Muziek / Algemeen / Wel of niet downloaden? (geen tips!)
zoeken in:
0
geplaatst: 29 februari 2012, 13:48 uur
0
geplaatst: 29 februari 2012, 13:52 uur
Ja dan baal je wel idd, maar ik denk dat hij wel wist dat hij iets deed wat niet mocht en dan loop je altijd een bepaald risico.
0
geplaatst: 18 maart 2012, 16:23 uur
Stijn_Slayer schreef:
Ik heb met medestudenten een onderzoek verricht naar bruikbare technieken uit de popmuziek voor de theatersector, en dat raakt de discussie die nu ontstaan is. Hoe je het ook wendt of keert, de popmuziek is nog redelijk zelfvoorzienend (maar 't kan altijd beter).
Je moet in ieder geval inderdaad niet de vergissing maken om bands en ontwikkelingen te gaan spiegelen aan de grote bands en artiesten. Dat zijn uitzonderingen. Dat is niet volgens een bepaalde formule of een stappenplan te bereiken. Men noemt dat in andere kunstvormen ook wel the winner takes it all, ofwel een klein aantal bereikt de absolute rijkdom. De rest van de vissen in de vijver gebruiken dit als intrinsieke motivatie om door te gaan (of zelfs ploeteren).
Ik heb met medestudenten een onderzoek verricht naar bruikbare technieken uit de popmuziek voor de theatersector, en dat raakt de discussie die nu ontstaan is. Hoe je het ook wendt of keert, de popmuziek is nog redelijk zelfvoorzienend (maar 't kan altijd beter).
Je moet in ieder geval inderdaad niet de vergissing maken om bands en ontwikkelingen te gaan spiegelen aan de grote bands en artiesten. Dat zijn uitzonderingen. Dat is niet volgens een bepaalde formule of een stappenplan te bereiken. Men noemt dat in andere kunstvormen ook wel the winner takes it all, ofwel een klein aantal bereikt de absolute rijkdom. De rest van de vissen in de vijver gebruiken dit als intrinsieke motivatie om door te gaan (of zelfs ploeteren).
Ik heb deze twee paragrafen laten staan, omdat ik bij promotie van bands en het (willen) bereiken van een megastatus en aantal opmerkingen wil maken.
De promotie van bands wordt naar mijn mening ook heel goed gedaan door deel te nemen aan contests. Optredens regelen is een lastige klus, zeker voor beginnende bands, die nog niet over een zekere naambekendheid beschikken en deelname aan een contest biedt de kans om voor publiek te spelen en om op te vallen. Ik zou wel eens willen weten wat het "rendement " van deelname aan een contest is. Is dat onderzocht?
De megastatus. Veel bands willen dat niet echt. Natuurlijk vinden ze het leuk om over naamsbekendheid te beschikken, gevraagd te worden voor optredens, erkenning door collega-muzikanten en een drive te hebben om steeds beter te willen spelen. Dat is allemaal bij de meeste bands aanwezig. Megastatus bereiken "overkomt" bands meestal. "Hoe", zal altijd wel de vraag blijven. Om daar toch een beeld van te krijgen is het lezen biografieën een goede leidraad lijkt mij. Na lezing van enkele van die boeken blijft bij mij het beeld over van; fanatiek management, compositorisch talent, aansprekende life-optredens, aansluiting vinden bij een zich nog niet manifesterende smaak van het rockpubliek, mythevorming rond de band. Vermoedelijk vergeet ik er nog een paar. Over wat het Grote Geld te weeg kan brengen voor het bereiken van de megastatus heb ik zo mijn twijfels, maar is ongetwijfeld ook een factor.
0
geplaatst: 5 april 2012, 00:26 uur
Het valt me trouwens op dat sinds Megaupload geblokkeerd is er minder muziek beschikbaar is op het net. Resultaat: alleen onbekende platen zijn niet meer te vinden 
Volgens mij komt dit doordat onder andere Mediafire (mijn grootste bron) een hele hoop bestanden heeft verwijderd sinds de dreigingen van de anti-piracy. Maar de bekendere namen zullen altijd wel gratis beschikbaar blijven, daar is nou eenmaal heel veel vraag naar. Dus uiteindelijk zijn de liefhebbers van onbekendere muziek, en daarmee de makers van onbekendere muziek, de sigaar. Zijn er meer mensen die dit is opgevallen?

