MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de top 40 - 2011

zoeken in:
Oh Rihanna heeft alweer een nieuwe single.. wat een verrassing. Wat mij betreft neemt die ook even een pauze.
Waar slaat die titel van Ilse DeLange op? Ik kan er geen kaas van maken..

Do love to love you, maar dan op 'moderne' wijze gespeld .

LucM schreef:
#35. Foster the People - Pumped Up Kicks
De minst slechte deze week, het refrein heeft tenminste nog iets maar ook hier is het op vocaal vlak erg mager en ik vrees dat het nummer snel gaat vervelen.
Cijfer: 3,5

#39. Gotye featuring Kimbra - Somebody That I Used To Know
Rustig nummer, niet onaardig maar het kan mijn aandacht moeilijk vasthouden, het kabbelt wat monotoon voort, al zijn de arrangementen hier vrij origineel.
Cijfer: 5,5

Vind je dit nog steeds? Uiteindelijk zijn dit in Nederland gigantische radiohits geworden die niet snel gingen vervelen. Ik denk zelfs dat dit de nummer 1 en 2 worden van de Song van het Jaar-verkiezing van de VPRO.

Ik kijk nu aan de hand van jouw berichten door wat er eigenlijk allemaal in de top 40 heeft gestaan. Elbow en Beth Ditto vond ik wel verrassend.

Volgend jaar ga ik dit ook weer bijhouden. Dit jaar alles terugluisteren gaat niet meer lukken, maar de nummers die je hoog hebt gewaardeerd loop ik nog wel even na - uit interesse.

Dit nummer van Foster the People heb ik niet vaak meer gehoord (ik luister niet zo veel radio) maar intussen ben ik nu een stuk milder gestemd (vind het tenslotte aardig met aanstekelijk refrein), ik verhoog naar 7,5. Overigens heb ik ook mijn loftrompet geuit over dat nummer van Gotye (krijgt tenslotte 9), ik heb een tijd geleden dat album gekocht.
Voor sommige andere nummers was ik dan weer wat te mild, een aantal zal ik opnieuw beluisteren voor het opstellen van een top-20 van dit jaar.

De commerciele hitlijsten lijken er steeds beter op te worden: Lykke Li komt deze week de tipparade binnen met "I Follow Rvers".

Nu pas? Ik hoor dat nummer al een half jaar overal, dacht dat het al lang en breed in de top 40 zou staan...

Staat bij ons al weken op nummer 1...

Ik snap nog steeds niet waarom jullie hitlijst altijd zoveel beter is dan de Nederlandse. Is daar een duidelijke verklaring voor?

Dat nummer van Lykke Li draai ik nu bijna een jaar al vaak. Apart dat het nu pas een hit wordt in Nederland.

Teunnis schreef:
Ik snap nog steeds niet waarom jullie hitlijst altijd zoveel beter is dan de Nederlandse. Is daar een duidelijke verklaring voor?

Het begint volgens mij allemaal met de tipparade die wordt opgesteld, niet alleen aan de hand van verkoopcijfers, maar ook airplay. Veruit de populairste radiozender bij jongeren is Studio Brussel, die niet vies zijn om alternatiever te gaan (al valt dat ook wel mee). Zij hebben elke week een Hotshot, een nummer dat dan erg veel gedraaid wordt. De laatste maanden is zulk nummer bijna zonder uitzondering de week nadien in de tiplijst gekomen. Zo kom je daar namen als Bon Iver, Friendly Fires en SBTRKT tegen. Diegenen die dan niet "te alternatief" zijn worden dan ook door de andere zenders opgepikt en zo gaat de bal aan het rollen. Enkele recente voorbeelden die het erg goed zijn gaan doen (of aan het doen zijn) in de top 50 nadat ze hotshot zijn geweest: Emeli Sandé - Heaven, Lana Del Rey - Video Games, Joe Goddard - Gabriel,...

Klein theorietje langs mijn kant.

