MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2016

zoeken in:
Week 23:

#29. Coldplay - Up&Up
Tussen mij en Coldplay botert het al een tijd niet meer. Dit zit ook weer in de categorie 'kan gaan' maar het is erg veilig en doorsnee, het stoort niet maar beklijft evenmin.
Cijfer: 5

#32. Adele - Send My Love (to Your New Lover)
Eindelijk nog eens een up-tempo-nummer van Adele en beter dan When We Were Young. Goede stem en melodie, aanstekelijk refrein.
Cijfer: 7,5

#34. Jonna Fraser ft. Broederliefde - Do or Die
Nog niet zo slecht als ik vreesde, het heeft zowaar een melodie maar die autotune en dat accent trek ik niet.
Cijfer: 4

#37. B-Brave ft. Sevn Alias - One Night Stand
Het lijkt wel of ze twijfelen in het Nederlands of in het Engels te zingen. Verder weer die vreselijke autotune en productietrucs.
Cijfer: 3

#39. Mr. Probz - Fine Ass Mess
Neigt wat naar de sixties-soul door het overigens fijne ritme en Mr. Probz heeft een goede stem. Het had wel iets rauwer gemogen.
Cijfer: 7

Week 24:

#22. Ariana Grande - Into You
Ariana Grande kan beslist aardig zingen maar het nummer is op alle vlakken te cliché - er wordt geen poging gedaan om maar iets origineel uit de hoek te komen - en het is al snel vergeten.

#37. Alvaro Soler - Sofia
Dit heeft tenminste wel een aanstekelijk ritme en melodie wat ik bij vorig nummer mis. Ook wat clichématig maar het zo van pas komen in een regenachtige zomer.
Cijfer: 6,5

Week 25:

#24. Dua Lipa - Hotter Than Hell
Be the One vond ik een prima hit, deze opvolger bevalt mij veel minder. Clichématige en overgeproduceerde hitmuziek dat zich nergens onderscheidt.

#28. Drake feat. Rihanna - Too Good
Van die twee moet ik ook niet veel hebben maar toch dit nummer beluisterd en ritmisch is het niet onaardig, jammer van de fletse vocalen van beiden. Zeker niet Too Good.
Cijfer: 4,5

#37. Jason Derulo - If It Ain't Love
Jason Derulo heb ik altijd neppe soul genoemd en dit nummer verandert er niets aan. Het klinkt mij zo gemaakt en zielloos, soul moet komen uit het hart en niet uit de productietrukendoos.

Moderne muziek is niet echt iets voor jou hè, Luc?

Moderne muziek als Radiohead wel.

Je bedoelt die band die meer dan 30 jaar geleden opgericht is?

GrafGantz schreef:

Week 22:

#28. David Guetta feat. Zara Larsson - This One's for You
Het Euro 2016 thema dat we elke dag horen-het typische Nu-geluid stukje tenminste.
Voor Larsson natuurlijk alleen maar handig, nog meer bekendheid. Voor David Guetta een tussendoortje, dat wederom bij Major Lazer loert. Favoriete EK thema blijft toch Dario G
Cijfer: 6

#32. gnash feat. olivia o'brien - i hate u, i love u
Die titel zegt eigenlijk een hoop. De piano gaf me eerst nog wat hoop, maar het klinkt toch wel erg wee-iig. Eigenlijk allebei vervelende stemmen. Dit hoef ik niet meer te horen

Slowgaze schreef:
Moderne muziek is niet echt iets voor jou hè, Luc?
LucM schreef:
Moderne muziek als Radiohead wel.
GrafGantz schreef:
Nog langer geleden, toen The Beatles nog bestonden en dat moderne muziek genoemd werd, waren er mensen die vonden dat zij totaal niet zingen konden. Echte zangers zaten in de opera of desnoods in de operette. Ik vond toen al dat je die vergelijking niet kon maken omdat er sprake is van verschillende genres.
LucM schreef:
Jason Derulo heb ik altijd neppe soul genoemd en dit nummer verandert er niets aan. Het klinkt mij zo gemaakt en zielloos, soul moet komen uit het hart en niet uit de productietrukendoos.
NewYorkCityLight schreef:
Verrassend dat deze nog de top 40 haalt. Prima plaat en ik vind vooral het refrein leuk gedaan. Het lijkt terug te grijpen op 'If This Ain't Love' van Spiller (bijna identieke tekst) maar ik denk dat dit onbedoeld is.
Cijfer: 8.5
Om Jason Derulo te beoordelen moet je hem in het juiste genre plaatsen. En dat is niet soul.
Jason Derulo is dance pop en dat staat qua genre buiten soul en nog weer meer buiten de minimalistische rock van Radiohead. Binnen het genre wat Derulo maakt moet hij een beoordeling krijgen, net als Drake en Rihanna.

