Muziek / Algemeen / Jaren 90.. horen we ooit nog meer van?
zoeken in:
0
geplaatst: 27 september 2010, 00:29 uur
Het kreeg hoogstens wat verfrissende impulsen en aan de hand van de toegankelijke liedjes van Pearl Jame en Nirvana een weg naar het grote publiek. Neemt niet weg dat de impuls van korte duur was en dat er alleen maar bagger achteraan is gevolgd. Vernieuwingen of goede muziek moest je halverwege jaren 90 meer bij electronic, triphop en de kwaliteits-indierock van onder meer Radiohead zoeken. Sowieso was grunge nooit echt vernieuwend natuurlijk..
0
geplaatst: 27 september 2010, 06:59 uur
Grunge was een relatief kortstondige hype. Wel een hype waar menigeen aan terugdenkt, als het gaat over de nineties. En dat er een handvol klassieke platen uit voort zijn gekomen, staat voor mij ook buiten kijf.
0
Gallow
geplaatst: 27 september 2010, 07:38 uur
Het is ook wel mede te danken aan MTV dat de grunge werd uitgeknepen als een volrijpe citroen. Er ging geen dag voorbij of Smells Like Teen Spirit kwam weer langs.
0
Gallow
geplaatst: 27 september 2010, 07:55 uur
Van Fox Kids moest ik inderdaad niks hebben nee
. Maar ik kan me nog goed herinneren dat ik als klein kind tig keer die clip voorbij heb zien komen.
. Maar ik kan me nog goed herinneren dat ik als klein kind tig keer die clip voorbij heb zien komen.
0
geplaatst: 27 september 2010, 08:25 uur
Ik weet niet over welk jaar je het nu hebt maar Smells Like Teen Spirit was een nummer 1 hit in de eerste helft van 1992, toen was je nog niet eens 1 jaar 

0
Gallow
geplaatst: 27 september 2010, 08:27 uur
Weet ik, maar ook midden en laat jaren 90 werdt het nog volop gedraait, lees dus ook doodgedraait.
0
geplaatst: 27 september 2010, 16:09 uur
Een stroming is nooit dood. Er zullen bijvoorbeeld altijd wel ergens verwoede hair metal fans blijven bestaan. Zeggen dat je over een bepaalde periode in de muziek (zoals in dit geval jaren '90) nooit meer iets zal horen, is volgens mij dus onzin.
Ik heb de jaren '90 niet bewust meegemaakt en de oudere users zullen hierover wellicht een genuanceerder beeld hebben, maar bon, je snapt m'n standpunt he
Ik heb de jaren '90 niet bewust meegemaakt en de oudere users zullen hierover wellicht een genuanceerder beeld hebben, maar bon, je snapt m'n standpunt he

0
geplaatst: 27 september 2010, 16:44 uur
Gezien je top10 weet ik in ieder geval dat een stroming uit de jaren 90 voor jou allesbehalve dood is 

0
Zorin
geplaatst: 27 september 2010, 16:50 uur
De Nineties waren iig een stuk beter dan de (Ne)eighties
; dat mag duidelijk zijn, anders heb je last van je (muzikale) gehoor.
0
Gallow
geplaatst: 27 september 2010, 17:01 uur
Beeswax schreef:
Zeggen dat je over een bepaalde periode in de muziek (zoals in dit geval jaren '90) nooit meer iets zal horen, is volgens mij dus onzin.
Zeggen dat je over een bepaalde periode in de muziek (zoals in dit geval jaren '90) nooit meer iets zal horen, is volgens mij dus onzin.
Maar je kunt niet ontkennen dat de Grunge scene nooit meer zo'n hoog niveau zal halen als in het begin van de jaren 90. Er zullen inderdaad altijd bandjes blijven die hèt geluid willen naproduceren, maar het blijven stuiptrekkingen.
En het moet ook dood, muziek mag geen sleur krijgen.
0
geplaatst: 27 september 2010, 17:19 uur
Het is dan ook compleet absurd om te zeggen dat een genre zijn hoogtepunt nog niet bereikt heeft. Als je zo een stelling gegrond wilt poneren, heb je kennis nodig van de muziek die nog moet komen. Elk genre heeft zijn hoogtepunt al gehad.
0
geplaatst: 27 september 2010, 18:16 uur
Beeswax schreef:
Een stroming is nooit dood. Er zullen bijvoorbeeld altijd wel ergens verwoede hair metal fans blijven bestaan
Een stroming is nooit dood. Er zullen bijvoorbeeld altijd wel ergens verwoede hair metal fans blijven bestaan
Sterker nog: in de VS vinden sinds enkele jaren weer genoeg festivals plaats waar hair bands acte de presence geven.
0
geplaatst: 27 september 2010, 21:09 uur
Gallow schreef:
Maar je kunt niet ontkennen dat de Grunge scene nooit meer zo'n hoog niveau zal halen als in het begin van de jaren 90. Er zullen inderdaad altijd bandjes blijven die hèt geluid willen naproduceren, maar het blijven stuiptrekkingen.
Dat zeg ik ook niet, en ja, dat besef ik ook wel (quote)
Ik vind niet dat een genre echt dood moet. Is bv metal, of blues, of jazz sleur? Toch ook genres die al een hele tijd meegaan...
Desnoods underground, desnoods in dingen als nu - metal, waar ik me niet echt in kan vinden maar andere mensen misschien wel.
0
geplaatst: 27 september 2010, 21:15 uur
Zorin schreef:
; dat mag duidelijk zijn, anders heb je last van je (muzikale) gehoor. Ben blij dat ik geen klant ben bij jouw Schoonenberg filiaal