Volgens mij komt dit doordat onder andere Mediafire (mijn grootste bron) een hele hoop bestanden heeft verwijderd sinds de dreigingen van de anti-piracy. Maar de bekendere namen zullen altijd wel gratis beschikbaar blijven, daar is nou eenmaal heel veel vraag naar. Dus uiteindelijk zijn de liefhebbers van onbekendere muziek, en daarmee de makers van onbekendere muziek, de sigaar. Zijn er meer mensen die dit is opgevallen?
0
geplaatst: 5 april 2012, 00:44 uur
Yep, dat valt mij ook al een tijd op. De bekende downloadbronnen beginnen uitgeput te geraken. Erg jammer, want ik gebruik geen torrents en SoulSeek gebruik ik ook amper. RapidShare is ook een pak trager geworden voor free users.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 5 april 2012, 06:46 uur
Zelfde ervaringen hier. Ik heb een lijvige lijst opgemaakt voor mijn inzending van Het Metal Album van de Week binnenkort. Natuurlijk heb ik geen tienduizenden cd's om uit kiezen dus ik shop ook rond op het net. Ik heb albums op mijn lijst die echter onvindbaar zijn geworden, jammere zaak, daar kan best een onbekende parel opduiken. Ik gebruik het net voor veelal onbekendere albums. RapidShare is trager, Megaupload is gedaan en Mediafire is ook dat niet meer, wel duikt bij het googlen een nieuwe (betalende) dienst telkens op.
0
geplaatst: 5 april 2012, 08:10 uur
Teunnis schreef:
(...)Volgens mij komt dit doordat onder andere Mediafire (mijn grootste bron) een hele hoop bestanden heeft verwijderd sinds de dreigingen van de anti-piracy. Maar de bekendere namen zullen altijd wel gratis beschikbaar blijven, daar is nou eenmaal heel veel vraag naar. Dus uiteindelijk zijn de liefhebbers van onbekendere muziek, en daarmee de makers van onbekendere muziek, de sigaar (...)
(...)Volgens mij komt dit doordat onder andere Mediafire (mijn grootste bron) een hele hoop bestanden heeft verwijderd sinds de dreigingen van de anti-piracy. Maar de bekendere namen zullen altijd wel gratis beschikbaar blijven, daar is nou eenmaal heel veel vraag naar. Dus uiteindelijk zijn de liefhebbers van onbekendere muziek, en daarmee de makers van onbekendere muziek, de sigaar (...)
Dus uiteindelijk zijn de bands die gratis (en illegaal) worden gedownload de sigaar, nu dat niet meer kan? Wat is hun verlies dan precies?
Om de naamsbekendheid kan het niet gaan: "liefhebbers van onbekende muziek zoeken makers van de onbekendere muziek". Ja ja.
Je hoort hier altijd maar de standpunten van de consumenten, die vinden dat ze onbeperkt en gratis moeten kunnen downloaden met als argument het toenemen van de bekendheid van artiesten en daardoor (automatisch) een stijging van verkopen van cd's (die anderen dan uiteraard moeten kopen). Als dat zo'n gunstig ontwikkeling is voor artiesten, zullen we het initiatief dan eens voor een keertje omdraaien? Niet de consumenten of zo'n Mediafire maar bands bieden hun albums gratis aan op het internet en creëeren daarvoor speciaal een eigen site. Ben benieuwd hoeveel muziek er dan over blijft.
En hoe deden groepen dat eigenlijk vroeger, meer of minder bekend worden zonder dat er internet bestond?
0
geplaatst: 5 april 2012, 10:56 uur
musician schreef:
En hoe deden groepen dat eigenlijk vroeger, meer of minder bekend worden zonder dat er internet bestond?
