MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2016

zoeken in:

Even een inhaalslagje maken. Had er de afgelopen weken weinig zin in vanwege de maar matige binnenkomers.

Week 27:

#29. Timeflies - Once in a While
Cijfer: 4.5

#32. Tiësto feat. John Legend - Summer Nights
Cijfer: 4.0

#34. Janieck - Feel the Love [Sam Feldt Mix]
Cijfer: 5.0

#39. Mr. Polska & Teske - Samen
Cijfer: 6.5

Week 28:

#31. Bastille - Good Grief
Gaap.
Cijfer: 3.5

#36. Kent Jones - Don't Mind

#38. twenty one pilots - Ride

Week 29:

#27. Sam Feldt x Lucas & Steve, feat. Wulf - Summer on You
Volgens mij is dit nummer in week 27 ook al drie keer binnengekomen? Klinkt allemaal inmiddels zo hetzelfde dat het mij niet veel meer doet.

#32. MØ - Final Song
Ietwat alternatieve popmeisjes à la Charli XCX en Tove Lo heb ik eigenlijk zeer weinig mee (tenzij het in de vorm van een Hippie Remix is ), zo ook MØ helaas. Dan zie ik liever de nieuwe Katy Perry en zeker de nieuwe Britney binnenkomen (maar die van Katy komt al snel).

#36. Jonas Blue feat. JP Cooper - Perfect Strangers
Niet zo leuk als GP 'Fast Car'
Cijfer: 5.5

Week 30:

#28. Fifth Harmony feat. Fetty Wap - All in My Head (Flex)
Yaaassss als er iets lekker zomers en niet zo berekend klinkt (zie hieronder) dan is het wel deze fijne single geïnspireerd door reggae. Het refrein is leuk vanwege het contrast tussen de twee stemmen, en daarnaast is wederom de gastbijdrage erg sterk. Ik vind alleen de Pussycat Doll-achtige tekst van het nummer en de video niet echt bij de groep passen.
Cijfer: 8.0

#36. Sak Noel & Salvi, feat. Sean Paul - Trumpets
Alhoewel ik een beetje Sean Paul moe ben vind ik het positief dat de nadruk in dit nummer echt ligt op het instrumentale deel en dat het niet slechts als post-chorus drop wordt gebruikt. Het klinkt wel zomers maar toch vooral ook te gecalculeerd.

#38. OneRepublic - Wherever I Go
Eén van de bands waar ik mij echt over verbaas dat het nog scoort.
Cijfer: 4.0

Week 24:

#22. Ariana Grande - Into You
Leuke single, weer heel poppy zonder in platte produktie te vervallen, ik dacht even dat ze A little less conversation, a little more action ging roepen maar toch niet
Cijfer: 7,5

#37. Alvaro Soler - Sofia
Dit is gewoon Jan Smit op zn Spaans en dan overgoten met de sky radio pop van Train
Cijfer: 2

Week 27:

#29. Timeflies - Once in a While
Instrumentaal is het vrij inventief maar de zang is vrij vlak en vervelend en de tekst is ook niet bijzonder. Ik vrees dat ik het snel beu ben gehoord.
Cijfer: 4

#32. Tiësto feat. John Legend - Summer Nights
Een beetje vreemde combinatie maar samenwerkingen zijn nu éénmaal in bij het scoren van een hit. Ik heb beter gehoord van John Legend, zijn soul komt hier nauwelijks tot uiting en het slappe refrein maakt mij ook niet meteen vrolijk.

#34. Janieck - Feel the Love [Sam Feldt Mix]
Ik krijg de indruk dit eerder gehoord te hebben (Lost Frequencies komt in mij op). Een nummer dat aardig voortkabbelt met een melodie die wel blijft hangen maar te weinig eigenheid en teveel gericht tot scoren (met die clichématige ooh-oohs).
Cijfer: 5

#39. Mr. Polska & Teske - Samen
Autotune is nog erger bij Nederlandstalige muziek en beide stemmen zijn nauwelijks aan te horen. Daarnaast nog meer denkbare clichés die dit genre rijk is zoals dat accent, die synths ...
Cijfer: 3

Week 28:

#31. Bastille - Good Grief
Weinig nieuws onder de zon (hoewel het net weer anders is dan hun vroegere hits) maar niemand kan ontkennen dat het nummer en vooral het refrein erg catchy is.

