MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de top 40 - 2010

zoeken in:
Opgedragen aan Der Graf dan, Week 7:

#11: Wesley - You raise me up
Een winnaar van Popstars, blijkbaar. Dat soort jongens en meisjes moeten vooral 'lekker gewoon' blijven, en krijgen dus als eerste single een glad wanproduct aangeleverd van een team professionele songschrijvers. In dit geval speelt mee dat deze Wesley niet goed of met beleving zingt, en geen spatje charisma heeft. Dit heeft zo weinig eigens, dat ik het gevoel had dat mijn eigen persoonlijkheid door osmose werd verminderd terwijl ik luisterde. Help!
Cijfer: 1.

#19: New Kids - Groeten uit Brabant!
Wat vinden jullie moeders ervan dat jullie zo praten? Een muzikaal oordeel hierover vellen is als een culinair oordeel vellen over wondpus. Verder geschikt voor avonden vol bier en wangedrag.
Cijfer: 3

#33: Train - Hey, soul sister
Rijmdwang van het jaar: 'Hey soul sister, ain't that Mister Mister on the radio?' Verder wel leuk gemaakte popsingle waar het team van Popstars niet op zou kunnen komen.
Cijfer: 5,5.

#35: Robbie Williams - Morning sun
Aardig camouflagenet voor het lege vat dat Williams intussen is geworden.
Cijfer: 5

#38: David Guetta featuring Kid Cudi - Memories
Kid Cudi is hip en mag dus komen opdraven als gastartiest bij jan, alleman, en in dit geval David Guetta. De relaxte, wat introverte flow van Cudi werkt hier prima, behalve in de hook, waar je toch zou hopen op iets krachtigers dan een schor 'Hey, hey, yeah, yeah'. Verder: leuk!
Cijfer: 6,5

Jullie weten toch ook allemaal wel dat 'You Raise Me Up' een cover is van Secret Garden?

Eh... nee dus. Goed, schrap die opmerking over professionele songschrijverteams van mij dan, maar het blijft een behoorlijk gezichtsloos nummer.

Sandokan-veld schreef:
Eh... nee dus. .

dat dacht ik al op te maken uit het stukje tekst

Sandokan-veld schreef:
Opgedragen aan Der Graf dan, Week 7:

Als ik Album top 40 pak:

Massive Attack - Heligoland (nummer 5):
Heerlijk album met lekkere beats, goede zang en het verveelt nergens. Hoogtepunt Flat of the Blade met Guy Garvey van Elbow.

Cijfer: 8

Leuke Topic en de recensies van Herman Moderator spreken me het meest aan , de single van One Republic is inderdaad something different 3Fm is erg gek op deze hit en 3Fm airplay is ook erg relevant voor de Top 40. en wat Run" van Snow Patrol het is een keuze van hun platenmaatschappij om deze "oude "song weer nieuw leven in te blazen . Radio 2 draait hem ook

Don Cappuccino schreef:
Massive Attack - Heligoland (nummer 5):
Heerlijk album met lekkere beats, goede zang en het verveelt nergens. Hoogtepunt Flat of the Blade met Guy Garvey van Elbow.

Grappig, vind het niet zo'n goed album en dat nummer met Guy Garvey al helemaal niet. Zonder overdrijven het slechtste wat MA ooit op plaat heeft gezet. Maar goed, dit is meer iets voor bij het album zelf.

Nog effe week 8 doen:

#21: Jos Van Oss - Zachte G, Harde L
Youtube-grap rond een fictieve zanger, die uiteindelijk de ultieme carnavalshit zou worden van dit jaar, maar gek genoeg eerst in de Randstad aansloeg. Om maar even te benadrukken dat hier in Brabant 'cultuur' nog steeds iets is dat we van de hoeven van een koe schrapen om te testen op mond- en klauwzeer. Helemaal niet waar hoor, we hebben ook nog ergens een museumpje met van die moderne kunstdingetjes.
Maar even serieus: bij dit soort dingen kan ik me wel voor mijn kop slaan. Waarom heb ik dit niet bedacht? Volgend jaar ga ik een eigen banale carnavalshit scoren. Kassa! Iemand zin om mee te doen?
Cijfer: 2

