MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Muziek en drugs

zoeken in:
Mag ik voorbeelden van die optredens?

woutorrmusic schreef:
Mag ik voorbeelden van die optredens?

Hoe bedoel je ? Bij welke optredens dat het wel eens gebeurd ?

Ja! Dance/hiphop of rock/pop/folk enz...

panjoe (moderator)
Bij een rockconcert ben ik nog nooit strontlazarus geweest, hooguit lichtelijk aangeschoten en/of stoned... Er lijkt me ook niet zo veel aan als je dronken bent om eerlijk te zijn.

Daarom drink ik altijd weinig tot niets bij concerten

niels94 schreef:
Daarom drink ik altijd weinig tot niets bij concerten

Ik ook niet. Ik ben te actief bij concerten, dan is er niets aan om strontzat te zijn.

Voegt inderdaad niks aan de muziek toe. En bij dance/hiphop-gelegenheden?

Teveel drinken bij concerten is vooral vervelend omdat je dan constant naar de plee moet.
Bij gewoon uitgaan merk ik altijd wel dat ik veel beter dans (of minder slecht) als ik ietwat aangeschoten ben, dus dat is dan juist een pre

In het uitgaansleven is het inderdaad wel nog een pre. Bij dingen als dubstep en drum & bass kan het ook wel wat toevoegen.

Bij hiphop dan weer helemaal niet.

panjoe (moderator)
Bij hiphop rook ik standaard wel wat, de vibe staat dat altijd prima toe en het is toch niet het type muziek waar ik los op wil gaan. Soms een biertje maar alcohol voegt m.i. niets toe.

Bij uitgaan (inderdaad meestal alternatieve dance als dnb en dubstep) drink en blow ik meestal wel ja, zo nu en dan (eens per 2-6 maanden) aangevuld met wat sterkers (M of X). Gelukkig is er op de raves en kleine uitgaansgelegenheden waar dat soort muziek wordt gedraaid nooit spraken van een agressieve sfeer of conflicten. Maar het afgelopen jaar heb ik nooit meer zin om uit te gaan, dus dit is meer hoe het daarvoor was.

Bij concerten moet je inderdaad geen drugs gebruiken en ook niet te veel alcohol, bij een feest voegt het wel wat toe maar is het natuurlijk ook niet noodzakelijk, uiteindelijk gaat het namelijk om de muziek, al is de sfeer in de zaal ook erg belangrijk

woutorrmusic schreef:
Iemand die ervan houdt om flink te drinken tijdens een gewoon 'rockoptreden', in een gewoon poppodium?

Als ik met vrienden naar een concert ga.....meestal de wat grotere dingen dan dan is het echt een dag uit voor ons en gaan we voor het concert eerst uitgebreid uit eten....en drinken. En tijdens het concert zit het tempo qua bier er dan ook wel flink in. Altijd gezellig. Maar nooit zodanig dat ik stomdronken ben of zo, het moet wel genieten blijven natuurlijk....gelukkig is de duur dan niet lang genoeg. Na een concert drinken we meestal ook nog verder en op een station naar huis komt er nog een laatste blikje voor onderweg. Eenmaal thuis krijg ik dan de vraag of het gezellig was en antwoord ik steevast ja en dat het wel meeviel qua consumpties.......ik weet van 1 x dat ik dat zei en bijna omviel, moet het nog steeds horen van mijn vriendin die dat breed lachend inwrijft.
Als we zo met zijn 5en...meestal dan...in een trein of zo zitten dan is het voor aankomst bij het laatste station steevast even "de tactische sms/whatsapp bericht"......dat is een bericht dat je onderweg bent, maar dan wel een bericht in opperste concentratie gemaakt, dus zonder typefouten....een lekker nuchter bericht dus. Het vereist vaak behoorlijke concentratie, maar het is te doen.

Onweerwolf
Ik vind vooral deathmetal live goed te combineren met heel veel bier.

