MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Algemeen hitlijstentopic

zoeken in:
Toen ik 'Beauty Behind the Madness' beluisterde was ik niet ondersteboven van 'In the Night' (of de rest van het album) maar nu ik hem weer hoor vind ik hem toch verrassend goed. Misschien dat het album mij nu ook beter zal bevallen.

The Weeknd is denk ik wel de meest opvallende doorbraak artiest van 2015. Wat mij betreft alleen maar een goede zaak. Vaak zijn het heerlijke tracks

Billboard Hot 100 - binnenkomers 22 december

#24 Jordan Smith - Mary, Did You Know

De winnaar van The Voice US brengt in de finale een kerstliedje ten gehoren. Hij zingt een nummer dat nog niet heel oud is maar langzaamaan in Amerika begint uit te groeien tot een kerstklassieker. Het werd in 1991 voor het eerst uitgebracht door ene Michael English (wie?) maar in de jaren daarna werd het ook opgepikt door bekendere artiesten, met onder andere een versie door Kenny Rogers. Tegenwoordig wordt het regelmatig door bekende artiesten gecoverd (Mary J. Blige, Cee Lo Green, India.Arie).

Vorig jaar haalde voor het eerst een versie de Billboard Hot 100, namelijk de cover door de in Amerika razend populaire acapalellagroep Pentatonix. Die kwam tot 26. Jordan Smith gaat daar nu overheen, hij komt twee plaatsen hoger binnen. Hij staat er ook mee op één in de Amerikaanse gospelcharts. De jonge Voice-winnaar is overigens van plan om zo snel mogelijk met een album te komen, wat niet altijd de juiste instelling is... We gaan het zien!

#56 Emily Ann Roberts - Burning House

Tweede in het alweer negende seizoen van de Amerikaanse Voice is geworden Emily Ann Roberts, een zeventienjarig meisje uit Tennessee. Zij zit in de countryhoek, en zingt hier een liedje dat op dit moment een hit is voor de countryzangeres Cam. Als je bij de megastijgers kijkt, zie je dat die er ook meteen een boost door heeft gekregen.

Toen de versie van Cam binnenkwam, was ik er al best positief over. Het is eigenlijk meer een ingetogen, emotioneel folkliedje. En aangezien Emily Ann Roberts er niet veel aan verandert, blijft het een mooi liedje. Maar zoals vaak bij talentenjachtencovers; het voegt niks toe. De stem van Emily valt me ook niet heel erg op. Wel aardig, meer niet.

#64 Chris Brown - Back to Sleep

De mensen die dit topic volgen, weten dat je Chris Brown buiten Nederland nog veelvuldig tegenkomt in de hitlijsten. Dat is echter vooral heel veel als featuring. Zijn eigen muziek wil de laatste tijd niet meer zo, iets wat ik niet zo snap. Sterke singles als Liquor en Zero zijn gewoon geflopt. Nu dus een nieuwe poging met Back to Sleep die al een aardige binnenkomst heeft. Het is eigenlijk zijn (R&B-)versie van Sexual Healing, het is er overduidelijk door geïnspireerd. Maar dan zelfs nog wat explicieter. Mij pakt deze single wat minder, helaas. Het blijft wat te vlak.

#69 Cole Swindell - You Should Be Here

Na wat pretentieloze, gezellige countryhitjes gaat Cole Swindell nu op gevoelige toer. Zijn vader is in september 2013 plots overleden, terwijl Cole's eerste single (Chillin') in augustus 2013 uitkwam. Dat zou een flinke hit worden, maar de grote doorbraak van zijn zoon zou vader Swindell dus niet meer memaken. Dit nummer is gericht aan zijn vader, waarbij Cole Swindell dus melancholiek verzucht dat zijn vader dit ook meegemaakt had moeten hebben. Klinkt gemeend en oprecht, en dat geeft deze countryballad wel kracht. Muzikaal gezien is het verder niet zo interessant.

#72 Jordan Smith - Climb Every Mountain

Jordan Smith, zoals gezegd de winnaar van The Voice, zit dus heel erg in de gospelhoek. Dit liedje uit The Sound of Music valt ook wel heel mooi in die hoek te plaatsen. Het liedje uit de filmklassieker is een zogenaamde 'inspirational song' met een motiverende boodschap die je ook in veel gospel tegenkomt. Jordan Smith is trouwens wel een typische The Voice-winnaar, met zijn uiterlijk zou wellicht niemand voor hem gedrukt hebben bij X-Factor of Idols. En dat maakt het wel weer een mooie winnaar.

#86 Andy Grammer - Good to Be Alive (Hallelujah)

Iemand die zijn uiterlijk wel meeheeft is Andy Grammer. Hij ziet er in de clip al meteen uit als een popster. In 2011 had hij in Amerika en Nederland al twee kleine hitje (Keep Your Head Up en Fine By Me) maar eerder dit jaar brak de zanger ineens enorm door met het übercatchy Honey, I'm Good. De clip was minstens zo feelgood als het nummer, hierin zag je allemaal stelletjes die op een bord lieten zien hoelang ze al samen zijn en erbij dansten op de muziek. Simpel concept, werktr perfect. In Nederland sloeg het nummer niet aan, maar in Amerika werd het een top 10-hit. En dat kan Good to Be Alive ook zo worden, want het is ook weer zo enorm catchy en feelgood. Eigenlijk de perfect opvolger van Honey, I'm Good zonder dat het heel erg hetzelfde klinkt. Voor de Nederlanders klinkt Andy trouwens toch iets te Amerikaans, denk ik.

#90 Jordan Smith & Adam Levine - God Only Knows

Je kan merken dat Jordan Smith The Voice heeft gewonnen want hij komt meteen driemaal binnen in de Hot 100. De derde binnenkomer is een duet met Adam Levine, niet alleen zanger van Maroon 5 maar ook jurylid in The Voice. Ze zingen gewoin samen de Beach Boys-klassieker, niet meer, niet minder. Dat komt natuurlijk niet in de buurt van hoe The Beach Boys het zingen, en er wordt ook geen andere draai aan gegeven, maar voor de volgers van The Voice is het wellicht wel aardig.

#95 Bryson Tiller - Sorry Not Sorry

Ik noemde hem al eerder de grote belofte op het gebied van R&B en hiphop en dat lijkt ie waar te gaan maken. Dit is al de derde keer in korte tijd dat hij de Hot 100 binnenkomt, en die andere twee nummers (Don't en Exhange) stijgen lekker door. Wat hij doet, houdt een beetje het midden tussen rappen en zingen, waarbij de beats dan weer trap-invloeden hebben. Het geeft hem meteen een eigen geluid. Wat trouwens wel opvallend is: Timbaland heeft aan dit nummer meegeproduceerd. Dat hoor je verder totaal niet, maar wel goed om te zien dat die man lekker bezig blijft in de muziek.

#98 Tori Kelly - Hollow

Tori Kelly heeft ook alles in zich om een grote ster te worden, maar tot nu toe is dat nog niet gelukt. De belofte voor 2016? Nobody Love en Should've Been Us waren al uitstekende, pakkende popliedjes maar werden toch niet echt grote hits in Amerika. Bovendien heeft Tori een goede stem en ziet ze er erg leuk uit. En ze schrijft zelf haar liedjes. Na twee wat vlottere liedjes probeert ze het eens met een powerballad. Een lied dat ze omschrijft als een liefdesliedje aan God. Met een titel als Hollow ben je al snel bang voor hol bombast en dat gevoel heb ik wel een beetje, ik vond de vorige twee singles leuker. Aangezien we met Jordan Smith toch al in de gospelhoek zitten, dit past daar ook wel bij (check haar versie bij Ellen Degeneres maar eens). En dat slaat meestal niet enorm aan. Overigens is er ook een versie met de rapper Big Sean, misschien helpt dat dan weer wel voor wat succes.

Re-entries: geen

Megastijgers

47 --> 29 Cam - Burning House
63 --> 47 DNCE - Cake By the Ocean
78 --> 55 Adele - When We Were Young
68 --> 57 Yo Gotti - Down in the DM
75 --> 60 Charlie Puth - One Call Away
77 --> 62 Selena Gomez - Hands to Myself

Langstgenoteerde: #31 Fetty Wap - Trap Queen (48 weken)

Official UK Charts - binnenkomers 25 december

#1 Lewisham & Greenham NHS Choir - A Bridge Over You

Met kerst is het altijd rustig in de charts maar in Engeland is er dan de traditionele strijd om de kerstmis-nummer 1. De eerste plaats van de hitlijsten is natuurlijk sowieso een gewilde plek maar in Engeland is de eerste plaats met kerst een bijzondere notering geworden, waar iedereen om strijdt, acties voor worden gevoerd en speciaal nummers voor worden uitgebracht.

In het verleden is er bijvoorbeeld actie gevoerd om Killing in the Name van Rage Against the Machine op 1 te krijgen. Vaak zijn het ook kersthits geweest, of de winnaarssingle van X-Factor, aangezien dat programma over het algemeen rond deze tijd is afgelopen. Nou is de X-Factorwinnares van dit jaar, Louisa Johnson, kansloos gebleken. Ze heeft de slechtst presterende X-Factorwinnaarssingle ooit met Forever Young (Bob Dylan-cover). Verder zei de grime-rapper Stormzy op Twitter dit jaar zomaar, in een opwelling, dat hij weleens de kerst-nummer 1 wilde. Hij heeft een flinke achterban, waardoor zijn single Shut Up in ieder geval nog de top 10 heeft gehad. Een andere kanshebber was gewoon Justin Bieber die er al stond en het nog altijd razend goed deed. Maar zelfs Justin zei: download en stream niet mijn singles, maar doe het juiste, en download massaal A Bridge Over You.

Dat is namelijk de speciale liefdadigheidssingle die die jaar voor kerst is uitgebracht. Het is een medley van Bridge ovwr Troubled Water (Simon & Garfunkel) en Fix You (Coldplay), ingezongen door het NHS koor, waarbij NHS voor National Health Singers staat. Een koor van verplegers, dokters, etc. dus. Hier is een emotionele clip bij geschoten in datzelfde thema. Het is allemaal niet erg subtiel en enorm sentimenteel maar dit is nou zo'n single waarbij dat helemaal niet erg is, waar dat eigenlijk precies is wat je verwacht. Geen single met eeuwigheidwaarde maar gewoon een heel mooi gebaar in deze mooie tijd van het jaar. En daarmee terecht op één.

Re-entries

#69 John Lennon & The Plastic Ono Band - Happy Xmas (War Is Over)
#74 Boney M - Mary's Boy Child / Oh My Lord
#81 East 17 - Stay Another Day
#82 Jona Lewie - Stop the Cavalry
#83 Leona Lewis - One More Sleep
#93 Mud - Lonely This Christmas
#94 The Pretenders - 2000 Miles
#95 Kylie Minogue - Santa Baby
#98 Silentó - Watch Me (Whip / Nae Nae)
#99 Ellie Goulding - Love Me Like You Do

Megastijgers

51 --> 29 Chris Rea - Driving Home for Christmas
59 --> 38 Band Aid - Do They Know It's Christmas
60 --> 40 Major Lazer (ft. Nyla) - Light It Up
70 --> 51 Walk the Moon - Shut Up and Dance
71 --> 55 Slade - Merry Xmas Everybody
80 --> 58 Elton John - Step Into Christmas
74 --> 59 Snakehips (ft. Tinashe & Chance the Rapper) - All My Friends
72 --> 60 Brenda Lee - Rockin' Around the Christmas Tree
87 --> 61 Andy Williams - It's the Most Wonderful Time of the Year
93 --> 66 The Weeknd - In the Night
98 --> 68 Paul McCartney - Wonderful Christmastime
97 --> 75 Coldplay - Christmas Lights
100 --> 87 Jess Glynne - Hold My Hand

Langstgenoteerde: #55 Slade - Merry Xmas Everybody (81 weken)

Arrie schreef:

#64 Chris Brown - Back to Sleep

De mensen die dit topic volgen, weten dat je Chris Brown buiten Nederland nog veelvuldig tegenkomt in de hitlijsten. Dat is echter vooral heel veel als featuring. Zijn eigen muziek wil de laatste tijd niet meer zo, iets wat ik niet zo snap. Sterke singles als Liquor en Zero zijn gewoon geflopt.

Zijn nieuwste album heeft echter sterkere openingscijfers gehaald dan zijn laatste paar albums. Al kan dat ook wellicht te maken hebben met de release zo vlak voor kerst.

Billboard Hot 100 - binnenkomers 29 december

#80 Chris Brown - Zero

En ik kan meteen mooi aansluiten op het laatste bericht van catdog. Het kwam mrt de singles allemaal wat moeizaam op gang voor Chris, maar nu het album uit is, komen alle Chris Brown-liefhebbers in Amerika toch tevoorschijn, en lijkt het succes toch te komen. Zo stijgt Back to Sleep lekker door, komt Liquor opnieuw binnen, en komt het nummer dat geflopt leek, Zero, alsnog binnen, samen met een ander nummer.

Ik snapte ook totaal niet dat deze single het zo slecht deed. Ik hoor hier juist een grote hit in. Lekker funky en dansbaar, een heerlijk pakkend refrein. Klinkt wel oldschool, met dat Chic-gitaartje erin, maar dat is helemaal niet erg. Je kan zeggen van Chris Brown wat je wil, maar dansen kan ie (zie de clip) en dit is een dijk van een hitsingle. Dit moet in Nederland toch ook wel kunnen scoren?

