MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Algemeen hitlijstentopic

zoeken in:
catdog schreef:
(quote)

3FM heeft de plaat inmiddels op de Playlist gezet. De plaat staat ook al op #52 in Spotify. Het zou toch wat zijn als dit een hit in Nederland wordt...

Je lijkt te impliceren dat je het hellemaal niks vindt.

Oh echt? Nee van mij mag het een hit worden! Ik vind het best fijn om naar te luisteren! Al ligt dat koortje er net iets te dik bovenop.

Arrie schreef:
#14 James Newton Howard & Jennifer Lawrence - The Hanging Tree

Een opvallende hit! Het scoort zowel in Amerika, Engeland als Nederland erg goed, terwijl het nou niet bepaald zo hitgevoelig klinkt. Het is natuurlijk deels te danken aan de enorme populariteit van de filmreeks The Hunger Games, aangezien dit uit het nieuwste deel daarvan komt (net als Lorde's Yellow Flicker Beat). James Newton Howard is een grote naam in de het genre van de filmsoundtracks, en heeft ook bijvoorbeeld Batmanfilms van muziek voorzien. Bij dit nummer murmelt actrice en hoofdrolspeelster Jennifer Lawrence monotoon een herhalende tekst op, waaronder de muziek langzaam maar zeker aanzwelt, en er uiteindelijk een koor bij komt. Ik heb overigens geen idee wat de beelden hierbij zijn in de film, die zouden zeer indrukwekkend kunnen zijn, wat de muziek dan natuurlijk kracht bij zet. Overigens klinkt 'monotoon gemurmel' behoorlijk negatief, maar vind ik het wel wat hebben. Het werkt in het nummer haast als een soort mantra. Best een aardig, sfeervol stukje muziek, maar ik vind het vooral erg leuk en bijzonder om te zien hoe het aanslaat, omdat ik niet denk dat iemand dat had voorspeld. Ik heb het nog niet op de radio gehoord maar daar lijkt het me bijvoorbeeld ook niet geschikt voor.

Ja, erg leuk dat dit zo goed wordt opgepikt. Qua onverwacht succes vind ik het enigszins vergelijkbaar met Lorde - Royals, ook een nummer waarvan ik nooit verwachtte dat het grote publiek het zou omarmen. Er hoort inderdaad een bijzondere filmscène bij die bij veel mensen zeker zal bijdragen in de waardering voor dit nummer.

De melodie is trouwens bedacht door The Lumineers. Simpel, maar wel een ongelofelijk lekkere oorwurm.

De verwachting is dat de ieder jaar weer felbegeerde christmasnumber 1 spot in Engeland een strijd gaat worden tussen een X factor liedje en cover van All Together Now door The Peace Collective. Dat laatste is een initiatief van The Proclaimers (kent u ze nog) en die hebben een soort Band Aid achtige opstelling gemaakt met o.a. Suggs (zanger Madness), David Gray, Holly Johnson (FGTH), I Am Kloot en Gabrielle. Het doel achter dit liedje is dat het precies 100 jaar geleden is sinds Christmas Truce. Tijdens WO I legde de manschappen tijdens kerst tijdelijk hun oorlogstuig neer en speelden een flinke pot voetbal. Het origineel van The Farm was ook geinspireerd op WO I. Alle opbrengsten gaan naar het goede doel (o.a. rode kruis). Ondanks dat het op zich wel wat beter had gekund heeft deze toch mijn sympathie want alle opbrengsten van de X factor single zullen vast op plaatsen terecht komen die het veel minder hard nodig hebben.

Billboard Hot 100 - binnenkomers 4 december

#12 James Newton Howard & Jennifer Lawrence - The Hanging Tree

We hadden het al over deze verrassende hit, in Amerika komt ie zelfs bijna in de top tien binnen. Ik heb zelf de film niet gezien, dus mis ik wel de context die het wellicht nog wat sterker kan maken, maar ik vind het best een aardig, sfeervol stukje muziek. Voor hitparadebegrippen erg apart, dus het verrast me echt dat dit nummer zó aanslaat.

#18 Beyoncé - 7/11

En Beyoncé heeft ook in Amerika veel succes met haar nieuwe single, met de opvallende videoclip. Niet verrassend natuurlijk. Ben benieuwd of deze snel weer wegzakt, na de aanvankelijke hype of dat ie weet stand te houden. Want echt een toegankelijk nummer is het niet. Wel erg lekker! Wel grappig, mijn vriendin draaide het volume net flink omlaag, ze vindt het duidelijk helemaal niks.

#65 Ariana Grande Santa Tell Me

Voor een nieuwe kersthit van de grote ster Ariana Grande komt het nog bescheiden binnen. Kan morgen wel één van de grootste stijgers worden. Een catchy deuntje, maar verder veilige warenhuismuzak.

#71 OneRepublic - I Lived

Deze kwam een tijdje terug al langs in Engeland, de emotionele clip over de jongen met taaislijmziekte die toch een hoop van zijn leven wil maken. Zowel het nummer als de clip zit vol met goedkoop effectbejag. Natuurlijk komen de oohoohoo's ook weer om de hoek kijken. OneRepublic laat weer horen wat een oppervlakkig popbandje ze zijn.

#84 Craig Wayne Boyd - I Walk the Line

The Voice of Holland was best een briljant idee van Roel van Velzen en John de Mol, en zeker voor hun portemonnee, want in het buitenland wilden ze dat programma maar al te graag overnemen, en in Amerika zitten ze ondertussen alweer aan het zevende seizoen (hier zijn we nog maar bij de vierde). Daarin doet dus o.a. deze Craig Wayne Boyd mee, die hier I Walk the Line van Johnny Cash covert in een veel langzamere, emotionele versie. Wel origineel, denk je dan, maar in de comments lees ik dat het gebaseerd is op de versie van Waylon Jennings. Craig Wayne Boyd laat zeker horen dat hij een goeie stem heeft, maar ik vind het vooral allemaal zo enorm overdreven, bombastisch en pathetisch uitgevoerd.
Overigens heeft The Voice in Amerika zo te zien nog geen enkele grote ster voortgebracht. In Nederland dan nog Ben Saunders en Sandra van Nieuwland maar ook van hun hoor je niet heel veel meer.

#89 Luke Bryan - I See You

Luke Bryan is een megacountryster in Amerika, en ik vind ook dat hij vaak nog wel singles heeft die op z'n minst opvallen tussen alle andere country en niet precies hetzelfde klinken als duizend andere nummers. Helaas geldt dat wel voor deze nieuwe single. Klinkt als het zoveelste oppervlakkige countrydeuntje met lichte rockinvloeden. Ik hoor werkelijk niets waarin het zich onderscheidt van andere country.

#93 Fifth Harmony - Sledgehammer

Fifth Harmony is een nieuw meidengroepje, dat eerder dit jaar een ontzettend leuke debuutsingle had, namelijk BO$$. Heb dat nummer veel gedraaid. Oh, ik kom er nu achter dat dat al de tweede single was, de eerste single heet Miss Movin' On, maar is van net voor ik de Billboard ging volgen. Zal hem zo eens opzoeken. Hoe dan ook, zo leuk als BO$$ was, zo saai en oninteressant is Sledgehammer. Eentonig, fletse productie. Ze zingen wel heel vaak hetzelfde zinnetje. Erg jammer, ik had op nog zo'n leuke single gehoopt.

Edit: Miss Movin' On vind ik helaas ook niks aan.

#94 Pitbull & Ne-Yo - Time of Our Lives

Bij het verrassend leuke Fireball zei ik al dat het volgende nummer van Pitbull waarschijnlijk gewoon weer een kutnummer zou zijn. En ja hoor. Fireball was een eenmalig feestje, nu hebben we gewoon weer een ontzettend matige rapper, met een matige beat, matig refrein, etc. Alles weer bij het oude. Gelukkig maar, Pitbull die ineens een goede artiest wordt, dat zou mijn autistische ik niet aankunnen.