Stijn_Slayer
Joerii schreef:
Bij concerten moet je inderdaad geen drugs gebruiken

Ik vraag me altijd af hoe mensen dan met hun giga doppen langs de beveiliging komen. Rode ogen gaat wel, maar met zwaarder geschut knallen ze echt uit je kop.

Een vriend van me is tijdens een optreden van De Jeugd van Tegenwoordig eruit gezet, vanwege agressief gedrag (poeslief, die jongen, maar hij spande al zijn spieren aan) en grote pupillen. XTC, dus. Kon ik zijn muts en jas gaan halen, die nog in een kluisje lagen

Agressief van XTC? Dat maakt ik echt heel zelden mee.

Onweerwolf schreef:
Ik vind vooral deathmetal live goed te combineren met heel veel bier.

Afgelopen Dour knetterstoned Hatebreed aangehoord. Toen was het wel uit te houden. Dan weet je dat je echt stoned bent

Onweerwolf
Da's geen deathmetal maar kiddycore. Daar zou ik ook drugs voor nodig hebben als ik daar bij moest staan ja.

Ik weet dat het geen death metal is, maar het spijt me Marcel, beiden vallen voor mij normaal gesproken in het vakje teringherrie

Onweerwolf
Er is leuke en minder leuke teringherrie.

Dat is zeker waar.

Titmeister, ik zeg toch dat het een poeslieve jongen is en dat hij zijn spieren aanspande, waaruit jij vervolgens moet concluderen dat de bewakers hem als agressief zagen, terwijl dat niet het geval was, omdat hij een poeslieve jongen is.

Ik probeer te begrijpen waarom muziekliefhebbers drugs nodig hebben
op het moment dat ze naar het enige, echte, pure spul aan het luisteren zijn.

Ik dien mijn stuff zo onversneden mogelijk toe.
Geen cocktails, geen andere pep- of roesmiddelen.

Ik wil die beats en bassen zo diep mogelijk in mijn aderen injecteren.
Laat de melodie en de tekst mijn geest maar lekker verruimen.

Als ik zwaar onder invloed ben, zing ik luidkeels mee.
En in mijn jonge jaren danste ik daar als een harlekijn bij.

Ik beken, ik ben hopeloos verslaafd aan muziek.
En daarom hoef ik al die andere smeerlapperij niet.

Ik houd er verder geen kater aan over, tenzij een financiële.

Waarom schrijf je altijd in zo'n twee-zinsconstructie, Dazzler? Voor de rest begrijpelijk, ieder zijn ding. Al vind ik dat 'enige, echte, pure spul' een beetje naïef, om eerlijk te zijn. Ooit al eens drugs geprobeerd? Zo ja, wat?

De combinatie drugs en muziek heeft voor mij voor enkele onvergetelijke en diep inspirerende momenten gezorgd. De muziek komt dieper binnen, je gaat erin op reis. Onderliggende klanken worden beter hoorbaar en emotie wordt versterkt. Met oppeppende middelen, zoals xtc, mdma, pep/speed etc., zijn de feestjes heerlijk. Dat doe ik trouwens al jaren niet meer.

Thuis, met vrienden, of een weekend vrij in een gehuurd huisje (doen we 1 x per jaar), lsd of paddo's nemen i.c.m. lachgas en constant muziek op, is geweldig. Bijna alle muziek die dan voorbij komt is sindsdien extra bijzonder voor me. Dit zijn tracks zoals Massive Attack - Angel en Burial - Loner.

Daarnaast een paar spacetracks die echt zwaar binnen zijn gekomen vorig jaar:
YouTube - Shpongle - Around The World In A Tea Daze Ott Remix
YouTube - Clubroot - Physicality [HQ]
YouTube - Studio - Radio Edit
YouTube - Cologne Tape - Render 2 (Magazine Edit)

Zie dit topic zojuist pas. Interessant al die reacties.
Ik werk namelijk in de verslavingszorg
Vooropgesteld dat het hier voornamelijk over recreatief gebruik gaat.

