MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Spotify

zoeken in:
En dan heb je ook nog de zogeheten fake-artiesten die Spotify zelf introduceert of in elk geval toelaat op zijn streamingdienst. Dat is lekker goedkoop en de oppervlakkige luisteraar merkt het niet eens. Er komt een tijd - en wellicht al snel - dat we namaak niet meer van echt kunnen onderscheiden:

Controversy over fake artists on Spotify - Wikipedia - en.wikipedia.org
FAKE MUSIC op Spotify - AARTJAN.NL

tnf
gaucho schreef:
En dan heb je ook nog de zogeheten fake-artiesten die Spotify zelf introduceert of in elk geval toelaat op zijn streamingdienst. Dat is lekker goedkoop en de oppervlakkige luisteraar merkt het niet eens. Er komt een tijd - en wellicht al snel - dat we namaak niet meer van echt kunnen onderscheiden:

Controversy over fake artists on Spotify - Wikipedia - en.wikipedia.org
FAKE MUSIC op Spotify - AARTJAN.NL

Die zijn er zowel in AI-vorm als in echt bestaande 'spookartiest'-versies. --> Link naar Volkskrant-artikel

Nog even over dat Spotify losless: het wordt de komende tijd in fasen geïntroduceerd, en de aanvangstijd kan per regio verschillen. Maar is dat voor Spotify niet een gigantische operatie? Elke track die ze nu als MP3 (of Ogg Vorbis, geloof ik) op hun servers hebben staan, moet worden vervangen door een losless FLAC-file. Met tientallen miljoenen tracks lijkt me dat een megaklus, nog afgezien van het feit dat het Spotify echt een veelvoud aan data-opslag gaat kosten. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze daar geen extra kosten voor in rekening gaan brengen.

Dus hoe betrouwbaar is het dan als ze zeggen dat elke tracks straks losless kan worden beluisterd? Ik kan me daar niet zo heel goed een voorstelling van maken. Maar misschien denk ik te simpel en te rechtlijnig en hebben ze er de afgelopen maanden (jaren?) al de nodige stappen voor gezet om het mogelijk te maken. Heeft iemand daar meer kennis van?

tnf schreef:
Spotify heeft blijkbaar aandelen in Sony, dus dat zegt al veel.

Haha, volgens mij is het precies andersom. Maar dat maakt voor het punt dat Russo wilde maken op zich niet heel veel uit

gaucho schreef:
Nog even over dat Spotify losless: het wordt de komende tijd in fasen geïntroduceerd, en de aanvangstijd kan per regio verschillen. Maar is dat voor Spotify niet een gigantische operatie? Elke track die ze nu als MP3 (of Ogg Vorbis, geloof ik) op hun servers hebben staan, moet worden vervangen door een losless FLAC-file. Met tientallen miljoenen tracks lijkt me dat een megaklus, nog afgezien van het feit dat het Spotify echt een veelvoud aan data-opslag gaat kosten. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze daar geen extra kosten voor in rekening gaan brengen.

Dus hoe betrouwbaar is het dan als ze zeggen dat elke tracks straks losless kan worden beluisterd? Ik kan me daar niet zo heel goed een voorstelling van maken. Maar misschien denk ik te simpel en te rechtlijnig en hebben ze er de afgelopen maanden (jaren?) al de nodige stappen voor gezet om het mogelijk te maken. Heeft iemand daar meer kennis van?

Spotify is al losless in Nederland:
Links beneden in Spotify (de app) is een link waarmee je ‘zonder kwaliteitsverlies’ kan instellen. Sommige tracks of albums zijn in 20 bits andere de meeste in 16 bits. Je kan in de betreffende app per apparaat (met Spotify connect) instellen welke kwaliteit je wilt hebben, het hangt van je apparatuur af en eigen oren of je het eraan af hoort.

Spotify brengt lossless muziek naar Premium zonder extra kosten - Tweakers

Ja, de aankondiging heb ik gezien. Maar de vraag is dus: hoe betrouwbaar is dat? Hebben ze in één klap al die miljoenen nummers omgezet van Ogg Vorbis naar FLAC? Volgens mij moet je ze dan één voor één vervangen, want je kunt geen gebruik maken van de bestaande content. Maar misschien heb ik wel een heel verkeerd beeld van hoe dat werkt.