Re-entries

#41 Beyoncé (ft. Nicki Minaj) - Flawless Remix

#70 Eminem (ft. Sia) - Guts Over Fear (omdat er nu een clip is)

#88 Walk the Moon - Shut Up and Dance

#96 Ne-Yo (ft. Juicy J) - She Knows

#99 Meghan Trainor - Dear Future Husband

Megastijgers

20 --> 6 Selena Gomez - The Heart Wants What It Wants
18 --> 8 Mark Ronson (ft. Bruno Mars) - Uptown Funk
55 --> 31 One Direction - Night Changes
65 --> 34 Lorde - Yellow Flicker Beat
78 --> 38 O.T. Genasis - CoCo (onbegrijpelijk...)
68 --> 50 Pitbull (ft. John Ryan) - Fireball
95 --> 54 Usher (ft. Juicy J) - I Don't Mind
72 --> 56 Imagine Dragons - I Bet My Life
94 --> 75 Jennifer Lopez (ft. Iggy Azalea) - Booty

Langstgenoteerde: #44 Iggy Azalea (ft. Charli XCX) - Fancy (39 weken)

vigil schreef:
De verwachting is dat de ieder jaar weer felbegeerde christmasnumber 1 spot in Engeland een strijd gaat worden tussen een X factor liedje en cover van All Together Now door The Peace Collective. Dat laatste is een initiatief van The Proclaimers (kent u ze nog) en die hebben een soort Band Aid achtige opstelling gemaakt met o.a. Suggs (zanger Madness), David Gray, Holly Johnson (FGTH), I Am Kloot en Gabrielle. Het doel achter dit liedje is dat het precies 100 jaar geleden is sinds Christmas Truce. Tijdens WO I legde de manschappen tijdens kerst tijdelijk hun oorlogstuig neer en speelden een flinke pot voetbal. Het origineel van The Farm was ook geinspireerd op WO I. Alle opbrengsten gaan naar het goede doel (o.a. rode kruis). Ondanks dat het op zich wel wat beter had gekund heeft deze toch mijn sympathie want alle opbrengsten van de X factor single zullen vast op plaatsen terecht komen die het veel minder hard nodig hebben.

(embed)

Interessant!

Overigens zijn Band Aid 30, Mark Ronson (met Uptown Funk) en Iron Maiden (er is een actie om Number of the Beast op 1 te krijgen) ook zeker nog kanshebbers.

Arrie schreef:

#98 Walk the Moon - Shut Up and Dance

Ook een typische 3FM-single, dus het zou me niks verbazen als zij hem ook oppikken.

Deze week Megahit, en nieuw binnen in de Top 50 op #38. Dat heb je goed gezien. Zie dit nog wel een grote hit worden.

Official UK Charts - binnenkomers 7 december

#2 Union J - You Got It All

Union J is een Engelse boyband die hun populariteit te danken heeft aan X-Factor. Daar werd er ook nog een vierde lid aan toegevoegd, en in die bezetting hebben ze al een aantal grote hits gescoord, waar ze nu You Got It All aan kunnen toevoegen. Het is een clichématige boybandballad, waar de gemiddelde bakvis bij wegzwijmelt en de gemiddelde MuMe'er van moet braken. Ik vind er ook maar weinig aan, en dat refrein blijft nog hangen ook...

#7 Blonde (ft. Melissa Steel) - I Loved You

Het lijkt wel alsof Melissa Steel om en om een reggaedeuntje en een dancedeuntje inzingt. Deze keer doet ze dus weer eens dance, wat ze al eerder deed met de producer Kove. Ook Blonde is een danceproducer, en weet met zijn debuutsingle al meteen de top 10 te halen. Het is het soort dance dat het in Engeland de laatste jaren erg goed doet: pakkende nummers die terug doen denken aan de jaren '90. In die categorie weet I Loved You niet bijzonder op te vallen maar is wel verdienstelijk en degelijk. Ik kan me er altijd prima mee vermaken!

#38 Ed Sheeran - Make It Rain

Na de soundtrack van The Hobbit mocht Ed Sheeran ook een nummer voor de soundtrack van Sons of Anarchy schrijven, een nu populaire tv-serie. Het is een wat donkerder nummer dan we van hem gewend zijn, waarschijnlijk past dat goed bij de serie. Als ik de YouTube-comments mag geloven, is het geschreven door Foy Vance (niet te verwarren met Vance Joy), een bevriende singer-songwriter. Een meeslepend, rustig nummer, prima uitgevoerd door Ed. Het is wellicht net iets minder pakkend en hitgevoelig dan normaal, en meer gericht op het overbrengen van de sfeer, maar dat maakt het voor mij juist interessanter.

#85 Secondcity (ft. Ali Love) - What Can I Do

De langverwachte opvolger van I Wanna Feel. 'I Wanna Feel? Hoe bedoel je?' Ja, aan Nederland is het totaal voorbij gegaan maar de debuutsingle van Secondcity was in Engeland een nummer 1-hit. Nu is er eindelijk zijn tweede single, dus die binnenkomst valt wat tegen. Na I Loved You van Blonde is het deze week nog meer pakkende dance die teruggrijpt naar de nineties. Met Ali Love op de zang is het een aardige single, maar wellicht gewoon wat te doorsnee. Overigens slaat zijn artiestennaam op de stad waar ie vandaan komt, Chicago. Dat was namelijk ooit de tweede stad van Amerika.

Re-entries

#79 Michael Bublé - It's Beginning to Look a Lot Like Christmas

#86 Andy Williams - It's the Most Wonderful Time of the Year

#90 Nico & Vinz - In Your Arms

#95 East 17 - Stay Another Day

#97 Elton John - Step Into Christmas

Het nummer van East 17 was blijkbaar de kerst-nummer 1 van 1994, om commerciële redenen waren er aan het eind ook nog wat kerstbelletjes toegevoegd, en daarom wordt het nog altijd met kerst gedraaid, ook al is het eigenlijk geen kerstlied.

Megastijgers

77 --> 16 Ella Henderson - Yours
52 --> 17 Mariah Carey - All I Want for Christmas is You
67 --> 18 The Pogues (ft. Kirsty MacColl) - Fairytale of New York
40 --> 21 Sia - Chandelier
86 --> 39 Wham! - Last Christmas
62 --> 46 George Ezra - Listen to the Man
106 --> 52 Wizzard - I Wish It Could Be Christmas Everyday
107 --> 53 Shakin' Stevens - Merry Christmas Everyone
88 --> 59 Band Aid - Do They Know It's Christmas?
182 --> 67 Chris Rea - Driving Home for Christmas
161 --> 68 Slade - Merry Xmas Everybody
183 --> 69 Brenda Lee - Rockin' Around the Christmas Tree
120 --> 94 Olly Murs (ft. Demi Lovato) - Up
112 --> 98 Alt-J - Left Hand Free
124 --> 100 Ella Henderson - Glow

Langstgenoteerde: #17 Mariah Carey - All I Want for Christmas is You (82 weken)

Het is duidelijk: kerstmis komt eraan!

Billboard Hot 100 - binnenkomers 11 december

#34 Ed Sheeran - Make It Rain

Ook in Amerika komt de nieuwe single van Ed Sheeran meteen de top 40 binnen. In Nederland wordt ie echter nog nauwelijks gedraaid. Merkwaardig. Het valt me op dat het ook iets bluesy heeft in het gitaarspel. En zijn zang klinkt rauwer en gepassioneerder dan normaal. Prima nummer van Ed, al heb ik zelf liever wat vlottere nummers van hem, zoals Sing en Don't.

#40 Matt McAndrew - The Blower's Daughter

Het huidige, zevende, seizoen van The Voice US nadert zijn einde en wordt dus steeds populairder. Dit zie je terug in de Billboard; net als vorige week (of is het alweer twee weken terug?) komt Matt McAndrew binnen met één van de covers die hij uitvoerde jn het programma. De vorige keer coverde hij Take Me to Church van Hozier, deze keer The Blower's Daughter van Damien Rice. Vond ik een verrassende keuze, want Damien Rice lijkt me niet al te bekend in Amerika.

Voor deze cover geldt eigenlijk hetzelfde als voor de vorige: het is haast een kopie van het origineel. Het origineel is prachtig gezongen door Damien Rice, en aangezien Matt McAndrew het haast kopieert, kan ik dus niet zeggen dat ie het slecht zingt. Het voegt alleen nul komma nul toe. Als ik ze dan toch probeer te vergelijken, hoor ik wel een stuk meer emotie bij Damien Rice. Maar McAndrew is dus een prima zanger, zonder eigen identiteit. Misschien komt dat na The Voice, want als ie zo doorgaat, lijkt ie me een goede kanshebber om te winnen (gezien zijn populariteit in de Billboard).

Blijft wel een prachtig liedje trouwens!

