Muziek / Algemeen / Jaren 90.. horen we ooit nog meer van?
zoeken in:
0
geplaatst: 24 september 2010, 02:33 uur
Ik denk van niet. Meest grijze en grauwe muziektijdperk ooit. Ja, naar aanleiding van het kijken naar DWDD.. maar dat zei toch eigenlijk wel genoeg, wat een dieptepunt in de muziek was dat zeg! En toch houd ik fier 2 90s albums in mijn top10, het was namelijk bij uitzondering zo slecht nog niet, maar bij uitzondering, mensen, bij uitzondering. Maar de nummers 1, 3 en 6 en 7 van deze site in achting nemend, misschien moeten we maar respect tonen 

0
geplaatst: 24 september 2010, 07:14 uur
orbit schreef:
En toch houd ik fier 2 90s albums in mijn top10, het was namelijk bij uitzondering zo slecht nog niet,
En toch houd ik fier 2 90s albums in mijn top10, het was namelijk bij uitzondering zo slecht nog niet,
Ik zie er maar 1
0
Gallow
geplaatst: 24 september 2010, 07:17 uur
Qua muziek is het mijn favoriete decennia. Met dieptepunten vind ik het naast de house muziek ook wel meevallen. Het ging er ook, als het gaat om populaire muziek, een stuk beter aan toe dan in de (met name) jaren 70 en jaren 80.
nog steeds?
thelion schreef:
Ik zie er maar 1
Ik zie er maar 1
nog steeds?

0
geplaatst: 24 september 2010, 08:30 uur
Popmuziek was in die tijd nog goed te pruimen, denk bijvoorbeeld aan genres als Grunge en Triphop die je wel voorbij hoorde komen op de radio.
Ik vind juist de jaren '00 echt afgrijselijk slecht en waardeloos wat betreft popmuziek. Gelukkig is er achter de horizon van het popmuziekpubliek wel een boel moois gemaakt.
Ik vind juist de jaren '00 echt afgrijselijk slecht en waardeloos wat betreft popmuziek. Gelukkig is er achter de horizon van het popmuziekpubliek wel een boel moois gemaakt.
0
sxesven
geplaatst: 24 september 2010, 09:11 uur
Toch aardig wat goede muziek uitgebracht in de 90s. DWDD niet gezien, maar ach, DWDD... Als ik alleen al denk aan labels als Drag City, Level Plane, Ebullition, Victory, die hun hoogtepunten toen zo ongeveer beleefden, plus nog stapels labels die toen (net als nu) geniale muziek uitbrachten (Tzadik bijvoorbeeld). Tevens hoogtijdagen voor harsh noise, noiserock, w.m.b. hiphop (vroege Rawkus; Enter the Wu-Tang; Illmatic, etc.), VGM en screamo. Ligt er maar net aan in welke genres je je begeeft, denk ik.
0
geplaatst: 24 september 2010, 09:28 uur
sxesven schreef:
Toch aardig wat goede muziek uitgebracht in de 90s. DWDD niet gezien, maar ach, DWDD... Als ik alleen al denk aan labels als Drag City, Level Plane, Ebullition, Victory, die hun hoogtepunten toen zo ongeveer beleefden, plus nog stapels labels die toen (net als nu) geniale muziek uitbrachten (Tzadik bijvoorbeeld). Tevens hoogtijdagen voor harsh noise, noiserock, w.m.b. hiphop (vroege Rawkus; Enter the Wu-Tang; Illmatic, etc.), VGM en screamo. Ligt er maar net aan in welke genres je je begeeft, denk ik.
Ik denk niet dat DWDD zich ook maar een moment heet afgevraagd zich te wagen aan genres en labes die je hier opnoemt.
(als het geen Moke is moet die van Nieuwkerk het niet he)
0
geplaatst: 24 september 2010, 09:32 uur
Metal kende in de jaren 90 ook vele hoogtepunten trouwens.
Denk bv aan bands als Pantera, Fear Factory en Type O Negative.
Ook Blackmetal kwam in opmars en een festival als Dynamo kende nooit zoveel bezoekers als toen.
Maar goed, ook van metal zal de DWDD wel niets moeten hebben.
Denk bv aan bands als Pantera, Fear Factory en Type O Negative.
Ook Blackmetal kwam in opmars en een festival als Dynamo kende nooit zoveel bezoekers als toen.
Maar goed, ook van metal zal de DWDD wel niets moeten hebben.
0
geplaatst: 24 september 2010, 09:43 uur
In de jaren '90 zijn er genoeg prachtige en tijdloze albums uitgebracht (niet minder dan andere decennia). De hitparadepop was gedurende de jaren '90 echter aan een vrije val, die hardcore-onzin en die boysbands kunnen mij gestolen worden. Grunge, Britpop, metal en triphop, daarmee associeer ik de jaren '90. En ook Belgenpop, eindelijk leverde België verschillende prima bands.
0
Zorin
geplaatst: 24 september 2010, 09:54 uur
LucM schreef:
En ook Belgenpop.
En ook Belgenpop.
Is dat een Belgenmop ?
.
0
geplaatst: 24 september 2010, 10:11 uur
GrafGantz schreef:
90's = Warp
90's = UR en aanverwante Detroit techno
90's = Warp
90's = UR en aanverwante Detroit techno
Idd