#36. Kent Jones - Don't Mind
Ritmisch maar toch relaxt, dit is een vrij aangename zomerse hit en ook gevrijwaard van alle clichés.

#38. twenty one pilots - Ride
En dit is beslist één van de leukste hits van 2016, nog beter dan Stressed Out. Erg aanstekelijk, zowel het ritme als de melodie. Misschien een album van hen beluisteren.
Cijfer: 8

Nog steeds geen Mi No Lob van Broederliefde? Het is me wel duidelijk dat airplay veel te zwaar meeweegt.

Verklaart waarom Can't Stop the Feeling nog steeds op #1 staat en Tears wél binnenkomt

Week 31:

#29. Major Lazer feat. Justin Bieber & MØ - Cold Water
Ik vind de geripte akkoorden uit 'Waves' echt te opvallend. Ik hoor hier ook niks van de ''edginess'' van Major Lazer in terug. Daarentegen is het te blah en te safe om nu al te irriteren, al gaat de onvermijdelijke overexposure hier ongetwijfeld verandering in brengen. Ik snap niet dat dit een monsterhit in wording is.

#36. Katy Perry - Rise
Best aardige single van Katy Perry met een sterke opbouw en ditto refrein. Het nummer schreeuwt ''DIT IS EEN KATY PERRY NUMMER'' maar is dat per se slecht? Zelfde thema als de lead-single 'Roar', maar dit keer m.i. wel overtuigend uitgevoerd.
Cijfer: 7.5

#39. Clean Bandit feat. Louisa Johnson - Tears
De eerste keer dat ik dit nummer hoorde bleef het totaal niet hangen. Na een paar keer horen viel het me steeds meer op en begon ik ook te begrijpen waarom het in Engeland echt een hit is geworden, in plaats van hoog te debuteren en daarna als een baksteen de charts uit te duiken. Mooie stem van deze X-factor alumni (is het wel X-factor? Ze komt iig van een talentenjacht). Vooral het ''tears on the ground, tears on my pillow'' is erg pakkend.
Cijfer: 7.0

Ikhouvandansen
oh hoi ik doe ook weer blij mee, haal even de laatste 2 weken in:

Tjah. Ik vind FIfth Harmony's singles tof zover maar dit is na het domme maar o zo aanstekelijke Work een behoorlijke uitfluiting. Fatty wap heeft een vreselijke autotune rap-zing stem hier en die beat is een standaard EDM midden tempo nummer. Jammer maar ik vind dit behoorlijk saai.
3*

Als kleine van Ikhouvandansen ging ik los op klassen en jeugddiscos op c's Gimmie The Light en Temperature, *maakt kleine notie dat ik oud word*. Bizar dat 10 jaar later Sean Paul nog steeds hit scoort en ze ondanks de dubstep invloeden nog steeds hetzelfde klinken. Vermakelijke simpele dansmuziek met piepende beats.

5,5*

Oh god de huilbalken achter zoveel vreselijke poprock nummers zijn terug. Whenever I Go klinkt als robots muziek hebben leren maken. Technisch allemaal prima maar leger kan muziek niet klinken. Irritant autotune gebruik daarbuiten.
1*

#29. Major Lazer feat. Justin Bieber & MØ - Cold Water
Ik was niet als iedereen compleet omver geblazen door de nieuwe Bieber plaat maar er staan hitjes op. Deze kan erbij, Cold Water is een heerlijk midtempo nummer dat gebruikt maakt van Bieber's vloeiende R&B vocalen en MØ's fijne vocalen. Daarnaast fijne rustige productie van Major Lazer met een uitstekend gebruik van hun kenmerkende synths in het refrein.
7,5*

#36. Katy Perry - Rise
Meh.
4*

#39. Clean Bandit feat. Louisa Johnson - Tears
Oh hoi jaren 90 pop beats en saai intro. Het intro is frusterend met zijn piano gepiegel maar de rest is prima jaren 90 pop met een onnodige viool.
5*

Weet iemand misschien hoe de Dutch album top 100 (van dutchcharts.nl) wordt samengesteld? Afgezien van downloads en fysieke verkoop neem ik aan dat streamen van het album/tracks ook meetelt?