Volgens mij een kwestie van heeeel veeel spelen en hopen op een goede recensie in de muziekbladen, die toen nog een grotere invloed hadden. En natuurlijk hopen op airplay op Hilversum 3 en op tv bij Toppop en later Countdown etc. Maar aangezien ik ook (pas) 36 ben neem ik aan dat jij dit beter weet En hoe deden groepen dat eigenlijk vroeger, meer of minder bekend worden zonder dat er internet bestond?
... (of was het een retorische vraag?)
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 5 april 2012, 11:37 uur
bennerd schreef:
RapidShare is ook een pak trager geworden voor free users.
RapidShare is ook een pak trager geworden voor free users.
Bij mij werkt 'ie zelfs heel vaak niet meer. De helft van de links op blogs leiden naar een site die niet meer werkt. In de praktijk vind ik nog steeds wel wat ik zoek, maar ik doe er drie keer zo lang over.
Als het allemaal het gewenste effect gaat hebben, vind ik 't prima.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 5 april 2012, 11:42 uur
rkdev schreef:
Volgens mij een kwestie van heeeel veeel spelen en hopen op een goede recensie in de muziekbladen, die toen nog een grotere invloed hadden. En natuurlijk hopen op airplay op Hilversum 3 en op tv bij Toppop en later Countdown etc. Maar aangezien ik ook (pas) 36 ben neem ik aan dat jij dit beter weet
Volgens mij een kwestie van heeeel veeel spelen en hopen op een goede recensie in de muziekbladen, die toen nog een grotere invloed hadden. En natuurlijk hopen op airplay op Hilversum 3 en op tv bij Toppop en later Countdown etc. Maar aangezien ik ook (pas) 36 ben neem ik aan dat jij dit beter weet
... (of was het een retorische vraag?) En als muziekbladen stelden dat punk de muziekwereld veranderd had, haastig onder druk van de platenmaatschappij je eigen sound aanpassen. Tegen de stroom in roeien, stel je voor zeg...
0
geplaatst: 5 april 2012, 11:55 uur
musician schreef:
Dus uiteindelijk zijn de bands die gratis (en illegaal) worden gedownload de sigaar, nu dat niet meer kan? Wat is hun verlies dan precies?
Om de naamsbekendheid kan het niet gaan: "liefhebbers van onbekende muziek zoeken makers van de onbekendere muziek". Ja ja.
Je hoort hier altijd maar de standpunten van de consumenten, die vinden dat ze onbeperkt en gratis moeten kunnen downloaden met als argument het toenemen van de bekendheid van artiesten en daardoor (automatisch) een stijging van verkopen van cd's (die anderen dan uiteraard moeten kopen). Als dat zo'n gunstig ontwikkeling is voor artiesten, zullen we het initiatief dan eens voor een keertje omdraaien? Niet de consumenten of zo'n Mediafire maar bands bieden hun albums gratis aan op het internet en creëeren daarvoor speciaal een eigen site. Ben benieuwd hoeveel muziek er dan over blijft.
(quote)
Mijn punt was dat bekende muziek nog steeds beschikbaar is en dit ook altijd zal blijven, en dat het uiteindelijke resultaat zal zijn dat de onbekendere muziek van het web gaat verdwijnen. Terwijl andersom in mijn ogen het gewenste resultaat zou moeten zijn. Niet omdat ik dat graag wil, maar omdat bekende muziek prima zonder gratis downloads kan. Onbekende muziek wordt volgens mij tegenwoordig vaak ontdekt door onbetaalde downloads en kan zo opgepikt worden en via de sociale media groter worden. Volgens mij is dat ook een beetje het concept van Bandcamp. Artiesten stellen hun muziek gratis beschikbaar en hopen op die manier meer beluisterd te worden, waardoor de kwaliteit van hun muziek er vanzelf voor zorgt dat ze wat meer bekendheid krijgen. Bandcamp heeft dan ook nog dat de muziek enkel op de site te beluisteren is, vind je de muziek zo goed dat je het op je iPod/MP3-speler wilt dan moet je betalen.