Vond vooral de eerste helft van de jaren 90 fantastisch op dat punt. Als DWDD en commerciele muziek als uitgangspunt gaat nemen is elk decennium slecht

0
geplaatst: 24 september 2010, 10:38 uur
Jaren '90 waren idd de hoogtijdagen van elektronische muziek en hiphop. In de rock is in dat decennium idd hoegenaamd niks bijzonders gebeurd...
0
geplaatst: 24 september 2010, 10:42 uur
Titmeister schreef:
Jaren '90 waren idd de hoogtijdagen van elektronische muziek en hiphop. In de rock is in dat decennium idd hoegenaamd niks bijzonders gebeurd...
Niet?
0
geplaatst: 24 september 2010, 10:46 uur
Grunge was in de jaren '90 toch wel de belangrijkste stroming, maakte een einde aan die gezapige AOR en zorgde tevens voor dat metal en punk op de voorgrond traden. Britpop leverde ook heel wat interessante bands (Oasis, Blur, Pulp, Verve). Al verwaterde de rock naar het einde van de jaren '90 toe met die grunge-ripoffs en afgelikte nu-metal. Gelukkig was er nog Radiohead en vanuit België dEUS.
De (euro)house vond ik in eerste instantie ook interessant (KLF, The Shamen, Snap!, zelfs de eerste 2 Unlimited-singles) maar dat verwaterde ook al snel wegens in herhaling vallen. The Prodigy en Chemical Brothers waren wel baanbrekend inzage elektronische dance.
De (euro)house vond ik in eerste instantie ook interessant (KLF, The Shamen, Snap!, zelfs de eerste 2 Unlimited-singles) maar dat verwaterde ook al snel wegens in herhaling vallen. The Prodigy en Chemical Brothers waren wel baanbrekend inzage elektronische dance.
0
geplaatst: 24 september 2010, 10:49 uur
orbit schreef:
Ik denk van niet. Meest grijze en grauwe muziektijdperk ooit.
Ik denk van niet. Meest grijze en grauwe muziektijdperk ooit.
Nee joh, dat zijn de 80's!