#87 Lilly Wood & Robin Schulz - Prayer in C

Eindelijk is ie daar dan! Na maanden in de bubbling under (en er tussendoor ook nog even uit te verdwenen zijn) begon het erop te lijken dat Prayer in C net niet wist door te stoten naar de Hot 100, maar toch wel dus! Ik heb lange tijd niet de populariteit van dit nummer begrepen, maar ondertussen waardeer ik het toch iets meer, al begrijp ik nog steeds niet helemaal wat hier nou zó bijzonder aan is. Nouja, ik hoef er verder weinig meer over te zeggen, want ik denk dat iedereen dit nummer ondertussen wel door en door kent. Behalve de Amerikanen dus. Voor hun begint het nu. Wisten jullie overigens dat Stef Bos er een mooie cover van heeft gemaakt?

#90 Sheppard - Geronimo

En dan de extreem catchy quasi-alternatieve megahit van dit moment. Ik kan horen wat mensen erin horen, dat mensen er vrolijk van worden, lekker kunnen meezingen enzo, maar ik vind er dus helemaal niks aan. Ik had niet verwacht dat Amerika er ook voor zou vallen, maar nu zijn deze Australiërs dus echt op weg om een wereldhit te scoren. Leuk voor deze jonge familieband, dat wel hoor.

#95 Blake Shelton (ft. Ashley Monroe) - Lonely Tonight

Het tweede nummer met een The Voice US-associatie, want deze countryster is ook een coach bij The Voice, wat vast niet nadelig voor zijn al grote populariteit is. Dit is alweer zijn vierde hit dit jaar, samen met Ashley Monroe die ook meezong op Bruises van Train. Het is een rustig, gemoedelijk countryliedje, niet veel bijzonders. Meer weetik er eigenlijk ook niet over te zeggen, en dat zegt ook wel wat over het liedje.

#98 Randy Houser - Like a Cowboy

Een lange, pretentieuze clip, hij heeft er haast een halve speelfilm van gemaakt, zoals we dat kennen van Michael Jackson, maar die van Michael Jackson waren stukken boeiender. Hij verwijst natuurlijk naar de oude westernfilms, en dat is aardig, maar ik vind die lange intro van de clip vooral vrij saai.
Het nummer zelf is een gepassioneerde countryballad, waarin hij zichzelf dus vergelijkt met een cowboy. Hij zingt het allemaal behoorlijk dramatisch, en hij zal het dus zeker menen, maar 'I drive you wild like a cowboy' vind ik niet echt een tekst om op die manier te zingen. Doe mij maar het liedje van Blake Shelton, dit is me allemaal nogsl over de top.

#100 Taylor John Williams - Royals

En de tweede deelnemer aan The Voice US. Helaas ligt hij er wel uit, maar hij weet nog net de laatste plaats van de Hot 100 voor, vermoedelijk, een weekje mee te pakken. Helaas, omdat ik dit het tofste vind dat ik tot nu toe uit The Voice US heb gehoord. Eindelijk eens een originele cover in plaats van braaf het origineel nazingen. Hij greft Royals van Lorde een ietwat jazzy arrangement, ook wel folky, in ieder geval maakt ie er zeker een ander nummer van dan hoe het origineel klonk. Sterker nog, deze versie bevalt mij beter, maar ik heb dan ook niet zo heel veel met Royals. Hier zit een lekkere groove in. Jammer dus dat ie eruit ligt.

Re-entries

#50 Mariah Carey - All I Want for Christmas is You

#94 Jason Aldean - Just Gettin' Started

#97 Flo Rida (ft. Sage the Gemini & Lookas) - G.D.F.R.

Flo Rida is een beetje een stuiterbal. Dit is de tweede keer dat ie terugkeert na eruitgevallen te zijn.

Megastijgers

39 --> 24 Ed Sheeran - Thinking Out Loud
38 --> 28 O.T. Genasis - CoCo
60 --> 38 Pentatonix - Mary, Did You Know?
86 --> 61 RaeLynn - God Made Girls
89 --> 70 Luke Bryan - I See You
88 --> 75 Walk the Moon - Shut Up and Dance

Langstgenoteerde: #23 Sam Smith - Stay With Me (35 weken)

Onweerwolf
vigil schreef:

(embed)

Waar The Farm destijds vrij subtiel Johann Pachelbel's meesterlijke Canon in D Major gebruikte is het in deze versie wel erg plat gedaan. Verder vind ik het origineel ook stukken beter.

Zonder verder te veel te willen verklappen maar hou mijn nominatie lijstje in de gaten morgen, wellicht komt het origineel wel voorbij

Official UK Charts - binnenkomers 14 december

#1 Mark Ronson (ft. Bruno Mars) - Uptown Funk

Hebben we met Uptown Funk een moderne klassieker te pakken? Wel gek eigenlijk, aangezien het wel heel erg jaren zeventig klinkt. In Engeland was het nummer eigenlijk nog niet uit, maar toen iemand in X-Factor het nummer zong, werd het meteen zo populair dat ze het maar eerder hebben uitgebracht. En zie daar, meteen nummer 1 en het strijdt mee om de felbegeerde Kerst-nummer 1. Ik vond het eerst wel héél erg retro en dat is het ook wel, en het klinkt meer als 70s funk dan het gemiddelde 70s funkplaatje, maar het is wel erg goed gedaan. Als het in de jaren '70 was gemaakt, was het tegenwoordig een klassieker, kan ik me zo voorstellen. En veel jongeren van tegenwoordig zijn natuurlijk minder bekend met de oude funkmuziek, wat het voor hun alleen nog maar een beter nummer maakt. Blijft toch een erg toffe producer, Mark Ronson.

#5 Oliver Heldens (ft. KStewart) - Last All Night (Koala)

Van zijn eerste hitsucces in Nederland, Gecko, was er een versie met zang (Becky Hill) gemaakt, die het waanzinnig goed deed in Engeland (nummer 1 zelfs!). Hij zou dus wel gek zijn om dit niet ook te proberen met Koala, zijn tweede hitje. Ik krijg hier een beetje hetzelfde gevoel bij als bij Gecko, het klinkt te veel als een instrumentaal plaatje dat niet bedoeld is als nummer met zang, waar vervolgens toch zang overheen geplakt is. Ik vind Koala trouwens nog best geinig, maar deze versie niet zo bijzonder.

#17 Bring Me the Horizon - Drown

Bring Me the Horizon, de naam had ik vaak genoeg gehoord, want de band is toch een grote naam onder bepaalde bevolkingsgroepen. Ik associeer het bijvoorbeeld met emo-meisjes. Ik wist dat het metal was, maar verder had ik eigenlijk geen idee hoe het nou precies klonk. Drown is met afstand de meest succesvolle single tot op heden, wat blijkbaar komt door een verandering in stijl, die een stuk toegankelijker is geworden. Het heeft wel stevige gitaren enzo, maar eigenlijk is het gewoon een catchy popliedje verpakt in een metaljasje. En niet eens zo'n heel heftig metaljasje. Het valt vooral op in de cheesy commercial-achtige break hoe pakkend de melodie is. Overigens zijn niet alle fans er even blij mee, maar de band legt het tot nu toe geen windeieren.

#21 Fifth Harmony - BO$$

Fifth Harmony is een Amerikaanse meidengroep uit het tweede seizoen van X-Factor. Ze hebben een tijd gewerkt aan hun debuutalbum die pas volgend jaar verschijnt, wat over het algemeen een goed teken is. Ze hebben er geen half werk van gemaakt om snel te kunnen cashen toen ze volop in de aandacht stonden. En de eerste single van het album is dan ook een knaller. Heerlijk geproduceerde girl power. Een lekker eigenwijs popplaatje dat voor mij een hoogtepunt in de hitlijsten van dit jaar is. (Maar heeft niet eens de top 40 gehaald in Amerika...)

#52 CHVRCHES - Get Away

CHVRCHES waren één van de sensaties van 2013; frisse, pakkende liedjes met sterk gebruik van synths. Synthpop is weer helemaal hot. Geliefd onder de kenners maar toch wisten ze ook hits te scoren (weliswaar alleen in Engeland) met onder andere Gun en The Mother We Share. Nu zijn er weer nieuwe singles; Dead Aid uit The Hunger Games en deze Get Away. Wat me opvalt aan Get Away is dat het allemaal net wat minder fris en creatief klinkt. Het mist een beetje de glans van hun debuutalbum. Maar het kan ook aan mij liggen hoor! Wellicht denken jullie er anders over?