#35: OneRepublic - All The Right Moves
Ik vind OneRepublic maar een stel poesjes die poseren als rockband maar intussen de hielen likken van de R & B-massa (hoor mij snobistisch doen), maar ik moet eerlijk zijn: dit is het beste rockbandachtige nummertje van dit jaar tot nu toe. Er gebeurt iets, er wordt niet de huilerige emo uitgehangen, en het heeft een refrein dat ook nadat het Youtube-filmpje is afgelopen in je hoofd blijft hangen. Een voldoende is overdreven, maar een voorzichtig goedkeurend knikje kan er wel af.
Cijfer: 5,5

#38: Ke$ha ft. 3Oh!3 - Blah Blah Blah
Aardig lopende bandproduct voor twaalfjarige meisjes en ander volk voor wie 'smaak' betekent dat je een ander hoesje om je IPhone hebt dan je vriendinnetjes. Niet interessant voor wie dan ook op deze site, lijkt me.
Cijfer: 4

Antonio
Iemand al bekend met het Zuid Afrikaanse trio Die Antwoord en hun single Enter The Ninja ???

Hierbij een link naar de video, die bij tijd en wijle behoorlijk lijp is...

Ja, dat nummer is een paar weken terug al besproken bij 'maak kennis met electronic en beoordeel'. Erg leuk, krijgt een 9 van mij. Overigens is het geproduceerd door Bas Bron (van o.a. De Jeugd van Tegenwoordig).

rabbit
Ze zouden eigenlijk ook een album op Magnetron uitbrengen, maar dat ging niet door geloof ik. Beat Boy en Wat Pomp vind ik overigens nog stukken beter dan Enter the Ninja!

Beat Boy is inderdaad veel beter nog. Ze hebben volgens mij al een paar jaar contact met Bas Bron en Magnetron Music, maar in januari is dit een grote internethype geworden en sindsdien staan er grotere zakken geld klaar voor Die Antwoord. Ze komen tegenwoordig zelfs al op TMF enzo. Het kan snel gaan.

Antonio
herman schreef:
maar in januari is dit een grote internethype geworden en sindsdien staan er grotere zakken geld klaar voor Die Antwoord. Ze komen tegenwoordig zelfs al op TMF enzo. Het kan snel gaan.

En volgens hun officiele site ergens in april van dit jaar op tournee in Europa en dan komen ze ook in Mokum

Die Antwoord - Taking Over The Interweb - dieantwoord.com

Nieuwe binnenkomers deze week:
12 Sieneke - Ik Ben Verliefd (Sha-La-Lie )
30 Timbaland ft. Katy Perry - If We Ever Meet Again
32 Snow Patrol - Run
36 John Mayer - Heartbreak Warfare
38 James Morrison - Get To You
39 The Black Eyed Peas - Rock That Body

Ik ben benieuwd hoeveel mensen boven de 1 uitkomen voor onze Sieneke

Owl City trouwens alweer voor de 10e keer op 1, zijn er nog mensen die dat nummer niet zat zijn?

Ruby1966
32 Snow Patrol - Run

Dit zijn wel de betere binnenkomers van dit jaar ! (en dan overzie ik Sieneke natuurlijk)

Week 9:

#12. Sieneke - Ik Ben Verliefd (Sha-La-Lie)
Gezellige draaiorgelschlager, doet me een beetje denken aan zaterdagmiddagen in de stad. Inclusief wandeling over de naar vis stinkende markt. Genoeg flauwigheden: vind dit best een aardig nummer in het genre. Zou me niets verbazen als dit hoge ogen gaat gooien op het Eurovisie, want het is wel heel erg pakkend. "Het gaat niet uit mijn kop", zingt ze en ze heeft gelijk.