#81 Lindsey Stirling - Hallelujah

Hallelujah van Leonard Cohen is de laatste tien-vijftien jaar één van de meest gecoverde nummers. Talentenjachten, grote artiesten, kleine artiesten, iedereen wil het liedje zingen. En dat gaat nog altijd door. In Amerika blijkt men het nummer nog lang niet zat. Een paar weken (!!) terug nog stond het in de Hot 100 in de versie van The Voice-winnaar Jordan Smith. Maar een vioolcover, die hebben we nog niet, zo dacht de hippe violiste Lindsey Stirling. In het verleden heeft ze haar viool ook gecombineerd met moderne muziek als dubstep. Op deze cover doet ze echter een stemmige, maar ook hoopvolle versie van Hallelujah, in het teken van kerstmis. Ik geloof het wel met de zoveelste Hallelujah-cover.

#91 Chris Brown - Little More (Royalty)

Chris Brown's nieuwe album heet Royalty en dat is vernoemd naar zijn dochter, die ook op de hoes staat. Ja, hij noemt zijn dochter Royalty. Gekke celebrity's ook altijd. Gezien de titel van dit nummer zal het ook over zijn kind gaan. Eens opgezocht, en het gaat erover dat hij zijn meer kind wil zien en meer van haar liefde nodig heeft, omdat hij haar maar twaalf dagen in de maand mag zien. Het nummer houdt een beetje het missen tussen R&B en dance, met wat zeurderige zang van Chris Brown. Geen topper wat mij betreft.

Interssante tekst trouwens: Even though I'm a man, girl, you make me feel like a baby. Door zijn baby voelt hij zichzelf dus een baby... Ik vind het sowieso nogal een matige tekst.

#94 Kevin Gates - Really Really

De bijna 30-jarige rapper Kevin Gates brak vorig jaar pas door met de single I Don't Get Tired. Althans, een echt grote hit werd dat ook weer niet, het bleef steken op de 90e plaats in de Hot 100. Het voelde ook een beetje als een gimmick-hitje. Dat gevoel heb ik bij Really Really alweer. Het refrein met het herhalende 'really really' erin is wel grappig, en blijft hangen, maar verder zijn de beat en de rapper vrij doorsnee. Al kan dit in Amerika best uitgroeien tot een grote, commerciele hiphophit.

#98 James Bay - Let It Go

In Europa is James Bay al een hele grote jongen, maar in Amerika zeker nog niet. Hij stond er lange tijd op het randje van doorbreken, maar het leek net niet te gaan lukken. Hold Back the River bleef er maar in de bubbling under hangen, haalde zelfs de eerste plaats in de bubbling under, maar wist niet door te stoten tot de Hot 100. Let It Go leek dat zelfde lot te ondergaan, het bleef ook maar in de bubbling under hangen. Maar nu is het James dan toch gelukt, een hit in Amerika! En daarmee is hij ook één van de Engelse singer-songwriters die het de laatste tijd goed doen in Amerika. Ook bijvoorbeeld Ed Sheeran, George Ezra. Let It Go is een ingetogen liedje over het verloop van een moeizame relatie. Niet onaardig gedaan, en ondanks dat het mij niet veel doet, snap ik wel dat dit mensen raakt.

#99 Future - Stick Talk

De vorige single van zijn album DS2, Rich $ex, kwam recentelijk nog binnen, maar verdween na een weekje op 100 alweer. Stick Talk doet het dus nu al beter. Het is lekker opzwepende hiphop in de typische stijl van Future, raps met een laag autotune eroverheen, waarbij de teksten er nauwelijks toe doen. Overigens was Rich $ex weliswaar geflopt, maar zijn singles met Drake scoren nog altijd erg goed. Jumpman staat bijna in de top 10 en ook Where Ya At en Big Rings scoren nog lekker. In z'n eentje lukt het hem echter wat minder om hits te scoren. Niet dat ie dat erg zal vinden, zijn albums en moxtapes doen het erg goed in de hiphop-gemeenschap en hij zal zat verdienen.

#100 Jason Derulo - Get Ugly

Met zijn vorige single, Cheyenne, wilde het raar genoeg niet zo (geen idee waarom), dus hij had weer een knaller nodig, een single die écht catchy is. Die niet meer uit je hoofd gaat. Nou, dat is hem gelukt. Diddlydiddlydiddlydiddlydiddlydiddly...

Klinkt alsof dit erg irritante single is, en dat zal ie voor velen zeker zijn, maar ik vind hem wel ontzettend lekker. Heel sterke groove (die bas!), ik hoor er naast Michael Jackson ook wel wat Justin Timberlake in terug, dit is na Talk Dirty en Want to Want Me weer een echte dansvloervuller!

Re-entries

#38 Nat King Cole - The Christmas Song (Merry Christmas to You)
#47 Bobby Helms - Jingle Bells Rock
#77 Chris Brown - Liquor
#86 Fetty Wap - RGF Island
#89 J. Balvin - Ginza

Megastijgers

46 --> 33 Shawn Mendes & Camila Cabello - I Know What You Did Last Summer
52 --> 34 iLoveMemphis - Hit the Quan
51 --> 37 Flo Rida - My House
62 --> 39 Selena Gomez - Hands to Myself
68 --> 48 DLOW - Bet You Can't Do It Like Me
64 --> 53 Chris Brown - Back to Sleep
78 --> 63 Young Thug - Best Friend
77 --> 66 Rachel Platten - Stand By You
79 --> 68 Fall Out Boy - Irresistible
92 --> 75 Dawin - Dessert
94 --> 79 Drake - Right Hand

Langstgenoteerde: #29 Fetty Wap - Trap Queen (49 weken)

Arrie schreef:

#100 Jason Derulo - Get Ugly

Met zijn vorige single, Cheyenne, wilde het raar genoeg niet zo (geen idee waarom), dus hij had weer een knaller nodig, een single die écht catchy is.

Cheyenne is niet eens zijn vorige single. Try Me (een samenwerking met Jennifer Lopez en Matoma) kwam daar nog achteraan maar daar is echt 0,0 mee gebeurd. De video hebben ze daarvan ook nooit uitgebracht. En dat terwijl ten tijde van de album release Try Me het erg lekker deed (stond in Nederland zelfs op #64 in Spotify zonder dat het een single was).

De alternatieve rockband Twenty One Pilots heeft trouwens in Amerika heel verrassend de top 10 gehaald, met Stressed Out. Typisch zo' nummer dat in Amerika heel langzaam op gang komt in de hitlijsten. Voor een hit van een dergelijke grootte best een eigenzinnig nummer. Ik ben benieuwd wanneer 3FM het eens oppikt, want dat had ik eigenlijk al verwacht.

Verder zijn The Chainsmokers hard op weg om hun gimmickhitje (Selfie) te doen vergeten. Hun tweede hit, Roses, heeft nu al bijna dezelfde positie behaald. Dat nummer zou ik in Nederland ook wel op de radio willen horen eigenlijk.

Official UK Charts - binnenkomers 1 januari

Een uniek moment in dit topic! Een week zonder binnenkomers, en dat in Engeland! (en de week daarvoor was er ook maar één binnenkomer, dat is dus de invloed van kerstmis; de charts vallen totaal stil, op kersthits na) Wel een hele zooi re-entries en megastijgers, met als reden dat alle kersthits weg zijn gezakt. En wellicht omdat men terugkeek op het jaar 2015. Weinig opzienbarends, al verbaas ik me wel over de enorme stijging van Silento.

Re-entries

#69 KSI (ft. JME) - Keep Up
#74 Years & Years - Shine
#77 James Bay - Hold Back the River
#80 James Bay - Let It Go
#85 Lost Frequencies - Are You With Me
#87 Pia Mia - Touch
#89 Wiz Khalifa (ft. Charlie Puth) - See You Again
#90 Maroon 5 - Sugar
#92 Kygo (ft. Conrad Sewell) - Firestone
#94 Felix Jaehn (ft. Jasmine Thompson) - Ain't Nobody (Loves Me Better)
#97 Taylor Swift - Wildest Dreams
#98 Tinie Tempah (ft. Jess Glynne) - Not Letting Go
#99 David Zowie - House Every Weekend

Megastijgers

35 --> 22 Years & Years - Eyes Shut
36 --> 25 Jess Glynne - Don't Be So Hard on Yourself
51 --> 27 Walk the Moon - Shut Up and Dance
45 --> 28 R. City (ft. Adam Levine) - Locked Away
62 -- > 30 Little Mix - Black Magic
48 --> 31 One Direction - Drag Me Down
44 --> 32 Fetty Wap (ft. Monty) - 679
52 --> 35 Ariana Grande - Focus
57 --> 36 Jamie Lawson - Wasn't Expecting That
54 --> 38 Sam Smith - Writing's on the Wall
56 --> 40 Fetty Wap - Trap Queen
98 --> 43 Silento - Watch Me (Whip / Nae Nae)
65 --> 45 Sigala - Easy Love
73 --> 47 Charlie Puth (ft. Meghan Trainor) - Charlie Puth
67 --> 50 Ed Sheeran - Photograph
71 --> 55 Mark Ronson (ft. Bruno Mars) - Uptown Funk
96 --> 56 Rachel Platten - Fight Song
77 --> 57 OMI - Cheerleader
78 --> 59 Macklemore & Ryan Lewis (ft. Eric Nally, Melle-Mel, Grandmaster Caz & Kool Moe Dee) - Downtown
78 --> 60 Jess Glynne - Hold My Hand
90 --> 62 Galantis - Peanut Butter Jelly
79 --> 63 Jason Derulo - Want to Want Me
92 --> 68 Ed Sheeran - Thinking Out Loud
89 --> 70 Hozier - Take Me to Church
100 --> 72 Years & Years - King
91 --> 75 Martin Solveig & GTA - Intoxicated
86 --> 76 Kygo (ft. Maty Noyes) - Stay
99 --> 81 Ellie Goulding - Love Me Like You Do

Langstgenoteerde: #91 Slade - Merry Xmas Everybody (82 weken)

Vorige week was ik bij familie tijdens oud en nieuw in Southampton en het is echt abnormaal hoe populair Little Mix is, volgens mij heb ik Black Magic wel 20x per dag gehoord (radio, winkels, pub) en in de kranten staan ze ook constant.
Ook geen idee over Silento, maar het is wel een terugkerend fenomeen dat een hoop (dance)hits van het jaar weer veel terugkomen in de charts door alle New Year parties, mij viel op dat I kissed a girl ook erg veel gedraaid werd, die hoor je tijdens oud en nieuw elk jaar ook vaak terug vreemd genoeg

Billboard Hot 100 - binnenkomers 5 januari

#85 2 Chainz - Watch Out

De nieuwe 2 Chainz doet mij wat denken aan U Guessed It van OG Maco. Een kale beat, met niet veel meer dan een herhalend pianodootje, met een schreeuwerige rapper die daarover lekker zijn gang kan gaan. En dan blijkt 2 Chainz best sterk uit de hoek te kunnen komen. De commerciële rapper is vooral bekend van zijn talloze gastoptredens, waarbij ie wat door nummers heen loopt te blèren. Op Watch Out lijken er trouwens twee verschillende rappers te zijn, maar 2 Chainz is toch echt 1 rapper. Alsof halverwege zijn stem verandert. Hoe dan ook, niet echt een toegankelijk hiphopnummer, ook lang niet zo leuk als U Guessed It trouwens, maar best aardig om eens van hem te horen. Een grote hit zal het wel niet worden.

#92 Eric Church - Mr. Misunderstood

Een album dat plots uit het niets kwam, het nieuwe album van countryzanger Eric Church. Een kadootje voor de fan club, iets later was het ook te koop op iTunes. Het is een album dat zich niets aantrekt van de commercialisering van country, maar waarop Eric Church ouderwetse degelijke country maakt, met een vleugje rock. Ook Mr. Misunderstood klinkt niet als een typische hitsingle, al is dat 'nananana' aan het eind wel wat flauw. Weinig opzienbarends, maar de Amerikanen die altijd maar weer klagen over de trieste country van tegenwoordig kunnen hun hart ophalen bij dit plaatje.

#94 Keith Urban - Break on Me

Nog meer country, deze keer van de man van Nicole Kidman. Een man die wel altijd een toegankelijk, poppy geluid heeft in zijn country. Als Australiër heeft hij natuurlijk sowieso minder dat country-geluid. Maar hij maakt ook weer niet de oppervlakkige bro country over het genieten van drank, vrouwen en het leven. Break on Me behoort tot het minst country-achtige wat ik van deze man heb gehoord, het is eigenlijk gewoon een rustig, sfeervol, emotioneel popliedje. Wel vergelijkbaar met wat zijn landgenoten Air Supply dertig jaar eerder deden, maar dan met een dun country-jasje.

#99 Florida Georgia Line - Confession

En nóg meer country. Het is een typisch Amerikaans weekje, met vier binnenkomers die we niet snel in andere landen in de hitlijsten tegen zullen komen; zeker niet in Nederland. 1x hiphop, 3x country. Florida Georgia Line maakt wel de country waar iemand als Eric Church zich van afzet. Ze braken nota bene door met een nummer over lekker in je auto cruisen, waarop een rapper (Nelly) meedeed. Confession is echter wel een serieuzer, emotioneler liedje, maar daar zijn ze niet zelf verantwoordelijk voor. Hun liedjes worden door anderen geschreven, en één van de twee zit er überhaupt meer voor de show bij, want je hoort hem zelden zingen. Ik las iemand in de reacties zeggen dat duo's het over het algemeen beter doen in de country. Pure commercie dus, Florida Georgia Line. Instrumenten bespelen ze trouwens ook al niet. Dat neemt allemaal niet weg dat de liedjes in het genre best aardig is gemaakt, al is het wel op safe spelen om een zo'n breed mogelijk publiek aan te spreken. Veilige radiopulp dus, en daarmee staat, zoals veel Amerikanen het zien, Florida Georgia Line symbool voor de teloorgang van de countrymuziek.

