekker makkelijk. Het nummer doet me verder ook weinig... vond de vorige platen van Guetta beter, ook die met Akon.

Week 8:

Tsja, retefout dit natuurlijk, maar het is best grappig eigenlijk. Muzikaal doet het denken aan Busje Komt Zo en in het refrein (met accordeon) zelfs aan Samim's Heater (waar ook een carnavalversie van bestaat geloof ik). Niet iets om vaker te horen, maar tig keer grappiger dan Groeten uit Brabant, die andere carnavalshit.

Prima plaat dit. OneRepublic is blijkbaar een rockband, heb altijd gedacht dat ze meer in de r&b-hoek zaten. Vind dit wel een fijn nummer met Timbaland- en dubstepinvloeden. Duidelijk weer iets anders dan de standaardrockbandjes die je altijd in de hitlijsten aantreft. Nu eens geen Pearl Jam/Nickelback/U2/Killers/QOTSA-rip off. Catchy plaat, deze mag in het 2010 canon van de top 40.
Cijfer: 7.

Helaas niet zo leuk als haar vorige single, maar Ke$ha vind ik zo erg nog niet. Natuurlijk is ze een soort mainstream-variant van Uffie en borduurt dit nummer een beetje op het Lady Gaga-stramien voort, maar zo slecht als de meesten vind ik dit ook weer niet. Maar waar haar vorige single een ruime voldoende kreeg, haalt deze dat bij lange na niet.

herman schreef:
Week 8:

Prima plaat dit. OneRepublic is blijkbaar een rockband, heb altijd gedacht dat ze meer in de r&b-hoek zaten. Vind dit wel een fijn nummer met Timbaland- en dubstepinvloeden. Duidelijk weer iets anders dan de standaardrockbandjes die je altijd in de hitlijsten aantreft. Nu eens geen Pearl Jam/Nickelback/U2/Killers/QOTSA-rip off. Catchy plaat, deze mag in het 2010 canon van de top 40.
Cijfer: 7.

Ben benieuwd wat je dan van hun nieuwe single "Secrets" vindt.. wordt momenteel als promo voor het nieuwe LOST-seizoen gebruikt.

Week 8:

Carnavalsonzin is niet aan mij besteed maar hier kan ik - in tegenstelling tot het nummer van New Kids - wel mee lachen vanwege de lulligheid (let op de dubbele betekenis van het woord).

Saaie rockplaat, de melodie vind ik eentonig en ik raak er niet vrolijk of opgewonden van. Die orgel in het begin en de piano voegen wat toe maar dat volstaat niet om het nummer te redden.

Dit vind ik vreselijk: de zang, de tekst, die productie en een degelijke melodie hoor ik hier ook niet in. Het klinkt alsof de zangeres moet braken en die neiging krijg ik ook als ik dit nummer hoor.
Cijfer: 1

Zoals gewoonlijk staat het hier weer vol met nummers die ik niet ken en waarschijnlijk ook nooit zal horen maar desondanks is het toch altijd vermakelijk om te lezen. Waarvoor mijn dank. Zal wellicht met de hoge mate van zelfkastijding te maken hebben die uit het merendeel van de berichten spreekt ; )

Hehe.. Ik denk dat het deels met de interesse voor muziek en deels met het feit dat het merendeel van de users er dagelijks mee te maken krijgt heeft te maken (is dit nog wel een verantwoorde zin?) om zo een topic vol te lullen. Interessant blijft het altijd wel en zo worden de kwaliteitssingles ook wat meer benadrukt.

Het zou trouwens ook leuk zijn om een soortgelijke KinK FM-topic te hebben. De zelfkastijdingsfactor zou dan ongetwijfeld lager zijn!

Zo'n Kink FM-topic heb ik in 2009 geopend, maar het kostte me wel veel tijd dat ook bij te houden. Je hebt daar ook regelmatig 10 nieuwe binnenkomers in een week. En lang niet alles is even goed. Maar misschien dat ik nog eens poging waag.

catdog schreef:
Ben benieuwd wat je dan van hun nieuwe single "Secrets" vindt.. wordt momenteel als promo voor het nieuwe LOST-seizoen gebruikt.

Die vind ik een stuk minder. Van die typische Amerikaanse drama-rock. Niet zo pakkend ook als dat andere nummer.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:08 uur

geplaatst: vandaag om 20:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.