Jason Derulo komt dan met een sterke dance pop song, een uitstekende video met een geweldige choreografie en de productietrukendoos gaat inderdaad open en dat mag hier ook als de truck maar geslaagd is.
Wat dat betreft zit ik dichter bij de beoordeling van NewYorkcitylight. Ik vraag mij alleen af waarom hij denkt dat er onbedoeld naar het nummer van Spiller wordt teruggegrepen want het lijkt tekstueel wel erg veel op elkaar. Spiller doet mij weer denken aan Love is you van Carol Williams uit 1977 dat destijds ten onrechte volkomen werd afgekraakt door de progrock genre liefhebbers.
Dus al met al verdient Jason Derulo binnen zijn genre van mij een ruime voldoende.
LucM schreef:
Van die twee moet ik ook niet veel hebben maar toch dit nummer beluisterd en ritmisch is het niet onaardig, jammer van de fletse vocalen van beiden. Zeker niet Too Good.
Ik ben geen grote fan van hun eerdere samenwerkingen 'What's My Name?' en 'Take Care' maar 'Work' en 'Too Good' zijn twee nummers die ik veelvuldig draai/heb gedraaid. Eén van de hoogtepunten van Drake's nieuwe album.
Cijfer: 8.0

Van Drake vind ik One dance op zijn album weliswaar nog beter maar Too Good haalt zeker ook een ruime voldoende.
Wat LucM met fletse vocalen bedoeld weet ik niet. Hun stemmen vallen mij net als Jason Derulo vooral op door hun elasticiteit. Het is ongelooflijk fraai hoe zij hun woorden schijnbaar zonder enige moeite op de ritme van de muziek weten te brengen.

Ondanks de genreverschillen zijn er bijvoorbeeld ook overeenkomsten tussen Drake's Too good en Radiohead's Daydreaming.
Dat begint al met het intro waarbij het lijkt alsof het nummer al zoekende op scherp wordt gezet.
Die scherpte komt en als je daarna beide nummers in D Groot speelt dan zoeken ze variaties op de tonen D fis E met vooral een interactie rondom het b mineur akkoord.
Maar dan hoor je ook weer de verschillen. Radiohead herhaalt in hun muziek eindeloos dezelfde serie muzieknoten maar wel door er steeds een kleine wijziging in aan te brengen zoals dat ook gebeurd in de Canto Ostinato van Ten Holt. Er ontstaat dan een dromerige hypnotiserende sfeer.
Too good zoekt het in de pulserende vorm van één noot. En de serie muzieknoten vooral in toonhoogte meestal te laten dalen met vooral de variaties op de toonlengte. Het klinkt dansbaar en catchy.
Uiteindelijk eindigen ze beiden in wat voor de toehoorder geheimtaal kan zijn. Too Good citeert Popcaans Love yah bad en Daydreaming eindigt met woorden achterstevoren gezongen.
Kortom, allebei kwaliteitsnummers maar in een compleet ander genre.

Week 26:

#14. Deorro feat. Elvis Crespo - Bailar
Een zomers nummer dat geen lange houdbaarheid zal hebben vrees ik, die synthesizerklanken vind ik bovendien lelijk (over een aantal jaren jaren zullen ze die cheesy noemen).

#31. Broederliefde - Jungle
Op zich niet zo slecht rapnummer wat de tekst betreft maar die overdreven vervormde stemmen irriteren mij danig.

#34. Shawn Mendes - Treat You Better
Het refrein is vrij catchy maar voor de rest is dat nummer niet echt bijzonder, het komt mij te formulematig over.

#39. Major Lazer & MOTi, feat. Kranium, Ty Dolla $ign & Wizkid - Boom
Lean On blijf ik een prima nummer vinden, nadien valt Major Lazer steeds meer in herhaling. Ook hier heb ik de indruk dit eerder en beter gehoord te hebben.

Top-10 na half jaar:

1. David Bowie - Lazarus
2. Dua Lipa - Be the One
3. twenty one pilots - Stressed Out
4. Anouk - Run Away Together
5. Douwe Bob - Slow Down
6. Adele - Send My Love (to Your New Lover)
7. Gnash feat. Olivia O'Brien - I Hate U, I Love U
8. Tinie Tempah feat. Zara Larsson - Girls Like
9. Mr. Probz - Fine Ass Mess
10. Red Hot Chili Peppers - Dark Necessities

Flop-10:

1. Jonas Blue feat. Dakota - Fast Car
2. Broederliefde feat. KaliBwoy & SBMG - Alaka
3. Broederliefde feat. Frenna - Ik Was Al Binnen
4. SFB feat. Broederliefde & Ronnie Flex - Nu Sta Je Hier
5. Nielson & Jiggy Djé - Hotelsuite
6. Cheat Codes x Kris Kross Amsterdam - Sex
7. The Chainsmokers feat. Daya - Don't Let Me Down
8. Meghan Trainor - NO
9. Ronnie Flex - Wij Zijn Altijd
10. Maan - Ride It

Gemiddelde = 4,72.

