menu

Genres / Hip-Hop / Vroeger alles beter dan nu??

zoeken in:
MJ_DA_MAN schreef:
Ik heb het over hun doorbraak (van NWA) en die was in '88 met SOC. En nee zoveel verstand heb ik er niet van maar wel meer dan hij.
Ben niet uit dat tijdperk, helaas.

Nou zeur dan ook niet op anderen dat zij er weinig van weten.

Nee maar iets ervan af weten is meer dan helemaal niks. Ik zei alleen maar dat BDP eerder bekend was.

Relax
En Eric B. & Rakim dan ? hun eerste album kwam ook uit 1987..
En daar hoor je zo duidelijk dat Eric echt veel aan de beats klooit om het wat leuker te maken zodat hij ook nog wat had te doen als beroep.

Ik denk dat ik hiermee een mooie aanvulling ga geven op dit topic.
Naar mate je ouder wordt, wordt de hoeveelheid vroeger, steeds groter als de hoeveelheid heden.
Daarbij is mijn ervaring dat muziek waardering vaak ook mede wordt gevormd door een situatie waarin je die hoorde. Toen ik voor het het eerst public enemy hoorde was ik redelijk aan het puberen en heb die muziek ervaren zoals eerdere generaties punk hebben ervaren. Yes the rhythm the rebel (dat was ik dus) En zo zijn er meerdere voorbeelden. Duistere poolhallen (waar zijn ze gebleven?) waar keihard rap werd gedraaid ala 24K en Tuffcrew. Later rookten we weed als mn ouders er niet waren en stond Snoop's Doggystyle en Dre's Chronic op repeat.

ZO kan ik nog wel een uurtje doorgaan met namen droppen en de bijbehorende situaties. Ik vind alle genoemde artiesten dan ook beter als veel van de huidige, máár ben me er zeer van bewust dat ik allerminst objectief ben. Voor de mensen die hiphop recentelijk hebben ontdekt of al langer, maar nog the life aan leven zijn zijn er waarschijnlijk nu platen die ze echt meesterlijk vinden en ze altijd beter blijven vinden dan alles wat erna nog verschijnt. Het is volgens mij gewoon menselijk dat je op een gegeven moment een bepaalde verzadiging hebt bereikt, daarmee wil ik zeggen dat mensen van rond mijn leeftijd (33) het wel een beetje gehoord hebben. Ik kan niet zo opgewonden meer raken van een nieuwe plaat als toen, terwijl ik wel degelijk kan horen dat iets echt goed is. Voorbeelden te over. Maar als ik echt even los wil gaan zet ik het oude werk op waarvan ik de teksten dan, tot mijn verwondering, nog woord voor woord kan meerappen.

Concluderend en ontopic denk ik zeker niet dat hiphop dood is en dat er nog zat goeie dingen uitkomen, maar dat de mensen die er naar luisteren op een gegeven moment niet meer verrast kunnen worden.

(ps ik hoop deze keer geen opmerkingen over mn toptien, mn hiphoptoptien heb ik er al weer een tijdje uitgehaald, deze is allround. Helaas is er maar een toptien mogelijk

Ja, ik heb er zelf maar een hiphoptoptien van gemaakt want anders zag ie er ook wel wat anders uit.

Maar goed even reageren op je verhaal.
Wat je verteld is voor mij heel herkenbaar (ook al ben ik nog maar 18) want zo heb ik Eminem er ook in staan omdat hij toch wel de artiest is die mijn puberteit represent.
Niet dat ik zo leip was als zijn teksten Maar het is wel echt puberteitsmuziek als je het mij vraagt.
En ik draai dit eigenlijk ook alleen nog om af en toe te knallen en mee te rappen (Zo kon ik toen The Real Slim Shady helemaal meerappen terwijl ik toch echt niet van alles wist wat ik zei hahha)

Gelukkig kan ik nog vaak genoeg door hiphop verrast worden al is dit vaak door oudere platen die ik nog niet gehoort heb, de underground stuff die nu uitkomt en ik ben sinds dat ik Opgezwolle ontdekt heb helemaal weg van NL hiphop.
Het verhaal van de wat mainstreamere hiphop van nu is nu wel bekend denk ik.
Want dat kan mij steeds minder boeien.