Ik vraag me af in hoeverre er sprake is van 'upsampling', dus dat ze die lossy bestanden gewoon hebben opgehoogd naar een groter bestand zonder dat er sprake is van noemenswaardige kwaliteitswinst. Het zou niet voor het eerst zijn dat streaming-aanbieders dat soort grappen overhoop halen. Niet helemaal vergelijkbaar, maar wie herinnert zich het MoFi-schandaal nog?

'The proof is in the pudding' natuurlijk, dus ik wacht de eerste reacties wel even af.

gaucho schreef:
Ja, de aankondiging heb ik gezien. Maar de vraag is dus: hoe betrouwbaar is dat? Hebben ze in één klap al die miljoenen nummers omgezet van Ogg Vorbis naar FLAC? Volgens mij moet je ze dan één voor één vervangen, want je kunt geen gebruik maken van de bestaande content. Maar misschien heb ik wel een heel verkeerd beeld van hoe dat werkt.

Ik vraag me af in hoeverre er sprake is van 'upsampling', dus dat ze die lossy bestanden gewoon hebben opgehoogd naar een groter bestand zonder dat er sprake is van noemenswaardige kwaliteitswinst. Het zou niet voor het eerst zijn dat streaming-aanbieders dat soort grappen overhoop halen. Niet helemaal vergelijkbaar, maar wie herinnert zich het MoFi-schandaal nog?

'The proof is in the pudding' natuurlijk, dus ik wacht de eerste reacties wel even af.

Ik bespeur enig wantrouwen en terecht, heb ik ook op dit vlak, maar heb op enkele fora gekeken oa. Naim en Marantz en daar wordt door users bevestigd dat kwaliteitsverbetering hoorbaar zou zijn, sommigen in bemoedigende bewoordingen. Ik ben zelf ook content , hoor meer dynamiek en detail, maar met de mp3 kwaliteit had ik ook al niet zoveel moeite.

Ik gebruik ook Tidal en als ik de "zonder kwaliteitsverlies" van spotify daarmee vergelijk dan zijn ze eender. Tidal heeft daarnaast ook nog hogere bit and sampling rate ( high res) audio maar ik doe maar zelden een A/B vergelijking ( je oren zijn geen meetinstrumenten) Dus dit alles onder voorbehoud.

gaucho schreef:

Tsja. Dat is natuurlijk niet geheel uit te sluiten. Mogelijk spelen marketingstechnische overwegingen een dubieuze rol in het hele gebeuren.

Voor degenen die twijfelen aan de beloofde kwaliteit van Spotify, deze nerd heeft een machine en levert 'het bewijs':

Spotify Lossless has a problem - youtube

Paralysis by analysis. Als je een EQ gebruikt ben je al niet meer bitperfect.

Kos
Bij mij vliegt die app er steeds uit na opstarten op telefoon. Fakking irritant.

En het wrapped jaaroverzicht 2025 is verschenen!

31108 minuten

Meest beluisterde songs:

1. Brandi Carlile - Returning to Myself
2. Bob Sinclair - What a Wonderful World (Axwel extended version)
3. KLF - Last Train to Trancentral
4. Darude - Sandstorm
5. Chesney Hawkes - The One and Only ( )

Meest beluisterde artiesten:

1. Easybeats
2. Kacey Musgraves
3. Kylie Minogue
4. Brian Protheroe
5. Cody Jinks

Meest beluisterde genre:

1. New-wave
2. Folk-pop
3. Indierock
4. Country
5. Progressieve Rock

Podcast:
1. Dit was de Radio

vigil schreef:
5. Cody Jinks
Ik ben zojuist van mijn stoel gevallen. Die zag ik echt niet aankomen! Misschien ook wel (weer) in mijn eigen top 5, want ik heb In My Blood veelvuldig gedraaid dit jaar.

Edgar18 schreef:
(quote)
Ik ben zojuist van mijn stoel gevallen. Die zag ik echt niet aankomen!