Ik ben een beetje verbaasd over de conservatieve reactie in het begin van dit onderwerp. Niemand beweert toch dat iemand altijd met drugs op muziek luistert. En waarom mag dagelijks alcoholgebruik wel en sporadisch drugsgebruik niet? Want dat zijn vaak de frequenties van gebruik. Ik heb sporadisch gebruikt, xtc/mdma, en de muziek wordt vele malen intenser. Ik kan inderdaad nu nog steeds extra genieten van enkele nummers die ik destijds onder invloed heb gehoord.

Stijn_Slayer
Komt omdat men graag hun eigen normatieve positie veiligstelt en de berichtgeving over drugs in de massamedia vaak onjuist is. Elk jaar komt bijvoorbeeld het verhaal van de tripper die uit een raam denkt weg te kunnen vliegen (de variant van dit jaar: een adelaar in de Arena) langs. Volgens mij denken veel mensen ook nog steeds dat je kabouters gaat zien als je een stickie rookt.

Wat ik dan wel apart vind, is de tendens dat men drugsgebruik bij idolen mooi/spannend vindt, maar hun medemens kijken ze er met afzien op aan. De lijdende held gaat al terug tot aan de klassieke tragedies. Ook in de filosofie trouwens. Mij maak je niet wijs dat Deleuze zijn hele oeuvre nuchter bedacht heeft en van anderen is het drugsgebruik algemeen bekend (zoals Foucault en Benjamin).

Het is overigens bewezen dat er nog nooit iemand aan marihuana is overleden. Vergelijk dat maar eens met alcohol. Zo'n kater is ook echt niet gezond. Harddrugs gaan eigenlijk alleen maar mis in combinatie met alcohol, medicijnen, andere fysieke klachten, uitdroging of bij onverantwoord gebruik. Erg veel wetenschappelijk bewijs is er vaak niet, maar langdurig gebruik is zelden zonder gevolgen. Onzinnig ook i.v.m. tolerantie.

Gilmour heeft verklaard een verouderd hart te hebben door cocaïnegebruik. David Crosby had in 1976 al geen neusschot meer (en dat is dan nog de minste van al zijn fysieke problemen), Rod Stewart idem. Bij veel drugsmisbruikers zie je ook diabetes, kapotte levers, etc. Onderzoek naar incidenteel gebruik zou i.m.o. veel waardevoller zijn, omdat ik me er wel eens over verbaas hoe ingeburgerd sporadisch drugsgebruik onder de jongere generaties aan het worden is.

Thorgal schreef:
Ik ben een beetje verbaasd over de conservatieve reactie in het begin van dit onderwerp.
Over welke reactie(s) heb je het dan precies? Misschien heb ik er overheen gekeken, maar ik zie op de twee eerste pagina's alleen een paar reacties waarin gesteld wordt dat je geen drugs nodig hebt om van muziek te genieten en dat het zielig zou zijn als iemand daar wel drugs voor nodig heeft.

Stijn_Slayer schreef:
Het is overigens bewezen dat er nog nooit iemand aan marihuana is overleden.
Dat lijkt me moeilijk. Het is niet bewezen dat er ooit iemand aan marihuana is overleden, maar dit is geen bewijs dat er nooit iemand aan overleden is. Dat valt in principe niet bewijzen.

Stijn_Slayer
Ja, dat bedoel ik. Er is nog geen enkel geval bekend van overlijden door marihuana.

In ieder geval is wel zeker dat onze zintuiglijkheid niet ophoudt bij wat we in het alledaagse leven onder normale omstandigheden ervaren. Volgens mij heb ik hier ook wel eens reacties voorbij zien komen van mensen die ver weg blijven van drugs, maar toch beweren dat ze net zulke intense ervaringen hebben gehad. Waar baseren ze dat dan op?

Gast
geplaatst: vandaag om 22:36 uur

geplaatst: vandaag om 22:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.