MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de top 40 - 2011

zoeken in:
2MY schreef:
kga dit topic volgen volgend jaar. De top 40-muziek al een tijdje uit het oog verloren, maar volgens mij kan ik hier nog wel leuke dingen in ontdekken...

Laat de Gaga's, Biebers en Rihanna's(*) tot mij komen, zodat ik deze hypes ook eens duidelijk kan beoordelen!

(*) of zijn deze mensen binnenkort ook weer 'zo 2011'... (of 2010, idunno)

Gezien je top 10 wens ik heel veel succes, het zal niet bepaald meevallen.

2MY
...die top 10 is maar schijn zodat ik hier niet onmiddellijk buitengeknikkerd word...

kBen er klaar voor... En het voorsmaakje van catdog is alvast een meevaller.

Hit me, baby, yeah!

2MY schreef:
...die top 10 is maar schijn zodat ik hier niet onmiddellijk buitengeknikkerd word...

LucM schreef:
Week 53 van 2011

#9. Glennis Grace & Edwin Evers - Wil je niet nog 1 nacht
Dit is weer zo'n doorsnee Nederlandstalig nummer, zowel melodisch als tekstueel, bloedarmoede troef in dit genre. Ook de stemmen wekken mij meer irritatie op dan genot.
Cijfer: 3

Dit is overigens een cover van een Amerikaans country nummer gezongen voor Jason Aldean en Kelly Clarkson. Voor mij persoonlijk vele malen beter dan die zouteloze cover.

2MY
Enig idee wanneer dit van start gaat?

De eerste top40 van dit jaar is al bekend. Er moet alleen nog een nieuw topic komen en dan kan er in principe gewoon begonnen worden

Ben serieus benieuwd hoe lang 2MY dit gaat volhouden . Ik zal het in elk geval wel gaan volgen(de reviews van 2MY), misschien dat er nog wat leuks tussen gaat zitten.

2MY
Timo-otje schreef:
Ben serieus benieuwd hoe lang 2MY dit gaat volhouden . Ik zal het in elk geval wel gaan volgen(de reviews van 2MY), misschien dat er nog wat leuks tussen gaat zitten.

mijn reviews zijn altijd toppertjes!

Net nog eens een paar recente chartruns bekeken op de Top 40-site.
Het is toch godsgeklaagd dat iemand als Gers Pardoel ongestraft 6 weken op nummer 1 mag staan, of niet soms?

Snap de heisa ook niet rondom deze gozer, wat ik tot nu toe gehoord heb van hem(gelukkig niet veel) lijken het allemaal een soort van kinderversjes of hip-hop voor dummy's of de hele familie. Maarja het zijn makkelijk meezingbare nummers en die scoren al snel.

Zo bladerde ik vrolijk door mijn playlistje terwijl ik op weg was naar werk toen ik erachter kwam dat er buitengewoon veel top 40 materiaal in staat dezer dagen. De grote vraag is dan: Is mijn smaak er op achter uit gegaan? Of is de top 40 uitzonderlijk sterk de laatste tijd?

Als eerste zie ik het Paradijs van Coldplay. Hij wordt overal grijsgedraaid de laatste tijd. Maar in tegenstelling tot het Viva La Vida van een paar zomers terug kan ik deze wel wat langer hebben. De rest van het album Mylo Xyloto luister ik zelden naar, maar Paradise is toch wel een blijvertje voor mij. Fijne tekst en een leuk experiment met de dubstep invloeden.

Dan volgt Lana Del Rey. Je kan zeggen wat je wilt over d'r lippen, maar zodra er geluid uit haar strot komt laat de rest me koud. Ik vind deze Lana met haar Video Games een stuk interessanter dan de meeste zangeresjes zoals Adele, Duffy, Amy MacDonald die de laatste jaren zo ontzettend hip zijn.

Ah ja en dan zie ik Gotye in mijn lijstje staan. Een nummer dat zeer sterk de spanning opbouwt. Het glockenspiel dat vrolijk doch ongemakkelijk het nummer inleidt en een fragiele zingende belg die mijn aandacht vervolgens vier minuten vast weet te houden. Het is goed om te weten dat het top 40 publiek warm te maken is voor een nummer met zo'n aparte ritmesectie.

Tot slot hebben we nog Ed Sheeran. Hij wordt samen met zijn hitje wel naast Hey There Delilah geplempt, maar dit nummer heeft inhoudelijk wel iets meer te bieden dan een lange afstandsrelatie. Erg zielige, maar vooral sterke teksten. Natuurlijk wel erg aanstekelijk met zo'n zoete stem als Ed heeft, maar toch wel een stuk beter dan wat er gemiddeld geliefd wordt door Nederland.

En nu maar hopen dat deze ontwikkeling geen toeval was en dat er meer goede muziek het land inwaait.

Ik heb een Top 20 gemaakt aan de hand van de eindejaarslijst. Nummers die buiten de top 100 vielen, maar dit jaar ook nog flink punten scoorden heb ik ook meegerekend.

1. Jessie J feat. B.o.B. - Price Tag
2. Lykke Li - I Follow Rivers
3. Lana Del Rey - Video Games
4. David Guetta feat. Sia - Titanium
5. Snoop Dogg & Wiz Khalifa feat. Bruno Mars - Young, Wild & Free
6. Adele - Set Fire to the Rain
7. Rihanna - Man Down
8. Gotye feat. Kimbra - Somebody That I Used to Know
9. De Jeugd van Tegenwoordig - Get Spanish
10. Rihanna feat. Calvin Harris - We Found Love
11. Gers Pardoel feat. Sef - Bagagedrager
12. Crystal Fighters - Plage
13. Katy Perry - Last Friday Night (T.G.I.F.)
14. Bingo Players - Cry (Just a Little)
15. Alexandra Stan - Mr. Saxobeat
16. Coldplay - Paradise
17. Calvin Harris - Feel So Close
18. David Guetta feat. Rihanna - Who's That Chick?
19. Rihanna - S&M
20. Tom Hangs feat. Shermanoloy - Blessed

Ook op Spotify te vinden.

Van de laatste drie jaren valt het op dat Rihanna altijd op zijn minst een 7e plek in mijn lijstje heeft gehaald en ze ook veruit het meest vertegenwoordigd is - in 2011 zelfs 4 keer, in totaal 8 keer. Lady Gaga (5), Katy Perry (4) en David Guetta (4) zijn ook veel aanwezig, maar die laatste is - als we de credits mogen geloven - dan ook wel de meest actieve producer van de laatste jaren. Voor de rest is het voornamelijk de wat alternatieve hitjes afgewisseld met dance en dingen die richting hiphop gaan. Ook opvallend hoeveel nummers een vrouwelijke stem hebben.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:00 uur

geplaatst: vandaag om 09:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.