Haha dat begrijp ik ook helemaal, Eminem is wel een van de laatsten die ik zwaar digde, zeker in de begin fase, zeg maar tm slimshady-album, toen ik spontaan ook weer even puberen...Opgezwolle staat wel op eenzame hoogte, ik hoor toch echt weinig dat ook maar in de buurt komt. Uitzondering, toekomstig dan, zou Steen kunnen zijn. Qua beats en gestoordheid vol potentie.

Ik ben het helemaal met je verhaal eens. Zowel in het verhaal dat bepaalde platen die je veel in bepaalde periodes luistert een bijbehorende indruk achterlaten, als over het 'verzadigd raken met hip-hop'.
Het 'verzadigd zijn met hip-hop' is bij mij gelukkig nog niet helemaal ingetreden, maar merk nu al dat een bepaald sub-sub-genre van hip-hop er bij mij nu veel moeilijker ingaat dan vroeger. Gelukkig is hip-hop redelijk breed en heeft het veel fusies met andere soorten waardoor het nog steeds relatief vernieuwend voor mij blijft.

Ik treed eveneens de bovenstaande visie bij van de tijdsgebondenheid van je favoriete artiesten en platen, en het verzadigingspunt dat je op een bepaald moment bereikt.
Nu ben ik alles behalve een hiphop fanaat (ik ken er dus ook niet zoveel van), maar ik mag er wel graag naar luisteren van tijd tot tijd.

Zelf luisterde ik vooral veel naar hiphop in het eerste deel van jaren '90, dingen zoals:
-Cypress Hill (Black Sunday, Temples of boom)
-Wu tang-clan (Enter the 36 chambers, Reunited)
-Snoop Doggy Dogg (Doggystyle)
-Public Enemy (Fear of a black planet, It takes a nation of millions...)
-De La Soul (3 feet high and rising)
-A Tribe Called Quest (The Low End Theory, Midnight Marauders)
-DJ Shadow (Entroducing)
-Osdorp Posse (Afslag Osdorp)

Daarna bereikte ik mijn 'verzadigingspunt' en boeide het mij allemaal wat minder, maar dingen als bijvoorbeeld Speakerboxx/The Love Below van Outkast of Boy In Da Corner van Dizze Rascal vond ik wel echt fantastisch.
Of het vroeger allemaal beter was weet ik niet, daar spreek ik me dus niet over uit. Vermoedelijk worden er nu ook heel erg goede dingen gemaakt, maar bereiken ze mij gewoon niet.

Chungking schreef:
Vermoedelijk worden er nu ook heel erg goede dingen gemaakt, maar bereiken ze mij gewoon niet.
Daarom ben ik nog dagelijks te vinden op MuMe, omdat ik daar gewoon zoveel goede, nieuwe hiphop heb ontdekt en ontdek. Dacht twee jaar geleden overigens ook nog dat hiphop niet veel meer was, maar via het internet kom je toch een heel eind.

Ja MuMe is echt wel heel bruikbaar om nieuwe dingen te leren kennen. Het is ook relatief makkelijk om dingen te vinden (zelfs allerhande exotische en weinig bekende subgenres) die nauw aansluiten bij je eigen smaak.
Binnenkort maar eens wat grasduinen in allerhande hiphop toplijsten en lijstjestopics.

Chungking schreef:
Ja MuMe is echt wel heel bruikbaar om nieuwe dingen te leren kennen. Het is ook relatief makkelijk om dingen te vinden (zelfs allerhande exotische en weinig bekende subgenres) die nauw aansluiten bij je eigen smaak.
Binnenkort maar eens wat grasduinen in allerhande hiphop toplijsten en lijstjestopics.

