menu

Genres / Hip-Hop / Vroeger alles beter dan nu??

zoeken in:
Is de hiphop verloren? Was het alleen vroeger nog puur en goed? Is hiphop door de grootschalige bekendheid gedoemt?

Graag je mening

Je zal even geduld moeten hebben Cath, ik vrees dat heel MuMe naar het Songfestival zit te kijken

Nee, dat vind ik niet. Ik vind ook dat de hiphop een soort stap heeft gemaakt van de rauwere rap, naar de rap met veel meer instrumenten en samples. Dat hiphop veelzijdiger is geworden zou ik maar zeggen. Maar ik denk dat de mensen die al langer naar hiphop luisteren het hier niet mee eens zijn. Ik ben dan ook nog een groentje

Natuurlijk is hiphop veelzijdiger geworden, zoals elk zichzelf respecterend genre zich ontwikkelt. Dat sommige vormen ervan uitsterven is onvermijdelijk. De mensen die zeuren dat het nu niets meer is, dat hiphop dood is, zijn veelal conservatieve mensen die het erg vinden dat niet iedereen meer hiphop maakt in de traditie van Eric B & Rakim en Marley Marl. Stop met zeuren en zet je oude tapes maar weer op, dan kijk ik lekker verder in de steeds grotere platenkast die hiphop is.

...Only faggots make shit up just to get famous
So when I finally blew up I remained sick
Earning respect in ghettos and 'burbs for word placement
Back when the independent scene remained faceless
We were the only crew who promised your ass we'd take it
Mold it, shape it, living outside the matrix
Hold it, make it, more than miniature major labels
Hold it sacred, living it for the culture
Told ya plainly, protected it from the vultures
That's why I always get respect from true soldiers
While half of the critics claim it every year: "Hip hop's over."
FUCK YOU, hip hop just started
It's funny how the most nostalgic cats are the ones who were never part of it
But true veterans'll give dap to those who started it
Then humbly move the fuck on and come with that new retarded shit
New slang, new thought, new sound
Who's heart you thought you had?
You clown, you don't, you drown
I won't dumb it down, I'm dumbing now for these rounds
I'm a live mothefucker plus I'm gunning for clowns...

Hiphop is meer een product geworden wat wel nadelen heeft mee gebracht, wat je vooral in de mainstream terug ziet. Natuurlijk zijn er altijd al sell-outs geweest, maar de hele blingbling hype ben ik wat minder fan van. Maar ja, hiphop is ooit begonnen als feestmuziek en van mij hoeft niet elk nummer een diepe tekst of boodschap te bevatten. Ook zijn er positieve veranderingen, hiphop van nu klinkt gewoon professioneler vergeleken met hiphop van 20 jaar geleden omdat er veel betere apperatuur is. Ook vind ik het goed dat er meer variatie is. Ik vind ook niet dat hiphop dood is of zo.

Hiphop is begonnen met het aan elkaar draaien van de beste stukken van een plaatje en een rapper die daar zijn eigen ding mee deed. (Grandmaster Flash)
Daarnaast de human beatbox met 1 of meerdere rappers.
De stijl heeft zich ontwikkelt.
In de jaren tachtig vond ik het allemaal erg vernieuwend en leuk.
Wat ik tegenwoordig hoor klinkt in mijn oren meestal als een man of vrouw die zinnetjes zegt over een stuk drukke muziek.
Maar ook hier en nu zijn er zeker goeie Hiphop acts.

Maar over het algemeen vind ik het nu vaak erg slecht......

Ach vroeger was Hiphop als genre minder mainstream, daardoor had je minder die commerciele dingen zoals nu.
Commercieel is niet per definitie fout maar wel als het dus sell-outs betreft. Vroeger was goede hiphop binnen het genre redelijk mainstream, nu is dat wat minder geworden maar komt er van van de iets minder bekende artiesten vaak ook heel goede dingen uitbrengen. Je moet alleen wel de wil hebben om even iets dieper te graven.

Er is een veel groter aanbod in Hiphop, dus er is meer slechts te vinden. Het totaalplaatje zal daarom ook wel een niveau'tje lager liggen dan ruim 10 jaar geleden. Toch kun je ook nu nog met het nodige filter-werk genoeg moois vinden.

