MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / nieuw in de top 40 - 2012

zoeken in:
Arrie schreef:
Leuk dat Miike Snow nu eens zelf de top 40 halen, want als producers hebben ze er al dikwijls ingestaann. Ze zijn beter bekend als Bloodshy & Avant, de producers achter o.a. Toxic, Piece of Me, en meer nummers van Britney Spears, en AM to PM en When You Look at Me van Christina Milian

Dit is wist ik niet, ze hebben wel een andere stjil nu want dit nummer klonk heel anders dan wat ze verder geproduceerd hebben. Het zijn wel alle 4 goede nummers die jij noemt, en dan vooral die twee van Christina Milian.

Ik zie ook op wikipedia dat ze mijn favoriete Britney nummer, Radar, hebben geproduceerd net als een paar goede nummers van Ms. Dynamite (It Takes More, Brother, Put Him Out) en het sterke You Make Me Laugh, wat ik het beste nummer van het debuut album van Christina Milian vind.

kaztor schreef:
Dat liedje van Asteroid Galaxy Tour wat hier op handen word gedragen, ik kan er helaas helemaal niks mee. Dat Heineken-liedje (Golden Age) vind ik echt vele malen beter

Die vind ik zelf ook beter, erg lekker. Maar ik heb sowieso de neiging om hier wat hoger te beoordelen dan ik op een ''echt'' album zou doen.

Arrie schreef:
Leuk dat Miike Snow nu eens zelf de top 40 halen, want als producers hebben ze er al dikwijls ingestaann. Ze zijn beter bekend als Bloodshy & Avant, de producers achter o.a. Toxic, Piece of Me, en meer nummers van Britney Spears, en AM to PM en When You Look at Me van Christina Milian

Serieus? Nooit geweten dat hun dat weren. Ze zijn ook verantwoordelijk voor twee knallers van Madonna's "Confessions on a Dance Floor" album.

2MY schreef:
#22. Madonna feat. M.I.A. and Nicki Minaj - Give Me All Your Luvin'
Leuk nummertje.

hoi123 schreef:
(quote)
Leuk nummertje.

Ja, zo vlak en kinderlijk als het maar kan en Madonna blijf ik geen goede zangeres vinden, maar wel allemaal gezellige melodietjes en leuke instrumentatie. Nu ben ik ook niet helemaal objectief, want ik heb een zwak voor alles waar M.I.A in zit, maar ik vind 'm best goed te doen.

Week 8:

#26. Coldplay feat. Rihanna - Princess of China
Deze plaat doet veel Coldplay liefhebbers geen plezier. Maar toch, even vergetende dat het hier om Coldplay gaat moet er geconcludeerd worden dat er een knaller van een plaat is afgeleverd. De electronische begeleiding met daarbij de schreeuwende gitaar en daar bovenop de vocalen van Martin en Rihanna die perfect op elkaar en op het arrangement aansluiten werkt, voor mij in ieder geval, fantastich.. Volume erg hard en meebleren maar. Daar is dit de ultieme plaat voor. Misschien voor Coldplay maatstaven teleurstellend of te commercieel maar als losstaande single een fantastische plaat.

Cijfer: 8,5

#34. Emeli Sandé - Next to Me
Met haar debuutplaat "Heaven" met de lekkere breakbeat werd destijds niet de Top 40 gehaald. Waarom dit nu wel lukt met het iets mindere "Next to Me" is mij een raadsel. Het is iets meer doorsnee dan eerder genoemde. Maar daar los van is dit toch een hele sterke soul plaat. Emeli beschikt over een zeer prettig geluid en met een catchy hook en dito begeleiding heeft ze weer een erg sterke single te pakken. Ik denk dat ik het album maar even ga beluisteren.

Cijfer: 7,5

#38. Shary-An - Read My Book
Shary-An stamt voort uit de eerste serie van The Voice of Holland en ze heeft sinds ze haar platencontract heeft nog geen enkele Top 40 hit weten te scoren. Dat dit met de 4e single wel ineens lukt is geen wonder: het is een onwijs sterke plaat. Het meisje mag hier en daar wel aan haar uitspraak werken en het couplet is een tikkeltje doorsnee, maar de begeleiding, zeker voor Nederlands product, is subliem en het refrein is onwijs catchy. Moeilijk om niet vrolijk te worden bij deze plaat. Erg sterke soul-single van Nederlandse afkomst en fijn om te weten dat ook zulk materiaal kan voortrollen uit de eindeloze talentenjachten.