Re-entries

#87 Carrie Underwood - Smoke Break
#96 Fetty Wap (ft. Monty) - Jugg
#98 Randy Houser - We Went

Megastijgers

41 --> 30 Wiz Khalifa (ft. Charlie Puth) - See You Again
42 --> 32 Daya - Hide Away
57 --> 36 Charlie Puth - One Call Away
66 --> 50 Rachel Platten - Stand By You
68 --> 55 Fall Out Boy - Irresistible
71 --> 60 Halsey - New Americana
83 --> 62 Andy Grammer - Good to Be Alive (Hallelujah)
79 --> 66 Drake - Right Hand
100 --> 70 Jason Derulo - Get Ugly
82 --> 72 Macklemore & Ryan Lewis (ft. Eric Nally, Melle-Mel, Kool Moe Dee & Grandmaster Caz) - Downtown
86 --> 74 Fetty Wap - RGF Island
97 --> 76 Kelsea Ballerini - Dibs
90 --> 77 Bryson Tiller - Sorry Not Sorry
94 --> 79 Kevin Gates - Really Really
96 --> 80 Tori Kelly - Hollow
92 --> 81 Zac Brown Band - Beautiful Drug

Langstgenoteerde: #27 Fetty Wap - Trap Queen (50 weken)

Official UK Charts - binnenkomers 8 januari

#62 X Ambassadors - Renegades

Het alternative folkhitje van dit moment. De band brak in Engeland door met Jungle, een samenwerking met Jamie N Commons. Waar Jungle opviel door de krachtige, haast beukende instrumentatie en het rauwe, bluesy stemgeluid van Jamie N Commons, klinkt Renegades veel vriendelijker en melodieuzer. X Ambassadors is sowieso een band die van alle markten thuis is, zo hebben ze met een rapper samengewerkt (Eminem), evenals met een dance-producer (Zedd). Maar het folky Renegades lijkt hun grootste succes tot nu toe te worden. Is overigens speciaal voor een reclame geschreven.

#66 Little Mix (ft. Jason Derulo) - Secret Love Song

pureshores benoemde al de enorme populariteit van meidengroep Little Mix in Engeland. En promt komen ze weer de lijst binnen. Deze keer in duet met Jason Derulo; een slimme zet, want hij is in Amerika ook razend populair. Het gaat om een powerballad. Maar ik wil jullie wijzen op de gelinkte liveversie die ik tegenkwam. De meiden komen daar echt over alsof ze er totaal geen zin in hebben. Ziet er behoorlijk lusteloos uit. Bovendien lijkt er ook nul chemie tussen de meiden te zijn, je merkt echt dat deze meiden door externe partijen bij elkaar is gezet, wat niet altijd werkt (denk ook aan One Direction). Het zou me daarom niets verbazen als ze het binnenkort solo gaan proberen.

#74 Birdy - Keeping Your Head Up

Birdy kwam vorig jaar weer helemaal in de picture, doordat haar Wings in een reclame werd gebruikt, waardoor het een nog grotere hit dan een paar jaar eerder (zelfs haar eerste top 10-hit in Engeland!). Nadat ze ook nog meezong op een hitje van Rhodes, komt de negentienjarige zangeres nu met een nieuw, derde album: Beautiful Lies. Keeping Your Head Up is de eerste single, en daaruit kunnen we opmaken dat ze nieuwe dingen probeert. Het klinkt veel vlotter en hipper dan we van haar gewend zijn, ook nogal overgeproduceerd waardoor haar prachtige stem niet tot zijn recht komt. Jammer. Het doet me wat denken aan Naughty Boy's laatste single, maar dan helemaal volgepropt. Of David Guetta ft. Sia zonder de dance-beats. Ik ben in ieder geval niet enthousiast, terwijl ik een behoorlijk zwak voor Birdy heb.

#85 Elle King - Ex's and Oh's

Deze week in Engeland vrijwel alleen maar nummers die elders al (grote) hits zijn. Zo heeft Elle King met dit liedje al een top 10-hit jn Amerika op zak. Het is een lekker vlot liedje dat zowel invloeden van de alternatieve rock (een gitaarsolo!) als van de country bevat. Maar niet de moderne country, het geeft je eerder het gevoel alsof je een oude saloon in het wilde westen binnenstapt. Samen met de rasperige stem van Elle zelf zorgt dat voor een liedje dat goed weet op te vallen en blijft hangen. Ze is overigens de dochter van komiek Rob Schneider, bekend van Saturday Night Live.

#88 Zara Larsson - Lush Life

Ook van Lush Life kunnen we zeggen dat het elders al een hit is. Het is namelijk in zo ongeveer heel noordwest-Europa een enorme hit. Nou is Engeland wel vaker nogwl laat, maar in dit geval is het omdat ze er eerst de single met MNEK uitbrachten. MNEK is daar namelijk al een bekende naam. Dat duet met MNEK is in de rest van Europa dan weer de opvolger van Lush Life.

Zara Larsson is een zangeres die als meisje van een jaar of elf al een Zweedse talentenjacht wist te winnen. Haar renditie van My Heart Will Go On werd er in 2008 een top 10-hit. Vanwege haar jonge leeftijd heeft ze de wereld van de showbiz toen meteen weer verlaten (goedzo, ouders!), om pas zo'n vijf jaar later weer terug te keren. Nog steeds pas zestien. Sindsdien scoort ze in Zweden aan de lopende band hits, en nu Zweden aan haar voeten ligt, is ze hard op weg de rest van Europa te veroveren. Dit doet ze met radiovriendelijke, gezellige (en wat mij betreft nogal suffe) dancepop-liedjes als Lush Life.

#89 Alessia Cara - Here

Na Ex's and Oh's weer een Amerikaanse top 10-hit. En net als voor Elle King het hitparadedebuut van de artiest. Beide zangeressen waar we nog veel van kunnen horen dus, of zullen ze juist one hit wonders blijven? Zeker bij Alessia Cara verwacht ik toch wel meer dan dat. Here is namelijk voor hitbegrippen een erg spannende single. Leunt heel erg op de sample die wij kennen van Portisheads Glory Box maar origineel van Isaac Hayes' Ike's Rap III afkomstig is. En Isaac Hayes is aan de andere kant van de oceaan toch een stuk bekender dan Portishead. Daaroverheen zingt Alessia teksten die niet het vermaak maar juist de leegheid van de 'drank & drugs'-feestjes benadrukt. Tof nummer!

#93 Dawin - Dessert

Ook dit is in Amerika al een hit maar nog geen heel grote. Met de nadruk op nog, want dit nummer heeft alles in zich om een enorme hit te worden. Klinkt hedendaags, maar niet té modern. Heeft een melodie die enorm blijft hangen. Is een feelgood-radiosong, maar tegelijkertijd door het trap-achtige 'refrein' goed geschikt voor feestjes. En zie daar, in Australië en Nieuw-Zeeland is het al een top 10-hit. Ik voorspel dat het die in Amerika ook wel zal halen, en binnenkort zelfs in de Nederlandse top 40 te vinden is.

'They can imitaaaate you, bur they can't duplicaaate you'. Dat gaat er voorlopig niet meer uit. (en ik vind het niet eens erg)

Re-entries

#13 Motorhead - Ace of Spaces (wegens het overlijden van Lemmy, de zanger, R.I.P.)
#79 Blinkie - Don't Give Up (on Love)
#84 Charlie Puth - One Call Away
#87 Ellie Goulding - Army (de nieuwe single in Engeland)
#94 Kygo (ft. Parson James) - Stole the Show
#95 Galantis - Runaway (U & I)
#97 Sia - Chandelier
#98 Birdy - Wings
#99 Selena Gomez - Same Old Love
#100 Selena Gomez (ft. A$AP Rocky) - Good for You

Megastijgers

49 --> 21 Major Lazer (ft. Nyla) - Light It Up
58 --> 27 Snakehips (ft. Tinashe & Chance the Rapper) - All My Friends
42 --> 30 David Guetta (ft. Sia) - Bang My Head
51 --> 33 Robin Schulz (ft. Francesco Yates) - Sugar
52 --> 36 Craig David & Big Narstie - When the Bassline Drops
48 --> 38 Major Lazer & DJ Snake (ft. MØ) - Lean On
53 --> 43 Sleepy Tom & Diplo - Be Right There
76 --> 50 Kygo (ft. Maty Noyes) - Stay
65 --> 52 The Weeknd - In the Night
70 --> 55 Hozier - Take Me To Church
71 --> 56 Sia - Alive
77 --> 57 James Bay - Hold Back the River
68 --> 58 Ed Sheeran - Thinking Out Loud
72 --> 59 Years & Years - King
74 --> 60 Years & Years - Shine
87 --> 68 Pia Mia - Touch
85 --> 71 Lost Frequencies - Are You With Me
92 --> 81 Kygo (ft. Conrad Sewell) - Firestone
94 --> 83 Felix Jaehn (ft. Jasmine Thompson) - Ain't Nobody (Loves Me Better)

Langstgenoteerde: #58 Ed Sheeran - Thinking Out Loud (81 weken)

Ik ben het met je eens wat betreft Little Mix. Ze komen op mij over als vier meiden die het liefst een solo carrière beginnen (maar hopelijk snappen ze dat dat geen slim idee is).

Late to the party maar 'When the Bassline Drops' is inderdaad wel erg mijn ding. Fijn nummer. Modern maar toch echt Craig David. Het ziet er naar uit dat het nu toch langzaam een hit gaat worden in de UK. Nu #16 in de midweeks, omdat het voorlopig op Spotify toch nog een beetje achterblijft.

ik verwacht dat Lush Life naar de top 5 stormt, airplay is enorm

Arrie schreef:
#66 Little Mix (ft. Jason Derulo) - Secret Love Song

pureshores benoemde al de enorme populariteit van meidengroep Little Mix in Engeland. En promt komen ze weer de lijst binnen. Deze keer in duet met Jason Derulo; een slimme zet, want hij is in Amerika ook razend populair. Het gaat om een powerballad. Maar ik wil jullie wijzen op de gelinkte liveversie die ik tegenkwam. De meiden komen daar echt over alsof ze er totaal geen zin in hebben. Ziet er behoorlijk lusteloos uit. Bovendien lijkt er ook nul chemie tussen de meiden te zijn, je merkt echt dat deze meiden door externe partijen bij elkaar is gezet, wat niet altijd werkt (denk ook aan One Direction). Het zou me daarom niets verbazen als ze het binnenkort solo gaan proberen.

Dit ben ik dus totaal niet met je eens. Ja bij dit optreden was de chemie ver te zoeken, maar ik ben fan en zie veel van ze, en nee. Ze hebben de chemie al jaren en ze gaan voorlopig denk ik echt nog niet solo. Het is juist een hele hechte vriendinnengroep, veel hechter dan een Fifth Harmony ofzo. De meiden van Little Mix hebben alle 4 een goeie stem, en weten dit in hun nummers altijd perfect tot zijn recht te laten komen, zo ook bij Secret Love Song. En in dit geval zijn het veel solo´s, maar dat is dan ook een uitzondering op de rest van het album ´Get Weird´. Dus op basis van dit optreden snap ik dat je dat gevoel hebt, maar ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken dat je het dit keer helaas niet bij het rechte eind hebt!
Ze werken trouwens nog aan een clip voor dit nummer. Gelukkig want ik vind dit een van de zwakste live-uitvoeringen die ik van ze ken. Tevens is er aan de audio gesleuteld door Capital. Ze zaten er mijns insziens niet in en gingen daarom nogal eens de fout in, in de niet-bewerkte versie. Vooral Jason was zeer slecht live.

Emile93 schreef:
(quote)

Dit ben ik dus totaal niet met je eens. Ja bij dit optreden was de chemie ver te zoeken, maar ik ben fan en zie veel van ze, en nee. Ze hebben de chemie al jaren en ze gaan voorlopig denk ik echt nog niet solo. Het is juist een hele hechte vriendinnengroep, veel hechter dan een Fifth Harmony ofzo. De meiden van Little Mix hebben alle 4 een goeie stem, en weten dit in hun nummers altijd perfect tot zijn recht te laten komen, zo ook bij Secret Love Song. En in dit geval zijn het veel solo´s, maar dat is dan ook een uitzondering op de rest van het album ´Get Weird´. Dus op basis van dit optreden snap ik dat je dat gevoel hebt, maar ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken dat je het dit keer helaas niet bij het rechte eind hebt!
Ze werken trouwens nog aan een clip voor dit nummer. Gelukkig want ik vind dit een van de zwakste live-uitvoeringen die ik van ze ken. Tevens is er aan de audio gesleuteld door Capital. Ze zaten er mijns insziens niet in en gingen daarom nogal eens de fout in, in de niet-bewerkte versie. Vooral Jason was zeer slecht live.

Ik pretendeer ook zeker niet het altijd bij het rechte eind te hebben, dus ben je het er niet mee eens, wat tegengas is altijd welkom!

Tsja, ik baseer me inderdaad op één live-optreden, dus wat mij betreft ben jij hierin de autoriteit. Fijn dat je dus even jouw mening geeft.