#65 Sam Smith - Have Yourself a Merry Little Christmas

En daar hebben we dan ook de sensatie van 2014 (en ook wel een beetje van 2013). Natuurlijk brengt hij dan ook een kerstsingle uit, het is niet erg verbazingwekkend. Het valt me heel erg op dat hij de optimistische boodschap van het vrolijke kerstfeest brengt alsof ie er depressief van is en de kerstman zojuist is overleden. Hij heeft een gouden keeltje en is dus de aangewezen man om een mooi kerstliedje te zingen, maar ik vind de mineurstemming totaal niet erbij passen. Zou Sam ook vrolijke liedjes kunnen zingen

#73 Nicki Minaj (ft. Skylar Grey) - Bed of Lies

Het is nog steeds zo jammer van het zouteloze refrein, met de karakterloze refreintjeszangeres Skylar Grey. Minaj doet het prima namelijk. Sowieso ben ik Nicki Minaj de laatste tijd meer aan het waarderen, wat er ook mee te maken heeft dat ik me eerst te veel door vooroordelen liet leiden. Overigens merk ik dat Nicki Minaj het buiten Amerika toch een stuk minder doet. In Nederland zal dit ook wel niet aanslaan.

#79 Idina Menzel (ft. Michael Bublé) - Baby It's Cold Outside

De enorm veilige, gladgestreken, oninteressante cover van Baby It's Cold Outside doet het in Engeland nog niet super. Michael Bublé's oudere kersthit staat hoger in de lijst. Het clipje is weliswaar best schattig maar muzikaal is het zo braaf dat je zin hebt om daarna keihard Slayer of Autechre te draaien.

Megastijgers

19 --> 7 One Direction - Night Changes
52 --> 35 Wizzard - I Wish It Could Be Christmas Everyday
94 --> 43 Olly Murs (ft. Demi Lovato) - Up
68 --> 56 Slade - Merry Xmas Everybody
79 --> 63 Michael Bublé - It's Beginning to Look a Lot like Christmas
84 --> 66 Coldplay - A Sky Full of Stars
115 --> 68 OneRepublic - Counting Stars
95 --> 72 East 17 - Stay Another Day
86 --> 74 Andy Williams - It's the Most Wonderful Time of the Year
96 --> 78 Paloma Faith - Only Love Can Hurt Like This
130 --> 80 Leona Lewis - One More Sleep
98 --> 85 Alt-J - Left Hand Free
112 --> 90 Ed Sheeran - Photograph
102 --> 92 Dean Martin - Let It Snow, Let It Snow, Let It Snow
132 --> 94 John & Yoko / Plastic Ono Band - Happy Xmas (War Is Over)
178 --> 95 Michael Bublé - Santa Claus Is Coming to Town
133 --> 98 A Great Big World (ft. Christina Aguilera) - Say Something
167 --> 100 Ellie Goulding - How Long Will I Love You

Langstgenoteerde: #16 Mariah Carey - All I Want for Christmas Is You (83 weken)

En de kerstinvasie van de hitlijst zet nog even door.

Billboard Hot 100 - binnenkomers 18 december

#58 Craig Wayne Boyd - The Old Rugged Cross

Ondertussen is The Voice US afgelopen maar dit is nog van de halve finale. Craig Wayne Boyd zong daar een cover van countryartiest Alan Jackson. Overigens weten we nu al dat Craig later de winnaar zou worden, een winnaar uit het countrysegment, oftewel, eentje waarvan we in Nederland sowieso weinig tot niets zullen horen. Maar The Old Rugged Cross dus. Uit de YouTube-reacties maak ik op dat de meningen onder de Amerikanen erg verdeeld zijn. Ik heb niet zo op de tekst gelet maar het heeft naar het schijnt een christelijk thema, wat al meteen voor een hoop reactie zorgt. Hoe dan ook is het origineel niet onaardig, maar zit deze cover in de hoek: je moet ervan houden. Craig kan prima zingen, maar het is een heel plechtige uitvoering (bij gebrek aan betere omschrijving). De een zal het saai en vlak vinden, de ander zal het juist raken. Overigens zal hij als winnaar vast één van de hoogste binnenkomers van volgende week zijn.

#73 J. Cole - Wet Dreamz

J. Cole heeft een nieuw album en dat is merkbaar in de charts. 2014 Forest Hill Drive is net verschenen, en dus downloadt en streamt men meteen massaal de nieuwe nummers van deze populaire Amerikaanse rapper. Dit is dus de populairste. Geen single, en ik heb niet gekeken, maar het zou zomaar het eerste nummer op de plaat kunnen zijn (die komen vaak het hoogst binnen als er albumtracks van een nieuw album in de hitlijsten verschijnen). Neemt niet weg dat het sowieso een nummer is dat best veel mensen kan pakken. Een aardig soulsampletje en vooral een leuke tekst. Hij hangt niet de stoere rapper uit, maar vertelt juist over zijn eerste keer seks, en hoe hij zich voelde toen dat eraan zat te komen en toen het gebeurde. Hij verwoordt zijn gedachtes van toen op een leuke manier, inclusief de (logische) onzekerheid. Niet rappen over hoeveel bitches je hebt geneukt, maar rappen over hoe je ooit een onzeker jochie was die de liefde nog nooit had bedreven. En wat bleek? Dat had zij ook niet! Best verfrissend, zo'n tekst. Qua raps pakt Cole me niet heel erg, en muzikaal is het best aardig, maar niet echt bijzonder, maar het blijft wel hangen.

#81 Matt McAndrew - Make It Rain

Daar hebben we nog een deelnemer van The Voice US. Het is al de derde keer dat ie de lijst haalt, en is daarmee de populairste Voice-deelnemer in de Hot 100. Dit keer heeft ie een net nieuw nummer van Ed Sheeran gecoverd, en voor het eerst bij deze man kan ik zeggen: het is geen nutteloze kopie. Sterker nog, ik vind het misschien wel sterker gezongen dan het origineel. Wat dat betreft best een aardige cover dus, ook al blijft ie verder wel zeer trouw aan het origineel. Overigens vind ik Matt niet echt een bijzondere stem hebben zal ie volledig afhankelijk zijn van wat anderen voor hem schrijven: het nadeel van zulke talentenjachten.

#90 Sam Smith - Have Yourself a Merry Little Christmas

De kerstplaat van Sam Smith komt natuurlijk ook binnen in Amerika, waar deze Engelsman net zo goed de sensatie van 2014 is. Stay With Me is op dit moment ook het langstgenoteerde nummer van de lijst, en I'm Not the Only One staat nog erg hoog. Zijn kerstplaat is weer ijzersterk gezongen maar mist dat positieve, vrolijke kerstgevoel. Bij dit nummer past geen ballad zoals hij nu is. Verder niet slecht natuurlijk, maar het klopt gewoon niet.

#93 The White Buffalo & The Forest Rangers - Come Join the Murder

Een verrassende binnenkomer, en dat is te danken aan Sons of Anarchy. Uit deze tv-serie werd een paar weken eerder ook Make It Rain van Ed Sheeran een hit, maar Edje redt het natuurlijk ook wel op eigen kracht. Van The White Buffalo & The Forest Rangers had ik nog nooit gehoord, maar ze komen met een lang, sfeervol folknummer. Zo vaak gebeurt het niet dat een folknummer van zeven (!) minuten van een onbekende band de Amerikaanse hitlijsten binnenkomt. Blijkbaar is Sons of Anarchy de laatste tijd zeer populair in de VS.

#95 J. Cole - No Role Modelz

En de andere binnenkomer van J. Cole's nieuwe album. Deze heeft een minder bijzonder thema maar is wel gewoon degelijke hiphop, gebaseerd op een sample van Get Free van Major Lazer. De titel doelt trouwens op het feit dat J. geen rolmodellen had toen ie opgroeide, hij kwam er op eigen kracht. Voor de Amerikaanse commerciële hiphop is het geen onaardig nummer, maar het is ook weer niet zo goed dat ik benieuwd raak naar het album.
#98 Chris Jamison - When I Was Your Man

En daar is de derde Voice-deelnemer van deze week. Na de countrydeelnemer en de rockdeelnemer krijgen we nu de R&B/pop-deelnemer (en de vierde uit de halve finale zit meer richting soul). Mooi verdeeld dus. Chris Jamison covert Bruno Mars, waarbij het opvallendste de enorme hoge uithaal is. Knap. Prima gezongen, kunnen de platenmaatschappijen prima gebruiken als popzanger (het is ook een knappe jongen), maar verder niks spannends.

#100 Charli XCX - Break the Rules

Boom Clap was wel geinig maar verveelde snel. Charli XCX had in het verleden bewezen dat ze wel beter kon, en dat laat Break the Rules ook weer horen. Niet dat haar muziek zo briljant is, maar het is wel lekker catchy in-your-face popmuziek. Leuk baslijntje, en een fijn, vlot nummer. Leuk quasi-rebels ook. Gewoon leuk!

