MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / nieuw in de top 40 - 2012

zoeken in:
Somebody that I used to know' populairste top 40-hit ooit
Het nummer Somebody that I used to know van Gotye ft. Kimbra is de grootste Top 40-hit aller tijden. Dat heeft de Stichting Nederlandse Top 40 dinsdag bekendgemaakt. Niet minder dan 47 jaar lang was La Danse de Zorba van Trio Hellenique de allergrootste hit, maar aan die hegemonie is deze week een einde gekomen.

'Somebody that I used to know' populairste top 40-hit ooit - muziek - VK - volkskrant.nl

En dan te bedenken dat die nog steeds 25e ofzo staat.

Dus er zijn meer singles verkocht van Gotye dan van Trio Hellenique?

Lijkt me een geval van appels met peren vergelijken...

Ik snap de smilies van Chevy niet, uitstekend nummer. Maar wellicht is Chevy meer van de sirtaki.

GrafGantz schreef:

Lijkt me een geval van appels met peren vergelijken...

Eerder 45 toeren met bitrates.

Arrie schreef:
Ik snap de smilies van Chevy niet, uitstekend nummer. Maar wellicht is Chevy meer van de sirtaki.

Ach, we mogen in ieder geval blij zijn dat het Jody Bernal niet gelukt is.

Heb er trouwens helemaal geen problemen mee. Ik heb er zelfs een gevoel van gerechtigheid bij.
Nu moeten die hitsige huisvrouwen even schoon genoeg krijgen van die nare Braziliaan en Gotye's plekje zit voorlopig gebeiteld .

Week 14.

#33. Of Monsters and Men - Little talks
Een Ijslandse formatie die ik niet kende, het doet mij een beetje denken aan Mumford & Sons. Het klinkt vrolijk en wat folky en heeft een prettige sfeer. Als er nog gerechtigheid bestaat wordt dit een grote hit.
Cijfer: 8

#36. Bob Sinclar featuring Pitbull, Dragonfly & Fatman Scoop - Rock the boat
Daarna krijgen wij een afknapper van formaat maar met deze namen had ik ook niet anders verwacht. Dit heeft niets met rock te maken maar wel met platheid en banaliteit, dit vind ik vreselijk. Als ik wil feesten dan veel liever met dat nummer van Of Monsters and Men.
Cijfer: 1,5

#37. Bingo Players featuring Heather Bright - Don't blame the party (Mode)
Kan er geen taks worden geheven op dit soort van platte 'feest'nummers? Dan is het begrotingstekort opgelost! Ik heb hier allesbehalve een feestgevoel bij, zulke zang en productie en het gebrek aan een degelijke melodie maken mij enkel maar zenuwachtig. Vreselijk!
Cijfer: 1

#39. Fabienne Bergmans - What you're made of
Dit irriteert mij niet maar ik vind het nummer erg saai. Fabienne Bergmans probeert het nummer op te krikken door haar zangkunsten te laten horen maar ik wil eerst en vooral een song die naam waardig.
Cijfer: 3

Eén prima nummer deze week, de rest hoort op de vuilnisbelt thuis.

What You're Made Of vind ik juist helemaal geen saai nummer. Origineel vind ik erg mooi, ondanks dat ik niet van de pianoballads ben.

Dat nummer van Of Monsters and Men vind ik ook erg leuk. Hoorde het van de week voor het eerst op Studio Brussel en heb meteen titel en artiest genoteerd om het later eens op te kunnen zoeken. En nu ontdek ik dat het hier zelfs in de top 40 staat.

Ik wil dit topic overigens ook weer oppakken, maar ik ben gestuit op een rijtje Voice of Holland-artiesten waar ik toch wel erg tegenaan hik... Op zich zonde, want er staan de laatste tijd toch wel veel leuke nummers in de lijst (Lykke Li, DJ Fresh, Miike Snow, etc.).

Die van Of Monsters and Men is erg tof inderdaad! Mag van mij wel een grote hit worden, al heb je dan wel het gevaar dat het te veel gedraaid wordt. Ik denk trouwens dat Gotye het nog één extra weekje volhoudt, en daarbij dus 36 weken volhoudt. Behoorlijk, maar niet in de buurt van het record van Corry.

Ik vind die Monsters and Men ook wel leuk, lekker vrolijk, lekker voor als het ooit weer goed weer wordt. Verder loop ik nog achter zoals gewoonlijk want ik kan nog altijd enorm genieten van Lykke Li. Ook vind ik People Help the People van Birdy ook goed. Maar dat wil ik eigenlijk niet omdat ze beroemd is geworden met een cover van Bon Iver en dat vind ik niet kunnen.

lauradance schreef:
Maar dat wil ik eigenlijk niet omdat ze beroemd is geworden met een cover van Bon Iver en dat vind ik niet kunnen.

Die van Of Monsters and Men is echt al maanden te horen op Pinguin Radio, erg fijne zender momenteel om nieuwe muziekjes te ontdekken.