Wellicht was er net iets vervelends gebeurt, zo vlak voor het optreden, en waren ze er daardoor niet helemaal bij.

Een nummer van Xavier Rudd uit 2012 (Follow the sun) staat trouwens opeens in de tipparade, ik geloof vanwege een reclame. Ik ben benieuwd of het de top 40 gaat halen.

Poek schreef:
Een nummer van Xavier Rudd uit 2012 (Follow the sun) staat trouwens opeens in de tipparade, ik geloof vanwege een reclame. Ik ben benieuwd of het de top 40 gaat halen.

De Mega Top 50 heeft het in ieder geval wel gehaald.

Arrie schreef:
(quote)

Ik pretendeer ook zeker niet het altijd bij het rechte eind te hebben, dus ben je het er niet mee eens, wat tegengas is altijd welkom!

Tsja, ik baseer me inderdaad op één live-optreden, dus wat mij betreft ben jij hierin de autoriteit. Fijn dat je dus even jouw mening geeft.

Wellicht was er net iets vervelends gebeurt, zo vlak voor het optreden, en waren ze er daardoor niet helemaal bij.

thanks

Arrie schreef:

#96 Flo Rida - My House

De laatste tijd komen de hits van Flo Rida heel moeizaam op gang. De vorige single I Don't Like It, I Love It haalde de top 40 niet eens in Amerika en deze single, My House, is eigenlijk ook al geflopt in Engeland. Wat er aan mankeert? Tsja, het is zoals wel meer van hem: catchy en dansbaar, maar nul diepgang. Misschien is men de man gewoon een beetje zat. Dat zou mooi zijn, een goede rapper is het immers niet.

Staat, vreemd genoeg, momenteel Top 3 in iTunes USA. Waarom? Ik hoor het er niet in. Doe mij dan maar veel liever I Don't Like It, I Love It of G.D.F.R.

Billboard Hot 100 - binnenkomers 12 januari

#76 Carrie Underwood - Heartbeat

De tweede single van Carrie's nieuwe album Storyteller, na Smoke Break. Smoke Break werd meteen enorm uitgepikt door de country radiozenders in Amerika, maar werd in de algemene Billboard Hot 100 niet eens zo'n hele grote hit. Het kwam tot 43 wat voor een leadsingle van Carrie Underwood wat tegenvallend is. Geen idee waar dat hem in zit. Er is in ieder geval een nieuwe, en die gooit weer hoge ogen. Het nummer heeft Sam Hunt (die van Take Your Time) op de achtergrondzang. Het is een rustig, ingetogen liedje dat gelukzaligheid uitstraalt en waarin ze zingt over intimiteit met haar geliefde (Mike Fisher, een ijshockeyer).

#84 Jeremih - oui

Jeremih is een R&B-zanger die een beetje laveert tussen de commerciele hits (Don't Tell 'Em), en de experimentelere R&B (zijn samenwerking met Shlohmo). De laatste tijd zit hij daar heel mooi tussenin, zoals op zijn vorige single Planes. Oui voelt ook niet erg commercieel aan, zonder dat het nou meteen erg experimenteel is. Oftewel: Jeremih doet gewoon lekker z'n eigen ding, en dat resulteert in prima, lekkere R&B. Zit wel in het verlengde van The Weeknd.

#87 Robin Schulz (ft. Francesco Yates) - Sugar

In Amerika is Robin Schulz nog niet erg bekend, ondanks dat twee remixen van hem er al grote hits werden. Eerst de remix van Waves van Mr. Probz, maar daarbij werd zijn naam niet vermeld. Bij de remix van Prayer in C wel, maar daar stond ie dus ook samen met een andere onbekende naam, Lilly Wood, en dat blijft vast niet meteen hangen bij de gemiddelde Amerikaan... Met Sugar kan hij zijn naam wel definitief vestigen. Overigens gebaseerd op een nummer van ruim tien jaar oud, Suga Suga van Baby Bash, en dat was vooral een grote hit in Amerika. Daar zullen dus veel mensen opveren, zo van: hé, dit ken ik! Of dat positief werkt voor Sugar (de herkenbaarheid), of negatief (wat een rip-off) durf ik niet te zeggen, maar ik neig naar het eerste.

#93 Kevin Gates - Two Phones

Kevin Gates gaat lekker door met zijn gimmick-hiphophits. Eerst meldde hij dat ie nooit moe wordt, deze keer dat ie twee telefoons heeft, eentje voor de 'bitches' en de ander voor de 'dough' (geld). Eentje voor de zaken en eentje voor de seks dus. Maar hij heeft er nog twee goed, dus de zaken lopen goed. Kevin Gates voelt bij mij vaak als een soort parodie, maar dan wel serieus bedoeld. En eentje die best goed in elkaar zit, want dat refrein is ontzettend pakkend. Maar volgens mij is Kevin gewoon zo'n jongen uit een prima milieu die ook stoer wil doen.

#97 Chris Stapleton - Nobody to Blame

Chris Stapleton is een country-artiest van de oude stempel. Hij valt dus enorm op tussen alle catchy, moderne countryhitjes van Luke Bryan en Florida Georgia Line. Alsof er nu weer een rockband a la de Eagles of Deep Purple ofzo de top 40 binnenkomt. Hij kreeg bekendheid doordat ie afgelopen jaar meerdere awards won en nog meer bekendheid doordat hij een duet deed met Justin Timberlake op diezelfde awards. Dat duet werd een grote hit, waarna zijn vorige single ook een klein hitje wist te worden. En dat zal vermoedelijk ook voor deze opvolger gelden, een heel klein hitje. De gemiddelde jongere in Texas zal dit niet aanspreken, hun ouders des te meer. Fraai gitaarspel, een ietwat rauw stemgeluid, ik kan dit dan weer best waarderen.

Re-entries

#46 Taylor Swift - Out of the Woods
#96 J. Balvin - Ginza
#100 Chris Stapleton - Tennesse Whiskey

Megastijgers

41 --> 26 DNCE - Cake By the Ocean
50 --> 38 Rachel Platten - Stand By You
82 --> 69 Granger Smith - Backroad Song
81 --> 71 Zac Brown Band - Beautiful Drug
94 --> 74 Keith Urban - Break on Me
100 --> 89 Big Sean (ft. Chris Brown & Ty Dolla $ign) - Play No Games

Langstgenoteerde: #35 Fetty Wap - Trap Queen (51 weken)

Official UK Charts - binnenkomers 15 januari

#45 David Bowie - Lazarus

Het overlijden van David Bowie heeft de Engelse charts behoorlijk ingekleurd. Acht oude singles van hem komen weer terug in de lijst (waarbij we mooi kunnen zien wat in Engeland zijn grootste klassiekers zijn), een albumtracks die uitgegroeid is tot een klassieker en een geflopte single halen voor het eerst de lijst, en zijn twee nieuwe singles staan er natuurlijk ook in.

Lazarus is de succesvolste van zijn twee nieuwe singles, logisch, want het is ook de meest toegankelijke. Echt toegankelijk en hitgevoelig is ie echter ook weer niet, waardoor zijn oude hits uiteindelijk toch veel meer zijn gedraaid, en Lazarus de top 40 net niet haalt (in Nederland net wel, en in Amerika... dat gaan we over een halve week zien!). Door de teksten die geschreven lijken te zijn met zijn komende dood al in gedachten, komt het bij veel mensen hard binnen. Bowie die de dood in de ogen kijkt en zijn eigen necrologie schrijft.

Muzikaal gezien is het echter ook interessant. Het album is grotendeels ingespeeld door jazzmuzikanten, die uit hun comfortzone zijn gehaald door Bowie. Het zorgt voor een spannend nummer met een fraaie, slepende saxofoon. Een waardig afscheid, kunnen we wel zeggen.

#49 David Bowie - Changes

We vervolgen met de geflopte single. Toen hij Changes in januari 1972 als single uitbracht, was hij nog niet zo'n bekende naam. Jawel, hij had 2,5 jaar eerder een grote hit gescoord met Space Oddity, maar daarna had men niet veel meer van hem gehoord. En 2,5 jaar kan in hitlijstenland best een lange tijd zijn. En helaas, Changes sloeg niet aan, het deed helemaal niks in de UK Charts. Het succes kwam pas anderhalf jaar later met Starman. David Bowie zat nog in zijn folkperiode, al waren er wel al hints naar de latere glamrock. Changes zit er ook wat tussenin, en is toch erg catchy, zou je zeggen. Mooie tekst, sterke sfeersetting, en ook hier een saxofoon. Het is niet voor niets een klassieker geworden, al heb ik persoonlijk andere favorieten oo het album Hunky Dory.

#61 David Bowie - Blackstar

We gaan weer terug naar het heden. Een aantal maanden terug dan. Het album The Next Day was al een verrassende comeback, dus niemand had verwacht dat hij al zo snel daarna met nieuw werk zou komen. En ineens was daar Blackstar, die tien minuten lang de experimentele kant van Bowie liet horen. Andere koek dan The Next Day. Het werd al meteen goed ontvangen, en klonk toen al bijzonder indringend. Zeker met de intrigerende clip erbij (die van Lazarus is trouwens ook de moeite waard). De dood van Bowie heeft dit nummer echter nog een stuk indringender gemaakt. Het komt op 61 binnen, iets wat zonder zijn overlijden nooit gebeurd zou zijn; het is er veel te eigenzinnig voor. Een ontzettend spannend stuk muziek dat laat horen hoe bijzonder David Bowie was. Een groot gemis, nu al.

#76 David Bowie - Ziggy Stardust

En tot slot, de laatste nieuwe Bowie-binnenkomer, de albumtrack die uitgegroeid is tot klassieker. Ja, dit is nooit een single geweest. Het is echter veel bekender geworden dan de nummers van het album The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders of Mars die wél op single zijn uitgebracht. Suffragette City en Rock 'n Roll Suicide zijn voor de Bowie-liefhebbers weliswaar bekende nummers, voor het grote publiek ligt dat anders. Ziggy Stardust is echter ontzettend bekend, ik durf zelfs nog wel te beweren dat hij de grote hit van dat album en daarmee zijn doorbraaksingle, Starman, ook heeft overtroffen in bekendheid.

Dit zit hem ook wel in het feit dat het het titelnummer is van de plaat, en de titel verwijst naar het personage dat Bowie speelde. Wie weet hoe het was afgelopen als Bowie de plaat Starman had genoemd? Maar dat deed ie niet, dus draaide men bij zijn overlijden massaal dit nummer waarin hij één van zijn bekende personages bezong. De folk had hier plaatsgemaakt voor een stuk stevigere glamrock, met een glansrol voor gitarist Mick Ronson.

#82 Sia - Reaper

Oh wacht, de wereld stond niet stil toen Bowie overleed. Het leven ging door. Er staan weliswaar 12 Bowie-nummers in de top 100, maar er zijn nog een paar binnenkomers!

De eerste daarvan is Sia. Deze keer zingt ze een nummer dat voor Rihanna was bedoeld, en is geproduceerd door Kanye West. Ik kan het wel weer in het nummer terughoren, al kan het ook zijn dat je dat zelf wijsmaakt. Het is namelijk net zo goed heel erg Sia. Het is een prima compositie, ook een prima beat, maar ik heb het gevoel dat Sia de laatste tijd wat minder weet uit te blinken. En waar ik me vooral over verbaas: zelfs de Kanye-beat klinkt vrij onopvallend en doorsnee. En je kan veel over Kanye zeggen, maar hij klinkt zelden onopvsllend en doorsnee. Wat mij betreft dus een minder momentje van beide artiesten, maar ik moet zeggen dat ik hem wel leuker begin te vinden.

#96 G-Eazy x Bebe Rexha - Me, Myself and I

Tot slot de rapper G-Eazy die met Me, Myself and I zijn eerste grote succes heeft behaald in Amerika. Voor het eerst dat hij de bovenste helft heeft gehaald in de Hot 100, sterker nog, het heeft al de top 20 gehaald. Ironisch genoeg juist een nummer waarin ie rapt over dat hij niet met dat succes om kan gaan. Het opvallende stemgeluid in het refrein is van Bebe Rexha, die al eerder veel succes had met haar bijdrage op Hey Mama van David Guetta, maar helaas... ze werd niet genoemd als featuring. Nu kan ze dus alsnog naam maken. Een talentvolle dame, waar we nog wel meer van gaan horen. Zo heeft ze achter de schermen ook al wat hits geschreven (The Monster van Eminem).

G-Eazy komt laag binnen, maar gezien het succes in Amerika zal hij in Engeland ook nog wel flink gaan doorstijgen. Maar voor Nederland zal het wel weer te veel gerap zijn. Hij wordt trouwens ongetwijfel een grote, want hij heeft zijn bachelor-diploma behaald in de richting Music Industry Studies.