LucM misschien ook handig om die hier te posten in dit Topic

Kent Jones Heerlijk plaatje!

#14. Deorro feat. Elvis Crespo - Bailar;

Gewoon een ordinaire sub-kopie van Elvis Crespo's klassieker 'Suavemente' is het.
Het lijkt enorm veel in dat nummer en heeft een laag creativiteitsgehalte. Als ik 'Bailar' hoor, wil ik binnen 15 seconden 'Suavemente' alweer opzetten.

[quote]LucM schreef:
Week 23:

Het lijkt wel of ze twijfelen in het Nederlands of in het Engels te zingen. Verder weer die vreselijke autotune en productietrucs.

En dat is nog niet het allerergste. De tekst van dat nummer alleen al. GADVERDAMME!! Bah! Zoiets iets afgrijselijks heb ik nauwelijks eerder gehoord.
Ze zingen 'Het spijt me schat, dit is One Night stand. Vergeet het ....'. Alsof ze zich indekken van het spijt me meisje, om zo makkelijker misbruik te maken van een verliefdheid van zo'n meisje voor hem, om zo makkelijk seks met ze te hebben en ze vervolgens te dumpen. Respectloos en het heeft een hele slechte invloed op de maatschappij. Ik heb er geen andere woorden voor. Sorry!

En dan ben jij nog vriendelijk tegenover ze Luc, want zo'n nummer verdient van mij een 0.

Na een keer beluisteren van dit wanproduct heb ik het gelijk in de pc-prullenbak gemieterd.

Had niet al zo snel een binnenkomst verwacht. Tsja, gewoon heerlijk geproduceerd. De rap maakt het echt af... ''Weet niet eens hoe ik hier kom... laat staan wat is gebeurd'' .
Cijfer: 9.0
Ikhouvandansen schreef:
Tjah ik moet dit vreselijk vinden maar het One Night Stand is een erg sterk nummer op gebied van productie die alleen wat lijdt aan soms was vlakke lead vocals.
Cijfer: 6.5
LucM schreef:
Het lijkt wel of ze twijfelen in het Nederlands of in het Engels te zingen. Verder weer die vreselijke autotune en productietrucs. Cijfer: 3
adri1982 schreef:
Zoiets iets afgrijselijks heb ik nauwelijks eerder gehoord.......Respectloos en het heeft een hele slechte invloed op de maatschappij. Ik heb er geen andere woorden voor. Sorry! En dan ben jij nog vriendelijk tegenover ze Luc, want zo'n nummer verdient van mij een 0.

Hahaha, beste Adri, een one night stand is heel wat anders dan een verkrachting.

adri1982 schreef:
(quote)

En dat is nog niet het allerergste. De tekst van dat nummer alleen al. GADVERDAMME!! Bah! Zoiets iets afgrijselijks heb ik nauwelijks eerder gehoord.
Ze zingen 'Het spijt me schat, dit is One Night stand. Vergeet het ....'. Alsof ze zich indekken van het spijt me meisje, om zo makkelijker misbruik te maken van een verliefdheid van zo'n meisje voor hem, om zo makkelijk seks met ze te hebben en ze vervolgens te dumpen. Respectloos en het heeft een hele slechte invloed op de maatschappij. Ik heb er geen andere woorden voor. Sorry!

En dan ben jij nog vriendelijk tegenover ze Luc, want zo'n nummer verdient van mij een 0.

Na een keer beluisteren van dit wanproduct heb ik het gelijk in de pc-prullenbak gemieterd.

Zeker nog nooit een one-night-stand gehad?

Verder is het wel echt een zaadnummer, dat terzijde.

Titmeister schreef:

adri1982 schreef:

Ik zou je kunnen aanraden om wat minder selectief naar de tekst te luisteren, dat scheelt misinterpretaties.
Dit is hoe ik de (allerminst vrouwonvriendelijke) songtekst ongeveer interpreteer.

En ik weet niet eens meer what the fuck gebeurd is, alleen dat er geflirt is
Maar dan draait ze om en dan zegt ze "Hoi, hou me stevig vast, laat me nooit meer los

De aanleiding voor de one night stand was een wederzijdse flirtpartij. Dan is de man dus niet minder fout dan de vrouw als er vervolgens onenigheid ontstaat over de verdere intenties.