Cijfer: 7,5

Ik heb de laatste 3 weken enkel nog maar voldoendes uit lopen delen en deze week is zelf nog bovengemiddeld goed. De Top 40 gaat er steeds beter uit zien, eerlijk waar.

Best aardige week inderdaad. Vooral die van Shary-An is erg leuk. Ze was bij TVoH ook al één van m'n favorieten.

Die van Coldplay vind ik wel de minste Mylo Xyloto-single tot nu toe. Paradise en Charlie Brown vond ik een stuk leuker.

Ik vind ze eerlijk gezegd allemaal wel prima. Ik begrijp de kritiek op het "Mylo Xyloto" album, maar ik heb er niet veel problemen mee. Sterker nog, ik vind hem beter te doen als zowel "X&Y" als "Viva La Vida".

Week 8:

De zwakste Coldplay-single tot nu toe: geen aansprekende melodie, loom ritme en bombastische overproductie. Rihanna komt er niet zo slecht uit maar zij kan het nummer niet redden. Een groot verschil met het sprankelende en vlotte Viva La Vida.
Cijfer: 3,5

Dit vind ik een stuk beter. Deze zangeres kende ik niet maar ze heeft toch wat in haar mars en het is een vlotte popsong dat niet snel zal vervelen. Al mocht haar pianospel meer naar voren.
Cijfer: 7

Deze single - ook deze zangeres was mij onbekend - valt ook best mee, niet opzienbarend maar wel een degelijke, vlotte popsong met catchy refrein.
Cijfer: 6,5

Ook deze week 2 voldoendes, nadat de eerste 4 weken rampzalig waren is er nu een geleidelijke verbetering (jammer van Coldplay). Hopelijk wordt die trend de volgende weken voortgezet.

Week 8 :

#26 Coldplay & Rihanna - Princess of China
Ik ben geen fan van Coldplay maar ik vind dit juist wel leuk eigenlijk. De electronische achtergrondbegeleiding vind ik erg sterk en wordt subtiel gebracht zonder dat het overheerst. Rihanna weet haar deel ook goed over te brengen zonder zeurderig te klinken (wat af en toe bij haar nog wel eens wil gebeuren). Zonder uitspringend refrein is het misschien een beetje gewaagd om als single uit te brengen maar ik vind het helemaal geslaagd. Vind dit echt één van de beste Coldplay singles.
Cijfer : 7.5

#34 Emeli Sandé - Next to Me
Het album van Emeli heeft weinig indruk op mij gemaakt, het hoogtepunt vond ik toch echt eerste single Heaven (jammer dat dit geen hit is geworden). Dit nummer mag er echter ook nog wel zijn. Emeli heeft een goede stem en ik weet zeker dat zij meer in zich heeft dan ze heeft laten zien. De fijne productie zorgt voor de finishing touch.
Cijfer : 6.5

#38 Shary-An - Read My Book
Zoals Luc al zegt een vlot nummer. Ik vind het op zich wel aardig maar het houdt mij aan de andere kant niet vast. Er zit echter wel een goede boodschap in verborgen als je een beetje naar de tekst luistert. Ik vind het wel ècht een nummer dat alleen leuk is als je het op de radio hoort want op zichzelf komt dit een beetje over op mij als een muurbloem. Er zit te weinig power in.
Cijfer : 4.5

Zie net dat September in de tipparade staat, al is het met een slecht nummer. Waarom brengt ze niet één van haar Zweedse nummers uit (Baksmalla (ft. Petter) of Mikrofonkat), die vind ik allebei zeer goed. Eerstgenoemde zou van mij een dikke 9 krijgen.

Eindelijk wat Sigur Rós in de top 40
...Jammer dat het dan in zo'n verschrikkelijk nummer als Princess of China is

Hoezo Sigur Rós?

Er zit een sample van Sigur Rós in "Princess of China".

Ah, ik dacht al zoiets.

LucM schreef:

Dit vind ik een stuk beter. Deze zangeres kende ik niet maar ze heeft toch wat in haar mars en het is een vlotte popsong dat niet snel zal vervelen. Al mocht haar pianospel meer naar voren.
Cijfer: 7 .

Ik kan je overigens aanraden om eens haar eerste single "Heaven" te beluisteren. Die is zelfs nog stukken beter als deze plaat.

Is het iemand al opgevallen hoe waanzinnig goed Somebody I Used to Know het nog steeds doet? Staat er nu voor de dertigste week in, en is ten opzichte van week 29 zelfs weer een plaatsje gestegen, van negen naar acht. De dertigste week nog steeds in de top 10 staan is toch wel een buitengewone prestatie te noemen.