Re-entries

#12 David Bowie - Heroes
#16 David Bowie - Life on Mars
#18 David Bowie - Starman
#23 David Bowie - Let's Dance
#24 Davis Bowie - Space Oddity
#43 Queen & David Bowie - Under Pressure
#62 David Bowie - Ashes to Ashes
#65 David Bowie - The Jean Genie

Megastijgers

27 --> 11 Snakehips (ft. Tinashe & Chance the Rapper) - All My Friends
36 --> 15 Craig David & Big Narstie - When the Bassline Drops
66 --> 34 Little Mix (ft. Jason Derulo) - Secret Love Song
50 --> 40 Kygo (ft. Maty Noyes) - Stay
62 --> 47 X Ambassadors - Renegades
87 --> 55 Ellie Goulding - Army
93 --> 64 Dawin - Dessert
89 --> 69 Alessia Cara - Here
88 --> 72 Zara Larsson - Lush Life
98 --> 79 Birdy - Wings

Langstgenoteerde: #71 Ed Sheeran - Thinking Out Loud (82 weken)

Billboard Hot 100 - binnenkomers 20 januari

#40 David Bowie - Lazarus

Waar het overlijden van David Bowie in Engeland vooral voor re-entries voor oude tracks haalde, en die het beter deden dan de nieuwe singles, is dat in de VS anders. Ik vermoed hieruit dat de hitlijst anders wordt samengesteld, of dat ze het wat hebben gereguleerd. Heeft catdog een idee waarin het verschil zit? In Engeland alleen al vijf re-entries bij de bovenste veertig, in Amerika zijn er twee; op 42 en 45.
Het gaat dan om de nummers Space Oddity en Under Pressure, zoals je onderaan kan zien. In Engeland deden Heroes, Life on Mars, Starman en Let's Dance het allemaal beter, ook een interessant verschil.

En ook interessant is dat nieuwe single Lazarus het blijkbaar beter heeft gedaan dan de oude hits. Het haalt in Amerika wel net aan de top 40 (wat in Engeland net niet lukte). Daarmee is het slechts zijn veertiende top 40-hit in Amerika, niet eens zo heel erg veel dus. Opvallend is ook dat Under Pressure, dat nu weer binnenkomt, toentertijd helemaal niet zo'n grote hit was in Amerika.

Toch is David Bowie ook in Amerika een groot artiest. Het overlijden zal veel Amerikanen ook hebben aangegrepen, en het nummer Lazarus daarbij ook. Het resulteert in vermoedelijk zijn laatste top 40-hit. Een waardig afscheid.

#78 David Bowie - Blackstar

Lazarus is zijn 14e top 40-hit, en Blackstar is zijn 28e Hot 100-hit. Ter vergelijking: in Nederland heeft hij meer dan dertig top 40-hits gescoord. Hij is hier in Europa dus wel aanzienlijk groter dan in Amerika. Toch was hij in de jaren '80 echt een wereldster, met Let's Dance, zijn Band Aid-duet met Mick Jagger, etc. Wat opvallend is, is dat zelfs het experimentele, tien minuten lange Blackstar in Amerika de Hot 100 heeft gehaald. En dan maar twee re-entries van oude hits? Op Wikipedia lees ik trouwens een intrigerende beschrijving van Blackstar: 'avant jazz sci-fi torch song'. Juist ja. Ik lees nu ook dat het de theme song van een Engelse tv-serie is (The Last Panthers), verrassend, ik ben meteen benieuwd naar die serie. In ieder geval een mooi, indringend nummer.

#94 Brett Eldredge - Drunk on Your Love

Maar ook hier staat de wereld niet stil als David Bowie komt te overlijden. Dus komen er ook gewoon gezellige country-liedjes binnen. Het is wel even omschakelen na het heftige tweeluik Lazarus / Blackstar. Brett Eldredge leeft nog volop, is zelfs in de bloei van zijn leven, en zingt een luchtig liedje over hoe verliefd hij is. Niet veel bijzonders. Overigens behaalden zijn vier vorige singles allevier de eerste plaats in de Country Airplay-lijst, dus als je eens in Amerika bent en je zet een country-radiozender op, is dit de muziek die je kan verwachten. Ik vraag me wel af of je de liedjes dan uit elkaar kan houden, maar dat terzijde.

#98 David Guetta (ft. Sia & Fetty Wap) - Bang My Head

Tot nu toe is de combinatie David Guetta en Sia 'hit or miss' in Amerika. De eerste samenwerking was een voltreffer; Titanium was een top 10-hit in Amerika. De twee samenwerking, She Wolf, flopte echter in de States. Deze derde keer is echter Fetty Wap erbij, en die naam is het afgelopen jaar wel een garantie voor succes gebleven. Oké, niet helemaal, want de single van Natalie La Rose waar hij op meedeed sloeg totaal niet aan. Toevallig staat de rapper/zanger nu precies een jaar in de lijst met zijn doorbraakhit Trap Queen. En wat een jaar was het voor hem, hij was in de commerciële hiphopscene wel één van de grote namen van 2015, samen met o.a. Future en Drake. En de grote nieuwkomer dus.

Maar terug naar Guetta en Bang My Head. De single is op een wat merkwaardig moment uitgebracht, want de tropisch aandoende beats doen al verlangen naar de zomer. Wel aardig om te zien dat Guetta toch niet snel in herhaling valt, dit klinkt weer net anders dan we van hem gewend zijn, ondanks dat het ook platte dance is. Het is hoe je hits blijft scoren; een herkenbare sound maar toch niet telkens hetzelfde klinken. Niet te veel afwijken maar ook niet te weinig. En gewoon precies de tijdgeest aanvoelen, wat betreft populaire muziek, en dat kan Guetta erg goed. Wordt dit zijn volgende grote hit?

Re-entries

#42 David Bowie - Space Oddity
#45 Queen & David Bowie - Under Pressure

Megastijgers

29 --> 19 G-Eazy x Bebe Rexha - Me, Myself and I
81 --> 64 Jeremih - oui
87 --> 68 Robin Schulz (ft. Francesco Yates) - Sugar
93 --> 71 Kevin Gates - 2 Phones
98 --> 82 Cole Swindell - You Should Be Here

Langstgenoteerde: #39 Fetty Wap - Trap Queen (52 weken)

Arrie schreef:
Billboard Hot 100 - binnenkomers 20 januari

#40 David Bowie - Lazarus

Waar het overlijden van David Bowie in Engeland vooral voor re-entries voor oude tracks haalde, en die het beter deden dan de nieuwe singles, is dat in de VS anders. Ik vermoed hieruit dat de hitlijst anders wordt samengesteld, of dat ze het wat hebben gereguleerd. Heeft catdog een idee waarin het verschil zit? In Engeland alleen al vijf re-entries bij de bovenste veertig, in Amerika zijn er twee; op 42 en 45.
Het gaat dan om de nummers Space Oddity en Under Pressure, zoals je onderaan kan zien. In Engeland deden Heroes, Life on Mars, Starman en Let's Dance het allemaal beter, ook een interessant verschil.

En ook interessant is dat nieuwe single Lazarus het blijkbaar beter heeft gedaan dan de oude hits. Het haalt in Amerika wel net aan de top 40 (wat in Engeland net niet lukte). Daarmee is het slechts zijn veertiende top 40-hit in Amerika, niet eens zo heel erg veel dus. Opvallend is ook dat Under Pressure, dat nu weer binnenkomt, toentertijd helemaal niet zo'n grote hit was in Amerika.

Songs die ouder zijn dan twee jaar mogen enkel de lijst binnenkomen als dit gebeurd bij de bovenste 50. Dit om de lijst "schoon" te houden anders zullen re-entry's wat frequenter zijn. Dit is de reden waarom "Drink You Away" van Justin Timberlake onlangs niet de charts haalde, ondanks de goeie downloads na zijn optreden met Chris Stapleton. Dit omdat de stats lieten zien dat de song rond de 51-60 had moeten binnenkomen. Net niet voldoende dus om een entry te maken als "oude" track zijnde.

Gelijk de reden waarom er maar 2 Bowie re-entry's zijn. De rest zal waarschijnlijk rond de 51-100 bungelen. Lazarus zal de extra push hebben gekregen vanwege de bijbehorende video die enorm veel bekeken is. In Amerika tellen de views namelijk mee voor de samenstelling van de charts. In de UK (nog) niet.

Kijk eens aan, bedankt voor deze leerzame informatie!

Official UK Charts - binnenkomers 22 januari

#15 The 1975 - The Sound

Een mooie mijlpaal voor The 1975! Ze hebben de hoogste notering uit hun carrière. Zelfs hun grote hit Chocolate, het nummer waar ze voornamelijk bekend van zijn, kwam nooit hoger dan 19. Meestal komen bands zo hoog binnen als ze na een tijd van stilte eindelijk weer iets nieuws uitbrengen, maar The 1975 scoort juist goed met alweer de derde single van hun nieuwe album, nadat de vorige single de top 40 niet eens haalde. The Sound is dan ook bijzonder poppy, het gaat haast richting dance-pop. Er zullen vast fans zijn die dit nogal goedkoop vinden, maar hé, de band was altijd al poppy. Zouden ze met dit luchtige, dansbare deuntje ook 3FM weten te bereiken? Het zou zomaar kunnen.

#41 Adele - All I Ask (door de carpool karaoke met James Corden)

De enorme populariteit van Adele blijkt wel uit de carpool karaoke-serie van James Corden. Daarin nodigt de Britse komiek en talkshow-host (nu van The Late Late Show) bekende zangers en zangeressen uit om bij hem in de auto te komen en liedjes met hem mee te zingen (en ook wat gezellig bij te praten). Zo hebben Stevie Wonder, Justin Bieber en One Direction al bij hem in de auto gezeten, geen kleine jongens. De aflevering met Adele werd echter bizar veel bekeken en ging het hele internet over, je kon er niet onderuit. Vooral het stukje dat de twee samen Wannabe van de Spice Girls zongen, vond iedereen ontzettend leuk. Ben je ook benieuwd? Klink dan op het linkje hierboven.

Ze zong daarin ook een nummer van haar nieuwe album; All I Ask. Een nummer dat me wel heel erg doet denken aan jaren '90 powerballads. Whitney Houston, Celine Dion, Adele kan nu zo in het rijtje. Erg subtiel is het allemaal niet meer en voor mij persoonlijk doet het af aan de emotie. Maar het grote publiek is er dol op. Het is net dat stapje waardoor ze een echte wereldster kan worden, zoals we nu terugdenken aan Whitney. En bovendien waardeert men het ontzettend hoe 'echt' Adele is, zoals ze ook weer laat zien in dit filmpje met James Corden. Dat maakt haar zo ontzettend geliefd.

#57 Jason Derulo - Get Ugly

Het nummer dat Jason Derulo weer een grote hit moet opleveren, nadat Cheyenne en Try Me zijn geflopt. Een beetje Justin Timberlake, een stevige groove, een refrein dat enorm blijft hangen. Het heeft in principe alles om flink aan te slaan. Ik zou hier toch aardig wat succes voor verwachten, maar ik had ook wel wat meer van Cheyenne verwacht. Soms is het niet te voorspellen. Ik vind hem in ieder geval erg lekker!

#61 Jonas Blue & Dakota - Fast Car

Het werd in het 'Nieuw in de top 40: 2016'-topic al besproken, er worden tegenwoordig veel oude hits gecoverd, waarbij ze in een luchtig dance-jasje worden gehesen. Zo ook deze klassieker van Tracy Chapman. Het origineel is juist een heel emotioneel, persoonlijk nummer, maar die emotie wordt er volledig uitgehaald om plaats te maken voor zomerse Kygo-riedeltjes. De tekst is weliswaar niet veranderd, maar hij komt in deze context totaal niet meer aan. Is dat per se erg? Ach, van mij mag je alles coveren, en ik vind het leuk als je er totaal wat anders van maakt. Het doet de tekst totaal geen recht, dat niet. Maar het grootste probleem dat ik hiermee heb is dat het klinkt als een regelrechte kopie van het gemiddelde Kygo-nummer. Totaal inspiratieloos. Ik dacht trouwens: het zal wel weer uit Scandinavië komen, maar Jonas Blue is gewoon een Engelsman. En zijn renditie van Fast Car belooft de komende maanden een enorme hit te worden.

#89 Jack Savoretti - Catapult

Ach, weer een nieuwe singer-songwriter, dacht ik toen ik dit nummer tegenkwam. Daar zat ik toch flink naast. Jack Savoretti is al tien jaar bezig, en scoorde in 2006 met zijn debuutsingle Without een heel klein hitje in Engeland. Het kwam tot de 90e plaats dus daar is ie nu al overheen. Catapult voelt een beetje als een kruising tussen Damien Rice en Paolo Nutini. Een georchestreerde folkballad waarbij zijn stem voor een rauw randje zorgt. Catapult voelt echter ook meteen als een potentiële klassieker in het genre. Een kwestie van tijd voor 3FM dit oppikt, zou ik zeggen.

#98 Bryson Tiller - Don't

De Amerikaanse hiphop/R&B-revelatie weet nu ook door te dringen tot de Engelse charts. Don't staat in Amerika ondertussen in de top 20, en als een hit het daar zó goed doet, dan worden ze vaak in Engeland ook wakker. Vooral dingen in het hiphopgenre worden in Engeland pas hits als het in Amerika écht groot is. Een mooie stap voor Bryson Tiller dus. Don't zit meer tegen de R&B aan en heeft wat mij betreft wel de spanning die The Weekend tegenwoordig vaak mist. Het nummer kenmerkt zich door een donkere, broeierige sfeer. Alleen het liedje zelf is niet zo pakkend, waardoor het me des te meer verbaast dat het zo aanslaat.