0
Zorin
geplaatst: 28 september 2010, 07:22 uur
Nee, jij mag wel met spoed naar het AMC/UMC, met je eighties-oren; Schoonenberg is voor jou al te laat ...
.
.
0
Gallow
geplaatst: 28 september 2010, 07:27 uur
Maar dat is ook wat ik onder dood versta
Evenals punk dat al jaren dood is ook al heb je nog genoeg punk bandjes. Enfin, ik snap je punt.
Evenals punk dat al jaren dood is ook al heb je nog genoeg punk bandjes. Enfin, ik snap je punt.
0
geplaatst: 28 september 2010, 09:53 uur
Niks mis met de jaren '90.
Zelfs 3 90s (live)albums in mijn top 10.
Legendarische concerten. The Dance, P*U*L*S*E en Live In Basel van Dire Straits.
Legendarische albums. Ten, Nevermind, The Black Album en OK Computer.
Maar wat te denken van de wat minder gewaardeerde albums? Millenium van de Backstreet Boys is nog altijd één van de meest verkochte albums ooit. Evenals HIStory en Dangerous van Michael Jackson.
De jaren '90 komt (veel) verder dan "een paar uitzonderingen".
Zelfs 3 90s (live)albums in mijn top 10.
Legendarische concerten. The Dance, P*U*L*S*E en Live In Basel van Dire Straits.
Legendarische albums. Ten, Nevermind, The Black Album en OK Computer.
Maar wat te denken van de wat minder gewaardeerde albums? Millenium van de Backstreet Boys is nog altijd één van de meest verkochte albums ooit. Evenals HIStory en Dangerous van Michael Jackson.
De jaren '90 komt (veel) verder dan "een paar uitzonderingen".

0
geplaatst: 28 september 2010, 10:42 uur
Zorin schreef:
Nee, jij mag wel met spoed naar het AMC/UMC, met je eighties-oren; Schoonenberg is voor jou al te laat ...
.
. Ik zal meteen verzoeken of ze voor jouw beschimmelde 60s/70s oren nog een paar frisse donor-oren hebben klaarliggen

0
Gallow
geplaatst: 28 september 2010, 18:16 uur
chevy93 schreef:
Dus als het veel verkocht is wil dat zeggen dat het niet ruk is? Ga even na hoe veel mensen vandaag de dag nog Backstreet Boys leuk vinden, en dan niet uit nostalgisch oogpunt.
0
geplaatst: 28 september 2010, 18:18 uur
GrafGantz schreef:
Ik weet niet over welk jaar je het nu hebt maar Smells Like Teen Spirit was een nummer 1 hit in de eerste helft van 1992, toen was je nog niet eens 1 jaar
Nummer 3-hit.