0
geplaatst: 24 september 2010, 11:08 uur
pompompom schreef:
Niet?
(quote)
Niet?
Grunge en britpop waren qua populariteit en cult invloedrijk, muzikaal gezien was het gewoon oude wijn in nieuwe zakken. Interessante muzikale ontwikkelingen op rockgebied wmb waren shoegaze, postrock en Radiohead, plus wat underground dingen. Het afgelopen decennium was wat dat betreft overigens niet beter, maar het muzikale spectrum verbreedde zich iig, mede door de opkomst van internet...
0
geplaatst: 24 september 2010, 11:10 uur
Jaren 90 
Ik ben alleen maar erg blij op te zijn gegroeid met Grunge en Britpop

Ik ben alleen maar erg blij op te zijn gegroeid met Grunge en Britpop

0
geplaatst: 24 september 2010, 11:19 uur
Er gebeurde juist enorm veel in de jaren '90. Een greep uit mijn eigen voorkeuren
- De shoegaze kwam in Engeland tot een hoogtepunt. Feit.
- Amerika had de grunge, maar de tegenbeweging - die uit de no-wave voortkwam - was eigenlijk nog interessanter, en bestond in de jaren '90 uit Pavement, Dinosaur Jr., Modest Mouse, Built To Spill, Yo La Tengo.
-Tegen de grunge paalde ook wat andere interessante bands aan (die geen wollen mutsen droegen): Afghan Whigs, God Machine, Smashing Pumpkins.
-Waar radiohits en interessante muziek steeds verder uit elkaar groeiden, kon er eigenlijk voor het eerst de tijd genomen worden voor een liedje. Het inspireerde Red House Painters, Low en hele late Talk Talk tot mooie navrante en slepende platen; slowcore zoals ik ze niet uit eerdere tijdperken ken (Spirit of Eden daargelaten dan).
Nog twee aan deze slowcore gerelateerde bewegingen:
(1) dreampop a la Bark Psychosis, Slowdive, Auburn Lull, Bedhead
en (2) singer-sonwriters. Die hadden we natuurlijk al, maar weinig liedjesschrijvers weten me zo te raken als Smog, Songs: Ohia, Oldham en Sophia
- Ook een hele trits aan bands als Belle & Sebastian, Tindersticks en (verdedigbaar) Nick Cave hadden hun creatief zwaartepunt in de 90s.
-Oja, dan nog de britpop als Pulp, Oasis, Blur, Suede en waarom zouden we Radiohead er niet bij zetten? En die werden zelfs door de radio opgepikt.
- De shoegaze kwam in Engeland tot een hoogtepunt. Feit.
- Amerika had de grunge, maar de tegenbeweging - die uit de no-wave voortkwam - was eigenlijk nog interessanter, en bestond in de jaren '90 uit Pavement, Dinosaur Jr., Modest Mouse, Built To Spill, Yo La Tengo.
-Tegen de grunge paalde ook wat andere interessante bands aan (die geen wollen mutsen droegen): Afghan Whigs, God Machine, Smashing Pumpkins.
-Waar radiohits en interessante muziek steeds verder uit elkaar groeiden, kon er eigenlijk voor het eerst de tijd genomen worden voor een liedje. Het inspireerde Red House Painters, Low en hele late Talk Talk tot mooie navrante en slepende platen; slowcore zoals ik ze niet uit eerdere tijdperken ken (Spirit of Eden daargelaten dan).
Nog twee aan deze slowcore gerelateerde bewegingen:
(1) dreampop a la Bark Psychosis, Slowdive, Auburn Lull, Bedhead
en (2) singer-sonwriters. Die hadden we natuurlijk al, maar weinig liedjesschrijvers weten me zo te raken als Smog, Songs: Ohia, Oldham en Sophia
- Ook een hele trits aan bands als Belle & Sebastian, Tindersticks en (verdedigbaar) Nick Cave hadden hun creatief zwaartepunt in de 90s.
-Oja, dan nog de britpop als Pulp, Oasis, Blur, Suede en waarom zouden we Radiohead er niet bij zetten? En die werden zelfs door de radio opgepikt.
0
geplaatst: 24 september 2010, 11:27 uur
Belle & Sebastian en Tindersticks, prachtige bands in de jaren '90 (later ontdekt).
0
geplaatst: 24 september 2010, 11:39 uur
Sinds wanneer nemen we DWDD serieus als het over muziek gaat? Ik sluit me aan bij alle mensen die een positief woordje over hebben voor de jaren '90. 
Voor mij het beste decennium, maar ook het decennium waarin ik begon muziek te luisteren.
Qua hitparade trouwens gewoon ook helemaal geweldig met de hiphouse, eurohouse en happy hardcore.