Re-entries

#54 Nathan Sykes - Over and Over Again (want nu ook opgenomen als duet met Ariana Grande!)
#75 Birdy - Keeping Your Head Up
#95 Drake & Future - Jumpman
#100 Panic at the Disco - Emperor's New Clothes

Megastijgers

34 --> 16 Little Mix (ft. Jason Derulo) - Secret Love Song
40 --> 27 Kygo (ft. Maty Noyes) - Stay
55 --> 35 Ellie Goulding - Army
72 --> 40 Zara Larsson - Lush Life
64 --> 44 Dawin - Dessert
69 --> 49 Alessia Cara - Here
75 --> 56 Charlie Puth - One Call Away
89 --> 64 Elle King - Ex's and Oh's
80 --> 67 James Bay - Let It Go
96 --> 70 G-Eazy x Bebe Rexha - Me, Myself and I

Langstgenoteerde: #79 Ed Sheeran - Thinking Out Loud (83 weken)

Billboard Hot 100 - binnenkomers 26 januari

#79 Mike Posner - I Took a Pill in Ibiza

Mike Posner heeft in Amerika nog het meeste succes gehad. Hierzo kenden we hem alleen van Cooler Than Me, maar in de Vs heeft ie nog twee top 40-hits erachteraan gehad. De reden dat I Took a Pill in Ibiza nu aanslaat in Europa lijkt me echter meer SeeB dan Mike Posner zelf. SeeB brengt een typisch Scandinavisch dance-geluid dat het in Europa heel goed doet. In Amerika staat het bij nummer echter niet de remix vermeld in de hitlijsten. In Engeland worden remixen nooit vermeld, maar in Amerika gebeurt dat wel, waardoor ik vermoed dat de originele versie van het nummer ook wel gedraaid wordt in Amerika. En dat ze de prestaties van beide versies bij elkaar optellen.

Daarom vermeld ik hier dus ook het origineel. Ben je benieuwd hoe dat klinkt, check het linkje maar. Ik heb één keer de vergelijking met Passenger gehoord en die blijf ik nu horen; heel treffend. En hé, Passenger heeft het tot nu toe beter gedaan in Amerika dan Kygo, dus het zou niet raar zijn als men in Amerika voorkeur voor het origineel heeft. Waar Posner wellicht net iets meer dan een vergeten one hit wonder is.

#82 Empire of the Sun - Walking on a Dream

'Huh?!' denk je nu waarschijnlijk. 'dat nummer is toch al meer dan zeven jaar oud?'. Ja, dat was ook mijn gedachte. In Amerika is het nummer toen echter geen hit geworden. Waarom nu dan ineens wel? Met dank aan deze reclame van Honda. Reclames hebben niet zo vaak invloed op de Amerikaanse hitlijsten, waarschijnlijk omdat het land zó groot is en je overal weer andere reclames hebt, maar nu is er dus eens een liedje in een landelijke reclame waar men massaal voor gevallen is. Eentje die wij natuurlijk allang al kennen. Alhoewel? In Engeland en Nederland werd het ook maar een klein hitje, alleen in Vlaanderen werd het daadwerkelijk een grote hit. Blijft toch wel leuke, frisse synthpop. Wellicht kunnen ze hierop aanhaken met nieuw werk?

#89 Panic! at the Disco - Victorious

Het is alweer meer dan tien jaar geleden dat het debuutalbum van Panic! At the Disco uitkwam, met de bekende single I Write Sins Not Tragedies. Ongelofelijk, wat vliegt de tijd. Ik denk dat voor veel leeftijdsgenoten Panic! At the Disco aanvoelt als een one hit wonder van een tijd terug, waar toen veel jonge (emo-)meisjes gek op waren. In Amerika is de band echter nog altijd hartstikke populair, met bovendien nog altijd een grote fanclub van jonge fanatieke meisjes. Band is trouwens het verkeerde woord, van de oorspronkelijke band is niets meer over. Het is tegenwoordig een soloproject van leadzanger Brendon Urie. Al is dat óók weer niet helemaal waar, als je ziet hoeveel mensen er hebben meegeschreven aan zijn album. Op dit nummer o.a. Rivers Cuomo, jawel, de zanger van Weezer.

Victorious is een schreeuwerig rocknummer waarbij ik moet denken aan een andere band die in Amerika nog altijd goed scoort maar waar in Nederland geen enkele aandacht meer voor is: Fall Out Boy.

Wel opvallend dat in tien jaar tijd de gemiddelde leeftijd van zijn fanbase hetzelfde gebleven lijkt te zijn.

#92 Panic! at the Disco - Death of a Bachelor

Nog een keer Panic! at the Disco? Ja, zijn nieuwe album is recentelijk verschenen, en dat heeft in het geval van een populair album meteen invloed op de Hot 100. Naast de twee binnenkomers is ook Emperor's New Clothes weer teruggekeerd in de lijst.

Death of a Bachelor laat een kant van de band horen die we nog niet eerder hebben gehoord. Hij omschrijft het zelf als een mix tussen Frank Sinatra en Drunk in Love van Beyoncé. Dat laatste hoor ik totaal niet, ik hoor alleen dat hier ook een elektronisch beat in zit. Frank Sinatra is er wel wat in terug te horen (blijkbaar een grote invloed,op hem), maar Brendon Urie heeft toch een totaal andere manier van zingen. Veel schreeuweriger. Ergens anders noemt ie de 'loungey' sfeer van Sinatra, gecombineerd met Queen. En inderdaad, het is een stuk meer over de too dan de muziek van Sinatra. In ieder geval leuk om eens wat anders van hem te horen, al vind ik het niet heel bijzonder.

#95 DJ Snake (ft. Bipolar Sunshine) - Middle

De Fransman DJ Snake heeft de laatste jaren aardig naam gemaakt in Amerika. Het begon met Turn Down for What, met Lil Jon oo de vocalen. Daarna scoorde hij nog een grote hit met zijn versie van AlunaGeorge's You Know You Like It, en toen kwma daar nog die enorme klapper; Lean On met Major Lazer. Eén van de groten in de moderne, elektronische popmuziek dus; hij weer zelfs met trapmuziek een enorme hit te scoren. Zijn nieuwe single, Middle, is op het eerste gehoor helemaal niet meteen zo'n voltreffer. Een wat onopvallend, rustig liedje, gezongen door Biolar Sunshine (merkwaardige artiestennaam). Maar dit zou zomaar een sleeperhit kunnen worden: het is zo'n liedje dat per luisterbeurt weer wat groeit en uiteindelijk toch weer een fijn, fris popliedje blijkt. En weer net even anders dan zijn vorige singles. Ik wed dat we de komende jaren nog veel gaan horen van deze man.

#96 Lukas Graham - 7 Years

Let op: dit gaat om een band, niet een solo-artiest. Wel vernoemd naar de leadzanger. Beetje hetzelfde geval als Sade en Nena dus. Hoe dan ook, het gaat om een band die in Denemarken, hun thuisland, echt enorm populair is. Ze hebben zeven singles uitgebracht, waarvan er vijf een nummer 1-hit werden in Denemarken, dat zijn nog eens prestaties! Ik zat te denken aan een vergelijkbare artiest in Nederland, maar kon het niet bedenken: Kensington zie ik voorlopig nog geen nummer 1-hit scoren.

Hoe dan ook, zouden ze vermoed hebben dat ze met dit liedje weleens in meer landen die eerste plaats zouden kunnen behalen? Dat ze puur goud in handen hadden? Vast niet, dat besef je niet. Maar 7 Years is echt geëxplodeerd, in heel noordwest-Europa. Dat is één ding, maar Amerika bereiken is nog wel een ander verhaal. Er zijn maar weinig Deense artiesten die in de Amerikaanse charts hebben gestaan. Aqua, recentelijk nog MØ (de zangeres van Lean On), maar verder?

Lukas Graham mag hier dus trots op zijn. 7 Years is een liedje waarin de zanger terugblikt op zijn leven, op het moeizame begin, en ook wat vooruitkijkt. Het bevat een hoop universele gevoelens en ervaringen, waardoor het veel mensen raakt. Tel daarbij op een pakkende melodie en gepassioneerde zang en je hebt een wereldhit. Waarvan akte.

Welke vader zegt trouwens in godsnaam tegen zijn kid van elf dat ie een vrouw moet zoeken?

#98 iLoveMemphis - Lean and Dabb

De eerste single van iLoveMemphis, die toen nog iHeartMemphis heette (vraag me niet waarom de verandering...) was Hit the Quan, een gimmick hiphophitje dat aanvoelde als het vervolg op Watch Me (Whip / Nae Nae). Schreeuwerige, opzwepende hiphop dat vooral om de danspasjes erbij draaide. Daarmee leken hij en Silentó typische one hit wonders. iLoveMemphis heeft ht echter voor elkaar gekregen nog een hit te scoren. Over schreeuwerig gesproken. Hit the Quan en 'nae nae' worden ook meerdere keren genoemd, verwijzingen naar oude successen. En ook 'lean' en 'dabb' zijn natuurlijk dansmoves die in de clip worden uitgevoerd. Uiteindelijk is dit naar mijn idee enorm lege muziek waar je toch vrij snel uitgekeken bent? Toch? Nouja, Watch Me (Whip / Nae Nae) staat na 48 (!) weken ook nog steeds in de Hot 100. En men vermaakt zich in Nederland ook nog regelmatig met de Macarena (dat begrijp ik net zo min). Dit soort muziek kan je eigenlijk wel zien als het Amerikaanse, zwarte ghetto-equivalent van de Macarena.

Re-entries

#72 Panic! at the Disco - Emperor's New Clothes
#100 The Weeknd - Acquainted

Megastijgers

23 --> 12 Flo Rida - My House
37 --> 21 Selena Gomez - Hands to Myself
68 --> 58 Robin Schulz (ft. Francesco Yates) - Sugar
70 --> 60 Carrie Underwood - Heartbeat
79 --> 68 Dawin - Dessert
94 --> 69 Brett Eldredge - Drunk on Your Love
82 --> 70 Cole Swindell - You Should Be Here
97 --> 80 Chris Stapleton - Nobody to Blame
98 --> 84 David Guetta (ft. Sia & Fetty Wap) - Bang My Head

Langstgenoteerde: #28 Silentó - Watch Me (48 weken)

Arrie schreef:
Billboard Hot 100 - binnenkomers 26 januari

#79 Mike Posner - I Took a Pill in Ibiza

Mike Posner heeft in Amerika nog het meeste succes gehad. Hierzo kenden we hem alleen van Cooler Than Me, maar in de Vs heeft ie nog twee top 40-hits erachteraan gehad. De reden dat I Took a Pill in Ibiza nu aanslaat in Europa lijkt me echter meer SeeB dan Mike Posner zelf. SeeB brengt een typisch Scandinavisch dance-geluid dat het in Europa heel goed doet. In Amerika staat het bij nummer echter niet de remix vermeld in de hitlijsten. In Engeland worden remixen nooit vermeld, maar in Amerika gebeurt dat wel, waardoor ik vermoed dat de originele versie van het nummer ook wel gedraaid wordt in Amerika. En dat ze de prestaties van beide versies bij elkaar optellen.

Daarom vermeld ik hier dus ook het origineel. Ben je benieuwd hoe dat klinkt, check het linkje maar. Ik heb één keer de vergelijking met Passenger gehoord en die blijf ik nu horen; heel treffend. En hé, Passenger heeft het tot nu toe beter gedaan in Amerika dan Kygo, dus het zou niet raar zijn als men in Amerika voorkeur voor het origineel heeft. Waar Posner wellicht net iets meer dan een vergeten one hit wonder is.

#82 Empire of the Sun - Walking on a Dream

'Huh?!' denk je nu waarschijnlijk. 'dat nummer is toch al meer dan zeven jaar oud?'. Ja, dat was ook mijn gedachte. In Amerika is het nummer toen echter geen hit geworden. Waarom nu dan ineens wel? Met dank aan deze reclame van Honda. Reclames hebben niet zo vaak invloed op de Amerikaanse hitlijsten, waarschijnlijk omdat het land zó groot is en je overal weer andere reclames hebt, maar nu is er dus eens een liedje in een landelijke reclame waar men massaal voor gevallen is. Eentje die wij natuurlijk allang al kennen. Alhoewel? In Engeland en Nederland werd het ook maar een klein hitje, alleen in Vlaanderen werd het daadwerkelijk een grote hit. Blijft toch wel leuke, frisse synthpop. Wellicht kunnen ze hierop aanhaken met nieuw werk?

Haha Radio Gelderland draaide vanmorgen het origineel van Mike Posner en nu snap ik de vergelijking met de (weerzinwekkende) Passenger, doe maar gauw de SeeB remix weer.

Grappig van Empire Of The Sun, mag van mij hier ook op herhaling, want die comeback in 2014 vond ik niet veel aan, ze zullen wel nooit iets lekkerders maken dan We are the people en dit nummer

Official UK Charts - binnenkomers 29 januari

#13 Rihanna (ft. Drake) - Work (ik heb helaas geen link maar hij is gratis te downloaden)

Het is best bizar. 27 januari brengt Rihanna haar nieuwe single uit, twee dagen later komt het al op nummer dertien binnen in de Engelse charts. Nummer dertien in teee dagen! Het laat wel zien dat Rihanna één van de megasterren van deze generatie is, mocht je daar nog aan twijfelen. En dat die andere megaster, Drake, er ook aan meedoet, dat zal niet tegenwerken.

Wat me ook opviel: iedereen wilde er meteen iets over te zeggen. Toen ie net uit was en ik op het nummer Googlede, kwam ik een stuk van het Algemeen Dagblad tegen waarin werd gesteld dat het niet het gehoopte R&B-meesterwerk was, maar een teleurstellende single die net zo zal eindigen als Applause van Lady Gaga en Me Against the Music van Britney Spears. Moest ik wel om lachen. Wat een conclusie om binnen een dag al vast te stellen, bovendien gewoon een heel persoonlijke mening, en wat is in godsnaam de toegevoegde waarde voor het AD? Waarom zou je zoiets publiceren? Stemmingmakerij ofzo? Nou maakte het mij juist benieuwd, want ik vind Applause en Me Against the Music erg leuke nummers.