0
geplaatst: 30 september 2010, 01:44 uur
orbit schreef:
De doorbraak van Nirvana en Pearl Jam hadden met name tot gevolg dat alternatieve gitaarrock commercieler werd en dat er een gigantische stroom flutbands achteraan kwamen, Silverchair, Nickelback, Creed, Stone Temple blabla. Ik zou dus eerder zeggen dat de doorbraak van grunge en aanverwant spul juist die stromingen géén goed heeft gedaan! Niet voor niks hielden de laatste echt goede platen in het alternatievere rockgebied allemaal ergens op in 1992 of 1993.. daarna was het alweer over met de gein. Het was alweer morsdood.
De doorbraak van Nirvana en Pearl Jam hadden met name tot gevolg dat alternatieve gitaarrock commercieler werd en dat er een gigantische stroom flutbands achteraan kwamen, Silverchair, Nickelback, Creed, Stone Temple blabla. Ik zou dus eerder zeggen dat de doorbraak van grunge en aanverwant spul juist die stromingen géén goed heeft gedaan! Niet voor niks hielden de laatste echt goede platen in het alternatievere rockgebied allemaal ergens op in 1992 of 1993.. daarna was het alweer over met de gein. Het was alweer morsdood.
Beetje kort door de bocht om met de vinger naar Soundgarden, AIC, Pearl Jam of Nirvana te wijzen vanwege het ontstaan van nep-bands als Nickelback, vooral als je je bedenkt dat de media achter de hype zat. Dan zou je ook kunnen zeggen dat college-bands zoals R.E.M. of een extremere variant zoals Sonic Youth daarvoor verantwoordelijk zijn omdat het in precies dezelfde lijn zit, maar dat is vast niet 'cool' om te zeggen; Grunge is een langzamer doelwit om voor-de-hand liggende redenen. T-Rex, Slade en Bowie waren ook aanjagers van een genre (glam) dat een surplus aan flut-artiesten opleverde, maar daar hoor je ook niemand over.
En Stone Temple Pilots zie ik eerder als directe navolgers dan post-grunge. Ze klinken stukken integerder dan al die latere bands. Daarnaast ken ik zat zeer goede platen uit het genre van ná 1993...
Het is maar net waar je staat in het leven en welke leeftijd je hebt dat bepaald hoe je een bepaald genre 'beleefd'.
0
geplaatst: 30 september 2010, 01:54 uur
Canada huppelt mee met de rest.
Zo is een Shania Twain ook niet echt een hoogstaand country artiest, maar wel verantwoordelijk voor een groot album verkoop.
Zo ook Nickelback.
How You Remind Me is een prima nummer.
Creed is dan ook duidelijk een volgeling.
Volgens mij hebben beide bands plezier in het maken van muziek.
Commercieel succes wordt wel behaald door het aanwezig zijn van enig talent.
Of het nu het gevoel is voor hitsuccessen, of van tijdloze muziek maakt verder niet zoveel uit.
Als het massaal wordt opgepakt, dan heb je het gewoon goed gedaan.
En dat is nu eenmaal een feit.
Verkoop van albums en singels is gewoon meetbaar.
Zo is een Shania Twain ook niet echt een hoogstaand country artiest, maar wel verantwoordelijk voor een groot album verkoop.
Zo ook Nickelback.
Creed is dan ook duidelijk een volgeling.
Volgens mij hebben beide bands plezier in het maken van muziek.
Commercieel succes wordt wel behaald door het aanwezig zijn van enig talent.
Of het nu het gevoel is voor hitsuccessen, of van tijdloze muziek maakt verder niet zoveel uit.
Als het massaal wordt opgepakt, dan heb je het gewoon goed gedaan.
En dat is nu eenmaal een feit.
Verkoop van albums en singels is gewoon meetbaar.
0
geplaatst: 30 september 2010, 10:45 uur
Ja, Pink Floyd, Fleetwood Mac en Dire Straits zijn inderdaad representatief voor de jaren '90

0
geplaatst: 30 september 2010, 11:37 uur
kaztor schreef:
En Stone Temple Pilots zie ik eerder als directe navolgers dan post-grunge. Ze klinken stukken integerder dan al die latere bands. Daarnaast ken ik zat zeer goede platen uit het genre van ná 1993...
Het is maar net waar je staat in het leven en welke leeftijd je hebt dat bepaald hoe je een bepaald genre 'beleefd'.
Grunge heb ik altijd beleefd als een commercielere variant van de oorsprong, zoals inderdaad Sonic Youth of Husker Du e.d. En uiteraard heeft dat veel bandjes op de bandwagon doen springen, zoals altijd gebeurt wanneer iets succesvol blijkt. Het aantal emotionele schreeuwbandjes was niet meer te tellen en de wollen muts en houthakkershemd deden de rest wel.. Maar de hele stroming ontbreekt mij aan zeggingskracht of oprechtheid om er veel waarde aan gehecht te hebben. Buiten Soundgarden (waar ik destijds ook een paar concerten van heb bezocht) is eigenlijk alles van die tijd ook ver weggezakt en via oude cassettetapes e.d. via de vuilniszak weer op straat beland. Maar ik sluit me helemaal aan bij het feit dat dat waarschijnlijk met mijn leeftijd te maken heeft en hoe ik er toen naar luisterde.
0
geplaatst: 30 september 2010, 16:11 uur
deric raven schreef:
Zo ook Nickelback.
Zo ook Nickelback.
Met Metal zeker niet, bands als Strapping Young Lad en Voivod behoorden tot de vernieuwers van de Metal. En Annihilator natuurlijk.
0
Misterfool
geplaatst: 30 september 2010, 17:27 uur
Canada heeft rush
en saga

en alle twee maakten in de jaren 90 een topalbum.

en saga

en alle twee maakten in de jaren 90 een topalbum.

* denotes required fields.