Arrie of catdog misschien?

Geen idee.

Het valt me nu trouwens op dat de Single Top 100 haast precies overeenkomt met de Spotify Top 100. Waarschijnlijk omdat betaalde downloads nog maar heel weinig voorkomen en andere streamingdiensten in Nederland relatief weinig worden gebruikt.

Arrie schreef:
Geen idee.

Het valt me nu trouwens op dat de Single Top 100 haast precies overeenkomt met de Single Top 100.

Het zal aan de naam liggen.

GrafGantz schreef:
(quote)

Het zal aan de naam liggen.

Oeps, tweede moest Spotify Top 100 zijn. Heb het aangepast.

NewYorkCityLight schreef:
Weet iemand misschien hoe de Dutch album top 100 (van dutchcharts.nl) wordt samengesteld? Afgezien van downloads en fysieke verkoop neem ik aan dat streamen van het album/tracks ook meetelt?

Arrie of catdog misschien?

Wiki zegt: Anno 2016 worden de volgende lijsten samengesteld: Album Top 100, Compilations Top 30, Combi Album Top 100 en Midprice Top 50. De regels zijn:
Album Top 100: alle albums, ongeacht leeftijd, met een minimale inkoopprijs van €8,01

Ik betwijfel dus of downloads van albums hierin meetellen, laat staan streams.

ranboy schreef:
(quote)

Wiki zegt: Anno 2016 worden de volgende lijsten samengesteld: Album Top 100, Compilations Top 30, Combi Album Top 100 en Midprice Top 50. De regels zijn:
Album Top 100: alle albums, ongeacht leeftijd, met een minimale inkoopprijs van €8,01

Ik betwijfel dus of downloads van albums hierin meetellen, laat staan streams.

Interessant. Album downloads zijn volgens mij wel iets duurder dan 8 euro dus die zullen wel meegeteld worden.

Volgens mij hoef je echt heel weinig te verkopen wil je in Nederland vandaag de dag een #1 album te pakken hebben.

Ikhouvandansen
Streams tellen wel mee bij de top 40 ieder geval en ik dacht sinds een tijd youtube ook, downloads al eeuwen volgens mij zelfs vanaf het TMF tijdperk al. Het was weer duidelijk te zien toen heel zeurend verouderd muziek schrijvend Nederland niks leek te weten over New Wave en de woorden 'dat heeft niks verkocht' vielen toen ze de pop prijs wonnen terwijl ze een indrukwekkend aantal streams en youtube plays hebben.

Van de Single Top 100 zal grote kans wel streams meetellen en dat is makkelijk te zien in spotify/deezer zelf. Geen idee of je youtube meetellen.

Week 25:

#24. Dua Lipa - Hotter Than Hell
Qua stem schuurt dit erg tegen Jess Glynne aan, de produktie tijdens de verses is fris en dan krijgen we bombast bij het refrein, overigens hoor ik Be the one nog steeds dagelijks en deze nooit
Cijfer: 7

#28. Drake feat. Rihanna - Too Good
Dit pakt me op de 1 of andere manier niet, ik hoef Drake niet te horen zingen en voor Rihanna lijkt dit ook een klusje tussen de was door, ik zet Work nog wel een keer op

#37. Jason Derulo - If It Ain't Love
Weer een makkelijke single van Jason, qua produktie een hoog Danssalon/1998 gehalte.
Maar niet 1 van zijn hoogvliegers
Cijfer: 6

pureshores schreef:

overigens hoor ik Be the one nog steeds dagelijks en deze nooit

Vreemd! Op mijn werk zijn we geswitcht naar 538 en ik hoor hem toch wel 2/3 per dag langskomen (en helaas ook een aangepaste versie van 'Cheap Thrills' waarin Sia ''come on, come on, Radio 538 on'' zingt...).

NewYorkCityLight schreef:
(quote)

Vreemd! Op mijn werk zijn we geswitcht naar 538 en ik hoor hem toch wel 2/3 per dag langskomen (en helaas ook een aangepaste versie van 'Cheap Thrills' waarin Sia ''come on, come on, Radio 538 on'' zingt...).

haha bij ons staat het op radio 10 gold en daar is Be the one elke dag te horen, net als Years & Years-King nog steeds, ik heb mn dopjes alweer in

We zijn in ieder geval verlost van 'Today's the Day'!