En de nieuwe binnenkomers

#27: Chris Brown - Turn Up the Music

Chris Brown gaat op de dance-toer. Bij vlagen best aardig geproduceerd, en komt volgens mij goed tot zijn recht op een feestje. Echt bijzonder is het echter niet.

#29: Racoon - Don't Give Up the FIght

Vervelende, oversentimentele ballad, met strijkers en al, van de zeeuwen van Racoon.

#33: DJ Fresh ft. Rita Ora - Hot Right Now

Oppervlakkig dance-deuntje met vervelend zangeresje en waar verder ook weinig interessants aan te beleven valt. Next.

#39: Alyssa Reid ft. Jump Smokers - Alone Again

Zo te horen het refreintje gejat van Heart - Alone. Nog een of ander oninteressante rapper erbij. Verder vrij matig geproduceerd en gaat eigenlijk iets te langzaam. Hierdoor is het nogal zeurderig. Voor mijn gevoel is dit een beetje begin jaren '00-achtig, maar dan saaier.

Lykke Li op #2!!!!

Gotye 30 weken in de Top 40.
Corry Konings mag wel uitkijken...

Ik dacht ook meteen aan het record van Huilen Is Voor Jou te Laat. Zal het dan eindelijk na 40 jaar verbroken worden?

Nou, dat denk ik niet. Dan heeft ie nog wel een tijd te gaan.

Nog 11 weken, het is niet onmogelijk, hij staat nog op plaats 8.

Heb Huilen Is Voor Jou te Laat overigens meteen opgezet

Met nog steeds #11 in de ITunes Top 200 is alles mogelijk. Afgelopen week vloog hij door promotie weer eventjes door naar #2. En daarnaast is de airplay natuurlijk nog hoog (de opvolger "Eyes Wide Open" wordt vreemd genoeg genegeerd).

Hoe dan ook, laat ik nu even vlug door Week 9 heengaan:

#27. Chris Brown - Turn Up the Music
Zoals Arrie al aangaf zit de productie bij deze plaat wel snor. Het songmateriaal zelf is niet uitermate boeiend en de auto-tune vliegt je weer om de oren maar voor de doelstelling: een plaat om bij uit je dak te gaan in de clubs, is dit één van de betere. Niet onaardig.

Cijfer: 6,0

#29. Racoon - Don't Give Up the Fight
Met deze plaat is iets speciaals aan de hand: nadat deze plaat eerder flopte en de Top40 niet haalde na enkele weken in de Tipparade te hebben gestaan verscheen de plaat plots in de hogere regionen van ITunes na promotie in een TV-programma afgelopen week. Daarom is het enigszins verassend dat deze plaat dus uiteindelijk toch zijn Top 40 hit heeft weten te scoren. Wat mij betreft had het bij een Tipparade positie gebleven want dit is zóóóó slaapverwekkend. Ik heb sowieso al vrijwel niets met Racoon maar dit is gewoon moeizaam om door te komen. Liever uitgestreken auto-tune dan dit soort prul.

Cijfer: 4,0

#33. DJ Fresh feat. Rita Ora - Hot Right Now
Eigenlijk een doorsnee dance-plaatje maar ditmaal krijgen we het in een drum-n-bass uitvoering. Iets wat we eigenlijk vrijwel nooit mogen bespeuren in Nederland. Enigszins verfrissend daarom om deze plaat even zo nu en dan voorbij te horen komen. Deze krijgt het voordeel van de twijfel van mij. Nu maar even zien hoe lang deze plaat het uithoudt.

Cijfer: 6,0

#39. Alyssa Reid feat. Jump Smokers - Alone Again
Sampelen? Geen probleem. Coveren? Prima, mits de uitvoering goed is. Deze plaat is een soort middenmoot. Het refrein wordt geleend uit de Heart klassieker "Alone" (eveneens als de 'hook') terwijl de coupletten gewoon zelfgeschreven zijn. Het werkt niet. Slecht geproduceerd. Slechte gerapt. En daarnaast is Alyssa een slechte zangeres dat erg verveeld over het Heart refrein heenzingt waarbij elke pure vorm van muzikaliteit uit het origineel is geperst. We mogen het enkel doen met een slaapverwekkend en irritant stemgeluid en een bekend in het gehoor liggende melodie. Dit is gewoon heel slecht. Alsof halverwege het produceren van dit nummer de inspiratie op was en dan als last resort dan maar is gekozen voor het 'lenen' van een ander refrein. Zo klinkt het en zo voelt het. Tenenkrommend slecht.

Cijfer: 2,5

Helaas een daling ten opzichte van voorgaande weken waarbij ik vele (ruime) voldoendes heb uit mogen delen.