Re-entries

#76 Taylor Swift - Style

#97 Darius Rucker - Homegrown Honey

Geen idee waarom Style weer binnenkomt maar het valt op dat het nummer echt nergens online meer valt te beluisteren. Wil je haar muziek downloaden, dan zul je het moeten downloaden (legaal danwel illegaal) of kopen.

Megastijgers

24 --> 6 Ed Sheeran - Thinking Out Loud
32 --> 12 Nicki Minaj (ft. Drake, Lil Wayne & Chris Brown) - Only
49 --> 35 Alesso (ft. Tove Lo) - Heroes (We Could Be)
52 --> 38 Carrie Underwood - Something in the Water
50 --> 40 Mariah Carey - All I Want for Christmas Is You
95 --> 54 Blake Shelton (ft. Ashley Monroe) - Lonely Tonight
92 --> 64 Ariana Grande - Santa Tell Me
78 --> 67 OneRepublic - I Lived
94 --> 84 Jason Aldean - Just Gettin' Started
97 --> 87 Flo Rida (ft. Sage the Gemini & Lookas) - G.D.F.R.

Langstgenoteerde: #25 Sam Smith - Stay With Me (36 weken)

Overigens heb ik, voor mezelf en voor de liefhebbers, Spotify-playlistjes gemaakt van alle binnenkomers van dit jaar, één van de Billboard Hot 100 en één van de Official UK Charts.

Official UK Charts - binnenkomers 2014

Billboard Hot 100 - binnenkomers 2014

Bij de Amerikaanse trouwens mét re-entries, dus ook wat kersthits en een paar nummers van Michael Jackson, onder andere. Bij de Engelse zonder, want bij de Amerikaanse valt het nog te overzien, maar in Engeland komen er zo ongeveer wekelijks oude hits opnieuw binnen, dus heb ik gekozen voor alleen de nummers die er dit jaar voor het eerst instonden.

Ik denk dat ik voor 2015 ook afspeellijsten ga bijhouden.

Oh, en als ik het dan toch over Spotify-afspeellijsten heb, ik heb er ook eentje met alle nummer 1-hits in Nederland, Engeland en Amerika, sinds het begin van de hitlijsten, verenigd. Mochten er nog mensen zijn die dat interessant vinden:

Nummer 1-hits

Ik vind het zelf leuk om die af en toe te shufflen, heel afwisselend wat er dan langskomt. Soms dingen die totaal nieuw voor me zijn, soms overbekend. Soms zeventig jaar oud, dan weer een jaar oud. Rock, dance, hiphop, noveltyhitjes. Van heel goed tot heel slecht. Er komt van alles langs.

Oeh, top Arrie dan ga ik die gelijk even "follow"en!

Official UK Charts - binnenkomers 21 december

#1 Ben Haenow - Something I Need

Tegelijkertijd met The Voice in Nederland en Amerika was in Engeland X-Factor bezig, en de winnaar daarvan doet het het best: hij pakt de kerst-nummer 1, wat echt een ding is in Engeland. Dat is elk jaar weer een strijd. Ben Haenow heeft hem dus gewonnen met een cover van een minder bekende OneRepublic-single. Zoals we gewend zijn van talentenjachtcovers voegt het niet heel veel toe aan het origineel, ik krijg er zelfs een One Direction-gevoel bij als het wat grootser wordt. Het is afwachten hoe zijn eigen singles gaan klinken. Zijn naam is in ieder geval gevestigd.

#5 Wealdstone Raider - Got No Fans

Gordon Hill is in korte tijd een Engelse bekendheid geworden, dankzij internetfilmpjes en -memes. Hij is namelijk een groot fan van de voetbalclub Wealdstone F.C. en er is filmpje van hem viral gegaan waarin dingen naar de fans van een andere club roept als: 'You want some? I'll give it ya!' en 'You've got no fans!'. Hij zit nu op de toppunt van zijn populariteit, want er is zelfs een nummer omheen gemaakt. Het stelt bijzonder weinig voor, maar de opbrengsten gaan naar het goede doel, en aangezien het toevallig bijna kerst was, leek veel mensen het leuk om een poging te doen het tot kerst-nummer 1 te bombarderen. Dat is net niet gelukt, maar ze zijn een heel eind gekomen. Muzikaal gezien is het knal waardeloos, maar ik kan er de humor wel van inzien.

#14 Gorgon City (ft. Jennifer Hudson) - Go All Night

Het duo Gorgon City brengt weer een lekker danceplaatje uit, deze keer met zangeres en actrice Jennifer Hudson. Doet wat denken aan de jaren '90 maar wel in een modern jasje. Niks nieuws onder de zon overigens, maar fijn en dansbaar klinkt het wel. Gorgon City is een typisch voorbeeld van de leuke Engelse dance die hier helemaal niks doet. Helaas. Overigens is er ook een toffe Booka Shade-remix!

#70 Peace Collective - All Together Now

Ook weer een Band Aid-achtig goede doelplaatje, maar dan met wat alternatievere artiesten, en toevallig ook het hierboven genoemde Gorgon City. Ze coveren de klassieker All Together Now van The Farm. Het resultaat klinkt echter zeer duf, alsof er niemand er echt zin inhad. Enorm lusteloos, en vlak. Het idee is aardig, maar daar houdt het ook mee op. Ze wilden een poging doen om kerst-nummer 1 te worden, maar ze waren totaal kansloos. Snel vergeten!

#78 OneRepublic - Something I Need

Omdat Ben Haenow het coverde voor X-Factor en er nummer 1 mee werd, is het niet zo gek dat het origineel ook meteen onder de aandacht komt en de lijst binnenkomt. Die had het overigens nog nooit gehaald. Het is een nummer van hun laatste albums, waar ook de hits Counting Stars, Love Runs Out, en I Lived afkomstig van zijn. Die eerste twee waren aardig, maar dit is wat mij betreft vooral weer een voorbeeld van de suffe, oppervlakkige pop/rock die ze maken. Mist ook alle kracht en energie die het zou kunnen gebruiken. Vooral erg saai en oninteressant dus.

#86 Nicki Minaj (ft. Ariana Grande) - Get On Your Knees

Het nieuwe album van Nicki Minaj is eindelijk verschenen en dus verschijnen er albumtracks van haar in de charts. In dit geval dus haar nummer met Ariana Grande, wat niet gek is, want de populariteit van Ariana Grande is ook waanzinnig. Wat mij betreft is deze beter dan al haar singles tot nu toe. Een leuke, wat donkere beat, en het ingetogen stuk van het refrein is ook erg tof, waarbij Ariana verleidelijk fluistert. Nicki doet het aardig, maar is geen bijzondere rapper, maar de combinatie van beat, raps en refrein komt hier uitstekend uit de verf. Leuk!

#95 Coldplay - Miracles

En vlak na hun nieuwe album alweer een nieuwe single van Coldplay. Het is bedoeld voor de film Unbroken. Het is gewoon een degelijk nummer van Coldplay, zoals ze de laatste tijd sowieso gewoon degelijk bezig zijn. Ze komen geen moment meer in de buurt van Parachutes, maar zo beroerd als X&Y wordt het ook nooit. Magic, Sky Full of Stars, True Love, Ink en nu deze: allemaal aardige singles, niets opzienbarends, maar ook niet storend of slecht. Geeft aan hoe middle of the road ze zijn geworden, maar ach, ik vind het prima. Dit zou zo weer een hit kunnen worden als het een beetje wordt opgepikt door de radio. Daar lijkt het me zelfs geschikter voor dan Ink, dat nu een hitje is.

Re-entries

#44 Iron Maiden - The Number of the Beast

#65 One Direction - Where Do Broken Hearts Go

The Number of the Beast komt binnen vanwege een poging om daar de kerst-nummer 1 van te maken. Dat is dus bij lange na niet gelukt.

Megastijgers

43 --> 4 Olly Murs (ft. Demi Lovato) - Up
90 --> 43 Ed Sheeran - Photograph
124 --> 51 Imagine Dragons - Demons
81 --> 67 Sam Smith - Money on My Mind
102 --> 80 Ariana Grande - Santa Tell Me
121 --> 82 Nicki Minaj (ft. Drake, Lil Wayne & Chris Brown - Only
109 --> 87 Vance Joy - Riptide
107 --> 89 Meghan Trainor - Lips Are Movin'

Ik geloof dat Photograph en Demons zijn gezongen bij X-Factor. De kerstsingle van Ariana Grande loopt trouwens niet zo in Engeland.