Voor mij het beste decennium, maar ook het decennium waarin ik begon muziek te luisteren.
Qua hitparade trouwens gewoon ook helemaal geweldig met de hiphouse, eurohouse en happy hardcore.

0
geplaatst: 24 september 2010, 11:48 uur
herman schreef:
Sinds wanneer nemen we DWDD serieus als het over muziek gaat?
Sinds wanneer nemen we DWDD serieus als het over muziek gaat?
Hou je niet van Moke dan?

Moke is wel zo enorm goed dat ze daar elke dag mogen komen vertellen en laten horen hoe goed ze wel niet zijn! En bovendien heeft Anton Corbijn iets voor ze gedaan dus Moke moet wel bijzonder goed zijn!

0
titan (crew)
geplaatst: 24 september 2010, 11:58 uur
De jaren '90 behoren tot mijn favoriete decennia. Er gebeurde een hele hoop en er kwamen interessant stromingen op met kwalitatief goede muziek (shoegaze, grunge, britpop e.d.) en in de hitlijsten stonden meer alternatieve plaatjes dan ooit. Alleen de Eurohouse vind ik een behoorlijke smet op het decennium. In de tweede helft van de jaren '90 werd het allemaal iets minder, maar als geheel is het een muzikaal opwindend en interessant decennium. Ik vind de tweede zin in het eerste bericht bij dit topic nou juist de slogan van de jaren '70.
0
geplaatst: 24 september 2010, 12:18 uur
Paalhaas schreef:
(quote)
Die had ik niet zien aankomen!

0
geplaatst: 24 september 2010, 12:21 uur
Maar leuk dat allerlei users de 90s nu gaan lopen verdedigen, Giel Beelen NB kraakte het vrij eenvoudig af, maarja, Giel Beelen..
Ik vind de 90s ook een andere, sterke, kant hebben hoor, maar dan bedoel ik niet die afgezaagde grunge (wat gewoon een 70s hardrock aftreksel was)
Ik vind de 90s ook een andere, sterke, kant hebben hoor, maar dan bedoel ik niet die afgezaagde grunge (wat gewoon een 70s hardrock aftreksel was)

0
geplaatst: 24 september 2010, 12:32 uur
Ik vind de 90s ook een andere, sterke, kant hebben hoor, maar dan bedoel ik niet die afgezaagde oost-Bulgaarse volkmuziek (wat gewoon een west-Bulgaarse volkmuziek aftreksel was)
.
Verschil is dat ik er geen vaag topic over maak, dat gewoon oproept om te bashen.
. Verschil is dat ik er geen vaag topic over maak, dat gewoon oproept om te bashen.
0
geplaatst: 24 september 2010, 12:32 uur
Tja, als Giel Beelen de jaren '80 had afgekraakt, had je vast op een heel andere toeter geblazen.
0
geplaatst: 24 september 2010, 12:36 uur
herman schreef:
Sla je daar mss de spijker op de kop? Gaat bij de meesten niet de voorkeur uit naar het decennium waarin je serieus begonnen bent met het luisteren naar popmuziek? Dat zijn over het algemeen je tienerjaren. De muziek die je in die fase van je leven goed vond, blijft je vaak het meeste bij. Het gaat als het ware in je genen zitten. Mss is het vooral ook een kwestie van nostalgie.
0
geplaatst: 24 september 2010, 12:48 uur
Wat Joy4ever zegt + wat Omsk zegt + wat Chameleon Day zegt + ik vind de jaren negentig een toptijd uit de gitaarmuziek, alleen al dat een band als de Smashing Pumpkins in die tijd hits kon scoren spreekt al boekdelen + vriendelijk verzoek om te stoppen met me op mijn vrije middag eraan te herinneren dat ik steeds meer een oude lul aan het worden ben dank u.
* denotes required fields.