NewYorkCityLight schreef:
What You're Made Of vind ik juist helemaal geen saai nummer. Origineel vind ik erg mooi, ondanks dat ik niet van de pianoballads ben.

Ik vind het vooral een waardeloze cover van een al waardeloos nummer.

Nee joh, het origineel is best mooi. Die 'Nothing Else Matters' cover van haar was pas erg.

Je bedoelt: die was nóg erger. Lucie Silvas

Nothing Else Matters is wel waardig. Ik ben ook zeker geen Lucie Silvas fan, maar zoals gezegd vind ik What You're Made Of mooi, vooral de eerste twee zinnen van het refrein (tekstueel). Die The Voice cover daarentegen

Arrie schreef:
Je bedoelt: die was nóg erger. Lucie Silvas

Ik vind dat andere plaatje van haar, "Breathe In" ook erg leuk. Hoor ik nog best vaak op de radio voorbijkomen.

Zou ik dan.... nee...
Zou ik toch...? Okee dan...

Week 1 - 7 januari 2012
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Top 40:

#26: Wiegel Meirmans Snitker - Nova Zembla (Armin Van Buuren remix) V
#31: David Guetta ft. Nicki Minaj - Turn Me On V
#38: Arty - Kate V

Wiegel Meirmans Snitker. Best stoer om met zo'n kansloze naam de Top 40 binnen te treden.
Mag in het familiealbum. Over de muziek ben ik minder te spreken.
In deze remix klinkt het als een pauzemuziekje, een menu-muziekje bij een Fifa-spel of zoiets.
Fantasie heeft deze Wiegel niet van z'n ouders meegekregen, helaas.
Sterker nog, ik ben het nu al vergeten [3,5].

'Come on, save my life and turn me on!, I'm too young to die, turn me on!'
Muziek als psychologische reddingsboei. Ik zweer bij een dergelijke opvatting.
Maar alleen dan niet met een vocoder, een hippe dj die al begon als een parodie op zichzelf en een schreeuwlelijk die naast niet zingen ook niet kan rappen!
'Doesn't turn me on at all!' zegt mijn lieve schat. Ik sluit me daar eigenlijk wel bij aan [2].

'Wie bent u?' 'Kate'. 'Ja, Kate wie?', denk ik dan. Maakt verder niet uit.
Dit heeft nauwelijks iets gedaan in de lijst, maar ik vind dit eigenlijk helemaal niet slecht.
Goed geproduceerd en het klinkt zomers.
Edit: Ik heb de song -en artiestnaam al verwisseld. Geen zin in om de tekst aan te passen.
Maakt verder niet uit [6].

catdog schreef:
(quote)

Ik vind dat andere plaatje van haar, "Breathe In" ook erg leuk. Hoor ik nog best vaak op de radio voorbijkomen.

Zo'n typisch SkyRadio-nummer inderdaad...

Week 2 - 14 januari 2012
Top 40
Tipparade

#31: Flo Rida & Sia - Wild Ones V
#34: Adele - Turning Tables V
#37: Hot Chelle Rae & New Boyz - I Like It Like That V

'Hey I heard you were a wild one, Oooh. If I took you home it'd be a home run. Show me how you'll do' is beantwoordt met 'I like crazy, foolish, stupid. Party going wild, fist pumping...'
Feminisme is blijkbaar niet meer wat het geweest is. Sia maakt geluiden alsof ze in een gloeiende aardappel stikt (of misschien in meneer Rida's 'wild one') terwijl meneer Rida zelf klinkt als een monotone brombeer. Geen idee wat iedereen hier in hoort eigenlijk, want het staat al een knap seizoen in de lijst genoteerd. Een van die eigenaardigheden... [2].

Het lijkt wel of je talent kunt detecteren aan het ontbreken van enige hulp van allerhande vriendjes, boven-, beneden- en/of naaste buren, huisdieren, (vage) kennissen, party party-buddies en/of andere aanhangsels. Adele klinkt als Adele, doet als Adele en heeft alleen Adele nodig om haar liedjes ten gehore te brengen. Turning Tables is naar mijn gevoel wat laat op single uitgebracht (had eigenlijk de derde single moeten zijn van het 21-album), maar ik kan hier nog steeds met een fris oor naar luisteren, al is er wel degelijk sprake van Adele-overkill op de radio [8].

Heb ik nog niemand een 1 gegeven? Okee nou, dan ga ik dat nou doen: Hot Chelle Rae een 1.
Tot straks!

Leuk dat je weer terug bent
Misschien dat Herman het voorbeeld volgt

Week 3 - 21 januari
Top 40
Tipparade

De week van The Voice Of Holland.