#30. Timbaland ft. Katy Perry - If We Ever Meet Again
Beetje standaard-Timbaland werk. Zowel Timba als Katy hebben wel veel leukere hits gehad, dit doet me niet zoveel. Het trancy outro getuigt nog wel van enige creativiteit (en roept om een remix), maar dan is het al te laat.

#32. Snow Patrol - Run
Opmerkelijk dat dit heruitgebracht wordt. Blijkbaar zijn de singles op en willen ze het momentum toch vasthouden? Vond dit destijds wel even een erg mooi nummer, maar ik heb het destijds wel genoeg gehoord. Het blijft wel een stuk beter dan bv. het verschrikkelijke Chasing Cars en de meuk die ze tegenwoordig uitbrengen, maar geef mij toch maar de echt oude Snow Patrol, toen ze nog gewoon een leuk gitaarbandje waren.
Cijfer: 6

#36. John Mayer - Heartbreak Warfare
Hmm, ik ben niet echt John Mayer-fan, maar sommige nummers vind ik wel aardig. Deze is voor zijn doen vrij ingetogen en dat bevalt me wel. Mooi sfeervol liedje, dat ik wel vaker wil horen.
Cijfer: 7

#38. James Morrison - Get to You
James zit enigszins in dezelfde categorie als John, maar zijn stem en pathos trok ik maar één single lang. Nu vind ik er niet zoveel meer aan, het klinkt allemaal iets te zwaar aangezet en muzikaal is het ook heel gladjes allemaal. Je zou zo'n zanger toch een schop onder zijn kont willen geven en hem voor een fatsoenlijke rockband willen horen zingen.

#39. Black Eyed Peas - Rock That Body
Bij het album schreef ik juni al: "Het intro is heel erg Boys Noize, de samples zijn heel erg begin jaren '90 rave en de vocalen zijn tamelijk des Daft Punks. Fergie zingt het refrein in de ueberpitch, waardoor ze klinkt als een jongetje van 5 (kent iemand Dur Dur D'etre Bebe nog?), maar storend is dat wat mij betreft niet. Behoorlijk overdonderend en ontzettend catchy nummer. Mooie brug ook met die soulvocalen en die gedempte bas. Knap hoe BEP hier een aantal trends van de laatste jaren feilloos naar hun hand weet te zetten. Tweede hoogtepunt op rij. 4,5." Nu ben ik wel iets minder enthousiast, het nummer had toch net iets vetter aangezet mogen zijn, met name de raps missen een beetje kracht. Maar goed, nog steeds een voldoende. BEP is wat mij betreft één van de betere dingen die de top 40 de laatste jaren te bieden heeft.

Joren999 schreef:
Owl City trouwens alweer voor de 10e keer op 1, zijn er nog mensen die dat nummer niet zat zijn?

Ik heb het pas 1 of 2 keer gehoord.

Antonio
herman schreef:

BEP is wat mij betreft één van de betere dingen die de top 40 de laatste jaren te bieden heeft.

Tsja, niet alles even goed, maar wel veelzijdig (inmiddels hebben ze het hele spektrum tussen 95 en 170 bpm wel gehad) en binnen het top40-kader ook wel origineel.

Week 9:

Een nietszeggende schlager dat slecht en weinig toonvast is gezongen, maar vanwege de vrolijkheid heeft het een zekere gezelligheidsfactor en het past goed bij een Hollandse kermis. Niet iets om vaak te draaien, het gaat snel melig klinken maar het klinkt wel geloofwaardiger dan de Toppers vorig jaar.

Dit is meer productioneel knip- en plakwerk dan een song waarbij de verveling snel toeslaat. Die stemmen doen mij helemaal niets, ik mis elke bezieling en spontaniteit, dat instrumentale gedeelte vind ik nog het beste.