....illmatic.......enter the Wu 36 chambers.........Ready to Die......the infamous.........liquid swords.

HZFR11
Bij :

njirem schreef:
Wat een LP zeg, pure vergane glorie.

Van A tot Z een meesterwerk.

Helaas zullen de meeste 16-jarigen van vandaag opgroeien met Drake en Lil'Wayne, zich niet realiserend hoe hiphop ooit was. Triest, maar tegelijkertijd voel ik me bevoorrecht dit wel meegemaakt te mogen hebben.

Ik ben 14 jaar en ken alle klassiekers. Maar die "nieuwe rappers" die je noemt doen gewoon hun ding, en het is nog hard ook. Je moet 't gewoon een kans geven.

njirem schreef:
Wat een LP zeg, pure vergane glorie.

Van A tot Z een meesterwerk.

Helaas zullen de meeste 16-jarigen van vandaag opgroeien met Drake en Lil'Wayne, zich niet realiserend hoe hiphop ooit was. Triest, maar tegelijkertijd voel ik me bevoorrecht dit wel meegemaakt te mogen hebben.

Juist, want het internet staat niet al vol met verheerlijkingen van 90's hiphop en biedt ook absoluut geen mogelijkheden om deze met het grootste gemak te beluisteren. Daarom zijn artiesten als Biggie, Nas en de Wu-Tang Clan ook alleen maar bekend bij mensen die niet later dan 1980 geboren zijn.

HZFR11 schreef:
(quote)

Ik ben 14 jaar en ken alle klassiekers. Maar die "nieuwe rappers" die je noemt doen gewoon hun ding, en het is nog hard ook. Je moet 't gewoon een kans geven.

Drake en Lil Wayne hebben niets, maar dan ook niets met jaren 90' hiphop te maken. Dat je 13 bent en hiphop mooi vind is prima, je claimt zelfs de klassiekers te kennen (ben wel benieuwd dan) alleen een tijdperiode meemaken is anders en veel breder dan een tijdperk die je alleen maar van youtube en wikipedia kent. Dat is geen kritiek, kun jij ook niets aan doen, alleen het is wel zo, net zoals ik me heel moeilijk in jouw wereld kan inleven, zelfs al leef ik hem ook!

WeztSide schreef:
(quote)

Juist, want het internet staat niet al vol met verheerlijkingen van 90's hiphop en biedt ook absoluut geen mogelijkheden om deze met het grootste gemak te beluisteren. Daarom zijn artiesten als Biggie, Nas en de Wu-Tang Clan ook alleen maar bekend bij mensen die niet later dan 1980 geboren zijn.

Kijk, dat je die artiesten opnoemt is precies wat ik bedoel, youtube jaren 90' is iets anders dan het daadwerkelijk meemaken. De vibe die er toen heerste, progressief, divers, krachtig, in opkomst, bestaat gewoon niet meer, 90 % van wat tegenwoordig uitkomt is hip-pop, geen hiphop, je hebt geen idee hoe is geweest om rap te diggen in een tijdperk dat hiphop nog niet main-stream was

Njirem, ik snap wel een beetje wat HZFR zegt. Hij is 14 en geeft een heel volwassen reactie: "die nieuwe rappers doen gewoon hun ding en het is nog hard ook. Je moet het alleen een kans geven." Daarnaast kent en respecteert hij de voorgangers.
Jouw berichten klinken een beetje belerend en uit de hoogte, en dat is nergens voor nodig.