EDIT: Nog een voorbeeld op welke manier gratis downloads een duidelijke bijdrage leveren aan de artiest. Als - ik zeg maar wat - Cloud Nothings nergens op de interwebs te vinden is dan zou het bij lange na niet in de rotatielijst staan (nu staat het op plek 30). Een heel groot gedeelte van de bezoekers van deze site komen hier enkel voor de rotatielijst. Hierdoor zal in Nederland de bekendheid van Cloud Nothings aardig groter worden heb ik het idee. Tel daarbij nog eens de honderden mensen op die via sociale media op deze band wijzen, omdat ze het gratis hebben gedownload en zo heeft zo'n gratis download toch behoorlijk veel invloed. Bekendheid via radio/popbladen/etc. is in deze tijd niet echt aan kleinere artiesten besteed.
0
geplaatst: 5 april 2012, 19:21 uur
Stijn_Slayer schreef:
(quote)
Wat is het gewenste effect? Het stoppen van illegale downloads? Illegale downloads zien als iets negatiefs is zó 2003.
Iedere artiest kan nu bekendheid krijgen, systemen als Spotify en dergelijke clouds zijn nog lang niet voldoende om het volledige gamma aan muziek aan te bieden en met downloaden heeft iedereen gewoon zijn eigen favoriete muziek zoeken zonder daarvoor langs de vaste klassiekers te gaan.
Ja, de muziekindustrie verliest eraan, maar de gevestigde waarden van de muziekindustrie zijn ook ver over hun hoogtepunt heen. De grote platenlabels hebben het illegaal downloaden mooi kunnen aanwijzen als grote boosdoener.
Nu begint er langzaam maar zeker een muziekwereld te bestaan met allemaal kleine eilandjes van artiesten, labels en digitale media die op lage kosten hun boontjes proberen te doppen.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 5 april 2012, 20:14 uur
Het gewenste effect lijkt mij dat de artiesten weer hogere inkomsten uit de reguliere verkoop halen. Bekendheid is heel erg mooi, maar dat moet zich ook in geld omzetten. Een deel zal in de optredens gaan zitten, maar ik vind 't zo'n raar idee dat de tweede dienst (het album/de singles) dan maar (vrijwel) gratis moeten zijn.
Momenteel vind ik de situatie erg onvoorspelbaar. Men probeert er van alle kanten iets aan te doen en/of een cultuuromslag te laten plaatsvinden. Ik denk dat we maar gewoon moeten afwachten. Het is erg lastig om op dit moment de toekomst te voorspellen.
Momenteel vind ik de situatie erg onvoorspelbaar. Men probeert er van alle kanten iets aan te doen en/of een cultuuromslag te laten plaatsvinden. Ik denk dat we maar gewoon moeten afwachten. Het is erg lastig om op dit moment de toekomst te voorspellen.
0
geplaatst: 5 april 2012, 21:43 uur
bennerd schreef:
Wat is het gewenste effect? Het stoppen van illegale downloads? Illegale downloads zien als iets negatiefs is zó 2003.
Nou, ik denk dat deze mening inmiddels errug 2003 begint te worden. In 2012 is er duidelijk een hele grote stap genomen met betrekking tot het beschermen van de rechten van de artiesten. Hoe zich dat nog verder in de praktijk gaat ontwikkelen is inderdaad onvoorspelbaar maar de tijd van onbeperkt gratis (illegaal) downloaden lijkt mij wel voorbij.
rkdev schreef:

0
geplaatst: 5 april 2012, 21:54 uur
musician schreef:
Hoe zich dat nog verder in de praktijk gaat ontwikkelen is inderdaad onvoorspelbaar maar de tijd van onbeperkt gratis (illegaal) downloaden lijkt mij wel voorbij.
(quote)
Hoe zich dat nog verder in de praktijk gaat ontwikkelen is inderdaad onvoorspelbaar maar de tijd van onbeperkt gratis (illegaal) downloaden lijkt mij wel voorbij.
Zonde, want zoals ik al zei zullen alle legale praktijken nooit het gigantische aanbod van het illegaal downloaden kunnen evenaren. Het aanbod is imo het grote voordeel van illegaal downloaden. Alles wat je wilt, wanneer je maar wilt. Daar kan geen legale praktijk tegenop, jammer genoeg.