#32. Snow Patrol - Run
Een oud Snow Patrol-nummer dat heruitgebracht wordt en ik vind het beter dan hun recentste hits. Traag maar goed opgebouwde gitaarsong met een pakkende melodie en de nodige spanning.
Cijfer: 7,5

John Mayer heb ik tot nu toe niet gevolgd maar dit vind ik een best aardig en vrij sfeervol nummer. Het klinkt wel wat gelikt en te braaf waardoor het naar muzak neigt. Zojuist gelezen dat John Mayer voorheen blueszanger en -gitarist was, ik denk dat hij daarin beter uit de verf komt.
Cijfer: 6

Dit nummer is te standaard en kan mij niet voldoende boeien, het is te gelikt en ik mis de nodige soul en passie in de zang van James Morrison.
Cijfer: 3,5

Een fan van Black Eyed Peas zal ik nooit worden, ik vind hun muziek zowel melodisch als tekstueel te kinderlijk simpel, vele van hun vorige hits ben ik al snel beu gehoord en dat zal met dit nummer ook het geval worden, vrees ik. Eigenlijk is dit op zich niet slecht in elkaar gestoken maar het klinkt mij teveel als een knutselwerkje.

herman schreef:
(quote)

Ik heb het pas 1 of 2 keer gehoord.
Jij bent niet iemand die tot de doelgroep hoort van de top 40, die erg veel radio luistert. Doe je dat wel, dan kan ik me niet voorstellen dat je het nog kan aanhoren. Ik heb hem zelf ook niet heel vaak gehoord.

Eerst even mijn waardering uitspreken aan de users die elke week hier de youtube-links plaatsen. Zelf ben ik te lui om dat allemaal op te zoeken, maar ik vind het erg aangenaam om hier de Statler en Waldorf uit te hangen, dus bedankt voor de moeite.

Week 9:

Je zult het niet geloven, maar totdat ik de link hierboven aanklikte, had ik het nummer nog nooit gehoord. Radio en tv gaan langs me heen tegenwoordig, dus wat ik hiervan mee heb gekregen is vooral de discussies op MuMe en bij koffieautomaten her en der.
Door muziekliefhebbers werd dit nummer eerst weggezet als een nationale ramp, maar langzaam is er een zekere mate van respect ontstaan, vooral voor de aanstekelijkheid van het liedje.
Songschrijver Vader Abraham verdient een compliment voor zijn aanpak hier, al is het alleen voor zijn onbevangenheid. Kunstenaars over de hele wereld doen hun best om de kinderlijke onschuld te vangen, maar Pierre Kartner ís blijkbaar gewoon zo.
Waarschijnlijk wordt er straks menig traantje weggepinkt als Sjalalie naar de prullenbak wordt gestemd door het Oostblok. Gezellig! Kijken ga ik niet doen, maar ik leef nu al meer mee met deze partypulp, dan met die goedkope r & b/dancepop waarmee we de laatste jaren probeerden puntjes te pakken van de Polen. Sluit me aan bij Hermans beoordeling.

Timbaland, vroeger toch echt een leuke en creatieve producer, lijkt niet meer geïnteresseerd te zijn in muzikale vernieuwing. Dit klinkt als snel een plaatje opnemen om de kids tevreden te houden, en dan weer terug naar feestjes vol coke, wodka en seks. De kater volgt ongetwijfeld, waarna Timbaland onbeluisterbare noisealbums gaat opnemen om zich te bewijzen als muzikant, en Kate Perry, eenmaal ontslagen uit de afkickkliniek, scoort met haar nieuwe single 'I Kissed A Horse and Then I Puked'.
Pop is dood, of in ieder geval intens saai.

#32. Snow Patrol - Run
Jaren ploeteren in de marge heeft Snow Patrol geen krediet opgeleverd bij de rockpuristen, maar waarschijnlijk 'are they laughing all the way to the bank'.
Er zijn slechtere muzikanten om dit succes aan te gunnen: Het refrein van Run zou wat meer ballen mogen hebben, en die U2-gitaren komen onderhand toch wel echt mijn neus uit, maar verder is dit een prima gevoelige rocker.
Cijfer: 6,5