Weet niet eens hoe ik hier kom (weet niet eens hoe ik hier kom)
Laat staan wat is gebeurd
Ga er niet vanuit dat ze echt met me is
Zij wilde mee want mijn stack is gekleurd

Het meisje wilde dus vooral met de zanger naar bed omdat ze duidelijk kon zien dat hij veel geld te besteden heeft. Een ordinaire golddigger dus.

Zij zocht naar liefde, ik zocht naar genot
Krijg bijna spijt dat ik haar heb ge-ai
Jij gaat niks begrijpen van me life
Ik ben te druk aan het trappen maar kan blijven voor de night

Lijkt er sterk op dat het meisje na die ene nacht zeker niet al verliefd is. Het is waarschijnlijk niet om de liefde te doen maar wél om zijn geld. Om hiervan te profiteren wil ze direct een relatie met hem aangaan. B-Brave weet intussen wel hoe laat het is (heeft dit waarschijnlijk meegemaakt) en houdt de boot terecht af.

Titmeister schreef:
(quote)

Zeker nog nooit een one-night-stand gehad?

Ik ben niet zo van de One Night Stand's. Sorry, ik kan dat gewoon niet. Als ik op een vrouw verliefd ben, dan hou ik echt van d'r, dan heb ik echt een zwak voor haar. Dat heb ik ook bij een vrouw die in de (sociale) werkplaats waar ik werk, vroeger in de kantine heeft gewerkt en tegenwoordig als schoonmaakster werkt. Ik heb zelfs een een klein deel van de naam (een lange naam) van een van mijn twee Tour de France pool-ploegen naar haar vernoemd.

Sorry, ik kan 'One Night Stand' echt niet uitstaan.

Arrie schreef:
Hahaha, beste Adri, een one night stand is heel wat anders dan een verkrachting.
Weet ik beste Arnout, maar in het bovenstaande bericht staat er uitleg over.

adri1982 schreef:
(quote)
Ik ben niet zo van de One Night Stand's. Sorry, ik kan dat gewoon niet. Als ik op een vrouw verliefd ben, dan hou ik echt van d'r, dan heb ik echt een zwak voor haar. Dat heb ik ook bij een vrouw die in de (sociale) werkplaats waar ik werk, vroeger in de kantine heeft gewerkt en tegenwoordig als schoonmaakster werkt. Ik heb zelfs een een klein deel van de naam (een lange naam) van een van mijn twee Tour de France pool-ploegen naar haar vernoemd.

Sorry, ik kan 'One Night Stand' echt niet uitstaan.

Ik hoop voor je dat het wederzijds is. Maar dat jij niet aan onenightstands doet, maakt het nog niet sociaal verwerpelijk natuurlijk.

Daar is dan eindelijk die Top 40-hit die ze volledig op eigen kracht behaald. Had al veel eerder moeten gebeuren, maar Final Song is ook een heerlijke feelgood oorwurm.

Final Song is een prima nummer, Summer on You al minder, maar is wat mij betreft nog (bijna) een voldoende, Perfect Strangers daarentegen doet me echt niks.

Week 23:

#29. Coldplay - Up&Up
Beetje een rustpunt in al die poppy singles, vind het voortkabbelend en hoor een U2 gitaartje erbij, verder beetje vlak
Cijfer: 5,5

#32. Adele - Send My Love (to Your New Lover)
Een keer uptempo en een stuk beter dan When we are young maar dat jodelige refrein gaat snel irriteren, waarom brengt ze niet een keer een club achtig nummer uit als single remix, in een house setting is haar stem misschien wel effectiever

#34. Jonna Fraser ft. Broederliefde - Do or Die
Als je dit 1x hoort hangt het gelijk de hele dag in je hoofd, Broederliefde heeft 2016 goed in de knip. Wederom hoor ik dit nu zo pas, want op de radio heb ik dit nooit gehoord (en dit nummer schreeuwt echt radio)
Cijfer: 7,5

Als we NewYorkCityLight moeten geloven is dit het nummer van het jaar ,
bij benadering is het boyband vs Nu-synths en produktie en dan houd je een popplaatje over dat aardig klinkt, dat masker dansje vind ik wel grappig. Vocaal stelt het niet zo veel voor vind ik

#39. Mr. Probz - Fine Ass Mess
Dit valt me nog mee, die stem daar moet je wel tegen kunnen maar er zit een live achtige sfeer in
Zeker beter dan dat vreselijke nummer met Afrojack remix

aanpassingen:
Calvin Harris ft. Rihanna-This is what you came here for van 6 naar 7
Zayn-Pillowtalk van 6 naar 4.5

Gast
geplaatst: vandaag om 19:51 uur

geplaatst: vandaag om 19:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.