En Work dan? Ik had er niet meteen een sterke mening over. Maar ondertussen, nu ik hem beter heb leren kennen, vind ik het gewoon weer een leuke hit. En vooral: het voelt heel erg als een Rihanna-nummer. Ze komt van Barbados, en Work heeft precies de dancehall/reggae-vibe die ik bij een eiland als Barbados vind passen. In een tof, modern jasje. Niks mis mee hoor. Een R&B-meesterwerk? Neuh, maar eerlijk gezegd had ik dat überhaupt niet verwacht. Nummers als deze zijn eigenlijk precies wat van Rihanna verwacht en zelfs hoop te horen. Ik ben benieuwd of dit uiteindelijk een blijver is, en of dit in Nederland nog een hit kan worden (wordt lastig).

#24 Lukas Graham - 7 Years

In half Europa een megahit, zelfs al binnengekomen in Amerika, en nu heeft Lukas Graham ook de Engelse charts bereikt. Ik denk dat wel wel kunnen spreken van een wereldhit, en daar komen er niet veel van uit Denemarken. Hij kan in het rijtje van Barbie Girl en het gedeeltelijk Deense Lean On (MØ is Deens). En ik durf ondertussen wel te zeggen dat 7 Years over tien jaar een klassiekerstatus heeft. Dan heeft het een vast plekje in de top 2000, en hoog ook. Niet als het aan mij ligt trouwens, ik heb erg weinig met het nummer, maar ik hoor wel dat dit een nummer is dat veel mensen aangrijpt en dat ook zal blijven doen.

#48 Tiësto & Oliver Heldens (ft. Natalie La Rose) - The Right Song

Eind vorig jaar brachten Tiesto en Oliver Heldens het instrumentale Wombass uit. Em ondanks de enorme status van beide mannen, grootheden in de huidige EDM, sloef het niet meteen enorm aan. Blijkbaar miste er nog iets. Dus werd er zang aan toegevoegd, en om het Nederlandse feestje nog groter te maken werd daarvoor gekozen voor Natalie La Rose. Een slimme keuze, het kan de twee heren namelijk wel wat aandacht opleveren in Amerika, al is Natalie daar nog vooral een one hit wonder. En voor Natalie is het sowieso een sterke zet, want Tiësto en Oliver Heldens hebben een enorm publiek.

Maar klinkt het ook goed? Dat valt tegen. Het instrumentale Wombass klonk wel aardig, al vraag ik me wel af of Tiësto meer dan zijn naamsbekendheid eraan toegevoegd heeft. Het klinkt namelijk als een typisch Oliver Heldens-nummer. Echter, de stem van Natalie blijkt totaal niet bij zulke muziek te passen. Naar mijn mening dan. Het werkt niet. Soms ontstaat er iets heel tofs als je zang over eem instrumentaal stuk heen plakt, maar vaak is het gewoon dat: zang eroverheen geplakt.

De vorige hits van Oliver Heldens in Engeland, vergelijkbare nummers, knalden echt de charts binnen. The Right Song haalt net aan de bovenste helft. Misschien stijgt ie nog door, maar het lijkt mij veelzeggend.

#75 Selena Gomez - Hands to Myself

In Amerika scoort Selena momenteel de ene top 10-hit na de andere. Hands to Myself is daar haar vierde top 10-hit op rij, na The Hearts Wants What It Wants, Good for You en Same Old Love. Buiten Amerika gaat het echter wat moeizamer. The Heart Wants What It Wants en Good for You werden slechts kleine top 40-hitjes in Engeland. Same Old Love is nog niet boven de 80 gekomen. Wat mij betreft onbegrijpelijk, naar mijn mening zorgt zij momenteel voor de tofste popliedjes, en heeft ze bovendien een fraaie eigen stijl gevonden. Sensueel en vrouwelijk maar niet sletterig. Ze lijkt me bovendien een prima rolmodel.

Hands to Myself is dus haar nieuwste single, en gaat over seksueel verlangen. Maar het zou net zo goed over een drugsverslaving kunnen gaan, als ik de tekst zo hoor. En wie weet is het ook wel dubbelzinnig bedoeld. Het is volgens haar eigen zeggen beïnvloed door Prince, maar die hoor ik niet zo terug. Het is wel weer een popliedje dat op weet te vallen. Selena houdt het spannend, zeker zoals ze continu haast fluisterend 'can't keep my hands to myself' zingt. Wat mij betreft verdient ze wat meer aandacht buiten Amerika.

#85 Marcus Butler (ft. Conor Maynard) - I'm Famous

Ik kom in de Engelse en Amerikaanse hitlijsten maar weinig tegen dat ik écht tenenkrommend slecht vindt, maar hier hebben we er eentje. Natuurlijk, het is totaal niet serieus bedoel, maar ik vind de humor ook tenenkrommend slecht.
Marcus Butler is een Engelse vlogger, die flink wat volgers heeft bereikt met de filmpjes die hij vaak met zijn vrienden maakt. Die filmpjes gaan overal en nergens over, zo kwam ik er eentje tegen waar hij met twee vrienden een wedstrijdje doet wie het beste hondenspeeltje van seksspeeltjes kan onderscheiden. Juist ja. Dat vond ik overigens wel een stuk vermakelijker om naar te kijken dan dit, volgens mij is Marcus Butler ook best een sympathieke gast.
Maar hij bedenkt dus de gekste dingen voor zijn YouTube-filmpjes. Zo kwam hij waarschijnlijk ook op het idee om een rap-parodie te maken. Hij heeft er zelfs Conor Maynard voor weten te strikken, de Engelse Justin Bieber. Maar helaas, ik zal dan wel een zuurpruim zijn, maar met zulke totaal on-grappige troep maken ze vooral zichzelf belachelijk. Jammer van Conor, die heeft wel leuke dingen gedaan. Maar zoiets doe je toch vooral als je een 'has-been' bent.

#86 Twenty One Pilots - Stressed Out

En de alternatieve hit van 2016 is voor Twenty One Pilots. Een lekker gek, eigenzinnig duo dat rock, elektronica en raps combineert. Met hun vorige album en hun live-shows hebben ze beetje bij beetje een steeds grotere aanhang weten te krijgen. Dat en het feit dat het nieuwe album een stuk toegankelijker geluid heeft, zorgde meteen voor flink wat aandacht voor de singles. En daarvan bleef Stressed Out wel erg hangen: steeds meer Amerikaanse radiostations gingrn het draaien, en uiteindelijk is het daar nu heel verrassend een top 3-hit. En ja, dan worden ze in Engeland dus ook wakker, dat merken we wel vaker. Eigenlijk is het gewoon een enorm pakkend popliedje, maar dan wel in een lekker afwijkend jasje. Een liedje over de verantwoordelijkheden die het volwassen zijn met zich meebrengt, en het terugverlangen naar de zorgeloze tijden van vroeger. Ik denk dat we dat allemaal wel kennen.

#100 Shawn Mendes & Camila Cabello - I Know What You Did Last Summer

Shawn Mendes en Engeland, het blijft een wat merkwaardige relatie. Voordat Stitches uitkwam, deden zijn singles het altijd heel slecht in Engeland. Stitches sloeg ook niet meteen aan, maar bleef doorstijgen en heeft na zeventien (!!) weken de bovenste positie van de Engelse charts bereikt. In Engeland, waar nummers juist vaak binnenkomen op hun hoogste positie, is dat behoorlijk uniek. Maar, nu hij een nummer 1-hit in Engeland heeft gescoord, is hij daar wel doorgebroken, zou je zeggen. Maar nee hoor, zijn nieuwe single moet gewoon weer helemaal onderaan de lijst beginnen. Staat deze over zeventien weken ook bovenaan?

Ik verwacht het niet, maar hij zal volgende week ongetwijfeld tussen de megastijgers staan. Het is een duet met één van de zangeressen van Fifth Harmony. Als je op Google zoekt op hun twee namen samen, kom je naast dit nummer ook heel veel roddelsites tegen, vol met foto's van de twee, en de vraag: zijn ze nou een stelletje of niet? Het schijnt van niet. Ik heb ook ergens gehoord dat Camila heb zou hebben afgewezen. Een leeftijdsding wellicht? Camila is namelijk ouder dan Shawn. En dat vinden veel meiden niet zo aantrekkelijk, een jongere vriend.

Re-entries

#83 Sia - Chandelier
#92 Kygo (ft. Conrad Sewell) - Firestone
#96 Rudimental (ft. Anne-Marie & Will Heard) - Rumour Mill
#99 Selena Gomez - Same Old Love

Megastijgers

61 --> 3 Jonas Blue & Dakota - Fast Car (da's nog eens een stijging!)
64 --> 15 Elle King - Ex's and Oh's (en ook Elle King gaat lekker, evenals de drie hieronder!)
57 --> 25 Jason Derulo - Get Ugly
50 --> 27 Zara Larsson - Lush Life
49 --> 28 Alessia Cara - Here
56 --> 45 Charlie Puth - One Call Away
70 --> 51 G-Eazy x Bebe Rexha - Me, Myself and I
74 --> 60 Rachel Platten - Fight Song
85 --> 73 Pia Mia (ft. Chris Brown & Tyga) - Do It Again
91 --> 76 Jason Derulo - Want to Want Me
98 --> 87 Bryson Tiller - Don't

Langstgenoteerde: #70 Ed Sheeran - Thinking Out Loud (84 weken)

Billboard Hot 100 - binnenkomers 2 januari

#9 Rihanna (ft. Drake) - Work

Goed nieuws: Rihanna's nieuwe album, Anti, staat op Spotify. Nu kun je dus ook eindelijk deze single beluisteren zonder hem te moeten downloaden. Denk je trouwens dat het over een workaholic gaat, dan zit je er mooi naast. Rihanna maakt gebruik van haar eigen dialect waarin 'work' op seks duidt. Dat dialect klinkt ook wat als een slechte gearticuleerde versie van Engels. Als je je dus afvraagt waarom ze zo beroerd zingt, zo praten ze nou eenmaal in Barbados.

Het past perfect bij de muziek die ook erg Caribbisch aanvoelt. Rihanna combineet haar eigen roots met een R&B-sausje. En dat doet ze erg fijn. Ook met dank aan Boi-1da, een fantastische producer die de laatste jaren 'on fire' is (denk aan The Blacker the Berry van Kendrick Lamar. Het nummer komt al meteen in de top 10 van de Hot 100 binnen, en dat is razend knap als je bedenkt hoe lang het nummer uit was.

#56 Wiz Khalifa (ft. Travis Scott) - Bake Sale

Wiz Khalifa beleefde een wereldwijde doorbraak met See You Again. Dat was echter een atypisch nummer voor hem, en hij is gewoon weer zijn eigen ding gaan doen. Rappen over wiet enzo. Dit nummer was al wat langer bekend, maar Wiz kreeg er problemen mee omdat de beat al eerder was gebruikt door G-Eazy. Daarom zorgde Juicy J voor een nieuwe beat. Je hoort hem ook in de intro: 'you ready again bro?'
Wiz werkt deze keer samen met Travis Scott, een rijzende ster in de Amerikaanse hiphop. Travis heeft echter nog weleens het probleem dat zijn nummers op elkaar lijken. Hij verzorgt het refrein en dat klinkt dan weer precies als zijn grote hit Antidote. Daar was het 'at the night club', nu is het 'at my bake sale'. maar het klinkt verder PRECIES hetzelfde. Beetje jammer.

Leuk ook dat Wiz Khalifa zelf annotaties heeft toegevoegd op de songtekstensite Genius. Daar kan je bij songteksten per regel aangeven waar het over gaat, wat ermee bedoeld wordt. Soms zijn er artiesten die dat bij hun eigen nummers doen. Wiz ook, en die doet dat heel droog. Bij 'How much do we blaze? A hundred a day', legt ie uit: I didn't do the math on this, it just sounded good'. En eigenlijk vat hij daar mooi zijn muziek mee samen: het klinkt gewoon lekker.

#81 Ellie Goulding - Something in the Way You Move

Voor Engeland heeft Ellie het meer emotionele, ballad-achtige Army als single gekozen, maar in andere landen vond ze dat blijkbaar toch wat riskant, en is ze voor Something in the Way You Move, een lekker vlot en radiovriendelijk synthpopdeuntje. Kan je je geen buil aan vallen. Ik denk dat het de juiste keuze is.

#87 Rascal Flatts - I Like the Sound of That

Nog meer radiovriendelijke, vlotte popmuziek waar je je geen buil aan kunt vallen, maar dan in het country-genre. Het enige waar je je een buil aan kunt vallen is het feit dat je er geen buil aan kunt vallen. Volg je het nog? Het is zó radiovriendelijk dat het een totaal leeg nummer is geworden. Haast zielloos.

#91 Maren Morris - My Church

Dan zit er een stuk meer ziel en karakter in deze country. De debuuthit voor deze zangeres. Zoals de titel al doet vermoeden, is dit een religieus getint plaatje. Daafvoor heeft ze ook wat gospelinvloeden in haar muziek verwerkt. Het voelt eigenlijk aan als een mengeling van country en gospel (ondanks dat er geen koor in komt). En daarmee weet ze veel meer op te vallen dan Rascal Flatts hierboven.