Er zijn nu (afgelopen 5 jaar) dus niet minder goede Hiphopartiesten dan vroeger te vinden, er is enkel wat zoekwerk voor nodig.

Snowman
Zou wel weer een hater zijn maar hiphop tegnen wordig (heb het over Engelstalige Hip-Hop) is saai, duf & al gedaan. Er zijn naturrlijk nog wel goede dingen maar het percentage goede mc's is gehalveerd sinds 1997. Tegen wordig is het voor 'het populaire volk' 'en wanna be ganstertjes'.

Snowman
Gyzzz schreef:
Er is een veel groter aanbod in Hiphop, dus er is meer slechts te vinden. Het totaalplaatje zal daarom ook wel een niveau'tje lager liggen dan ruim 10 jaar geleden. Toch kun je ook nu nog met het nodige filter-werk genoeg moois vinden.

Er zijn nu (afgelopen 5 jaar) dus niet minder goede Hiphopartiesten dan vroeger te vinden, er is enkel wat zoekwerk voor nodig.

Vroeger van af 1988 was het aanbod al enorm alleen dat wisten we in Nederland niet. Simpel weg omdat er amper hiphop in de media kwam. En er geen internet was.

Snowman schreef:
(quote)

Vroeger van af 1988 was het aanbod al enorm alleen dat wisten we in Nederland niet. Simpel weg omdat er amper hiphop in de media kwam. En er geen internet was.

Nou dat geeft toch al aan dat het aanbod hier dus NIET enorm was

En ik denk dat het hiphop aanbod nu vele malen groter is dan in 1988..

Na Life After Feath en Wu-Tang Forever in '97 en Capital Punishment in '98 is hiphop als een kaartenhuis ingezakt, natuurlijk wel met een aantal uitzonderingen. De hiphop van heden in zijn algemeen is, vooral Dirty South-rotzooi met 3e rangs mongolische artiesten,vreselijk slecht en goedkoop.

Net zoals bij vele basisgenres die groot worden en uitbreiden, was er in het begintijdperk een hoop goeds, gecentraliseerd en makkelijk vindbaar, en is er nu meer goeds, verstopt in de uitwassen.

En zij die zoeken worden beloond.

Als je je er een beetje in verdiept niet.

Onderhond was me net voor

Hip Hop leeft meer dan ooit, de markt blijft maar groeien. Gevolg is wel dat ie verzadigd aan het worden is.
Teveel aanbod, dingen zijn al eens gedaan e.d.
Maar ja, van de grondleggers zijn er nog steeds velen actief, dus minde goede hip hop lijkt me niet de juiste benaming. Wel is er een bredere keus en daar zit een hoop crap bij. Iedereen ziet namelijk dat er geld zit in hip hop, en je hoeft er niet eens voor te kunnen zingen, dus ja wie niet waagt wie niet wint toch?
Kan me voorstellen dat aanhangers van het eerste uur zoiets hebben van ja? dit gaat nergens heen.

Snowman
MJ_DA_MAN schreef:
Na Life After Feath en Wu-Tang Forever in '97 en Capital Punishment in '98 is hiphop als een kaartenhuis ingezakt, natuurlijk wel met een aantal uitzonderingen. De hiphop van heden in zijn algemeen is, vooral Dirty South-rotzooi met 3e rangs mongolische artiesten,vreselijk slecht en goedkoop.

100% waar.

MJ_DA_MAN schreef:

Wat een ongelofelijke onzin, een paar uitzoderingen? Dan heb je je gewoon niet verdiept in de huidige hiphop.

Kos
Tuurlijk is er nog veel goeds. Het probleem is dat de waardeloze zooikant vertwintigvoudigd is .

MJ_DA_MAN schreef:

De jaren daarna zijn ook goede albums uitgebracht hoor, wat mij betreft zelfs beter dan wu-tang forever en life after death.. Wat voorbeeldjes;

1999

Dr. Dre - 2001
The Roots - Things Fall Apart
Mos Def - Black On Both Sides
Soundsbombing vol. 2
Eminem - Slim Shady LP

2000

Quasimoto - The Unseen
Deltron 3030 - Deltron 3030
Eminem - Marshall Mathers LP
Common - Like Water for Chocolate
Jedi Mind Tricks - Violent by Design
Dilated Peoples - The Platform
Ghostface Killah - Supreme Clientele

En de hiphop van het heden is veel breder dan die bullshit die jij opnoemde.