Getalenteerde zanger, die op geen enkel moment verrast of echt weet te raken met dit nummer. Als liefdesverdriet zo gaat klinken, dan weet je dat het tijd is om je valiumgebruik te verminderen, zou ik zeggen. Vervelend is anders, maar is dat een compliment?
Cijfer: 5,5

Vorige singles van Morrison zijn een soort guilty pleasure voor mij, dus ondanks het feit dat ik een onuitstaanbare snob ben, had ik hier graag een voldoende uitgedeeld. Helaas, dit nummer wordt redelijk goed samengevat door de videoclip: iedereen bekijkt elkaar, er wordt wat druk gedaan, en uiteindelijk gebeurt er niets schokkends. Daar is over nagedacht, mensen.

Ook BEP was vroeger een heel aardige hiphopact. Dat was in het tijdperk voor Fergie. Tegenwoordig proberen ze vooral mensen zover te krijgen om met hun kontje te schudden. Ik voel me niet echt aangesproken, eerlijk gezegd. Kan liggen aan mijn eigen lichamelijke onzekerheid, of aan mijn snobisme, of beiden.
Where Is The Love? Al sla je me dood.
Cijfer: 5

Prachtige beschrijvingen Sandokan. Mooie zins- en woordgebruik. Maakt het extra leuk om te lezen.

Zowiezo respect voor een ieder die dit elke week weer doet. Wilde eerst ook meedoen, maar zijn er nu wel genoeg Lezen is mijn taak.

Ik "ken" gewoon 4 van de 6 nummers van deze week. Hoe is het mogelijk...

Dank voor het compliment Daniel

Hoop dat alles naar wens gaat met je eigen sweet inspriration

Week 9:

Voor ik begin even dit:

Cijfer: 1.

Nou, dat hebben we ook weer gehad. Dan begin ik nu met...

Het is inderdaad eens iets anders dan die fantasieloze arrenbie-klonen die de laatste jaren voor NL uitkwamen en stemt iets hoopvoller dan die relnichten (u weet wie), maar jammer hier is het feit dat dit sympathiek overkomend meisje de meeste blaam moet dragen van de afgang van dit jaar ipv de ouwe grijze geitebreier die er achter zit.
Cijfer: 3 (waarvan 2 voor Sieneke)

5 punten eraf voor de vocoder/autotune-dinges, verder kan ik er niet al te streng voor zijn. Opvallend klinkt het in ieder geval niet. Het is een soort van audio-versie van een leeg blikje Pepsi: Net niet en vooral leeg. Leuke beschrijving hiervan btw, Sandokan!
Cijfer: 4.

#32. Snow Patrol - Run
Alhoewel ze de laatste tijd lijken te veranderen in een dooie mus is dit een klassiek voorbeeld van hoe ze ooit waren en hoe het eigenlijk dus óók kan! Ik vind het dik verdiend dat dit nummer met terugwerkende kracht alsnog een dikke hit wordt. Absoluut een superplaat dat steengoed in elkaar steekt en een beklemmende sfeer met zich meebrengt.
Cijfer: 9.

In feite klopt het allemaal, maar dat is eigenlijk ook een beetje het probleem met deze plaat. Stem is goed, muziek is goed, maar waar is de uitdaging? Het heeft net iets te weinig eigens om echt potten te breken. Krappe voldoende is echter wel op z'n plaats.
Cijfer: 6.

Typisch een nummer dat in al z'n beperktheid eigenlijk van teveel walletjes probeert te eten. De melodieën vloeien niet logisch in elkaar over en heeft een wat inelkaar geflanst karakter. Ook dit nummer bezit te weinig peper om boven de middenmoot uit te steken. De voorkeur gaat echter uit naar John Mayer in dit geval.
Cijfer: 5,5.

kaztor schreef:
verdient

Een beetje op de spelling letten graag...

the x
ik echt op dat nummer van Sieneke. En waarschijnlijk gaan we er ook nog mee winnen. Ze laten weer zien wat het nederlandse niveau is

Gast
geplaatst: vandaag om 02:20 uur

geplaatst: vandaag om 02:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.