#94 Brad Paisley - Country Nation

We zijn nog lang niet klaar met de country-binnenkomers, we hebben er deze week een hoop. Met een aantal singles van countryveteranen, want net als Rascall Flatts scoort Brad Paisley al meer dan vijftien jaar lang hits in Amerika. Country Nation is een liedje over al de verschillende soorten mensen die Amerika rijk is, en één land vormen. Het geheel wordt opgevrolijkt door een fiddle, waarbij het een wat ouderwetser country-gevoel krijgt. Brad Paisley is dan ook niet van de moderne beats enzo, Paisley is nog iemand van de oude stempel.

#95 Tim McGraw - Humble and Kind

Dat geldt ook wel voor Tim McGraw, al heeft hij nog weleens een uitstapje naar een moderner geluid gedaan. Dat werd hem echter niet in dank afgenomen en die single (Lookin' for That Girl) flopte volledig. Fans ook boos natuurlijk. Wel heeft Tim McGraw nog eens met rapper Nelly samengewerkt, wat wel succes tot gevolg had, dus Tim durft modernere muziek wel aan. Maar tegenwoordig zoekt ook hij weer een puur country-geluid op. Althans, het gaat ook wel richting folk en rock op Humble and Kind. Tim McGraw is trouwens de derde veteraan van deze week, hij scoorde zijn eerste hit al in 1994 en bracht zijn eerste single 25 jaar geleden uit. En nog altijd haalt vrijwel elke single de Hot 100. Best knap voor een countryzanger die niet zijn eigen liedjes schrijft. Maar dat heeft ook met het aartsconservatieve country-publiek te maken.

#97 Curren$y (ft. August Alsina & Lil Wayne) - Bottom of the Bottle

We hebben een typische Amerikaanse week qua binnenkomers met vrijwel uitsluitend country en hiphop, die we in Engeland en Nederland zeer waarschijnlijk niet gaan tegenkomen. De enige uitzonderingen zijn supersterren Rihanna en Ellie Goulding. Bottom of the Bottle is de eerste hit voor die andere stoner uit de hiphop (naast Wiz Khalifa), namelijk Curren$y. Een rapper die al een tijdje bezig is en gewaardeerd wordt, maar nooit een hitsingle had. Nu hij de handen ineen heeft geslagen met opkomende R&B-ster August Alsina en (de juist iets afzakkende) rapster Lil' Wayne, heeft ie het eindelijk voor elkaar. De beat en het refrein zijn erg pakkend en liggen lekker in het gehoor.
Curren$y is verder geen bijzondere rapper, maar zorgt net als Wiz Khalifa altijd voor een erg lekkere vibe in zijn muziek. Laidback feelgood-hiphop.

#98 Dierks Bentley - Somewhere on a Beach

En de volgende countryster. Toch ook alweer dertien jaar na zijn eerste hit. In de country kom je iedere keer weer dezelfde namen tegen, en het is heel moeilijk om daar als nieuwkomer terug te komen. De nieuwkomers die we tegenkomen zijn vaak geen blijvertjes. In Somewhere on a Beach maakt hij zijn ex jaloers door te vertellen dat ie ergens op het strand plezier heeft met een nieuwe vriendin. Dat doet ie in een wat gezapig, doorsnee country-liedje.

#100 Old Dominion - Snapback

Dan heb ik het over dat nieuwe country-namen het moeilijk hebben, en dan komt nieuwe countryband Old Dominion helemaal onderaan de lijst binnen. Onder al die veteranen. Toch doet Old Dominion het best wel goed. Dit is hun tweede hit, hun eerste hit Break Up With Him haalde net niet de Amerikaans top 40. Geen slecht begin voor een country-act dus, want country-acts halen überhaupt niet vaak de top 40. Nu is er de tweede single, Snapback, een wat stevigere single. Old Dominion is trouwens wel een goede kanshebber om een blijver te zijn, want ze begonnen als songschrijvers en in die hoedanigheid hebben ze al de nodige hits op hun naam staan.

Re-entries: geen

Megastijgers

21 --> 7 Selena Gomez - Hands to Myself
96 --> 57 Lukas Graham - 7 Years
79 --> 59 Mike Posner - I Took a Pill in Ibiza
70 --> 60 Cole Swindell - You Should Be Here
88 --> 64 2 Chainz - Watch Out
82 --> 65 Empire of the Sun - Walking on a Dream
83 --> 70 Andy Grammer - Good to Be Alive (Hallelujah)
90 --> 72 Randy Houser - We Went
86 --> 75 James Bay - Let It Go

Langstgenoteerde: #39 Silento - Watch Me (49 weken)

Official UK Charts - binnenkomers 5 februari

#1 Zayn - Pillowtalk

Voor veel Directioners was het natuurlijk huilen torn Zayn Malik uit de band stapte, maar ik had er al meteen een goed gevoel bij. Vooral toen ie aangaf dat ie de muziek van One Direction 'generic as fuck' vond, zelf meer vsn de R&B was, en wel gepobeerd had wat eigne inbreng toe te voegen maar dat niet geaccepteerd werd bij One Direction. Hij wilde dus lekker zijn eigen ding doen. Vervolgens bleef het een tijd stil; ook een goed teken, hij maakte er geen half werk van. En toen was daar ineens de nieuwe single: Pillowtalk. Met een indrukwekkende clip. Spannend, sensueel. En een stuk eigentijdser dan de muziek van One Direction.

Tsja, en dan kon het eigenlijk niet anders dan dat ie op 1 zou binnenkomen, toch? Zou je zeggen, maar aan de andere kant: Justin Timberlake en Robbie Williams kwamen niet verder dan 2 met hun debuutsingle. Ronan Keating (Boyzone), Shane McFadden (Westlife) en Gary Barlow (die andere van Take That) debuteerden wel op 1. Shane wie? Juist, het zegt dus nog niet alles. Maar een goed begin is het wel.

En bovendien: Zayn heeft de lat meteen hoog gelegd. Harry wil ook een solo-avontuur beginnen, maar natuurrlijk zal er sprake zijn van gezonde concurrentie en vergelijkingen van succes, daar ontkom je niet aan. Nu heeft Harry meteen een uitdaging: zie dit maar te evenaren.

Zayn rukt zich in één keer los van het 1D-juk, want hun muziek vond ie wel heel eendimensionaal (sorry, kon het niet laten) en laat de wereld horen wat hij in zijn mars heeft. En meteen laat ie zien hoe goed ie eruit ziet, ondanks dat ik hetero ben. Een wereldster in de maak?

#23 Drake - Summer Sixteen

Drake is natuurlijk al een wereldster. En hij heeft op dit moment zo'n status dat als hij ook maar iets uitbrengt, iedereen het wil horen. Hij was natuurlijk ontzettend spraakmakend in de beef met mede-rapper Meek Mill. Dat haalt ie in dit nummer ook weer op. 'Why would I put on a vest? I expect you to aim for the head'. Oftewel: hij had wel meer verwacht van Meek Mill. Verder is het vooral een track waarin ie opschept over hoe groot ie is (tsja, we kunnen het niet ontkennen). Muzikaal ligt het heel erg in het verlengde van wat ie de laatste jaren doet. Degelijke beats, maar heel opzienbarend vind ik Summer Sixteen in dat opzicht toch niet. Het is geen instant classic als Hotline Bling, dat niet.

#60 Coldplay - Hymn for the Weekend

En we blijven in het thema van de wereldsterren, met de samenwerking van Coldplay en Beyoncé. Als je Coldplay en Beyoncé zegt, zeg je nu meteen Super Bowl, maar dat was bij deze binnenkomst nog niet gebeurd, dus daar zal ik het later over hebben. Bovendien traden Coldplay en Beyoncé daar weliswaar op, maar deden ze niet dit nummer. Ik durf wel te voorspellen dat dat Super Bowl-optreden voor een aardige binnenkomer gaat zorgen.

Coldplay zal wel weer veel kritiek krijgen, maar men moet ondertussen toch eens accepteren dat Coldplay een pure popband is. Hymn for the Weekend is dus ook pure pop, vol geproduceerd met een groots geluid maar ook erg pakkend. Voor de fraaie productie is het productieteam Stargate verantwoordelijk. Het is niet wat veel mensen van Coldplay willen horen, maar wat mij betreft voert de band het prima uit. Ook een mooie clip in India geschoten, waar ze overigens veel kritiek van Indiërs door hebben gekregen omdat dat de clip vooral alle clichés over India zou benadrukken. Ach, het ziet er wel fraai uit.

Ah, en wat zie ik in het voorbijgaan nog op de Wikipediapagina staan: additional programming - Tim Bergling. Avicii is ook weer van de partij.

#89 Mike Posner - I Took a Pill in Ibiza + SeeB Remix

Remixen worden in Engeland niet afzonderlijk vermeld, ze worden opgeteld bij het origineel. Soms is dat lastig, maar ik denk dat we er in dit geval wel vanuit kunnen gaan dat het vooral om de remix van het Zweedse duo SeeB gaat. Naar mijn mening wordt hun naam wel wat te weinig genoemd (op de radio bijvoorbeeld), want ze hebben de track flink veranderd. Wat mij betreft in positieve zin, ik ben hem steeds beter gaan vinden. Mike Posner kenden we al een beetje, maar SeeB is in dit geval de grote belofte. De nieuwe Kygo?

#91 Alan Walker - Faded

Eerder kwam al het instrumentale Fade uit, waarmee de dance-producer Alan Walker al wat aandacht op zich wist te vestigen (volgens mij zelfs zijn debuutsingle). Hij weet echter pas een hit te scoren door er zang overheen te scoren (en a la Avicii krijgt de zangeres geen credits). Nouja, dat niet alleen... Waar Fade gewoon een lekkere, best sfeervolle dace-track was, heeft ie het voor Faded veranderd in een sentimentele ballad met een licht dance-sausje. Oké, wat overdreven gesteld, maar leg ze maar eens naast elkaar: Faded begint met een enorm sentimentele piano die in Fade nergens te vinden is. Wat een effectbejag. Verder is het wel prima geproduceerd overigens, sterk opgebouwd en de dromerigheid is er goed in verwerkt. Meeslepende compositie ook. Het ligt ook wel in mijn straatje, maar het voelt gewoon niet zo 'echt', met alleen al die geforceerde piano-intro.

Overigens krijgen we twee veelbelovende namen in de dance na elkaar; SeeB en Alan Walker. Ik ben benieuwd hoeveel we nog van hun gaan horen. Ik geef ze namelijk allebei grote kans om succesvolle dance-producers te worden. Op wie zouden jullie het meeste geld inzetten, SeeB of Alan Walker?

#92 The Chainsmokers (ft. ROZES) - Roses

Ook een serieus producersduo dat een muzikale carrière najaagt, wil weleens lol hebben. Zo kan ik me voorstellen dat #SELFIE, hun eerste hit, in een vlaag van meligheid is geboren. Gezien hun muzikale talent konden ze die meligheid omzetten in een pakkende hit, maar wel een hit met een hoog gimmick-gehalte; een typische one hit wonder die hoogstens nog een hitje in het verlengde ervan scoort. In de categorie Eiffel '65 en Lou Bega.

Maar The Chainsmokers hebben meer in huis. Het zou goed kunnen dat ze niet hadden verwacht dat #SELFIE zó zou aanslaan. Een dergelijke hit kan namelijk een vloek voor je muzikale carrière zijn, niemand die je mee serieus neemt. Tenzij je wel heel duidelijk het tegendeel bewijst.

Dat is precies wat The Chainsmokers met Roses doen. Het is een inventief popliedje dat klinkt alsof Flume een remix heeft gemaakt van CHVRCHES. De betere alternatieve popmuziek in de blender dus. Juist totaal niet plat, maar wel pakkend. Niet pakkend in de zin dat het na één keer horen meteen opvalt, zich opdringt en niet meer uit je hoofd gaat. Maar meer een oorwurm die zich per luisterbeurt steeds iets verder in je hoofd wurmt, waarna je op een gegeven onbewust het melodietje zit te neurièn.

Ik vraag me trouwens iedere keer af of het nummer naar de zangeres is vernoemd, de zangeres naar het nummer, of dat het gewoon toeval is. Zal het laatste wel zijn.

#96 Shift K3Y (ft. BB Diamond) - Gone Missing

En na SeeB, Alan Walker en The Chainsmokers zitten we nog steeds in de dance-hoek. Shift K3Y is de alias van Lewis Jankel, een Londense producer die halverwege 2014 enorm doorbrak met Touch. Het werd in Engeland een grote hit, maar de opvolger, I Know, deed het al een stuk minder, en de derde single Name & Number deed helemaal niks meer. Een eendagsvlieg dus? Nou, toch niet dus! Met Gone Missing heeft hij zijn sound (in de hoek van de UK Garage, maar dan wat poppier) wat geupgrade. Het zit wat in de hoek van Disclosure. Overigens zijn er veel Engelse producers die in die hoek opereren, maar blijkbaar weet Shift K3Y zich toch te onderscheiden. Ik vind het best een leuk nummer, maar vond zijn vorige hits toch net wat leuker. In ieder geval een fijne sound, waarmee ik me altijd wel vermaak.

Re-entries

#95 Wiz Khalifa (ft. Charlie Puth) - See You Again

Megastijgers

24 --> 6 Lukas Graham - 7 Years
45 --> 29 Charlie Puth - One Call Away
83 --> 35 Sia - Chandelier
81 --> 48 Sia - Alive
86 --> 61 Twenty One Pilots - Stressed Out

Langstgenoteerde: #74 Ed Sheeran - Thinking Out Loud (85 weken)

Gast
geplaatst: vandaag om 18:05 uur

geplaatst: vandaag om 18:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.