Langstgenoteerde: #18 Mariah Carey - All I Want for Christmas Is You (84 weken)

Billboard Hot 100 - binnenkomers 25 december

#14 Matt McAndrew - Wasted Love

Dit was de week na de finale van The Voice US dus we gaan nu heel veel Voice-binnenkomers krijgen. De hoogste binnenkomer is niet eens de winnaar, maar de nummer twee. Maar het gebeurt wel vaker dat nummers twee eigenlijk populairder zijn, op een of andere manier. Matt McAndrew is een rock/folkzanger die altijd met zijn gitaar zingt en zijn eigen muziek schrijft. Ik gaf eerder aan dat hij afhankelijk zou zijn van wat anderen voor hem schrijven maar dat is dus niet zo. Valt alleszins mee voor een The Voice-kandidaat.
Alle vier de finalisten hebben een single uitgebracht, wat overigens geen covers zijn, dus dat is ook al een verbetering. En Matts single is dus het door hemzelf geschreven Wasted Love. Niet dat het nou zo'n indrukwekkend nummer is. Het is een best aardige pianoballad met wat vollere refreinen. Ach, had slechter gekund, het is een begin.

#34 Craig Wayne Boyd - My Baby's Got a Smile on Her Face

Craig Wayne Boyd is wel de winnaar en dat heeft ie te danken aan alle rednecks van Amerika. Want alle countryliefhebbers hebben massaal op Boyd gestemd, terwijl de stemmen van de rest van de bevolking verdeeld waren. Althans, dat idee krijg ik. Zijn single is My Baby's Got a Smile on Her Face, maar of hij dat zelf geschreven heeft, weet ik niet. Niet dat het veel verschil maakt, het is gewoon weer een standaard countrydeuntje, en zelfs qua zang klinkt het totaal niet bijzonder. Tsja, de rednecks zullen blij zijn...

#43 Nicki Minaj (ft. Beyoncé) - Feeling Myself

En tussen al het Voice-geweld door is ook nog het nieuwe album van Nicki Minaj verschenen, dus neemt ook nog wat binnenkomers (er zijn er best veel) op zich. En dat zijn precies de samenwerkingen met zeer populaire zangeressen. De hoogste, net geen top 40, is een samenwerking met Beyoncé. Het heet Feeling Myself en gezien de artiesten kan je dan wel raden waar het over gaat...
Niet dat je mij daarover hoort zeuren hoor, ik heb er geen problemen mee. Zeker niet als het gewoon een leuk plaatje is. Lekker downtempo plaatje met een leuke wisselwerking tussen de twee. De beat is heel simpel, maar het werkt wel. Zit gewoon lekker sfeertje in.

#53 Chris Jamison - Velvet

Daar hebben we Voice-deelnemer nummer drie met zijn eigen single. Met Chris Jamison hebben we een nieuwe Justin Timberlake in de dop, zowel qua uiterlijk als muzikaal gezien. Maar of Jamison het nou in zich heeft om ook een popster te worden, ik weet het niet... Zijn eerste single is alvast een prima eerste stap. Beetje Justin Timberlake, beetje Michael Jackson, in een modern R&B-jasje, best lekker!

#63 Chris Jamison & Adam Levine - Lost Without U

Alle deelnemers zongen ook een nummer met hun coach. Nou had Adam Levine van Maroon 5 nog meerdere deelnemers over dus hij zong ook meerdere duetten, we gaan er nog een tegenkomen... Dit is dus zijn duet met de nieuwe Timberlake, en samen zingen ze een nummer van Robin Thicke, wat mij opvalt, maar ook meerdere mensen op YouTube zeggen, Jamison zingt beter dan z'n coach. Maar aan de andere kant, zo moeilijk is dat ook weer niet, want Levine heeft een enorm schel stemgeluid. Zijn zang is altijd al de zwakste schakel van Maroon 5. Hoe dan ook, het is best een aardig duet, en precies wat je van een talentenjachtcover kan verwachten. Jamison kan prima zingen en heeft nog een aardig koppie ook. We wachten af wat dat met hem wordt.

#65 Jessie J - Masterpiece

Burnin' Up, de best aardige, en naar mijn idee ook hitgevoelige, opvolger van Bang Bang, deed raar genoeg niet veel, dus nu probeert ze het nog maar eens met Masterpiece. Een veel minder opvallend nummer, waar de zang me wat tegenstaat en verder blijft het allemaal nogal vlak. Ik zou het raar vinden als deze wel aanslaat. 'You haven't seen the best of me, I'm still working on my masterpiece'. Nou, we wachten af, Jessie...

#74 Damien - Soldier

De vierde en laatste finalist, en waarom hij het het minst doet, is me een raadsel, want ik vind hem nou net het mooist zingen. En daar gaat de show toch om? Helaas heeft ie wel een clichénummer als single gekregen, maar er zit wel een mooie cello in! De single is vooral een poging tot iets soulvols maar daar klinkt het veel te gemaakt voor. Chris Jamison de leukste single, Damien de beste zanger, en de andere twee zijn het hoogste geëeindigd en het populairst. Het zal eens niet...

#83 Matt McAndrew & Adam Levine - Lost Stars

Coach zijn bij The Voice is van zichzelf natuurlijk al een vorm van zelfpromotie, maar om dan bij het duet met één van de deelnemers een nummer van je eigen bandje te gaan zingen, is wel heel erg schaamteloze zelfpromotie. Ga je schamen, Adam. En het hem dan meteen moeilijk maken met een enorm hoog falsettostukje, terwijl ie normaal nooit zo zingt. Het gaat erom dat je iets kiest wat goed bij hem past, Adam, niet bij jou.
Afijn, je kan heel goed je eigen liedje zingen hoor, Adam, en Matt deed het ook best aardig. Maar nu hoop je natuurlijk dat we het origineel van je gaan opzoeken. Nou, ik doe het lekker niet. Maroon 5 is toch stom.

#88 Nicki Minaj (ft. Ariana Grande) - Get On Your Knees

Ik gaf al aan bij de laatste week van Engeland, dat ik dit een zeer aangenaam liedje vind. Net als Feeling Myself, dus eigenlijk heeft ze telkens de verkeerde singles gekozen, op Pills n Potions na. Al lees ik nu dat Feeling Myself de volgende single wordt. Als je daarna nou voor deze gaat, ben ik weer helemaal blij! Wel apart, de ene keer brengt ze troep, uit, en de andere keer brengt ze gewoon best leuke dingen uit. Oké, toegegeven, Anaconda vond ik best geinig! Maar meer op een novelty-achtige manier.

#90 J. Cole - Apparently

Vorige week kwamen er wat albumtracks van hem binnen (Wet Dreamz, No Role Model), maar nu komt dan ook zijn single binnen, al is het nog wel erg laag. Cole wisselt het rappen en zingen een beetje af, en hij kan het allebei wel aardig, maar allebei niet bijzonder goed. Ik vind zijn zang eigenlijk nog toffer, en dat terwijl het een rapper is. Het herhalende pianodeuntje en de achtergrondzang in het refrein vind ik goede vondsten, evenals dat je af en toe vogeltjes in de achtergrond hoort. Muzikaal zit het dus best goed in elkaar, en het klinkt ook niet standaard, hij heeft eigen geluid. Bovendien is het nummer nog in waardering aan het stijgen. We zullen zien waar het eindigt.

#95 Chris Young - Lonely Eyes

Doen we nog even een countryliedje en gelukkig is dit een sterker liedje dan die van de Voice-winnaar. Zelfs best een aardig, pakkend refrein, en bovendien heeft Chris Young een wat eigenere, meer onderscheidende stem dan de winnaar van The Voice, ironisch genoeg. In het genre niet onaardig, dit Lonely Eyes.

Re-entries

#62 Nicki Minaj (ft. Skylar Grey) - Bed of Lies

#87 Pitbull & Ne-Yo - Time of Our Lives

Megastijgers

64 --> 42 Ariana Grande - Santa Tell Me
57 --> 47 Ella Henderson - Ghost
79 --> 69 Lily Wood & Robin Schulz - Prayer in C
84 --> 73 Jason Aldean - Just Gettin' Started
94 --> 75 Fifth Harmony - Sledgehammer
87 --> 77 Flo Rida (ft. Sage the Gemini & Lookas) - G.D.F.R.

Langstgenoteerde: #27 Sam Smith - Stay With Me (37 weken)

Oh en ik wil nog even zeggen dat My Heart Wants What It Wants van Selena Gomez enorm gegroeid is. Heerlijk nummer!

Arrie schreef:

Burnin' Up, de best aardige, en naar mijn idee ook hitgevoelige, opvolger van Bang Bang, deed raar genoeg niet veel, dus nu probeert ze het nog maar eens met Masterpiece.