2MY
Even de achterstand in dit topic wegwerken:

Week 8:

Rond deze track was al erg veel te doen op de Mylo Xyloto-pagina, en dan vooral over de aanwezigheid van Rihanna... Coldplay is al lang niet meer de nieuwe, interessante band wat mij betreft - hoewel ik hun vorige album nog wel in huis heb (halve euro op de rommelmarkt ) én hem zelfs nog ruim 'oke' vond. Hiermee scoren ze niet bij de serieuze muziekkenner, daar is het te poppy en te commercieel voor. Bij deze muziekliefhebber daarentegen mag het op milde goedkeuring rekenen: aardige poptrack, maar ook niet meer dan dat.

6

Ah kijk, die had ik al eens getipt gekregen door een vriend die hier helemaal weg van is. Vond het toen redelijk, maar niet bijzonder. Wel een veel aangenamer geluid dan die nieuwe Coldplay. Jammer genoeg is de originaliteit al snel op, en gaat ze tot vervelens toe op repeat. Dit wordt wel een strakke top 5 hit!

7

Ik heb er naar geluisterd, maar ik vind er niks aan. Platte pop zonder iets bijzonders. Breekt volgens mij geen potten. Top 20 wordt net gehaald.

3

2MY
... en we gaan aan één stuk door!

Teksten schrijven is een vak, maar blijkbaar niet in de hip-pop van 2012. Het ene vocabulaire cliché volgt elkaar op, en instrumentaal is het interessantste geluidje natuurlijk gejat van DJ Springer en die had het dan weer gejat van On the Run van De Bos. Enfin, punt is dat al die Amerikaanse rappers de eurodance tot in den treure toe aan het recycleren zijn, en dat hebben we dus allemaal al eens gehad. En beter.

5,8

Nog iets om op de cliché-stapel te leggen. Sentimentele tekst, muziek met de strijkers idd... Van Racoon heb ik al veel betere dingen gehoord. Hier krijg ik het niet echt warm van.

5

En dit hoop ik niet te vaak op de radio te moeten horen... zenuwachtig gedoe. Wel heel dansbaar tijdens een feestje op een moment dat de muziek er eigenlijk niet meer echt toe doet, zolang er maar een lekkere beat in zit. Wordt vlot nummer 10 en stagneert dan.

3

Dit vind ik dan weer wel meevallen. Klinkt behoorlijk chill en qua melodie zit dit zeker goed. En de rap stoort me niet.

7

2MY schreef:

Dit vind ik dan weer wel meevallen. Klinkt behoorlijk chill en qua melodie zit dit zeker goed. En de rap stoort me niet.

7

, je kent het origineel toch mag ik hopen?

2MY
jazeker. Waaruit zou blijken dat dat niet het geval is?

Ik vind de melodie hier wel degelijk goed in de nieuwe song passen, het klinkt - in mijn oren althans - niet als knip-en-plak-werk. Bij het origineel van Heart steekt de zangstem me behoorlijk tegen: net tegen het geforceerde aan. Bij deze bewerking heb ik die irritatie niet.

Ik heb juist bij deze versie dat die zangstem zóóó slaapverwekkend is en alles opzegt zonder enige emotie.

Ik luister overigens ook veel deze versie:

Werkt verassend goed als duet.

Banaliteit tot en met, alle mogelijke clichés krijg je in dit nummer te horen (tekst, autotune, ritme ...) maar totaal geen creativiteit of eigenheid. Niet meer dan gerecycleerde en opnieuw opgewarmde drek.
Cijfer: 2

Ik kan mij enkel aansluiten bij 2MY, dit is een clichématige en zoete ballad met overdreven sentimentele tekst en de uitspraak is ook niet al te best. Hier ook geen voldoende al staat dit artistiek hoger dan dat nummer van Chris Brown.
Cijfer: 3,5

Nietszeggend deuntje en die autotune maakt mij enkel maar zenuwachtig. Het ritme dat naar drum-n-bass neigt (populair in de jaren '90) is wel wat beter maar dat volstaat niet om het nummer te redden.
Cijfer: 3

Jatterij van Alone van Heart, dit is weer een bewijs van het gebrek aan inspiratie van de huidige hitmakers. Voeg daar nog clichérap en zwakke zang toe en wij kunnen ook hier spreken van een fiasco.
Cijfer: 2

Alle 4 horen ze thuis in de prullenbak! Nadat de vorige weken een heropleving begon is de top-40 terug naar af.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:15 uur

geplaatst: vandaag om 06:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.