Ik luister de laatste tijd veel naar StuBru. Echt een verademing met 3FM, wat in Nederland waarschijnlijk de meest vergelijkbare zender is. Veel uitgesprokener muziek in alle genres en ook veel meer afwisseling tussen oud en nieuw. Net oude plaatje van New Order en REM gehoord, nu weer iets nieuws van Jay-Z. BInnen een half uur die drie namen horen op een Nederlandse zender is een utopie helaas.

O ja, en waar StuBru zijn hotshots vandaag haalt...

Emeli Sandé - Heaven: hotshot op 26/8, geplaatst in Maak kennis met 2011 op 1/8
Lana Del Rey - Video Games: hotshot op 16/9, geplaatst in Maak kennis met 2011 op 31/7
Joe Goddard - Gabriel: hotshot op 23/9, geplaatst in Maak kennis met 2011 op 12/9
...

Just sayin'

Teunnis schreef:

In de jaren '70 was het net andersom maar toen was er nog geen Studio Brussel in Vlaanderen.
Dat nummer van Lykke Li kende ik een tijd (ik luister wel niet vaak radio) en vind ik ook steeds beter, inderdaad vreemd dat het nu pas een hit wordt in Nederland.

LucM schreef:
Week 49.

#14. Het Metropole Orkest o.l.v. Vince Mendoza featuring Edsilia Rombley - Trijntje Oosterhuis - Leonie Meijer - 3JS - Jennifer Ewbank - Ruth Jacott - Paul de Munnik - Giovanca - Hind - LA. The Voices - Glennis Grace - Karin Bloemen - Lee Towers - Wereldwijd orkest

Ga ik dit eens eventjes gigantisch mijden!

Frankly schreef:

We krijgen nog 4 top 40 lijsten en dan kan de jaarbalans opgemaakt worden en anticiperend gaat de top 10 er zo uit zien .

01 Happiness Alexis Jordan

03 Moves like jagger Maroon 5 feat. Christina Aguilera

06 Give me everything Pitbull feat. Ne-Yo, Afrojack & Nayer

No accounting for taste, neem ik aan...

Vooral Move Like Jagger is echt een heel sneu liedje...

De Belgische singlechart heeft geen airplayfactor en daar is de radioindustrie niet zo dominant als in Nederland. tja de Ultra top 50 heeft natuurlijk enorm veel itunesgehalte maar in de voorgaande jaren was de lijst ook een gruwel met al die hyperige CD singles (ik herinner mij Lief Klein Konijntje op 1) Vlaanderen heeft wel een Top 40 concurrent (met exact dezelfde samenstelling als onze top 40 en ook CMO muziekonderzoek ) Top40 Hitlist - q-music.be de Ultra top is te vergelijken met de single top 100 bij ons .

geen concurrent eerder partners dus

Het heeft inderdaad ook te maken wat er op de radio wordt gedraaid. Ik luister ook geregeld STUBRU en als ik dat vergelijk met de nederlandse zenders, is het velen malen beter. Daar worden de 'alternatieven' artiesten wel opgepakt. Wat er op 3fm gedraaid wordt is nu niet bepaald spannend of afwisselend. Ook doen ze daar of Kane en Anouk, Van Velzen en White Lies artiesten van wereldformaat zijn, door ze scheel te draaien of ze megahit te maken zodra weer er weer iets nieuws van hen is. Over de commerciële hier maar te zwijgen want die zijn echt om te huilen. en als ik dan naar STUBRU schakel worden bands als Arcade Fire, The National, maar ook inderdaad zoals Herman al aangaf R.E.M en New Order of Joy Division nog vaker gedraaid. Ook FLeet Foxes geregeld daar gehoord. Iets wat ik op de Nederlands nog nooit heb gehoord. En dan gaan automatisch mensen naar deze muziek luisteren als ze het op de radio horen. Hier wordt louter troep gedraaid op de radio en dus vieren B -artiesten hier hoogtij en in België wat minder.