Late to the party maar 'Burnin' Up'

Beetje jammer van dat schreeuwrefrein. Desondanks toch een fijn nummer om een of andere vreemde reden. Maar ondanks dat het zelfs twee bridges heeft vind ik het eigenlijk helemaal niet zo hitgevoelig klinken. Vooral dat 'Walking through the fire, please don't let me go' deel is erg leuk. 2 Chainz is ook een prima toevoeging.

Ik ben eigenlijk meteen wel nieuwsgierig naar haar album. Maar ja ik heb 'Masterpiece' nog niet gehoord

Chris Young is voor mij een bekende naam en 'Lonely Eyes' is niet vervelend maar andere nummers als 'White Lightning Hit the Family Tree' en vooral 'Drinking Me Lonely' vind ik toch stukken beter.

Ja, Jessie J doet se laatste tijd erg veel aan schreeuwerige zang, helaas... Ik heb er ook wat minder mee.

In Engeland qua binnenkomers een rustig weekje qua binnenkomers maar enorm veel megastijgers. Dit komt doordat men ten eerste veel kerstmuziek luistert en ten tweede terugkijkt op het afgelopen jaar. De megastijgers zijn ook precies in die twee categorieën te verdelen.

En het is winter, dus jawel, Let It Go is ook weer gestegen...

Official UK Charts - binnenkomers 28 december

#6 Alesso (ft. Tove Lo) - Heroes (We Could Be)

Zoals wel vaker komt dit nummer nog vrij laat ook in Engeland binnen. Duurt daar soms een tijdje voordat iets officieel uitkomt. In de tussentijd ben ik het iets meer gaan waarderen, het is toch best een aardig popliedje, maar verder wil ik ook niet gaan. Ik kan ondertussen wel begrijpen wat iedereen hier leuk aan vindt. Maar toch, een vrij doorsnee plaatje, en is het nou zo bedoeld, dat ze Bowie citeren?

#67 New World Sound & Thomas Newson (ft. Lethal Bizzle) - Flutes

In Engeland is het de gewoonte om bij een EDM-plaatje dat elders al een hit is geweest een Engelse rapper eroverheen te laten rappen, of bij instrumentale danceplaatjes wat zang eroverheen te gooien. Zo werd Tsunami er een nummer 1-hit met Tinie Tempah eroverheen rappend, en Sonnentanz een nummer 1-hit met de zang van Will Heard. Flute is hier net geen hit geworden, maar is verder een nauwelijks noemenswaardig EDM-plaatje waarbij ze trachten zich te onderscheiden door middel van een stukje fluit. De rap van Lethal Bizzle maakt het er niet veel beter op. Op zijn eigen singles vind ik hem wel oké, maar hier klinkt het allemaal zo geforceerd. En dan ook echt een s toevoegen aan de titel... Het toppunt van inspiratieloosheid.

Megastijgers

23 --> 11 Jessie J, Ariana Grande & Nicki Minaj - Bang Bang
32 --> 15 Taylor Swift - Shake It Off
34 --> 24 George Ezra - Blame It on Me
37 --> 27 Ed Sheeran - Sing
54 --> 36 Magic! - Rude
49 --> 39 Mr. Probz - Waves
52 --> 41 Nico & Vinz - Am I Wrong
58 --> 42 The Script - Superheroes
53 --> 43 Chris Rea - Driving Home for Christmas
61 --> 49 Michael Bublé - It's Beginning to Look a Lot Like Christmas
76 --> 61 Andy Williams - It's the Most Wonderful Time of the Year
94 --> 66 Nicki Minaj - Anaconda
80 --> 68 Ariana Grande - Santa Tell Me
98 --> 69 Ariana Grande (ft. Iggy Azalea) - Problem
83 --> 70 OneRepublic - Counting Stars
97 --> 73 Iggy Azalea (ft. Rita Ora) - Black Widow
123 --> 74 Echosmith - Cool Kids
131 --> 75 Bing Crosby - White Christmas
163 --> 76 The Vamps - Oh Cecilia (Breaking My Heart)
105 --> 79 Boney M - Mary's Boy Child / Oh My Lord
117 --> 81 Charli XCX - Boom Clap
106 --> 82 Maroon 5 - Maps
100 --> 83 Dean Martin - Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow!
96 --> 84 Elton John - Step Into Christmas
116 --> 85 Kristen Bell & Agatha Lee Monn - Do You Want to Build a Snowman
109 --> 86 Greg Lake - I Believe In Father Christmas
112 --> 87 Michael Bublé - I Believe In Father Christmas
108 --> 89 The Ronettes - Sleigh Ride
120 --> 93 Coldplay - Christmas Lights
114 --> 94 Fuse ODG (ft. Angel) - TINA
121 --> 95 Michael Bublé - Christmas (Baby Please Come Home)
141 --> 96 Michael Bublé - Holly Jolly Christmas
152 --> 99 Cheryl Cole (ft. Tinie Tempah) - Crazy Stupid Love
118 --> 100 Iggy Azalea (ft. Charli XCX) - Fancy

Langstgenoteerde: #20 Mariah Carey - All I Want for Christmas Is You (85 weken)

ga zo door in 2015 Arrie

Het wordt interessant dit jaar. Volgens veel andere fora (oa DigitalSpy) gaat het dit jaar een heel stuk rustiger worden rond Edje en Sam die al vrij veel van hun albums hebben geprofiteerd.
De klappers moeten gaan komen oa van Adele en Madonna-al zie ik die beiden niet echt de singles lijsten gek maken. Ik hoop zelf ook op nieuw werk van Disclosure en het verdwijnen van de EDm sound en nog juist meer disco club/90's sounds.

Madonna zie ik inderdaad gigantisch floppen maar Adele gaat ons (lees: mij) weer maandenlang irriteren op de radio indien ze dit jaar nieuw materiaal gaat uitbrengen, dat kan niet anders. Hopelijk raakt ze snel weer zwanger.

Wat betreft dat alllerlaatste hoop ik dat je gelijk hebt.

Madonna zie ik niet zo snel gebeuren, helaas. Het materiaal dat tot nu toe is verschenen is niet om over naar huis te schrijven.

Madonna gast floppen, ja, al vind ik Living on Love zelf wel een leuke single.

En uiteraard ga ik gewoon door, aangezien ik het zelf ook erg leuk vind om te doen.

Billboard Hot 100 - binnenkomers 1 januari

#49 The Weeknd - Earned It

Het duet met Ariana Grande heeft Abel Tesfaye, beter bekend als The Weekend, geen windeieren gelegd. Meteen scoorde hij zelf ook een hit in Amerika (Often) en nu nog één met Earned It. Hij heeft het opgenomen voor de soundtrack van 50 Shades of Grey (ja, die is verfilmd). In de reacties op YouTube zeuren veel mensen over het feit dat de man veel commerciëler is geworden in zijn muziek, en mij valt ook wel op dat zijn laatste singles een stuk minder interessant klinken. Hij heeft inventieve, ijzersterke R&B gemaakt, maar aan Often en Earned It is nog maar weinig inventiefs te bespeuren, ze klinken vrij middelmatig. Op Earned It is het R&B-geluid wat verdwenen, en heeft het plaats gemaakt voor strijkers. Verder een wat matig, eentonig liedje. Jammer, Abel.

#93 Prince Royce (ft. Snoop Dogg) - Stuck on a Feeling

Prince Royce maakte tot nu toe vooral furore in US Latin- en US Tropical-charts, met Spaanstalige muziek. Daarin is Prince Royce ondertussen een grote naam, en nu gaat ie blijkbaar proberen om de rest van de wereld te veroveren. En met nummers als deze gaat dat hem nog lukken ook. Heel fijn geproduceerde popmuziek, het had zo van Justin Timberlake kunnen zijn, en dat is een compliment, want Timberlake komt ook altijd met kwaliteit. Snoop Dogg voegt niet veel toe, maar ach, ik vind het nooit vervelend om hem te horen.
Een jonge, knappe gast met ijzersterke popmuziek, dit kan zomaar eens een grote hit gaan worden.

#95 French Montana (ft. Jeremih) - Bad B*tch

Een matige, 'stoere' rapper met een R&B-zanger, dat doet het in Amerika altijd goed (terwijl we hier in Nederland niets van gaan horen). Dit nummer heeft eigenlijk zelfs nauwelijks een sterke, herkenbare hook, het weet nergens echt te pakken, maar toch, er is een groot publiek in Amerika voor dit soort plaatjes. De beat is bij vlagen wel aardig, maar al met al vind ik dit toch erg weinig voorstellen. Maar zulke nummers draaien ze daar ook keihard in de clubs, dat gaat dan wel lekker met die bas.