Hopelijk doet het niet te veel pijn

Ondanks dat last.fm accurater is, is die Wrapped altijd wel geinig

https://snipboard.io/FcLC0D.jpg

Wat een feest, wat een inzichten, mijn luisterleeftijd is 16 jr. Mijn topartiest is dan weer Bruce Springsteen…, en dan mijn topnummers 1 en 2 iets van GoGo penguin en Caroline, en ik beluisterde 416 genres, in 66419 nummers. Rosalia ontbreekt, toch ook vaak beluistert… deadline wrapped zal misschien al begin november liggen

Meest beluisterde albums, 4 dames
Ik begin een soort overjarige Gretz te worden.
En Spotify kan het weten

1. Matt Berninger - Get Sunk
2. Eefje de Visser - Vlijmscherp
3. Stella Donnelly - Love and Fortune
4. Lucy Dacus - Forever Is a Feeling
5. Ichiko Aoba - Luminescent Creatures

Ook luisterleeftijd 16, en ik ben "scout" van de "Full Charge Crew". Ze hebben zich weer lekker uitgeleefd bij Spotify

Rudi S schreef:
Meest beluisterde albums, 4 dames
Ik begin een soort overjarige Gretz te worden.

Overjarig? Wat is jouw luisterleeftijd dan?

Ik ben tot nu toe de oudste in deze draad met 17 jaar. Maar wel ook veel dames.

https://i.ibb.co/6RTWd8Lv/Spotify-Wrapped-2025.jpg

yeahyeahyeah schreef:
Ook luisterleeftijd 16, en ik ben "scout" van de "Full Charge Crew". Ze hebben zich weer lekker uitgeleefd bij Spotify

Haha, ik 17 en scout van de Full Charge Crew. Sounds about right

16 en nu al curator van de Cosmic Stereo Club.
Die 1 en 6 kloppen trouwens wel.

Poek schreef:
(quote)

Ik ben tot nu toe de oudste in deze draad met 17 jaar.

Nu niet meer, volgens Spotify ben ik 79

Niet zo gek misschien gezien mijn lijst, behalve Bob is mijn top 5 al een paar decennia overleden...

1. John Lee Hooker
2. Lightnin Hopkins
3. Junior Wells
4. Bob Dylan
5. Otis Redding

Voor mijn gevoel had ik eigenlijk best een hoop nieuwe muziek geluisterd maar dat valt dus nog best tegen. Staat dan wel weer tegenover dat ik Junior wells en Lightnin Hopkins dit jaar pas echt ontdekt heb, ik kende ze voorheen alleen oppervlakkig.

Hier staat wat betreft favoriete artiest over 2025 JS Bach op nr. 1….met maar liefst 144 luisteruren…dat komt door mijn oudste dochter die (via de familie-account) tijdens het studeren veel naar de Matthaus en cantates van Bach luistert…zo hou ik in de gaten of ze wel hard studeert.

Meest beluisterde songs:

1. Droom Dit - In Alles En In Iets
2. Oklou feat. Bladee - take me by the hand
3. Racing Mount Pleasant - Your New Place
4. Oklou - blade bird
5. Annahstasia - Villain

Meest beluisterde albums:

1. clipping. - Dead Channel Sky
2. Droom Dit - Het Hart Bestaat Niet en De Rest Ook Niet
3. Racing Mount Pleasant - Racing Mount Pleasant
4. Oklou - choke enough
5. Annahstasia - Tether

Meest beluisterde artiesten:

1. Droom Dit
2. Oklou
3. Fontaines D.C.
4. clipping.
5. Racing Mount Pleasant

112848 luisterminuten en slechts 17 jaartjes oud.

Poek schreef:
(quote)

(afbeelding)

Die is nog wat boven mijn eigen leeftijd ( sowieso 2 gh edities met oude jazz , Miles Davis en Coltrane) maar iknluister meestal recent en mijn album top 5 meest geluisterd komt geheel uit 2025

Zo zie je maar, jazz zo veel mogelijk negeren houdt je jong.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:47 uur

geplaatst: vandaag om 12:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.