Heb ik het goed begrepen dat er in Taio Cruz' Hangover het volgende wordt gezongen, nl: 'I've got a hangover, I've been drinking to much for sure, I've got a hangover. I'm gonna drink until I throw up. I don't ever wanna grow up.'... ?

Als dat zo is dan hebben we naar mijn bescheiden mening te maken met wellicht het debielste buitenlandse nummer ooit...

Nu klink ik waarschijnlijk als iemand van 80 maar dat soort teksten vind ik een beetje, tsja, triest. Het geeft in ieder geval niet het ''goede'' voorbeeld. Vooral niet als het om muziek gaat dat gericht is op tieners zoals dat van Taio Cruz..

kaztor schreef:
Heb ik het goed begrepen dat er in Taio Cruz' Hangover het volgende wordt gezongen, nl: 'I've got a hangover, I've been drinking to much for sure, I've got a hangover. I'm gonna drink until I throw up. I don't ever wanna grow up.'... ?

Inderdaad, triest

Week 50 van 2011.

#23. Studio Killers - Ode To The Bouncer
Vocaal stekt het niet veel voor, het valt mij overigens op dat tegenwoordige dancepophits slecht zijn ingezongen. Verder een weinig opzienbarend dertien-in-een-dozijn-nummer waarbij ik een déja-vu-gevoel krijg.
Cijfer: 3

#28. Milan & Phoenix - Carnival
Dit is niet meteen een carnavalsplaat maar wel een elektronisch deuntje. Best te doen maar beklijvend is het niet, ik vrees dat dit nummer vrij snel is vergeten.
Cijfer: 5

#33. Coldplay - Charlie Brown
Hun derde single uit het album Mylo Xyloto. Typisch een nummer dat het op festivals goed zal doen, aanstekelijk en vind ik beter dan hun vorige twee singles maar het klinkt mij ook vrij routineus.
Cijfer: 6,5

#36. Jessie J - Domino
Haar eerste single Price Tag vind ik nog steeds leuk en beschouw ik als guilty pleasure, dit hier is een wegwerpdeuntje om snel te vergeten en haar stem steekt mij hier ook al tegen.
Cijfer: 2,5

#39. Bruno Mars - It Will Rain
Bruno Mars kan zeker wel zingen maar zijn stem klinkt hier te afgeknepen en dit soort aalgladde huisvrouwen-R&B is niet dadelijk aan mij besteed.
Cijfer: 4

kaztor schreef:

Als dat zo is dan hebben we naar mijn bescheiden mening te maken met wellicht het debielste buitenlandse nummer ooit...

Klopt ja, 13 miljoen views . Hoe is zoiets in godsnaam mogelijk, echt waar!

De nieuwkomers voor deze week :

39 Smith & Burrows - When the Thames Froze
37 Sean Paul - She Doesn't Mind
33 Afrojack ft. Steve Aoki - No Beef
31 Armin van Buuren ft. Adam Young (die van Fireflies)- Youtopia

snelste stijger 12 (23 ) Studio Killers - Ode to the Bouncer

top 3 1(2 )Gers Pardoel - Ik Neem Je Mee
weer terug naar 1
2 (3) Birdy - Skinny Love
nog altijd een kanshebber voor de volgende nr 1
3 ( 1 )Gotye ft. Kimbra - Somebody That I Used to Know
al 19 weken genoteerd

Goh, Smith & Burrows de top 40 in. Heb het nog niet gehoord, maar is een samenwerking van de zanger van Editors en de ex-drummer van Razorlight. Vraag me nu wel af hoe het klinkt.

Ik krijg een beetje een kerstgevoel bij dat nummer.

Dat lijkt me ook de bedoeling, het komt immers van hun kerstalbum.

Ik wilde net hetzelfde zeggen

Gast
geplaatst: vandaag om 03:41 uur

geplaatst: vandaag om 03:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.