#98 Becky G - Can't Stop Dancin'

Becky G is een zangeres die de potentie heeft om een grote popster te worden. Haar kracht is namelijk wat het vorige nummer mist: de vaardigheid om enorm pakkende hooks te schrijven. Shower was daar al een goed voorbeeld van, en deze opvolger bevestigt het: haar liedjes, die ze bovendien zelf schrijft, zijn enorm pakkend, blijven heel erg hangen, ze schrijft herkenbare en bovendien opbeurende melodieën. Als je dan ook nog een Dr. Luke achter je hebt staan, die het leuk produceert, dan is het resultaat: frisse, positief klinkende popliedjes. En daar kan je groot mee worden.

#100 Meghan Trainor - Title

Meghan Trainor is al groot, maar lijkt me dan weer vooral een tijdelijke hype, net als Eliza Doolittle dat was. Ze heeft een heel duidelijke eigen stijl, maar dit is het vierde nummer in die stijl, en die daardoor weer heel erg hetzelfde klinkt. Als Meghan in deze stijl blijft hangen, dan is ze over een aantal jaar vergelijkbaar met Eliza Doolittle, dan zal All About That Bass nog wel veel gedraaid worden, maar nieuwe hits zal ze niet meer scoren. Maar eerlijk is eerlijk, ik had het van All About That Bass al niet verwacht.
Wie weet kan Meghan ons nog verrassen (al helpt haar niet al te mooie stem niet echt mee). Title klinkt gewoon weer als de twee hits, maar dan net weer even anders.

Re-entries

#64 Meghan Trainor - Dear Future Husband

#78 Taylor Swift - Bad Blood

#84 Taylor Swift - Style

#87 Jessie J (ft. 2 Chainz) - Burnin' Up

#92 Shawn Mendes - Something Big

#97 Blake Shelton - Neon Light

#99 Juicy J, Wiz Khalifa & Ty Dolla $ign (ft. Kill the Noise & Madsonik) - Shellshocked

Megastijgers

50 --> 34 One Direction - Night Changes
55 --> 38 Fergie - L.A. Love (la la)
75 --> 49 Fifth Harmony - Sledgehammer
87 --> 46 Pitbull & Ne-Yo - Time of Our Lives
70 --> 51 One Direction - Steal My Girl
77 --> 58 Flo Rida (ft. Sage the Gemini & Lookas) - G.D.F.R.
72 --> 60 Lee Brice - Drinking Class
78 --> 61 RaeLynn - God Made Girls
81 --> 65 The Weeknd - Often
85 --> 66 Colbie Caillat - Try
92 --> 72 Kid Ink (ft. Usher & Tinashe) - Body Language
89 --> 75 Beyoncé (ft. Nicki Minaj) - Flawless (Remix)
95 --> 77 Chris Young - Lonely Eyes
100 --> 79 Nico & Vinz - In Your Arms
97 --> 86 Darius Rucker - Homegrown Honey

We hebben deze week weer slechts twee binnenkomers en héél veel megastijgers, het lijkt erop dat het in Engeland nog steeds terugblikweek is, want het zijn weer allemaal grote hits uit 2014. En dan kunnen we volgende week dus waarschijnlijk veel binnenkomers en re-entries verwachten.

Official UK Charts - binnenkomers 4 januari

#2 Philip George - Wish You Were Mine

Ik dacht even dat het weer iemand uit een talentenjacht zou zijn, zo vind ik zijn naam een beetje klinken, maar niets is minder waar, Philip George is een danceproducer. En hij scoort goed met het soort muziek waar andere producers voor hem ook al goed mee scoorden (Secondcity, Shift K3y, Waze & Odyssey). Frisse, aanstekelijke dance die terruggrijpt op de jaren '90. De artiest die ik hier nog het meeste terughoor is MK, het had zomaar een MK-remix kunnen zijn. Erg origineel is het allemaal dus niet, en ook al klinkt het best lekker, ik heb nu wel zoiets van: ja, nu weten we het wel. Voor de zoveelste keer hetzelfde trucje. Maar ach, ik zal niet te veel klagen, want ik vind het best een leuk trucje, en dan zijn er toch een stuk ergere dingen denkbaar.

#35 Kanye West (ft. Paul McCartney) - Only One

Ja, je leest het goed! Kanye West werkt samen met Paul McCartney. Een oude grootheid met een grootheid in wording. Een bijzondere samenwerking, in alle opzichten. Kanye heeft ondertussen een status bereikt dat elk nieuw nummer van hem groot nieuws is, maar dit geeft het nog wat extra's. En ja hoor, hij gooit het weer eens over een andere boeg. Dit heeft niks met Yeezus of My Beautiful Dark Twisted Fantasy te maken, het doet nog het meest denken aan 808s & Heartbreak. Kanye zingt weer met een laag autotune eroverheen. Verder voelt het toch weer heel anders aan. Het was even wennen, en ik vond de autotune beter bij de sfeer van 808s & Heartbreak passen. In eerste instantie vond ik de autotune hier dan ook niks, maar als je gewend bent, is het gewoon een mooie, ingetogen ballad. Iets wat Kanye toch eigenlijk nog nooit heeft gedaan. De begeleiding is subtiel, maar effectief, en Paul McCartney geeft het net de finishing touch.

Megastijgers

23 --> 10 Hozier - Take Me to Church
50 --> 28 Clean Bandit (ft. Jess Glynne) - Rather Be
53 --> 33 Sigma (ft. Paloma Faith) - Changing
51 --> 34 Pharrell Williams - Happy
55 --> 39 Lily Wood & Robin Schulz - Prayer in C
62 --> 42 Coldplay - A Sky Full of Stars
59 --> 46 Sam Smith - Money on My Mind
60 --> 47 Beyoncé - 7/11
78 --> 49 Vance Joy - Riptide
69 --> 50 Ariana Grande (ft. Iggy Azalea) - Problem
65 --> 52 Ariana Grande (ft. Zedd) - Break Free
70 --> 54 OneRepublic - Counting Stars
81 --> 56 Charli XCX - Boom Clap
71 --> 57 G.R.L. - Ugly Heart
80 --> 59 Ed Sheeran - I See Fire
74 --> 60 Echosmith - Cool Kids
72 --> 61 Ed Sheeran - Photograph
109 --> 62 Pitbull (ft. Ke$ha) - Timber
100 --> 64 Iggy Azalea (ft. Charli XCX) - Fancy
90 --> 67 Waze & Oddysey vs. R. Kelly - Bump & Grind 2014
126 --> 68 Kiesza - Hideaway
115 --> 65 Paloma Faith - Only Love Can Hurt Like This
105 --> 70 David Guetta (ft. Sam Martin) - Lovers on the Sun
122 --> 72 Oliver Heldens & Becky Hill - Gecko (Overdrive)
121 --> 73 Meghan Trainor - Lips Are Movin'
148 --> 74 The Killers - Mr. Brightside
135 --> 76 Calvin Harris - Summer
118 --> 77 Wankelmut & Emma-Louise - My Head Is a Jungle (MK Remix)
99 --> 78 Cheryl Cole (ft. Tinie Tempah) - Crazy Stupid Love
97 --> 80 James Bay - Hold Back the River
117 --> 81 Katy Perry (ft. Juicy J) - Dark Horse
183 --> 82 DVBBS & Borgeous (ft. Tinie Tempah) - Tsunami (Jump)
147 --> 83 Route 94 (ft. Jess Glynne) - My Love
120 --> 84 Rixton - Me and My Broken Heart
185 --> 85 American Authors - Best Day of My Life
124 --> 88 The Veronicas - You Ruin Me
119 --> 89 Chris Brown (ft. Lil Wayne & Tyga) - Loyal
164 --> 90 Sigma - Nobody to Love
131 --> 91 Rita Ora - I Will Never Let You Down
141 --> 93 Avicii - Hey Brother
162 --> 94 Avicii - Wake Me Up
138 --> 95 The Weeknd - Earned It
152 --> 96 Bastille - Pompeii
116 --> 97 Imagine Dragons - Demons
153 --> 98 DJ Snake & Lil Jon - Turn Down for What
128 --> 99 Years & Years - Desire
150 --> 100 Imagine Dragons - Radioactive

Gelukkig, ik ben niet de enige die Only One nog wel aardig vind.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:23 uur

geplaatst: vandaag om 08:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.