#18: Chris Hordijk - Time After Time V
#24: Jason Mraz - I Won't Give Up V
#29: Iris Kroes - I Can't Make You Love Me V
#35: Erwin Nyhoff - Nights In White Satin V
#37: Paul Turner - Don't Stop Me Now V
#39: Birdy - People Help The People V

Hoekje covers van Voice Of Holland-lieden:
Later, als we gezellig met z'n allen zitten te Trivianten, zullen we nog geregeld langs deze vraag komen: 'Wie bereikte ooit #2 in de Top 40, donderde vervolgens naar #20 en stond maar 5 weken genoteerd?' Dat zal nog het enige zijn waar we de naam Chris Hordijk nog van zullen herinneren [3]. Gaan we nog even door met geveinsde emoties, dan komen we vanzelf bij Iris Kroes die Bonnie Raitt's I Can't Make You Love Me vakkundig reduceert tot liftmuzak. Ik denk dat als je iemand voor een microfoon zet met een telefoonboek en iemand een quasi-jazzy muziekje laat spelen, dat je dan zo ongeveer hetzelfde effect behaalt [3]. Verder cover je Nights In White Satin het beste door er gewoon met je fikken van af te blijven en was ik met die hele Paul Turner meteen al klaar [beiden 1].

I Won't Give Up van Jason Mraz klinkt aan de ene kant ontzettend zwaar op de hand, maar aan de andere kant hoor ik wel dat er werk van is gemaakt, dat het muzikaal klinkt en -niet geheel onbelangrijk- dat je het gevoel hebt serieus genomen te worden. Een atoomsplitser is dit niet, maar het is van een dergelijke kwaliteit dat ik vind dat het nog niet verveelt [7].

We eindigen de week met het hier al benoemde 'Bon Iver-meisje', nu dus Cherry Ghost-meisje. Ik vind het wat vlak klinken en songmatig loopt het niet lekker: Zoveel woorden bij elkaar gepropt zodat het wat als verveeld gedreutel gaat klinken. Het blijft voor een tijdje wel hangen, maar bij dit soort hypes ben je het binnen een jaar weer helemaal vergeten [5,5].

NewYorkCityLight schreef:

Misschien dat Herman het voorbeeld volgt

Dat was nou een van de voornaamste redenen waarom ik het weer besloot op te pikken.

Ik begon het eigenlijk weer een beetje te missen.
Op het werk hoor ik bijna elke dag 538 en de laatste tijd spookten die (semi)-kritische zinnetjes weer vaker door m'n hoofd.
Ook is het wel zo dat, als ik alleen de binnenkomers in de Top 40-lijst bijhoud, dat ik daar doordeweek voldoende tijd voor heb.

Dank, btw.

Tof dat je weer meedoet. Het is overigens "Kate" van Arty. En niet "Arty" van Kate.

Ik weet nog dat ik daar tijdens de eerste week ook over zat te peinzen

Ik hou trouwens dit jaar ook weer de top 40 goed bij, ik heb alleen niet altijd de behoefte om er wat over te schrijven, en al helemaal niet om er cijfertjes aan vast te plakken.

Ik vraag me trouwens af of Birdy een tijdelijke hype is. Ik moet zeggen dat ik People Help the People al erg vaak voorbij heb horen komen op de radio maar hem nog steeds erg mooi vind. Skinny Love vind ik ook mooi. Heb ook wel mindere dingen van haar gehoord (White Winter Hymnal, Terrible Love) maar de twee singles vind ik werkelijk prachtige covers. Wat mij betreft blijft ze dus nog wel een tijdje hangen. Erg mooie stem ook, zonder dat ze er kunstjes mee gaat uithalen ofzo. Nee, ze legt er juist erg veel emotie in. Birdy heeft me wel overtuigd, ik ben benieuwd of zij zich nog kan ontwikkelen met eigen werk (ze schrijft zelf ook nummers, heb ik gehoord).

Ik denk dat Birdy voor de meeste mensen eventjes een leuke hype is maar als ze met nog meer van die pianocovers komt iedereen het wel snel voor gezien houdt. Ik denk dat het echt af gaat hangen van haar eigen schrijven. Ik weet dat ze één nummer van haar album zelf geschreven heeft maar ik ken dat nummer niet en kan er dus ook geen oordeel over geven.

Call Me Maybe van Carly Rae Jepsen is volgens mij een enorme #1 hit in wording trouwens. Doet het wereldwijd ook ontzettend goed met o.a. #1 positie in de UK, Canada en Ierland.

Is ook heel snel gestegen in de top 40, en staat nu op de tweede plaats. Ik durf te wedden dat die volgende week (althans, over een paar dagen) op nummer 1 komt.

CHIEP (crew)
Nummer twee in Vlaanderen.

Is ook een prima luchtig popplaatje. Doet me in dat opzicht misschien wel een beetje denken aan 'Happiness' van Alexis Jordan.

Ik wist niet dat ie hier ook al op #2 stond, vroeger wilde ik nog wel eens de top40 doorkijken maar dat doe ik nu eigenlijk ook nooit meer. Ik vind het wel terecht, weer eens zo'n echt popnummer terug. Moet mijn cijfer misschien toch maar herzien.

Ik dacht zelf ook al aan Happiness van Alexis Jordan alleen dan meer omdat ik verwacht dat dit ook ongeveer zo'n hit gaat worden (al is die van Alexis wel uitzonderlijk)

Gast
geplaatst: vandaag om 21:22 uur

geplaatst: vandaag om 21:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.