Snowman
Vincet! lul niet kijk dan 7 albums in 2000.

Snowman schreef:
Vincet! lul niet kijk dan 7 albums in 2000.

Wat bedoel je?

Vincent! schreef:
(quote)

De jaren daarna zijn ook goede albums uitgebracht hoor, wat mij betreft zelfs beter dan wu-tang forever en life after death.. Wat voorbeeldjes;

1999

Dr. Dre - 2001
The Roots - Things Fall Apart
Mos Def - Black On Both Sides
Soundsbombing vol. 2
Eminem - Slim Shady LP

2000

Quasimoto - The Unseen
Deltron 3030 - Deltron 3030
Eminem - Marshall Mathers LP
Common - Like Water for Chocolate
Jedi Mind Tricks - Violent by Design
Dilated Peoples - The Platform
Ghostface Killah - Supreme Clientele

En de hiphop van het heden is veel breder dan die bullshit die jij opnoemde.

Lees mijn zin is beter. Ik zeg: met een aantal UITZONDERINGEN. Die ik opnoemde zijn persoonlijke favorieten voor mij. Comprende?

Kos schreef:
Tuurlijk is er nog veel goeds. Het probleem is dat de waardeloze zooikant vertwintigvoudigd is .

Klopt helemaal, zoiets probeer ik ook aan te geven.

Een paar uitzonderingen vind ik wel erg negatief klinken.. Als je iets verder kijkt dan de mainstream is er genoeg te vinden hoor. Uit jouw opmerking lijkt het als of bijna alles troep is en dat is echt dikke bullshit, verder ben ik het eigenlijk wel erg eens met boordappel.

Ok ik hou het kort, het antwoord op de titel van deze topic is (naar mijn mening) heel dik: JA.

maar Dirty South (TI, Paul Wall etc. geen Outkast, Luda etc.) begint te heersen over de wereld, en die ''hiphop'' is toch werkelijk verschrikkelijk? 10 jaar geleden had je die zooi nog niet. Ik ben denk ik 10 jaar te laat geboren.

Maargoed ik geef je gelijk dat er nog zeker wel goede albums zijn gemaakt in de 21 eeuw, alleen een stuk minder.

Ik heb me nooit zo in de crunk, of dirrty south verdiept maar omdat de nummers die ik ken me niet heel erg liggen, van bijvoorbeeld lil jon of die 2 gasten met the whisper song. Maar dat het de wereld beheerst is bullshit, het is momenteel gewoon een hype, en waarom mensen het niet als hiphop zien begrijp ik niet, hiphop is begonnen als feestmuziek en dat is ook bij veel dirrty south muziek het geval, het is iig geen muziek die je serieus moet nemen of waar je diepe teksten moet verwachten. 10 jaar geleden was er ook zooi, wel minder, maar denk eens aan vanilla ice of mc hammer. Veel mensen zeuren dat hiphop de laatste tijd zo commercieel is, maar als hiphop niet commercieel was geweest hadden zij het waarschijnlijk geen eens gekent.

MJ_DA_MAN schreef:

Maargoed ik geef je gelijk dat er nog zeker wel goede albums zijn gemaakt in de 21 eeuw, alleen een stuk minder.

Er worden nog meer dan genoeg goede albums gemaakt, je kent ze alleen niet. Probeer eens wat anders dan Mos Def, Jedi Mind Tricks of Wu-Tang.

MJ_DA_MAN schreef:

Er worden nog meer dan genoeg goede albums gemaakt, je kent ze alleen niet. Probeer eens wat anders dan Mos Def, Jedi Mind Tricks of Wu-Tang.

10 jaar geleden had je die zooi nog niet

10 jaar geleden had je die zooi ook, alleen is dat allemaal weer vergeten. Over 10 jaar luistert ook geen mens meer naar Lil' Jon. Sage Francis, Aesop Rock, El-P, Atmosphere, Brother Ali, Blackalicious, Common, Immortal Technique, The Roots, Dizzee Rascal enz. enz. enz. zullen nog steeds beluisterd worden.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:30 uur

geplaatst: vandaag om 10:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.