Week 32:

#33. Seeb feat. Neev - Breathe
#36. Ali B feat. Brace & Kenny B - Let's Go
#38. Mike Perry feat. Shy Martin - The Ocean

Selena Gomez wéér geflopt helaas. Dat krijg je met 0,0 airplay terwijl ze er best lekker voor stond in Spotify. Hopelijk gebeurd er nog wat met Heathens (twenty one pilots) en Sucker for Pain (Imagine Dragons, Lil' Wayne en co.)

Waren de e's in de aanbieding?

catdog schreef:
Week 32:

#33. Seeb feat. Neev - Breathe
#36. Ali B feat. Brace & Kenny B - Let's Go
#38. Mike Perry feat. Shy Martin - The Ocean

Selena Gomez wéér geflopt helaas. Dat krijg je met 0,0 airplay terwijl ze er best lekker voor stond in Spotify. Hopelijk gebeurd er nog wat met Heathens (twenty one pilots) en Sucker for Pain (Imagine Dragons, Lil' Wayne en co.)

Tsja, het is helaas nog altijd zo dat je zonder airplay gewoon nauwelijks een hit kan scoren. Eigenlijk belachelijk. Mi No Lob van Broederliefde wordt hartstikke veel gestreamd maar zolang de radio het niet draait, hebben ze pech. Ik zou de nieuwe Sevn Alias ook wel in de Top 40 willen zien, maar ook dat lijkt me wishful thinking.

Ook jammer dat een Needed Me helemaal niet is opgepikt door de radio. Top 10 in Amerika, maar in Nederland vindt men het dan toch weer te urban bij de radio en draait men liever het zoveelste inwisselbare tropical house-deuntje, of al die Lost Frequencies/Sam Feldt-achtige dingen. Of natuurlijk weer de nieuwe Dotan...

Heathens lijkt me dan weer erg veilig, die zal het wel gaan halen.

Heathens is wel wat ruiger richting het einde toe. Denk dat 538 daar niet echt blij mee is.

En je hebt volledig gelijk idd wat de radio betreft. Het blijft oerzonde. Was al verbaasd dat 538 vorige week Kent Jones Alarmschijf maakte

Ja, dat Kent Jones wel is opgepikt, is voor mij ook een leuke verrassing! En Anderson .Paak bij 3FM, nog beter!

Week 29:

#27. Sam Feldt x Lucas & Steve, feat. Wulf - Summer on You
Op zich wel mooie zang en melodie al is het wat gelikt en ook jammer dat dit voorzien wordt van een vrij banale beat.
Cijfer: 6

#32. MØ - Final Song
Hier heb ik wat minder mee door de tekst, hoe goed bedoeld ook. Zingen kan ze niet onaardig maar veel gevoel zit er niet in en de arrangementen lijken mij teveel geënt op andere huidige hits.
Cijfer: 4,5

#36. Jonas Blue feat. JP Cooper - Perfect Strangers
Het zal wel goed in elkaar zitten maar het klinkt mij te zoutloos en berekenend, alsof men vooral niet teveel emotie en sfeer wil brengen. Kortom, het gaat langs mij heen.
Cijfer: 3,5

Week 30:

Met een reggaeritme wil men een zomerse sfeer creëren maar het klinkt mij te gemaakt en de tekst maakt het niet beter op. Geef mij maar de échte reggae.

Weer een gemaakt zomers nummer waarbij die trompetten nep klinken. Ritmisch is dit best aanstekelijk maar het gaat mij snel vervelen.
Cijfer: 4,5

Een band die van alles en toch niets brengt. Vergankelijke en lege pop tot en met, dit kan nooit of te nimmer een evergreen worden en die autotune maakt het nog erger.
Cijfer: 2,5

LucM schreef:

#32. MØ - Final Song
Hier heb ik wat minder mee door de tekst, hoe goed bedoeld ook.

Want wat is je probleem daarmee?

Gast
geplaatst: vandaag om 09:38 uur

geplaatst: vandaag om 09:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.