0
geplaatst: 5 april 2012, 22:07 uur
Nou, dat heeft het altijd heel goed gekund. Je moet niet de suggestie willen wekken dat bij het legale verkopen er opeens niets meer mogelijk is en dat het aanbod heel erg zou verschralen.
Als er artiesten zijn die hun muziek graag gratis willen laten downloaden, speciaal voor hun fans/leden of voor bands die wat bekender willen worden, moeten ze dat vooral doen. Daar steken de meest strenge anti piracy wetten ook geen stokje voor.
Maar ik ben toch bang dat er in de nieuwe praktijk, aan de aanbodkant dus, er heel erg veel artiesten zijn die toch liever zien dat hun producten normaal worden gekocht.
Als er artiesten zijn die hun muziek graag gratis willen laten downloaden, speciaal voor hun fans/leden of voor bands die wat bekender willen worden, moeten ze dat vooral doen. Daar steken de meest strenge anti piracy wetten ook geen stokje voor.
Maar ik ben toch bang dat er in de nieuwe praktijk, aan de aanbodkant dus, er heel erg veel artiesten zijn die toch liever zien dat hun producten normaal worden gekocht.
0
geplaatst: 5 april 2012, 23:41 uur
Wat ik zelf niet zo goed begrijp zijn muziekliefhebbers hier die een_te_bezoeken concertlijst hebben van hier tot Tokio (met fikse entreeprijzen) en volharden in het draaien van albums van ripperiks of downloads. Daarvan sta ik dus echt paf: honderden euro's aan concerten en dan nog geen tientje uitgeven voor een cd.
Muziek leren kennen via downloads is fijn, maar koop dan op een gegeven moment ook dingen ipv 80 foppen uit te geven voor een concert van Goldpay in De Goffert etc etc - maar goed dit was al eens het onderwerp van een Vraag van de dag.
Muziek leren kennen via downloads is fijn, maar koop dan op een gegeven moment ook dingen ipv 80 foppen uit te geven voor een concert van Goldpay in De Goffert etc etc - maar goed dit was al eens het onderwerp van een Vraag van de dag.
0
geplaatst: 13 april 2012, 13:46 uur
Ik download ook regelmatig eerst een cd om te kijken of ik het wat vind. Is het niks naja dan ben ik ook geen geld kwijt. Vind ik het wel iets dan schaf ik hem me gewoon aan bij een cd winkel, niks mis mee toch!
0
geplaatst: 15 april 2012, 19:24 uur
Erg jammer inderdaad, dat vele platen haast niet meer te vinden zijn op het net.
Ik heb al vele platen uit mijn Te Beluisteren lijstje moeten zetten omdat ik ze niet kan downloaden, en ik ben niet zo'n fan van blind kopen bij artiesten die ik niet ken.
Ik heb al vele platen uit mijn Te Beluisteren lijstje moeten zetten omdat ik ze niet kan downloaden, en ik ben niet zo'n fan van blind kopen bij artiesten die ik niet ken.
0
geplaatst: 15 april 2012, 22:02 uur
Je kan counteren - quitte of dubbel - met Elly & Rikkert of Cornelis Vreeswijk. Wil je erudiet doen ga dan voor Ede Staal

0
geplaatst: 15 april 2012, 22:03 uur
GrafGantz schreef:
Hij is er weg van.
Hij is er weg van.
Vreemde titel ook, 'Weg is het eerste dat in me opkomt'.
0
Ponty Mython
geplaatst: 16 april 2012, 00:37 uur
Dat denk ik ook wanneer ik elke maand mijn rekeningen moet betalen.
0
geplaatst: 17 april 2012, 19:29 uur
Nou zijn ongeveer alle goede sites al bijna gestopt met het mogelijk maken van downloaden. Triest om het zo te zeggen! Alsof dit er nu voor gaat zorgen dat al die piraten opeens hopen cds gaan kopen...
* denotes required fields.