Moderators: kunnen we alle berichten die niet over het album gaan maar over "hoe vroeger alles beter was" eruit gooien? Ik word hier altijd zo moe van, dit allemaal te moeten lezen

njirem schreef:
90 % van wat tegenwoordig uitkomt is hip-pop, geen hiphop

Ik ben best bereid te geloven dat er in de jaren 90 onder een deel van het hiphopvolk een bepaalde 'vibe' heerste die er, naar jouw mening, nu minder is, en dat je dat jammer vindt. Maar wat je hier zegt is onzin en geeft aan dat je de huidige hiphop kennelijk even oppervlakkig meemaakt als de (alleen) Drake-luisterende zestienjarige die je beschrijft.

Bovendien is er niks mis met Drake. Sterker nog, daar luister ik liever naar dan Biggie.

Drake is een baas. Hou op met haten.

njirem schreef:
(quote)
Kijk, dat je die artiesten opnoemt is precies wat ik bedoel, youtube jaren 90' is iets anders dan het daadwerkelijk meemaken. De vibe die er toen heerste, progressief, divers, krachtig, in opkomst, bestaat gewoon niet meer, 90 % van wat tegenwoordig uitkomt is hip-pop, geen hiphop, je hebt geen idee hoe is geweest om rap te diggen in een tijdperk dat hiphop nog niet main-stream was
Dit had zo een Youtube-comment kunnen zijn van een of andere backpacker die iemand de les wil lezen en met termen als ''hip-pop'' strooit. Begrijp me niet verkeerd: ik heb ook weinig tot niets met de nieuwe (hippe) generatie rappers (zelfs niet geprezen namen als Joey Bada$$), maar ik ben wel zo reëel om in te zien dat de '80's/'90's-periode verleden tijd is. Hiphop moet zich ook verder ontwikkelen. Er is eigenlijk niks onoriginelers en makkelijker dan maar te roepen dat hiphop vroeger nog ''echt'' was en dat soort bullshit. Ik heb meer respect voor iemand die zijn hiphop een eigen sound wil geven i.p.v. iemand die zegt dat ie ''real'' is en simpelweg grote namen uit de gouden tijden kopieert. Dat betuigt van 0,0 creativiteit. Ik weet niet hoe oud jij precies bent en doel hiermee dus ook niet (per se) op jou, maar het valt mij de laatste jaren op dat heel veel hiphoppers die de gouden jaren (bewust) hebben meegemaakt een ongelofelijk beperkt, kortzichtig en bekrompen beeld hebben van hiphop en de jongere generatie juist een veel breder beeld. Je hoeft qua smaak niet mee te gaan in de tijd, maar ga a.u.b. wél met de tijd mee qua kijk op hiphop.

Mooi gesproken!

njirem schreef:
(quote)

Dat kan wel zijn, maar je opmerking dat kinderen tegenwoordig opgroeien met Drake en Lil' Wayne wordt geproblematiseerd door het feit dat je muzikale ontwikkeling niet per se met de huidige staat van de muziek te maken hoeft te hebben. Ik ben zelf opgegroeid met de hiphop die ik via het internet leerde kennen, van 2pac tot J Dilla bij wijze van spreken. Inderdaad, ik lag nog in de luiers in de 90s, maar ik zou me geen zorgen maken dat deze periode vergeten zal worden, want als er één medium is dat goed dient als tijdscapsule, dan is het wel het internet

Gaan we weer?

Ik blijf nog even. Ik app je wel als ik ergens anders heen ga.

Chocolade is lekker. Gisteren en vandaag.

Swek.

Zullen de hiphoppers anno 2019 ook zo discussiëren als ze de jaren '00 vergelijken met de jaren '10? En dat dan een decennium volhouden?

Heeft iemand overigens al gezegd dat southern rap beter is dan east coast rap?

bennerd schreef:
Zullen de hiphoppers anno 2019 ook zo discussiëren als ze de jaren '00 vergelijken met de jaren '10? En dat dan een decennium volhouden?

Heeft iemand overigens al gezegd dat southern rap beter is dan east coast rap?

Southern rap is beter dan east coast rap!

Ah, dank!

Gast
geplaatst: vandaag om 05:53 uur

geplaatst: vandaag om 05:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.